Mainos

Ralliketju

  • 1 838 397
  • 14 822

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ensimmäinen ajopäivä Uudessa-Seelannissa on takana. Ehkä pienoisena yllätyksenä ns. normaaliin on se, että Loeb osoitti taas merkkejä kuolevaisuudesta tekemällä pienen ajovirheen. Tästä kuvasta näkee hyvin, kuinka lähellä oli isompikin virhe, jos auto olisi tippunut alas junaradalle. Auto ei kuitenkaan tippunut, kiitos sillankaiteen, joten Loebin ero kärkeen on vain n. 1min 10 sek.

Fordin suomalaiskaksikko on hyvin mukana kuvioissa ajatellen voittotaistelua. Jari-Matti hiillostaa kärjessä ajavaa Petteriä vajaan kahden sekunnin päässä ollen toisena. Mikko on viidentenä, mutta aikaero on niin pieni, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä lopputuloksia ajatellen. Aikaeroa kärkeen Mikolla on abaut 20 sek.

Tosiasia kun on se, että kärjessä ajavat kärsivät pakostakin liukkaudesta, ja takaa on hyvä hyökätä.

Ranska on saanut toisen kovan kilpailijan aivan huipulle, kun nuori Sebastian Ogier ajaa kuin mies. Sordolla on täysi työ vastata tämän huimapään vauhtiin, joka varmasti lisää painetta espanjalaisen kypärän sisällä. Nyt ei olekkaan enää itsestäänselvää jos Loeb epäonnistuu, että selkeä kakkoskuski Citroenin ratissa olisi Sordo.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensimmäinen ajopäivä Uudessa-Seelannissa on takana. Ehkä pienoisena yllätyksenä ns. normaaliin on se, että Loeb osoitti taas merkkejä kuolevaisuudesta tekemällä pienen ajovirheen. Tästä kuvasta näkee hyvin, kuinka lähellä oli isompikin virhe, jos auto olisi tippunut alas junaradalle. Auto ei kuitenkaan tippunut, kiitos sillankaiteen, joten Loebin ero kärkeen on vain n. 1min 10 sek.

Oli kyllä muutenkin vaarallisen näköinen tilanne kun suoraan kylki edellä kaiteen päähän. Onneksi tuo kaide taisi olla malliltaan sellainen ettei kaide keihästänyt Loebia, tuollainen teräskaide kun saattaa helpostikin mennä ovesta läpi ja keihästää kuljettajan. Mutta kyllä noita virheitä tosiaan Loebillekin sattuu silloin tällöin kun joutuu ihan limitillä ajamaan, Hirvosen kannalta harmi että tämä virhe ei maksanut Loebille yhtä paljon kuin Hirvoselle Jordaniassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jonkinsortin hanhuhanhi tämä Loeb näissä tilanteissa. Nyttenkin olisi voinut vaikka henki lähteä niin ei mitään pieni osuma oveen ja matka jatkuu.. minuutin vain menetti ja nyt toisena päivänä parin pätkän aikana ottanut jo eron melkein kiini, viimepätkälläkin 20 s pohjat :) ero hirvoseen 2 sekunttia 12 pätkän jälkeen ja kärkeenkin enää alle 40 sekunttia.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minua ihmetyttää suuresti tämä Mikon vauhdin puute... En ole nyt viime aikoina ollut tekemisissä, mutta käsittääkseni ei ole tapahtunut mitään, joka olisi laskenut itseluottamusta. En vain voi käsittää tätä. Siellä täytyy olla autossa jotain vialla. Jotain mikä saa ajat näyttämään noin käsittämättömän surkeilta. Ollut siis koko kauden ajan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Citroenin auto näyttää tällä hetkellä nopeammalta kuin Ford, ei ole pelkästään Loebin taidoilla selitettävissä tuo ero. Tänäänkin Loebilta ihan käsittämätön nousu yli minuutin takaa viiden sekunnin päähän kärjestä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, kyllähän Citroen kiitää uskomatonta vauhtia. Toki jokainen lajia seuraava tietää millainen kuljettaja Loeb oikeasti on. Mutta nuo erot muihin ovat nyt sitä luokkaa, että ihmetellä täytyy.

Teknisellä puolella voi olla että ranskalaistalli on löytänyt jonkun pienen viisasten kiven verrattuna Fordiin. Mistään isosta tuskin on kysymys, mutta joku pieni juttu kun löytyy, niin auto istuu tiessä paremmin, ja se on juuri sitä, josta kello pitää kaikkein eniten.

Ei Mikon vauhti mihinkään ole kadonnut. Sen selityksen taakse ei kannata mennä. Sinänsä hieman harmi tulevien kilpailujen suhteen, koska Ford ei juurikaan panosta enää tähän Focukseen, vaan kaikki tarmo on keskitetty Fiestan tekemiseen.

Mutta jotain pientä pitäisi Wilsonin porukan keskiä, että edes Jyväskylässä saataisiin Ford-kaksikko kärkivauhtiin.

Nyt näyttää erittäin suurella todennäköisyydellä siltä, että merkki- sekä henkilökohtainenmestaruus menevät Citroenin suuntaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei Mikon vauhti mihinkään ole kadonnut.

Suhteessa Latvalaan se on kuitenki heikentynyt. Latvala on nyt nopeampi Fordeista. Mikään yllätyshän tilanne ei ole, koska Latvala on vaikuttanut alusta saakka potentiaaliltaan nopeammalta kuin Hirvonen, vaikka ulosajoja on tullut aivan liikaa. Tällä kaudella kuitenkin vasta yksi niin kuin Hirvosellekin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Suhteessa Latvalaan se on kuitenki heikentynyt. Latvala on nyt nopeampi Fordeista.

Sehän tässä juuri huolestuttaakin. Mikko on yhtälailla kehittyvä kuljettaja. Ja tässä kohtaa vauhdin pitäisi ehdottomasti olla vielä kovempaa kuin Latvalan vauhti. Se on varmaa, että Ogier ei voi millään olla soralla suomalaisia nopeampi, joten Citroén on valtavan nopea tällä hetkellä. Ilmeisesti tämän päivän ensimmäisellä pätkällä Mikko oli kuitenkin ollut nopea. Joutui siis spinnauksen jälkeen ajamaan jonkin matkaa taaksepäin, jotta sai käännetttyä autonsa takaisin oikeaan suuntaan ja samalla rikkoin renkaan. Hävisi muistaakseni 22 sekuntia Loebille sillä pätkällä, mutta voitti kaikki muut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä luulen että Latvalan nopeus suhteessa Hirvoseen on parantunut siksi että Latvala alkaa pikkuhiljaa saada taas itseluottamustaan takaisin. Latvala on todellinen lahjakkuus, mutta hänen kehitystään on vienyt taaksepäin nämä karmaisevat virheet. Sen takia talli on laittanut hänelle vähän suitsia ja pakottanut ajamaan varmemmin (=hitaammin). Nyt hän alkaa pikkuhiljaa saamaan itseluottamustaan takaisin kun virheiden määrä on vähentynyt, ja vauhtikin on siinä samassa parantunut koko ajan.

En siis näkisi huolestuttavana sitä että Latvala alkaa olla vauhdissa Hirvosen tasoa. Sen näen sen sijaan huolestuttavana että kumpikaan Ford-miehistä ei näytä oikein pysyvän edes Citroenin satelliittitiimin kyydissä. Sekä Sordo, Ogier että Solberg ovat pystyneet pistämään ihan tosissaan kampoihin Hirvoselle ja Latvalalle ja Citroen vaikuttaisi tällä hetkellä selvästi nopeammalta autolta kuin Ford. Ja mikä pahinta niin saattaa olla että tilanne ei tule muuttumaankaan yhtään parempaan suuntaan Fordin kannalta koska Focusta ei enää juuri kehitetä vaan resurssit on suunnattu uuden Fiestan pariin.

Eli taas yksi mestaruus Loebille näyttää tälläkin kaudella vaan koko ajan todennäköisemmältä. Pitää vaan toivoa että uuteen kalustoon siirtyminen ensi kaudella muuttaisi asetelmia mielenkiintoisempaan suuntaan. Kukaan ei ensinnäkään vielä tiedä kuinka nämä uuden säännön autot sopivat kenenkin ajotyylille ja tallien väliset voimasuhteet ovat muutenkin vielä suuri arvoitus. Ford vaikuttaisi olevan pidemmällä Fiestansa kanssa koska se on nähty jo kisoissakin, mutta Citikka ei ole tainnut vielä uutta DS:äänsä kisoihin valjastaa? Eiköhän sielläkin kehitystyö ole jo varsin pitkällä mutta kokonaan uutta autoa kun suunnitellaan niin koskaan ei tiedä mitä siitä tulee. Olihan Peugeotin 206:kin aikanaan sarjan ylivoimaisesti paras auto mutta sitä seurannut 307 ihan katastrofi vaikka siinä käytettiin aika pitkälti tuon 206:n oppeja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös hirvonen ole muissa ralleissa kyllä pysynyt latvalan vauhdissa, mutta nyt ei tässä rallissa vain meinaa pärjätä? muistaakseni kuitenkin alkukaudesta latvala jäi hirvosellekkin sekuntti tolkulla ja jos oli edellä teki ajovirheitä.

Tuntuu jokatapauksessa siltä että Citroen on aika paljon vauhdillisesti edelle sekä löytyy myös sitä taktiikkapuolelle varaa enemmän pelata. Selkeä linjahan taitaa olla, taktikointia ei saa julkisesti enää tehdä, mutta helpohan siinä jotain on taktikoida kun 5 citroenin kuskia taistelee hirvosta ja latvalaa vastaan.. Varsinkin nuo fordin kakostallin autot on hyytynyt kokonaan vauhdista vaikka kuljettajatkaan ei nyt mitään huipputasoa, mutta jos fordin kuskit meinasi oikeasti mestaruudesta taistella tarvittaisiin kärkitaisteluun apua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hirvonen ajoi sunnuntain ekalle pohjat ja toiselle ajoi kakkoseksi jääden pohjista 0.5 sek. Loebilla 19 ek:lla jotain ongelmia jäi pohjista 50 sek ja ogier myös yli 20 sek. Kärki todella mielenkiintoinen sillä ogier johtaa enää 5 sekunttia latvalaa, loeb nelosena jäänyt 21 sek ja hirvonen enää 2 sekunnin päässä loebissä. VIelläköhän tästä tulee suomalaisten päivä? hirvosella ainakin iskun paikka nyt! jopa voittoa tarjotaan hirvoselle kun lähtöpaikka niin hyvä.. loeb ainakin pitäisi viedä nyt
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
LATVALA! Viimeisellä EK:lla Loeb teki virheen, Ogier teki aivan lopussa (kolme mutkaa ennen maalia) virheen, Solberg ajoi ulos ja Latvala voitti!

Nyt kesti Latvalan pää, kun se muilla petti.

Voi voi mikä sekuntikamppailu! Vielä erikoiskokeen puolen välin jälkeen Latvala oli Ogieria sekunnin perässä. Viimeisessä väliajassa homma näytti jo menevän Ogierille muutamalla sekunnilla, kunnes Ogier kohelsi. Lopputuloksissa Ogier 2,4 sekuntia Latvalan perässä ja Loeb kolmantena 15 sekunnin päässä voittajasta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
No johan oli pommi, kun heräsin ja katsoin teksti-tv:tä, otsikko etusivulla, että J-M Latvala voittanut Uuden-Seelannin rallin. ISOT ONNITTELUT! Mahtavaa työtä ja teki satavarmasti hyvää Latvalan itseluottamukselle. Ford ja Wilson saavat kyllä kumartaa syvään Latvalan edessä, sen verran pihalla talli oli koko viikonlopun ajan ja Citroen oli jo viemässä kirkkaimpia sijoja.

Viikonlopun ykkösleijona - Jari-Matti Latvala! Pasila, Porilaisten Marssi soimaan, kiitos!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hienoa että Latvalalle tulee välillä tällaisia onnistumisiakin, että pää pitää kovassa paikassa ja pahimmille vastustajille tulee sen sijaan virheitä. Tekee varmasti hyvää Latvalan itseluottamukselle. Hirvosen vauhti Uudessa Seelannissa sen sijaan oli kyllä pettymys, Loeb oli parista ulosajostakin huolimatta selvästi edellä ja Hirvosella teki tiukkaa jopa pysyä Sordon edellä. Toivottavasti Mikko pystyy parantamaan vauhtiaan tulevissa kisoissa koska hän lienee silti edelleen se Fordin "ykköstykki", huolimatta siitä että lehdistö rummuttaa jo että tuleeko Latvalasta uusi ykkönen.

Huomionarvoista oli myös Jari Ketomaan hyvä ajo. Ketomaa voitti S2000-luokan ja nappasi vielä sen lisäksi neljä pistettä kahdeksannella sijallaan. Uudessa Seelannissa toki on vähän helpompaa tuo pisteille pääsy kun WRC-autoja on aina mukana niin vähän mutta oli siellä ainakin Villagra WRC-autollakin Ketomaan takana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännäksi menee nuo pistetaistelut myös rallissa kun näytti jo hetken, että latvala on pihalla pistekamppailussa niin nousi mukaan voitolla mestaruustaisteluun. Oikeastaan nykyään kun tommoisen 45 pisteen eron hirvosella loebiin ei oikeastaan ole edes kahden voiton veroinen ero joten äkkiä viellä hirvonenkin voittotaisteluun nousee, latvallalla ero on itseasiassa sen verran pieni että Loeb kun kerran keskeyttää niin on jo ero melkein kiini.. todella hämäävä tämä pistejärjestelmä kyllä, vanhaan systeemin jos vertaa niin Latvalla olisi joku 13 pinnaa ehkä jäljessä vain ja hirvonen semmoiset 20

Jokatapauksessa oli kyllä aika jymypaukku latvalan voitto ja jännät viimeiset pätkät. Olisi ollut telkkarista ihan kiva katsoa tuo, en tiedä näyttikö jopa maxi tuon tai netti tv, mutta tommoisella sekunttitaistelulla olisi voinut jotain tuosta ehkä maksaakin. Sinällään nämä taktikoinit ja muut tekee sen että erot pysyy aika pienenä, toisaalta edelleen kärjessä lähtevä menettä turhan paljon aikaa ja rangaistaan jos on lian nopea.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Nyt ajetaan jo Portugalissa toista pätkää, eikä kukaan ole kommentoinut mitenkään.

Ensimmäisellä yleisö-EK:lla Hirvonen ajoi pohjat 0,1 sekunnnin erolla Villagraan. Loeb jäi 1,5 sekuntia. Räikkönen oli yhdeksäs 1,7 sekunnin erolla kärkeen ja Latvala 11. jääden 2,3 sekuntia.

Nyt on kuitenkin jo toinen EK käynnissä ja siellä on vasta seitsemän kuljettajaa tullut maaliin seuraavassa järjestyksessä: Sordo, Ogier, Loeb, Hirvonen, Solberg, Latvala, Wilson.

Katsellaan, miten homma etenee. Tänään ajetaan yhteensä 6 EK:ta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt ajetaan jo Portugalissa toista pätkää, eikä kukaan ole kommentoinut mitenkään.
Kilpailu on vielä niin nuori, ettei tässä ole tarvis suuremmin hötkyillä. Lisäksi kun avauserikoiskokeena oli pyöritys jalkapallostadionilla, niin se ei kerro voimasuhteista yhtikäs mitään.

Nyt päästään menemisen makuun, kun alkaa sora pöllymään metsän siimeksessä.

Mikkolta hyvä startti ensimmäiselle metsäpätkälle, itseasiassa parempi kuin odotin. Jari-Matti oli odotetusti aavistuksen kärkeä hitaampi, koska viime vuotinen pyörintä rinnettä alas on varmasti vielä muistissa. Nyt pitää vaan hakea se sopiva rytmi, eikä kilpailua tosiaan voi voittaa näin alussa. Menettää voi kaikki tekemällä pahan ajovirheen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän tämä kausi ole jo ihan "virallisesti" paketissa jo tässä vaiheessa kautta. Maikkarin sivut kertovat, että muuan Jari-Matti Latvala on vaihteeksi vetänyt ulos ja keskeyttänyt. Citroenillä vaan 4 ekaa sijaa ja Mikko on siis viidentenä. Mikäli tässä järjestyksessä mennään ja kun Mikko ei vaan pysty/uskalla ajaa kovempaa niin mestaruustaistelu on lopullisesti ohi. Citroen "järjestelee" tilannetta niin, että Loeb lähtee huomiseen päivään sijoilta 3-4 ja nousee kuin nouseekin huomenna voittoon. Ei olisi suuri ihme jos ranskalaismerkki ottaisi huomenna kolmois tai jopa neloisvoiton !
Ford talli teki suuren virheen kun se ei pestannut yksinkertaista maailmanmestaria Petter Solberg:iä talliin. Mielestäni Petter on pärjännyt ihan hyvin tuolla Citroenillä, ottaen huomioon, että auto ei ole täydellinen tehdastallin auto. Uskallan väittää, että Petter menisi tehtaan Fordilla kovempaa kuin Latvala, tai pysyisi ainakin paremmin tiellä.

Viime kausi oli Mikon "momenttumi" voittaa mestaruus kun Loeb on mukana. Momenttumia ei kuitenkaan pystytty käyttämään hyväksi ja tulos on taas tässä. Yksi ihminen ei voi taistella tuulimyllyjä vastaan yksin, etenkin kun tallikaverilta ei sitä "tukea" tule tälläkään kaudella kovinkaan paljon. Jossain vaiheessa se Wilssoninkin raja tulee vastaan, vaikka jälleen tullaan kuitenkin toteamaan, että luotto Latvalaan on ja pysyy...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän tämä kausi ole jo ihan "virallisesti" paketissa jo tässä vaiheessa kautta. Maikkarin sivut kertovat, että muuan Jari-Matti Latvala on vaihteeksi vetänyt ulos ja keskeyttänyt. Citroenillä vaan 4 ekaa sijaa ja Mikko on siis viidentenä. Mikäli tässä järjestyksessä mennään ja kun Mikko ei vaan pysty/uskalla ajaa kovempaa niin mestaruustaistelu on lopullisesti ohi. Citroen "järjestelee" tilannetta niin, että Loeb lähtee huomiseen päivään sijoilta 3-4 ja nousee kuin nouseekin huomenna voittoon. Ei olisi suuri ihme jos ranskalaismerkki ottaisi huomenna kolmois tai jopa neloisvoiton !

Itse veikkailen että Ford on tällähetkellä paljon hitaampi auto kun Citroen ja tälläkaudella tuskin enää isoja muutoksia autoon tule joten eiköhän tämä ole tässä. Lisäksi nuo taktiikkasäänöt viellä hyödyttää niin paljon citroenilla ajavaa loebia ja on jo hyödyttänyt, että ei oikein Ford kaksikolla ole mahdollisuuksia ellei Loeb keskeytä parissa rallissa. Yksinkertaisesti nykyään kun nuo taktikoinit on tommoiset ja ford jäljessä kehityksessä ja lisäksi H.solberg, wilson ja Viegra jää niin paljon kärjelle niin ei fordilla ole mitään saumaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Sambody

Jäsen
Vähän kyllä käryää, että Citikka on melko paljonkin nopeampi auto tällä hetkellä. Sielä vetää kisassa kuin kisassa Citikat kovempaa kuin yksikään Ford enkä usko, että Latvalan ja Hirvosen vauhti olisi tippunut noin paljoa kaikkiin Citroenin kärkikuskeihin verrattuna. Saapa nähdä pystyykö kumpikaan lyömään kapuloita ranskalaisrattaisiin edes sorateiden GP:ssä. Tosin voittihan se Latvala ranskisten sortuessa virheisiin Uudessa.Seelannissa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Taitaa olla tämän kauden MM-sarjassa Ford+Hirvonen aika nähty tapaus. Citikat pitää pilkkanaan neljän auton voimin ja Latvalakin vaihteeksi yritti jälleen liikaa. Ei varmasti jatka enää ensi kaudella Fordilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Citikat pitää pilkkanaan neljän auton voimin ja Latvalakin vaihteeksi yritti jälleen liikaa. Ei varmasti jatka enää ensi kaudella Fordilla.

No enpä sanoisi noinkaan varmasti, kyllä Latvala tällä kaudella on ajanut huomattavasti paremmin ja tehnyt vähemmän virheitä kuin esim. viime kaudella. Ja jopa voitti edellisen kilpailun. Tällä hetkellä vaan näyttää siltä että Citroenin auto on selvästi parempi kuin Fordin ja kuljettajat joutuvat vetämään ihan rajoilla että pysyisivät Citikoitten mukana.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No enpä sanoisi noinkaan varmasti, kyllä Latvala tällä kaudella on ajanut huomattavasti paremmin ja tehnyt vähemmän virheitä kuin esim. viime kaudella. Ja jopa voitti edellisen kilpailun. Tällä hetkellä vaan näyttää siltä että Citroenin auto on selvästi parempi kuin Fordin ja kuljettajat joutuvat vetämään ihan rajoilla että pysyisivät Citikoitten mukana.

Mistä tämä ylivoima johtuu, onko patonki niin kova menijä rallipoluilla, ettei Foortti enää pärjää? Vai, voisiko kyseessä olla kenties myös kuskien paremmuus? Ogier on ottanut huimia harppauksia kehityksessä, Sordo ja Loeb ovat omalla tasollaan ja nyt kun Solberg sai kunnon auton alle, niin hänestäkin on tullut suuri uhka suomalaisille foortti-kuskeille. Fordillahan ei ole kuin käytännössä kaksi kuskia kuumaanryhmään, kaksi muuta ovat täysiä turisteja, jotka jotaisivat ajamaan jotain harrasteralleja. Toiselta tulee rahaa, mutta toinen on vain tallipäällikön poika, kenenkä ura on junnannut viimeiset vuodet paikoillaan.
 

Sambody

Jäsen
Maikkarin rallilähetyksessä tuli sinänsä huvittava pointti tämän kauden mm-sarjasta. Tiedä sitten mistä kertoo, mutta sanoivat, että Sebastien Ogier on ajanut tällä kaudella enemmän erikoiskokeiden pohja-aikoja kuin Hirvonen ja Latvala yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös