Mainos

Ralliketju

  • 1 867 109
  • 15 014
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En kyllä ymmärrä miksi tuosta kartturin vaihdosta syntyi noin iso kohu.

Jos siellä ei joku homma toiminut Pajarin haluamalla tavalla niin ei kai tuolla tasolla ole muuta vaihtoehtoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisi olla aika no-brainer tämä valinta lopulta, varmaan lajipiireissä tiedossakin kun Salmisen taustaa nyt katsoo.

Homma lähti vinoon oikeastaan siitä Mälkösen postauksesta, se olisi heidän (lähinnä Pajarin, varmaan myös Toyotan viestintätiimin ja hiukan myös Ennin) pitänyt pystyä hoitamaan paremmin. Muutenhan tässä ei ollut dramatiikkaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
En kyllä ymmärrä miksi tuosta kartturin vaihdosta syntyi noin iso kohu.

Jos siellä ei joku homma toiminut Pajarin haluamalla tavalla niin ei kai tuolla tasolla ole muuta vaihtoehtoa.
Tätä kohua olisi voinut lievittää sillä, että Salminen olisi kiinnitetty julkisesti heti Mälkösen potkujen jälkeen. Nyt tuossa kävi Samin kannalta vähän kusisesti, kun piti antaa ensiksi fudut, sitten mennä pressiin ilman kartturia ja erilaiset spekulaatiot liikkuivat villinä.

Kai siinä oli joku syy, että talon sisältä löytynyttä kartturia ei voitu heti Japanissa tiedottaa. Olisi mennyt imagollisesti paremmin tuolla tavalla, mutta nyt meni näin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En oikein ymmärrä miksi meidän kenenkään ulkopuolisen sinänsä pitäisi tuota käsittää, vähän kun alkaisi kaikkien avioeroja tai työtehtävien vaihtamisia tai vaikka formulakuskien kisainssien vaihtamisia pähkäillä, että eihän tuohon syytä ollut kun kaikkihan oli hyvin kun täältä kotoa katson ja lehtien juttuja luen.

Eiköhän Pajari siinä autossa itse istuvana parhaiten tiedä miksi tuo piti tehdä ja oletan että syyhän oli varsin painava että näin nimenomaan päätyi tekemään.
Eipä sillä syyllä mitään väliä olekaan. Vaihto-oikeus on vain kuskilla, vaikka ei olisi mitään syytä. Vaihto on nyt tehty ja uusi kartturi on tuttu mies Samille.

Tiedotus heti viimeisen rallin jälkeen hieman sakkasi, mutta eiköhän sekin savu hälvene, kun aikaa hieman kuluu.

*****

Toivotaan, että Enni löytää jostain itselleen apukuskin tuolin. On paljon panostanut uraansa, ja halua jatkaa niissä hommissa varmaan on edelleen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Hyundai tiedotti juuri Fourmaux'n siirtyvän sinne. Eli taisi Lapin ajot olla siinä, ellei Huihai käytä sitten neljättä autoa joissain kisoissa
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa nähdä mikä sitten on M-Sportin kuskivalinnat. Aika karmea kattaus jos siellä on vaikka Munster, Rossel ja Sesk ajaa joitakin kisoja. Kyllä sinne pitäisi Lappi, Suninen tai Mikkelsen saada ajamaan yhtä autoa. Se sitten että millä rahalla. Olettaen että Solberg on menossa Toyotan leiriin rally2.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
MSport taitaa operoida sillä ajatuksella että "ykköskuskia" lukuunottamatta muiden kuskien on tuotava rahaa sisään ajaakseen, eikä esim Lappi varmasti halua enää maksaa ajaakseen vajaata kautta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämä koko "kartturigate" on ollut minusta alusta lähtien sarjaa "paljon melua tyhjästä". Karttureita on vaihdettu rallissa iät ja ajat, ja erityisesti uran alkupuolella kartturivaihdoksia voi tulla paljonkin ennen kuin se oma luottopari löytyy. Joskus nousee kohua, varsinkin jos pitkä yhteistyö päättyy (esim. Loeb-Elena), mutta useimmiten menevät ilmoitusasiana. Nyt taisi kartturin sukupuoli ja suosio mediassa ja sosiaalisessa mediassa nostaa kohun yli äyräiden.

Toki tuo ilmoituksen ajoitus oli huono, mutta sekin oli pakotettu koska Toyota halusi julkistaa koko miehistönsä heti Japanin kisan jälkeisenä aamuna. Se jätti Pajarille kolme huonoa vaihtoehtoa: Ilmoittaa ennen kisaa ja riskeerata mestaruus sotkemalla parin keskittyminen ja aiheuttamalla ylimääräistä mediakohinaa. Ilmoittaa heti kisan jälkeen sunnuntai-iltana, joka sai Samin näyttämään kiittämättömältä paskiaiselta. Tai alkaa selittelemään maanantaina Toyotan tiedotustilaisuudessa, miksi kartturin paikka on tyhjänä, jolloin se kohu olisi seurannut joka tapauksessa perästä.

Muutenhan Pajari on hoitanut tämän eron tyylikkäästi, sanomatta yhtäkään negatiivista sanaa Mälkösestä. Mutta Pajarin kommenteista ja kiemurtelusta kysymysten edessä on paistanut se, että syynä kartturin vaihtoon on joko epäkohdat Mälkösen osaamisessa tai sitten tämän persoonassa.

Kuski viettää todennäköisesti enemmän ja tiiviimmin aikaa kartturin kanssa kuin perheensä kanssa, joten heidän täytyy tuntea olonsa kotoisaksi ja rennoksi toistensa seurassa. Onko persoonat sen verran erilaiset että naama on alkanut kyllästyttämään? Tai onko vaan niin, että Pajari ei koe oloaan riittävän rennoksi Mälkösen seurassa, mikä tulisi vaan korostumaan sitten kun lähdetään ajamaan täyttä sarjaa ammattilaisina ja reissupäiviä tulee enemmän? Tuohon voi olla monia syitä, ja kun ollaan yhdessä entistä enemmän niin pienetkin tekijät voi alkaa vaikuttamaan omaan olemiseen ja suoritustasoon. Rally1 tietää myös enemmän mediavastuuta, jista kartturin pitää pystyä ottamaan oma osansa. Onko esim. Mälkösen englannin taito riittävä huipulle? Ainakin Dirtfishin haastatteluissa antanut usein yhden-kahden sanan vastauksia aika vahvalla ralliemglannilla.

Kommenteissa ja keskusteluissa on paljon nostettu esiin sitä, että Mälkösen osaamisesta homma ei voi olla kiinni kun voittivat mestaruudenkin, mutta pitää muistaa sekin, että nyt Pajari siirtyy "isojen poikien liigaan". Ja kun noustaan Mestiksestä Liigaan, niin välttämättä sinne ei lähdetä samalla joukkueella vaan vahvistuksia tarvitaan. Rally1-auto on ihan eri tason peto kuin rally2, ja se tarjoaa myös kartturille ihan erilaisen haasteen koska nuotin rytmitys ja nopeus muuttuu ihan erilaiseksi. Huomasiko Pajari noissa kolmessa Rally1-kilpailussa tällä kaudella jotain sellaista, joka teki hänet epävarmaksi siitä, pystyykö Mälkönen nostamaan tasoa Rally1:n vaatimustasolle? Vai onko ollut jo pidempään jotain tiettyä ongelmaa, jonka kanssa on vaan kokeiltu selviytyä ja tehdä työtä? Että mestaruus olisi tullut enemmän kartturista huolimatta kuin kartturin ansiosta.

Tuohon voi olla monia syitä, ja sinällään turha niistä enää jauhaa. Salminen aika looginen valinta Pajarilta uudeksi kartturiksi koska entistä historiaa on jo, ja talli on tuttu Salmiselle. Kokemustakin vähintäänkin riittävästi. Mikko Markkula oli oikeastaan ainoa, jota pidin realistisena vaihtoehtona. Niitä heti liikkeelle lähteneitä Janni Hussi -spekulaatioita pidin ihan älyttöminä, koska Pajari ei enää tässä vaiheessa uraa tarvitse mitään julkisuuden vetoapua ja kartturina Hussi on aivan liian kokematon määrätietoisesti uraansa huipulle rakentaneelle kuljetajalle.

Harmi toki Mälkösen kannalta. Olisihan se kiva nähdä suomalainen nainenkin rallin terävimmällä huipulla, mutta nyt voi joutua jonkin aikaa odottelemaan. Suomalaisella nuotilla ajavia ei kuitenkaan tuolla huipulla ihan jonoksi asti ole. Lapilta toki eläköityi juuri kartturi, mutta ei välttämättä ole kaukana kuljettajankaan eläköityminen.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Saa nähdä mikä sitten on M-Sportin kuskivalinnat. Aika karmea kattaus jos siellä on vaikka Munster, Rossel ja Sesk ajaa joitakin kisoja. Kyllä sinne pitäisi Lappi, Suninen tai Mikkelsen saada ajamaan yhtä autoa. Se sitten että millä rahalla. Olettaen että Solberg on menossa Toyotan leiriin rally2.
Ei kyllä ruusuiselta näytä tosiaan. Harmi sinällään, koska Ford minusta otti kuluneella kaudella kärkeä vähän kiinni ja hyvällä kuljettajalla olisi edellern sauma ajaa Fordilla joku voittokin. Olisihan siellä tosiaan Lappi, Suninen ja Mikkelsen kokeneemmista sotaratsuista vapaana, mutta riittääkö Wilsonilla uskallus lähteä makssmaan jollekin heistä, koska kaikilla on maine epävarmoina kuljettajina. Tosin niin oli Fourmaux'llakin ennen tätä kautta.

Munster lienee selvä toiseksi kuljettajaksi, kiitos rahoituksen, ja Sesks ajanee ainakin muutaman kilpailun. Sesksin varaan ei vielä kuitenkaan voine laskea tallin menestystä, joten kyllä tuo jotain kokenutta ja nopeaksi tiedettyä kaveria huutaisi. Ihan jo tallin kehitystyönkin kannalta olisi hyvä olla yksi kokeneempi kuljettaja.

Fourmaux'n kannalta en tiedä, oliko tuo lopulta hyvä siirto. Toki Hyundai on huipulla ja Hyundain auto on todennäköiaempi voittaja kuin Fordin auto, mutta onko Hyundain kolmosauto todennäköisempi voittaja kuin Fordin ykkösauto? Hyundailla Fourmaux jää auttamatta Tänakin ja Neuvillen varjoon soittelemaan kolmosviulua ja voitot voi olla tiukassa. Fordilla hän olisi selkeä ykkönen ja pääsisi vaikuttamaan enemmän myös kehitystyöhön, siinä missä Hyundai on aika pitkälti Thierry Neuvillen talli. Hyundain auto on myös monien kertoman mukaan säätöikkunaltaan aika armoton ja on kysymysmerkki kuinka Fourmaux sopeutuu tuohon vaikeana pidettyyn autoon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuliko "rakkaus" sotkemaan kuvioita??? Onhan Mälkönen näyttävä "paketti". Ihme olisi jos ei tunteisiin menisi kun ison osan ajasta on samassa paikassa

Vaikka Lempisen jutussa voi olla perää, niin olen itse miehen rallikirjoituksista saanut kuvan toimittajasta jonka kautta voi syöttää julkisuuteen omaa agendaa tukevaa tarinaa ja aivan koko totuus ei tule Lempisen kautta esiin . Esimerkkinä Lempisen juttu jossa kuvattiin Mäkisen Tommin huonot johtamistavat pääsyyksi Tänakin poistumiseen Toyotalta, jonka lähteenä tuntui olevan Markko Märtin(jonka omia toimia Lempinen ei vaivautunut tutkimaan ennen juttunsa julkaisua).
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuliko "rakkaus" sotkemaan kuvioita??? Onhan Mälkönen näyttävä "paketti". Ihme olisi jos ei tunteisiin menisi kun ison osan ajasta on samassa paikassa

Ei se tarvitse edes olla mitään "rakkautta", oma emäntä ei kyllä päästäisi lähellekään jos itsellä olisi työkaveri jonka kanssa viettää enemmän aikaa kun sen kanssa ja noin "intiimisti". Sitten vielä jos unohtaa sukupuoletkin niin jos ollaan 200 päivää kimpassa niin kaiken pitää toimia 100%, jos vähänkään jotain jää vajaaksi niin se näkyy tuloksessa ja paljon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuliko "rakkaus" sotkemaan kuvioita??? Onhan Mälkönen näyttävä "paketti". Ihme olisi jos ei tunteisiin menisi kun ison osan ajasta on samassa paikassa
En lähtisi kyllä näihin Seiska-tason juttuihin. Rakkaus ei toki ikää katso mutta Mälkönen taitaa olla vähän toistakymmentä vuotta Pajaria vanhempi, ja nämä uraansa fokusoituneet urheilijat kyllä yleensä pystyvät pitämään homman ammatillisella tasolla. Onhan näitä mies-nais-pareja nähty ralliautoilussakin vaikka miten paljon eikä tule nyt mieleen mitään romansseja tai kolmiodraamoja.

Nyt vasta luin tuon Ilta-Sanomien jutun ja tuossahan on paljon järkeenkäypää ja oikeastaan sitä samaa, mitä itsekin spekuloin. Pajari vaikuttaa haastatteluiden perusteella määrätietoiselta mutta vähän ujon ja aran oloiselta kaverilta. Voi hyvinkin olla että hieman häntä vanhempi (ja mahdollisesti voimakastahtoinen?) nainen voi olla hankala partneri tuollaiseen työsuhteeseen, joka perustuu paljolti keskinäiseen luottamukseen ja kitkattomaan yhteistyöhön.

Vaikka kartturinkin rooli on menestyksessä iso, niin tavallaan se kuitenkin menee niin että kartturi on vaan töissä kuljettajalla ja kuljettaja on pomo. Ja jis kuljettaja kokee itsensä epävarmaksi kartturin rinnalla, eikä uskalla esittää omia vaatimuksiaan riittävän painokkaasti, niin yhteistyö ja myös tulokset alkaa menemään herkösti väärään suuntaan.
 

Sambody

Jäsen
Noni nyt sitten vielä nelosauto Lapin alle sorakisoihin Hyundailta ja Esupin viereen Mälkönen nuottia lukemaan niin on lähellä best case scenariota suomalaisittain. Suniselle Ford alle lienee jo liikaa pyydetty.

Furmoon kannalta kova ratkaisu siirtyä Huihaille. On iso mahdollisuus jäädä täysin statistin rooliin maailmanmestareiden takana, mutta jos kehitys jatkuu ja auto osuu omaan lapaseen niin vain taivas on rajana. Sinällään siis ymmärrettävä ratkaisu siirtyä suurempien resurssien perässä tehdastiimiin.

Sitten vain odotellaan mitä tekee M-Sport. Potentiaalinen fiaskohan sieltä on tulossa, jos ei tyyliin Solberg tai muu vauhdiltaan kykenevää kuljettajaa saada Puman rattiin. Ei voi olla helppoa sponsori rintamallakaan ensi kaudeksi tai sen jälkeen, jos kuskikattaus on täyttä skeidaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suniselle Ford alle lienee jo liikaa pyydetty.
En usko että tapahtuu, mutta periaatteessa Sunisen Ford-pestissä olisi kyllä Wilsonin kannalta järkeä. Suninen on jäänyt entiseksi lupaukseksi ja näytönpaikat on turhan usein muuttuneet romuksi, mutta Suninen on myös osoittanut että hänellä on nopeutta. Jos talli saisi kutiteltua sen nopeuden esille ilman että se aina päätyy ulosajoon, vähän kuten se sai ulosajokeisariksi päätyneen Fourmaux'n suorittamaan huomattavasti aiempaa tasaisemmin, niin kyllä tuolla yhdistelmällä ainakin muutama podium irtoaisi. Ja se olisi tasan muutama enemmän kuin mikäli ykkösenä ajaisi esim. Munster.

Fordille voisi olla ihan hyvä kolmikko Suninen, Munster ja sitten alustasta riippuen kolmosautossa vuorottelevat Rossel ja Sesks.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noni nyt sitten vielä nelosauto Lapin alle sorakisoihin Hyundailta ja Esupin viereen Mälkönen nuottia lukemaan niin on lähellä best case scenariota suomalaisittain. Suniselle Ford alle lienee jo liikaa pyydetty.

Tosin voisiko sitten Sordo ehkä olla hitaissa soraralleissa se jota ajatettaisiin kun ollut luotettavampi viimekisoissa ja niissä myös usein lähtöpaikasta eniten hyötyy. Sordo myös puhunut että ajohaluja on edelleen ja ajoi myös sen yhden kisankin jossain kansallisessa rallissa jokin aika sitten. Hitaat sorarallit myös ehkä helpompi lähteä jos ajotuntumaa kun alkaa vaikka yhtäkkiä puolen vuoden jälkeen hypätä jotain viron ja Suomen ralleja "kylmiltään".
 

Sambody

Jäsen
Tosin voisiko sitten Sordo ehkä olla hitaissa soraralleissa se jota ajatettaisiin kun ollut luotettavampi viimekisoissa ja niissä myös usein lähtöpaikasta eniten hyötyy. Sordo myös puhunut että ajohaluja on edelleen ja ajoi myös sen yhden kisankin jossain kansallisessa rallissa jokin aika sitten. Hitaat sorarallit myös ehkä helpompi lähteä jos ajotuntumaa kun alkaa vaikka yhtäkkiä puolen vuoden jälkeen hypätä jotain viron ja Suomen ralleja "kylmiltään".
No lähinnä ajattelin, jos Hyundai haluaa kikkailla kolmannen pisteistä ajavan auton paremmille lähtöpaikoille soraränneihin, niin sitten voisi olla järkevää tuoda Lappi remmiin Portugalista alkavaan Euroopan sora sesonkiin. Siinä saisi 5 rallia vetää putkeen hyvältä lähtöpaikalta, kun suurinosa kilpakumppaneista on ajanut neljä rallia alle. Safari ja Etelä-Amerikan kisat voi jättää välistä kustannusten takia ja Ruotsissa voi testata miten Furmoolle paineet maistuu kahden maailmanmestarin kanssa.

No tämä nyt tälläistä märkä päiväuni tasoista toiveajattelua. Lienee todennäköisempää, että Lapin puhelin soi ensi kauden ollessa käynnissä vasta, jos Furmoo pettää Hyundain odotukset.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No lähinnä ajattelin, jos Hyundai haluaa kikkailla kolmannen pisteistä ajavan auton paremmille lähtöpaikoille soraränneihin, niin sitten voisi olla järkevää tuoda Lappi remmiin Portugalista alkavaan Euroopan sora sesonkiin. Siinä saisi 5 rallia vetää putkeen hyvältä lähtöpaikalta, kun suurinosa kilpakumppaneista on ajanut neljä rallia alle. Safari ja Etelä-Amerikan kisat voi jättää välistä kustannusten takia ja Ruotsissa voi testata miten Furmoolle paineet maistuu kahden maailmanmestarin kanssa.

No tämä nyt tälläistä märkä päiväuni tasoista toiveajattelua. Lienee todennäköisempää, että Lapin puhelin soi ensi kauden ollessa käynnissä vasta, jos Furmoo pettää Hyundain odotukset.

Oma veikkaus tosiaan että Sordo saattaisi jäädä jossain muodossa palkkalistoille ja sitten näissä Sordolle sopivissa kisoissa ajaa jos budjettia on ja tarvitaan luotettavaa kolmoskuskia niin saattaisi ajaa. Tosin vähän veikkaan että jos siellä tarkoitus jatkossa siirtyä yksityistallin pyörittämiseen ja muutenkin uudet säännöt lähestyy että näinköhän tarkoitus rahaa tuhlata tuohon 2025 kauteen.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
No tämä nyt tälläistä märkä päiväuni tasoista toiveajattelua. Lienee todennäköisempää, että Lapin puhelin soi ensi kauden ollessa käynnissä vasta, jos Furmoo pettää Hyundain odotukset.
Itse taas ajattelin, että ajelisikohan E-P testejä Hyundaille Keski-Suomessa ja sitten 3-5 sopivaa kisaa nelosautolla. Ruotsi, Viro, Suomi ja olisiko sitten 1-2 muuta kisaa.

Ajatuksena se, että nyt halutaan se merkkimestaruus hinnalla millä hyvänsä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Fordille voisi olla ihan hyvä kolmikko Suninen, Munster ja sitten alustasta riippuen kolmosautossa vuorottelevat Rossel ja Sesks.
Tässä olisi kyllä ihan hyvä kolmikko Fordille. Mutta onkohan Sunisella enää takaisinpääsyä Fordille? Eikös sieltä lähdetty kesken kautta ja hivenen ”vauhdikkaasti” sekä taidettiin julkisuuteenkin antaa muutamat kovat kommentit.

Mielenkiintoista nähdä, mitä tekee Sohlberg. Hänellä taitaa olla mukavasti tukijoita taustalla, joten ei yllättäisi, jos Fordin kolmikko olisi Sohlberg, Munster ja Rossell/Sesks.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mielenkiintoista nähdä, mitä tekee Sohlberg. Hänellä taitaa olla mukavasti tukijoita taustalla, joten ei yllättäisi, jos Fordin kolmikko olisi Sohlberg, Munster ja Rossell/Sesks.
En tiedä, mikä on M-Sportin ja Red Bullin välisen sopimuksen status tulevalla kaudella, mutta käsittääkseni yksi ongelma Solbergin ajamisessa Fordilla on ollut tuo hänen henkilökohtainen diilinsä Monster Energyn kanssa. Iso osa Solbergin rahoituksesta tulee Monsterilta ja Monster ei taas oikein mahdu samaan talliin Red Bullin kanssa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Oma veikkaus tosiaan että Sordo saattaisi jäädä jossain muodossa palkkalistoille ja sitten näissä Sordolle sopivissa kisoissa ajaa jos budjettia on ja tarvitaan luotettavaa kolmoskuskia niin saattaisi ajaa. Tosin vähän veikkaan että jos siellä tarkoitus jatkossa siirtyä yksityistallin pyörittämiseen ja muutenkin uudet säännöt lähestyy että näinköhän tarkoitus rahaa tuhlata tuohon 2025 kauteen.

Sordollehan on edelleen ainakin huhujen mukaan kaavailtu jotain tallipäällikön apulaisen roolia kun Abiteboulin huomiota saattaa osittain viedä se WEC-sarja, mihin siirtyy täysipäiväisesti (?) 2026 alusta. Eli olettaisin että Sordon ajohommat on nähty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös