Mainos

Ralliketju

  • 1 847 043
  • 14 891

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Trenchtown kirjoitti:
Miten niin ensimmäistä kertaa, voittihan Hirvonen viime kaudella jo Aussien rallin. Vai tarkoititko että siellä ei ehtinyt varmistelemaan?
BUSTED. En tarkoittanut, vaikka ei ehtinytkään varmistelemaan. En muistanut tuota ollenkaan. Lähimuisti pettää.

Aletaas puhumaan vanhoista kunnon ajoista, niin sitten mäkin ehkä muistan jotain =)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas Hirvosen monivuotisena puolestapuhujana olen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseen, en omien osuvien kehujeni vuoksi vaan itsensä kuljettajan vuoksi.

Kokemusta täyspainoisesta WRC-touhusta Hirvoselta alkaa ikäisekseen löytyä kunnioitettavat määrät, hiljalleen tämän Ford-pestinsä aikana vauhtikin alkanut nousemaan tasolle joka riittää nujertamaan huipputekijätkin, ja sekös todennäköisesti nostaa itseluottamusta ja sitä myötä vauhtia entisestään.

Näinhän se rallissa tuppaa nähdäkseni tapahtumaan: ensin kerätään kokemusta, sitten löytyy vauhtia (jos siis on löytyäkseen, Mikolla onneksi oli) ajoittaisiin väläytyksiin, tämän jälkeen vauhti piisaakin jo tasaisen hyviin suorituksiin (kuten viime kausi) ja sitten aletaankin yhdistämään se tasaisuus siihen huippuvauhtiin.

Eiköhän tämäkin kausi kokonaisuudessaan suju Grönholmin ja Loebin heilutellessa tahtipuikkoja, mutta vasta 26-vuotiaana Hirvonen on nähdäkseni tukevasti polulla kohti aivan lajin terävintä kärkeä ja jonain vuonna sitä himoittua maailmanmestaruutta.

Nyt toivotaan hyvää sunnuntaipäivää, kaikille Fordin suomalaiskuskeille. Pitäköön kaikki minun puolestani tämänhetkiset sijoituksensa.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Iker kirjoitti:
Näinhän se rallissa tuppaa nähdäkseni tapahtumaan: ensin kerätään kokemusta, sitten löytyy vauhtia (jos siis on löytyäkseen, Mikolla onneksi oli) ajoittaisiin väläytyksiin, tämän jälkeen vauhti piisaakin jo tasaisen hyviin suorituksiin (kuten viime kausi) ja sitten aletaankin yhdistämään se tasaisuus siihen huippuvauhtiin.
Täh? Nyt pitää kysyä; siis keillä kaikilla se on mennyt näin päin?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Shayne kirjoitti:
Täh? Nyt pitää kysyä; siis keillä kaikilla se on mennyt näin päin?
No täh täh?

Otetaanpa nyt esimerkiksi Hirvonen.

Ensiksi nuori ja kokematon rallin korkeimmalle tasolle noussut kaveri ajoi vaatimattomin tuloksin Fordin ja Subarun WRC-tehdastalleissa täydet kaudet 2003 ja 2004, jolloin vaisuista tuloksista huolimatta alkoi luonnollisesti hiljalleen karttumaan tuo lajille tärkeä kokemuspuoli.

Flopiksikin haukutun Subaru-kauden aikana Hirvonen väläytteli jo tasaisempaa vauhtia kympin sakissa ja mikä tärkeintä osoitti nopeutensa pätkäpohjankin muodossa, ja ilahduttavasti kehitystä tapahtui edelleen seuraavalla kaudella paiskoessaan yksityistallin Fordilla vajaan MM-sarjan. Kokemus vaativasta MM-sarjasta karttui yllättäen edelleen ja vauhtia löytyi jo useampaankin pätkäpohjaan.

Viime kaudella vauhti paranikin sitten jatkuvasti, ja oli lopulta sillä tasolla että löysi itsensä palkintopallilta lähes kisasta kuin kisasta. Ja nyt tuo vauhti on näköjään jo sitä luokkaa, että riittää ainakin yksittäisessä kisassa päihittämään Loebin ja Grönholmin koko rallin mittakaavassa. No, kaksi päivää vasta takana mutta toistaiseksi kisan nopein mies.

En tiedä miten epäselvä tuo edellinen viestini muka oli, mutta Hirvosestahan siinä pääasiassa puhuin ja tämän kaavan mukaan olen hänen urakehityksensä katsonut menevän.

Ja jos ei kerran kelpaa, niin ilakoinpa sitten sillä, että olinpas oikeassa floppi-Mikon potentiaalia aikanaan hehkuttaessani. Jee jee.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Iker kirjoitti:
No täh täh?

Otetaanpa nyt esimerkiksi Hirvonen.
No mä luulin, että sä puhuit rallikuskeista ylipäänsä. Kun sanoit, että näinhän se rallissa tuppaa yleensä tapahtumaan. Hirvonenhan on poikkeus näköjään. Bosse veti ensin kovempaa, kunnes oppi pysymään tiellä. Muistan, kun Jyskälässäkin veti yksityiscelicalla ekoja pätkiä "tehdaskuskeja" päihin, mutta karkasi ojaan. Ja Kankkusen/Sainzin/McRaen aikoihin yksityiscorollalla hirveät pohjat Hassiin ja ralliradioon kommentti "vittu nyt tultiin niin kovaa, että kovempaa ei tule tota tietä pitkin kukaan" Eikä tullutkaan. Mäkinen kaatoi jo N-ryhmässä reilusta johtoasemasta, voittaen koko paskan 90-luvun alussa. Alén veti Hankirallissa Mirafiorin katolleen minuutin johdosta, Stigu kuittasi pokaalit. Markku vaan 6 Jyskälää, joista osa pelkällä raivolla, kun ei takaveto ole oikein hyvä nelivetoa vastaan. Näillä oli vauhti kohdallaan, vain hienosäätö puuttui. Se hienosäätö tulee pikkuhiljaa ja ne jätkät voittaa mestaruuksia.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Kyllähän tämä pikkupoika ihan ihastelee isojen poikien juttuja täällä Ralliketjussa. Suomalaisilla on homma verissä, se on aikojen saatossa todettu niin monta kertaa, mutta onpahan pakko todeta taas. Norjan pojat vaan luistelee siellä, kun samaan aikaan suomalaiset painelevat keskenään kilpaillen kärjessä. Perkeleen hienoa!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Iker kirjoitti:
Ensiksi nuori ja kokematon rallin korkeimmalle tasolle noussut kaveri ajoi vaatimattomin tuloksin Fordin ja Subarun WRC-tehdastalleissa täydet kaudet 2003 ja 2004, jolloin vaisuista tuloksista huolimatta alkoi luonnollisesti hiljalleen karttumaan tuo lajille tärkeä kokemuspuoli.
Vuosi 2003 oli Mikolle todellinen opetteluvuosi, eikä näin ollen tuloksetkaan olleet kovia. Tärkeintä oli saada kokemusta ja päästä kilpailuissa maaliin.
2004 meni taas sen vuoksi tavallaan perseelleen, että Petteri ajoi kaikki testit, mitä Subaru järjesti. Mikko sai kokeilla autoa vasta kilpailun shakedownissa, joissa auto oli pääosin vielä Petterin säädöissäkin. Ainut ralli mihin Mikolle luvattiin kunnon testipäivät, oli Jyväskylä, mutta kohtalon oikku puuttui peliin, ja vettä satoi keskisuomessa niin paljon, että Mikon testitie katkesi keskeltä poikki ja oli nopeasti haettava korvaava tie tilalle. Suuri vesisade pilasi kuitenkin hyvät testit Neste-ralliin, ja kaiken huipuksi tuli itse rallissa se turha virhe Killerin super ek:lla. Vaikea vuosi kaiken kaikkiaan Mikolle, koska kaikki työ teamissa tehtiin vain ajatellen Petterin menestystä.
Iker kirjoitti:
Flopiksikin haukutun Subaru-kauden aikana Hirvonen väläytteli jo tasaisempaa vauhtia kympin sakissa ja mikä tärkeintä osoitti nopeutensa pätkäpohjankin muodossa, ja ilahduttavasti kehitystä tapahtui edelleen seuraavalla kaudella paiskoessaan yksityistallin Fordilla vajaan MM-sarjan. Kokemus vaativasta MM-sarjasta karttui yllättäen edelleen ja vauhtia löytyi jo useampaankin pätkäpohjaan.
Tämä vuosi 2005 oli hyvä vuosi Mikolle siinä mielessä, että vaikka kilpailuja oli vähemmän, niin jokaiseen niistä Mikko sai ajaa kunnon testin ja hakea autolleen niitä säätöjä, joita itse halusi. Tämän pointin myötä myös vauhti alkoi nousta tasaisesti kohti loppu vuotta, josta kruununa tuli Katalonian rallin kolmas sija. Tämä oli suoritus, johon monikaan ei uskonut ennen rallia.
Iker kirjoitti:
Viime kaudella vauhti paranikin sitten jatkuvasti, ja oli lopulta sillä tasolla että löysi itsensä palkintopallilta lähes kisasta kuin kisasta. Ja nyt tuo vauhti on näköjään jo sitä luokkaa, että riittää ainakin yksittäisessä kisassa päihittämään Loebin ja Grönholmin koko rallin mittakaavassa. No, kaksi päivää vasta takana mutta toistaiseksi kisan nopein mies.
Viime kaudella ohjeet olivat selkeät, eli Marcuksen Ja Sebastianin vauhtiin ei saa yrittää väkisin, vaan pitää varmistaa tallipisteitä, koska Wilson halusi todella voittaa Fordille valmistajien merkkimestaruuden pitkän tauon jälkeen. Tämä taktiikka onnistui täydellisesti. Merkkimestaruus Fordille ja Mikolle uran avausvoitto Australiasta, ja myös Mikon vauhti nousi edelleen lähemmäksi kohti terävintä kärkeä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itsekin muistan lukeneeni joskus haastattelun, jossa joku ralliasiantuntija sanoi nimenomaan, että nuorille kuskeille on monesti tärkeämpää tykittää muutama vakuuttavan kova aika, kuin päästä maaliin keskinkertaisella suorituksella. Onhan se kuitenkin helpompi opetella pitämään se auto siinä tiellä, kuin opetella ajamaan tarpeeksi lujaa ja rohkeasti. Se "hulluus" ja pelottomuus on kuitenkin aika synnynnäistä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikko hallitsi hermonsa hienosti, ja ajoi kauden avausvoittonsa Norjassa. Muutenkin ralli meni suomalaiskomennossa Marcuksen ottaessa toisen sijan ja J-M:n ollessa viides. Fordilta varsin väkevä suoritus, neljä autoa viiden sakissa. Tässä tuloksia viimeisen ek:n jälkeen.
HTML:
1. 	4 	M. HIRVONEN 	3:28:17.0 	0:00 	3:28:17.0 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	3:28:26.5 	0:00 	3:28:26.5 	9.5 	9.5
3. 	10 	H. SOLBERG 	3:32:01.6 	0:00 	3:32:01.6 	3:35.1 	3:44.6
4. 	7 	P. SOLBERG 	3:32:18.1 	0:00 	3:32:18.1 	16.5 	4:01.1
5. 	9 	J. LATVALA 	3:32:17.7 	1:30 	3:33:47.7 	1:29.6 	5:30.7
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Hienoa että Hirvoselle tuli ensimmäinen oikea voitto! Itseluottamus kasvoi varmasti aikalailla kun huomasi että pystyy lyömään mestarit ihan oikeasti.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jep, Hirvosen toinen ja miehen itsensä mukaan se maukkaampi osakilpailuvoitto taskussa. Nauratti tuota koostetta katsellessa kun Mikko alkoi lauleskelemaan "eihän rallia voiteta jos siellä pelätään" viimeisen pätkän maalissa. Rautaista ammattitaitoa, koko ralli ilman mainittavia virheitä. Grönholm vaikutti muuten huomattavan vittuuntuneelta haastattelussaan. Varmaan tallin johto oli ilmoittanut, että otat sitten ihan rauhassa. Ainakin siihen tuo Bossen "seuraavissa ralleissa ajan sitten kyllä loppuun asti kilpaa" tjsp. viittasi.

Citikalle tämä olikin vähän synkempää meininkiä, mutta eivät hekään aina voi onnistua. Lumirallit näyttävät edelleen olevan pääasiassa pohjoisen miesten hommia. Sordo ajoi päin puuta ja Loeb ryssi muuten vaan. Erittäin piristävää sarjan kannalta vaikkei varmasti Loebille sitä olekaan.

Pitänee vielä mainita J-M Latvala, varmasti jannu on tyytyväinen ajoonsa ja viidenteen sijaansa. Aikasakon osalta jäi melko paljon jossiteltavaa, mutta tuolle ei voi mitään. Jartsa-Masa kuitenkin osoitti että hänkin pystyy ajamaan tasaisesti laadukkaita aikoja, lupaa pelkkää hyvää tulevaisuutta ajatellen.

HTML:
Kuljettajien MM-pistetilanne:

1. Marcus Grönholm 24  pistettä
2. Mikko Hirvonen  20  
3. Sebastien Loeb  18  
4. Henning Solberg 11  
5. Daniel Sordo     8  
6. Petter Solberg   8

HTML:
Valmistajien MM-pistetilanne:
1. Ford                 44 
2. Citroën              28  
3. Stobart M-Sport Ford 16  
4. Subaru               15  
5. Kronos Citroën       14

Pistetilanne näyttää valoisalta ainakin suomalaisten värilasien takaa katsottuna. Samalla asenteella seuraavana olevaan Mexicon ralliin, niin hyvä tulee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Grönholm vaikutti muuten huomattavan vittuuntuneelta haastattelussaan. Varmaan tallin johto oli ilmoittanut, että otat sitten ihan rauhassa. Ainakin siihen tuo Bossen "seuraavissa ralleissa ajan sitten kyllä loppuun asti kilpaa" tjsp. viittasi.
Sama Marcuksen narina otti itseänikin korvaan, tosin ammattimies ajaa vain voitosta, mutta sekin on aika noloa, jos keskenään yritetään kilpailla, ja sitten tulee joku typerä virhe, josta toinen voi jopa joutua keskeyttämään. Maksimi pisteet Fordille oli tärkeätä varmistaa, varsinkin kun Citroen taisi saada vain yhden vaivaisen pisteen.


Trenchtown kirjoitti:
Pitänee vielä mainita J-M Latvala, varmasti jannu on tyytyväinen ajoonsa ja viidenteen sijaansa. Aikasakon osalta jäi melko paljon jossiteltavaa, mutta tuolle ei voi mitään. Jartsa-Masa kuitenkin osoitti että hänkin pystyy ajamaan tasaisesti laadukkaita aikoja, lupaa pelkkää hyvää tulevaisuutta ajatellen.
Tähän kun vielä lisätään, että J-M ajoi ensimmäisen pohja-aikansa mm-rallissa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Sama Marcuksen narina otti itseänikin korvaan, tosin ammattimies ajaa vain voitosta, mutta sekin on aika noloa, jos keskenään yritetään kilpailla, ja sitten tulee joku typerä virhe, josta toinen voi jopa joutua keskeyttämään.

No, nämä on taas näitä juttuja, että Grönholmilla on sama "vika" kuin K. Palanderilla, että tulee sanottua julkisuuteen huomattavasti suomalaista keskiverto-olympiaurheilijaa enemmän nimenomaan sitä, mitä ajattelee eikä sitä mitä ihmiset odottavat kuulevansa. Bosse muistaa varmasti kuinka monella pisteellä MM-titteli viime kaudella hävittiin, ja kun tiedetään miehen halu vetää loppuun saakka AINA voitosta, niin kyllä tallimääräyksen antaminen lauantai-iltana syö miestä. Itse ymmärrän kyllä Bossen asenteen ja lausunnot ja arvosta sitä, että mies "narinasta" huolimatta puhuu mitä ajattelee eikä niin paljon ajattele mitä puhuu...

Mikolta joka tapauksessa kypsä ajo ja hieno hyökkäys alusta saakka. En tiedä, olenko jollain tavalla vainoharhainen, mutta itse näin Hirvosen eduksi Norjan korkeat ja nojauksen sallivat penkat. Toisin kuin Ruotsissa, Norjassa keli oli enemmän "suomalainen" ja penkoissa varaa hieman nokailla. Tämä tuntui suosivat Hirvosta. Samanlaisia kuljettajia on kansallisella tasolla myös useita, jotka laskevat talvella "kuin pilven laitaa", ja kesällä vauhti hiipuu. Eli siis rallimaailmassa ihan tunnettu ilmiö, ja pätee ilmeisesti osittain myös Hirvosen osalla. Tietysti myönnän olevani täysin väärässä, mikäli Hirvonen Meksikossa löytää uuden vaihteen eikä tipu kärkikaksikon kyydistä ennen nähdyllä tavalla.

Loebille Ford-kaksikon vauhti varmasti aiheuttaa hieman lisää painetta, sillä ainakin nyt Norjassa tiellä oli kaksi häntä nopeampaa autoa. Toisaalta, kuten Malcolm Wilson sanoi, sarjassa on myös kilpailuja, joissa kokemus on korvaamaton apu ja antaa edun. Mutta toivotaan, että Mikko saisi annettua aikaisempaa enemmän nyt painetta Loebille ja Bosselle, ja kuka ties taistelisi ihan aidosti paikasta kahden joukkoon. Tähän saakka mies on lähinnä ajanut kilpaa kolmannesta sijasta.

Joka tapauksessa Mikosta on kasvamassa Fordille ykköskuski, kunhan Bosse kohta heittää pyyhkeen kehään. Sen lisäksi, että miehen vauhti paranee, Mikosta pidetään myös rallimediassa hänen sujuvan englanninkielen vuoksi, eli hänen kanssaan myös yleisesti "omiaan" suosivat brittitoimittajat uskaltavat heittää hieman "chit-chättiä"... Ja sellaisista kuskeista tiimien on pidettävä kiinni, koska kuljettajat, sen lisäksi että kilpailevat, edustavat myös automerkkiä mediassa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
En tiedä, olenko jollain tavalla vainoharhainen, mutta itse näin Hirvosen eduksi Norjan korkeat ja nojauksen sallivat penkat. Toisin kuin Ruotsissa, Norjassa keli oli enemmän "suomalainen" ja penkoissa varaa hieman nokailla. Tämä tuntui suosivat Hirvosta.
Voihan se olla että Hirvonen nojailee keskivertoa enemmän, mutta tekeehän sitä tuolla Norjassa kaikki. Ei mitään jakoa ajaa kärkiaikoja josset välillä ota penkasta tukea. Joku voisi kertoa Loebille miten se tapahtuu, kun ei tuntunut olevan oikein hallussa.

Itse lasken tuotakin suuremmaksi eduksi Mikolle sen, että ralli oli uusi kaikille. Tai no, ei kaikille, jämäsijoille jääneillä veljeksillä piti olla jotain kokemusta. Grönholm ja Loeb, joiden kanssa Hirvosen siis pitää taistella jatkossakin, ovat kuitenkin nuo maailman rallit niin moneen kertaan kiertäneet, että heidän rinnallaan Mikko Hirvosta ei voi laskea kokeneiden kuljettajien joukkoon. Suuremmassa otannassa hän toki sitä on. Uuden rallin ollessa kyseessä ero tasoittuu melkoisesti.

Mun mielestä, mitä töllöstä katselin, niin nuo Norjan tiet muistutti aika paljon niitä joilla Suomessakin ajetaan talviralleja ja sprinttejä. Ruotsissa kun on sellaista melkoisen leveää väylää, mutta nämä oli tosiaan aika samanlaisia kun täällä meidänkin maaseudulla. Ehkä tuostakin oli jotain etua suomalaisille kuljettajille. Selittäisi osaltaan myös Latvalan hyvää sijoitusta.

En mä silti yritä keksiä tekosyitä suomalaisten ja ennen kaikkea Hirvosen menestykseen, kovaa menivät kaikki. Hirvonen ajoi omien sanojensa mukaan "flat out". Se riitti, ja hienoa niin.

Seuraavaksi on vuorossa kuljettajien kehuma Mexico. Sopii sekin suomalaisille, uskallan rohkeasti odottaa Hirvoselta ainakin palkintopallille nousua. Mikäli vaan vehkeet kestää. Vai voiko joku sanoa, ettei jannu olisi tikissä?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Seuraavaksi on vuorossa kuljettajien kehuma Mexico. Sopii sekin suomalaisille, uskallan rohkeasti odottaa Hirvoselta ainakin palkintopallille nousua. Mikäli vaan vehkeet kestää. Vai voiko joku sanoa, ettei jannu olisi tikissä?

Varmasti Norjan voiton taustalla tosiaan iso osa sillä, että nyt vanhoilla ketuilla ei ollut sitä perstuntumaa reittiin niin kuin monessa muussa paikassa. Eli J-M ja Mikko pääsivät oikeastaan kumpikin vetämään tasavertaisesti muita vastaan. Penkkoihin Norjassa nojasivat toki kaikki kuskit (toiset enemmän huolella kuin toiset), mutta jollain kumman tavalla Suomessakin on kansallisella tasolla (esim. F-Cup) nähtävissä tiettyjä kuskeja, jotka laskevat penkkojen välissä aivan eri tavalla kuin ilman niitä. En siis tarkoittanut, että Hirvonen olisi nojaillut Norjassa enemmän kuin muut, mutta onko se sitten joku juttu että jotkut kuskit uskaltaa laskea penkkojen välissä kovempaa kuin ilman penkkoja (vrt. Hirvonen Ruotsissa "ei penkkoja" ja Norjassa "penkat"). Mutta Meksiko näyttää osaltaan onko Hirvonen myös soralla nyt lähempänä Bossea kuin aiemmin.

Meksiko on niin ikään vielä melko uusi ralli kaikille. Subbe tulee Meksikoon uuden kehitysversionsa kanssa, ja sen myötä toivottavasti myös Petter pääsee lähemmäksi kärkikahinoita. Hirvoselta minimisuoritus on kyllä se kolmas sija, mutta nyt voisi toivoa, että herra pysyisi hieman paremmin myös "iskuetäisyydellä". Itseluottamus pitäisi ainakin olla kunnossa, ja se on näissä hommissa iso juttu. Sen jälkeen, kun Hirvonen pystyy hätistelemään Loebiä ja Bossea myös soraralleissa, alkaa todellinen paine tuntumaan näiden herrojen niskassa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Jyväskylän MM-ralli uudistuu

Laitetaan tämä nyt vaikka tänne, kun ei vielä liene syytä avata omaa ketjua Neste Oil Rallylle 2007.

Eli pääuutinen on se, että rallin reitti uudistuu 46-prosenttisesti. Vanhoja, moneen kertaan sahattuja pätkiä on pudotettu pois, mm. Vaheri ja Laukaa jäävät tänä vuonna ajamatta. Samaten viime vuoden pisin pätkä, Moksi-Leustu on nyt puolet lyhyempi ja kulkee pelkästään Leustun nimellä.

Ehikki, Palsankylä, Valkola..tuttuja pätkiä. Samaten pitemmän tauon jälkeen ralliin palaava Kaipolanvuori. Juupajoki on ajettu myös eri nimellä (Talviainen) ja Surkee palaa myös ohjelmistoon. Kahta viimeksimainittua pätkää ainakin Carlos Sainz muistelee lämmöllä...

Lautaperä on itselle ainakin täysin uusi tuttavuus, liekö ajettu joskus ammoisina aikoina, mutta ei muistaakseni ainakaan viimeisen 20 vuoden sisällä.

Näin, mielenkiintoa nostaa suuresti reitin uudistuminen. Ilolla myös tervehdin Ouninpohjan paluuta tuttuun muotoonsa. Ja tuleehan sieltä vissiin Suzukikin kisoihin mukaan, joten luultavammin pitkään aikaan mielenkiintoisin Neste Oil Rally lienee luvassa.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Köpi kirjoitti:
mielenkiintoa nostaa suuresti reitin uudistuminen. Ilolla myös tervehdin Ouninpohjan paluuta tuttuun muotoonsa.
Juuri näin. Päivällä tuota uutista lueskelin ja todella suurella ilolla otin vastaan tiedon wanhan kunnon Ounin paluusta ohjelmaan. Se piti tosiaan laittaa kahteen osaan aiemmin kun etelä-euroopan pojilla meni vähän pissaa housuun niin nopealla pätkällä.

Oikeastihan Ouni pätkäistiin koska keskinopeus nousi liian suureksi, siis sääntöjen vastaiseksi. Onkos ne nopeudet nyt sitten tippuneet vai mikäköhän mahdollisti Ouninpohjan palauttamisen yhdeksi pitkäksi erikoiskokeeksi?

No, sama se, pääasia että pätkä on palautettu legendaariseen muotoonsa. Kakariston risteyksestä löytää rallifani Trenchtownin melko todennäköisesti myös tämän vuoden ralleissa. Ainakin siis silloin, kun pätkä on käynnissä.

Samaisessa risteyksessä on muuten Alhon Aki (vai Akit) -nimisen urheiluseuran kaffe -ja makkarapiste, tai on ainakin ollut männä vuosina. Suosittelen lämpimästi poikkeamaan jos joku sattuu paikalle osumaan. Siellä on ymmärretty oikeanlaisen markkinoinnin tärkeys, niiden tyttöjen kanssa voisin kahvitella ihan off-rally -tilanteessakin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Säännöt käsittääkseni muuttuivat tuolta osalta. Eli keskinopeus ei ole enää ratkaiseva tekijä, vaan EK:n turvallisuus arvioidaan muulla tavalla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Trenchtown kirjoitti:
Samaisessa risteyksessä on muuten Alhon Aki (vai Akit) -nimisen urheiluseuran kaffe -ja makkarapiste, tai on ainakin ollut männä vuosina. Suosittelen lämpimästi poikkeamaan jos joku sattuu paikalle osumaan. Siellä on ymmärretty oikeanlaisen markkinoinnin tärkeys, niiden tyttöjen kanssa voisin kahvitella ihan off-rally -tilanteessakin.

Alhon Aki se on. Ja on ilmeisesti tänäkin vuonna. Mutta Trenchtown, varoitan, jos rupeat kylän tyttöjä riiamaan, joudut pian itse töihin järjestyksenvalvojaksi ;)
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Köpi kirjoitti:
Alhon Aki se on. Ja on ilmeisesti tänäkin vuonna. Mutta Trenchtown, varoitan, jos rupeat kylän tyttöjä riiamaan, joudut pian itse töihin järjestyksenvalvojaksi ;)
Enemmän se oli sellaista yleistä retostelua ja tyttöjen naurattamista. Kyllä mä viimeksi jo ehdotin että voin tulla sille puolen tiskiä jeesaamaan makkaranpaistossa. Alhon Akiin en kuulemma pääse kunniajäseneksi, vaikka kerroin voittaneeni useita palkintoja ala-asteen koulujenvälisissä kuulantyöntökarkeloissa.

Ehdotin myös intiimimpää kahvittelua kahden sille kaikkein söpöimmälle, paikkana joku muu kun kymmenen tuhannen ihmisen kansoittama peltoaukea. Vastauksena sain vihjailevan "lähteehän nuo täältä vielä tänään".

En ehtinyt odottelemaan, moottoritie oli liian kuuma. Toivottavasti kyseinen typy ei ole löytänyt vuoden aikana jotain keskisuomalaista körmyä kainaloonsa.

Mä olen jo tulossa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Mä olen jo tulossa.

No ainakin olet ajoissa... ;-)

Aiheeseen, eli Jyskälän reittiin mennäkseni, olen suunnattoman iloinen nähdystä reitistä ja suurista muutoksista, joita se on kokenut. Monta vuotta kahlattiin samoilla askelmerkeillä, pieniä muutoksia siellä sun täällä, mutta nyt on pakka totaalisesti sekoitettu ja uutta latua tiedossa roppa kaupalla. MM-sarjassa on väki vaihtunut sen verran paljon, että nämä Ehikit, Juupajoet ja Surkeet alkavat olemaan taas "uusia" pätkiä. Mäkisen ja Sainzin sukupolvet sen sijaan muistavat varmasti nämä pätkät vielä hyvin. Nykyisistä kuskeista Bosse lienee näillä poluilla pyörinyt eniten.

Tässä joutuu nyt ihan uuden tilanteen eteen, eli suunnittelemaan koko rallikeikan alusta alken uusiksi. Etenkin lauantai on suunniteltava huolella, koska nyt kun pätkiä on noin jumalattomasti, Jämsä tulee olemaan entistäkin enemmän tukossa koko päivän, kun jengi höökii Juupajoelta Leustuun, Ehikkiin jne. ja Ounista lähtee porukkaa pohjoiseen jne... Eli tarkkana lauantain kanssa. Tietysti niiden, ketkä viihtyvät Kakariston slerbanpaistajien seurassa, ei kannata ruuhkista välittää, vaan odottaa rauhassa, että ruuhkat purkautuvat ja lähteä vasta sitten (jos milloinkaan...)... ;-)

Jees, mutta mukava ylläri tämä uusi reitti, tuo varmasti ihan kilpailunkin kannalta uusia haasteita kilpailijoille. Nyt tarvitsee tehdä uutta nuottia jonkun verran, ja Norjan tapauksessa jo nähtiin mitä se tarkoittaa...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
Tietysti niiden, ketkä viihtyvät Kakariston slerbanpaistajien seurassa, ei kannata ruuhkista välittää, vaan odottaa rauhassa, että ruuhkat purkautuvat ja lähteä vasta sitten (jos milloinkaan...)... ;-)
No joo, vaikkei huomioitaisi erittäin kauniita tyttöjä myyntitiskin takana, niin Kakariston risteys on silti paras katselupaikka koko rallissa. Toivottavasti Ouni ajetaan taas pariin kertaan, jolloinka tuolla Kakaristossa voi viettää tosiaan koko päivän.

Niin monta vuotta on jo tullut Jyskälässä käytyä että suurin piirtein kaikilla pätkillä on tullut vierailtua, ja parempaa mestaa rallin seuraamiseen kun tuo yllä mainittu risteys ei mielestäni ole. Varsinkin jos ajetaan kahteen kertaan ja on päätetty katsoa ne molemmat.

Autolla pääsee parin sadan metrin päähän ja näin ollen sieltä on helppo hakea sadevarusteet, kuivat sukat, aurinkolasit, tai sitä suosituinta artikkelia: kylmää bisseä. Kuuden jannun porukassa kun on liikkeellä, niin yksi kylmälaukullinen kaljaa ei ole kuin näyttää. Siksi on hyvä että huoltoauto saadaan lähelle parkkiin.

Reittiä näkyy melkein kilometri jonka matkalla on parikin paikkaa suorittaa maukas virhe. Tästä esimerkkejä antoivat vetomieskilpailun muutamat autot silloin kun siellä viimeksi ajoivat. Taisi siinä ylämutkassa joku WRC:kin pyöräyttää. Joka tapauksessa, ei tarvitse seisoskella jossain metsässä puiden takana ja yrittää bongata ralliautoa siinä kolmessa sekunnissa minkä se näkökentässä viettää.

Eikä se nyt ollenkaan haittaa, että kauniit tytöt myyvät syötävää ja juotavaa muutaman metrin päässä. Huolto pelaa.

Niin että menkää sinne Kakaristoon. Paitsi jos olette makkaranpaistajien perässä. Siinä tapauksessa menkää jonnekin muualle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Niin monta vuotta on jo tullut Jyskälässä käytyä että suurin piirtein kaikilla pätkillä on tullut vierailtua, ja parempaa mestaa rallin seuraamiseen kun tuo yllä mainittu risteys ei mielestäni ole. Varsinkin jos ajetaan kahteen kertaan ja on päätetty katsoa ne molemmat.
Makukysymys hyvin pitkälti, mistä paikasta kukanenkin tykkää, mutta tämä Kakariston risteys taitaa olla suosituin paikka, mitä reitiltä löytyy, eikä vähiten sen takia, että on lähellä 9-tietä. Itsekin on tullut oltua pari kertaa ko. paikassa, mutta ei se omasta mielestäni ole niin hyvä että siihen ruuhkaan pitää joka vuosi tungeksia.

Neste Rallyn reitti on tosiaan muuttunut jonkun verran viime vuosista, mutta ei mielestäni mitenkään niin paljon, kuin odotin ennakkopuheisiin nojaten. Samoja pätkiä löytyy paljon, tosin aika montaa pätkää on hieman muutettu niin, ettei täysin samoja kylläkään ole paljotta.

Torstain pakollisen Killerin pyöräytyksen jälkeen perjantai-aamuna ajetaan Vellipohja-Mökkiperä-Palsankylä lekki kaksi kertaa, jonka jälkeen on tarjolla mm. Urriaa ja Jukojärveä, eli koko päivä kaasutellaan Jyväskylän länsipuolella.

Lauantai on taas perinteinen etelän kierros, josta löytyy Ouninpohja kaksi kertaa, vanha kunnon Juupajoki, Leustu, päivän viimeisenä Surkee ja monta muuta klassikkoa. Tulosluettelon kannalta lauantai on varsin ratkaiseva päivä.

Sunnuntai on varsinainen sprinttipäivä, eikä pätkiäkään ole kuin kolme. Lyhyet Valkola ja Ruuhimäki sekä pidempi Lankamaa. Eroja ei enää hirveästi sunnuntaina saada, jos pelit kestää ja ajovirheisiin ei sorruta.

Tähän kun vielä lisätään, että vetomiehet aloittavat lauantaina puoliltapäivin Leustusta ja ajavat ko. päivän karavaanin perässä ja saavat palkintonsa sitten illalla Paviljongilla, niin olemme valmiit odottelemaan elokuun ensimmäistä viikkoa, jolloin sora lentää ja pakokaasut haisevat keskisuomessa. Voi olla omalta kohdalta, että työkin kutsuu jotain autoa rassaamaan, mutta sen näkee sitten myöhemmin kesällä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aeroman kirjoitti:
Makukysymys hyvin pitkälti, mistä paikasta kukanenkin tykkää, mutta tämä Kakariston risteys taitaa olla suosituin paikka, mitä reitiltä löytyy, eikä vähiten sen takia, että on lähellä 9-tietä.
Ei varmasti vähiten sen takia. Alueena tuo aukea on niin iso, että sinne mahtuu ihmisiä käsittämätön määrä. Parkkipaikkojakin on riittävästi. Moni sellainen, joka käy katsomassa pätkän tai kaksi valitsee juuri Kakariston. Samaten moni sellainen joka on paikalla vain yhden päivän.

Ouninpohja on maailman paras erikoiskoe, ja tuo katselualue sen varrella. Kaikki eivät mahdu sinne hypyille, joka on toinen erittäin suosittu paikka.

Aeroman kirjoitti:
Itsekin on tullut oltua pari kertaa ko. paikassa, mutta ei se omasta mielestäni ole niin hyvä että siihen ruuhkaan pitää joka vuosi tungeksia.
Ruuhkaa on jyskälässä jokaisen pätkän varteen. Ounilla ja nimenomaan Kakaristossa siltä välttyy menettelemällä kuten tuossa ylempänä kirjoitin. Aamulla paikalle ja illalla mökille, Kahteen kertaan ajettuna ja vetomiehet tietenkin perään, siinä riittää katsottavaa. Auto on tosiaan parin sadan metrin päässä, jotenka pätkien välillä voi mennä sinne katsomaan töllöä, tai vaikka nukkumaan jos kuuluu siihen väsyneeseen porukkaan. Koko päivän tuo tietenkin rallista uhraa, mutta ainakin minun mielestäni on sen arvoista.

edit: Niin vai tarkoititko ihmisruuhkaa? Jos, niin sehän luo vain tunnelmaa. Aina sinne on tuolin mahtunut virittämään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Ouninpohja on maailman paras erikoiskoe, ja tuo katselualue sen varrella. Kaikki eivät mahdu sinne hypyille, joka on toinen erittäin suosittu paikka.
Maailman hienoin pätkä ehdottomasti. Itse olen ollut montaa kertaa eri hypyillä, ja ihan kivaa katsottavaa nekin ovat. Näin jääkiekkokeskustelupalstalla kun ollaan, niin olin myös siinä paikassa kun Teemu Selänne meinasi suorittaa todella tyylikkään poistumisen kauas metsään, mutta sen verran kaverilla oli hommat hanskassa, että sai pidettyä autonsa tiellä. Oli kyllä hiuskarvan varassa, ettei tullut rumaa jälkeä. Kaikki muut edellä tulijat nostivat jalkaa pikkuisen pois kaasulta tai ainakin liimasivat, mutta Teemu tuli nilkka suorana, eikä ollut meininkiäkään helpata kaasusta.
Trenchtown kirjoitti:
edit: Niin vai tarkoititko ihmisruuhkaa? Jos, niin sehän luo vain tunnelmaa. Aina sinne on tuolin mahtunut virittämään.
Ei sivullekirjoittanutta lukuisat ihmiset häiritse, ainoastaan suuret määrät autoja kyllä pistää vituttamaan varsinkin, jos ja kun on tehtynä hyvä suunnitelma, mitkä pätkät katsotaan, ja sitten kaikki siltä päivältä romuttuu siihen helvetilliseen automäärään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös