Ralliketju

  • 1 832 542
  • 14 795

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tampereella Santalahdessa ajetaan ensi sunnuntaina 7.3 klo 13.00 Tampereen 38. (?) Pistejääralli.

Täytyy pistää korvan taakse kun itsekin olen vielä tuolloin Tampereella lauantain kiekkopelin jälkeen. Eikä sitä tiedä uskaltaako vielä tuohon mennessä lähteä ajelemaan Keski-Suomeen päin :)

Jos on hyvä keli niin tuolla tosiaan voisi pyörähtää. Kerropa miltä siellä näyttää? Paikka oli Näsinneulasta pikkuisen Vaasan suuntaan?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Jos on hyvä keli niin tuolla tosiaan voisi pyörähtää. Kerropa miltä siellä näyttää? Paikka oli Näsinneulasta pikkuisen Vaasan suuntaan?

Joo, siinä on sellainen iso nurmikkoalue (nyt yllättäen lumen peitossa), ja kun vielä siitä ajat vähän eteenpäin, niin näet Bikini Bar:n kyltin tien vieressä (baarilla ei näytä olevan nettisivuja, tai sitten en vain löydä niitä) ja käännyt oikealle, niinkuin kyltti neuvoo. Siinä pitäisi olla jokunen parkkipaikka. (tuskin on vapaita). Toinen vaihtoehto on kääntyä jo ennen sitä baaria vasemmalle, Rantatielle ja jättää auto sinne johonkin.

Niin, eihän tässä ajo-ohjeita kyseltykään. :) Siellä ajellaan erilaisilla autoilla kilpaa jäällä sellaista lyhyttä rataa pitkin yhteislähdöllä. Nyt ainakin näyttäisi olevan kaksi ehkä n. 10 rivin katsomoa raahattu rantaan. Myös aallonmurtajalla näyttäisi olevan yleisölle paikkoja.

Käyn huomenna katsomassa tilannetta vähän tarkemmin.

Tässä on jonkun ottamia ihan näppäriä kuvia viime vuodelta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Vode, kävin katsomassa sitä paikkaa tarkemmin, niin aika huonolta kyllä rata näyttää. Ainakin vielä tänään jäällä oli monin paikoin vettä. Eikä katsoimoitakaan ollut kuin yksi ja sekin neljä kerroksinen. Ei sinne kyllä kovin lähelle pääse katsomaan, jos haluaa kuvia ottaa. Ellei sitten satu omistamaan väh. 5 kertaista zoomia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Testi-EK:n perusteella näyttää pelottavasti siltä että Fordin miehille saattaa olla tulossa vaikea kisa Meksikossa. Testipätkän kärjessä viisi Citikkaa joista hitainkin (Räikkönen) oli yli sekunnin nopeinta Fordia edellä. Mutta ei tuota eroa nyt kuitenkaan valtavan paljon ollut ja testi-EK on vain testi-EK, joten ei heitetä pyyhettä kehään ja toivotaan että Hirvonen ja Latvala pystyvät taistelamaan voitosta Meksikossa. Loebilla on pieni etulyöntiasema kun Hirvonen joutuu lähtemään ensimmäisenä ladulle, ja yleensä Loeb on ollut aika pirun hyvä hyödyntämään nämä pienetkin jutut. Ei muuta kuin onnea matkaan Mikolle!

EDIT: Ilmeisesti on ollut yksi iso vesilätäkkö pätkän lopussa joka on aiheuttanut Fordeille ongelmia, joten välttämättä ei mistään kovin isosta ongelmasta ole kysymys ja tuo ongelma saadaan korjattua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei Räikkösen pojan Meksikon matka kovin hyvin suju.

EK1:llä osuma ja EK2:lla tuore tieto kertoo että on pysähtynyt. Toivotaan ettei pahemmin ole käynyt.

Petteri ajaa hurmiossa, jo toinen pohja-aika. Taitaa änkeä itsensä väkisin kärkikamppailuun mukaan. Kahden EK:n jälkeen 14 sekunnin keula. Mikko jäänyt jo yli 40s Petteristä.

Ensimmäistä kertaa Ken Block mukana myös ja menee kohtalaisesti muutaman sekunnin M.Wilsonia hitaampana sijalla 9.


_
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ei Räikkösen pojan Meksikon matka kovin hyvin suju.

Tämä kertoo kaiken oleellisen formuloiden ja rallin erosta. Formuloiden maailmanmestari ei meinaa pysyä tiellä ollenkaan ralliautolla. Mutta ei nyt aleta kiistelemään tästä.

Toivottavasti Loeb ei karkaa liian kauas Hirvosesta, niin Hirvonen pääsee taas ajamaan takaa, kun Loeb lähtee auraamaan teitä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä kertoo kaiken oleellisen formuloiden ja rallin erosta. Formuloiden maailmanmestari ei meinaa pysyä tiellä ollenkaan ralliautolla. Mutta ei nyt aleta kiistelemään tästä.

Toivottavasti Loeb ei karkaa liian kauas Hirvosesta, niin Hirvonen pääsee taas ajamaan takaa, kun Loeb lähtee auraamaan teitä.

Kyllä, alkaa kohta hävettämään. Itsekin olen/olin siinä uskossa että pystyy ajamaan kisat maaliin ja hiljalleen kohti loppuvuotta kerätä vauhtia. Mutta mutta, en tuomitse ihan vielä.
Toivottavasti pystyy jatkamaan ja saa Meksikostakin "testiä" 2. ja 3. päivän osalta.
Tai sitten Kimi tosiaan viettää sapattivuotta ja ajelee huvikseen kahva edellä WRC Citikalla muiden seassa. It's good to be a millionare.

Tuore tieto kertoo että Kimillä tekninen ongelma, saattaa johtua ekan EK:n osumasta. Ei liene ulosajo EK2:sen pysähtyminen.

EK3:sen jälkeen Loeb 27.9sek Mikon edellä. Latvala vain 12.6sek Loebin perässä.

Tuolta hyvin väliajat livenä ja hyvä live-radiokin missä kärkikuljettajien kommentit joka ek:n maalissa.
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2010&rally_id=MEX&category=&stage=3


_
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itsekin olen/olin siinä uskossa että pystyy ajamaan kisat maaliin ja hiljalleen kohti loppuvuotta kerätä vauhtia. Mutta mutta, en tuomitse ihan vielä.

Kyllä varmaan pystyisikin, mutta Kimin "tuntien" hän ei osaa ajaa vain varmistellen, vaan aina täysillä. Mutta onhan tässä vielä kautta jäljellä. Tulee vaan Sitikalle kalliiksi, kun joutuu vähän väliä korjailemaan autoa. :)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämä kertoo kaiken oleellisen formuloiden ja rallin erosta. Formuloiden maailmanmestari ei meinaa pysyä tiellä ollenkaan ralliautolla. Mutta ei nyt aleta kiistelemään tästä.

Jussi Jokinen olisi voittanut jo Maailmanmestaruuden.

Vähän luulen itsekin, että suurin osa kisoista menee Kimillä enemmän tai vähemmän penkin alle. Toki ymmärrettävää debyyttikautta ajavalle kuljettajalle, mutta moni varmasti pettyy senkin takia, että Kimin ajoa hehkuttivat monet rallin suurnimetkin.

Sitä en tiedä, kuinka paljon vauhtiin vaikuttaa Kimin rikkinäinen selkä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sitä en tiedä, kuinka paljon vauhtiin vaikuttaa Kimin rikkinäinen selkä.

Ilmeisesti ei kovinkaan paljoa.

Vaikkakin tämä alkaa mennä jo chatiksi, niin pakko vielä kommentoida lyhyesti Kimin EK3 aikaa johon pääsi kuin pääsikin starttaamaan EK2 ongelmien jälkeen.

EK3:lla jäi Mikosta ainoastaan 3sek ja Loebistä 10sek, ajoi mm nopeammin kuin H.Sohlberg. EK4:lla joka on yleisö-EK niin oli 4. ja 0.9 kärjestä.


Asiasta viidenteen.
Jos tilanne olisi tälläinen kilpailun lopussa että Loeb 4. ja kolme Citroenia edessä, niin kuinka moni antaa tietä?
Tekeeekö Petterikin Citikalla tilaa. :)


_


_
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
6EK:lla Kimi heittäny auton muutaman kerran katon kautta ympäri ja ralli siinä ainakin perjantain osalta.
Harmi, ettei Kimille oikein tule edes testikilometrejä kun aina rallin alussa menee metsään. Kyllä poika ainakin tosissaan yrittää heti saada tulostakin kun ulos menee tämän tästä. Kimi ei ole siellä vain kokemusta keräämässä ja köröttelemässä maaliin vaan yritystä lienee koko ajan pelissä 100%. Onko se sitten viisasta niin kaikilla lienee oma mielipiteensä siitä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tässä Youtubelinkki Kimin ulosajoon. Ulosajo tulee tosin vasta n. 1:45 kohdalla. Ei vaan taida olla ulkoa kuvattuna missään?

Tässä (Youtube) on vielä toinen video, missä ei stopata heti pyörimisen jälkeen, sekä näytetään miten Loeb ajoi saman kohdan.

Niin ja Räikkönen näköjään keskeytti koko kilpailun. Harmi.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Tässä Youtubelinkki Kimin ulosajoon. Ulosajo tulee tosin vasta n. 1:45 kohdalla. Ei vaan taida olla ulkoa kuvattuna missään?

Kylläpä alkaa Kimin ajossa olla jo meininkiä!!! Ja kaikenlisäksi vielä näin uskomattoman vähille kilsoille. Kyllä täytyy sanoa että aivan huipputalentti on kyseessä. Rattimiehiä.
 

Aikapommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hemmetti kun Solberg ja Ogier on Citroenin miehiä; tallimääräyksellä nostetaan Loeb voittoon. Tähänkin jonkun säännön tarttis, kyllä se ajamalla pitäis ratkasta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tässä (Youtube) on vielä toinen video, missä ei stopata heti pyörimisen jälkeen, sekä näytetään miten Loeb ajoi saman kohdan.

Hyvä video, lähinnä tuon Loeb vertailun takia. Tuon perusteella heittäisin oman arvioni, että Kimi tuli yksinkertaisesti liian kovaa tuohon mutkaan, jos vertaa Loebiin. Juuri ennen tuota vasuria on pieni nyppy, josta Kimin Citroen ottaa pienen loikan. Jo tuosta huomaa, että on vauhtia liikaa, kun vertaa Loebiin, joka jarruttaa jo ennen tuota em. nyppyä ja tulee todella sulavasti tuon nypyn yli ja hakee hyvän ajolinjan oikealla vauhdilla vasuriin. Räikkönen tulee liian kovaa, pieni pomppu vielä sisäkurvista auttamaan ja Citroen liukuu vastapenkkaan, josta lähtee pyörimään ns. vastapallona. Loebilla selvästi hitaampi vauhti ja tarkempi ajolinja sisäkurviin.

Kimikin alkaa huomaamaan toden teolla formuloiden ja rallin suurimman eron. Formuloissa voit tehdä virheen ja silti ajaa hyville sijoille, ei muuta kuin jalkapallokentän kokoisen turva-alueen kautta takaisin radalle ja hana pohjaan. Rallissa kun teet yhden virheen, jälki on juuri tuon kaltaista.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kimillä vasta toinen WRC-ralli ja ensimmäinen soralla, joten ei tuosta nyt kannata vielä kauhean isoja tuomioita tehdä. Oppimista tapahtuu varmasti koko ajan ja eiköhän se luotettavuus parane loppua kohden kun alkaa hahmottamaan milloin pitää ja voi puristaa ja milloin kannattaa ottaa varmaan päälle kuten Loeb tuossa. Ihan lupaavaa vauhtia Kimiltä kuitenkin tuohon asti, joten ihan hyvältä näyttää.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Hemmetti kun Solberg ja Ogier on Citroenin miehiä; tallimääräyksellä nostetaan Loeb voittoon. Tähänkin jonkun säännön tarttis, kyllä se ajamalla pitäis ratkasta.

Nyt en tiedä... Olitkohan ihan tosissasi?

Citikan talli varmaan määräsi sitten myös Latvalan ja Hirvosen jättäytymmän pari minuuttia Loebista ja muillekin sellaisen minuutin verran.

Loeb on kohtuullisen nopeana tuolla..

Vielä kun H.Solberg ohittaa suomalaiset, niin huhhuh.

Miten ne ei pärjää tuolla yhtään? Onhan tuo kuitenkin sorakisa, mutta kaikki Ogierit ja muut on suomalaisia nopeampia. Kuten oli myös Sordo. Taisi Räikkönenkin laittaa eilen jollekin pätkälle nopeamman ajan kuin Fordit..
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Miten ne ei pärjää tuolla yhtään?

Väittävät että Fordista ei korkeassa ilmanalassa irtoa tehoa yhtä paljon kuin Sitikasta. Selitys kuulostaa loogiselta.

Rallin positiivinen yllättäjä on ollut Ogier. Siinä saattaa olla Loebin perijä. Myös Latvala on osoittanut piristymisen merkkejä, joskin voi olla, että Hirvonen on ollut tässä rallissa vain niin huono, että se ainoastaan näyttää siltä.

Loeb itse veti eilisen aivan hurjalla raivolla. Eiköhän tuo ero voittoon riitä kevyestikin.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
MM-ralli

Huhhuh!!


Olipa jäätävä esitys Citikalta ja varsinkin Loebilta..


Suomalaiset taistelivat sitten neljännestä sijasta (ilman Sordon ongelmia viidennestä) Henning Solbergin kanssa. No, Hirvonen kuitenkin lopulta neljäs ja JML viides.

Citikka tuli laajalta rintamalta, ja Loeb oli aivan omalla tasollaan.

Tiukkaa tulee Fordin pojille, jos sorallakin saattaa tulla tällä tapaa turpaan.
Latvala ihan hyvin spekuloikin, että josko Citikat olisivat saaneet etua siitä, että heillä on yksi vaihde enemmän käytössään, voi olla.

Joka tapauksessa, Hirvosen ja Latvalan esitys oli todella vaisu. Tällä menolla mestaruus karkaa, ja kauas.

Tosiaan sanottava vielä sen verran, että Kimikin veti ainakin jollain pätkällä paremman ajan kuin Latvala ja Hirvonen.. Se on huolestuttavaa, oikeasti.

Meksikossa oli muuten käsittämättömän komeita pätkiä, incar-kuvat olivat aika komeaa katsottavaa..
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Loeb menossa voittoon ja samalla mestaruuteen. Hirvoselta todella paha kämmi ja taisi mestaruus jo mennä sinne, koska tasaisuus on ollut Hirvosen valtti.

Naurattaa vähän noiden Mtv3 asiantuntijoiden puolesta. Kauden alussa puhuivat kovaan ääneen Räikkösen mahdollisuuksista Ogieria vastaan. No nyt sekin on nähty.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loeb menossa voittoon ja samalla mestaruuteen. Hirvoselta todella paha kämmi ja taisi mestaruus jo mennä sinne, koska tasaisuus on ollut Hirvosen valtti.

Naurattaa vähän noiden Mtv3 asiantuntijoiden puolesta. Kauden alussa puhuivat kovaan ääneen Räikkösen mahdollisuuksista Ogieria vastaan. No nyt sekin on nähty.

Loeb kyllä johtaa mutta menettää aika paljon aura-auton tehtävissä. lauantaina ajetaan 4 pätkää kahteen kertaan eli 4 ekan ek aikana latvala jos saa kiini tarpeeksi niin on hyvin vahvoilla. Lähtöpaikasta on aika iso etu ja nopeasti tommoinen puolenminuutin erokin otetaan kiini.

Minusta Kimin vauhti on ollut tässäkin rallissa jopa positiivisen hyvä. Kuka oikeasti odotti että kimi olisi esimerkiksi 3 joukkoon ajamssa joka rallissa? jos ei tee ajovirhettä viimeisenä päivänä ja pitää vähintään tuon 8 tilan niin voidaan kimille nostaa hattua. 4 pistettä tulossa jos pitää sijansa. Vauhdillisesti ei ihan kärkikuljettajille viellä pärjää, mutta ero esimerkiksi Wilsoniin joka ajanut jo useamman kauden WRC autolla ei ole enää suuri.

Pitää muistaa että Kimi vasta siirtyi rallin puolelle eikä takana ole hirveän montaa testiä ja kilpailua. Siinä menee jokin aika ennenkuin oppii esimerkiksi nuotit tehdä oikein.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuolle lähtöjärjestyspelleilylle on kyllä tehtävä jotain, Ogier starttasi tänään liian aikaisin että pääsee ajamaan pätkät ennen Loebia. Miksi ei voida ottaa käyttöön esimerkiksi systeemiä missä top 10 saisi itse valita lähtöpaikkansa väliltä 1-10 niin että edellisen päivän nopein valitsee ensimmäisenä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuolle lähtöjärjestyspelleilylle on kyllä tehtävä jotain, Ogier starttasi tänään liian aikaisin että pääsee ajamaan pätkät ennen Loebia. Miksi ei voida ottaa käyttöön esimerkiksi systeemiä missä top 10 saisi itse valita lähtöpaikkansa väliltä 1-10 niin että edellisen päivän nopein valitsee ensimmäisenä.

Tätähän minäkin olen kironnut jo monta vuotta, mutta jostain syystä rallin päättävissä elimissä ei näytä olevan edes halua tehdä asialle mitään. Tämä lähtöpaikkapelleily on ehkä suurin epäkohta koko lajissa, ja saa rallin näyttämään ihan pelleilyltä. Jos ajetaan päivä kovaa ja sitten aina päivän päätteeksi himmaillaan ettei vaan olla kärjessä, niin onhan tuossa jotain ihan helvetin pahasti pielessä. Ihan samahan nuo kisat olisi ajaa yksipäiväisenä kun niiden muiden päivien tuloksilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä.

Ja ei tuosta tosiaan Citroenia pelkästään käy syyttäminen, Ford nimittäin laittoi myös Hirvosen starttaamaan liian aikaisin jolloin hän tuli lähtöjärjestyksessä Loebin ja Latvalan väliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös