Ralliketju

  • 1 829 771
  • 14 785

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Shayne kirjoitti:
Kävin tuossa tänään kuikistelemassa junnu-sm:ää Nummisten kupeessa, eikä siinä mitään, yksi Starletti rypi itsensä muodottomaksi silimieni edessä. Kotikonnuille palattuani poikkesin tutulla Essolla juttelemassa "hevosmiesten" kanssa ja kuulin ikävän huhun. Tottahan se näemmä on, valitettavasti. Onneksi näitä sattuu harvoin, silti tämäkin on liikaa.

Silti sanon jo etukäteen, kukkahattutädit hiuksista, niin valitettavaa kuin tämä onkin.

Tosiaan yksikin tälläinen tapahtuma on liikaa. Melkein jokainen meistä kuka ralleja käy katsomassa etsii paikkoja missä olisi "tapahtumia", mutta tälläistä tapahtumaa kukaan ei voi toivoa. Ainahan voi höpötellä että kyllä ne kuskit ja kartturit ym.moottoriurheilun harrastajat tietävät riskit lajissaan jne. mutta tuskin hekään ihan oikeasti tiedostavat/ajattelevat tälläisen mahdollisuutta. Erittäinen valitettava tapahtuma, ja eiköhän lehdissä ole isohkot jutut maanantaina. Tulosten valossahan nuorten SM ei pahemmin kiinnosta lehdistöä.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Osanotot ja voimia todella omaisille.

Nyt sitten urheiluradion mies kertoi, että MM-ralli on keskeytetty, koska Märtinin loukkaantunutta kartturia yritetään saada autosta rajun ulosajon jälkeen. Todella ikäviä nämä tällaiset tapahtumat ovat.

EDIT Kartturi menehtyi saamiinsa vammoihin.
 
Viimeksi muokattu:

zeizei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, TPS, Vaasan Sport
Valitettava suru-uutinen Walesista kertoo että Markko Märtinin kartturi Michael Park on kuollut ulosajossa. Auto oli törmännyt puuhun kartturin puoleinen ovi edellä. Rallia ei ilmeisesti enää jatketa, ja hyvä niin. Markkohan puhui jo viimevuotisen rajun ulosajonsa jälkeen siitä, että vauhdit ovat nousseet rallissa liian kovikisi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
zeizei kirjoitti:
Valitettava suru-uutinen Walesista kertoo että Markko Märtinin kartturi Michael Park on kuollut ulosajossa. Auto oli törmännyt puuhun kartturin puoleinen ovi edellä. Rallia ei ilmeisesti enää jatketa, ja hyvä niin. Markkohan puhui jo viimevuotisen rajun ulosajonsa jälkeen siitä, että vauhdit ovat nousseet rallissa liian kovikisi.
Niin, eipä turvakaaret tai muut vastaavat rakenteet auta, jos paria sataa mennään kohti puuta. Valitettava tapaus, ja ralli pitää ilman muuta keskeyttää.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Todella ikäviä uutisia sekä Suomesta että Walesista, ihmishenkien menetykset tällaisessa urheilulajissa kuulostavat todella pahalta ja saavat monien hienojen rallikokemusten (Jyväskylän SA 80/90-luvulla) joukossa ikävää sivutilaa. Niin karua kuin se onkin, niin kuljettajat tietävät nämä riskit ja siksi minua jo nyt ärsyttää siellä Suomessa lähipäivinä käytävä keskustelu rallin ja varmasti kohta kaikkien moottoriurheilulajien turvallisuudesta. Turvallisuutta voidaan aina yrittää parantaa, mutta ikävä kyllä, onnettomuudet kuuluvat tähän urheilumuotoon. Silti osallistuminen tällaiseen urheiluun on vapaaehtoista ja joskus valitettavasti käy näinkin vakavasti.

Osanottoni täältä Saksan pääkaupungista sekä sinne Suomeen että Parkin omaisille. Tämä on rallimaailmalle surullinen päivä.

Ja unohtui sanoa, että tottakai ralli pitää keskeyttää, ei jatkamisessa olisi mitään mieltä.

Ps. Toivoakseni kukaan ei kirjoita minun jälkeeni tähän ketjuun tyyliin: "et sä niitä tunne, et sä voit esittää surunvalitteluja nön nön nöö".
 

keppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
zeizei kirjoitti:
Markkohan puhui jo viimevuotisen rajun ulosajonsa jälkeen siitä, että vauhdit ovat nousseet rallissa liian kovikisi.

Näin. En ihmettele paljoakaan jos jatkossa vauhteja hillitään jollakin tapaa. Joka helvetin kertahan tässä on sama homma. Ensin pitää jonkun kuolla ennekuin muutoksia tehdään.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
keppi kirjoitti:
Näin. En ihmettele paljoakaan jos jatkossa vauhteja hillitään jollakin tapaa. Joka helvetin kertahan tässä on sama homma. Ensin pitää jonkun kuolla ennekuin muutoksia tehdään.

Niinpä...tosin jos rallissa ruvetaan vauhteja hiljentämään niin sitten voidaan samantien unohtaa koko laji. Ajetaanhan nytkin näitä rallin irvikuvia tuolla välimeren maissa joissa pätkiltä ei maasturillakaan selviytyisi rikkomatta autoa. Siellä ei vauhdit pääse nousemaan liian koviksi(tosin siellä on sitten aika syvät ojat jos lipee).
Tottakai tälläiset surulliset tapaukset aiheuttavat sen että päättäjät ainakin kokoontuvat miettimään mitä pitäisi tehdä, mutta onko sitten tosiaan olemassa muita keinoja kuin se että lopetetaan rallit niissä maissa missä sitä vielä ajetaan rallina(Jyskälä, Wales, Australia, Ruotsi...) ja ajetaan niissä sitten ympyrää stadionilla.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Sammy kirjoitti:
Niinpä...tosin jos rallissa ruvetaan vauhteja hiljentämään niin sitten voidaan samantien unohtaa koko laji. Ajetaanhan nytkin näitä rallin irvikuvia tuolla välimeren maissa joissa pätkiltä ei maasturillakaan selviytyisi rikkomatta autoa. Siellä ei vauhdit pääse nousemaan liian koviksi(tosin siellä on sitten aika syvät ojat jos lipee).
Tottakai tälläiset surulliset tapaukset aiheuttavat sen että päättäjät ainakin kokoontuvat miettimään mitä pitäisi tehdä, mutta onko sitten tosiaan olemassa muita keinoja kuin se että lopetetaan rallit niissä maissa missä sitä vielä ajetaan rallina(Jyskälä, Wales, Australia, Ruotsi...) ja ajetaan niissä sitten ympyrää stadionilla.

Todennäköisesti vauhdit putoavat jo ensikaudelle kun autojen tekniikkaa karsitaan. (erityisesti kaarteissa kun autot eivät kulje enää kuin kiskoilla)

Osanottoni Gloucestershireen Parkin omaisille.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jh1981 kirjoitti:
Todennäköisesti vauhdit putoavat jo ensikaudelle kun autojen tekniikkaa karsitaan. (erityisesti kaarteissa kun autot eivät kulje enää kuin kiskoilla)

Osanottoni Gloucestershireen Parkin omaisille.

Itse en usko tekniikalla pystyttyvän vaikuttamaan onnettomuuksien seuraamuksiin. Esimerkkinä eilinen Keravan rallissa sattunut mälli, autona ei ollut huippunopea WRC. Mutta riittävän nopea auto jotta sattui kun puuhun osui. Eli niin kauan kuin ralleja ajetaan metsissä on mahdollisuus että sattuu ja siihen ei tosiaan mielestäni löydy teknistä ratkaisua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuolema on aina vakava ja ikävä asia. Kahden kartturin menehtyminen peräkkäisinä päivinä on harvinaista.

Suurempi shokki oli mielestäni tämä Park:in menehtyminen. Märtin on todella kokenut kuljettaja ja kartturi oli myös huippu luokkaa. Valitettavasti MM-tason rallissa ovat vauhdit nousseet käsittämättömiksi, aivan liian suuriksi!
FIA:n on nyt viimeistään herättävä ja koetettava keksiä jotain jotta vauhteja voidaan rajoittaa.

Edellisestä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta MM-tasolla taitaa olla miltei 20 vuotta (korjatkaa jos olen väärässä). Silloin rallimaailmaa ja etenkin Suomea järkytti traagiset kuvat Korsikalta. Henri Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivä kun Toivosen ohjaama Lancia Delta Syöksyi tieltä ja paloi!

FIAn oli pakon edessä muutettava sääntöjä ja niin on tapahduttava nyttenkin.

Miksi taas piti maksaa liian suuri hinta, jotta muutoksia tapahtuisi?

Micheal Park oli kuollessaan vasta 39 vuotias!
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan oikein tehty, että ralli keskeytetään. Kenellä olisi enää edes fiilistä ajaa jos edellisellä EK:lla on kartturi kuollut. Ei voi olla totta, että kahtena peräkkäisenä päivänä voi tapahtua näinkin vakavia onnettomuuksia. Tämä johtaa varmasti siihen, että autojen nopeuksia lasketaan joko karsimalla autojen tekniikkaa tai siirtämällä rallit pienemmille ja hitaimmille teille. On vaikea edes kuvitella miltä Markkosta on tuntunut kun kartturi vieressä ei vastaa kun yritää puhua hänelle. Syvimmät osaanottoni myös Parkin omaisille.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Niilo kirjoitti:
Valitettavasti MM-tason rallissa ovat vauhdit nousseet käsittämättömiksi, aivan liian suuriksi!
FIA:n on nyt viimeistään herättävä ja koetettava keksiä jotain jotta vauhteja voidaan rajoittaa.

Miksi taas piti maksaa liian suuri hinta, jotta muutoksia tapahtuisi?

Ensikaudelle on jo tehty uusia saantöjä jotka poistavat ajamista helpottavaa tekniikkaa, minkä pitäisi saada autot hidastumaan mutkissa.

Sammy kirjoitti:
Itse en usko tekniikalla pystyttyvän vaikuttamaan onnettomuuksien seuraamuksiin.
Rallissa on aina riski että kuolemantapauksia tapahtuu ja kuljettajat (+katsojat) sen hyväksyvät kilpailuun lähtiessään, mutta jos niillä sääntömuutoksilla pystytään välttämään onnettomuuksia niin hyvä on. (vähemmän onnettomuuksia -> vähemmän mahdollisuuksia pahoille seuraamuksille)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Niilo kirjoitti:
Kuolema on aina vakava ja ikävä asia. Kahden kartturin menehtyminen peräkkäisinä päivinä on harvinaista.

Suurempi shokki oli mielestäni tämä Park:in menehtyminen. Märtin on todella kokenut kuljettaja ja kartturi oli myös huippu luokkaa. Valitettavasti MM-tason rallissa ovat vauhdit nousseet käsittämättömiksi, aivan liian suuriksi!
FIA:n on nyt viimeistään herättävä ja koetettava keksiä jotain jotta vauhteja voidaan rajoittaa.

Edellisestä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta MM-tasolla taitaa olla miltei 20 vuotta (korjatkaa jos olen väärässä). Silloin rallimaailmaa ja etenkin Suomea järkytti traagiset kuvat Korsikalta. Henri Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivä kun Toivosen ohjaama Lancia Delta Syöksyi tieltä ja paloi!

FIAn oli pakon edessä muutettava sääntöjä ja niin on tapahduttava nyttenkin.

Miksi taas piti maksaa liian suuri hinta, jotta muutoksia tapahtuisi?

Micheal Park oli kuollessaan vasta 39 vuotias!

Edellinen kilpailijan kuolonkolari taisi olla vuodelta 1993, kun Possum Bournen kartturi menehtyi. Jyväskylässä 1996 kuoli katsoja, kuten myös sitä edellisenä vuonna, mutta silloin kyseessä ei ollut MM-ralli.

Ehdottomasti oikea päätös olla jatkamatta rallia. Kaiken lisäksi toinen jäljellä olevista pätkistä olisi ollut sama kuin millä onnettomuus tapahtui.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
"Loeb otti tahallaan aikasakon, Solberg nousemassa voittajaksi
Julkaistu 18.09.2005 16:36 (päivitetty 16:40)
Brittiläisen kakkoskuljettaja Michael Parkin kuoleman takia kesken lopetettu Ison-Britannian MM-ralli on saamassa sunnuntai-iltana uuden voittajan, kun Ranskan Sebastien Loeb otti tahallaan kahden minuutin aikasakon.

Michael Park toimi Peugeot-tallin virolaisen Markko Märtinin kartanlukijana. Peugeot-talli vetäytyi kilpailusta suru-uutisen kuultuaan.

Tämä johti siihen, että kisan kolmannella sijalla ollut Suomen Marcus Grönholm menetti sijoituksensa. Sen seurauksena kautta suvereenisti hallinnut Loeb olisi varmistanut viimevuotisen maailmanmestaruutensa uusimisen. Ranskalainen ei kuitenkaan halunnut voittaa mestaruutta tällä tavoin ja tässä tilanteessa, vaan otti itselleen tahallaan kahden minuutin aikasakon.

Aikasakko on tiputtamassa Loebin lopputuloksissa kolmanneksi. Kisan voittoon on nousemassa Norjan Petter Solberg. Tulokset ovat yhä epävirallisia."
 

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Kuvia Märtinin autosta:

http://tbk.fameflame.dk/temp/Michael_Park-2005_WRC_Wales_SS15_01.jpg

http://tbk.fameflame.dk/temp/Michael_Park-2005_WRC_Wales_SS15_02.jpg

http://tbk.fameflame.dk/temp/Michael_Park-2005_WRC_Wales_SS15_03.jpg


Aika nopealta näyttää paikka, jossa Märtin oli menettänyt ajokkinsa hallinnan kohtalokkain seurauksin.


Nyt tuli viralliset tulokset:
1. P.Solberg (Subaru)
2. Duval (Citroën)
3. Loeb (Citroën)
4. Rovanpera (Mitsubishi)
5. Stohl (Citroën)
6. Kresta (Ford)
7. C.McRae (Skoda)
8. M.Higgins (Ford)
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Olisikohan missään videota täsät onnettomuudesta, ilmeisesti äsken ruutulipussa näytettiin, mutta missasin. Pahan näköisiä kyllä nuo kuvat, todella synkkä viikonloppu rallille, ei voi muuta sanoa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
costi kirjoitti:
Olisikohan missään videota täsät onnettomuudesta, ilmeisesti äsken ruutulipussa näytettiin, mutta missasin. Pahan näköisiä kyllä nuo kuvat, todella synkkä viikonloppu rallille, ei voi muuta sanoa.

Videota tuskin on saatavilla. FIA on takavarikoinut Märtinin autokameran tallentaman kuvan ja muuten kyseistä paikkaa ei liene kuvattu, ellei sitten jotain amatöörifilmiä ole saatavilla.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
costi kirjoitti:
Olisikohan missään videota täsät onnettomuudesta, ilmeisesti äsken ruutulipussa näytettiin, mutta missasin. Pahan näköisiä kyllä nuo kuvat, todella synkkä viikonloppu rallille, ei voi muuta sanoa.

Itse ulosajoa en näytetty ja periaatteessa kaikki oleellinen mitä ruutulipussa näytettiin näkyy myös noissa kolmessa Möksyn laittamassa kuvassa.

Asiaa käsitellään myös urheiluruudussa kello 20.45 jolloin samat rovanperän auton sisäkamerakuvat varmaan näytetään.
 
Kyllähän noi ruutulipun kuvatkin aika järkyttäviä oli. Kun Rovanperä saapui paikalle. Ikävä tapaus, mutta näitä sattuu toisinaan autourheilussa. Jotenkin pahalta tuntuu, kun Jyväskylässä tuli juhlittua näiden Märtin ja Park fanien kanssa. Tuskin Markko ajaa tällä kaudella enää. Mistä nyt uuden kartturin löytää ja tuskin on edes asia hänellä mielessä. Varmaan muutakin ajateltavaa. No toivon mukaan nyt viimeistään herätään ja tehdään asialle jotain. Vaikka turvallisuus autoissa onkin jo aika huipussaan. Mutta vauhdit vaan kasvavat.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Grönholm ja Loeb ovat perustamassa yhteistä tallia

Yle Teksti-TV Sivu 203/1
MM-RALLI KESKIVIIKKO

Grönholm ja Loeb perustamassa tallia

Vuoden 2002 maailmanmestari,
Peugeotilla ajava Marcus Grönholm ja
tällä kaudella toiseen perättäiseen
mestaruuteensa ajanut Sebastien Loeb
Citroenin ohjaksissa aikovat yhdistää
voimansa.

Mestarit suunnittelevat MM-rallin
virallisten nettisivujen mukaan
Citroenin yksityistallin perustamista.

Sekä Peugeot että Citroen ovat
ilmoittaneet vetäytyvänsä rallin MM-
sarjasta vuoden 2005 jälkeen.

Jopas nyt. Erinomainen uutinen mikäli vain jaksaa elää ensi kauden ralleihin saakka. Tätä voisi verrata vaikkapa siihen, että M.Schumacher ja Räkä perustaisivat yhteisen tallin tai Undertaker, Kane ja Big Show yhteisen Tag Teamin, Team Choke Slamin. Junpe.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Grönholm ja Loeb

Rallin maailmanmestaruus ratkesi odotetusti viikonloppuna joten vielä onnittelut Sebastien Loebille.

Ensi kausi on suurten mullistusten edessä. Kuten tiedämme on kaksi huipputallia ovat vetäytymässä sarjasta jolloin sarjasta on tulossa torspo. Lisäksi Micheal Parkin menehtyminen tuo varmasti jotain uudistuksia...

Mutta on rallimaailmasta kuulunut jotain hyvääkin. www.wrc.com nettisivusto uutisoi todella mielenkiintoisen uutisen. Eli kaikki englannin kielen taitoiset, mars mars...

http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~723146,00.html


EDIT. Jaahas en ehtinytkään ensimmäisenä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kaikki rallin ystävät nyt äkkiä tv'n ääreen ja YLE2 päälle. Ruutulippu kertoo kohta ensimmäisenä median edustajana maailmassa Marcus Grönholmin työpaikan kahdelle seuraavalle kaudelle!

Ford? Mitsubishi? Yksityistalli? Suzuki?

Jännittää jo... : )

EDIT = FORD ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
 
Viimeksi muokattu:

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
HCM kirjoitti:
Kaikki rallin ystävät nyt äkkiä tv'n ääreen ja YLE2 päälle. Ruutulippu kertoo kohta ensimmäisenä median edustajana maailmassa Marcus Grönholmin työpaikan kahdelle seuraavalle kaudelle!

Ford? Mitsubishi? Yksityistalli? Suzuki?

Jännittää jo... : )

EDIT = FORD ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Fordihan oikeastaa ainoa järkevä vaihtoehto...Mitäköhän Loeb meinaa ensi kaudella?
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
massimo kirjoitti:
Fordihan oikeastaa ainoa järkevä vaihtoehto...Mitäköhän Loeb meinaa ensi kaudella?

FIA päättää ensi kauden uusista säännöistä lokakuun 26.päivä ja sen jälkeen Citroen ilmoittaa, palaako se sarjaan takaisin vuonna 2007. Jos palaa, niin Loeb ajaa ensi vuoden Kronos tallin Citroenilla ja vuonna 2007 siirtyy takaisin Citroenin tehdasteamiin joka tuo viivalle uuden C4 mallin.

Oma veikkaukseni 2006 tallipaikoista / Sopimus jo tehty

SUBARU = P.Solberg, Gardemaister, Atkinson
FORD = Grönholm, Duval, Hirvonen
MITSUBISHI = Galli, Märtin, Rovanperä (Sorakisat + Ruotsi & testit)
CITROEN (Kronos) = Loeb, Stohl
CITROEN (Orega) = Kaksi nuorta kuljettajaa, jotka maksavat paikastaan
SKODA (Jos jatkaa) = McRae, Paasonen, Kresta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös