Mainos

Ralliketju

  • 1 862 122
  • 14 984

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitenhän tuo nyt on mietitty, jos sieltä vaikka Tesla ilmoittaisi tulevansa mukaan ralliin täyssähköautolla kaudeksi 2027. Miten saavat tarvittavat latauspisteet yms. tehtyä? Ja eikös noissa painoakin tule jo akkujen muodossa aikalailla.
Kait se samalla tavalla hoidetaan kuin nykyiset bensamoottorit. Reitillä on paikkoja, joissa autot tankataan. Sieltä olisi sitten myös kauhea generaattori, joka tekee sähköä xkW, ja kaapeli kiinni vaan autoon.

Se että kun päivässä tulee 150km erikoiskoetta ja 700km siirtymää, miten paljon niitä latausasemia oikein pitää olla, että autot pysyvät liikkeellä koko päivän, varsinkin talvirallissa, jossa range puolittuu helpostikin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kait se samalla tavalla hoidetaan kuin nykyiset bensamoottorit. Reitillä on paikkoja, joissa autot tankataan. Sieltä olisi sitten myös kauhea generaattori, joka tekee sähköä xkW, ja kaapeli kiinni vaan autoon.

Se että kun päivässä tulee 150km erikoiskoetta ja 700km siirtymää, miten paljon niitä latausasemia oikein pitää olla, että autot pysyvät liikkeellä koko päivän, varsinkin talvirallissa, jossa range puolittuu helpostikin.
Periaatteessahan tuon tulisi tasapuolisuuden nimissä mennä niin, että latausasemia olisi yhtä monta kuin tankkauspisteitä. Nythän tankkaus käsittääkseni tapahtuu huoltoparkeissa, eli jokaisen pätkän jälkeen ei tankata.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Periaatteessahan tuon tulisi tasapuolisuuden nimissä mennä niin, että latausasemia olisi yhtä monta kuin tankkauspisteitä. Nythän tankkaus käsittääkseni tapahtuu huoltoparkeissa, eli jokaisen pätkän jälkeen ei tankata.
Nykyisin on myös etätankkauksia oikeastaan joka rallissa. Nuo vehkeet kuluttaa sen 0,7ltr/km erikoiskokeilla. Ei ole niin isoa tankkia noissa autoissa, että selviäisi huollosta huoltoon ilman välitankkausta.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Siinä pitäisi sitten varmaan sähköralliauton suunnittelijoiden apinoida Toroidonia. Eihän siitä virityksestä mitään muuta tainut jäädä, kuin prototyyppi, mutta muistaakseni siinä piti olla mahdollista vaihtaa akku Le-Mansin varikkopysähdyksen yhteydessä. Kai siihen jokin alustava suunnitelma ehdittiin tehdä.

Tämä on sitten vähintään puoliksi vitsillä heitetty
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kait se samalla tavalla hoidetaan kuin nykyiset bensamoottorit. Reitillä on paikkoja, joissa autot tankataan. Sieltä olisi sitten myös kauhea generaattori, joka tekee sähköä xkW, ja kaapeli kiinni vaan autoon.

Se että kun päivässä tulee 150km erikoiskoetta ja 700km siirtymää, miten paljon niitä latausasemia oikein pitää olla, että autot pysyvät liikkeellä koko päivän, varsinkin talvirallissa, jossa range puolittuu helpostikin.

Kyllähän mielenkiintoista vaikka safarirallissa jos 50 ralliautoa pitäisi lähteä jokaisen erikoiskokeen jälkeen lataamaan. Kyllähän tuo varmaan vähän pakolla jos ralli sähköistyy niin enemmän sprinttikisoiksi menisi ja saataisi jopa mennä että erikoiskokeita laitetaan useampaan osaan ja välissä saattaisi olla pikalataus.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Koska noiden sääntöjen voimassaolo on 10 vuotta, niin näen että 2027 ja siitä eteenpäin muutamia vuosia ratkaisut ovat polttomoottorin ja hybridin kanssa kikkailua. Kehitys kehittyy ja jos niiksen on, niin syklin toisella puoliskolla myös täyssähköt saattaisivat tulla kuvioihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska noiden sääntöjen voimassaolo on 10 vuotta, niin näen että 2027 ja siitä eteenpäin muutamia vuosia ratkaisut ovat polttomoottorin ja hybridin kanssa kikkailua. Kehitys kehittyy ja jos niiksen on, niin syklin toisella puoliskolla myös täyssähköt saattaisivat tulla kuvioihin.

Halvaksi ei ainakaan talleille tule jos tuossa pitää taustalla kehitellä hybridi ja sähkötekniikkaa vaikka varsinainen auton valmistuksen hinta tippuisi. Toisaalta siellä taitaa olla ainakin vanhoistakin automerkeistä esimerkiksi Opelilla jonkinlaista sähköralliauto projektia ollut menossa tai ainakin niiden autoon pohjautuvaa. Eli voisiko sieltä sitten jotain M-Sportin tyylistä settiä joltain jossain kohti tehtaan tuella kunhan säännöt selkenee ja joku saa ideansa lyötyä läpi valmistajalle.

Tosin koko sähköjuttu varmaan pitäisi ensin alkaa tuoda vain jonkinlaisena näytöslajina mukaan kuten vaikka vetomiehet Jyväskylässä. Ajettaisiin muutama erikoiskoe rallissa, tähän voisi varmaan sopia sitten kuskiksi myös näitä keikkamiehiä kuten vaikka Loeb ja Ogier.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän mielenkiintoista vaikka safarirallissa jos 50 ralliautoa pitäisi lähteä jokaisen erikoiskokeen jälkeen lataamaan. Kyllähän tuo varmaan vähän pakolla jos ralli sähköistyy niin enemmän sprinttikisoiksi menisi ja saataisi jopa mennä että erikoiskokeita laitetaan useampaan osaan ja välissä saattaisi olla pikalataus.
Ei se Safarin pisin ek ole kuin 36km. Sen päätteeksi autot ajettaisiin tuonne lataukseen ja paikalliset saisi keitellä hetken aikaa kahvinsa nuotiolla:
(no oikeasti tuo 50MW voimala on ihan eri puolella Keniaa. Ja tietysti jos ei aurinko paistakaan niin se pikku onkelma).
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sellaiset huhut tuli vastaan, että M-Sportilla ajaisi ensi kaudella Munster, Sesks sekä irlantilainen Josh McErlean.

Yohan Rossel olisi jatkamassa WRC2:ssa Citroenilla ja Nikolai Gryazin olisi ottamassa Solbergin paikan Toksportilta, eli ajaisi WRC2-Skodaa. Tuossa olisi Solbergille ihan hyvät kirittäjät.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellaiset huhut tuli vastaan, että M-Sportilla ajaisi ensi kaudella Munster, Sesks sekä irlantilainen Josh McErlean.

Toivottavasti olisi edes sitten koko kauden ohjelmat kaikille noilla eikä niin että vaikka Sesk ja Mcerlean jakaisi toista autoa. Olisi tuo silti melkoinen pannukakku jos vapaana on Solberg, Mikkelsen, Lappi, Suninen (+ Loubet, Greenshmith, Rossel ym..). ja tuonne saadaan vain jotain Munsteria ajamaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sellaiset huhut tuli vastaan, että M-Sportilla ajaisi ensi kaudella Munster, Sesks sekä irlantilainen Josh McErlean.

Yohan Rossel olisi jatkamassa WRC2:ssa Citroenilla ja Nikolai Gryazin olisi ottamassa Solbergin paikan Toksportilta, eli ajaisi WRC2-Skodaa. Tuossa olisi Solbergille ihan hyvät kirittäjät.

Joo, Rossel tosiaan jatkaa Citikalla(jonka talli siirtyy PH Sportin vetämäksi, eikö PH:ta huhuttu vetämään Hyundain WRC-tallia jos se muuttuu yksityiseksi?) ja tallikaveriksi tulee oma pikkuveli, eli ranskalainen nepotismi elää ja voi hyvin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisin kyllä odottanut Rosselille näyttöpaikkaa pääluokassa, no on se toki edelleenkin mahdollista, mutta pienehkö pettymys tuo. McErlean ei ole esittänyt oikein mitään ihmeellistä ja Munster on Munster. Sesks kyllä hyvä veto, toivottavasti saa ajaa koko kauden, että saa kokemusta kerättyä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mestaria pelottaa, että asiakaskuljettajat vie voitot, jos Rally1-autoja annetaan muillekin kuin tehdaskulhettajille ja kilpailu lisääntyy.


Minä sanoisin, että oli lähtöpaikka mikä tahansa niin mestarin pitäisi pystyä kyllä keikkakuskit tehdaskaluatolla lyömään. Jos ei siihen kykene, niin olisiko sitten se keikkakuski parempi vaihtoehto siihen tehdasautoon?

Rallissa aina joku on kärsinyt lähtöpaikasta, ja lajissa on ollut takavuosina kausia jolloin on ajanut moninkertainen määrä kuljettajia pääluokan autoilla. Iso osa heistä keikkakuskeja. Joskus on keikkakuskit voittaneet, mutta yleensä kyllä mestaruus on mennyt lopulta sille parhaalle tai ainakin parhaimmistoon kuuluvalle. Tällaiset kommentit pistää miettimään, että menikö viime kaudella?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Tällaiset kommentit pistää miettimään, että menikö viime kaudella?
Meni. Kuten aina menee.

Rallissa on se iso ongelma, että sillä ei ole mitään tekemistä kilpailun tai urheilun kanssa niin kauan, kun parhaita rangaistaan tuolla keinotekoisella tasoittelulla lähtöpaikan suhteen.
 

Sambody

Jäsen
Rallissa on se iso ongelma, että sillä ei ole mitään tekemistä kilpailun tai urheilun kanssa niin kauan, kun parhaita rangaistaan tuolla keinotekoisella tasoittelulla lähtöpaikan suhteen.
Rankaistaisiin edes kunnolla. Assukisoihin vain vielä jonon jatkoksi luokkansa viimeiseksi liikkeelle. Reiluin ratkaisu olisi tietenkin se aika-ajo, mutta Sebastienien aikakausia seuranneena ymmärrän, että edes niihin sorakisoihin pistetään mm-kärki putsaamaan tietä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Reiluin ratkaisu olisi tietenkin se aika-ajo, mutta Sebastienien aikakausia seuranneena ymmärrän, että edes niihin sorakisoihin pistetään mm-kärki putsaamaan tietä.
Niin, että kun joku on ylivoimainen omassa lajissaan, niin keksitään jotain keinotekoista kilpailun tasoittamiseksi ja tapetaan samalla koko laji?

Ensi kesänä Duplantis joutuu hyppäämään metrin korkeammalta kuin muut? Tappara pelaa pari kautta pienempiin maaleihin kuin muut?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, että kun joku on ylivoimainen omassa lajissaan, niin keksitään jotain keinotekoista kilpailun tasoittamiseksi ja tapetaan samalla koko laji?

Ensi kesänä Duplantis joutuu hyppäämään metrin korkeammalta kuin muut? Tappara pelaa pari kautta pienempiin maaleihin kuin muut?

Onhan tuo nyt tehnyt monesta rallista ja mestaruuskamppailusta mielenkiintoisemman kuitenkin, muuten Ogier ja Rovanperä olisi viimevuosina painellut voitosta voittoon. Toki lieveilmiö on sitten että osa-aika kuskeja hyödynnetään tallipisteissä. Jos olisi aika-ajot niin sitten varmaan Ogier ja kumppanit ajaisi korkeintaan yksityistallin kisoja. Saatettaisiin joutua menemään jopa jonkinlaiseen lisäpaino asioihin tai muuhun tasoitukseen jos joku alkaa lajia liikaa hallitsemaan. Siihen tämä perjantain auraaminen ollut hyvä tasoitus kuitenkin.

Yksi tietenkin voisi olla tulevaisuudessa jos perjantaina ajettaisiin lyhyempi päivä ja sitten taas vaikka sunnuntaille lisää erikoiskokeita.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toivottavasti olisi edes sitten koko kauden ohjelmat kaikille noilla eikä niin että vaikka Sesk ja Mcerlean jakaisi toista autoa.
Aika fiasko olisi kyllä M-Sportin kannalta, mikäli Munster olisi tallin ainoa täyden sarjan ajava kuljettaja, ja käytännössä ykköskuski. Vaikka Munster paransi vauhtiaan niissä kisoissa, joissa oli jo aiemmin päässyt Rally1-autolla ajamaan, niin silti vauhti ei kyllä minusta riitä tallin johtavan kuljettajan asemaan. Oli vaikeuksissa tulokas Sesksiä vastaan ja hävisi ihan pystyyn Fourmaux'lle, jota häntäkään en ihan ykköskorin kuskeihin lue.

Sesksistä voi tulla vielä vaikka mestari. Sen verran vakuuttavaa oli tekeminen heti alusta asti, mutta hänelläkin vielä paljon opeteltavaa joten ei hänestäkään vielä tallin johtotähdeksi ole. Toivottavasti kuitenkin saa edes täyden sarjan.

McErlean vaikuttaisi ihan puhtaasti budjetin paikkailulta. Ei oikeastaan mitään kunnon näyttöjä WRC2:n puolelta.

Kyllä tuo M-Sportin miehistö jotain kokeneempaa nimeä huutelee.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sesksistä voi tulla vielä vaikka mestari. Sen verran vakuuttavaa oli tekeminen heti alusta asti, mutta hänelläkin vielä paljon opeteltavaa joten ei hänestäkään vielä tallin johtotähdeksi ole. Toivottavasti kuitenkin saa edes täyden sarjan.
Sesks on tietynlaisilla teillä nopea mutta esim ERC:n puolella assulla ihan yössä myös muihin MRF:llä ajaviin verrattuna. Eli iso työmaa edessään ennenkuin voidaan puhua mestaruuksista. Toki pidän miehestä ja asenteesta joten olisi hieno piristysruiske sarjalle. Siksi toivoisin että pääsisi ajamaan koko kauden ja keräämään kokemusta. Menestystä sitten odotellaan tulevaisuudessa...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erittäin olosuhde sidonnaista onko ekana lähteminen huono vai hyvä. Tuskin Növilleä vitutti kovinkaan paljoa lähteä tän vuoden Jyskälään ekana autona siihen sateeseen. Turhaa itkua lähtöpaikasta. Yhtään "väärää" mestaria ei ole kruunattu lähtöpaikkojen perusteella. Päinvastoin, mestarit on mestareita lähtöpaikasta huolimatta. Eihän tuo mikään optimi toki ole mutta vähiten huono. Muut jo koitetut vaihtoehdot (käännetty/aika-ajo/muuten valittu) ovat todellisuudessa osoittautuneet vielä nykyistäkin huonommaksi joten kunnes keksitään oikeasti joku toimiva ja kaikille tasapuolinen lähtöpaikka ratkaisu niin mennään tällä...
 
Viimeksi muokattu:

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Mestaria pelottaa, että asiakaskuljettajat vie voitot, jos Rally1-autoja annetaan muillekin kuin tehdaskulhettajille ja kilpailu lisääntyy.


Minä sanoisin, että oli lähtöpaikka mikä tahansa niin mestarin pitäisi pystyä kyllä keikkakuskit tehdaskaluatolla lyömään. Jos ei siihen kykene, niin olisiko sitten se keikkakuski parempi vaihtoehto siihen tehdasautoon?

Rallissa aina joku on kärsinyt lähtöpaikasta, ja lajissa on ollut takavuosina kausia jolloin on ajanut moninkertainen määrä kuljettajia pääluokan autoilla. Iso osa heistä keikkakuskeja. Joskus on keikkakuskit voittaneet, mutta yleensä kyllä mestaruus on mennyt lopulta sille parhaalle tai ainakin parhaimmistoon kuuluvalle. Tällaiset kommentit pistää miettimään, että menikö viime kaudella?
Miten tuo Neuville jaksaa aina valittaa. 90-luvulla tuo oli täysin normaali ilmiö, että paikalliset keikkakuskit tulivat haastamaan tehdaskuskeja. Toki hienoja yksilösuorituksia nähtiin, mutta harvoin siellä nyt oikeasti helistiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Munster jatkaa Fordilla, niinkuin oli vähän odotettukin:

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erittäin olosuhde sidonnaista onko ekana lähteminen huono vai hyvä. Tuskin Növilleä vitutti kovinkaan paljoa lähteä tän vuoden Jyskälään ekana autona siihen sateeseen. Turhaa itkua lähtöpaikasta. Yhtään "väärää" mestaria ei ole kruunattu lähtöpaikkojen perusteella. Päinvastoin, mestarit on mestareita lähtöpaikasta huolimatta. Eihän tuo mikään optimi toki ole mutta vähiten huono. Muut jo koitetut vaihtoehdot (käännetty/aika-ajo/muuten valittu) ovat todellisuudessa osoittautuneet vielä nykyistäkin huonommaksi joten kunnes keksitään oikeasti joku toimiva ja kaikille tasapuolinen lähtöpaikka ratkaisu niin mennään tällä...

Ainoa voisi olla että siellä kävisi joku auraamassa promotorin kustannuksella "nollauton" jälkeen, mutta siinäkin riskinä että tulisi ulosajoja tai teknisiä murheita niin ei oikein ainakaan pysyvä ratkaisu. Silti paranisi takana tuleville.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös