Ralliketju

  • 1 832 931
  • 14 796

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei tarjonnut Kataloniassa ajettu Espanjan MM-rallikaan mitään uutta liittyen voimasuhteisiin asvaltilla. Loeb hallitsi tapahtumia aina ensimmäisestä ek:sta alkaen, ja tallikaveri Sordo säesti taustalla mukavasti ottamalla toisen sijan. Näin Citroënille kirjattiin kaksoisvoitto

Mikko taisteli sen minkä pystyi, mutta ei voinut yhtikäs mitään edellä mainitulle kaksikolle. Tänään sunnutaina Mikon oli tavallaan helppo ottaa pientä riskiäkin tai paremmin sanottuna testata pehmeää rengasta, vaikka tieto sen toimivuudesta oli jo olemassa. Rengas ei luonnollisestikaan toiminut, jolloin Mikon tallikaveri Duval ajoi häneltä lopullisesti karkuun. Mutta kun kyseessä oli nimenomaan tallikaveri, niin Mikko sai sitten kolmannen sijan sen turvin, että hän päästi Mikon ohitseen.

Jari-Matti ajoi taas vaihteeksi maaliin saalistaen muutaman pisteenkin kuudennella sijallaan. Pitkään näytti siltä, että sijoitukseksi tulee vaatimaton kahdeksas, mutta onneksi J-M sai rutistettua Atkinsonin päänahan ihan ajamalla. Naapurimaan Aava ajoi aivan kilpailun lopussa autonsa sen verran ulos, että joutui keskeyttämään, joten siitä tuli tuo toinen sijan kohennus. Aikaeroa tosin tuli Loebiin 4 minuuttia, mutta tallipäällikkö Wilson oli tyytyväinen J-M:n suoritukseen.

Toni Gardemeister jäi kauas kärjestä sekä ajallisesti, että sijoituksissakin. 11½ minuuttia sijalla 13 kertoo varsin kylmää kieltä siitä erosta, mikä Suzuki-tallilla on maailman kärkeen.

Rallikaravaani siirtyy tämän illan ja ensi yön aikana muutaman kilometrin itään Korsikan saarelle, jossa kisataan jo ensi viikolla. Siellä tiet ovat mutkaisempia, mitä tuolla Espanjassa. Jos jotain veikata pitäisi, niin Mikon urakka lyödä Citroen-kaksikko on tätä Espanjan kisaa kovempi.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kyllä se vaan niin on, että edes tällainen ralliautoilun kohtuullisen aktiivinen seuraaja ei jaksa kyllä enää innostua tuosta "MM-sarjasta". Kyse ei ole edes siitä, ettenkö seuraisi sarjaa sen takia, että suomalainen kuljettaja ei kerta kaikkiaan ehdi voittovauhtiin, mutta kun siellä on yksi ja sama auto kerta toisensa jälkeen tulosliuskan kärjessä. Hypoteettisesti ajateltuna minulle olisi samantekevää, jos Ford olisi nykyisen verran Citikkaa perässä vauhdin suhteen, mikäli Subbe esimerkiksi pystyisi tasapäisesti tappelemaan Citikan kanssa.

MM-sarjan seuraamisessa pointti tänä päivänä onkin odotella, milloin Citikan tekniikka pettää tai Loeb tekee jonkun poskettoman virheen. Ei siis seurata sarjaa sen takia, että kilpailuissa käydään aidosti kamppailua siitä kuka on nopein, vaan tapahtuukohan Löppöselle jotain...

Tämä nyt siis välikommenttina liittymättä sinällään erityisesti Katalonian tai Korsikan ralleihin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se vaan niin on, että edes tällainen ralliautoilun kohtuullisen aktiivinen seuraaja ei jaksa kyllä enää innostua tuosta "MM-sarjasta".

Tämä on kyllä niin totta. En minäkään ole varsinaisesti pahoillani siitä, etteivät suomalaiset pysty Loebia haastamaan, mutta kun ei pysty kukaan muukaan. Muutenkin mielenkiinto sarjaa kohtaan on kaukana vanhoista ajoista. Ja onhan siellä WRC- aikanakin ollut Mitsua, Skodaa, Peugeotia ja Hyundaitakin. Nykyään on Citroen ja täysin ylivoimainen Sebastian Loeb, hiukan perässä Ford ja sen jälkeen Subaru. Muita mainittavia ei sitten olekaan.

Loeb varmasti lopettaa kohta, Bossen siirryttyä harrastustoimintaan ei hänelle ole enää haasteita riittänyt ja tuskin tuon tason kuljettajan mielenkiinto pysyy yllä, mikäli on täysin omassa luokassaan. Joka tapauksessa, vaikka Loeb siirtyisikin eläkkeelle kaikkien aikojen ylivoimaisimpana kuljettajana, tarvitsee MM- sarja ehdottomasti lisää tosissaan mukana olevia talleja. Vaikka se vaatisi radikaalejakin muutoksia, olisi sekin parempi kuin nykyinen tilanne, jossa kaksi kuljettajaa ajaa mestaruudesta ja toinen heistäkin vain silloin, jos toiselle sattuu huonoa tuuria tarpeeksi paljon.

Kaikki kunnia Loebille, joka yhdessä Citikan uskomattoman toimivan ja luotettavan auton kanssa muodostaa sellaisen paketin, ettei siihen ole kenelläkään nokan koputtamista. Kuitenkin sarjan yleisen arvostuksen ja mielenkiinnon pysymisen kannalta jotain muutoksia pitäisi tulla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikki kunnia Loebille
Näinhän se on, kyllä Loeb ajaa kelillä kuin kelillä, kuten pelimiehet yleensäkin.

Vaikka Marcuksen päätös jättää sarja olikin ihan perusteltu, eikä siihen kukaan voi mitään sanoa, jos joku haluaa tehdä jotain muutakin. Mutta se päätös oli kuitenkin lajia kannalta erittäin huono. Marcus oli sarjan toiseksi nopein kuljettaja, ja seuraavana tulevat ovat,ainakin vielä, sen verran enemmän Loebia hitaampia, että nyt tilanne on mennyt tähän selvään dominointiin.

Niinkuin moni on sanonut, että he haluaisivat nähdä Loebin jonkun muunkin merkin ratissa, kuin Citroenin. Niin kyllä haluaisin minäkin. Sitä en ollenkaan kiistä, etteikö hän pärjäisi, mutta toisi se ainakin sille merkille uutta nostetta, jos se merkki alkaisi kulkemaan nykyistä kovemmin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Korsikan ralli saatiin ajettua, eikä Mikko pystynyt vastaamaan Loebille. Siinä kait sen rallin tärkein anti on lyhyesti sanottuna. Lähelle kylläkin pääsi, mutta tuo pohja-aikatilasto kertoo karua kieltään ranskalaisen dominoinnista edelleen. Vielä kun tiedetään, että tuonne autoon voi ottaa seurantaan yhden kilpailijan väliajat, niin ei liene kenellekään yllätys, kenen aikoja Loeb on seuraillut.

Lopulta tuo Mikon rengasrikko teki erosta sitten kovinkin suuren, joten sinällään noilla erikoiskoeajoilla ei ollut mitään merkitystä voiton suhteen.

Ero MM-pisteissä on nyt niin suuri Loebin eduksi, että jotain todella erikoista pitää tapahtua, ettei mestaruus mene hänelle. Vaikka Mikko voittaisi molemmat jäljellä olevat kilpailut, niin ei Loeb saisi saada niistä yhteensä kuin 5 pistettä. Se tuntuu ihan mahdottomalta yhtälöltä, vaikka moottoriurheilussa kaikki onkin mahdollista, ennenkuin kaikki erikoiskokeet on ajettu.

Viime vuonna tuolla Japanissa, jossa siis seuraavaksi ajetaan, Loeb oli vaikeuksissa ajaen autonsa ulos, ja joutuipa sen takia keskeyttämään. Silloin tilanne Marcusta vastaan oli kuitenkin tiukempi, joten sitä tilannetta tuskin voi verrata tulevaan.

Korsikalle kun palataan, niin Jari-Matin ajaminen oli fiiliksiä nostava suoritus. Alkuun tuli hieman varovaisemmin, mutta lauantaina löytyi sitten sellainen vauhti, että niitä tuloksia kelpaa ihastella.

Tallipisteissä tuo Sordon keskeyttäminen heti kilpailun alussa ei paljotta enää Fordia auta, kun ero on päässyt aiemmin niin suureksi. 27 pisteen ero kyllä merkitsee sitä, että Citroen ottaa merkkimestaruuden vuorostaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä on Japanian rallissa Fordin Duval ajanut pahasti ulos ja ainakin kartturi on loukkaantunut. Toivottavasti ei mitään kovin vakavaa ole sattunut.

Suomalaisilta sen sijaan hyvä alku, Hirvonen johtaa ja Latvala toisena, Hirvosella eroa Latvalaan 22 sekuntia ja kolmantena olevaan Loebiin 27 sekuntia. Mutta mestaruushan lienee jo tämän vuoden suhteen taputeltu, vaikka Hirvonen nyt onnistuisi voittamaankin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pahan näköiseksi meni tuo Duvalin auto, vaikka se tolppa näytti aika pieneltä. Tosin taisi olla aika tukevasti maassa kiinni, joten kyllä se stten repii auton kyljen rikki. Kartanlukija Privato on leikattu monestakin kohtaa ja moneen kertaan. Sisäisiä verenvuotojakin on ilmeisesti ollut, mutta mitä tiedotteisiin on uskomista, niin tila olisi kuitenkin vakaa. Toivottavasti ei mene huonompaan suuntaan.

Mikko jatkaa kilpailun kärjessä vailla uhkaajaa voiton suhteen, jos vaan tekniikka kestää, ja latu riittää. Jari_matti säestää hienosti toisena, eikä taida olla hänelläkän mitään suurempaa kiirettä, koska kolmantena oleva Loeb varmistaa jo viidennenmaailmanmestaruutensa, mikäli sijoitukset näissä pysyvät maaliin asti.

Petter Solberg oli ihan mukavasti kärjen välittömässä läheisyydessä, mutta rengasrikko koitui norjalaisen kohtaloksi tässä kilpailussa. Samalla meni se Mikon mahdollinen pieni ulkopuolinen apu pois Loebon tieltä kohti mestaruutta.

Toni teki rallihistoriaa Suzukille ajamalla lauantain yleisöpyöritykselle tallin ensimmäisen pohja-ajan. Siellä paikallinen viini saa tallin pilttuussa kyytiä, kun sitä tekoa juhlitaan, kuin maailmanmestaruutta konsanaan.

Melkein 100km on kuitenkin rallia vielä ajamatta, joten häviävän pienet mahdollisuudet Mikolla on siis olemassa siirtää ratkaisu mestaruudesta kauden viimeiseen kilpailuun. Todennäköistä se ei ole, mutta siis mahdollista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onnittelut Sebastian Loebille viidennestä henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta. Teko nousee historian kirjoihin suurimpana määränä yhdellä kuljettajalla.

Loebin Citroen on toiminut koko kauden, kuten ranskalainen on halunnut miehen vielä osatessa ajaakkin, niin oikeaan osoitteeseen se mestaruus meni. 10 osakilpailuvoittoa tähän mennessä ei jätä mitään sattuman varaan.

Mikko tulee saamaan hopeisen mitalin kauden päätteeksi, mutta pronssista jäi vielä jäljelle pieni kilpailutilanne päälle. Hyvin pieni kuitenkin, kun Sordo johtaa sekä Latvalaa, että Atkinsonia yhdeksällä pisteellä. Kaksi pistettä Sordolle Walesista siis riittää varmuudella takaamaan hänelle tuo himmein mitali, joka miestä taatusti kiinnostaa.

Japanin kilpailun päätöspäivä ei tuonut mitään muutoksia kärjen suhteen, vaan Ford otti kauden kolmannen kaksoisvoittonsa Mikon johdolla. Kun Sordo jäi ilman pisteitä, niin tallimestaruustaistelussa Ford sai Citroenia sen verran kiinni, että siinä taistelussa on panosta vielä jäljellä, kun joulukuun alussa ajetaan kauden päättävä kilpailu Walesissa.

Suzukit ajoivat sijoille 5. ja 6. ruotsalaisen P-G Anderssonin ollessa parempi. Tallille kuitenkin hyvä sijoitus kotikilpailussaan. Huhut tosin ovat kertoneet sellaista, että Suzuki tulisi vetäytymään sarjasta tämän kauden päätteeksi keskittyen uuden super 2000-luokan auton valmistukseen. Asiasta piti ilmeisesti tulla tiedote jo tämän kilpailun aikana, mutta ainakaan vielä en sellaista ole huomannut julkisuuteen tulevan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinänsä ihan järkevä päätös Suzukilta vetäytyä, jos tuo huhu nyt totta on. WRC on sellaista leikkiä että sinne on turha lähteä säästöbudjetilla ja "Katsellaan nyt -asenteella". Jos WRC:ssä haluaa menestyä niin siihen pitää lähteä mukaan samanlaisella panostuksella kuin esim. Citroen ja aikanaan Peugeot tulivat mukaan, muuten ajellaan koko ajan sijoilla "ynnä muut". Tämä on nähty aikaisemmin jo Skodan, Seatin ja Hyundain kohdalla, ja nyt siis myös Suzukin kohdalla.

Suzukille kaikkein järkevin päätös tällä hetkellä on alkaa keskittymään tulevaisuuteen ja sen mukana tuomaan uuteen luokkaan. Sitten kun se luokka käynnistyy niin heidän lähtökohtansa ovat paljon paremmat kuin tällä kaudella WRC:ssä. Mutta ei tämä WRC-kausi varmaan ihan hukkaan mennyt vaan todennäköisesti se oli hyvä oppivuosi koko Suzukin porukalle siitä mitä huipulla oleminen vaatii. Jos he pystyvät siirtämään tämän kokemuksen tuohon uuteen sarjaan ja valmistautuvat siihen huolellisesti niin saattavat hyvinkin olla ihan kova luu tuossa uudessa sarjassa.

Loebilta oli tämä kausi taas varsin kovaa näyttöä, ennen kaikkea henkisestä puolesta. Mikko rimpuili pitkään mukana ennen kaikkea tasaisuudellaan mutta sitten ratkaisevassa vaiheessa muutamia virheitä Mikolta ja koko Fordin tiimiltä ja peli oli selvä. Ei voi sanoa etteikö Loeb olisi ansainnut tätä(kin) mestaruutta, kyseessä on kyllä kovan luokan rattimies. Mutta ennen kaikkea tuo Loebin ylivoima johtuu mielestäni siitä että mies, talli ja auto toimivat niin täydellisesti yhteen, ei siitä että hän olisi ihan poikkeuksellinen ajajakyky. Loeb on todella kova rattimies, yhteistyö kartturin kanssa toimii hyvin, talli puhaltaa hänen kanssaan täydellisesti samaan hiileen ja on onnistunut rakentamaan jo kaksi autoa jotka sopivat hänen ajotyyliinsä erinomaisen hyvin ja ovat kaiken lisäksi todella luotettavia. Vähän samanlainen tilanne minusta kuin aikanaan Tommi Mäkisellä Mitsubishillä. Tommi ehti voittaa neljä mestaruutta peräkkäin ennen kuin Mitsubishi kyllästyi ja Tommi joutui vaihtamaan Subarulle, Loebille tuli nyt jo viides ja ainakaan vielä ei näytä siltä että Citroen olisi tekemässä "Mitsubishejä".

Toivottavasti Ford pystyy taas kehittämään kalustoaan ensi kaudeksi ja ottamaan Citroenia hieman kiinni. Mikko Hirvonen osoitti tällä kaudella että hänestä on sittenkin maailmanmestariehdokkaaksi, vielä ei ihan kantti riittänyt ratkaisevilla hetkillä mutta minulle oli pieni yllätys kuinka hyvin Mikko pystyi taistelemaan Loebia vastaan. Latvala avasi kauden hyvin mutta sitten homma alkoi mennä väärään suuntaan ja yliyrittämisen seurauksena tuli paljon typeriä virheitä. Vauhdin puolesta hänellä ei ole mitään hävettävää mutta virheitä pitää saada vähennettyä jos haluaa mestaruudesta taistella. Tuo parin rallin verran kestänyt Stobart-komennus taisi tehdä ihan hyvää koska sen jälkeen on taas ajanut huomattavasti paremmin.

Huomionarvoista on muuten sekin että N-ryhmän sarjassa Juho Hänninen nousi voitolla sarjan kärkeen. Eroa Aigneriin on muistaakseni 7 pistettä ja jos homma ei mene ihan munilleen viimeisessä osakilpailussa niin Hännisellä pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet sarjan voittoon.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Loeb ja ansaittu mestaruus. Onnea hänelle.

En malta perisuomalaiseen tapaan ihmetellä, kuinka miehen autoon ei tule mitään teknisiä ongelmia vaan kaikki kohdistuu tallikaverin autoon kun sellaisia tulee... Tosin eipä Fordkaan ole jättänyt kuskejansa teiden varteen teknillisten ongelmien vuoksi kovin usein.

Valitettavaa että tod.näk. yksi talli häviää ainakin hetkeksi pois kuvioista. Voi vain ihmetellä mitä Suzukin päättäjät odottivat saavuttavansa tuolla testimäärällä. Tosin toivottavasti päättäjiä lämmittää tarpeeksi Japanissa tulleet sijat 5 & 6. Varsinkin PGn meno on ollut hyvää. Ja Suzukia vaivanneet tekniset ongelmat ovat loppukauden aikana hävinneet.

No jatkaavat tai ei, niin tallipaikkoja on tarjolla tällä tietoa. Citroen ja Subaru todennäköisesti perustavat satelliittitallit ja Ford voi ajattaa hurjimpien huhujen mukaan 5 tallia eli 10 autoa. Vaikka autot ovat samoja, se ei ainakaan itseä haittaa. Mukava että WRC päristimiä riittää reitillä. Tosin paikat ovat aikalailla jaetut. Isojen tallien autopaikat jatkanevat samoilla miehillä. Citroen satellittiin Aava & Ogier. Ogierin kanssa kisat puokkiin voi ajaa joku toinen esim. Prokop. Subarun satelliittiin norskeja, Östberg & H.Solberg(?). Alenia on huhuttu, mutta rahaa se vaatii. Fordille Duval, Galli, Wilson, Mikkelsen, Villagra, Van Merksteijn jr., Kassialma (ainakin?)?

Kotimaassakin tuli lähikisat käytyä läpi ja ihan mukava rallikausi on ollut kaikinpuolin. Viimeiseen osui vähän huonompi sää (vettä "vaakatasossa"), mutta ei se penkkahullua haittaa. Ensi vuonna EPn alueelle ei ralleja osu, joten ilmeisesti pitää kesäksi tehdä jonkinnäköinen pitempi reissu katsomaan f-cuppia.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Näin kommentoin ennen kauden alkua ja -yllätys yllätys- ei hirveästi osoittautunut vääräksi. Hirvonen antoi ehkä hiukan enemmän vastusta kaudella kuin arveltiin, mutta ei lähelläkään mitään esim. Grönholmin luokkaa... Kaikenlisäksi taitaa myös ensi kausi lähteä liikkeelle samoista lähtökohdista, jos en nyt ihan väärin veikkaa.

No, scholl tuossa loi positiivisia mieliä. Ehkä samat ensi kaudelle, josta varmaan tulee "nro kuudes". Ja mikäs siinä kun osaa, antaa miehen voittaa. En toivo mitään keinotekoisia vaikeuksia, vaan ihan parempia vastustajia.

Ensi kaudesta siis ilmeisesti tulee vieläkin tylsempi mestaruustaiston suhteen kun Loeb saa tehdä Schumacherit ja taistella yksin voitosta. Mitä asioita ihmisille edes tulee mieleen ettei mestaruuspystiä voitaisi jo valmiiksi ojentaa uudelleen hänelle? Ja mitään fillarionnettomuuksia kauden ulkopuolella ei siis oteta mukaan...
Harmi että koko ajan näyttää vaan kehnommalta rallimaailmassa...

No ajattele positiivisesti. Kun Loeb lopettaa joskus niin Hirvonen taistelee mestaruudesta. Ehkä FIA keksii mutkia matkaan. Keksiväthän he Schumillekin joka kausi alkaen pisteytyksen muutoksesta (toiselle 8, eikä 6p).
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkäs verran täällä jatkoajassa on kotimaan ralleja seuraavia tai yleensä ralleissa kävijöitä? Näissä kotimaisissa ralleissa(F-Cup, SM-rallit, NuSM & LadyCup + aluerallit ja sprintit) tuli nyt viime vuonna käytyä noin viidessä tai kuudessa. Yleensä siis tavoitteena löytää jokin näyttävä paikka, jossa mahdollisuus nähdä ulosajoja.

Parhaat kisat tänä vuonna osui kauden avaukseen Black Rocket-ralliin, jossa yli toistakymmentä ulosajoa ja sitten F-Cupin päätökseen Urjalaan, jossa myöskin paljon suistumisia ja muutama kaato.

Näistä kotimaan sarjoista täällä ei hirveästi ole puhuttu. Löytyykö täältä kenties ammattikatsojia, yleensä edes sellaisia, jotka seuraisi enintään kotoa koneelta käsin, tai jopa itse kuskeja ja karttureita? Olisi hyvä, jos näistä saisi vähän keskustelua. Varsinkin F-Cup on mielenkiintoinen sarja sen ollessa varsin tasainen. Nuoret lupaukset myös yleensä nousevat F-Cupin kautta aina MM-sarjaan asti.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Minkäs verran täällä jatkoajassa on kotimaan ralleja seuraavia tai yleensä ralleissa kävijöitä? Näissä kotimaisissa ralleissa(F-Cup, SM-rallit, NuSM & LadyCup + aluerallit ja sprintit) tuli nyt viime vuonna käytyä noin viidessä tai kuudessa. Yleensä siis tavoitteena löytää jokin näyttävä paikka, jossa mahdollisuus nähdä ulosajoja.

Parhaat kisat tänä vuonna osui kauden avaukseen Black Rocket-ralliin, jossa yli toistakymmentä ulosajoa ja sitten F-Cupin päätökseen Urjalaan, jossa myöskin paljon suistumisia ja muutama kaato.

Näistä kotimaan sarjoista täällä ei hirveästi ole puhuttu. Löytyykö täältä kenties ammattikatsojia, yleensä edes sellaisia, jotka seuraisi enintään kotoa koneelta käsin, tai jopa itse kuskeja ja karttureita? Olisi hyvä, jos näistä saisi vähän keskustelua. Varsinkin F-Cup on mielenkiintoinen sarja sen ollessa varsin tasainen. Nuoret lupaukset myös yleensä nousevat F-Cupin kautta aina MM-sarjaan asti.

Kyllä nämä oman alueen (EP) kisat/sprintit tulee käytyä katsomassa ja F-Cupia seurattua tenabilta/tv:stä.

F-Cup elää siinä mielessä "mielenkiintoisia" aikoja, että Honda Civic Type R tulee ensi vuonna kuvioihin. Kovin moni ei tästä tunnu pitävän ja jonkinlaista vastarintaakin on ollut. AKK kun päästää "junnu-sm autoja" F-Cuppiin, mutta äffäläisellä ei voi ajaa junnu-sm sarjaa (näin olen ainakin ymmärtänyt). Ja eihän Civic ny mitenkään F-Cupin mieleinen auto ole.

EP:n alueella ei juurikaan kisoja ensi vuonna ole. Muutenkin katoava talkoohenki pakottaa vähentämään kisoja tulevaisuudessa... todennäköisesti. Itse en hetkeen ole ollut mukana järjestelyissä, mutta muutama vuosi takaperin tuli oltua järkkärinä pari kisaa vuodessa + nuorempana isseen kaverina.

Niin ja haavehan se on, että pääsisi ajamaan kisaa joskus vaikka jollain laamalla, ei nii väliä. Tuttu ajaa rallia b-junnuissa. Talvella auto katolleen, syksyksi auto kuntoon ja puuhun keula edellä... no, onneksi puuhun osui sen verran hiljempaa ettei isompaa remonttia tarvita.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo tuntuu vähän hassulta, että äffässä saa nyt ajaa siis pienen N-ryhmän autoilla. Type R saattaa nousta uudeksi hallitsijaksi F-Cupissa. Eihän tuo mikään F-Cup enää ole, jos N-ryhmän autoillakin saa ajaa. Nyt ihan parin vuoden sisään junnu-SM:än säännöthän muuttuivat niin, että sai ajaa myös äffäläisellä kilpurilla. Tänä vuonna mestaruuden voittanut Holappa ja toiseksi tullut Kumpumäki ajoivat Type R:llä ja kolmanneksi tullut Kolehmainen äffäläisellä Starletilla. Aluksi kuvitteli, että F-ryhmäläiset pärjäisivät paremmin, mutta kyllä tuolla Civicillä vaan pystyy etenemään ihan samalla tavalla, jopa paremmin. F-Cupista saattaa tosin löytyä parempia vetomiehiä, mutta eipä se Kuhanenkaan GT-Corollalla kaksi vuotta sitten pärjännyt, vaikka oli edellisellä kaudella ihan F-ryhmän kärkeä. No nähtäväksi jää, miten ensi kaudella käy. Itse uskon kyllä TypeRän nousuun uudeksi valtamerkiksi. Harmi sinänsä, sillä takavetoisten määrä vähenee entisestään.

Itse tulee kierrettyä melko laajalla säteellä noita kisoja. Etelä-Suomessa kun asuu, niin noita kisoja on tässä melko lähellä ihan mukavasti. Kaukaisin reissu taitaa olla tuo Porin F-Cup toissa vuonna. Melkeinpä noin Porin korkeudelta etelään tulee yleensä kisoja kierrettyä, varsinkin pimeitä kisoja eli F-cuppia ja JunnuSM:ää, jossei satu mitään muuta estettä sille viikonlopulle. Itsellekin tullut pientä poltetta päästä ajamaan edes jonkinlaisella autolla edes yksi ralli. Ei vain näin opiskelubudjetilla hirveästi juhlita. Ehkä sitten isompana voisi ostaa jopa oman kilpurin.

Nyt kyllä odottaa entisestään, että talvikisat jo alkaisi, sillä ensi vuonna F-cupin muistaakseni toinen kilpailu ajetaan Mäntsälässä eli kotipitäjässä. Yleensä kyllä oman kylän kilpailuista on vaikeaa löytää hyvää katselupaikkaa. Kyllähän tuo talkooväen vähyys hiukan harmittaa, kun kisoja ei saada järjestettyä enää yhtä paljon kuin ennen. Tosin näin katsojana on hyvä huudella penkalta, että miksei sitä talkooväkeä löydy. Minä en ole ollut järjestysmiehenä tai minään muunakaan kilpailun järjestämisestä vastaavana toimihenkilönä, mutta täytyy kyllä joskus vielä osallistua noihin talkoisiin eikä vain valittaa.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kauden viimeinen ralli menossa kovaa vauhtia.

Ogier ensimmäistä kertaa WRC-autolla kisassa ja ekalla tauolla johto ja ekalle EKlle pohjat. Oli lähtöpaikka mikä tahansa ja kelit mitä tykkää niin jäätävä suoritus.

Hirvonen kaatanut EK5:lla ja tallimestaruus sitä myöden Citroenille (myös).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsin erikoiselta näyttää tuloslista ensimmäisen päivän jälkeen. No onhan siellä tietysti Latvala ja Loeb kärjessä mutta heti kolmantena on Suzukin P-G Andersson! Todella hienon avauspäivän ensimmäisessä WRC-kisassaan ajanut Sebastien Ogier kylläkin tippui viimeisellä pätkällä peräti yhdeksänneksi mutta nuori Mads Östberg jatkaa edelleen hyvää kisaa ollen neljäs. Erot on kuitenkin todella pieniä heti Loebin jälkeen joten eipä noista sijoituksista voi oikein sanoa mitään, ne voi kääntyä ihan mihin suuntaan tahansa.

Ja ikävä kyllä N-ryhmässä Juho Hänninen joutui keskeyttämään moottoririkkoon ja mestaruus taitaa näin mennä sivu suun. Nyt vaan pitää toivoa että Andreas Aigner jäisi kärkikolmikon ulkopuolelle, näin mestaruus menisi vielä Hänniselle.

WRC-puolella merkkimestaruus taisi ratketa lopullisesti Hirvosen virheeseen. Vaikea uskoa että Citroenilla olisi niin paljon epäonnea että molemmat autot joutuisivat keskeyttämään. Ja silloinkin vaatisi vielä sen että Hirvonen onnistuu rimpuilemaan viimeisille pistesijoille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tiukkaa tekee ennen viimeistä pätkään. Latvala johtaa n. 2 sekunnilla ennen Loebia, jolta ainakin vielä puuttuu Walesin rallin voitto. Toivottavasti puuttuu vielä tämänkin vuoden jälkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Grönholm tekee paluun!

Marcus Grönholm ei sitten jaksanut olla "eläkkeellä" kuin yhden kauden. Sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu mutta ilmeisesti sopimus täydestä MM-sarjasta Subarulla on jo lähes varma.

Linkki Ilta Sanomien uutiseen
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Marcus Grönholm ei sitten jaksanut olla "eläkkeellä" kuin yhden kauden. Sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu mutta ilmeisesti sopimus täydestä MM-sarjasta Subarulla on jo lähes varma.

Linkki Ilta Sanomien uutiseen

Olisihan se hieno homma jos Marcus tulisi takaisin. Kyllä se veri vetää kovasti ajamaan kun on monta vuotta sarjaa kiertäny. Ensi vuonna ei matkustettavaa ihan niin paljon olisi kun ajetaan vaan 12 rallia.
Subarulta saa varmaan tuohta hyvin, mutta mikä on auton suorituskyky ? Subaru on kyntänyt syvällä viimeiset vuodet ja auton luotettavuuden kanssa on ollut ongelmia. Petter ei ole saanut mitään aikaiseksi, mutta Chris on silloin tällöin vähän väläytellyt.
Edellisestä subarun voitosta on jo 3 vuotta ! Tuokin "voitto" tuli Walesin rallissa jossa Michael Park menehtyi ja silloin johdossa ollut Loeb ei halunnut voittaa kisaa joka keskeytettiin ja jätettiin lopput erikoiskokeet ajamatta...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yllättävää muuten että Subaru ilmeisesti ulostaa Bossen tieltä juuri Atkinsonin, eikä viime vuoden aika syvällä kyntänyttä Solbergia. Varsinkin kun Solbergin on huhuttu olevan aikamoinen kiukuttelija. Atkinsonhan on ollut aikaisempina vuosina varsin epävarma mutta ajanut tällä kaudella melko hyvin, joten sinänsä erikoista että hänet siirretään sivuun. Vaan ilmeisesti Subarulla on nähty Atkinsonin potentiaali ja todettu että hänestä ei tule koskaan huippua, ja luottavat siihen että Grönholmin tulo ja parantunut auto palauttavat Solbergin motivaation.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eikös Grönholm tullut varsin hyvin toimeen P. Solbergin kanssa aikoinaan. Muistelen, että jossain Bosse olisi naureskellut, että hän puhuu suomenruotsia ja Petter norjanruotsia ja tuloksena varsin hauska kombinaatio. Eli sinällään voisi olla ihan toimiva parivaljakko.

Olisi myös hienoa, että Subaru pystyisi nousemaan takaisin voittajatalliksi. Tulisi vähän lisäväriä kärkeenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1 näyttää olevan autoteollisuuden kriisin myötä tuhon partaalla niin samaan aikaan rallimaailmasta ei ole tainnut vielä kuulua samankaltaisia uutisia? Ei ole WRC-leikkikään halpaa ja luulisi että ne emoyhtiön talousongelmat heijastuisivat myös rallitalleihin. Citroen taisi juuri ilmoittaa jatkavansa sarjassa ainakin vuoteen 2010 saakka, Fordin ja Subarun jatkot lienee myöskin varmoja, ja Suzukihan on ollut alusta asti epävarma tapaus. Joten ilmeisesti ei mitään suuria mullistuksia ole tulossa MM-sarjaan ensi kaudeksi?
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Joten ilmeisesti ei mitään suuria mullistuksia ole tulossa MM-sarjaan ensi kaudeksi?

Ford julkisti jatkon ensi vuodesta Englannista ja Subaru on käsittääkseni 100% varma myös. Suzuki miettii, mutta viimeistään ensi maanantaina on ilmoiduttava.

Eri asia on, kuinka satelliittitallit rupeaa pyörimään. Subarun Norjalaistiimi, tuleeko Fordilta 5 tallia yhteensä, Citroenin kakkostalli? Kaikista on kuitenkin ollut puhe.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Fordin tavoite oli alunperin hiukan pidempi sopimus, mutta tämä ns. "talouslama", vai miksi tätä nyt pitää kutsua, vaikutti myöskin siihen , että Ford kirjoitti vain vuoden sopimuksen M-Sportin kanssa. Haluavat kait katsoa tarkemmin mihin suuntaan ollaan menossa sekä maailman talousasioissa, että sarjan sääntöjen suhteen, ennenkuin kirjoittavat pidemmän sopimuksen. Eihän näissä yhden vuoden sopimuksissa mitään järkeä ole, jos aletaan miettimään asiaa mainostamisen kannalta. Kyllä se takaisinmaksu pitää laskea useammalle vuodelle, ennekuin siitä mitään järkevää yhtälöä saa aikaiseksi.

Tosiaan ensi maanantaina loppuu ilmoittautuminen tulevan kauden MM-sarjaan, joten montaa päivää ei tarvitse odotella, kun saadaan tietoa Suzukin liikkeistä, sekä myös Marcuksen päätöksestä, ainakin koskien koko kautta. Keikkakuskihommia voi tehdä lyhyemmällä varoitusajalla, mutta kovasti nyt puhutaan siitä, että Marcus ajaisi koko kauden.

Testaamassa mies kävi Subarua jo pariinkin otteseen, ja oli heti nopeampi kuin kumpikaan tallin nykyisistä kuskeista, joten kyllä se vauhti vielä siellä persuksissa on tallella. Sen verran kunnianhimoinen kaveri on kuitenkin kyseessä, että Loebille pitäisi sitten myöskin pärjätä, jos mukaan lähtee. Mutta se taas ei ole mikään yksiselitteinen asia, ja omalta osaltaan on vaikuttamassa tähän asian perusteelliseen puntarointiin.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
WRC siirtyy historiaan ensi kauden jälkeen ja tilalle astelee S2000 ja N-ryhmäläiset. Tietysti on hyvä, että tällä saadaan varmasti lisää autoja viivalle (erimerkkisiä), mutta onhan menolla eroa kuin yöllä ja päivällä kun verrataan wrc-kalustoon. Toivottavasti hyväksyisivät turbon käytön näissä autoissa.

Ja Suomessa saadaan ouni, ehikki etc. takaisin reitille. Sekin tietysti positiivista.

Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/12/763560
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös