Mainos

Ralliketju

  • 1 847 031
  • 14 891

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Gianfranco kirjoitti:
Takavuosina Portugali oli tunnettu sarjan ehkä hulluimmasta yleisöstään

Niin sitä pitää! Porugalin pojjaat meinas sit, että kun kerran on päästy takas, niin palataan vanhaan kunnon aikaan kerralla takas... Eli ilmeisesti katsojien turvallisuus nousee jälleen esille, kun pohditaan Portugalin jatkoa MM-sarjassa. Näihin uutisiin lajilla ei vaan ole varaa.

http://www.iltalehti.fi/urheilu/200703295925522_ur.shtml
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Eli ilmeisesti katsojien turvallisuus nousee jälleen esille, kun pohditaan Portugalin jatkoa MM-sarjassa.
Tuossa jutussa sanotaan, että kolme loukkaantuneista oli valokuvaajia, ja jos sekä kun tuo kuvaajien sijoittuminen maastoon on vähänkin samanlaista, mitä meidän omassa mm-rallissamme on nähty, niin kuolemaa halveksuen ne kaverit tekevät työtään. Onhan se tietysti selvää, että jostain yleisömassan keskeltä ei kunnon kuvia saa, mutta joku tolkku noissa kuvauspaikoissa saisi olla. Mutta se,että mukana on ollut myös kaksi tavallista katsojaa, niin kertoo kyllä siitä samasta vanhasta ongelmasta, mitä Portugalissa on aina ollut, eli yleisö pääsee liian lähelle autoja.

Lienee selvää, että kaikkia pätkiä ei tulla ajamaan, koska FIA:n turvahelikopteri lentää joka kohdan reitistä yli, ja niin lähellä maata, että sieltä varmasti näkee kaikki nämä paikat, jossa yleisö on väärässä paikassa, eikä sen jälkeen lupaa ek:n aloittamiseen tule, ennenkuin yleisö on siirtynyt turvallisemmille paikoille.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Mutta se,että mukana on ollut myös kaksi tavallista katsojaa, niin kertoo kyllä siitä samasta vanhasta ongelmasta, mitä Portugalissa on aina ollut, eli yleisö pääsee liian lähelle autoja.

Tästä pätkästä voi todeta sitten jokainen, että kuinka monta ihmistä siellä kielletyllä alueella itse asiassa oli (eli että kuinka uutisoinnilla ainakin meikäläinen saatiin uskomaan, että kielletyllä alueella oli vain muutama ihminen)... Saas nähdä monta pätkää joutuvat tosiaan perumaan tämän viikonlopun aikana. Näyttää, että meininki on tasan samanlaista kuin ennen MM-sarjasta putoamista. Huikeeta touhua!

http://videos.sapo.pt/GmkhZLzm8MzCmK0jIqmu
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On se vitun kumma juttu että nuo apinat eivät vieläkään ymmärrä että jos se ralliohjus karkaa tumpuista niin ei sitä juoksemalla karkuun pääse. Eikä edes tarvitse yleistää koska jokainen tietää, että missä päin maailmaa näitä ongelmia on vuodesta toiseen. Portugalissa ei olla välivuosina opittu mitään, Kreikassa sataa kiviä tuulilasiin jne.

Eiköhän halukkaita järjestäjiä osakilpailuille ole sen verran että tuonne riskiryhmän eteen ei tarvitsisi koko sirkusta edes viedä. Varmasti löytyy paikkoja joissa yleisö osaa käyttäytyä ja lajin kannalta negatiivisia uutisia ei pääse syntymään. Olkoonkin, että kyseessä oli testi-ek, niin joku roti tarttis tuossakin hommassa olla.
 

scholl

Jäsen
Niin eihän Korsikassakaan ihan pulmusia olla.

Oikeastaan on uutisoitu lähinnä vain sitä, että 5 loukkaantui, joista 3 kuvaajaa ja 2 luvattomasti alueella ollutta katsojaa. Uutisissa ei ole mainittu sitä, että kuinka paljon porukkaa siellä luvattomalla alueella on ollut. Aikamoinen puusilmä lukija, joka luulee, että siellä ei ollut muita kuin nuo kaksi, joihin osui. Toki tuo video selventää hyvin, että siellä oli todella iso joukko jengiä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
scholl kirjoitti:
Niin eihän Korsikassakaan ihan pulmusia olla.

Oikeastaan on uutisoitu lähinnä vain sitä, että 5 loukkaantui, joista 3 kuvaajaa ja 2 luvattomasti alueella ollutta katsojaa. Uutisissa ei ole mainittu sitä, että kuinka paljon porukkaa siellä luvattomalla alueella on ollut. Aikamoinen puusilmä lukija, joka luulee, että siellä ei ollut muita kuin nuo kaksi, joihin osui. Toki tuo video selventää hyvin, että siellä oli todella iso joukko jengiä.

No mulle lähinnä tuli mieleen muutaman vuoden takaa tilanne Parkkolan EK:lla, jossa Laivola kaatoi autonsa muutaman selkeästi yleisönauhojen etupuolella koikkelehtineen kotikuvaajan päälle. Jos Suomessa, tai monessa muussa sivistyneemmässä rallimaassa kielletyllä alueella olisi nähdyn kaltainen ihmislössi, erikoiskoetta, edes shakedownia, ei voitaisi ajaa. Koska tämän käytännön uskoin ja osaltani tiedän jo levinneen MM-sarjaan, en ennen videon näkemistä uskonut, että tilanne aivan noin hurja olisi ollut... Mutta kun Portugalissa ollaan, niin ensinnäkään yleisön ohjaamiseen tarkoitettuja "siimoja" tuskin erikoiskokeiden varsilla edes on, saatikka, että joku valvoisi turvallisuussuunnitelma kourassa niiden noudattamista.

t. Puusilmä
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ensimmäinen ajopäivä on Portugalissa takana, eikä vielä ole peruutettu yhtään pätkää. Tuttu kaksikko Loeb-Grönholm vetää kärjessä todella kovaa, eivätkä Hirvonen ja P.Solberg ihan pysyneet vauhdissa mukana koko päivää, vaikka ensimmäisen lenkin hyvin tulivatkin. Voi kyllä olla, että edellä mainitulla kaksikolla oli väärä rengas alla jälkimmäisellä lenkillä, kun hieman hyytyivät.
Tässä tilannetta kympin kärjen osalta:
HTML:
1. 	1 	S. LOEB 	1:25:39.0 	0:00 	1:25:39.0 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	1:25:42.1 	0:00 	1:25:42.1 	3.1 	3.1
3. 	4 	M. HIRVONEN 	1:26:04.3 	0:00 	1:26:04.3 	22.2 	25.3
4. 	7 	P. SOLBERG 	1:26:11.8 	0:00 	1:26:11.8 	7.5 	32.8
5. 	2 	D. SORDO 	1:26:49.9 	0:00 	1:26:49.9 	38.1 	1:10.9
6. 	9 	J. LATVALA 	1:27:21.2 	0:00 	1:27:21.2 	31.3 	1:42.2
7. 	5 	M. STOHL 	1:27:40.0 	0:00 	1:27:40.0 	18.8 	2:01.0
8. 	8 	C. ATKINSON 	1:27:51.2 	0:00 	1:27:51.2 	11.2 	2:12.2
9. 	6 	D. CARLSSON 	1:27:58.4 	0:00 	1:27:58.4 	7.2 	2:19.4
10. 	10 	H. SOLBERG 	1:28:21.3 	0:00 	1:28:21.3 	22.9 	2:42.3   .
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Toinen ajopäivä lähtee liikkeelle tästä kohtapuolin, mutta vielä pitää palata eiliseen, koska Toni Gardemeister tuli hylätyksi kolmella pyörällä ajon takia siirtymätaipaleella.

Näitä tilanteita on nähty tässä vuosien varrella moniakin, kun takapyörää kolhaistaan jonnekin kiveen tms. ja sitten ripustusten pettäessä käy pikkuhiljaa niin, että tahtoo kaikki tavara jäädä matkan varrelle sieltä pyöränkotelosta. Nelivetoautolla, kun kulku onnistuu helpostikin ilman takapyörää, niin ajavathan kaverit autot huoltoon, jossa ne sitten fiksataan hyvään kuntoon.

Mutta tämän Tonin tapaus oli mielestäni hieman erilainen, koska sieltä vasemmasta takakulmasta löytyi vielä suurin osa vannettakin sekä muuta ripustusta, joten hylkääminen oli suhteellisen kova tuomio. Tuntuu jotenkin siltä, että FIA halusi tehdä tästä jonkun asteisen ennakkotapauksen, johon sitten tullaan viittaamaan tulevaisuudessa. Tarkoittaako tämä tapaus sitten sitä, että kaikissa kulmissa pitää olla myös rengas vanteella, jää nähtäväksi, mutta epäilen että juuri sitä tällä hylkäyksellä haettiin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaksi päivää on takana Portugalissa ja ratkaisu kilpailun voitosta näyttää olevan jo tapahtunut, nimittäin Loeb ajaa kuin hurmoksessa, ja on karannut Marcukselta jo melkein minuutin päähän. Ei olisi uskonut, kuinka hyvin Citroen saa autonsa kulkemaan soralla, mutta kait sitä joutuu kohta syömään sanojaan, elleivät Ford ja Subaru pysty parempaan. Olin kauden alussa nimittäin aivan varma, että Loeb ei olisi näin kova soralla, uskomalla minua viisaampia ihmisiä.
Tilannetta kahden päivän jälkeen kärjen osalta:
HTML:
1. 	1 	S. LOEB 	3:00:25.5 	0:00 	3:00:25.5 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	3:01:06.0 	0:00 	3:01:06.0 	40.5 	40.5
3. 	4 	M. HIRVONEN 	3:02:22.8 	0:00 	3:02:22.8 	1:16.8 	1:57.3
4. 	7 	P. SOLBERG 	3:02:35.8 	0:00 	3:02:35.8 	13.0 	2:10.3
5. 	2 	D. SORDO 	3:04:24.9 	0:00 	3:04:24.9 	1:49.1 	3:59.4
6. 	9 	J. LATVALA 	3:05:15.7 	0:00 	3:05:15.7 	50.8 	4:50.2   .
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fordien pistesijat on jälleen vaakalaudalla. Tällä kertaa tuomaristo tutkii Fordien takalaseja jotka ovat olleet puoli millimetriä(!) liian ohuita.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
-OO- kirjoitti:
Fordien pistesijat on jälleen vaakalaudalla. Tällä kertaa tuomaristo tutkii Fordien takalaseja jotka ovat olleet puoli millimetriä(!) liian ohuita.
Siis onhan tuo nyt oikea rikos ajaa autolla jossa takalasi on puoli milliä liian ohut. Ei oikeen tahdo ymmärtää miksi Fordia syynätään näin tarkasti, kait se sitten säännöissä lukee minkä paksuinen lasin kuuluu olla. Tuntuu vaan oudolta kun kyseessä on takalasi, jonka ei nyt luulisi auton nopeuteen tai muuhunkaan vaikuttavan mitenkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksu00 kirjoitti:
Tuntuu vaan oudolta kun kyseessä on takalasi, jonka ei nyt luulisi auton nopeuteen tai muuhunkaan vaikuttavan mitenkään.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna laseja ohentamalla saadaan vähän painoa pois niistä ja näin ollen siirrettyä painopistettä alemmaksi. Tuollainen puolen millin ohennus nyt ei varmaan kyllä tuo mitään etua mutta säännöthän on tunnetusti sääntöjä ja niitä on noudatettava. Toivottavasti tästäkin kuitenkin löytyisi niitä F1-fanienkin hyvin tuntemia toleransseja...
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
SR kirjoitti:
Jos on aprillipila, ovat myös kisan tuomarit mukana pilassa: http://www.wrc.com/page/Penalties/0,,10111~200715,00.html Viiden minuutin aikasakko jokaiselle Fordille.

Eli siis valitettavasti totta tuo aikasakko. Liekö sattumaa, mutta kuin vahingossa näkyy Daniel Sordo nousseen palkintokorokkeelle ja suuret määrät portugaliin matkanneita Espanjalaisia saa näin aiheen juhlimiseen.

No ei kai tuo Bossen kaksi kertaa tutkiminen mitään "ajojahtia" ole, mutta kun tälläistä lukee eilisestä tapauksesta sarjan virallisella sivulla:

"At the service park, the BP-Ford team then started to collect spare examples of the missing parts, and found these collectively totalled around 6kg, more than the amount by which the car was underweight. The stewards had little option but to accept the situation, not the least because the technical officials had themselves asked Timo to record the scene."

niin kai sitä kohta saa lukea Porttilan kolumnia.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Voi elämäni kevät, go FIA... Ei tämä taida mitään aprillia enää olla, liian isoilla asioilla pelataan jos tämä(kin) sitten tuon perse1.4päivän syyksi menee. Puoli milliä? Onko enää millään mitään rajaa, puoli milliä? Luulisi Fordin valittavan asian, kai nyt tähänkin joku toleranssi (99 dejavuu...) löytyy, sen verran superminimaalisesta virheestä on kuitenkin kysymys. Ihme, että MGR joutuu edelleen kärsimään näistä perseilyistä "tavarantoimittajan" osalta, oliko nyt neljäs vai viides kerta kautta aikojen miehen MM-uralla kun jonkun tälläisen asian takia joutuu kärsimään joko hylkynä tai sitten aikarangaistuksena. Tämä alkaa elävästi muistuttamaan Mika vs Schumi/Ferrari/FIA taistelua, auton väritkin täsmäävät ainakin Loebin osalta. Argentiinassa pakkovoitto Makella ja Loebille mieluummin vähän epäonnea (turha toivo, Sitikkaan ei tule ongelmia vaikka vetäis rotkoon sadasta metristä).

EDIT = Jatketaas vielä. Kyllä tässä taas monenlaiset salaliittoteoriat herää henkiin. Onhan sitä ennenkin nähty miten vahvassa asemassa ranskalaiset ovat juuri FIA:n korkeimmalla jalustalla. Olisiko FIA:n toiminta olla rankaisematta alipainoisia Fordeja Portugalin rallin aikana johtanut siihen, että joku osastolla Citroen / FIA / frensmannit olisi ihan aikuisten oikeasti suuttunut ja tästä syystä FIA meni ja syynasi Fordit ennen näkemättömän tarkasti päästäkseen rankaisemaan tätä edes pikkupikkupikku virheestä? Väitän, että jos tuo takalasi olisi ollut puoli milliä liian paksu missä muussa tahansa rallissa ennen Portugalia, rangaistuksia ei olisi edes jaettu!
 
Viimeksi muokattu:

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
HCM kirjoitti:
Voi elämäni kevät, go FIA...

Älä muuta sano. Kyllä suoraan sanottuna harmitti tänä aamuna lukea teksti-tv:ltä tämä viimeisin uutinen Portugalin rallin tuomaristolta. Ei minulla henkilökohtaisesti ketään vastaan mitään ole, mutta jotenkin tuntuu että tämä intialainen tuomariston puheenjohtaja Hoosein on aina siellä missä pilkunviilauksen kautta saadaan tulosluettelot mitä uskomattomampaan muotoon. Muutama vuosi sitten kaveri oli hylkäämässä Petter Solbergia Jyväskylässä rallin jo päätyttyä auton punnitukseen liittyvien epäselvyyksien vuoksi. Silloin kaveria vastassa oli (Petterin onneksi) mies nimeltä George Donaldson, joka on kuka ties tarkimmin rallipykälät hallitseva kaveri.

No, joka tapauksessa, tämä sympaattinen, ja jo miehen ikään ehtinyt intialainen tuomariston puheenjohtaja on omanlaisensa persoona ja pitää kyllä huolen, että kilpailuissa noudatetaan sääntöjä. Tämän muistaa varmasti muuan Juho Hänninenkin miettiessään mitä ajopuvun alle kannattaa pukea...

Jännä muuten, ettei näitä ikkuna auki ajaneita ja muuten super-ek:lla kikkailleita kuljettajia rangaistu millään tavalla nyt kun tälle linjalle on kuitenkin selvästi lähdetty, että sääntöjä tulkitaan pilkulleen... No, kirpeitä on, sano kettu, myönnän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
HCM kirjoitti:
(turha toivo, Sitikkaan ei tule ongelmia vaikka vetäis rotkoon sadasta metristä).

*reps*
Ilmeisesti Sitikka panostaa ihan koko osaamisensa tuohon Loebin autoon kun se tuntuu olevan koko universumin ainoa Sitikka joka toimii ja kestää.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aika helpolla Ford pääsi. Oikeampi ratkaisu olisi kai ollut hylkäys, koska rallissa kaikissa selkeissä sääntörikkomuksissa (jollainen tämäkin on) on tavattu auto hylätä.

Kurjaa Grönholmin kannalta, mutta hyvä ettei toleransseja ole.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hemingway kirjoitti:
Kurjaa Grönholmin kannalta, mutta hyvä ettei toleransseja ole.
Paitsi sivuikkuna auki ajamisessa... telkkarista kaikki näki miten osa kuskeista veti super-ek:n sivuikkuna auki ja tämän jos jonkun on suoraan säännöissä sanottu olevan hylkäykseen johtava rike. No, pääasia että nämä laittomat takaikkunat saadaan nyt järjestykseen..
 
V... kun maailma on niin epäoikeudenmukainen. Suomalaisia sorsitaan kabinettipäätöksellä jälleen. Säännöt on sääntöjä, mutta tuulilasin paksuus hei, ja joku toleranssi tosiaan pitäisi olla ja kun siellä muut ovat myös tehneet tosiaan rikkeitä eikä niitä rangaista. Onko Loebia koskaan edes hyläytty mistään, no ei ainakaan tule mieleen.. Oli kyllä tosi kova kolaus Grönholmin mm-taistelun kannalta tämä, kun kerrankin oli Grönholm erinomaisessa pistetahdissa ilman keskeytykisä niin sitten pitää tulla just joku tämmönen ja Loeb sarjan kärkeen. On nää autourheilu lajit niin kabinnettihommia et ei semmosii viitteis enää oikeen seurata. Naurettava hylkäys ja lähes hukkaan mennyt ajo, ei muuta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No säännöt on sääntöjä, mutta kuinkahan paljon Ford hyötyi tästä 0,5 mm ohuemmasta sivulasista? Turvallisuutta se ei kuitenkaan heikentänyt tai vaikuttanut auton ajettavuuteen, tai ollut eduksi keveyden kannalta ?
Mistähän tuli impulssi tutkia auton lasien paksuus?

Muistaakseni Petter Sholberg ajoi muutama vuosi sitten erikoiskokeella turvavyöt auki pitkän matkan. Todisteena oli auton incar kamera. En muista saiko rangaistusta, mutta kumpikohan on isompi riski: Ajaa pätkällä ilman turvavöitä vai ajaa autolla jonka sivulasi on 0,5 mm liian ohut ?

Niin ja onhan ennenkin "muokattu" lopputuloksia. 60 -luvulla Minit ajoivat 3 voittoon Montessa. Mutta mutta Minit hylättiin "väärien" ajovalojen takia. Yllätys yllätys voittoon nousi Citroen kuljettaja
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tietysti tuo vian löytyminen noin poikkeuksellisesta paikasta osoittaa että vikaa on etsitty todellakin suurennuslasilla. Muut ikkunat olivat ilmeisesti sallittuja, mutta tuo kaikkein merkityksettömin pieni takasivuikkuna oli laiton.

Vaikuttaa siltä että se haettiin hakemalla.

Ford on ilmoittanut tyytyvänsä tuomioon. Hyvä niin, nimittäin nyt Fordilla on oikeus katsoa tulevissa ralleissa Citroenia myöskin suurennuslasilla. (Myös muilla talleilla.)
Tämä lienee Fordin hyväksynnän päämotiivi.

Ford on kanssa sellainen talousmahti että ei se varmaankaan käännä aina toista poskea.

Maailmanmestaruustaistelun stressikiristintä haluttiin näköjään kiristää jo näin aikaisessa vaiheessa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Eikö tämä 0,5 mm mene lex Ferrarin mukaan toleranssin rajoihin?

Melko epäoikeudenmukaista, että kuskia rankaistaan tällaisesta. Eikö riittäisi, että valmistajalle lätkäistään sakot ja/tai viedään valmistajapisteitä. Kuski on vetänyt kolme päivää verenmaku suussa ympäri Portugalia ja sitten joku takasivulasi on 0,5 mm liian ohut ja tästä aikasakko. Ymmärtäisin, jos virhe olisi sellaisessa osassa, jolla on merkitystä ajosuoritukseen.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vakio kirjoitti:
Melko epäoikeudenmukaista, että kuskia rankaistaan tällaisesta. Eikö riittäisi, että valmistajalle lätkäistään sakot ja/tai viedään valmistajapisteitä. Kuski on vetänyt kolme päivää verenmaku suussa ympäri Portugalia ja sitten joku takasivulasi on 0,5 mm liian ohut ja tästä aikasakko. Ymmärtäisin, jos virhe olisi sellaisessa osassa, jolla on merkitystä ajosuoritukseen.

Joo, no nää on näitä... FIA ja urheilullisuus ei ehkä aina kulje käsitteinä käsi kädessä. Mahonen kertoili telkkarissa aamulla, että Fordia oli kyllä varoitettu asiasta ja luvattu puuttua mahdollisiin rikkeisiin. No, ehkä tässä olisi nyt ollut paikallaan mieluummin rahallinen sanktio autonvalmistajaa kohtaan kuin kuljettajien (ei pelkästään P1, vaan myös P2) rankaisu autonvalmistajan tekemän virheen johdosta. Se on sitten eri asia, jos autojen voimasiirrosta tai moottorista/turbosta löytyy jotain selkästi suorituskykyyn liittyvää vilunkia, silloin pitää koko kilpailusuorituksen tulosta rankaista tai jopa hylätä. Mutta tällä kohtaa tulee ennemminkin mieleen FIA:n pappojen lihasten pullistelu, jonka uhriksi joutui nyt sitten etunenässä Grönholm, mutta muistetaan myös ne kaikki muut Fordilla maaliin saakka jaksaneet P1- ja P2-kuljettajat.

Naurattaa koko saga. Tuomariston puheenjohtaja Hoosein on ihme isäntä jo edellisten näyttöjen perusteella eikä tämä kyllä muuta aiemmin nähtyä millään tavalla. Ja sitten on tämä FIA:n virallinen kanta, jota ilmeisesti Mahonen haastattelussaan edusti. Onkohan herra oikeasti sitä mieltä, että kuljettajien aikarankaisu oli niistä kaikista tarjolla olleista sanktiomuodoista juuri se oikea...? No, nyt on suuri ja mahtava Citroën saatu taas sarjan keulaan ja onnistuvat varmasti WRCC:n kokoukset taas sujuvammin.

Haisee, ja pahasti!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös