Mainos

Ralliketju

  • 1 841 534
  • 14 853

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Skoda(kin) lähtee pois

Nyt se on sitten virallisesti totta: Skoda vetäytyy rallin MM-sarjasta. Asiasta kertoo ylen tekstitv sivu 208. Sama sivu kertoo että skoda lienee mm-sarjassa mukana yksityistallina (Red Bull). Kuskeina olisivat itävaltalainen Raimund Baumschlager ja saksalainen Armin Schwarz. Eli menestys olisi varmasti taattua. Colinin ensi vuoden suunnitelmat ovat yhä auki...

Samaan ketjuun lisätään nyt tämäkin. Eli Marcus on suorittanut testit ensi vuoden autollaan...

http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~750924,00.html

Ja kun alkuun on päästy, niin antaa mennä vaan. Gigi Galli saa uuden kartturin

http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~751233,00.html
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Mitsubishi vetäytyy rallin MM-sarjasta

Tänään on kuultu, että Mitsubishikin vetäytyy pois rallin MM-sarjasta. Uutinen löytyy mm. MTV3:lta: http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uutiset.shtml/arkistot/muutlajit/2005/12/412689

Alkaa olla jo varsin ajankohtaista kysyä, että kuoleeko ralli ja rallin MM-sarja? Nyt ei ole enää kuin kaksi tehdastallia jäljellä, Ford ja Subaru (joista toisessa on täysin suomalaisedustus :) ) sekä Citroenin yksityistalli. Citroenhan on luvannut palata takaisin MM-sarjaan 2007, mutta onko heillä enää intressejä palata, kun tehdastallit hupenevat tällä tavoin. Mitä tekee sitten nykyiset tehdastallit, kun ei ole kovin kilpailua MM-merkkimestaruudesta? Ralli on nyt mielestäni vedenjakajalla, nähtäväksi jää, miten lajin käy tulevaisuudessa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saavat rallikuskit kohta alkaa alanvaihtoon.

Kuskeja on vaikka millä mitalla, mutta kunnon tallipaikkoja on huimat neljä kappaletta jaossa. Ja nekin on jo jaettu, kyseisten kuskien kannalta hyvä, että saivat paikkansa ajoissa näistä henkiin jääneistä talleista. Yksityistalleissahan kuljettajat eivät välttämättä rahoille pääse, ja mihin kuski jatkossa niiden kautta pyrkii, kun ennen yksityistallit toimivat sentään ponnahduslautana tehdastallipaikkoihin? En nimittäin kohta usko enää Citroënin ja Peugeotinkaan paluuseen.

Nämä nuoret rallilupaukset Jari-Matti Latvalan johdolla voisivat suosiolla alkaa harjoittelemaan ratahommia tulevaisuuttaan ajatellen, sillä alalla kun lienee jatkossakin paljon enemmän työpaikkoja jaossa.

Hullua tämä sarjan totaalinen kasaankuivuminen. Formuloissa tehtiin radikaaleja sääntömuutoksia vauhtien laskemiseksi, rallissa ei olisi tarvinnut tehdä mitään sääntövehkeilyjä. Kyllä ne vauhdit siitä laskevat aika dramaattisesti, kun kovimmasta päästä Citroën, Peugeot ja kohta todennäköisesti loputkin tallit vetäytyvät hommasta. Vauhti, joka olisi viime kaudella riittänyt sijoille 8-10, tulee ensi kaudella luultavasti viemään kuskin palkintosijoille.

Edelleen, jännä nähdä, mihin kaikki kuskit saadaan sijoitettua. Yli puolet joutuu kohta maksamaan ensi kauden töistään, ja silloinkin pääsee ajamaan jollain 2004-mallisella satelliittitallin kalustolla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämä on nyt juuri sitä mitä FIA tahtoo. FIA haluaa lopettaa rallin MM-sarjan ja on tehnyt viimeisen parin vuoden aikana kaikkensa, että näin kävisi. Nyt ollaan todellakin lähellä, että FIA pääsee tavoitteeseensa.

Skodan poistuminen MM-sarjasta ei ollut vielä se lopullinen kuolin isku, mutta tämä Mitsunkin vetäytyminen on kyllä sen luokan uutinen, että huh huh. Nyt jos aletaan miettimään asiaa Ford:n ja Subarun kannalta, niin näkökulmat eivät ole ruusuiset. Ford on panostanut valtavat summat uuden Focus 06 kehitykseen ja satsaukset tuntuvat menevän hukkaan. Mitä järkeä on ajaa kahdella tehdastallilla Merkkimestaruudesta?

FIA on soudannut ja huovannut käsittämättömästi sääntöjen kanssa. FIA on ladellut pöytään ne määräykset, jonka mukaan ajetaan. piste. FIA ei ole kuunnellut talleja yhtään, vaan on diktaattorin tavoin päättänyt mikä on hyväksi rallille. Tallit vastustivat kiivaasti kalenterin kasvattamista 14:sta 16 kilpailuun, mutta FIA päätti, että 16 rallia on hyvä määrä. Lisäksi MM sarjassa on kaksi sellaista rallia, Turkin ja Kyproksen ralli, jotka ovat pelkästään autojen hajoittamista. FIA halusi kiivaasti karsia tallien kuluja. Silti MM sarjaan otettiin 2 osakilpailua mukaan, Miksi? No nythän sitten hyvä markkinoida rallin MM-sarjaa, kun mukana ovat Ford ja Subaru? Kuinka paljon tämä lisää rallin markkina-arvoa maailmalla.

Kansainväliset televisioyhtiöt, etunenässä ISC on päässyt latomaan omat sääntönsä pöytään. FIA on talsinut ISC:n talutusnuorassa, toisin sanoen ISC on vienyt FIAa kuin pässiä narussa. Nykyään yhden kilpailupäivän aikana ajetaan pari hassua erikoiskoetta. Päivät loppuvat hyvissä ajoin, jotta kuvamateriaali ehditään muokkaamaan. Okei, näin voidaan markkinoida rallia, mutta eiköhän se, jota ralli oikeasti kiinnostaa, ole siellä erikoiskokeen varella seuraamassa rallia. Ei istumassa kotisohvalla?

Muutaman vuoden aikana rallin MM-sarjasta ovat poistuneet sellaiset tallit kuin Seat, Skoda, Mitsubishi, Peugeot, Citroen, Toyota ja Huyndai. Kestäisikö Formula 1 tallien joukkopakoa jos Renault, Toyota, RedBull, Ferrari, Williams, McLaren ja Jordan ilmoittaisivat lopettavansa? Taitaisi Berni olla ihmeissään?

FIA heräsi taistoon uusimmilla sääntömuutoksillaan liian myöhään. Uppoavaa laivaa on vaikea, muttei mahdoton pelastaa. Nyt on oikeasti mietittävä, mitkä ovat ne asiat joilla uppoava laiva saadaan vielä nostettua pinnalle? Miten saadaan MM sarjaan lisää talleja? - Kustannukset talleille eivät saa olla tähtitieteelliset, vaan millä tahansa autonvalmistajalla tulee olla mahdollisuus osallistua sarjaan, ilman että se joutuu pulittamaan ajamisesta Kymmeniä miljoonia euroja. - Osakilpailujen määrää tulisi laskea, ainakin 2 osakilpailulla. Lisäksi kisojen ajattamis järjestystä tulisi miettiä fiksummin. Miksi etelä-amerikkaan pitää tehdä kaksi reissua? Eikö niitä voi ajaa peräkkäin. Tässä säästettäisiin sekä rahaa, että myöskin aikaa.


Tässä muutaman viikon aikana elämme vielä katsrofaalista aikaa. Jos jompikumpi jäljellä olevista talleistakin ilmoittaa lopettavansa on Rallin taru lopullisesti Ohi. Lainatakseni taannoisen tuulilasi lehden otsikkoa: Osui ja Upposi!

Odotellessamme voimme muistella Rallin Maailmanmestareita.
Kuten huomaamme me Suomalaiset olemme aika vahvoilla...

1979 Björn Waldegård (SWE) Ford
1980 Walter Röhl (GER) Fiat
1981 Ari Vatanen (FIN) Ford
1982 Walter Röhl (GER) Opel
1983 Hannu Mikkola (FIN) Audi
1984 Stig Blomqvist (SWE) Audi
1985 Timo Salonen (FIN) Peugeot
1986 Juha Kankkunen (FIN) Peugeot
1987 Juha Kankkunen (FIN) Lancia
1988 Massimo Biasion (ITA) Lancia
1989 Massimo Biasion (ITA) Lancia
1990 Carlos Sainz (ESP) Toyota
1991 Juha Kankkunen (FIN) Lancia
1992 Carlos Sainz (ESP) Toyota
1993 Juha Kankkunen (FIN) Toyota
1994 Didier Auriol (FRA) Toyota
1995 Colin McRae (SCO) Subaru
1996 Tommi Mäkinen (FIN) Mitsubishi
1997 Tommi Mäkinen (FIN) Mitsubishi
1998 Tommi Mäkinen (FIN) Mitsubishi
1999 Tommi Mäkinen (FIN) Mitsubishi
2000 Marcus Grönholm (FIN) Peugeot
2001 Richard Burns (GBR) Subaru
2002 Marcus Grönholm (FIN) Peugeot
2003 Petter Solberg (NOR) Subaru
2004 Sebastien Loeb (FRA) Citroen
2005 Sebastien Loeb (FRA) Citroen
 

Habs16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Marcus Grönholm sitten voitti tänään päättyneen Kreikan Akropolis-rallin ja jätti Sebastian Loebin kakkoseksi. Mikko Hirvonen ja Toni Gardemeister täydensivät suomalaisrintaman sijoilla 3. ja 4. Pari viikkoa sitten Ateenassa julhi Lordi, nyt Bosse.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Taas se nähtiin, että mikä ero on nopeudessa Bossen ja Loebin välillä, kuten aiemmissakin kisoissa. Olkoonkin, että Loeb on joutunut auraamaan teitä niin kyllähän nuo erot ovat siitäkin huolimatta järin suuret. Kas kun tällä kertaa ei tullut lahjavoittoa Loebille.
Eihän tuo ero kokonaispisteissä tällä tavalla voi mitenkään kutistua, vaikka Bosse voittaisi jokaisen jäljellä olevan kilpailun ja Loeb vain varmistelisi kakkos, - tai kolmossijoja.

Subarulle ja Petterille ei näy onni hymyilevän, ei sitten millään. Surkeaa taaperrusta isolta tehdastiimiltä.
 

LätkäFaija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs
Waltikka-ralli

Ensi viikonloppuna ajetaankin sitten pienen tauon jälkeen taas SM:ää, tällä kertaa Valkeakoskella. Tosin tänä vuonna uusi reitti kulkee lähempänä Urjalaa kuin Valkeakoskea, johtuen lintujen pesinnästä (?).

Olisiko kellään tietoa mistä löytyisi rallin reittikarttaa netistä, tai muuten vaan tietoa pätkien sijainnista? Vai onko kyseinen tieto tarjolla ainoastaan erikseen myytävässä reittikartassa? Pystyisi hieman suunnittelemaan etukäteen, mille pätkälle menee...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Bulvaani kirjoitti:
2.5.2006 tulee kuluneeksi 20 vuotta Henkan viimeisestä rallista. Törmäsin toisella saitilla upeaan koosteeseen, joka toi kyllä kyyneleet silmiin. http://rapidshare.de/files/6072704/Henri_Toivonen_Tribute.avi.html
Vieläkin vit...aa kun muistelee, missä kunnossa kaveri laitettiin sen ajan ralliohjuksen puikkoihin kyseiseen asfalttiränniin.

Hieno pätkä, kerta kaikkiaan ja tekee kyllä kunniaa edesmenneelle "tulevalle mestarille". Poikkesin itse muutama vuosi sitten Henkan viimeisessä mutkassa ollessani Korsikalla (yep, rallia katsomassa, kuinkas muuten) ja vaikka mutkaa on kuuleman mukaan oiottu sitten vuoden 1986, kyllä tunnelma rotkon reunalla seistessä ja muistomerkkiä tuijottaessa olivat aika karmivat... Henkka maksoi sen hinnan, mikä oli maksettava siitä hulluudesta että autot olivat NIIN kevyitä kuin mahdollista ja NIIN tehokkaita kuin mahdollista. Tällöin autoista ei tekemälläkään saa NIIN turvallisia kuin pitäisi.

Tänä vuonnahan, by the way, Neste Rallissa tulee olemaan ilmeisesti jonkin sortin muistonäyttely Henkan teemalla. Eli pitänee käydä ihmettelemässä minkälaisen kunnianosoituksen ovat paikan päälle bygänneet.

Ei muuta.

G
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
LätkäFaija kirjoitti:
Olisiko kellään tietoa mistä löytyisi rallin reittikarttaa netistä, tai muuten vaan tietoa pätkien sijainnista? Vai onko kyseinen tieto tarjolla ainoastaan erikseen myytävässä reittikartassa? Pystyisi hieman suunnittelemaan etukäteen, mille pätkälle menee...

Tuskinpa löytyy, ainakaan laillisesti... Reittikarttoja julkaistaan Karttakeskuksen/Genimapin luvalla (yleensä GT-aineisto pohjana) ja lupa koskee vain printtikarttoja, eli karttaa ei saa julkaista sähköisesti. Ja toinen syy on se, että reittikarttojen myynti on rallin järjestäjälle se pieni liikevaihdon siemen, minkä he katsojilta saavat EK-lippujen lisäksi. Näin ollen karttaa ei julkaista ennakkoon, vaan myynti alkaa vasta perjantai-iltana ennalta nimeteyissä myyntipisteissä (yleensä huoltoasemilla). Kilpailijoilla kartta tosin on käytettävissään jo tänään, kun ovat nuotittamassa, joten jos sattuu tuttuja olemaan kisassa mukana, niin heiltä saattaa kartta löytyä...

G
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Espoon Siniset kirjoitti:
Loeb loukkaantunut:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/54692

OK, viisi pistettähän hän tarvitsee jos Bosse voittaa kaikki jäljellä olevat kisat. Saa nähdä kuinka paha tuo vamma lopulta on.

Aikamoinen pommi.. Voisi kuvitella Loebilta jäävän ainakin kaksi kisaa väliin.. pahimillaan kolme. Nyt vaan Bosse rauhassa ykkösenä maaliin ja MM-taisto tasoittuu. Tosin eiköhän tuohon käteen joku ihmeparantuminen tapahdu.
 

RCY#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Dallas Stars, Habs, Liverpool, Suomi
Loebille voisi joku kertoa, että suutari pysyköön lestissään. Taitaa olla Bastian sen verran intohimoinen maastopyöräilijä, ettei voinut olla menemättä maastoon kikkailemaan. On toi silti erikoinen homma, että ukko ajelee työkseen kahtasataa pienillä kinttupoluilla eikä naarmuja ole liiemmälti tullut ja sitten ottaa lipat fillarilla. Kaksi pyörää vs. neljä pyörää.

Nyt Bossella on hyvä mahdollisuus kiristää MM-taistoa, mutta se ei kyllä täysin tule riittämään. Vaikka Bosse voittaisi kaikki loput kisat, Loebille riittää yksi kolmaskin tila maailmanmestaruuteen. Vielä, kun tiedetään, että rallissa sattuu ja tapahtuu niin vahvasti tuo kaiken kaikkiaan on menossa Ranskan kukolle.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
RCY#7 kirjoitti:
Nyt Bossella on hyvä mahdollisuus kiristää MM-taistoa, mutta se ei kyllä täysin tule riittämään. Vaikka Bosse voittaisi kaikki loput kisat, Loebille riittää yksi kolmaskin tila maailmanmestaruuteen. Vielä, kun tiedetään, että rallissa sattuu ja tapahtuu niin vahvasti tuo kaiken kaikkiaan on menossa Ranskan kukolle.

Näin juuri, kyllä Loebilla tämänkin onnettomuuden jälkeen on vielä kaikki omissa käsissään (joista toinen siis on pipi) ja vahvasti "coming his way"... Ja toisaalta en tiedä miltä Bossesta tuntuisi voittaa mestaruus nyt, jos Seb joutuisi jättämään esim. koko loppukauden väliin... Ei sillä, totta kai mestaruus kuuluu sille, kenellä eniten pisteitä on, mutta kyllähän Seb+Xsara on tänäkin vuonna ollu ykköskombinaatio. Ensi kaudeksi tähän on tosin tulossa muutos.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinne meni sitten Bossen viimeisetkin haaveet maailmanmestaruudesta. Ulosajo nelosella oli kyllä harmittava varsinkin kun katsojia ei ollut ja auto juuttui kannon päälle. Kahden järkkärin kanssa oli aika huono tuota autoa saada takaisin tielle. Suomessa ei olisi mennyt kun pari minuuttia, kun katsojia on Suomessa moninkertaisesti enemmän. Lohtua kuitenkin tuo Hirvosen johtopaikka. Vielä kun Sordokin keskeytti on Kronosilla huonot mahdollisuudet tallimestaruuteen.
 

RCY#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Dallas Stars, Habs, Liverpool, Suomi
Helvetin harmi, että täytyi ajaa ympäri tuolla takahikiällä, jossa ei liikaa nostajia ollut. Siihen karahti kannonnokkaan lopullisesti mestaruustaistelu. Olisi ollut vielä edes hieman panosta loppukaudeksi näin suomaliasnäkökulmasta, jos Bosse olisi vielä kengururallin vienyt.

No talli mestaruus näyttäisi tulevan Voortille, joten voivat edes siitä skumpat korkata. Ensi vuonna sitten.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
RCY#7 kirjoitti:
...Siihen karahti kannonnokkaan lopullisesti mestaruustaistelu...
Eikös Grönholm itse sanonut jossain haastattelussa että jos mestaruus tulee niin että Loeb ei pysty osallistumaan, niin aika puulta se silloin maistuisi. En nyt tarkoita sitä etteikö Bosselle mestaruus varmasti olisi kelvannut, mutta ymmärrän kyllä että rehellinen taistelu olisi kiinnostanut enemmän.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Trenchtown kirjoitti:
Eikös Grönholm itse sanonut jossain haastattelussa että jos mestaruus tulee niin että Loeb ei pysty osallistumaan, niin aika puulta se silloin maistuisi.
Varmaan sanomattakin selvä, että Grönholm ei mitään suuria juhlia tuolla tavalla voitetun mestaruuden johdosta järjestäisi, ainakaan kovin julkisesti.

Tässähän on NHL-matsin erätauolla hyvä yötsiiderin lomassa sanoa Hirvosen Mikosta sananen, kaverihan on kovaa vauhtia tykittämässä kohti uransa avausvoittoa MM-tasolla.

Tämä on ollut lupaavalle Hirvoselle viimeinkin lopullinen läpimurtovuosi MM-sarjan kärkikuskien joukkoon, ja kausi huipentuu toivottavasti hänen osaltaan 3. sijaan kuskien MM-pisteissä sekä Fordin merkkimestaruuteen. Ei huonosti floppikuskilta.

Nythän kannonkoskelaisella on meneillään vakuuttava putki palkintopallisijoitusten osalta, jos sunnuntaina päättyvä Australian ralli sujuu loppuun asti ongelmitta, Hirvonen astelee pallille jo viidennessä perättäisessä oaskilpailussa. Kuluvan kauden jälkimmäisen puoliskon aikana Hirvonen on vakiinnuttanut asemansa sarjan selvänä "kolmoskuskina", Grönholmin ja Loebin paahtaessa pätkien kärjessä omilla sekuntiluvuillaan.

Edelliset seitsemän kisaa ovat olleet Hirvosen huikean tasonnousun aikaa: toukokuussa ajetusta Italian MM-rallista lähtien sijoituksina ovat olleet Italia 2, Kreikka 3, Saksasta ei pisteitä, Suomi 3, Japani 3, Kypros 3 ja viimeisimpänä Turkista 2. sija. Nyt, jos Australian rallin viimeinen päivä menee kuten toivoa saattaa, Hirvonen pesee Solbergin ja kumppanit ja ottaa siis uransa avausvoiton.

Hirvosta on varsinkin epäonnistuneen Subaru-kautensa (v. 2003) johdosta kritisoitu kovasti, mitä ihmettelin kokemattoman kuskin osalta jo aikanaan. Kieltämättä kaverin vauhti vaikutti ajoittain olevan hukassa myös vuonna 2004, mutta täälläkin hänet ehdittiin teilata suuremman luokan flopiksi, ja vielä viime aikoinakin on esiintynyt suurta epäuskoa Hirvosen potentiaalin suhteen. Häntä ei moni pidä ns. mestariaineksena.

Omasta mielestäni Hirvonen on edelleen tulevaisuuden mestariainesta. Vauhtia on (jää edelleen runsaasti Grönholmille ja Loebille, mutta kukapa ei jää, ja siinäkin suhteessa Hirvosen vauhti on koko ajan parempaa), kokemusta huipputasolta on todella paljon 1980-luvulla syntyneeksi kuskiksi, ja itseluottamuskin alkaa todennäköisesti nousta aivan uusiin lukemiin ns. statuksensa nousun johdosta.

Siinä on mielestäni sellainen paketti edelleen nuoreksi luettavalla kuljettajalla kasassa, että oksat pois. Pitkässä ja vaihtelevassa rallin MM-sarjassa eivät keltanokat tunnetusti juhli, ja jos vauhti ei riitä, ei juhli toki kokeneempikaan kypäräpää. Vasta 26-vuotias Hirvonen on kuitenkin ajanut jo kolme täyttä kautta WRC-tehdaskalustolla, eli tuikitärkeä kokemus alkaa olla hanskassa, sen lisäksi hän on osoittanut vauhtinsa eri ajoalustoilla (ennen väläyksittäin ja nykyään jo tasaiseen tahtiin), ja taitaa lisäksi olla varsin järkevä kaveri mm. riskinoton ja vauhdinpidon suhteen muutenkin.

Viimeinkin mies on siinä pisteessä, että hyvä vauhti ja tasaisuus tuovat hänelle jatkuvasti kärkisijoituksia, joten odotetaanpa vaan, kun mies on ensi kaudella jälleen entistä valmiimpi ja itsevarmempi ajomies, ja sitä seuraavalla kaudella jne..

Eri mieltä saa ja pitää tarvittaessa olla, mutta epäilijät kertokaahan minulle, mitkä seikat viittaavat siihen, että Hirvoselta ei jatkossa kannata huipputekoja odottaa. Omat perusteeni miehen mestaripotentiaalista seisovat tuossa ylempänä.

Grönholm juhli ensimmäistä maailmanmestaruuttaan 32-vuotiaana, Tommi Mäkinen samoin 32-vuotiaana, Loeb voitti 1. mestaruutensa 30-vuotiaana, Solberg toistaiseksi ainoan tittelinsä 29-vuotiaana. Hirvonen on siis vasta 26, joten aikaa on vielä tuohon trendikkääseen kolmekymppijubileehen verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyvä postaus Ikeriltä.

Hirvonen on kieltämättä osoittanut tällä kaudella kykynsä tuoda tallille pisteitä, sellaiseen Carlos Sainzmaiseen tyyliin. Sitä ei todellakaan voi kieltää, etteikö mies olisi hyvää työtä tehnyt. Ausseissakin aivan loistavaa ajoa Solbergia vastaan, kaikki kunnia miehelle siitä.

On myös erittäin todennäköistä, että Hirvosella on vielä vauhtia reservissä. Olen kyllä nostanut kauden edetessä hieman arvioitani ja odotuksiani Hirvosen suhteen. Siltikään en vielä näe Hirvosta kuskina joka kamppailee mestaruudesta tulevaisuudessa. Uskoni ei vain riitä siihen, että mies olisi nopeimpien kuljettajien joukossa. Esim. Australiassa Atkinson näytti taas vauhtinsa ja uskon, että Sordo tulee myös kovaa tulevaisuudessa. (Eihän ne kyllä maaliin pääse, vielä)

Tasaisuus varmaankin tulee olemaan Hirvosen valtti tulevaisuudessa ja ehkä sitä kautta myös mahdollisuudet mestaruuteen aukeavat. Toki toivon miehelle kaikkea hyvää, en voi kuvitellakaan kuinka mieluusti olisin väärässä, jos Hirvonen joskus mestaruuden voittaisi.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hirvonen on kyllä selvästi nostanut tasoaan tämän kauden aikana. Minulle ainakin tuli yllätyksenä tuo tallipaikka vuoden alussa, sillä Fordille oli varmasti paljon halukkaita huippukuskeja tallipaikkojen vähyyden vuoksi. Hirvonen on kuitenkin kauden aikana lunastanut ne kakkoskuskin vaatimukset, joita häneltä odotettiinkin. Saadessaan hyvän auton alleen Hirvosessa on tulevaisuudessa todellakin ainesta MM-sarjan voittoon.

Hirvosella on vielä monta vuotta jäljellä kuskina ja uskon, että hänestä tulee vielä Grönholmin ja Loebin kaltainen MM-sarjan kärkikuski. Jos Hirvosen taso ei laske tästä ja hän saa ajaa seuraavat 4-5 vuotta vielä WRC-autolla, joka on luotettava, luulen että hänestä tulee vahva mestariehdokas tulevaisuudessa. Jotenkin vaan tuntuu, että siinä jätkässä on potentiaalia toisin kuin esim. rahalla tehdyssä Kristian Sohlbergissä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kaksoisvoitto suomalaisille eikä yhtään uutta viestiä ralliketjussa. Tästä voitaneen päätellä että ralli ei juurikaan kiinnosta.

Hirvonen on kyllä ajanut vahvan loppukauden.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
V-man kirjoitti:
Kaksoisvoitto suomalaisille eikä yhtään uutta viestiä ralliketjussa. Tästä voitaneen päätellä että ralli ei juurikaan kiinnosta.

Hirvonen on kyllä ajanut vahvan loppukauden.

Ralli on tällä hetkellä se verran tylsää seurattavaa ettei mitään rajaa. Loebin ollessa sivussa Grönholm napsii voitot muiden odotellessa miehen ojaan ajoa. Kärki on vaan aivan liian kapea tällä hetkellä, että mielenkiinto riittäisi aktiiviseen seuraamiseen suomalaisten hienoista otteista huolimatta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Uusi kausi, uudet kujeet

Nostetaas tämäkin ketju nyt ainakin hetkeksi henkiin, kun uusi kausi on taas alkanut ja äijät vääntävät jo Alppien maisemissa kauden 2007 ensimmäistä osakilpailua.

Pientä kauden alustusta näin avauskisan jo ollessa käynnissä, jotta saadaan homma tämän vuoden osaltakin käyntiin.

Citroenin uusi C4 tuntuisi olevan melko kilpailukykyinen pakkaus heti alkumetreistä lähtien, kiitos todella ahkeran testaustyön, johon on osallistunut myös Juuso Pykälistö. Citroenin panostus ralliin on todella huomattavaa ja sen vuoksi testausmäärät ovat huimia verrattuna esim. Fordin ennen viime kautta tekemään testityöhön uuden auton kanssa.

Ford jatkaa sen sijaan viime kaudella lanseeratulla uudella Focuksella, ja Ford on satelliittitiimit mukaan luettuna hyvin suomalaisväritteinen merkki tällä kaudella Bossen, Mikon ja Jari-Matti Latvalan (Stobbart) esiintyessä merkin väreissä lähes joka kisassa. Jari-Matilta jää näillä näkymin muutama kisa sarjasta ajamatta, mutta ymmärtääkseni taustalla neuvotteluja käydään myös rahoituksen löytämisestä näihin ralleihin.

Subaru tuo viivalle uuden version Imprezasta kevään aikana ja huomattavin muutos, joka Subarun osalta tähän kauteen lähdettäessä on huomioitavaa, on pitkän yhteistyön päättyminen pienen rengastoimittajan Pirellin kanssa, ja siirtyminen entiseen Michelin-leiriin, joka tätä nykyä kulkee BFGoodrich-brändin alla. Ennakkoon P. Solberg on kehunut uutta rengasta, ja ei varmasti vähiten siksi, että viime vuonna Pirellin kehitystyö alkoi kangistua sen jälkeen, kun kävi selväksi, että rallin MM-sarjaan jää vain yksi rengastoimittaja.

Kaiken kaikkiaan siis mielenkiintoinen kausi luvassa, suomalaisittain toiveet korkealla (as ever!).

Televisiointioikeuksissa tapahtuneet muutokset heivasivat rallilähetysten pääosan maksukanavan puolelle, mutta tokihan Maikkari näyttää jonkinlaisia koosteita myös pääkanavallaan.

Toivotaan, ettei tästä kaudesta tule taas "Sepin" näytöstä vaan härmän häijyt lyövät Gallian ukolle oikeasti kampoihin!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös