Ralliketju

  • 1 830 104
  • 14 788

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Hirvonen on äitynyt hurjaan menoon. Kolmannella EK:lla taas pohjat, joista Bosse jäi 0.7 s ja Loeb peräti 15.6 s. Kokonaistilanteessa Hirvosen ero Loebiin on jo lähes puoli minuuttia ja Grönholmiin 10 s.

Latvalalle valitettavasti minuutin aikasakko.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vakio kirjoitti:
Latvalalle valitettavasti minuutin aikasakko.

Tää on kyllä käsittämätöntä meininkiä; J-M ei saa sit millään yhtään kisaa menemään "putkeen". Jos ei tuu omaa kämmiä, niin sit pitää huollossa vaihtaa ohjaukseen värkkejä ja sit ollaan 6 min myöhässä ja minuutti tulee penaltia... On tää... Tietysti aikaa herralla on, mutta kun nyt olis alla kilpailukykyinen kalusto ja pro-tiimi, niin sopis nyt käyttää tilaisuus maksimaalisesti hyödyksi. Missatut mahdollisuudet kun tuppaavat sulkemaan ovia tulevaisuudessa. Mutta ei nyt vaivuta synkkyyteen, ihan mukavalla etäisyydellähän J-M vielä kärkeen nähden on, kunhan ei nyt survo autoa hankeen itse.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tilanne, ek 4/18:

1. Mikko Hirvonen (FIN) Ford 48.10,1
2. Marcus Grönholm (FIN) Ford +11,0
3. Sebastien Loeb (FRA) Citroen +26,7
4. Gianluigi Galli (ITA) Citroen +41,3
5. Henning Solberg (NOR) Ford +42,0
6. Toni Gardemeister (FIN) Mitsubishi +46,3
7. Petter Solberg (NOR) Subaru +47,6
8. Manfred Stohl (AUT) Citroen +1.25,0
9. Chris Atkinson (AUS) Subaru +1.26,7
10. Daniel Carlsson (SWE) Citroen +1.31,0

Onko nyt niin että suomalaisen ohjastamalla Fordilla pääsee jopa Loebia vaivattomasti karkuun, vai onko tämä laitettavissa alkukankeuden piikkiin?

Galli, Garde ja molemmat Solbergit hyvässä kasassa tuossa, toivottavasti tilanne pysyy edes vähän tiukkana ettei mene ihan ajeluksi. Galli tosin poistaa Xaransa, ennemmin tai myöhemmin. Veikkaan että ennemmin.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Onko nyt niin että suomalaisen ohjastamalla Fordilla pääsee jopa Loebia vaivattomasti karkuun, vai onko tämä laitettavissa alkukankeuden piikkiin?

Täysin uudet tiet ja ensimmäistä kertaa kisavauhdilla ajettavat nuotit, suhteellisen vaikeat tiet, Loeb kärkiautona jne. Eroja tulee herkästi ja takaa on helpompi tulla, kun on jäljet ja jarrutuspaikat näkyvissä. Tässä ainakin osasyy Loebin "vaisuuteen". Mutta uskoakseni huominen yli 40-kilometrinen saattaa tehdä järjestykselle mitä vaan. Ja muutenkin Norja on hieman sellainen "Arctic Rally"-tyyppinen kisa, että tiet ovat kapeita ja penkat lähellä, joten herkästi tulee suistumisia, jarrutuspaikkoja arvioidaan väärin jne. Eli vaikka marginaalit tulostaululla ovat kymmenien sekuntien luokkaa, eivät ne tarkoita ehkä yhtä merkittävää eroa kuin esim. Ruotsissa, jossa äijät lasketavt 40 kilsaa muutaman sekunnin sisään, kun tiet ovat tuttuja ja vauhdikkaita.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viidennellä EK:lla Bosse jakoi pohjat yhdessä Loebin kanssa. Hirvonen hävisi kaksikolle 0,2 sekuntia. Kohtalaisen tiukkaa, mutta niinhän se on että tilanne on kaikille sama, uudet tiet jotka ovat tosiaan paljon kapeampia kuin ruotsin vastaavat.

Petteri on viidentenä melkein minuutin, ja Henning seitsemäntenä yli minuutin kärjestä jääneenä. Piti olla tutut tiet ainakin jälkimmäiselle, joten joko on teknisiä ongelmia tai sitten vauhti ei vain riitä kun kärkimiehet ajavat tosissaan. Tai sitten huomisen marathon- erikoiskokeella jätkä ottaa 15 sekunnilla pohja- ajan. Ralli on vasta alussa mutta molemmilta Solbergin ämmän pojilta odotin kovempaa vauhtia.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Ralli on vasta alussa mutta molemmilta Solbergin ämmän pojilta odotin kovempaa vauhtia.

Sama vika. Henningiä kuiskittiin hieman "mustaksi hevoseksi" voittotaisteluun, mutta kovempaa olisi pitänyt eka päivänä laskea meikäläisen mielestä. Huomenna nimittäin kärki pääsee puhtaammalle baanalle laskemaan ja silloin saattaa eroa tulla vielä enemmän. Petterille kyllä toivoisi menestystä kotikisassa, sen verran on symppistyyppi ja pitkään takonut päätä seinään...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Päivitellään vähän tilannetta:

Tilanne, ek 7/18:

1. Mikko Hirvonen (FIN) Ford 1.18.47,6
2. Marcus Grönholm (FIN) Ford +15,1
3. Sebastien Loeb (FRA) Citroen +19,8
4. Petter Solberg (NOR) Subaru +57,4
5. Toni Gardemeister (FIN) Mitsubishi +1.12,6
6. Gianluigi Galli (ITA) Citroen +1.14,5
7. Henning Solberg (NOR) Ford +1.20,6
8. Manfred Stohl (AUT) Citroen +1.47,5
9. Chris Atkinson (AUS) Subaru +2.03,2
10. Daniel Carlsson (SWE) Citroen +2.17,5

Eli Loeb ilmeisesti on ottanut taktiikakseen iskeä päivän lopussa, ja ek 7:n jälkeen Sebastian on jo noussut Grönholmin kantaan kiinni. Loeb teki jo kolmannet pohjat putkeen. Hirvonen jäi 3,5 ja Bosse 5,3 sekuntia. Hirvosen kaasujalka vaikuttaisi sopivan painavalta, hyvältä näyttää.

Ja Hullu-Galli jatkaa kisassa edelleen. Ilmeisesti Xsara poistuu tieltä vasta huomenna aamulla. Uskoisin myös että Henninki pyyhkii Gallista ja Gardesta ohi viimeistään huomenna.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Viidennellä EK:lla Bosse jakoi pohjat yhdessä Loebin kanssa. Hirvonen hävisi kaksikolle 0,2 sekuntia. Kohtalaisen tiukkaa, mutta niinhän se on että tilanne on kaikille sama, uudet tiet jotka ovat tosiaan paljon kapeampia kuin ruotsin vastaavat.
Pohjat meni Latvalalle, joka tuuppaa tulemaan kun iso mies konsanaan. Toivottavasti pysyy kahden ojan välissä. ettei tule mitään liikaa yrittämistä peliin mukaan. Tässä kärjen ajat:
HTML:
1. 	9 	J. LATVALA 	   7:59.8 	0.0 	0.0
2. 	1 	S. LOEB 	   8:03.8 	4.0 	4.0
= 	3 	M. GRÖNHOLM        8:03.8 	0.0 	4.0
4. 	4 	M. HIRVONEN        8:04.0 	0.2 	4.2
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aeroman kirjoitti:
Pohjat meni Latvalalle, joka tuuppaa tulemaan kun iso mies konsanaan.
Joo, noinhan se meni. Hieno homma Latvalalle, toivottavasti huohotinputket sun muut eivät tällä kertaa jäädy, Jartsa-Masallekin soisi jonkun onnistumisen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Päivitellään vähän tilannetta:
Tilanne, ek 7/18:
Kyseiseltä pätkältä nopeimpien aikoja:
HTML:
1. 	1 	S. LOEB 	12:42.3 	0.0 	0.0
2. 	9 	J. LATVALA 	12:43.1 	0.8 	0.8
3. 	4 	M. HIRVONEN 	12:45.8 	2.7 	3.5
4. 	7 	P. SOLBERG 	12:46.0 	0.2 	3.7
5. 	3 	M. GRÖNHOLM 	12:47.6 	1.6 	5.3
6. 	10 	H. SOLBERG 	12:49.3 	1.7 	7.0
7. 	5 	M. STOHL 	12:49.9 	0.6 	7.6
Ehkä Wilsonin kuuluisi sanoa Jari-Matille, että pikkasen vauhdista pois, ennenkuin tulee lumihommia. Norjassa, kun sitä riittää, lunta meinaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ensimmäinen ajopäivä on takana Norjassa, ja suomalaiskomennossa mennään. Tuloslettelo on komeaa luettavaa, toivottavasti huomenna saadaan nauttia yhtälailla näistä suomipoikien ajosuorituksista, toisia mitenkään aliarvioimatta, koska pystyvät pistämään hanttiin senkin verran, että kolmoisjohto tuntuu olevan kiven takana. Ensimmäisen ek:n jälkeen se tosin oli hallussa, mutta ohjausongelmat eivät nyt ota loppuakseen näistä Fordeista. Mikkohan kärsi vastaavista murheista juuri viikko sitten Ruotsissa.
HTML:
1. 	4 	M. HIRVONEN 	1:24:39.0 	0:00 	1:24:39.0 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	1:24:54.5 	0:00 	1:24:54.5 	15.5 	15.5
3. 	1 	S. LOEB 	1:24:56.3 	0:00 	1:24:56.3 	1.8 	17.3
4. 	7 	P. SOLBERG 	1:25:40.5 	0:00 	1:25:40.5 	44.2 	1:01.5
5. 	21 	T. GARDEM. 	1:25:59.2 	0:00 	1:25:59.2 	18.7 	1:20.2
6. 	19 	G. GALLI 	1:26:05.2 	0:00 	1:26:05.2 	6.0 	1:26.2
7. 	10 	H. SOLBERG 	1:26:06.2 	0:00 	1:26:06.2 	1.0 	1:27.2
8. 	5 	M. STOHL 	1:26:35.9 	0:00 	1:26:35.9 	29.7 	1:56.9
9. 	8 	C. ATKINSON 	1:26:49.6 	0:00 	1:26:49.6 	13.7 	2:10.6
10. 	9 	J. LATVALA 	1:25:33.6 	1:30 	1:27:03.6 	14.0 	2:24.6
11. 	6 	D. CARLSSON 	1:27:11.5 	0:00 	1:27:11.5 	7.9 	2:32.5
12. 	25 	J. HÄNNINEN 	1:27:33.9 	0:00 	1:27:33.9 	22.4 	2:54.9
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hirvonen siis rallin johdossa ensimmäisen päivän jälkeen. Grönholm ja Loeb melkein tasoissa, jos ei Marccus paranna heti aamusta tulee Loeb ohi niin että hippulatkaan eivät ehdi vingahtamaan. Toivottavasti Hirvonenkin on matkan varrella nostellut pikkuisen, koska Loebin jatkaessa samalla lailla ei tuo 17 sekuntia tule riittämään.

Helvetin hienoa nähdä kuitenkin Mikko rallin piikkipaikalla, toki jos Ford lipsahtaa niin taas alkavat puheet siitä että Hirvonen ei ole huippukuski jne. Kuitenkin selkeästi ajamalla ensimmäisen päivän nopein. Voitosta ei uskalla vielä edes haaveilla, mutta olisihan se jotain se.

Petterikin on kiristänyt vauhtiaan, niinkuin yleisesti odotettiin. Edelleen uskon että Henning puskee heti aamusta Gardemeisterin ohi Gallin poistaessa vehkeet pusikkoon. Herkullista olisi nähdä Solbergin veljesten taistelua samasta sijoituksesta, mutta se vaatii Henningiltä selkeää vauhdin nostamista. Jos autossa ei ole vikaa niin jotenkin tuntuu että mies varmistelee liikaa, ettei vaan kotirallissa ajaisi pihalle. Rahkeiden pitäisi riittää paljon parempaan.

Latvalalta myöskin hienoa kiriä aikasakon jälkeen, nyt jo kymmenentenä. Huomenna sitten Stohlin ja Atkinsonin ohi. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen toinen päivä tulossa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Huima aamunavaus Norjan rallin toisena päivänä. Ralliradiota kuunnellessa moni kuljettaja sanoi pätkän olleen vaikein, jonka ovat ikinä ajaneet. Tämä suurelta osin yöllä sataneen lumen takia. Lunta tiellä oli ilmeisesti paljon eikä lumi ollut lauhan sään takia kovinkaan kevyttä, vaan enemmänkin nuoskalunta. Pätkän uhreiksi joutuivat Atkinsson ja Gardemeister, mutta muutoin erot venähtivät kärjessäkin normaalia pidemmiksi; Hirvonen nakitti Loebia n. 14 sekunnilla, mikä ei missään olosuhteissa ole kovin normaalia.

Loistava homma, että sekä Hirvonen että Grönholm pysyivät tiellä ja mättivät tauluun hienot ajat. Latvala puolestaan kuittasi itsensä saman tien seitsemänneksi ja minuutin sisällä edessä päin ovat Henning Solberg ja Galli. Eli kyllä tästä vielä hyvä kapina tulee!

Uskomattoman vaikea pätkä siis kaikenkaikkiaan, ja muistetaan vielä, että sama pätkä ajetaan huomenna koko rallin viimeisenä, joten jos kuka luulee toiseksi viimeisen pätkän jälkeen, että homma alkaa olla taputeltu, voi voi kuinka väärässä hän onkaan...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Huima aamunavaus Norjan rallin toisena päivänä. Pätkän uhreiksi joutuivat Atkinsson ja Gardemeister, mutta muutoin erot venähtivät kärjessäkin normaalia pidemmiksi; Hirvonen nakitti Loebia n. 14 sekunnilla, mikä ei missään olosuhteissa ole kovin normaalia.
Kyllä vaan hiumasti vetää kärkikolmikko, Solbergin veljekset eivät voi kuin ihmetellä, kun tulee minuutilla selkään.
Uhreista sen verran, että Daniel Sordon nimi taitaa puuttua listalta ainakin vielä, ellei sitten ole kyseessä tiedonsiirtohäiriö. Tässä pätkän kärjen ajat:
HTML:
1. 	4 	M. HIRVONEN 	24:40.3 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	24:45.4 	5.1 	5.1
3. 	1 	S. LOEB 	24:54.5 	9.1 	14.2
4. 	7 	P. SOLBERG 	25:35.6 	41.1 	55.3
5. 	9 	J. LATVALA 	25:40.6 	5.0 	1:00.3
6. 	22 	X. PONS 	25:44.9 	4.3 	1:04.6
7. 	19 	G. GALLI 	25:54.7 	9.8 	1:14.4
8. 	10 	H. SOLBERG 	26:06.9 	12.2 	1:26.6
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Uhreista sen verran, että Daniel Sordon nimi taitaa puuttua listalta ainakin vielä, ellei sitten ole kyseessä tiedonsiirtohäiriö.

Juu, sinne jäi Sordo ihailemaan norjalaisia talvimaisemia aamun ensimmäiselle ek:lle. En meinannut koko kaveria edes muistaa ja piti oikein tarkistaa, oliko mukana ensimmäisen päivän jälkeen, mutta lähti siis ilmeisesti aamuun toisena autona koska oli eilisen jälkeen 14:s.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Juu, sinne jäi Sordo ihailemaan norjalaisia talvimaisemia aamun ensimmäiselle ek:lle. En meinannut koko kaveria edes muistaa ja piti oikein tarkistaa, oliko mukana ensimmäisen päivän jälkeen, mutta lähti siis ilmeisesti aamuun toisena autona koska oli eilisen jälkeen 14:s.
Pistetään pienen aamuväsymyksen piikkiin tämä unohdus, vaikka kyseessä on Citroenin kakkosmies, ja toisena tosiaan lähti reitille tänään.

Ek 10:llä Loeb sai hieman kurottua eroa kärkeen kiinni, mutta ei mitenkään ratkaisevasti, hyvältä näyttää kokonaistilanne edelleen.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
Hirvonen nakitti Loebia n. 14 sekunnilla, mikä ei missään olosuhteissa ole kovin normaalia.

Sikäli mielenkiintoinen yksityiskohta, että Hirvonen on nokittanut Loebiä Norjassa kaikilla kolmella tähän mennessä ajetuilla yli kolmekymppisillä pätkillä noin 15 sekunttia. Kaikilla muilla pätkillä onkin sitten tullut Loebiltä päihin. En ainakaan itse osaa sanoa, että mistä johtuu kun ero näyttää näillä pätkillä tulevan alusta asti tasaisesti eli esim. mistään rengas asiasta ei luulisi olevan kiinni.

Sikäli näyttä Hirvosen kannalta huonolta, että jos meno jatkuu samanlaisena niin yli kolmekymppisiä pätkiä ei ole enää jäljellä kuin tuo rallin viimeinen.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vode kirjoitti:
En ainakaan itse osaa sanoa, että mistä johtuu kun ero näyttää näillä pätkillä tulevan alusta asti tasaisesti eli esim. mistään rengas asiasta ei luulisi olevan kiinni.

Juu, paha sanoa mikä on kirvoittanut Mikon tuollaiseen kyytiin. Mutta nythän Mikolla on Sebiin nähden se etu, että Mikko näkee millä renkailla Seb lähtee pätkille, koska lähtee porukaan viimeisenä huoltoalueelta. Pikku seikka sinällään, mutta halutessaan voi peesailla pikkasen..
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Trenchtown kirjoitti:
Herkullista olisi nähdä Solbergin veljesten taistelua samasta sijoituksesta, mutta se vaatii Henningiltä selkeää vauhdin nostamista.
Nyt tämä taistelu on mahdollinen. Mielenkiintoista nähdä mitä tuon kaksikon välillä tapahtuu, eroa ei kuitenkaan ole kuin se kymmenisen sekuntia. Oma veikkaus on että Henning tulee vielä broidinsa ohi.
Koodi:
Tilanne, ek 11/18:

1. Mikko Hirvonen (FIN) Ford 2.11.24,7
2. Marcus Grönholm (FIN) Ford +22,4
3. Sebastien Loeb (FRA) Citroen +41,6
4. Petter Solberg (NOR) Subaru +3.30,2
5. Henning Solberg (NOR) Ford +3.40,9
6.Gianluigi Galli (ITA) Citroen +3.49,3
7. Jari-Matti Latvala (FIN) Ford +4.33,0
8. Manfred Stohl (AUT) Citroen +5.15,2
9. Daniel Carlsson (SWE) Citroen +6.24,4
10. Xavier Pons (ESP) Mitsubishi +6.29,4

Hirvonen ja Grönholm ottivat lisää eroa Loebiin, mikä on sekin hieno asia. Gallin olisi aika ajaa hankeen, jolloinka Jartsa-Masa Latvalan sijoitus alkaisi näyttämään jo ihan hyvältä. Olen hämmästynyt mikäli Galli ajaa maaliin asti. Paljonkos se Latvalan saama aikasakko olikaan? Jos kunnolla jossitellaan niin ilman sitä näyttäisi varmaan todella hyvältä, olettaen että vauhti olisi ollut samaa tasoa.

Kärkikolmikon aikaerot ovat samanlaisia kuin mihin on jo totuttu niin monessa rallissa aiemmin, järjestys toki on paljon mukavampi. Toivottavasti Hirvosen paketti pysyy kasassa, Mikko on tuosta kolmikosta kuitenkin luultavimmin se joka ajaa lähimpänä omia rajojaan.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Paljonkos se Latvalan saama aikasakko olikaan? Jos kunnolla jossitellaan niin ilman sitä näyttäisi varmaan todella hyvältä, olettaen että vauhti olisi ollut samaa tasoa.

90 sek... Se tuosta ajasta pois, niin J-M olis neljäntenä... Mutta turhanpäiväistähän näitä on edes laskeskella, tekniikkamurheet ja ulosajot kuuluvat pelin henkeen. Joka tapauksessa osoitus Jari-Matin vauhdista ja kyvyistä, kun uusissa olosuhteissa laskee tuollaisia pätkäaikoja. Galli joka tapauksessa jää vielä jalkoihin, ja jos tuosta edestä nyt jompi kumpi Solbergin veljeksistä notkahtaisi sen lisäksi, niin viidenneksi sopisi Latvalan ehkä ehkä yltävän. Loistava sijoitus olisi sekin!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Trenchtown kirjoitti:
Paljonkos se Latvalan saama aikasakko olikaan? Jos kunnolla jossitellaan niin ilman sitä näyttäisi varmaan todella hyvältä, olettaen että vauhti olisi ollut samaa tasoa.
Puolitoista minuuttia Jari-Matti sai penaltya, ilman sitä olisi yleiskilpailun neljäs, mutta valitettavasti kaikki lasketaan. Vitun ohjausvehkeet kun eivät toimi niinkuin pitäisi.
Trenchtown kirjoitti:
Kärkikolmikon aikaerot ovat samanlaisia kuin mihin on jo totuttu niin monessa rallissa aiemmin, järjestys toki on paljon mukavampi. Toivottavasti Hirvosen paketti pysyy kasassa, Mikko on tuosta kolmikosta kuitenkin luultavimmin se joka ajaa lähimpänä omia rajojaan.
Hyvin Mikko on vetänyt tähän mennessä koko kilpailun, ja juuri tuli tilannepäivitystä ek:lta 12, jossa Loebin aika puuttuu. Voi olla vielä väärää tietoa.

edit. Loeb jäi kärjelle yli 8 minuuttia, inhimillisiä piirteitä havaittavissa kuitenkin, jos on ollut ajovirhe.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Loeb on menettänyt kahdeksan minuuttia viime pätkällä, ja on näin ollen ulkona skabasta. Sori Seb, mutta pakko on tuulettaa... LOISTAVAA!!

Mikähän sille on tullut? Ajovirhe? Ei kai sentään?

edit: Sebastian oli jäänyt lumipenkkaan kiinni. Why would you do that Seb? Why, why? Sattuuhan noita näköjään tuollekin miehelle.
 
Viimeksi muokattu:

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lillehammerin olympiamaisemat koitui tällä erää Loebin kohtaloksi. Ilmeisesti ulosajo ja lyhyellä 6 kilometin pätkällä kahdeksan minuuttia takkiin Grönholmin pohjille. Joten kaksoisvoitto suomalaisille alkaa olla taputeltu kun Petteri on kolmantena yli kolme ja puoliminuuttia kärjestä.

Tekee hyvää myös Grönholmin maalimanmestaruushaaveille...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös