Mainos

Ralliketju

  • 1 845 938
  • 14 888

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ja ei tuosta tosiaan Citroenia pelkästään käy syyttäminen, Ford nimittäin laittoi myös Hirvosen starttaamaan liian aikaisin jolloin hän tuli lähtöjärjestyksessä Loebin ja Latvalan väliin.

Ei pelkästään, mutta Citroen pelin avasi tiputtamalla Ogierin ensin Latvalan ja Solbergin taakse. Sen Ford sitten nokitti, minkä jälkeen Citroen nokitti edelleen.

Olen pahoillani Ogierin puolesta. Loistavaa ajoa kaksi päivää, kunnes viimeisenä päivänä tallin määräyksestä yhdeksän minuuttia kärjen perään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei pelkästään, mutta Citroen pelin avasi tiputtamalla Ogierin ensin Latvalan ja Solbergin taakse. Sen Ford sitten nokitti, minkä jälkeen Citroen nokitti edelleen.

Kyllä joo, mutta molemmat tallit tuota on harrastaneet ihan yhtä paljon. Molemmat pyrkivät aina käyttämään tätä sääntöä hyväkseen niin paljon kuin vain pystyvät. Vika ei siis ole pelaajassa vaan pelissä. Ogierin kannalta tosiaan vaan paska juttu että hyvä ajoo menee viemäristä alas Loebin hyväksi, Hirvonenhan tuossa ei menettänyt yhtään mitään.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tätähän minäkin olen kironnut jo monta vuotta, mutta jostain syystä rallin päättävissä elimissä ei näytä olevan edes halua tehdä asialle mitään. Tämä lähtöpaikkapelleily on ehkä suurin epäkohta koko lajissa, ja saa rallin näyttämään ihan pelleilyltä.
Minun rallin katsomiseni tältä vuodelta loppui juuri tähän. Ei v***u mitä toimintaa!

Siis mm. jos autoilla on lähtönumerot, niin miten hemmetissä säännöt voivat mahdollistaa sen, että saadaan ajaa missä järjestyksessä halutaan - tosin vain pienillä aikasakoilla.

Jos olisin FIA:n palkkalistoilla, niin pitäisin huolen, että seuraavassa osakilpailussa kaikki on toisin!
Ei kovin suurta järjen jättiläistä vaadita laittamaan homma toimimaan ilman totaalista pelleilyä, jos tällaista haluan nähdä niin menen sirkukseen, en katsomaan rallia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimille sitten ensimmäiset MM-pisteet. Eihän tuota nyt huippusuorituksena voi pitää kun eroa Villagraankin oli n. minuutti, ja Wilsoniin neljä minuuttia, mutta yksi etappi on nyt saavutettu kun Kimi pystyi ajamaan kokonaisen kilpailun läpi ilman isoja virheitä ja pääsi maaliin asti. Kehitystä tapahtuu siis, nyt Kimin pitää vaan pikkuhiljaa tuosta lisätä vauhtia siten että löytyy se taso jossa pystyy kamppailemaan noiden Wilsoneiden kanssa tasaisesti ilman virheitä.

Fordilta minusta vähän turhaa itkua tuosta Citroenin taktikoinnista, koska kyllä he itsekin ovat käyttäneet tuota hyväkseen silloin kun on ollut mahdollisuus. No, Citroen meni nyt vähän pidemmälle toki kun se käytännössä uhrasi Ogierin Loebin takia mutta minun mielestäni vika on säännöissä eikä niinkään niissä jotka käyttävät noita sääntöjä hyväkseen. Joku ratkaisu tuohon pitäisi kuitenkin keksiä nyt koska ei tämä näin voi enää jatkua, liian kauan on katseltu tätä pelleilyä näiden lähtöpaikkojen kanssa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkoista perseilyä kyllä nämä säänöt. Voisi kyllä muuttaa tuota niikuin ennen että käänetyssä järjestyksessä lähdetään seuraavaan päivään. Onhan se häntäpään kuskeilla periaatessa epäreilua että joutuvat auraamaan, mutta pienempi harmi se on että joku häntäpään kuski auraa kuin jos MM-kärkimiehet.. Eka päivä voisi ehkäpä mennä niin että MM-johtaja auraa, mutta muuten käänetään vaikka 10 parhaan auton( tai no montako WRC autoa nykyään onkaan ralleissa mukana) tai juurikin niin että rallia johtava saa valita lähtöpaikan jne..

Kimiltä ehjä kisa ja vaikka vauhti nyt ei päätä huimannut niin loistava suoritus. Edellä ajanneet villagra ja wilson on ajannut jo useamman kauden WRC autolla joten kimillä on mielestäni viellä aikaa näyttää taitonsa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestäni kun säännöissä on silloin jotain vikaa jos sinua rangaistaan siitä että olet menestynyt hyvin. Sitähän tämä nykyinen systeemi nimittäin on. Onhan se ihan vitun älytöntä kun viimekin kaudella Hirvonen ja Loeb loppukaudesta miettivät ihan tosissaan että kannattaako kilpailua voittaa vai pitäisikö jäädä kakkoseksi kun se voitto tietäisi pistejohtoa ratkaisevaan kisaan, ja näin ollen huonompaa asemaa taktikoinnissa.

Ainoa oikea ratkaisu olisikin minusta se että kärkikymmenikön kuljettajille annettaisiin järjestyksessä mahdollisuus itse valita lähtöpaikkansa seuraavalle päivälle. Ja ensimmäiselle päivälle MM-johdossa oleva kuljettaja valitsisi ensimmäisenä jne. Tämä olisi reilu tapa ratkaista ne lähtöpaikat, ja näin kukaan ei kärsisi siitä että ajaa hyvin. Koska tarkoitus kai kuitenkin rallissakin on se että katsotaan kuka pystyy ajamaan kovinta vauhtia.
 

Sambody

Jäsen
Minulle ei auennut silloin joskus ennen muinoin miksi piti lähteä rukkaamaan sitä ekan 15 auton käännettyä lähtöjärjestystä toiselle päivälle? Oliko siinä, joku yritys saada kilpailuista tasaisempia. No oli miten oli niin päin helvettiähän se on mennyt.

Tuo Hirvosenkin ehdotus, että kärjessä ajava saa valita lähtöpaikkansa on ehkä paras ratkaisu tähän. Toinen mahdollisuus olisi palata entiseen, mutta ihan kummin vain olisi paljon parempi kuin nykyinen. Olisiko hyvä kompromissi vetää eka päivä MM-taistoa tasoittamalla pistejärjestyksessä ja toisesta päivästä lähtien voitaisiin valita sitten omat paikat? Toisaalta miksei voitaisi noitten pelin avaavien yleisö-erikoiskokeiden jälkeen myös pistää järjestys uusiksi? Tulisipa niillekkin jotain merkitystä. Sambody siis ehdottaisi, että ralli avataan yleisö-ek:lla jolla panoksena on lähinnä lähtöpaikka(nopein valitsee ensimmäisenä) seuraavalle päivälle. Jos ei yleisö-ek:ta ole niin sitten shakedownin tulosten perusteella vaikka. Ja siitä jatketaan jälleen seuraavana päivänä niin että nopein valitsee ensimmäisenä. jne. SAAT IHAN ILMAISEKSI OTTAA OMAKSI TÄMÄN IDEAN TODT!

Kimi tosiaan sai tuotua sitröääninsä, jopa maaliin asti ja pisteille. Tästä on hyvä jatkaa kohti nopeampaa huomista. Pistetäänkö vaikka kauden tavoitteeksi Matthew "Pomon poika" Wilsonin lyöminen ajamalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt alkaa ilmeisesti olla kuskeillakin mitta täynnä tätä lähtöpaikkapelleilyä ja Hirvosen mukaan kuskeilta lähtee FIA:lle esitys uusista säännöistä tämän lähtöpaikan valinnan suhteen. Toivotaan että FIA:lta löytyy sen verran järkeä että tuo esitys otetaan tosissaan ja asialle tehdään jotain.
 

Sambody

Jäsen
Nyt alkaa ilmeisesti olla kuskeillakin mitta täynnä tätä lähtöpaikkapelleilyä ja Hirvosen mukaan kuskeilta lähtee FIA:lle esitys uusista säännöistä tämän lähtöpaikan valinnan suhteen. Toivotaan että FIA:lta löytyy sen verran järkeä että tuo esitys otetaan tosissaan ja asialle tehdään jotain.

Minulla ainakin on luottoa, että Todt entisenä rallimiehenä ei jaksa katsoa tuota pelleilyä ja kuuntelee kuljettajiakin. Muutenkin täytyy olla äärettömän tyytyväinen, että Max "spank me" Mosleyn aikakausi päättyi sillä eihän hän rallin eteen tehnyt oikein mitään hyvää.

EDIT: Miksei samalla, jos muutoksia tehdään, poistettaisi kilpailijoilta mahdollisuus väliaikoihin? Näin rallin kontrollointikin vaikeutuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Fordilta minusta vähän turhaa itkua tuosta Citroenin taktikoinnista, koska kyllä he itsekin ovat käyttäneet tuota hyväkseen silloin kun on ollut mahdollisuus. No, Citroen meni nyt vähän pidemmälle toki kun se käytännössä uhrasi Ogierin Loebin takia mutta minun mielestäni vika on säännöissä eikä niinkään niissä jotka käyttävät noita sääntöjä hyväkseen. Joku ratkaisu tuohon pitäisi kuitenkin keksiä nyt koska ei tämä näin voi enää jatkua, liian kauan on katseltu tätä pelleilyä näiden lähtöpaikkojen kanssa.

Tuntuu vain, että Citroen käyttää näitä sääntöjä ja rallin alemmuustilaa koko ajan härskimmin hyväkseen kuin Ford. Malliesimerkki tästä, kun viime vuonna kaikki mahdolliset Citroen kuskit päästivät puoli tuntia jälessä olleen Loebin edelleen. Lopulta näiden pisteiden (ja parin Latvalan koomailun) johdosta Loeb lopulta veikin mestaruuden.

Ihan kuin tuo tallien vähyys ei riittäisi, pitää vielä väkisin viedä loputkin rippeet siitä uskottavuudesta noilla naurettavilla pelleilyillä. FIA:a ei ilmeisesti koko sarja kiinnosta pätkääkään, kun sama paska jatkuu vuodesta toiseen...
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Ihan kuin tuo tallien vähyys ei riittäisi, pitää vielä väkisin viedä loputkin rippeet siitä uskottavuudesta noilla naurettavilla pelleilyillä. FIA:a ei ilmeisesti koko sarja kiinnosta pätkääkään, kun sama paska jatkuu vuodesta toiseen...
Ralli on urheiluna syvimmässä aallonpohjassa mitä se on koskaan ollut. Pari tallia kilpailee tosissaan, mutta kahdesta tallista vain yksi kuljettaja per talli ovat todellisia MM-kanditaatteja. Jos joku muu (kuin Loeb tai Hirvonen) meinaa voittaa, niin homma "palautetaan päiväjärjestykseen" yleisöä aliarvioivilla tempuilla. En enää viitsi katsella MM-ralleista lähetettäviä selostuksia/reportaaseja; yhtä mielenkiintoista kuin tuijottaa kuusi tuntia lumen sulamista.
Toivottavasti ensi vuoden sääntömuutokset tuovat lisää talleja ja enemmän kilpailua MM-sarjaan. Ehkäpä sen myötä mielenkiinto lajia kohtaan palautuisi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Minulle ei auennut silloin joskus ennen muinoin miksi piti lähteä rukkaamaan sitä ekan 15 auton käännettyä lähtöjärjestystä toiselle päivälle? Oliko siinä, joku yritys saada kilpailuista tasaisempia.
Siitähän nimenomaan oli kysymys, että kilpailuista saataisiin tasaisempia.

Loeb oli suvereeni, ja jo perjantai-iltana voitiin lähes varmuudella sanoa, kuka rallin tulee voittamaan. Ymmärrän kyllä FIA:n pointin siinä, että jotain yritettiin tehdä asian korjaamiseksi.

Muutenkin oli talleista ja tasavertaisista autoista pulaa, niin lajin maineen ja kiinnostavuuden nimissä piti asiaan reagoida aika nopeasti.

Se on nyt tavallaan unohtunut, että ennenkaikkea Mikko on nostanut nopeuttaan ja suoritustasoaan noista ajoista, eikä Loebin voitto ole enää niin kiveen hakattu. Toki asvalttikilpailuissa saattaa edelleen miehen ylivoima olla muille liikaa, vaikka Mikko on taas kehittynyt askeleen oikeaan suuntaan sillä alustalla. Tähän kysymykseen saadaan tarkempia vastauksia vasta, kun päästään ajamaan tälle alustalle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihan sanasta sanaan en kaikkia viestejä lukenut mut lisätään oma korteni kekoon vai miten se meni.

Täysin naurettavaksi pelleilyksi on tosiaankin ralli mennyt taktikoinnin suhteen. Ei päätä ei häntää ja lystin maksajaa kustaan taas surutta linssiin. Sääli, mutta kylmä tosiasia. Montaa ratkaisua on ehdotettu ja tullaan ehdottamaan, kuinka pelleilyt aikojen suhteen saataisiin kuriin. Tässä ois yksi, erittäin helppo tapa toteuttaa: Kielletään autoista tekniikka jolla kuskit saavat kesken erikoiskoetta tietoon toisten autojen väliajat ! Jos Mikko Hirvonen ajaa reitillä Sebastien Loebin jälkeen, saa Mikko Hirvonen tietää Loebin ajan vasta erikoiskokeen maali At:llä. Näin loppuu hidastelut ja kikkailut, ainakin erikoiskokeilla. Kuskin on pakko vetää koko 46 kilsaa täysillä eikä voi kauheasti himmailla. Tämä toimi silloin vuonna miekka ja kilpi kun voitosta ajoivat mm. Grönholm, Mäkinen, Burns, McRae, Sainz, P Solberg jne...

E: Jaahas ja Somebody olikin jo tuota ehdottanut, mutta kertaus on opintojen äiti vai miten se vanha sananlasku menikään
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sääntöjen muuttamiseen menee aikansa, mutta tallien johtajat Quesnel ja Wilson ovat tehneet herrasmiessopimuksen ja lähtöjäjestyksen kanssa pelleily on näiden tiimien osalta historiaa. Meni kyllä sen verran räikeäksi tuo homma jo viimeksi, että hyvän päätöksen tekivät.

Hyvä näin. Tosin taitaa Loeb taktikoida nyt tai sitten ei pärjää vain.. Edelleen taitaa kuitenkin olla niin että johtaja auraa?
 

Sambody

Jäsen
Hirvonen ajoi itsensä kyllä hyviin asemiin huomista varten. Ei tosin ole Loebkään vielä tippunut kyydistä.

Räikköseltäkin mainio päivä. Tuli varsinkin iltapäivän hyvää kyytiä ja taakse jäi esimerkiksi ford pomon poika eikä Villagrakaan ole liian kaukana vielä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Räikkönen on kyllä ajanut loistavasti taas tässäkin rallissa. Vaikka tallikaveri johtaakin niin puhutaan kuitenkin ihan eri kokemuksen omaavista kuskeista. 8 tila hallussa ja ero Villagraan ei ole iso. Parilla pätkällä otti vähän kiinikkin. Juuri villagran ja wilsonin voittaminen on se vertailukohta johon kimiä pitää tällähetkellä verrata. Molemmat tosin ovat ajanneet rallia jo useamman kauden joten heihinkin vertailu on vähän epäreilua. Toisaalta fordin kallusto taitaa olla aavistuksen heikompi ja en ole varma kuinka uudella autolla kyseiset kuskit ajavat, mutta jokatapauksessa hyvin Kimi minusta vetää
 

Sambody

Jäsen
Noniin. Mikko höpötti tuossa MAXin ralli lähetyksessä, että kuskit olivat menneet jo ehdottamaan FIA:lle tuota minunkin spekuloimaa shakedownin aika-ajoksi muuttamista. Jotenkin taisi Mikko näin sanoa. Kullekkin kuskille 4 vetoa Shakedowniin mm-piste järjestyksessä ja nopein saa valita ensimmäisenä lähtöpaikan perjantaille. Kuulostaa minusta todella mainiolta uudistukselta ja onkos tuo ihme kun se kuskeilta tuli. Nyt hereillä sielä päätäntä osastolla!
 

Sambody

Jäsen
Oli muuten hieno päivä muutenkin Turkissa. Aivan liian harvoin MM-sarjassa nykyisin 4 eri kuljettajaa kirjauttaa yhden päivän aikana pohjat ja ensimmäisen päivän jälkeen kärki kuusikko on noin tasainen.

Tästä päästäänkin aasinsillalla kysymykseen mitä mieltä palstan ralliväki on ensi kaudeksi tehtäviin muutoksiin? Ennen kaikkea nähin S2000 autoihin? Itse olen vähän kahden välillä. Toisaalta tämä suuntaus aina vain hitaampiin ja tylsempiin autoihin on huono. WRC oli näyttävyyden ja turvallisuuden osalta mielestäni mainio kompromissi. Sitten kolikon toisella puolella on kulut ja kuljettajien ja tallien vähyys. On hienoa, jos kilpailu kovenee ja talleja tulee yhä enemmän mukaan takaisin mm-sarjaan. Toiveissa olisi ettei mitkään Matthew Wilsonit tai Federico Villagrat ajele pisteille minuutteja kärkeä hitaampana. Kaukaisilta silti vaikuttavat ne lähihistorian kultaiset ajat, kun mm-tittelistä ja ralli voitoitoista kisasivat tasapäin parhaimmillaan jopa kymmenen eri kuskia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli muuten hieno päivä muutenkin Turkissa. Aivan liian harvoin MM-sarjassa nykyisin 4 eri kuljettajaa kirjauttaa yhden päivän aikana pohjat ja ensimmäisen päivän jälkeen kärki kuusikko on noin tasainen.

Tästä päästäänkin aasinsillalla kysymykseen mitä mieltä palstan ralliväki on ensi kaudeksi tehtäviin muutoksiin? Ennen kaikkea nähin S2000 autoihin? Itse olen vähän kahden välillä. Toisaalta tämä suuntaus aina vain hitaampiin ja tylsempiin autoihin on huono. WRC oli näyttävyyden ja turvallisuuden osalta mielestäni mainio kompromissi. Sitten kolikon toisella puolella on kulut ja kuljettajien ja tallien vähyys. On hienoa, jos kilpailu kovenee ja talleja tulee yhä enemmän mukaan takaisin mm-sarjaan. Toiveissa olisi ettei mitkään Matthew Wilsonit tai Federico Villagrat ajele pisteille minuutteja kärkeä hitaampana. Kaukaisilta silti vaikuttavat ne lähihistorian kultaiset ajat, kun mm-tittelistä ja ralli voitoitoista kisasivat tasapäin parhaimmillaan jopa kymmenen eri kuskia.

Joo vähän samat ajatukset kyllä. Toisaalta nykyään kun taitaa olla vaatimuksena sekä turvallisuus sekä kuluja vähemmäksi niin eipä taida olla muita vaihtoehtoja kuin nuo S2000 autot.

Sinällään hieno juttu että autoja tulee lisää sillä nyt mukana vain 2 automerkkiä + jotain vanhoja jäänteitä ajamassa noiden kanssa. Noita S2000 autoja taitaa olla useammalla eri autovalmistajalla valmiina ja tulossa paljon uusia valmistajia ja talleja mukaan. En ole varma onko nämä seuraavat valmistajat tulossa mukaan mutta käsittääkseni Opel, Renault, Skoda, Suzuki, Peugeot, Fiesta on ainakin jonkinlaiset autot, itsellä tosin ei käsitystä onko nykyisien tallien lisäksi ketkä tulossa ihan MM-pisteistä sitten taisteleen..

Olisihan se hienoa saada mukaan esimerkiksi Galli ,Duval, ym.. näitä tähtikuskeja jotka vauhdin sekä näyttävyyden vuoksi kuuluisivat oikeasti sarjaan, mutta ei ole tarpeeksi halpoja tai kilpailukykyisiä autoja tarjolla. Esimerkiksi Solberg hyvä esimerkki gallin lisäksi joka olisi hyvä saada leikkiin mukaan. Nykyisellään solbergin meno noilla huonommilla autoilla on aika säälittävää eikä miehestä tietoakaan että olisi joskus mestaruuden voittanut..

Edit: Eikös muuten nuo S2000 autot jotka MM-kuskeille tule ole tehoiltaan kuitenkin kovempia kuin nykyiset WRC autot? vai olenko ihan väärässä.. Eikös noissa kuitenkin turboahtimet ollut jne.. tiedä sitten näyttävyydestä..
 

Sambody

Jäsen
Olisihan se hienoa saada mukaan esimerkiksi Galli ,Duval, ym.. näitä tähtikuskeja jotka vauhdin sekä näyttävyyden vuoksi kuuluisivat oikeasti sarjaan, mutta ei ole tarpeeksi halpoja tai kilpailukykyisiä autoja tarjolla. Esimerkiksi Solberg hyvä esimerkki gallin lisäksi joka olisi hyvä saada leikkiin mukaan. Nykyisellään solbergin meno noilla huonommilla autoilla on aika säälittävää eikä miehestä tietoakaan että olisi joskus mestaruuden voittanut..

Petter on tullut takaisin kärkikuviohin hienosti tällä kaudella ja viime ralleissa. Itse asiassa Petter on näyttänyt ensimmäisen kerran sitten ties kuinka monen kauden ihan rattimieheltä. Lisäksi tämä Ogier on kyllä loistava nuori kuljettaja. Voi olla, että suomalaisilla pitää kiirettä ranskalaisten kanssa vaikka Loeb joskus hamassa tulevaisuudessa väistyisikin eläkkeelle.

Edit: Eikös muuten nuo S2000 autot jotka MM-kuskeille tule ole tehoiltaan kuitenkin kovempia kuin nykyiset WRC autot? vai olenko ihan väärässä.. Eikös noissa kuitenkin turboahtimet ollut jne.. tiedä sitten näyttävyydestä..

Mitenhän tämä nyt meni. Nykyisellään S kakstonniset taitavat olla 2.0 litrasia turbottomia ja ensi kaudelle muuttuvat 1.6 litraisiksi turbon kera. Näinkö se meni? Jotenkin muistelisin tälläistä, mutta voin olla väärässäkin. Nykyiset vapaasti hengittävät S2000 autot kehittävät noin 280hv(wikipedian mukaan) tiedä sitten miten tuon ensi kauden WRC kalustoon tulevan supplementary kitin jälkeen.

S2000-luokan valmistajat IRC-sarjassa tällä hetkellä on Skoda, Peugeot, Ford ja Proton. Lisäksi ainakin VW:llä on S2000-luokan auto työnalla. Joku näistä enemmän tietävä voisi valaista lisää.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Maikkarin sivuilla muutama hieno kuva Turkin avauspäivän hurjista hypyistä:

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1101794

Erityisesti neljäs (Loeb) ja viides (Ogier) kuva ovat loistavia, jumaleissön miten korkealla lentää Citroen WRC ja alas tullaan ilman ongelmia.

Tästä Salukin loikasta (väitetty 200 metriseksi???) olisi kiva nähdä videomateriaalia jos sellaista on. YouTube haulla ei ainakaan vielä löytynyt.

1.linkki = MTV3:n uutinen Turkin avauspäivän komeista hypyistä
2.linkki = Imageshack, kuvakaappaus Salukin loikasta, linkki MTV3:n sivuilta
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Olisihan se hienoa saada mukaan esimerkiksi Galli ,Duval, ym.. näitä tähtikuskeja jotka vauhdin sekä näyttävyyden vuoksi kuuluisivat oikeasti sarjaan, mutta ei ole tarpeeksi halpoja tai kilpailukykyisiä autoja tarjolla. Esimerkiksi Solberg hyvä esimerkki gallin lisäksi joka olisi hyvä saada leikkiin mukaan. Nykyisellään solbergin meno noilla huonommilla autoilla on aika säälittävää eikä miehestä tietoakaan että olisi joskus mestaruuden voittanut..
Gallillahan oli jotain viritystä päästä ajamaan Sitikkaa tänäkin vuonna, mutta tehdas joutui sanomaan ei, kun autoja ei valmistuksen loppumisen ja eräiden ulosajojen myötä ole enää tarpeeksi.


Mitenhän tämä nyt meni. Nykyisellään S kakstonniset taitavat olla 2.0 litrasia turbottomia ja ensi kaudelle muuttuvat 1.6 litraisiksi turbon kera. Näinkö se meni? Jotenkin muistelisin tälläistä, mutta voin olla väärässäkin. Nykyiset vapaasti hengittävät S2000 autot kehittävät noin 280hv(wikipedian mukaan) tiedä sitten miten tuon ensi kauden WRC kalustoon tulevan supplementary kitin jälkeen.

S2000-luokan valmistajat IRC-sarjassa tällä hetkellä on Skoda, Peugeot, Ford ja Proton. Lisäksi ainakin VW:llä on S2000-luokan auto työnalla. Joku näistä enemmän tietävä voisi valaista lisää.
Olet oikeassa moottorikoon suhteen. Tehot tulevat tippumaan jonkin verran WRC:hen verrattuna (WRC-autoissa siis kaksilitrainen turbo). Fiestan vapaastihengittävällä versiolla Montessa ajanut Hirvonen sanoi, että tuossa moottorissa suurin ongelma on yläviritteisyys, alakierroksilla ei tapahdu oikein mitään ja vaihteistoa saa olla koko ajan hämmentämässä. 1,6 l turbon tehojen olen käsittänyt osuvan myös tuonne 300 kaakin tietämille, mutta alaväännön ja samalla liikuttavan hitaiden poistumisten serpoista pitäisi muuttuman.

Tämä moottorijuttu (ja supplementary kit) tarkoittaa toisaalta myös sitä, että IRC-sarjan vehkeet eivät sellaisenaan tule MM-sarjassa pärjäämään. Fordin ja Citroënin lisäksi en ole tietoinen kuin yhdestä varmasta tallista, joka on Subarun toiminnasta tuttu Prodrive. Autoa ei ole virallisesti julkistettu, mutta mitä ilmeisimmin kyseessä on Mini. Mahdollisia uusia talleja ovat VW ja Subaru, jonka on huhuttu tekevän omaa S2000-kotteroaan nyt siis ilman Prodrivea. IRC-sarjan vakimerkeistä Peugeot ja Skoda eivät ole 1-6-litraista versiota tekemässä (syy lienee molemmilla sama, konsernin toinen merkki on jo mukana / tulossa mukaan). Proton on täysi arvoitus, nykyinen auto on yksityisen brittipajan tehtaan tuella tekemä ja muistelen projektin kärsineen rahoitusvaikeuksista.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvala oli vaihteeksi kipannut autonsa katon kautta ympäri päivän ensimmäisellä EK:lla. Pystyy jatkamaan mutta turbo on rikki ja eroa kärkeen on jo yli 9 minuuttia. Hirvonen on ollut päivän molemmilla pätkillä Loebia nopeampi ja noussut kakkoseksi ohi Sordon. Räikkönen oli kymppipätkällä ohittanut Villagran ja oli tuon pätkän jälkeen noussut jo kuudenneksi. Jos Kimi pystyy tuon sijan loppuun asti pitämään niin on kyllä hieno suoritus. Mutta paljon on pätkiä vielä ajamatta ja Villagra ja Wilson on sen verran lähellä ettei virheisiin ole varaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös