Tarkoitus ei ollut sanoa, että Loeb on ylivoimaisesti kovin ikinä. On kuitenkin selvästi kovempi ikinä, kuin esim. yllä mainittu Hirvonen.
Loebin ja Hirvosen isoin ero on jo pitkään ollut asvalttitaidot. Kun kaikilla muilla pinnoilla kaverit ovat tasaisia tai Loeb piirun kovempi, niin on mielestäni selvää, että Loebin kokonaisuuskin on parempi kuin Hirvosen.
Toivoisin tietysti, että tämänkin hetken kovin rallinaama olisi suomalainen, mutta kun ei.
Yleisesti nykyistä Focusta pidetään täydellisimpänä ralliautona kautta aikojen. Tehot, ajo-ominaisuudet, kestävyys jne. Balanssi on ammattilaisten (Akk-motorsport mm.) mukaan kovin, ikinä.
Silti tätä autoa vastaan se Patonki kuitenkin on poiminut ne tittelit. Tehnyt siinä sivussa sellaiset ennätykset (mm.osakilpailuvoitot ja mm-tittelit) mitä en usko, että tullaan rikkomaan. Tämän takia oli pakko vähän kaveria nostaa jalustalle, kun muutama yllekirjoittanut häntä polki maahan.
Kyllä se on kova.
No, olemme kyllä muuten asiasta siis periaatteessa samaa mieltä, mutta en vieläkään lähtisi täysin allekirjoittamaan aukottomasti että Loeb>Hirvonen on universaali vakio. Kuten jo aiemmin sanoin, Loeb on saanut suht rauhassa keskittyä MM-uransa luomiseen jo kymmenisen vuotta, kiitos Ranskan kansallisen autourheilujärjestelmän tuen. Hirvonen painiskeli muutaman vuoden ongelmissa uransa alussa koska häntä yritettiin nostaa liian nopeasti huipulle ja tiimien sisäinen politiikkakin haittasi Mikon kehitystä. Vauhdillisesti Hirvonen on kuitenkin ykköskuljettajan aseman saatuaan pystynyt saavuttamaan tasaisesti Loebia, siitäkin huolimatta että Loebilla on muutama seuravanlainen etu puolellaan(joita jo aiemmin luettelinkin): A)Loeb on ollut useamman vuoden Citroenin ykkösmies, mikä on jotanut siihen että auton kehitystyö on palvellut vuosia pääasiassa hänen tarpeitaan. Ja kuten jo aiemmin totesin, ei Loebin ole tarvinnut hirveästi stressata siitä että muut Citroen-kuljettajat saisivat sijoittua hänen edelleen. B) Loebilla on laajempi kokemuspohja, mikä nykyisessä järjestelmässä jossa nuotitus on rajoitettua, antaa hänelle pientä etua, vaikka Hirvonenkin on jo vuosia mukana notkunut C)Maailmanmestaruuksien tuoma itseluottamus ja rentous.
Oikeastaan Jari-Matti Latvalaa voidaan pitää samanlaisena "projektina" kuin Loebia, miehen uraa on luotu määrätietoisesti oikeiden kontaktien avulla jo vuosia. Ongelmana on nyt vain se että nostamalla Jari-Matti Fordin ykköstalliin lähdettiin hätäilemään mikä on kostautunut muutamalla aloittelijamaisella virheellä jotka ovat tehdaskuskin statuksen myötä saaneet suuren huomion ja varmasti vaikuttaneet miehen henkiseen puoleen. Muutama lisävuosi Stobartilla ei varmastikaan olisi haitannut Latvalaa yhtään, menestyspaineita ei olisi ollut ja Jari-Matti olisi saanut rauhassa kerätä kokemusta, mikä kuten jo aiemmin sanoin, on äärimmäisen tärkeää nykyisillä nuotitusrajoituksilla.