Tämä koko "kartturigate" on ollut minusta alusta lähtien sarjaa "paljon melua tyhjästä". Karttureita on vaihdettu rallissa iät ja ajat, ja erityisesti uran alkupuolella kartturivaihdoksia voi tulla paljonkin ennen kuin se oma luottopari löytyy. Joskus nousee kohua, varsinkin jos pitkä yhteistyö päättyy (esim. Loeb-Elena), mutta useimmiten menevät ilmoitusasiana. Nyt taisi kartturin sukupuoli ja suosio mediassa ja sosiaalisessa mediassa nostaa kohun yli äyräiden.
Toki tuo ilmoituksen ajoitus oli huono, mutta sekin oli pakotettu koska Toyota halusi julkistaa koko miehistönsä heti Japanin kisan jälkeisenä aamuna. Se jätti Pajarille kolme huonoa vaihtoehtoa: Ilmoittaa ennen kisaa ja riskeerata mestaruus sotkemalla parin keskittyminen ja aiheuttamalla ylimääräistä mediakohinaa. Ilmoittaa heti kisan jälkeen sunnuntai-iltana, joka sai Samin näyttämään kiittämättömältä paskiaiselta. Tai alkaa selittelemään maanantaina Toyotan tiedotustilaisuudessa, miksi kartturin paikka on tyhjänä, jolloin se kohu olisi seurannut joka tapauksessa perästä.
Muutenhan Pajari on hoitanut tämän eron tyylikkäästi, sanomatta yhtäkään negatiivista sanaa Mälkösestä. Mutta Pajarin kommenteista ja kiemurtelusta kysymysten edessä on paistanut se, että syynä kartturin vaihtoon on joko epäkohdat Mälkösen osaamisessa tai sitten tämän persoonassa.
Kuski viettää todennäköisesti enemmän ja tiiviimmin aikaa kartturin kanssa kuin perheensä kanssa, joten heidän täytyy tuntea olonsa kotoisaksi ja rennoksi toistensa seurassa. Onko persoonat sen verran erilaiset että naama on alkanut kyllästyttämään? Tai onko vaan niin, että Pajari ei koe oloaan riittävän rennoksi Mälkösen seurassa, mikä tulisi vaan korostumaan sitten kun lähdetään ajamaan täyttä sarjaa ammattilaisina ja reissupäiviä tulee enemmän? Tuohon voi olla monia syitä, ja kun ollaan yhdessä entistä enemmän niin pienetkin tekijät voi alkaa vaikuttamaan omaan olemiseen ja suoritustasoon. Rally1 tietää myös enemmän mediavastuuta, jista kartturin pitää pystyä ottamaan oma osansa. Onko esim. Mälkösen englannin taito riittävä huipulle? Ainakin Dirtfishin haastatteluissa antanut usein yhden-kahden sanan vastauksia aika vahvalla ralliemglannilla.
Kommenteissa ja keskusteluissa on paljon nostettu esiin sitä, että Mälkösen osaamisesta homma ei voi olla kiinni kun voittivat mestaruudenkin, mutta pitää muistaa sekin, että nyt Pajari siirtyy "isojen poikien liigaan". Ja kun noustaan Mestiksestä Liigaan, niin välttämättä sinne ei lähdetä samalla joukkueella vaan vahvistuksia tarvitaan. Rally1-auto on ihan eri tason peto kuin rally2, ja se tarjoaa myös kartturille ihan erilaisen haasteen koska nuotin rytmitys ja nopeus muuttuu ihan erilaiseksi. Huomasiko Pajari noissa kolmessa Rally1-kilpailussa tällä kaudella jotain sellaista, joka teki hänet epävarmaksi siitä, pystyykö Mälkönen nostamaan tasoa Rally1:n vaatimustasolle? Vai onko ollut jo pidempään jotain tiettyä ongelmaa, jonka kanssa on vaan kokeiltu selviytyä ja tehdä työtä? Että mestaruus olisi tullut enemmän kartturista huolimatta kuin kartturin ansiosta.
Tuohon voi olla monia syitä, ja sinällään turha niistä enää jauhaa. Salminen aika looginen valinta Pajarilta uudeksi kartturiksi koska entistä historiaa on jo, ja talli on tuttu Salmiselle. Kokemustakin vähintäänkin riittävästi. Mikko Markkula oli oikeastaan ainoa, jota pidin realistisena vaihtoehtona. Niitä heti liikkeelle lähteneitä Janni Hussi -spekulaatioita pidin ihan älyttöminä, koska Pajari ei enää tässä vaiheessa uraa tarvitse mitään julkisuuden vetoapua ja kartturina Hussi on aivan liian kokematon määrätietoisesti uraansa huipulle rakentaneelle kuljetajalle.
Harmi toki Mälkösen kannalta. Olisihan se kiva nähdä suomalainen nainenkin rallin terävimmällä huipulla, mutta nyt voi joutua jonkin aikaa odottelemaan. Suomalaisella nuotilla ajavia ei kuitenkaan tuolla huipulla ihan jonoksi asti ole. Lapilta toki eläköityi juuri kartturi, mutta ei välttämättä ole kaukana kuljettajankaan eläköityminen.