Taas surullisia uutisia rallimaailmasta
stiflat kirjoitti:
Mies myös sai markkinoille nimeään kantavan rallipelin, joka ilmeisesti oli ihan varteenotettava ja realistisemman tuntuinen kuin Colin McRaen.
Sata kertaa realistisempi ja parempi peli. Jos joku rallipelien ystävä ei ole tähän hienoon peliin tutustunut vielä, suosittelen lämpimästi. Ajoharjoittelu vaatii alussa hermoja, tämä kun ei todellakaan ole mitään WRC'tä tai CMR'tä. Richard Burns on rallia aidoimmillaan.
Mutta sitten itse asiaan. Aika yllättävää lukea täällä kommentteja, että on seurannut rallin MM-sarjaa aktiivisesti, mutta ei ole huomannut uutisointia Burnsin sairaudesta? Kyllä siitä on useaankin otteeseen ollut juttua lehdissä ja erityisesti Ruutulipussa (YLE), jossa jokunen aika sitten näytettiin jotain Brittien autourheilugaalaa ja siellä Burns oli kunniavieraana, pyörätuolissa. Kun näki Burnsin tv-ruudussa, tuli paha olo. Miehen ilmeestä ja olemuksesta näki, että sairaus on edennyt ja toivoa ei juuri ole.
Vaikkei Burns koskaan omiin suosikkeihini kuulunutkaan, kyllä tälläinen pysäyttää. Kuitenkin melko tuore maailmanmestari ja nuori mies. Todellakin vuosi 2005 on ollut WRC-perheelle surun vuosi. Vasta ehdittiin Park saattaa haudan lepoon ja nyt on vuorossa Burns. Briteille ja myös Peugeotille tämä on surun ja tuskan aikaa. Ja niin on myös erityisesti Markko Märtinille, joka oli Burnsin erittäin hyvä ystävä. Kun Burns vuonna 2003 pyörtyi auton rattiin ajaessaan kovaa vauhtia moottoritiellä, juuri Märtin oli se joka onnistui pysäyttämään auton turvallisesti tien reunaan. Takapenkillä muuten istui Park...
EDIT = Semmoinen huomio tuossa tuli päähäni vielä, että Burns on muuten ensimmäinen menehtynyt rallin maailmanmestari kautta aikojen.
1979 - Björn Waldegård, Ruotsi (Ford)
1980 - Walter Röhrl, Saksa (Fiat)
1981 - Ari Vatanen, Suomi (Ford)
1982 - Walter Röhrl, Saksa (Opel)
1983 - Hannu Mikkola, Suomi (Audi)
1984 - Stig Blomqvist, Ruotsi (Audi)
1985 - Timo Salonen, Suomi (Peugeot)
1986 - Juha Kankkunen, Suomi (Peugeot)
1987 - Juha Kankkunen, Suomi (Lancia)
1988 - Massimo Biasion, Italia (Lancia)
1989 - Massimo Biasion, Italia (Lancia)
1990 - Carlos Sainz, Espanja (Toyota)
1991 - Juha Kankkunen, Suomi (Lancia)
1992 - Carlos Sainz, Espanja (Toyota)
1993 - Juha Kankkunen, Suomi (Toyota)
1994 - Didier Auriol, Ranska (Toyota)
1995 - Colin McRae, Skotlanti (Subaru)
1996 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1997 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1998 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
1999 - Tommi Mäkinen, Suomi (Mitsubishi)
2000 - Marcus Grönholm, Suomi (Peugeot)
2001 - Richard Burns, Englanti (Subaru)
2002 - Marcus Grönholm, Suomi (Peugeot)
2003 - Petter Solberg, Norja (Subaru)
2004 - Sebastien Loeb, Ranska (Citroen)
2005 - Sebastien Loeb, Ranska (Citroen)
2006 - Marcus Grönholm, Suomi (Ford)
Päivitetääs tähän viestiin vielä kuljettajatilanne 2006
SUBARU = Solberg, Atkinson (Edelleen uskon Garden sopimukseen)
FORD = Grönholm, Hirvonen (Märtin? Duval?)
MITSUBISHI = Galli, Rovanperä (Kristian Sohlberg?)
CITROEN (Kronos Satelliittitalli) = Loeb (Duval? Stohl?)
Skoda sai intoa Australian rallista ja jatkanee myös ensi kaudella. McRae on ehdoton ykköskuljettaja, Kresta palannee talliin ja kakkosautoon. Paasosen ja Tuohinon eväät on syöty, tuskin ajavat ensi kaudella.