Ralliketju

  • 1 890 999
  • 15 187

Sambody

Jäsen
Katsoin mielestäni hyvän kisa kisalta kertauksen MM-rallikaudesta 98. Hieno meininki ollut vaikka omaan nuoreen mieleen ei ole tuolta kaudelta piirtynytkään kuin nuo ikoniset autot ja Sainzin Corolla kauden viimeisellä ek-kilometrillä.



Kohdassa 21:10 alkava pätkä Colin McRaen korjaus operaatiosta ja sen jälkeisestä pätkäajasta oli myös aivan huikea.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Huomenna perjantaina julkaistaan Monten osallistujalista. Ollaan ainakin vähän viisaampia Hyundain kuskien suhteen.

Neuville, Tänak ja Fourmaux. Toyotalla mukana koko viisikko.

Sinällään mielenkiintoinen kisa luvassa kun kyseessä Monte ja kyllä tuossa nyt on 5-6 kuskia jotka ajaa ihan tosissaan voitosta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Lappi tiedottaa sosiaalisessa mediassa käyvänsä edelleen keskusteluja Hyundain kanssa, mutta myös muita vaihtoehtoja on pöydällä.
Uudesta kartturista ei myöskään tihkunut infoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lappi tiedottaa sosiaalisessa mediassa käyvänsä edelleen keskusteluja Hyundain kanssa, mutta myös muita vaihtoehtoja on pöydällä.
Uudesta kartturista ei myöskään tihkunut infoa.
Olen ennenkin kirjoittanut, että Lappi ajaa aivan liian vähän pärjätäkseen Rally1-autolla muiden vastaavien vauhdissa. Nyt kun vielä vakikartturikin lopetti ja hyppäsi Kallelle töihin, pitäisi löytyä uusi aisapari autoon. Ei kuulosta kovinkaan vauhdikkaalta hommalta.

Perusvauhti EP:llä on varmasti ihan ok-tasoa, mutta se maximum attack, kuten Alen sanoisi. Pysyykö sillä vauhdilla tiellä kuinka pitkään?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perusvauhti EP:llä on varmasti ihan ok-tasoa, mutta se maximum attack, kuten Alen sanoisi. Pysyykö sillä vauhdilla tiellä kuinka pitkään?

Ainakin viimekauden perusteella yhdessä se riitti voittoon Ruotsissa ja taisi lopulta ulosajokin tulla vain Suomessa. Muualla olikin sitten enemmän tai vähemmän teknistä murhetta. Joitakin seikkailuja kylläkin mukaan myös. Kyllähän tuo olisi vaatinut jonkun kisan tuohon väliin Kenian ja Latvian välissä viimekaudella. Nyt jos Hyundai tuo neljännen auton mukaan niin saattaisi kisat olla vain Ruotsi, Viro ja Suomi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ilmeisesti ole ainakaan Lapille tarjolla ajohommia.


Eli näyttäisi vähän siltä että jos joku Hyundailla ajelee niin saa tuoda rahaa mukanaan säkillisen. Onhan tuo aika isoa tasoitusta Toyotaa vastaan jos eivät saa kakkostallia kasaan edes jollain noviisi kuskilla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Dirtfishilla hauskaa debattia viime kauden Top10-kuljettajista. Aika isojakin eroja sijoituksissa miesten välillä, esim. Colin Clark rankkasi WRC3-kuljettaja Taylor Hallin Sebastien Ogierin edelle (sijat 9 ja 10), mutta toki tuon listan laatiminen onkin vähän hankalaa jos tehdään ranking kaikista kuljettajista eikä vain Rally1-kuljettajista.

Itse lähtisin tekemään rankingia siltä pohjalta, että kriteereinä olisi kuljettajan suoriutuminen omaan perustasoon nähden, kuljettajan suoriutuminen tallikavereihin nähden, kuljettajan suoriutuminen odotuksiin nähden ja sitten tietenkin ihan raaka tulostaso. Että oliko kuljettaja ihan aidosti mukana luokkansa voitto- ja mestaruustaistossa. Esim. Elfyn Evans oli pistetaulukossa toisena, mutta ei hän ollut oikeastaan kauden ratkaisuhetkillä missään vaiheessa tosissaan mukana mestaruustaistelussa, vaan tuo kakkossija tuli sillä kun mestaruudesta tosissaan taistelleet Tänak ja Ogier sortuivat virheisiin ja Evans pääsi keräilemään siinä hyviä pisteitä.

Oma rankingini olisi tämä:
1. Kalle Rovanperä
2. Thierry Neuville
3. Adrien Fourmaux
4. Sami Pajari
5. Sebastien Ogier
6. Ott Tänak
7. Oliver Solberg
8. Martins Sesks
9. Elfyn Evans
10. Dani Sordo

Ei eroa siis isosti tuosta Dirtfishin rankingista, mutta top3:n keskinäinen järjestys hieman eri. Kallen ja Neuvillen vertaaminen oli vähän vaikeaa, kun kumpikin ajoi periaatteessa ihan erilaisilla tavoitteilla ja eri lähtökohdista. Laittaisin kuitenkin Kallen mestarinkin edelle, koska hänen suorituksensa oli vaan yksinkertaisesti dominoivia. Neuville pystyi ylittämään itsensä siinä, että sai karsittua ne omista virheistä johtuvat nollakisat pois ja hyödyntämään pistejärjestelmän täydellisesti, mutta hän oli kuitenkin monissa kisoissa jopa aika vaisu. Fourmaux ylitti itsensä ja odotukset reilusti erityisesti kauden alkupuoliskolla, mutta loppupuolella alkoi tulla enemmän virheitäkin. Ehkä Fourmaux'n kausi oli jopa hieman yliarvostettu, mutta hän ylitti kuitenkin odotukset niin reilusti että sijoitus top3:ssa minusta ihan ansaittu, erityisesti siksi että Tänak, Ogier ja Evans alittivat oman tasonsa sen verran reilusti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei eroa siis isosti tuosta Dirtfishin rankingista, mutta top3:n keskinäinen järjestys hieman eri. Kallen ja Neuvillen vertaaminen oli vähän vaikeaa, kun kumpikin ajoi periaatteessa ihan erilaisilla tavoitteilla ja eri lähtökohdista. Laittaisin kuitenkin Kallen mestarinkin edelle, koska hänen suorituksensa oli vaan yksinkertaisesti dominoivia. Neuville pystyi ylittämään itsensä siinä, että sai karsittua ne omista virheistä johtuvat nollakisat pois ja hyödyntämään pistejärjestelmän täydellisesti, mutta hän oli kuitenkin monissa kisoissa jopa aika vaisu. Fourmaux ylitti itsensä ja odotukset reilusti erityisesti kauden alkupuoliskolla, mutta loppupuolella alkoi tulla enemmän virheitäkin. Ehkä Fourmaux'n kausi oli jopa hieman yliarvostettu, mutta hän ylitti kuitenkin odotukset niin reilusti että sijoitus top3:ssa minusta ihan ansaittu, erityisesti siksi että Tänak, Ogier ja Evans alittivat oman tasonsa sen verran reilusti.

Rankkaaminen on kyllä tosi vaikeaa kun tuossahan niin Kalle kun Ogier hyötyi monessa kisassa lähtöpaikastaan ja taas Neuville ei kannata nykyisellä pistejärjestelmällä MM-johdossa edes painella kun sunnuntaina vähän kovempaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos yllä olevia kritereitä käyttäisi niin oma listaus saattaisi olla:

1. Fourmaux
2. Neuville
3. Rovanperä
4. Sesk
5. Tänäk
6. Pajari
7. Solberg
8. Ogier
9. Evans
10. Sordo

Rovanperän ja Ogierin sijoitus lähinnä heikon Sunnuntain pisteiden keruun takia ja Ogierilla loppukauden ulosajot.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vertailu tosi vaikeaa, kun esim. juuri Rovanperä ja Neuville, ja osan kaudesta myös Ogier, ajoivat periaatteessa ihan eri kisaa. Rovanperä ja Ogier (alkukaudesta) ajoivat yksittäisistä kisavoitoista ja satsasivat siksi kaiken perjantaille ja lauantaille, mutta himmasivat sunnuntaina koska eivät ajaneet sunnuntaipisteistä. Neuvillen tähtäimenä oli taas mestaruus, joten hän ei oikein edes yrittänyt ajaa kilpaa kisavoitoista, mutta napsi varmoja pisteitä ja iski aina sunnuntaina. Sekä Rovanperä että Neuville onnistuivat aika täydellisesti tuossa, joten heidän välillään tuo on aika fifty-sixty, kumman laittaa edelle.

Ogierin kautta hankaloitti tuo, että hän joutui tavallaan kesken kauden vähän "vahingossa" mukaan mestaruustaisteluun, ja pistejärjestelmästä johtuen joutui vaikean paikan eteen. Tuolla systeemillä on todella vaikea repiä isoa piste-eroa kiinni ottamatta riskejä, joten nuo riskit kostautui sitten ulosajoina. Miksi pudotin sitten Ogierin peräti vitoseksi asti, niin minusta Ogier kuitenkin sortui jopa vähän hänelle ei-niin-tyypillisiin virheisiin, joita parhaassa iskussa olevalle Ogierille ei olisi koskaan tullut. Että sikäli hän vähän alisuoritti siihen tasoon nähden, mitä häneltä parhaimmillaan voisi odottaa.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
1. Rovanperä
2. Neuville
3. Fourmaux
4. Pajari
5. Ogier
6. Solberg
7. Tänak
8. Sesks
9. Evans
10. Rossel

Tuossapa omani. Kalle ja Thierryn vertailu oli tosiaan vaikeaa, mutta lopulta ne kaikki kisat joissa Kalle oli mukana niin eihän kellään ollut palaa, ellei hän itse ajanut ulos. Pelkkä Puolan suoritus itsessään oli jo niin iso hauiksen näyttö, että ei vastaavaa suoritusta äkkiseltään tule mieleen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fourmauxin suorituksia myös vaikea verrata kun ei ihan täysin tiedossa kuinka vertailukelpoinen auto muihin nähden oli, Sesk ainakin väläytteli niin ei varmaan ihan susi, mutta kuinka paljon sitten perässä muita lopulta, ainakin edellisiin kausiin roima parannus kuskilta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Sambody

Jäsen
Kalle menee Neuvillen taakse viime kaudelta jo ihan siitä syystä, että eivät ajaneet alkuunkaan samoista lähtökohdista. Kalle itse sanoi, että välivuosi oli paikallaan, koska maailmanmestaruudesta ajaminen on henkisesti niin stressaavaa. Joo kävi tosissaan ajamassa kilpailuja, mutta ei tarvinnut yhtään miettiä maailmanmestaruustaistelua ja kantaa sen mukanaan tuomia paineita. Neuville nuo kantoi todella hyvin ja oliko Sardinia ainoa kilpailu missä ajoi ulos? Pelkästään jo sen takia hänen täytyy mennä viime kauden rankingeissa Kallen edelle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Serderderderderderderidis ilmoittautunut Tunturiralliin Rally1:llä. Olisikohan vielä muitakin tulossa testaamaan?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Serderderderderderderidis ilmoittautunut Tunturiralliin Rally1:llä. Olisikohan vielä muitakin tulossa testaamaan?

Kreikkalainen voisi tehdä todellisen kulttuuriteon ja hommata vielä kerran Olivier Huglan mukaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli Sesks mukana seuraavissa ralleissa: Ruotsi, Portugali, Sardinia, Kreikka, Viro ja Suomi. Hyvä ja laaja ohjelma. Kaksi viimeistä rallia ovat sitten eniten räätälöityjä Sesksille. Mielenkiintoista nähdä vauhti noissa muissa sorakisoissa ja Ruotsissa. Ajaakohan Sesks ollenkaan rally2-autolla tällä kaudella? Siinähän olisi hyvä paikka hankkia kokemusta vaikkapa assulta. Toki voi olla, että rahat ei riitä.
 

Sambody

Jäsen
Sesks vahvistanut ajavansa 6 kisaa Fordilla...
Ja Saudi-Arabiaa varten koitetaan vielä rahoitusta järjestää jolloin ajaisi puolet kaudesta ja käytännössä kaikki ei assu rallit kaukokilpailuja lukuunottamatta. Ihan kelpo ohjelma ja hienoa, että nosti omaa arvoaan viime kaudella näytönpaikan saadessaan sellaiseksi, että sponsorit innostuivat tukemaan hänelle noinkin laajan kauden muuten niin aneemisen kuljettajaparin omaavalla M-Sportilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos jo vähän ennakoi sarjaa kohti puoliväliä, voisiko käydä niin että Suomen MM-rallissa olisi jopa 12 Rally1-autoa lähtöluettelossa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos jo vähän ennakoi sarjaa kohti puoliväliä, voisiko käydä niin että Suomen MM-rallissa olisi jopa 12 Rally1-autoa lähtöluettelossa?

Jos Solberg ajaa rally1 autoa niin voisi veikata että se käy viro-Suomi akselilla helpoiten. Tietenkin jos Katsutan meno ei lähde muuttumaan varmaan myös Ogier mahdollinen. Eli Toyota ehkä 5 autoa. Vähän toivoisi että Lappi löytäisi jostain rahoituksen vaikka juuri Viro- Suomi ralleihin Hyundain nelosautoon. Yksi myös mikä käynyt mielessä että jos Katsutan vauhti on vaisua voisiko Lappi mennä ehkä takaisin Toyotalle.
 

Sambody

Jäsen
On siinä iso mahdollisuus, että Hyundai tuo lähtöpaikka etua hyödyntämään ihan tallin maksamana nelosauton. Toki tästä ei mitään varmasti puhuta nyt alku kaudesta, koska mitään tarvetta sen vaihtoehdon mainostamiselle ei ole. Neljä ensimmäistä kilpailua kaudelta ilmoitetulla kolmikolla, niin nelosauto pääsisi Portugalista eteenpäin vaikka koko kesän sorasesongin läpi ajamaan hyvällä lähtöpaikalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös