Tuskin kukaan olisi voinut muutamia vuosia sitten uskoa, että Hirvonen joskus taistelisi maailmanmestaruudesta.
Viestisi on kokonaisuudessaan hyvinkin provokatiivinen, mutta vastataan nyt kuitenkin tähän osuuteen.
Kyllä niitä on ollut, jotka tähän asiaan ovat uskoneet, sivullekirjoittanut mukaan lukien. Silloin vaan tietää enemmän, kun pääsee läheltä seuraamaan. Tärkeintä tässä on ollut kuitenkin se, että Mikko on itse uskonut kykyihinsä. Muutenhan siitä ei olisi tullut yhtään mitään.
***
Ja mitä sitten tulee tähän viimeiseen ralliin, niin pienestä se kiinni on kuten jokainen on voinut havaita.
Tuosta on nyt ollut hieman spekulaatiota, olisiko Mikko pystynyt ajamaan Loebin vielä kiinni, jos ei konepelti olisi noussut pystyyn. Faktoja katsomalla ei tähän voi uskoa. Toiseksi viimeiseltä erikoiskokeelta kun katsotaan splittiaikoja, niin ero ei ollut kaventunut, kuin sekunnin luokkaa ennen tuota irtoamista. Ero oli kuitenkin pätkälle lähdettäessä 18 sekunttia, ja ajettavaa matkaa jäljellä enää n.40 kilometriä. Tuo tarkoittaa n. 0,5s/km nopeampaa vauhtia, eikä sellaista pysty kuromaan kukaan, jos vastassa on Loeb.
Aina tietysti voidaan spekuloida, että yksi risteysvirhe tai jotain vastaava virhettä Loebille, mutta se on liian teoreettista spekulointia, joten parempi olla sitä tekemättä.
Tuo lauantainen selkään saaminen on kyllä hieman mysteeri. En ihan heti ole valmis allekirjoittamaan sitä, jonka tallipäällikkö Wilson sanoi. Datan ovat tutkineet, mutta vikaa autosta ei löydy. No, voihan se olla näin, mutta se kannattaa muistaa, että iskuvaimentajissa ei ole yhtään anturia kiinni. Nyt kun keli oli mutainen ja liukas, niin ei sitä välttämättä huomaa missään, että ei auto etene, kuten kuivalla kelillä se tekee. Kello sitten vaan kertoo sen todellisuuden. Faktahan on, että Mikko jäi tasaisesti noilla pätkillä, jossa tuo ratkaiseva ero tuli. Ei Mikko jää ajamalla tasaisesti tuota vertaa joka splittivälillä, se on aivan varmaa.
Onnittelut kuitenkin Loebille maailmanmestaruudesta. Varmasti tittelin arvoinen suoritus, vaikka muutaman virheen kauden aikana tekikin. Kun tallikaveri Sordo vielä hoiti hommansa erittäin hienosti, ja ajoi sopivasti Mikolta pisteitä pois, niin lopputulos oli sitten tässä.
Jari-Matista ei ollut Mikolle oikeastaan mitään apua kauden mittaan, ja se onkin ensi vuoden teemassa yksi suurimmista muutoksista Ford-tallissa.
Kauden alkupuolella oli vielä suunnitelmissa, että esimerkiksi Jyväskylässä Jari-Matti yrittää olla toinen Mikon jälkeen, ja näin selkeästi auttaa tallikaveriaan. Mutta muutamat turhat ja tyhmät virheet ennen Neste-rallia pakottivat suunnitelman muutoksiin. Latvalan tärkeämmäksi tehtäväksi jäi tuoda auto maaliin ehjänä. Silloin ei voinut ajaa sillä terveellä riskillä, mitä muuten olisi voinut. Sen lisäksi pojan itseluottamus oli niin alhaalla, ettei voitosta ajamisesta olisi tullut yhtään mitään.