Mainos

Ralliketju

  • 1 844 083
  • 14 875

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Rikun poismeno todella sykähdytti, vaikka mies oli huonossa kunnossa jo pidemmän aikaa. Rallimies henkeen ja vereen sekä todella paha vastustaja suomalaisille kuljettajille. Silti aina rehti ja reilu, ainakin suorituksista päätelleen. Veikkaajassahan oli todella taannoin uutinen, että lähteminen taivaalliisille ralliteille on lähellä. RIP ja Godspeed.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uutinen tuli täytenä yllätyksenä, sillä en tiennyt, että Richard Burns oli vakavasti sairas. En ole mikään rallifanaatikko, mutta olen miettinyt alitajuisesti, että mihin se Richard Burns on hävinnyt kun yleensä oli kärkikahinoissa. Jossain tynnyrissä olen vissiin elänyt. Aika hiljaiseksi vetää.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Ikävä juttu, vaikka odotettavissa olikin.

En koskaan pitänyt Burnsin rallipersoonasta, mutta sehän oli vain kilpailua, tämä on elämää, joka Burnsin osalta on nyt päätöksessään.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Blackie kirjoitti:
Uutinen tuli täytenä yllätyksenä, sillä en tiennyt, että Richard Burns oli vakavasti sairas. En ole mikään rallifanaatikko, mutta olen miettinyt alitajuisesti, että mihin se Richard Burns on hävinnyt kun yleensä oli kärkikahinoissa. Jossain tynnyrissä olen vissiin elänyt. Aika hiljaiseksi vetää.

Blackie, minä sentään seuraan moottoriurheilua, ja silti meni ohi. Aika kehnosti uutisoidaan, vaikkakin väliäkö sillä enään. R.I.P Burns.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Taas surullisia uutisia rallimaailmasta

stiflat kirjoitti:
Mies myös sai markkinoille nimeään kantavan rallipelin, joka ilmeisesti oli ihan varteenotettava ja realistisemman tuntuinen kuin Colin McRaen.

Sata kertaa realistisempi ja parempi peli. Jos joku rallipelien ystävä ei ole tähän hienoon peliin tutustunut vielä, suosittelen lämpimästi. Ajoharjoittelu vaatii alussa hermoja, tämä kun ei todellakaan ole mitään WRC'tä tai CMR'tä. Richard Burns on rallia aidoimmillaan.

Mutta sitten itse asiaan. Aika yllättävää lukea täällä kommentteja, että on seurannut rallin MM-sarjaa aktiivisesti, mutta ei ole huomannut uutisointia Burnsin sairaudesta? Kyllä siitä on useaankin otteeseen ollut juttua lehdissä ja erityisesti Ruutulipussa (YLE), jossa jokunen aika sitten näytettiin jotain Brittien autourheilugaalaa ja siellä Burns oli kunniavieraana, pyörätuolissa. Kun näki Burnsin tv-ruudussa, tuli paha olo. Miehen ilmeestä ja olemuksesta näki, että sairaus on edennyt ja toivoa ei juuri ole.

Vaikkei Burns koskaan omiin suosikkeihini kuulunutkaan, kyllä tälläinen pysäyttää. Kuitenkin melko tuore maailmanmestari ja nuori mies. Todellakin vuosi 2005 on ollut WRC-perheelle surun vuosi. Vasta ehdittiin Park saattaa haudan lepoon ja nyt on vuorossa Burns. Briteille ja myös Peugeotille tämä on surun ja tuskan aikaa. Ja niin on myös erityisesti Markko Märtinille, joka oli Burnsin erittäin hyvä ystävä. Kun Burns vuonna 2003 pyörtyi auton rattiin ajaessaan kovaa vauhtia moottoritiellä, juuri Märtin oli se joka onnistui pysäyttämään auton turvallisesti tien reunaan. Takapenkillä muuten istui Park...

EDIT = Semmoinen huomio tuossa tuli päähäni vielä, että Burns on muuten ensimmäinen menehtynyt rallin maailmanmestari kautta aikojen.

1979 - Björn Waldegård, Ruotsi (Ford)
1980 - Walter Röhrl, Saksa (Fiat)
1981 - Ari Vatanen, Suomi (Ford)
1982 - Walter Röhrl, Saksa (Opel)
1983 - Hannu Mikkola, Suomi (Audi)
1984 - Stig Blomqvist, Ruotsi (Audi)
1985 - Timo Salonen, Suomi (Peugeot)
1986 - Juha Kankkunen, Suomi (Peugeot)
1987 - Juha Kankkunen, Suomi (Lancia)
1988 - Massimo Biasion, Italia (Lancia)
1989 - Massimo Biasion, Italia (Lancia)
1990 - Carlos Sainz, Espanja (Toyota)
1991 - Juha Kankkunen, Suomi (Lancia)
1992 - Carlos Sainz, Espanja (Toyota)
1993 - Juha Kankkunen, Suomi (Toyota)
1994 - Didier Auriol, Ranska (Toyota)
1995 - Colin McRae, Skotlanti (Subaru)
1996 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1997 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1998 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1999 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
2000 - Marcus Grönholm, Suomi (Peugeot)
2001 - Richard Burns, Englanti (Subaru)
2002 - Marcus Grönholm, Suomi (Peugeot)
2003 - Petter Solberg, Norja (Subaru)
2004 - Sebastien Loeb, Ranska (Citroen)
2005 - Sebastien Loeb, Ranska (Citroen)
2006 - Marcus Grönholm, Suomi (Ford)

Päivitetääs tähän viestiin vielä kuljettajatilanne 2006

SUBARU = Solberg, Atkinson (Edelleen uskon Garden sopimukseen)
FORD = Grönholm, Hirvonen (Märtin? Duval?)
MITSUBISHI = Galli, Rovanperä (Kristian Sohlberg?)
CITROEN (Kronos Satelliittitalli) = Loeb (Duval? Stohl?)

Skoda sai intoa Australian rallista ja jatkanee myös ensi kaudella. McRae on ehdoton ykköskuljettaja, Kresta palannee talliin ja kakkosautoon. Paasosen ja Tuohinon eväät on syöty, tuskin ajavat ensi kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti Burnsin sairauden vakavuutta ei alkuun käsitelty kovinkaan paljoa ralliväen toimesta mediassa. Kyllähän se Iltalehdessä luki, että aika pieni prosentti tämäntyyppisen aivokasvaimen saaneista oli elossa enää muutaman vuoden kuluttua taudin toteamisesta, mutta tuota ei kovinkaan paljoa käsitelty. Sen sijaan puhuttiin kaikkea Burnsin paluusta takaisin rattiin 2004-kaudelle etc... eli ei ihme, että aihe on mennyt ohi joiltain. Tässä ilmeisesti kunnioitettiin Burnsin omia toiveita, eli hänen annettiin ns. sairastaa rauhassa.

Totesinpa, että tämä ketju on niin vanha, että ensimmäiset viestit ovat vielä siltä ajalta, kun Burns ajoi aktiivisesti kilpaa. Pyörtymistä käsitellään vasta sivulla 14...
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HCM kirjoitti:
Päivitetääs tähän viestiin vielä kuljettajatilanne 2006

SUBARU = Solberg, Atkinson (Edelleen uskon Garden sopimukseen)
FORD = Grönholm, Hirvonen (Märtin? Duval?)
MITSUBISHI = Galli, Rovanperä (Kristian Sohlberg?)
CITROEN (Kronos Satelliittitalli) = Loeb (Duval? Stohl?)

Skoda sai intoa Australian rallista ja jatkanee myös ensi kaudella. McRae on ehdoton ykköskuljettaja, Kresta palannee talliin ja kakkosautoon. Paasosen ja Tuohinon eväät on syöty, tuskin ajavat ensi kaudella.

Mitsubishillä on mielestäni se tilanne Gigi Galli ajaa kaikki kisat, Rovis sorarallit ja Gilles Panizzi asfalttikisat ja näistä on kaikilla sopimukset. Lähdettä en nyt löydä. Saattoi olla uusin Vauhdin Maailma, mutta se on nyt lainassa, joten en voi tarkistaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vode kirjoitti:
Mitsubishillä on mielestäni se tilanne Gigi Galli ajaa kaikki kisat, Rovis sorarallit ja Gilles Panizzi asfalttikisat ja näistä on kaikilla sopimukset. Lähdettä en nyt löydä. Saattoi olla uusin Vauhdin Maailma, mutta se on nyt lainassa, joten en voi tarkistaa.

Olit oikeilla jäljillä Roviksen suhteen. Tässä viittaus lähteeseen josta mainitsit. Vauhdin Maailma 12/2005 sivu.7: Mitsu ajaa kukaties koko kauden entisin kuljettajin, tai sitten vain noin 13 osakilpailua. Harri Rovanperä keskittyy soraralleihin.
 

JoseTheodore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Richard Burns R.I.P

Vuoden 2001 rallin maailmanmestari Burns kuoli viime perjantaina aivokasvaimeen. Sairaus ilmeisesti helpotti hetketksi ja hänen piti palata rallin mm-sarjaan vuonna 2004 mutta sairaus paheni ja comeback ei onnistunut. Isällä oli ilmeisesti sama sairaus. Ikäviä nää tämmöset tapaukset :(

Ai hups, tästä olikin jo aihe. Pistäs varmaan vähän perusteellisemmin etsiä ennen ku alkaa topiccia väsäämään. :)
 
Viimeksi muokattu:

VVT-I

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ole Hirvosella mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kysymyksessä on tänä vuonna tuotantoautojen MM-sarjassa maailmalla kiertänyt keskisuomalainen kaveri.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Repolainen kirjoitti:
Aki Teiskonen?
Kyseisestä tapauksesta tai sen tekijästä en tiedä mitään, mutta hauskana yksityiskohtana menköön, että mainitsemasi Aki Teiskosen kartanlukija Miika Teiskonen on ammatiltaan vanhempi konstaapeli, ja toimii rikostutkijana Mikkelissä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Repolainen kirjoitti:
Aki Teiskonen?

On tämä ja ihmeellistä. Kaverit tuomitaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sitten näitä nimiä piilotellaan viimeiseen asti. Sama tuo minulle on, kun en edes tunne mitään ralliporukkaa, mutta vähän outoa se mielestäni on. Ihmeen paljon noilla oli kuitenkin sponsoreita, joten nähtävästi se ei ketään haittaa ja porskuttaahan Joulumattikin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Etuvetomies

Ihan kiva Vetomies-videonpätkä löytyi männäkesän Jyskälän Ouninpohja 1:ltä. Paskempi juttu toki, että Meritähti vetää tappisladittomalla etutuuppari-Astralla, mutta kyllähän tollakin fiilikseen pääsee. Ja myöskin katselemaan itse kullekin mahdollisesti tuttuja maisemia in-car-kuvakulmasta.

Täällä siis: http://www.hajyttuloo.com/

(alareunan keskimmäisessä kuvassa linkki incar-videoon)

Puikoissa siis Samuli Meritähti-Timo Vesala, Opel Astra gr.F, 6.8.2005 Ouninpohja 1.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipas hieno pätkä!

Yleensä noissa rallikoosteissa tulee niin vähän aikaa tota in-car kuvaa, että ei oikeen pääse mukaan. Tää oli kyllä loistavaa menoa ja täytyy vaan myöntää, että helvetin lujaa ne mutkii päästelee. Näkispä ton saman pätkän jostain Bussen autosta ni oispa varmaan hurjaa.

Ralliauton kyytiin ois kyllä joskus kiva päästä aistimaan tunnelmaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sebastien Loeb...

... on sitten myös Mestarien Mestari 2005. Loeb voitti Stad De Francilla, Pariisissa ajetussa kilpailussa finaalissa Tanskan Kristenssenin. Voitto ratkesi lopullisesti toisessa lähdössä kun ajettiin Xsaralla. Kristenssen lipsautti auton sateen kastelemalla asfaltilla ulos ensimmäisellä kierroksella sen verran hyvin, että auto jäi pohjastaan kiinni...

Kristenssen pudotti edellisessä parikisassa Heikki Kovalaisen 0,0067 sekunnilla finaalista... Lisätään nyt vielä, että Loeb pudotti Bussen, kun ajettiin Xsaralla. Busse antoi kommenttia tyyliin... No kyllä me sille kauden aikanakin hävittiin. Auto ei ollut oikein hyvä ajettava...
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Uutinen itselleni oli että kauden kuluttua, eli kaudeksi 07-08, aletaan MM-rallia ajamaan talvikaudella.
Eli siis tämä paussi sijoittuu talven sijasta kesään sen jälkeen. Ilmeisesti rallivuosi sitten kestää samanlailla kun yleensä urheilulajien,
eli loppukesästä seuraavan vuoden kevääseen. Tämä uutinen osui silmiini päivän Ruutulipusta.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
HCM kirjoitti:
SUBARU = Solberg, Atkinson (Edelleen uskon Garden sopimukseen)
FORD = Grönholm, Hirvonen (Märtin? Duval?)
MITSUBISHI = Galli, Rovanperä (Kristian Sohlberg?)
CITROEN (Kronos Satelliittitalli) = Loeb (Duval? Stohl?)
Sellaista huhua on liikkunut, että Gardemeister ajaisi Mitsulla "valikoituja kisoja". Saas nähdä, sillä suunnalla ei ole taidettu muuta virallisesti julkistaa kuin Roviksen soraralleissa ajaminen. Xavier Pons muuten ajaa Kronoksen riveissä ainakin, se on varma.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Rembrandt kirjoitti:
Sellaista huhua on liikkunut, että Gardemeister ajaisi Mitsulla "valikoituja kisoja". Saas nähdä, sillä suunnalla ei ole taidettu muuta virallisesti julkistaa kuin Roviksen soraralleissa ajaminen. Xavier Pons muuten ajaa Kronoksen riveissä ainakin, se on varma.

Galli ajaa Mitsulla varmasti koko kauden. Jossainhan puhuttiin, että samalla triolla Mitsu jatkaisi, mutta en mä kyllä ole mitään virallista vahvistusta Roviksen ja Panizzin jatkolle huomannut.
Tosin vaikea uskoa että Jouhki veisi toiselta suojatiltaan paikan saadakseen Gardelle paikan.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomasin vasta lauantaina Burnsin ja Bestin kuoleman. Briteillä tosiaan todella synkkä rallivuosi. ManU -fanina liikutti, kun tuhannet britit saattoivat Bestiä hautaan.

R.I.P. Park, Burns ja Best
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
stiflat kirjoitti:
Uutinen itselleni oli että kauden kuluttua, eli kaudeksi 07-08, aletaan MM-rallia ajamaan talvikaudella.
Eli siis tämä paussi sijoittuu talven sijasta kesään sen jälkeen. Ilmeisesti rallivuosi sitten kestää samanlailla kun yleensä urheilulajien,
eli loppukesästä seuraavan vuoden kevääseen. Tämä uutinen osui silmiini päivän Ruutulipusta.

No tuostahan on jo puhuttu pitkään. Useampi viikko. Jyväskylän MM ralli avaa aika suurella todennäköisyydellä tuon kauden 07-08...

Laitetaan tähän samaan kirjoitukseen, että aivokasvaimeen kuolleelle Burns:lle pidetään julkinen muistotilaisuus joulukuun 22. St Lukes Church:ssä Sydney Streetillä, Lontoossa...

http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~749626,00.html
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
stiflat kirjoitti:
Uutinen itselleni oli että kauden kuluttua, eli kaudeksi 07-08, aletaan MM-rallia ajamaan talvikaudella. Eli siis tämä paussi sijoittuu talven sijasta kesään sen jälkeen. Ilmeisesti rallivuosi sitten kestää samanlailla kun yleensä urheilulajien, eli loppukesästä seuraavan vuoden kevääseen. Tämä uutinen osui silmiini päivän Ruutulipusta.

Joo, onhan tämä jo aika vanha uutinen. Loistava uudistus sinänsä, talviaikaan ei pyöri mikään merkittävä autourheilusarja ja näin ollen Rallin MM-sarja tulee keräämään entistä suuremman huomion marras-helmikuun aikaan maailmalla. Vahvasti näyttää siltä, että 2007 elokuussa Neste Rally avaa MM-kauden ja samalla myös uuden aikakauden Rallin MM-sarjassa. Upea asia perinteiselle rallille ja Suomelle! Tähän jos vielä lisätään WTCC'n tai DTM'n osakilpailu kesäkuulle Helsinkiin niin a'vot!

Köpi kirjoitti:
Galli ajaa Mitsulla varmasti koko kauden. Jossainhan puhuttiin, että samalla triolla Mitsu jatkaisi, mutta en mä kyllä ole mitään virallista vahvistusta Roviksen ja Panizzin jatkolle huomannut. Tosin vaikea uskoa että Jouhki veisi toiselta suojatiltaan paikan saadakseen Gardelle paikan.

Mitsubishin tiedotuspolitiikka on aina ollut vähän sitä ja tätä, suurempaa haloota sopimuksista ei yleensä pidetä. Gallin sopimus ensi kaudeksi oli varma jo lokakuussa. Rovanperä sanoi radiohaastattelussa viikonloppuna, että tällä hetkellä käydään neuvotteluja Monte Carlon ajamisesta. Kauden sorarallit ja ykköstestaajan asema ovat jo varmoja.

Köpi kirjoitti:
Sarrazinkin pysyy Subarulla, joten eiköhän Garde ole lopullisesti raakattu ulos

Niin kauan kun mitään ei ole suljettu pois virallisesti, Garde voi istua lähes minkä tahansa tallin kolmosautoon (vähintään 10 kisaa). Muutenkin tämän palstan kirjoittajat kovasti unohtavat, että tallit ajattavat MM-ralleissa kolmea autoa per tiimi. Kaksi ajaa merkkipisteistä, kolmas ajaa yleensä osittaisella omalla rahoituksella. Sarrazin teki sopimuksen neljästä asfalttirallista, ei muuta. Huhujen mukaan Jouhki neuvottelisi tällä hetkellä Gardelle 10-12 kisan sopimusta Mitsulle, mutta en silti laskisi Subaruakaan vielä ulos. Mitsulla ajaa ensi kaudella varmasti muutaman kisan myös Jussi Välimäki, joka saman tehtaan kalustolla voitti arvostetun Aasian-Tyynenmeren rallisarjan tänä vuonna ja ainakin vielä syksyllä Andrew Cowan lupaili Tampereen miehelle Mitsua ensi kauden MM-sarjaan. Ruotsi ja Jyväskylä ainakin.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ilmeisesti muutamia pikku uutisia rallirintamalta, joita ei täällä ilmeisesti ole vielä mainittu.

Jari-Matti Latvala ajaa ensi kaudella täyden N-ryhmän MM-sarjan Tommi Mäkinen Racingin rakentamalla Subarulla. Mäkinen Racingiltä tulee mukana muutama tekniikasta vastaava henkilö ja muuten huoltotoiminnan hoitaa italialainen tiimi.

Ranskalainen Orega Team ajaa myös mahdolisesti täyden MM-sarjan ensi kaudella autoinaan Citroen Xsara WRC. Jos kalusto ja rahat järjestyvät ajaa tallin ykköskuljettajana todennäköisesti Francois Duval. Kaikenkaikkiaan Citroen Xsaroja olisi mahdollisesti eri yksityistallien riveissä lähtöviivalla ensi kaudella kuusi kappaletta.

Sen sijaan paljon puhuttu Suzukin WRC-auto voi olla ottamassa takapakkia. Suzuki ei aio tehdä WRC-autoa ennenkuin MM-sarjan profiili on noussut merkittävästi eli nykyistä huomattavasti enemmän talleja on sitoutunut MM-sarjaan pidemmäksi aikaa. Samoin Suzukin Juniori-WRC tiimin tallipäällikkönä toiminut Risto Laine on palannut AKK:n leipiin Suomeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös