Mainos

Ralliketju

  • 1 862 122
  • 14 984

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sordollehan on edelleen ainakin huhujen mukaan kaavailtu jotain tallipäällikön apulaisen roolia kun Abiteboulin huomiota saattaa osittain viedä se WEC-sarja, mihin siirtyy täysipäiväisesti (?) 2026 alusta. Eli olettaisin että Sordon ajohommat on nähty.

WRC-tähti lyttäsi villit huhut – "Ei ole minua varten" - Rallit.fi ainakin tässä kovasti puhuu edelleen ajamisesta ja ettei tallipäällikön hommat napostele. Tosin äkkiä se mieli voi muuttua jos ei ajohommia ole ja palkkaa pitäisi jostain saada.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oliver Solberg Toyotan WRC2 -auton rattiin ensi kaudeksi Printsportin talliin.
Eli ottaa Pajarin tämän kauden auton ajaakseen.
Fiksu veto Solbergilta. Katsutan paikka ei ole ihan betoniin valettu kuten tällä kaudella jo nähtiin, Ogier ei enää monta vuotta aja ja Evansinkin osakkeet taisivat laskea aika rajusti 2024 aikana. Rovanperästä ei ole enää mitään takeita, haluaako ajaa 2025 jälkeen, joten Toyotalta voi hyvinkin aueta paikka/paikkoja kaudelle 2026.

Ja kun poika näytti ihan tosissaan hakevan tuota WRC2-mestaruutta jo tällä kaudella, niin ei ne mahdollisuudet ainakaan heikkene tämän siirron myötä. Toyota taisi nimittäin nyt nousta sarjaa pitkään hallinneen Skodan ohi ja Yaris saattaa olla sarjan nopein auto.

Fordille sen sijaan on taas yksi vaihtoehto vähempänä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Solberg sitten Printsportille ja Pajarin reitille. Ei ollut tällä kaudella kakkosten mestaruus kaukana ja se onkin ainoa tavoite ensi kaudelle. Voisin kuvitella myös, että Toyotalta saattaisi näyttöpäikkaakin irrota rally1 autoon, jos latu maittaa tämän kauden malliin. Ogier kun ei kaikkia kisoja aja, niin siellä on mahdollisuutta päästä viidenteen autoon.

M-Sportille toivoisi että nappaisivat yhden palkkakuskin ensi kaudelle. Munster varmaan ajanee yhtä autoa ja toivoisin Rossel/Sesks kaksikkoa jakamaan yhden auton.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Solberg sitten Printsportille ja Pajarin reitille. Ei ollut tällä kaudella kakkosten mestaruus kaukana ja se onkin ainoa tavoite ensi kaudelle. Voisin kuvitella myös, että Toyotalta saattaisi näyttöpäikkaakin irrota rally1 autoon, jos latu maittaa tämän kauden malliin. Ogier kun ei kaikkia kisoja aja, niin siellä on mahdollisuutta päästä viidenteen autoon.

Ilmeisesti 2-3 kisaa ajaa ykkösautolla. Varmaan semmoisia joissa on logistiikan osalta helppo kuljettaa Ogierin auto. Aika kova kattaus kyllä Toyotalla ensikaudella. Jotenkin olisi toivonut että M-Sport olisi myös lähtenyt tosissaan kauteen mukaan ja olla yksi jo tasonsa todistanut kuski mukana, edes tasoa "Mikkelsen".
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti 2-3 kisaa ajaa ykkösautolla. Varmaan semmoisia joissa on logistiikan osalta helppo kuljettaa Ogierin auto. Aika kova kattaus kyllä Toyotalla ensikaudella. Jotenkin olisi toivonut että M-Sport olisi myös lähtenyt tosissaan kauteen mukaan ja olla yksi jo tasonsa todistanut kuski mukana, edes tasoa "Mikkelsen".
Jos pitää paikkansa, niin Ruotsin ja Suomen rallit olisivat logistisesti ja markkinoinnin kannalta loogisimmat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Oliver ajaisi Ogierin tilalla joitain kisoja niin oletan että hänen soppari olisi infottu samassa yhteydessä kuin muidenkin tallin kuskien sopimukset. Mahdollista myös että vuokraavat Toyotalta Rally1:n mutta se on kallis rojekti. Toistaiseksi vain Bertellillä on ollut riittävästi pinkassa painetta vuokrata Toyota ja silloinkin vain edellisen vuoden malli... Toki kaikki mahdollista ja Toyota tarvitsee tulevaisuudessa kuskeja Evansin ja Ogin tilalle, ja haluavat katsoa mihin Oliverin kyvyt riittävät. Mutta nyt toistaiseksi Oliver on (kai) vain vuokraamassa Printsportilta Samin vanhan auton WRC2 sarjaan...
 

Sambody

Jäsen
Lienee ihan fiksu ratkaisu Oliverilta. Pääsee nyt näyttämään osaamistaan Toyotan valvovan silmän alle eikä varmaan ole poissuljettua, että Ogierin Rally1-auto päätyisi jossain kisassa Oliverin käsiin. Sarjan kannalta olisi ollut tietenkin parempi, jos Solberg olisi mennyt M-Sportille täyttämään vauhtityhjiötä, mutta ilmeisesti Red Bull jatkaa heidän tukemistaan ja siihen yhtälöön ei oikein sitten Solbergin henkilökohtainen sponsori olisi sopinut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lienee ihan fiksu ratkaisu Oliverilta. Pääsee nyt näyttämään osaamistaan Toyotan valvovan silmän alle eikä varmaan ole poissuljettua, että Ogierin Rally1-auto päätyisi jossain kisassa Oliverin käsiin. Sarjan kannalta olisi ollut tietenkin parempi, jos Solberg olisi mennyt M-Sportille täyttämään vauhtityhjiötä, mutta ilmeisesti Red Bull jatkaa heidän tukemistaan ja siihen yhtälöön ei oikein sitten Solbergin henkilökohtainen sponsori olisi sopinut.

Niin ja tuossa varmaan se myös että jos aikoo palkkakuskina ajaa niin Toyota loppupeleissä se ainut vaihtoehto, M-Sportin tilanne tuossa tuskin hirveästi tulee lähivuosina parantumaan ja kun tuntuu että tilanne on aika tiukka niin todennäköisesti nykyiseen autoon ei keskitytä enää kovin pitkään vaan aletaan työstää jo uuden säännön autoa, kunhan ne nyt edes joskus lyödään lukkoon.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten saattoi ennustaa, niin pistejärjestelmä uudistuu ensikaudeksi.
- Pisteet jaetaan sunnuntaina
- Kokonaiskisan voittajalle 25 pistettä ja 10. 1 piste
- Supersunnuntaina pisteitä viidelle parhaalle
- Powerstage pysyy samana
- Maksimipistemäärä 35 pistettä kisasta

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten saattoi ennustaa, niin pistejärjestelmä uudistuu ensikaudeksi.
- Pisteet jaetaan sunnuntaina
- Kokonaiskisan voittajalle 25 pistettä ja 10. 1 piste
- Supersunnuntaina pisteitä viidelle parhaalle
- Powerstage pysyy samana
- Maksimipistemäärä 35 pistettä kisasta


Eihän tämäkään varmaan täydellinen mutta reilusti parempi kun viimekauden. Jotenkin silti aika iso pääpaino sunnuntaille..
 

Sambody

Jäsen
Varmaan suurempi uutinen oli, että 2027 tulisi kulukatto Rally1 autolle. Saavat maksaa maksimissaan 345 000€ per auto. Rakenne pysyy nykyisen kaltaisena tuon vakio turvakaaren ympärille rakennettuna, mutta voimalinja voi olla polttomoottori, hybridi tai täyssähkö ja jollain balansoidaan, että ovat kutakuinkin kilpailukykyisiä keskenään, jos eri voimalinjoja tulee sarjaan mukaan. Vauhdit tulee tippumaan noin vuosien 2012-2016 WRC-autojen tasolle.
Eihän tämäkään varmaan täydellinen mutta reilusti parempi kun viimekauden. Jotenkin silti aika iso pääpaino sunnuntaille..
Joo enää ei kokonaiskilpailun voittajan ottaa sunnuntailta kuin 3 pistettä plakkariin niin on varmasti eniten pisteitä kerännyt kuljettaja.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Huomattava parannus tuo pisteuudistus. Nyt sunnuntaille on edelleen panosta koska jaossa on 10-12 pistettä, mutta tällä pistejärjestelmällä ei syödä voiton merkitystä. Ja nyt on muutenkin vain yksi voittaja kun kisaa ei laiteta sunnuntaina poikki, joten tämä on paljon selkeämpi jätjestelmä katsojan kannalta.

Tuo 2027 kaavailtu uudistus kuulostaa mielenkiintoiselta. En välttämättä pitäisi huonona tuota, että on mukana eri käyttövoimalla varustettuja autoja, mikäli vaan tuo tasaus saadaan hoidettua oikeudenmukaisesti ja riittävän tasapuolisesti. Riskinsä tuossa kyllä on. Mutta tuollainen autosääntö saattaisi helponmin houkutella lisää valmistajia mukaan, koska autovalmistajat tuppaavat aina vetämään jokainen vähän omaan suuntaansa ja tässä tarjoutuisi mahdollisuus lähteä mukaan omaa markkinointia ja tuotekehitystä parhaiten hyödyttävällä tekniikalla.

Vauhtien hidastuminen ei minua haittaa, kunhan vaan kilpailu paranee ja saadaan lisää valmistsjia mukaan ja autoja viivalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo 2027 kaavailtu uudistus kuulostaa mielenkiintoiselta. En välttämättä pitäisi huonona tuota, että on mukana eri käyttövoimalla varustettuja autoja, mikäli vaan tuo tasaus saadaan hoidettua oikeudenmukaisesti ja riittävän tasapuolisesti. Riskinsä tuossa kyllä on. Mutta tuollainen autosääntö saattaisi helponmin houkutella lisää valmistajia mukaan, koska autovalmistajat tuppaavat aina vetämään jokainen vähän omaan suuntaansa ja tässä tarjoutuisi mahdollisuus lähteä mukaan omaa markkinointia ja tuotekehitystä parhaiten hyödyttävällä tekniikalla.

Vauhtien hidastuminen ei minua haittaa, kunhan vaan kilpailu paranee ja saadaan lisää valmistsjia mukaan ja autoja viivalle.

Ainakin jos hinta on alennettu noin alas niin tiedä sitten onko tuossa mitään käytännön mahdollisuuksia muille kun polttomoottorille, ainakaan lähivuosina. Eikö nykyautoissa jo pelkkä hybridijärjestelmä maksa satoja tuhansia.
 

Sambody

Jäsen
Ainakin jos hinta on alennettu noin alas niin tiedä sitten onko tuossa mitään käytännön mahdollisuuksia muille kun polttomoottorille, ainakaan lähivuosina. Eikö nykyautoissa jo pelkkä hybridijärjestelmä maksa satoja tuhansia.
Jep. Kyllähän tuo haastavalta kuulostaa rakentaa tuolla hintalapulla hybridiä tai täyssähköistä autoa. Ainakin jos nyt kuopatun hybrdijärjestelmän kustannuksista voi jotain johtopäätöksiä vetää.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jep. Kyllähän tuo haastavalta kuulostaa rakentaa tuolla hintalapulla hybridiä tai täyssähköistä autoa. Ainakin jos nyt kuopatun hybrdijärjestelmän kustannuksista voi jotain johtopäätöksiä vetää.
Tällä hetkellä hybridiyksikön hinta on noin 100K€, mutta väitän, että tuon voisi tehdä huomattavasti halvemmallakin.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Tällä hetkellä hybridiyksikön hinta on noin 100K€, mutta väitän, että tuon voisi tehdä huomattavasti halvemmallakin.
Näin minäkin uskaltaisin väittää ilman mitään asiantuntemusta. Eikös esimerkiksi Toyota ollut ylipäätään aikanaan ihan ensimmäisiä hybridit käyttöön ottaneita autonvalmistajia? Luulisi siis, että siellä suunnalla ainakin voisi olla jopa enemmän osaamista hybridijärjestelmistä Compact Dynamicsilla
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän tuo hintakatto rajoittaa varmasti jonkin verran, mitä tekniikoita on mahdollista jalkauttaa autoihin. Mutta nykyautojen hybridijärjestelmä on ehkä huono verrokki koska se oli ns. "täyshybridi" ja ihan sääntöihin oli määrätty, että esim. huoltoparkeissa täytyy ajaa pelkällä sähköllä. Rallin kannalta järkevämpänä näkisin jonkinlaisen kevythybridijärjestelmän, jonka uskoisin olevan mahdollista toteuttaa edullisemminkin.

Esim. Toyotalla on taustalla valtava ja pitkäaikainen hybridiosaaminen, joten uskoisin että heillä voisi olla mahdollisuus kehittää tuollainen rallissa toimiva kompakti hybridijärjestelmä edullisemmin ja tehokkaammin kuin Compact Dynamicsilla.

Täyssähkön kohdalla en kyllä tiedä yhtään, onko edes teoriassa mahdollista tehdä Rally1-autoa, jonka hinta on alle 400ke. Ja kuinka täyssähkön kanssa handlataan esim. lauantain pitkät ajopäivät, joissa jotain 30 km ja 20 km erikoiskokeita ja niiden välillä vielä muutaman kymmenen kilometrin siirtymät. Täyssähköissä range taitaa laskea aika rajusti silloin kun vedetään kaasu pohjassa, ja noihin ei oikein ole mahdollista akkujen kokoakaan ihan määrättömiin kasvattaa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenhän tuo nyt on mietitty, jos sieltä vaikka Tesla ilmoittaisi tulevansa mukaan ralliin täyssähköautolla kaudeksi 2027. Miten saavat tarvittavat latauspisteet yms. tehtyä? Ja eikös noissa painoakin tule jo akkujen muodossa aikalailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös