Ralliketju

  • 1 678 478
  • 13 385

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs helvettiä siellä nyt on käynyt? Hirvonen jäi kymmenen sekuntia Loebille 8:lla ek:lla! Toivottavasti auto nyt kuitenkin oin ehjä, ja vielä voi kovalla puristamisella olla jotain saumoja voittoon.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Olihan se alusta asti selvää, että 5x maailmanmestari kestää paineet hiukan paremmin, kuin Hirvonen.

Hirvosen mestaruus olisi syönnyt/syö lajin mestaruuden arvoa sanoivat jotkin mitä tahansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä se taisi olla nyt siinä, puoli minuuttia on liikaa kiinniotettavaksi huomenna ja Loeb marssinee mestaruuteen mikäli ei autoon tule ongelmia (mikä olisi kyllä jo suuren luokan ihme). Hyvä taistelu Mikolta tällä kaudella mutta ihan ei vielä riittänyt. Nyt varmaan Fordilla vähän harmittaa se kun Latvalan annettiin voittaa Sardiniassa...
 

HemmoP

Jäsen
Väliajoista päätellen Hirvonen tempaissut pihalle ek15llä, eli +1.07.

Onnittelut Loebille, on se kone.

Eipä ollutkaan pihalla, vaan tekninen vika: konepelti ei pysynyt kiinni...
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Eipä ollutkaan pihalla, vaan tekninen vika: konepelti ei pysynyt kiinni...
On se nyt saatana kumma ettei sitä peltiä voi varmistaa vaikka jollain remmeillä kuten ennen vanhaan... Hirvonenhan repi eroa kiinni edellisellä pätkällä yli kymmenen sekuntia, olisi tullut vähän painetta lisää Loebille. No, ens vuonna sitten uusi yritys.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvonenhan repi eroa kiinni edellisellä pätkällä yli kymmenen sekuntia, olisi tullut vähän painetta lisää Loebille.

Eiköhän tuossa ollut vain Loebin varmistelusta kyse, kun Loeb oli tuolla pätkällä hitaampi kuin Solberg, Sordo jne. Jos Hirvonen ja Loeb olisi edelleen olleet ajoissa ihan omaa luokkaansa ja Hirvonen silti sen kymmenen sekuntia nopeampi kuin Loeb niin sitten olisi ehkä saattanut jotain painetta tullakin. Kyllä Loeb ratkaisi pelin jo eilen ja tänä päivänä ainoastaan tekninen vika tai joku muu epäonni olisi voinut tilanteen muuttaa Hirvosen eduksi, mutta nyt se epäonni tulikin sitten Mikolle.

Ensi vuonna uusi yritys, tällä kertaa ei vielä ihan riittänyt.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan se alusta asti selvää, että 5x maailmanmestari kestää paineet hiukan paremmin, kuin Hirvonen.

Hirvosen mestaruus olisi syönnyt/syö lajin mestaruuden arvoa sanoivat jotkin mitä tahansa.

Joo ei Hirvosella pää kestänyt pitää konepeltiä kiinni, kun olisi ollut iskun paikka.

Harmittava loppu, Hirvonen oli lyömässä tosissaan painetta Loebille, ja ilman konepellin avautumista olisi voinut tulla vielä jännittävä loppuratkaisu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo ei Hirvosella pää kestänyt pitää konepeltiä kiinni, kun olisi ollut iskun paikka.

Harmittava loppu, Hirvonen oli lyömässä tosissaan painetta Loebille, ja ilman konepellin avautumista olisi voinut tulla vielä jännittävä loppuratkaisu.

Minä en kyllä usko että Mikko enää olisi tänään pystynyt tosissaan haastamaan Loebia. Loeb on tehnyt tuon ennenkin että alkaa lopussa varmistelemaan ja hidastaa vähän, ja jos toinen pääsee liian lähelle niin kiristää hieman vauhtia. Hän on ihan mestari kontrolloimaan tilannetta silloin kun on saanut hankittua selkeän johdon itselleen.

Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että ei tässä ollut minusta pään kestävyydestä tai kestämättömyydestä kysymys. Nyt ei vaan Mikon vauhti riittänyt näillä teillä ja näissä olosuhteissa. Mikko ja Loeb ovat aika erityylisiä kuljettajia ja molemmilla on aika erilaiset vahvuudet ja heikkoudet (Mikolla vahvuutena nopeat tiet, Loebilla vastaavasti hitaammat jne.). Loeb oli nyt Walesissa vaan yksinkertaisesti nopeampi ja sillä selvä, ei Mikkoa siitä voi syyttää että ei olisi pää kestänyt paineita.

Nyt vaan pistää vähän harmittamaan se että Latvalasta ei tällä kaudella ollut Mikolle lähellekään samanlaista tukea kuin Sordosta Loebille. Nyt olisi esim. ollut tarpeen ne pisteet jotka Latvala käytännössä lahjoitti Loebille Puolan tumpeloinnillaan. Todella hyvin ja varmasti tämän kauden ajanut Sordo taas pystyi ainakin Irlannissa ja Kataloniassa viemään Mikolta pisteitä.

No, kuten sanoin niin ensi kaudella uusi yritys. Mikko sai varmasti lisää itseluottamusta tästä kaudesta kun huomasi että hän pystyy vastaamaan Loebin vauhtiin ja olemaan jopa nopeampi. Ensi kaudella toivottavasti Mikko pystyy tämän uuden itseluottamuksen turvin pistämään Loebille kampoihin heti alkukaudesta ettei Loeb pääse samanlaiselle karkumatkalle kuin tällä kaudella.
 

scholl

Jäsen
Ei joulupukki asu joka vuosi Suomessa. Tommi Mäkisen maailmanmestaruus, josta tieto tuli vasta kisan jälkeen; Räikkösen full säkänousu McLarenin kuskien sekoilujen ansiosta jne. Ei aina voi voittaa munkilla mestaruutta, vaan joskus pitää myös osata ajaa. Nyt olisi ollut Hirvosella kyllä sinänsä munkkimestaruuden mahdollisuus, kun Loebillä oli ollut virheiden täyttämä kausi ja Hirvonen oli saanut kaulan vedettyä, mutta ei. Lopulta silti mestaruus ratkaistiin ajamalla, mikä tietysti suomalaisia vituttaa.

Kannattaa silti olla tyytyväisiä. Tuskin kukaan olisi voinut muutamia vuosia sitten uskoa, että Hirvonen joskus taistelisi maailmanmestaruudesta. Okei, nyt on talleja vain kaksi ja kuskeja melko vähän, joten todellista kilpailua on tosiaan vähemmän kuin koskaan, mutta silti. Nyt olisi Hirvosella ollut saumat, mutta kun ei niin ei niin ajohanskat voisi kyllä nyt ripustaa naulaan ja vetäytyä lajin parista. Kaikki annettu, kaikki saavutettu ja hopea ei ole häpeä.

Kyllä se Loeb on kova jätkä. Mestaruuksia näyttää tulevan kuin valentinorossille konsanaan. Saa nähdä kauanko jaksaa vielä olla mukana. Ikä ei ainakaan vielä paina... Niin, loppuun vielä papukaijan merkki Latvalalle ulosajosta maalin jälkeen.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Nyt olisi Hirvosella ollut saumat, mutta kun ei niin ei niin ajohanskat voisi kyllä nyt ripustaa naulaan ja vetäytyä lajin parista. Kaikki annettu, kaikki saavutettu ja hopea ei ole häpeä.

Luulen että Hirvonen voittaa ensi kaudella mestaruuden. Jatkaa vain samalla tatsilla kuin tuossa loppukaudesta niin hyvä tulee. Loebilla saattaa olla jo pienoisia motivaatio-ongelmia ja muutenkin Hirvosen meno on koko ajan ollut parantumaan päin. Ja uusi kausikin alkaa jo ihan pian...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yksi iso ongelma tietysti on se että Mari-Jatti ei pysty tarpeeksi tehokkaasti sorakisoissa tukemaan Hirvosta syömällä Loebin pisteitä, asia minkä Sordo tekee Hirvoselle joka saatanan asfalttirallissa.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Nyt on taas hyvä muistella sitä Jari-Matin kämmiä siellä jossain yleisö-EK:lla. Toisaalta itse se mestaruus on ajettava ja ansaita, nykypäivänä tämä tallipolikointi on niin järisyttävää että melkein toivoisi sitä Bernien ehdotusta F1-maailmasta ralliin, eli kummalla enemmän voittoja niin vie pystin. Eihän voitosta kumminkaan aja muut kuin Loeb ja Hirvonen.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Loeb on kyllä niin selvästi tämän lajin kautta aikojen paras. Lähinnä tulee muista lajeista vertauskohtana mieleen Valentino Rossi. Ratkaisi mestaruuden lauantaina pitämällä aivan huikeaa vauhtia kahdella erikoiskokeella. Kyllä mestaruus pysyy Loebillä niin kauan kuin hän jatkaa rallin parissa, eli joutuu Mikko odottelemaan muutaman vuoden ennen kuin on mahdollisuus voittaa mestaruus. Silloinkin mestaruus on tiukassa, kun Sordo nousee Citroenin ykköskuskiksi ja Kimi tulee ajamaan rallia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisaalta itse se mestaruus on ajettava ja ansaita

Tässä voidaankin sitten miettiä niitä "yllättäviä vikoja" mitä tuossa Puolan rallissa tuli Citroenin junioritiimin autoon, ja aivan kisan lopussa... Eli kyllä se Loebkin tarvitsi mestaruuteensa myös muiden apuja. Ford taas kämmäsi taktisesti siinä että Jari-Matin annettiin voittaa Sardiniassa vaikka Mikko oli kakkosena, mutta siinä vaiheessa näytti siltä että Loeb karkaa ja Fordit eivät mestaruudesta taistele joten Wilson katsoi että Latvala saa voittaa koska oli siinä kisassa nopeampi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuskin kukaan olisi voinut muutamia vuosia sitten uskoa, että Hirvonen joskus taistelisi maailmanmestaruudesta.
Viestisi on kokonaisuudessaan hyvinkin provokatiivinen, mutta vastataan nyt kuitenkin tähän osuuteen.

Kyllä niitä on ollut, jotka tähän asiaan ovat uskoneet, sivullekirjoittanut mukaan lukien. Silloin vaan tietää enemmän, kun pääsee läheltä seuraamaan. Tärkeintä tässä on ollut kuitenkin se, että Mikko on itse uskonut kykyihinsä. Muutenhan siitä ei olisi tullut yhtään mitään.

***

Ja mitä sitten tulee tähän viimeiseen ralliin, niin pienestä se kiinni on kuten jokainen on voinut havaita.

Tuosta on nyt ollut hieman spekulaatiota, olisiko Mikko pystynyt ajamaan Loebin vielä kiinni, jos ei konepelti olisi noussut pystyyn. Faktoja katsomalla ei tähän voi uskoa. Toiseksi viimeiseltä erikoiskokeelta kun katsotaan splittiaikoja, niin ero ei ollut kaventunut, kuin sekunnin luokkaa ennen tuota irtoamista. Ero oli kuitenkin pätkälle lähdettäessä 18 sekunttia, ja ajettavaa matkaa jäljellä enää n.40 kilometriä. Tuo tarkoittaa n. 0,5s/km nopeampaa vauhtia, eikä sellaista pysty kuromaan kukaan, jos vastassa on Loeb.

Aina tietysti voidaan spekuloida, että yksi risteysvirhe tai jotain vastaava virhettä Loebille, mutta se on liian teoreettista spekulointia, joten parempi olla sitä tekemättä.

Tuo lauantainen selkään saaminen on kyllä hieman mysteeri. En ihan heti ole valmis allekirjoittamaan sitä, jonka tallipäällikkö Wilson sanoi. Datan ovat tutkineet, mutta vikaa autosta ei löydy. No, voihan se olla näin, mutta se kannattaa muistaa, että iskuvaimentajissa ei ole yhtään anturia kiinni. Nyt kun keli oli mutainen ja liukas, niin ei sitä välttämättä huomaa missään, että ei auto etene, kuten kuivalla kelillä se tekee. Kello sitten vaan kertoo sen todellisuuden. Faktahan on, että Mikko jäi tasaisesti noilla pätkillä, jossa tuo ratkaiseva ero tuli. Ei Mikko jää ajamalla tasaisesti tuota vertaa joka splittivälillä, se on aivan varmaa.

Onnittelut kuitenkin Loebille maailmanmestaruudesta. Varmasti tittelin arvoinen suoritus, vaikka muutaman virheen kauden aikana tekikin. Kun tallikaveri Sordo vielä hoiti hommansa erittäin hienosti, ja ajoi sopivasti Mikolta pisteitä pois, niin lopputulos oli sitten tässä.

Jari-Matista ei ollut Mikolle oikeastaan mitään apua kauden mittaan, ja se onkin ensi vuoden teemassa yksi suurimmista muutoksista Ford-tallissa.

Kauden alkupuolella oli vielä suunnitelmissa, että esimerkiksi Jyväskylässä Jari-Matti yrittää olla toinen Mikon jälkeen, ja näin selkeästi auttaa tallikaveriaan. Mutta muutamat turhat ja tyhmät virheet ennen Neste-rallia pakottivat suunnitelman muutoksiin. Latvalan tärkeämmäksi tehtäväksi jäi tuoda auto maaliin ehjänä. Silloin ei voinut ajaa sillä terveellä riskillä, mitä muuten olisi voinut. Sen lisäksi pojan itseluottamus oli niin alhaalla, ettei voitosta ajamisesta olisi tullut yhtään mitään.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiukka taistelu mestaruudesta, kun vielä viimeisen rallin viimeisenä päivänä teoriassa taistelu on auki. Loeb ja Hirvonen olivat tänä vuonna omaa luokkaansa, eikä kukaan mahtanut heidän vauhdeilleen mitään. Sordosta on hyvää vauhtia kehittymässä hyvä kuljettaja alustalla kuin alustalla, mutta tulevaisuuden tähti on Sebastian Ogier. Latvalan kehitys koki tällä kaudella takapakkia, ja on mielenkiintoista nähdä tuleeko siitä enää mitään. Jos jaksaa uskoa, niin voi nousta vielä Hirvosen tasoiseksi kuljettajaksi, toisaalta voi käydä kuten Gardemeisterille, eikä tallipaikkaa enää löydy. Taustat ovat tosin sen verran eri, että eiköhän paikka löydy yhtä kauan kuin M. Wilsonillekin.

Näin tiukan taistelun jälkeen hiukan harmittaa muutamat asiat tällä kaudella. Hirvosella ei tosiaan käynyt tuuri, sillä mm. Latvalan ulosajo Puolassa ja Citröenin taktikoinnit muuttivat piste-eron Loebin hyväksi. Käytännössä Latvala on ainoa, joka voisi ajaa Mikon puolesta, kun taas muu kärkiporukka ajaa Loebin hyväksi, kuten Sordo, Petter ja Ogier. Lisäksi Ford on toiminut näissä tallimääräyksissä herrasmiesmäisemmin. Eipä silti, kyllä Loeb on mestaruutensa ansainnut, vaikka tänä vuonna sortuikin pariin isoon virheeseen. Kaikkien aikojen kuski silti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos uhkaa F1:n MM-sarja 2010 kuivua suomalaisittain kasaan niin rallipuolella näyttäisi sitä vastoin huomattavasti mielenkiintoisemmalta.

Tämän päivän uutiset on kertoneet että Kimi neuvottelisi Citroenin kanssa jopa sarjan kiertämisestä tehdasautolla (tai sitten muutama kisa Solbergin tiimin autolla), ja sen lisäksi myös Bosse Grönholm neuvottelee Fordin kanssa paluusta. Ihan täysimittaisesta paluusta ei olisi kyse vaan muutamasta valikoidusta rallista, mutta kyllähän Bossen paluu edes muutamaan ralliin olisi mahtava juttu ja saattaisi auttaa Hirvosen MM-haaveissakin kukaties.

Kimin tulo rallin MM-sarjaan olisi kyllä varmaan sarjan markkinoinnista vastaavalle yhtiölle lottovoittoakin suurempi juttu, näkihän tuon jo Jyskälässä mitä luokkaa median kiinnostus oli vaikka Kimi ajeli pikkuluokan autolla. Siihen vielä ex-maailmamestari takaisin edes muutamaan ralliin niin varmasti olisi vähän helpompaa markkinoida lajia. Kun vielä saataisiin mahdollisimman äkkiä tämä uusi luokka tulille ja paljon uusia talleja mukaan niin tulisi vähän enemmän kilvanajoa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ensi vuoden Neste Oil Rallin valmisteluista tihkutetaan jo hyvissä ajoin pientä tietoa, ja lähteenä tietysti herra iso herra Mahonen. Sinänsä oikein mielenkiintoinen konsepti, mitä herra kirjoituksessaan maalaa; sunnuntai jätetään Killerin tavoin kokonaan pois ohjelmasta ja panostetaan vähän nostalgiaan sekä reitin että oheisohjelmien osalta. Tuosta voisi jo päätellä, että reitin osalta Myhinpään paluu reitille ei jäisi ainoaksi haisuksi menneiltä ajoilta... Tuo torstaille kaavailtu rykäisy lienee kaiketi Harjun pätkä, ellei sitten Hippokselle rakennta jotain pyöritystä.

Ja kirjoitus kokonaisuudessaan siis löytyy täältä: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/...rinuutiskirje909/jarmoscorner909/default.html
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
sunnuntai jätetään Killerin tavoin kokonaan pois ohjelmasta ja panostetaan vähän nostalgiaan sekä reitin että oheisohjelmien osalta.

Mielenkiintoista, Jyskälä ohi lauantai-iltana? Ravintolat Jyväskylässä ainakin tykkää, satavarmasti lauantain myynti on parempaa kuin vuosina, jolloin mm. ne sunnuntai-aamupäivisin kuskeiksi joutuneet joutuivat lähtemään jo hyvissä ajoin takaisin hotellille / camping-alueelle lepäämään.

Ehkä paras uutinen tuossa on Killerin pois jääminen, jotenkin vaan se raviratapätkä on jo aikansa elänyt. Sen sijaan kaupungissa ajettava pätkä (mitä ilmeisemmin Harjun paluu) kuullostaa aina paremmalta. Kaikki jotka Harjun historiaa muistavat, tietävät että tuollainen monipuolinen kaupunki-ek antaa rallille paljon enemmän kuin joku Killerin pyöritys, jonka huippukuskit vetävät vaikka silmät kiinni sidottuina läpi ilman ongelmia ja aikaerot ovat olemattomat.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoista, Jyskälä ohi lauantai-iltana? Ravintolat Jyväskylässä ainakin tykkää, satavarmasti lauantain myynti on parempaa kuin vuosina, jolloin mm. ne sunnuntai-aamupäivisin kuskeiksi joutuneet joutuivat lähtemään jo hyvissä ajoin takaisin hotellille / camping-alueelle lepäämään.

Ehkä paras uutinen tuossa on Killerin pois jääminen, jotenkin vaan se raviratapätkä on jo aikansa elänyt. Sen sijaan kaupungissa ajettava pätkä (mitä ilmeisemmin Harjun paluu) kuullostaa aina paremmalta. Kaikki jotka Harjun historiaa muistavat, tietävät että tuollainen monipuolinen kaupunki-ek antaa rallille paljon enemmän kuin joku Killerin pyöritys, jonka huippukuskit vetävät vaikka silmät kiinni sidottuina läpi ilman ongelmia ja aikaerot ovat olemattomat.

Eniten tuossa kaupunki ek:ssa mietityttää, että sillä ratkaistaan perjantain lähtöjärjestys. Ihan terävin kärki (=Sebastien ja Mikko) varmaankin hieman passailevat, etteivät joutuisi lähtemään aura-autona perjantaille.

Killerillä ei itsekään ole tullut enää muutamaan vuoteen käytyä, joten sitä en jää ikävöimään vaikka paluu jatkossa juhlakilpailun jälkeen onkin mahdollinen. Se onko Harju ja juurio vanhassa muodossa juuri tuo kaupunki ek taitaa olla vielä hämärän peitossa ainakin Tarkiaisen Kaitsun tämän päiväisen haastattelun perusteella. Jotenkin tuntuisi, että jos tuolla ratkaistaan lähtöjärjestystä olsi ek:n hyvä olla pitempi, mutta toisaalta pitellä ek:lla tarvitaan taas enemmän järkkäreitä jne.

Itse jouduin aikoinaan ottamaan jalat alle Harjulla kun Kristen Richardt meinäsi tulla päälle: http://fi.wikipedia.org/wiki/Onnettomuus_Harjun_erikoiskokeella_1996. Vaikka myöhemmin kun paikalle palasi niin vähän alemmas rinteessä silloin Kristen ajoi.

Itse olisin kyllä säilyttänyt sunnuntainkin kisassa, mutta katsotaan nyt sitten miten näillä eväillä edetään. Joku tuossa jo vitsailikin, että Mahonen rakentaa tuohon sataman uudelle laajennusalueelle megä-jätti olutteltan alkuviikosta lähtien ja tekee ennätystuloksen vaikka yhtään lippua tai passia ek:lle ei myytykään:)

Kimikin entistä lähempänä sopimusta? http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/11/1006263?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jyväskylän osalta tuo Killerin erikoiskoe tuli jo tiensä päähän. Tuohan oli sinänsä helppo ja halpakin tapa järjestää kansanjuhla tuonne raviradalle. Lisäksi bonuksena oli sisäkatsomot jokaisen tavallisen katsojat käytössä, joka on tietysti ekstraa sateen sattuessa. Itse kilpailemisen kannalta viihdearvo vaan oli kovinkin olematon. Kunhan ei ajellut kaiteeseen, niin periaatteessa välttyi ongelmilta.

Yksi ikävä pointti autojen kannalta tuolla Killerillä oli. Nimittäin jos jäit sopivasti ulkoradalle, kun kaveri pöllyttää hiekkaa sisäradan puolella, niin tuulilasi oli kovilla. Toki tähän oli säännöissä poikkeuslupa olemassa. Eli tuulilasin sai vaihtaa parc fermessä ilman penaltya. Tehdastalleille helppo keikka, mutta yksityistiimeille vaikeampi toteuttaa. Aika paljon autoissa tosin käytettiin pleksiä suojaamassa lasia, ettei mitään vaihtoa edes tarvinnut suorittaa.

***

Harjun EK, tai mikä sitten nimi ikinä onkaan, on tietysti paljon vaikeampi järjestää, kun pitää puoli kaupunkia sulkea tämän takia. Järjestysmiehiä tarvitaan myöskin valtava määrä enemmän verrattuna Killeriin, kun lähes paikasta kuin paikasta on mahdollisuus puikahtaa erikoiskokeelle sisään.

Säännöissä on ollut sellainenkin pointti, että 10% pitää avauspäivänä ajaa ek-kilometrejä, jotta lähtöjärjestystä voidaan muuttaa. Ilmeisesti tuo sääntö on sitten kierrettävissä ensi vuonna, koska meinataan järjestystä muokata. Sehän on sanomattakin selvää, ettei tuo yleisö-ek voi olla yli 30km pitkä, joka vasta täyttäisi säännön vaatimuksen.

***

Lyhyempi variaatio ajopäivien osalta on varmasti tarkkaan harkittu muutos. Lipunmyynti sunnuntaina on erittäin helposti laskettavissa jne. Pääasia tässä kuitenkin on, että ajetut ek-kilometrit ovat riittävät sääntöjen takia. 300km taitaa olla minimirajana, jotta sääntö täyttyy. Yleensähän näitä ajatetaan jonkin verran enemmän, ettei tule heti jotain sanomista jos joutuu yhden ek:n peruuttamaan syystä tahi toisesta. On niinsanotusti vähän pelivaraa tuossa määrässä.

Nyt saadaan kunnon kansanjuhlat ympäri kaupungia lauantai-illaksi, ja seudun elinkeinoelämä tykkää siitä varmasti. Kaikki ravintolapaikat, ja vähän enemmänkin, ovat täynnä janoisia ja nälkäisiä rallifaneja.

Lisäksi tuo sunnuntaipäivä on aina jotenkin muodostunut varmisteluajeluksi suurimmalta osin, vaikka erot eivät välttämättä niin isoja olisi olleetkaan.

***

Nythän tuo uusi reitti olisi ehdottomasti suunniteltava niin, että kilpailun kaksi viimeistä erikoiskoetta olisivat kisan pisimpiä viimeisen ollen se ehdottomasti pisin. Sillä ainakin varmistettaisiin mahdollisimman kova kilvanajo aina tappiin asti. Joku abaut 35km viimeisenä ek:na ja vaativana tienä antaisi vielä paljon mahdollisuuksia, jos erot ennen sitä olisivat luokkaa 10-15 sekunttia.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Joskus 1990-luvun puolessa välissä ajettiin Surkeen erikoiskoetta pitkässä muodossa ihan lauantain lopuksi. Joku samantapainen voisi olla hyvä nytkin.

Torstaina aloitetaan mutta vaikka tässä puhutaan vain Harjusta, niin olisiko mahdollista että aloitetaan iltapäivällä ajot ja vedetään Harju+joku lenkki lähellä. Ruuhimäki ja Lankamaa voisi riittää samaan tuon vaaditun pituuden.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Torstaina aloitetaan mutta vaikka tässä puhutaan vain Harjusta, niin olisiko mahdollista että aloitetaan iltapäivällä ajot ja vedetään Harju+joku lenkki lähellä.
Mahdollista toki, mutta kun rallin omilla sivuilla lukee seuraavaa,

Torstai-iltana ajetaan Jyväskylän kaupunkialueella rallin avauserikoiskoe, jonka tuloksilla ratkaistaan seuraavan päivän lähtöjärjestys.
niin ihan tuosta päätellen ei muuta ajeta kuin yksi kaupunki-ek.

Eihän tuolla sinällään mitään merkitystä ole, jos säännöt sen mahdollistavat. Sen se tietysti tekee, että sekä perjantai että lauantai ovat suhteellisen pitkiä ajopäiviä, koska se perinteinen sunnuntain n. 100km pitää lisätä näihin kahteen päivään.

Niissä päivissä on muutenkin ollut paljon ajokilometrejä jokaisen huollon välissä, joten pelkkä lisääminen yhteen huoltoväliin on aika haastavaa. Jos joutuu lisämään myös yhden huollon päivään, niin ajopäivän mitta lisääntyy heti aika paljon.

Ihan ilman tarkempaa tietoa asiasta voisi kuvitella, että perjantai on todella pitkä ajopäivä, ja matka jatkuu heti aikaisin lauantaiaamuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös