Ralliketju

  • 1 832 567
  • 14 795

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Sinänsä Pastranan temput eivät ralliotsikon alle kuulu, mutta eiköhän nuo luettelmasi miehet vetäisi tuon aivan samalla tavalla, jos treenaisi yhtä paljon tuota ja olisi yhtä tyhjä päästä : ) 82m lasketusti, Märtin taisi vetää ounissa karvan alle 60m ilman mitään suunnitelmaa 2003 tahi 2004 :D

Pastranan treeniä loikkaa varten: http://www.youtube.com/watch?v=_0Ow76rUGHc

Kohta alkaa rallikausi ja omilla nurkilla talven aikana olisi tarjolla muutamia sprittejä, rallispecial ja HRT-kisa. "Hieman" jo syyhyttää...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin eipähän noilla jenkkipoikien touhuilla ole oikeastaan muuta yhteistä rallin kanssa kuin käytössä oleva auto, ennemminkin show-ajajia kuin rallikuskeja. Siksi olisikin todella mielenkiintoista jos tuo huhu Ken Blockin tulosta MM-sarjaan toteutuisi, näkisi missä mennään vauhdin suhteen jenkkien sarjan mestareiden ja MM-sarjaa kiertäneiden välillä.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Niin eipähän noilla jenkkipoikien touhuilla ole oikeastaan muuta yhteistä rallin kanssa kuin käytössä oleva auto, ennemminkin show-ajajia kuin rallikuskeja. Siksi olisikin todella mielenkiintoista jos tuo huhu Ken Blockin tulosta MM-sarjaan toteutuisi, näkisi missä mennään vauhdin suhteen jenkkien sarjan mestareiden ja MM-sarjaa kiertäneiden välillä.

Sopimus varmistunut: MTV3

Ontuo Dakar-ralli kyllä melkoista rallia, yksi katsoja kuollut ja yksi moottoripyörällä kisaava kriittisessä tilassa: Iltasanomat
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sopimus varmistunut: MTV3

Minusta tuo on tosi hieno juttu. Koska vaikka en Blockia ihan näiden MM-sarjaa kiertävien jannujen tasoisena pidäkään niin kyllä hän tuo varmasti lisää näkyvyyttä lajille ja ei siitä mitään haittaakaan voi olla jos laji saa Blockin kautta jonkinlaista jalansijaa P-Amerikassa.

Tuossa uutisessa ei kerrota sen tarkemmin missä tiimissä Block tulee ajamaan, vai ajaako ihan M-Sportin porukassa? Kun alun perinhän huhuiltiin että Block perustaisi Fordin tukemana ihan oman tiimin jossa toisena kuljettajana ajaisi Chris Atkinson. Toivottavasti tämä huhu toteutuisi ja myös Atkinson saisi WRC-auton alleen, olisi ainakin ihan hyvä mittari Blockille vauhdin suhteen.

Ensi kauden sarjahan alkaa sittenkin näyttää ihan mielenkiintoiselta. Vaikka mestaruudesta ei näyttäisi ensi kaudellakaan taistelevan kuin kaksi kuljettajaa niin sarjaan näyttäisi tulevan (ainakin joihinkin ralleihin) mukaan varsin mielenkiintoisia kuljettajia, esim. Block, Räikkönen ja Bosse Grönholm.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Ensi kauden sarjahan alkaa sittenkin näyttää ihan mielenkiintoiselta. Vaikka mestaruudesta ei näyttäisi ensi kaudellakaan taistelevan kuin kaksi kuljettajaa niin sarjaan näyttäisi tulevan (ainakin joihinkin ralleihin) mukaan varsin mielenkiintoisia kuljettajia, esim. Block, Räikkönen ja Bosse Grönholm.

Voidaan kai sanoa, että tämän kertainen aallonpohja on ohitettu rallin mm-sarjassa. Viimeinen WRC-kausi saa mielenkiintoisen listan osallistujia ja vaikka autoja ei ole kuin kahta merkkiä niin ei ainakaan allekirjoittanutta haittaa ollenkaan. Vuoden päästä kun kummastellaan supereita niin automerkkejä olisi niin paljon tulossa ettei kaikki halukkaat taida päästä mukaan... valitettavasti. Superien tulon myötä kun vielä Monte tulisi takaisin niin aijai : )

Block on todella mielenkiintoinen nimi ja tervetullut sellainen. Vielä kun saisi hieman menestystä niin varmasti alkaisi Pastranallakin kutitella persuuksis WRC-touhu. Sitten portit olisivat levällään auki Amerikkaan.

Viikon päästä olisi oma avaus penkalla. Odottetaan jo kovasti ja ilmeisesti kun pakkasetkin ovat laantumassa niin mikäs tässä odotellessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voidaan kai sanoa, että tämän kertainen aallonpohja on ohitettu rallin mm-sarjassa. Viimeinen WRC-kausi saa mielenkiintoisen listan osallistujia ja vaikka autoja ei ole kuin kahta merkkiä niin ei ainakaan allekirjoittanutta haittaa ollenkaan. Vuoden päästä kun kummastellaan supereita niin automerkkejä olisi niin paljon tulossa ettei kaikki halukkaat taida päästä mukaan... valitettavasti. Superien tulon myötä kun vielä Monte tulisi takaisin niin aijai : )

Jos tarpeeksi muistellaan, niin lopulta B-ryhmän viimeisenä vuonna 1986 todellisia talleja oli vain 2. Tämä tosin sen jälkeen kun Audi ja Ford vetäytyivät Toivosen kuoleman jälkeen sarjasta. MG tietysti räpisteli Metroillaan sarjassa, mutta ei kovin vakavastiotettavana vastuksena.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kitistä löytyy tietoa, että Kimi saa Tunturiin kovan kirittäjän (liian kovan?), sillä toista Citroen Junior Teamin autoa tulee paiskimaan Daniel Sordo. Melkoiset kapinat rupeaa olemaan pystys. Koska Busse ilmoittautuu : )
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan hyvä homma että Sordokin lähtee mukaan kinkereihin, on varsin hyvä mittapuu Kimille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rallivuosi alkoi sitten suomalaisittain varsin mukavissa merkeissä, kun Mikko Hirvonen ja Juho Hänninen ottivat kaksoisvoiton Monte Carlo -rallissa. Tuo rallihan oli IRC-sarjan avauskilpailu ja kalustona oli S2000-autot.

Pojat hyötyivät siitä että pahimmat kilpakumppanit (Kris Meeke ja Sebastien Ogier) joutuivat molemmat ongelmiin mutta silti Hirvonen taisi johtaa rallia ihan alusta loppuun saakka. Se oli hyvä suoritus kun ottaa huomioon että kilpailu oli ensimmäinen Fordin uudelle Fiesta S2000:lle. Ford saavutti siis juuri sen mitä lähti Montesta hakemaankin; uutta autoa on varmaan huomattavasti helpompaa myydä kun sillä on voitettu ensimmäinen kisa ja koko kisa sujui ilman ensimmäistäkään teknistä ongelmaa.

Katsojat taas harrastivat tätä tuttua idiotismia kisan aikana, ja mm. Ogier ja Toni Gardemeister joutuivat kärsimään siitä että tielle oli levitelty lunta mutkiin. Monte on hieno ralli mutta tämän idiotismin saisivat kyllä yrittää kitkeä pois ennen kuin sattuu jotain vakavaa. Kyllähän nämä nykyautot ovat turvallisia joten harvoin ulosajoissa mitään sattuu mutta 100% turvallista autoa ei ole ja joku päivä tuosta vielä seuraa jotain vakavampaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei sujunut ilman teknisiä ongelmia Mikon kisa. Osasta ongelmista annettiin tietoa julkisuuteenkin, mutta osasta ei ole puhuttu mitään.

Ainahan noita ns. lastentauteja autoon jää, vaikka niitä kuinka testataan. Sitten ne vaan paljastuvat kukin omalla vuorollaan.

Kyllähän Mikko näytti tuolla Montessa nopeutensa muihin verrattuna. Nyt kun autotkin olivat aika lähellä toisiaan, niin kuskin rooli korostuu entisestään.

***

Ja viikon päästä jatketaan Rovaniemellä. Kimi ja Dani Sordo lähtevät vetämään ralliletkaa läpi tunturien, jossa tietkin ovat välillä ihan mitä sattuu.

Jos jollain on mahdollisuus mennä katsomaan tuota Arctic-rallya, niin suosittelen. Parhaat katselupaikat ovat toki moottorikelkkamatkan päässä siitä mihin autolla pääsee.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
EK2:lta ei enää Kimille aikaa :( Ekalla pätkällä ihan ok vauhdissa (jäi 5,5sek Sordolle). Lyhyt rupeama JOS siihen jäi...

LIVE-tuloksia pukkaa tuonne: http://www.tenab.net/online.htm

Ja Danille minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumisesta AT:lle. Ilmeisesti Martilla hieman alkukankeutta alkukaudesta :)

EDIT: Radiosta tietoa että Kimi ajanut hankeen. Nimi jo keskeyttäneiden listassa. Prkl.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
EDIT: Radiosta tietoa että Kimi ajanut hankeen. Nimi jo keskeyttäneiden listassa. Prkl.

Kimi pääsi jatkamaan, mutta on puoli tuntia muista jäljessä. Loppu kisa meneekin sitten vain testatessa uutta menopeliä.

E: Jos sittenkään ajaa enää tänään. Huoltotauolla näemmä tutkitaan vaurioita.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aiai. Ihan hyvässä vauhdissa Kimi oli ekalla pätkällä, mutta tokalla sitten sattui moka. No, toivottavasti pystyy kuitenkin jatkamaan vielä kilpailua, niin saa vähän lisää harjoitusta.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Kyllähän Räikkösen poika on päässyt jatkamaan ja jälki on kovaa. 3EK:n nopein oli Sordo, toinen Kimi (eroa 12,7s), kolmas J. Salo (yli 10 sekuntia Kimistä).
Citroen kulkee mukavasti, joten toivottavasti koko loppu ralli on Kimillä virheetön niin Ruotsiin on hyvä lähteä taistelemaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmin paikka että Kimin ralli meni tuloksellisesti pilalle heti alkuunsa, mutta tärkeintähän Kimille onkin kerätä kokemusta ja juuri hakea niitä rajoja. Toivottavasti isommat virheet Kimin kohdalla olisi nyt nähty tässä rallissa ja pystyisi ajamaan lopun ongelmitta ja pääsemään pätkäajoissa vähän lähemmäs Sordon vauhtia. Sordo on kuitenkin Kimille se tärkein mittari koska autot on samanlaiset.



EDIT: Ei ihan mennyt Räikkösen veljeksiltä putkeen Tunturin ensimmäinen päivä. Kimi ajoi siis puuhun ja löytyy sijalta 74. Velipoika Rami taasen rullasi Punton kolme kertaa katon kautta ympäri ja on pykälän Kimin edellä sijalla 73.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
itse en kyllä jaksa uskoa, että Sordo olisi minkäänlainen mittari. Asfalttimies. Eri juttu, jos siellä olisi ollut joku Grönholm mukana. Muutenkin aika säälittävä ralli, kun näiden kahden lisäksi muut ajavat ihan eri tason kalustolla niin vauhteja ei voi edes verrata.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
itse en kyllä jaksa uskoa, että Sordo olisi minkäänlainen mittari. Asfalttimies.

Oletko seurannut rallia ollenkaan parin vuoden aikana? Sordo on kehittynyt valtavasti parilla viime kaudella eikä hänestä voi enää todellakaan sanoa että olisi pelkkä asfalttimies. Lumi on hänelle toki vielä aika vieras alusta eikä ole lähelläkään esim. Loebin ja Hirvosen tasoa lumella, mutta Räikköselle hän on hyvä mittari koska Kimin kokemukset lumelta on vieläkin vähäisemmät ja tämä on hänelle ensimmäinen ralli WRC-autolla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimiltä taas hyviä kommentteja haastatteluissa.

"samalla lailla ne korjaa romut sen jälkeen kun ne on tuhottu...".
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Oletko seurannut rallia ollenkaan parin vuoden aikana? Sordo on kehittynyt valtavasti parilla viime kaudella eikä hänestä voi enää todellakaan sanoa että olisi pelkkä asfalttimies.

Äskakstonniset pääsevät kuitenkin niin lähelle Sordoa, ettei taida Sordo polkea kovinkaan lähellä riskirajaa. Tuskin toisaalta niin tekee Räikkönenkään.

Hyvin on kuitenkin Kimi Sordoon nähden ajanut, mutta epäilen, että muilla alustoilla - soralla ainakin - ja koko kärkisakin ollessa mukana erot kasvavat huomattavasti suuremmiksi. Arvaan, että Ruotsista lähtien Räikkösellä tulee eroa kärkeen 1,5 - 3,5 sekuntia per kilometri rallista riippuen.

Aavistelen myös, että lumi on sittenkin Räikköselle tällä hetkellä hyvä alusta. Penkat antavat jonkin verran anteeksi ja kasvattavat luottamusta. Soralla ei tarvitse kuin mennä vähän leveäksi, niin satunnainen kivi saattaa lopettaa matkanteon siihen.
 

scholl

Jäsen
Kimin kokemukset lumelta on vieläkin vähäisemmät

ihan skeidapuhetta. Räkä on Suomesta jossa on lunta ja on nuorempana ajanut mm. Ladaa lumella. Sordo ei todellakaan ole lumirallien mies, joten jos johonkin haluaa verrata niin sitten Grönholm paikalle. Ja noi muut luokat ovat vähän sama juttu, kun jos lähtisin moottoripyörällä Tampereelle ja sanoisin naapurille, että tule mopolla perässä ja Ilveksen pihassa katsottaisiin sitten kumpi oli nopeampi.

Koko asetelma on tehty keinotekoisesti sellaiseksi, että annetaan ymmärtää Räikkösen olevan parempi kuin mitä hän on. No Red Bullille mainosta ja illalla sitten varmasti viinaa koneeseen. Ei siinä mitään.

Iltasanomien nettivideoista voi muuten todeta sen, että Räkän kimittäminen on muuttunut mumisemiseksi. Salamavaloista tulee enemmän ääntä kuin Räkän suusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
ihan skeidapuhetta. Räkä on Suomesta jossa on lunta ja on nuorempana ajanut mm. Ladaa lumella.

Ladalla räppäys lumella on ehkä ihan hitusen eri juttu kun WRC-autolla kilpaa ajaminen lumella...

Toki joku Grönholm olisi myös hyvä mittari Kimille mutta jokainen vähänkin rallia ja yleensäkin moottoriurheilua seuraava ymmärtää varmaan että Kimi jäisi ihan vitusti ja Grönholm menisi menojaan, kyseessä on kuitenkin varmaan yksi parhaista kuljettajista lumella. Näkisihän siinä tosiaan sen mikä Kimin ero on ihan parhaasta parhaaseen kuljettajaan mutta ei se sitten paljon kerro siitä minkälaisista sijoituksista Kimi pystyisi mahdollisesti Ruotsissa taistelemaan.

Sordo sen sijaan on sikäli hyvä mittari että hänen kohdallaan tiedetään että lumi ei ole hänelle paras alusta ja hänen suurimmat puutteensa on juuri lumella. Sen sijaan Sordo alkaa jo olla varsin kokenut WRC-mies, ja on kehittynyt valtavasti kuljettajana parin viime kauden aikana, ja pystyy pitämään hyvällä kalustolla tietyn perusnopeuden jo rallissa kun rallissa alustasta riippumatta.

Eli jos Kimi olisi pystynyt ajamaan Sordon kanssa suurin piirtein samaa vauhtia Tunturissa niin siitä olisi voinut päätellä että Kimin nopeus on sillä tasolla että hän pystyisi Ruotsissa jo pistesijoista ajamaan. Nyt sitä eroa Sordoon tuli koko ajan sen verran että pistesija Ruotsista on ihme ja vaatii paljon ongelmia muille WRC-kuskeille. Mutta tuskin kukaan (realistisesti asioihin suhtautuva) sitä edes odotti että Kimi pystyisi tällä kokemuksella ja testimäärällä vielä pisteistä ajamaan.

Iltasanomien nettivideoista voi muuten todeta sen, että Räkän kimittäminen on muuttunut mumisemiseksi. Salamavaloista tulee enemmän ääntä kuin Räkän suusta.

Et sitten enää muuta keksinyt?
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Niin no Kimistä... eräs tunturirallissakin ajallut top-kuljettaja totesi n. 2kk sitten, face to face, että Kimi tulee menemään todella lujaa ja ihmiset tulevat kauden aikana yllättymään kuinka hyviin tuloksiin hän pystyy. Piti Kimin hyvänä puolena rallissakin sitä, että kaverilla on suurinpiirtein sellainen pää, että se ei lopu kesken vaikka mentäisiin kolmea sataa mutkaan.

Katsellaan, mutta jos ihan oikea pro toteaa tälläistä, niin kai sillä jotain totuuspohjaa on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän Kimi näytti jo Jyväskylässä että nyt on kyse jostain ihan muusta kuin mitä nämä ratamiesten rallikokeilut yleensä ovat olleet. Kimin suurin haaste on nuotituksen ja nuotista ajon omaksuminen ja jos hän pystyy sen omaksumaan ja saa lisää kilometrejä alle WRC-autolla niin tulokset voi olla ihan kovaa luokkaa. Mistään maailmanmestaruuksista tai edes voitoista on turhaa tässä vaiheessa vielä puhua mutta Kimin perusnopeudella pitäisi olla jossain vaiheessa kautta mahdollista haastaa Stobart ja Munchi's -kuljettajat ihan tosissaan. Paljon on vielä kuitenkin Kimillä oppimista ja näistä alkukauden kilpailuista ei minun mielestäni kannata vielä odottaa mitään huippusuorituksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös