Trenchtown kirjoitti:
Eikös Grönholm itse sanonut jossain haastattelussa että jos mestaruus tulee niin että Loeb ei pysty osallistumaan, niin aika puulta se silloin maistuisi.
Varmaan sanomattakin selvä, että Grönholm ei mitään suuria juhlia tuolla tavalla voitetun mestaruuden johdosta järjestäisi, ainakaan kovin julkisesti.
Tässähän on NHL-matsin erätauolla hyvä yötsiiderin lomassa sanoa Hirvosen Mikosta sananen, kaverihan on kovaa vauhtia tykittämässä kohti uransa avausvoittoa MM-tasolla.
Tämä on ollut lupaavalle Hirvoselle viimeinkin lopullinen läpimurtovuosi MM-sarjan kärkikuskien joukkoon, ja kausi huipentuu toivottavasti hänen osaltaan 3. sijaan kuskien MM-pisteissä sekä Fordin merkkimestaruuteen. Ei huonosti floppikuskilta.
Nythän kannonkoskelaisella on meneillään vakuuttava putki palkintopallisijoitusten osalta, jos sunnuntaina päättyvä Australian ralli sujuu loppuun asti ongelmitta, Hirvonen astelee pallille jo viidennessä perättäisessä oaskilpailussa. Kuluvan kauden jälkimmäisen puoliskon aikana Hirvonen on vakiinnuttanut asemansa sarjan selvänä "kolmoskuskina", Grönholmin ja Loebin paahtaessa pätkien kärjessä omilla sekuntiluvuillaan.
Edelliset seitsemän kisaa ovat olleet Hirvosen huikean tasonnousun aikaa: toukokuussa ajetusta Italian MM-rallista lähtien sijoituksina ovat olleet Italia 2, Kreikka 3, Saksasta ei pisteitä, Suomi 3, Japani 3, Kypros 3 ja viimeisimpänä Turkista 2. sija. Nyt, jos Australian rallin viimeinen päivä menee kuten toivoa saattaa, Hirvonen pesee Solbergin ja kumppanit ja ottaa siis uransa avausvoiton.
Hirvosta on varsinkin epäonnistuneen Subaru-kautensa (v. 2003) johdosta kritisoitu kovasti, mitä ihmettelin kokemattoman kuskin osalta jo aikanaan. Kieltämättä kaverin vauhti vaikutti ajoittain olevan hukassa myös vuonna 2004, mutta täälläkin hänet ehdittiin teilata suuremman luokan flopiksi, ja vielä viime aikoinakin on esiintynyt suurta epäuskoa Hirvosen potentiaalin suhteen. Häntä ei moni pidä ns. mestariaineksena.
Omasta mielestäni Hirvonen on edelleen tulevaisuuden mestariainesta. Vauhtia on (jää edelleen runsaasti Grönholmille ja Loebille, mutta kukapa ei jää, ja siinäkin suhteessa Hirvosen vauhti on koko ajan parempaa), kokemusta huipputasolta on todella paljon 1980-luvulla syntyneeksi kuskiksi, ja itseluottamuskin alkaa todennäköisesti nousta aivan uusiin lukemiin ns. statuksensa nousun johdosta.
Siinä on mielestäni sellainen paketti edelleen nuoreksi luettavalla kuljettajalla kasassa, että oksat pois. Pitkässä ja vaihtelevassa rallin MM-sarjassa eivät keltanokat tunnetusti juhli, ja jos vauhti ei riitä, ei juhli toki kokeneempikaan kypäräpää. Vasta 26-vuotias Hirvonen on kuitenkin ajanut jo kolme täyttä kautta WRC-tehdaskalustolla, eli tuikitärkeä kokemus alkaa olla hanskassa, sen lisäksi hän on osoittanut vauhtinsa eri ajoalustoilla (ennen väläyksittäin ja nykyään jo tasaiseen tahtiin), ja taitaa lisäksi olla varsin järkevä kaveri mm. riskinoton ja vauhdinpidon suhteen muutenkin.
Viimeinkin mies on siinä pisteessä, että hyvä vauhti ja tasaisuus tuovat hänelle jatkuvasti kärkisijoituksia, joten odotetaanpa vaan, kun mies on ensi kaudella jälleen entistä valmiimpi ja itsevarmempi ajomies, ja sitä seuraavalla kaudella jne..
Eri mieltä saa ja pitää tarvittaessa olla, mutta epäilijät kertokaahan minulle, mitkä seikat viittaavat siihen, että Hirvoselta ei jatkossa kannata huipputekoja odottaa. Omat perusteeni miehen mestaripotentiaalista seisovat tuossa ylempänä.
Grönholm juhli ensimmäistä maailmanmestaruuttaan 32-vuotiaana, Tommi Mäkinen samoin 32-vuotiaana, Loeb voitti 1. mestaruutensa 30-vuotiaana, Solberg toistaiseksi ainoan tittelinsä 29-vuotiaana. Hirvonen on siis vasta 26, joten aikaa on vielä tuohon trendikkääseen kolmekymppijubileehen verrattuna.