Mainos

Ralliketju

  • 1 865 097
  • 15 013

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No niin, tulihan sielä Turkista ihan hyvä tulos:
1. Hirvonen
2. Latvala + 7,9
3. Loeb + 25,7
4. Sordo +2.25,6
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikesta kikkailusta huolimatta komea ja ansaittu kaksoisvoitto Fordin suomalaiskaksikolle, ja vielä ihan oikein päin MM-taistelua ajatellen. Talli nimittäin ei ilmeisesti pystynyt jäädyttämään kärkitaistelua johtuen siitä että Loeb oli niin lähellä. Voitto nosti sitten Hirvosen takaisin MM-sarjan kärkeen, mikä ei välttämättä ole sitten taas hyvä asia ajatellen seuraavaa kilpailua - eli Jyväskylän rallia. Nyt tarjoutuu Citroenille mahdollisuus taktikoida Hirvosta vastaan tämän kotikilpailussa, riippuen tietenkin kelistä. Loeb on aiemminkin osoittanut että vauhti Suomen rallissa alkaa riittää voittoon, ja Hirvonen ja Latvala ovat todennäköisesti tiukoilla Loebin kanssa. Mutta tietenkin MM-sarjan kärkipaikka on aina hyvä juttu, koska Hirvonen tulee tarvitsemaan kaikki irti lähtevät pisteet loppukaudella. Jyväskylän jälkeen puolet ralleista ajetaan asfaltilla ja niissä Loeb on suomalaisille lyömätön mikäli ihmeitä ei tapahdu.

Myös Latvala nousi MM-sarjassa kolmen kärkeen, mutta MM-voitosta hän tuskin enää tällä kaudella pystyy taistelemaan - parikymmentä pistettä on vähän liikaa kiinniotettavaksi. Mielenkiintoista on että aiemmin sarjan kolmospaikkaa pitänyt Chris Atkinson on ollut vaikeuksissa heti kun sai uuden auton. Alkukaudella kaikki sujui kuin unelma ja hän oli ihan kärkitaistelussa mukana, mutta uuden auton tulon jälkeen sarakkeessa on vain kaksi nollaa. Samaan aikaan alkukauden ihan yössä ollut Petter Solberg on ajanut uudella autolla jo 11 pistettä. Mutta eipä taida kyllä Subarun uudessa autossa ainakaan vielä riittää vauhti voittotaisteluun, mikäli Citroeneille ja tehtaan Fordeille ei tule ongelmia. Ennen Jyväskylää on reilun kuukauden tauko joten saa nähdä saavatko he autoa kehitettyä sillä aikaa - potentiaalia tuossa autossa näyttäisi kyllä olevan. Suzuki jatkoi tälläkin kertaa tutulla linjallaan, auto on paitsi hidas niin myös epäluotettava. Ja mikäli testausta ja kehitystyötä ei tapahdu ollenkaan niin tilanne pahenee vain sarjan loppua kohden.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Hieno tulos todellakin. MM-taistelua ajatellen Hirvosen olikin lähes pakko voittaa Turkissa ja loistavaa, että Latvala pääsi kakkospaikalle. Eniten itseäni harmittaa Gigi Gallin ja Toni Gardemaisterin puolesta. Sympaattinen Hullu-Galli oli ajamassa loistavaa kisaa ennen auton teknisiä vikoja ja Garden Suzuki ei millään mittareilla mitattuna ole kilpailukykyinen auto. Seuraavassa kisassa Jyväskylässä veikkaan Latvalan olevan yllättävän vahvoilla, toki kahdella edelytyksellä: 1. Ford antaa Latvalan ajaa kilpailun voitosta ja 2. Latvala saa Fordinsa pidettyä tiellä. Tosin Loebin ensimmäinen voitto Jyväskylästäkään ei ole kovin kaukaa haettu ajatus.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Komea voitto tosiaan Fordkaksikolta, vaikka hieman taktikontia hyväkseen käyttivätkin. Vika ei suinkaan ole kuljettajien taikka tallin, vaan kyseessä on puhtaasti FIA:n munaus muuttaa taas kerran sääntöjä huonompaan suuntaan. Jo aiemmin käytössä ollut tyyli, jossa nopein lähtee keulaan todettiin huonoksi systeemiksi. Välillä kokeiltiin käännettyä järjestystä 15 nopeimman osalta. Nyt kun tämä systeemi ei sitten enää käynyt jostain syystä, niin miksi piti palata vanhaan huonoon, kun vaihtoehtoja on maailma pullillaan?

Yksi hyvä ehdotus olisi esim, että päivän päätteeksi kahdeksan nopeinta, jotka myöskin mm-pisteitä saavat, saisivat valita ajopaikkansa ensimmäisen kahdeksan paikan osalta. Näin ei tulisi mitään hidasteluja, vaan kärki menee lähdöstä maaliin torvi auki.

Tämä huono sääntö korostuu tänä vuonna entisestään, kun kaikkien on pakko käyttää samaa rengasta, eikä niitä saa edes leikata. Siinä viedään kuskeilta se viimeinenkin vaikutusmahdollisuus olosuhteisiin nähden.

Joka tapauksessa Mikko siirtyi takaisin MM-sarjan kärkeen, joka on kyllä kunnioitettava saavutus kovaa ranskalaista vastaan. Sen lisäksi Jari-Matti onnistui nousemaan sarjassa kolmanneksi ohi Atkinsonin.
Tosin Loebin ensimmäinen voitto Jyväskylästäkään ei ole kovin kaukaa haettu ajatus.
Jos katseet siirretään jo Jyväskylään, ja miksi ei siirrettäisi, niin Loeb voi voittaa vain, jos molemmat, sekä Mikko että Jari-Matti tekevät kohtalokkaan virheen, tai tekniikka pettää heidät.

Kuten hyvin viime vuodesta muistamme, niin Mikko oli koko rallin selkeästi Loebia nopeampi, eikä tämä pystynyt vastaamaan oikein missään vaiheessa Hirvosen vauhtiin. Jari-Mattihan oli jopa yhtä nopea kuin Grönholm, mutta malttamattomana ajoi kohtalokkaasti ulos vaurioittaen auton turvakaaria, ja kisa oli sitten siinä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jos katseet siirretään jo Jyväskylään, ja miksi ei siirrettäisi, niin Loeb voi voittaa vain, jos molemmat, sekä Mikko että Jari-Matti tekevät kohtalokkaan virheen, tai tekniikka pettää heidät.

Ja pitää muistaa, että Ford saattaa tuoda Jyväskylässä myös Grönholmin lähtölavalle eli kaiken mennessä sinivalkoisilla putkeen Loeb saa olla tyytyväinen jos yltää Jyskälässä edes neljänneksi... ; )

Lainaus Maken kotisivuilta www.mgr.fi - 16.4.08 kirjoitettu:

Bosse ei sulje aivan kokonaan pois sitä, että hän osallistuisi vielä kerran Suomen MM-ralliin Jyväskylän seudulla.

- No en nyt tiedä, katsotaan sitten, kun se tulee lähemmäksi. Kun olen jo tavallaan väistynyt, ei ole helppoa tulla takaisin ajamaan voitosta. Tunnen itseni niin hyvin, että aina pitäisi pärjätä hyvin. Varsinkin kun on kyse Suomen MM-rallista, jossa olen aina voittanut viime vuosina. On vaikea mennä sinne häviämään, Grönholm tuumaili.

Ja jossain haastattelussa (IL, IS?) Make sanoi, että välivuoden jälkeen ei Jyväskylää ajeta muuta kuin ehkä jäähyväiskisana 50 v mittarissa eli tänä vuonna Grönholm rallin ajaa tosi mielellä tai sitten ei koskaan. Jos tuolta rintamalta jotain on tulossa, veikkaisin, että jo ensi viikolla jotain tiedotetaan. Vai haluaako Grönholm ehkä ajaa jonkun lämmittelykisan heinäkuussa (vieläkö Mänttä 200 ralli on hengissä?) ensin tai todella, todella hyvät testit ennen kuin päätöksen tekee? Toisaalta eipä Grönholmille mitään ongelmia paluuta olisi tehdä, sen verran vähän aikaa kuitenkin viimeisimmästä rallista. Hyvät testit riittänevät mestarille löytämään voittoon vaadittava ajorytmi.

AKK:lle ja Neste Oil Rallille Grönholmin ajaminen Jyväskylässä olisi lottovoitto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
AKK:lle ja Neste Oil Rallille Grönholmin ajaminen Jyväskylässä olisi lottovoitto.

Ja myös Hirvoselle... Vaikka tässä on taukoa tullutkin niin luulen että Bosse pystyisi pistämään ihan tosissaan kampoihin Loebille, ja siten veisi ehkä jonkun pisteen Loebiltä pois ja mahdollisesti Hirvosen pussiin. Olisihan se kieltämättä varsin komea näky kun Jyskälän palkintopallilla olisi kolme suomalaista Ford-kuskia...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tämmöinen löytyi...

http://www.nesteoilrallyfinland.fi/19062.html

Sen verran ympäripyöreä vastaus otsikosta huolimatta, että silti pienen mahdollisuuden ajamisen puolesta jättäisin elämään... Ford suomalaisrahoittajien väreihin, Grönholmille hyvät taskurahat ja mukaan Jyväskylään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vai haluaako Grönholm ehkä ajaa jonkun lämmittelykisan heinäkuussa (vieläkö Mänttä 200 ralli on hengissä?) .

No eipä ole hengissä ei. Tainnut olla jo ainakin 5 v sitten kuollut. Aktiivi aikanaan oli muuten Maailman Vanhin pienoisralli. Nippeli tietona voin sanoa, että muuan Malcom Wilson on rallin voittanut ja vuosi taisi olla 1986 ja autona Mg Metro
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Nippeli tietona voin sanoa, että muuan Malcom Wilson on rallin voittanut ja vuosi taisi olla 1986 ja autona Mg Metro

Ja maailman tunnetuin kartturi joka Mäntän voittoa on juhlinut, lienee Matti Nykänen, joka aikoinaan Hannu Mikkolan vierellä pelkäsi ja pääsi suihkuttamaan voittosamppakaljoja : ) Ja eikös Nykäsen silloinen parempi puolisko joskus 90-luvulla päässyt otsikoihin istumalla lupaavan itä-suomalaisen rallikuskin Mika Nousiaisen (JoeUA / tämän äijän Integralea olen muuten ajanut 13-vuotiaana Uimaharjun sprinttiradalla ja tämä on taivahan tosi) kartturina ja se ralli päättyi rajuun ulosajoon ja puuhun ja iltapäivälehtien lööppeihin?

Ihan vaan noin nippelitietona ; )
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Grönholmin voi nähdä Ahvenanmaan sprintissä. Mies ajaa siellä Fordilla 0-autoa.

http://www.nesteoilrallyfinland.fi/kilpailijat/ilmo/

Neste ralliin on tullut muutama ilmoittautuminen jo, mielenkiintoisimpana nimenä tällä hetkellä Travis Pastrana. Veikkauksia kuinka kauan mies pysyy ojien välissä? "Valitettavasti" vellipohja perjantai aamuna lienee jo melkoinen haaste, kun yhdistetään vaativa tie ja ensikertalaisen rämäpään ajohalut : D Viime kaudelta juttu kun Travis sai uuden auton:

http://www.youtube.com/watch?v=ZaHcRpvqylg
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvosen Mikon puheet alkaa pikkuhiljaa kuulostaa maailmanmestarin puheilta, eli ihan selvästi alkaa miehen itseluottamus olemaan kohta sillä tasolla minkä maailmanmestariksi pääseminen vaatii. Tähän astihan Hirvosen puheet on olleet vähän sellaisia varovaisia ja monesti jo ennakkoon vähän alistuneita. Nyt mies kuitenkin puhelee että Loebin ainoa mahdollisuus voittaa Jyskälässä on hänen itsensä ja Latvalan epäonni. Nyt kun Hirvonen pystyy vielä lunastamaan puheensa niin hänhän saattaa olla vielä kova luu loppukaudella. Ihan positiivista nähdä tuollaista asennetta Hirvoseltakin.

Tässä juttu: http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/06/663307
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tosiaan tuosta Marcuksen ajamisesta Jyväskylässä on kuulunut kahta eri tarinaa, joten varmaa vastausta ei oikein ole nyt tähän kohtaan esittää. Olen siinä käsityksessä, että näitä tehtaan Ford Focuksia pitäisi löytyä lähtöviivalta 9 kappaletta. Mutta kun tuota ilmoittautuneiden listaa nyt lukee, niin vain 8 autoa ovat mukaan ilmoittaneet. Sen yhden voi hyvinkin ilmoittaa mukaan myöhemminkin, mutta se varmastikin tehdään halvemman ilmoitusajan puitteissa, jos tehtääkseen on.

Sinänsä Marcuksella ei ole mitään hätää varsinaisesti tuon vauhdin kanssa, koska on ajanut ralliautolla monastikin lopettamisensa jälkeen. Tietysti se aina vähän arveluttaa lähteä mukaan, kun vertailupohja kovimpiin ajajiin puuttuu. Selväähän se on myöskin, että mukaan lähtiessään saa tuota testiä ajella paljonkin, joten ei sekään mikään suuri ongelma ole. Ja kun vielä kyseessä olisi lähes sama auto, millä Marcus viime vuonna kilpaili, niin helppohan ne säädöt siihen on asettaa, kun muistista kuitenkin löytyvät.

Lopullinen päätös asiasta on kuitenkin tehtävä jokseenkin pikapuolin, joten pianhan se sitten julki tulee, jos mukaan lähtee.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ja myös Hirvoselle... Vaikka tässä on taukoa tullutkin niin luulen että Bosse pystyisi pistämään ihan tosissaan kampoihin Loebille, ja siten veisi ehkä jonkun pisteen Loebiltä pois ja mahdollisesti Hirvosen pussiin. Olisihan se kieltämättä varsin komea näky kun Jyskälän palkintopallilla olisi kolme suomalaista Ford-kuskia...
Eikös tämä sääntö ole aika persiistä? Loebhan voisi myös houkutella vanhoja asfalttisotaratsuja mukaan etelän kiemuroille ja suomipojat olisivat jossain kaukana palkintopallista... Mielestäni kesken kautta mukaan tulevien ei pitäisi vaikuttaa pistelaskuun. Tosin tänä aikana kun yksi, maksimissaan kaksi ajajaa kilpailee rallin maailmanmestaruudesta, liitto varmaan tyytyy kaikkeen mahdolliseen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös tämä sääntö ole aika persiistä? Loebhan voisi myös houkutella vanhoja asfalttisotaratsuja mukaan etelän kiemuroille ja suomipojat olisivat jossain kaukana palkintopallista...
Niin, muuten hyvä ajatus Citroenin kannalta, mutta nämä sotaratsut tarvitsevat autotkin alleen, ja niitä ei juuri nyt ole Citroenilla antaa.
Mielestäni kesken kautta mukaan tulevien ei pitäisi vaikuttaa pistelaskuun. Tosin tänä aikana kun yksi, maksimissaan kaksi ajajaa kilpailee rallin maailmanmestaruudesta, liitto varmaan tyytyy kaikkeen mahdolliseen.
Kautta aikain on näin ollut, että saat henkilökohtaisia mm-pisteitä, jos niille vaan yllät. Eikä tätä mielestäni kannata miksikään muuttaa. Se on monasti yksityisillekin kuskeille missä päin maailmaa tahansa mahdollisuus saada nimensä luetteloon mukaan.

Ideaalitilannehan olisi, että Marcus tulee mukaan, ja ajaa kolmanneksi. Mikolle ja Jari-Matille siinä sivussa sitten kaksoisvoitto, ja Loeb jäisi näin ollen neljänneksi. Citroenin päälliköt tukehtuisivat siihen patonkiinsa, joka päivittäin on syötävä ;)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tämä sääntö ole aika persiistä? Loebhan voisi myös houkutella vanhoja asfalttisotaratsuja mukaan etelän kiemuroille ja suomipojat olisivat jossain kaukana palkintopallista... Mielestäni kesken kautta mukaan tulevien ei pitäisi vaikuttaa pistelaskuun. Tosin tänä aikana kun yksi, maksimissaan kaksi ajajaa kilpailee rallin maailmanmestaruudesta, liitto varmaan tyytyy kaikkeen mahdolliseen.

Kyllähän tätä on tehty rallissa iät ja ajat, ja se kuuluu peliin. Onhan tallit ennenkin käyttänyt esim. jossain Korsikalla asfalttispesialisteja että saataisiin maksimoitua ensinnäkin tallin pistesaldo ja sitten myös vietyä pahimmalta kilpailijalta muutama piste. Ralliin on aina kuulunut se että mukana on myös yksityistallien autoja ja tehtaan kolmos- ja nelosautoja joiden kuljettajat eivät kierrä täyttä sarjaa, vaan ajavat vain muutamia kisoja vuodessa. Jos heiltä otettaisiin pois mahdollisuus saada pisteitä niin tälläkään kaudella ei olisi mukana kuin kymmenkunta kuljettajaa jotka keräisivät MM-pisteitä (Hirvonen, Latvala, Loeb, Sordo, P. Solberg, Atkinson, Gardemeister, Andersson, H. Solberg, Galli ja Wilson taitavat olla ainoat jotka kiertävät täyden sarjan näin äkkiä laskettuna).

Ja kyllä, myös Loebilla ja Citroenilla olisi mahdollisuus tuoda jotain asfalttispesialisteja ralleihin jos he haluaisivat, ja jos en ihan väärin muista niin Citroen taisi viime kaudella ajattaakin Francois Duvalia parissa asfalttirallissa. Ja jokainen tehdasauto jonka ratissa on osaava kuljettaja on minusta tervetullut ralleihin, veivät he sitten pisteitä mestarikandidaateilta tahi ei. Sekin kun kuuluu ralliin. Mutta aina olisi parempi kun ralleissa olisi mukana mahdollisimman paljon kärkisijoista taistelevia autoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kautta aikain on näin ollut, että saat henkilökohtaisia mm-pisteitä, jos niille vaan yllät. Eikä tätä mielestäni kannata miksikään muuttaa. Se on monasti yksityisillekin kuskeille missä päin maailmaa tahansa mahdollisuus saada nimensä luetteloon mukaan.)

Ihan totta. Yksityiskuljettajilla ei mitenkään riitä rahkeet ajaa täyttä sarjaa, ja jos heiltä viedään mahdollisuus saada MM-pisteitä niissä muutamissa ralleissa mitä he pääsevät ajamaan, niin mitäpä järkeä heidän on lähteä niihinkään ralleihin enää ajamaan? Kyllähän se mahdollisuus saavuttaa jokunen MM-piste on se mikä saa nämä yksityiskuljettajat panostamaan hirveitä summia kilpailukykyiseen kalustoon. Jos nämä "karkoitetaan" sarjasta niin typistyy MM-sarja vielä nykyistäkin laimeammaksi, ja se ei ole enää hyvä asia. Kyllä yksityiskuljettajatkin kuuluvat ralliin siinä missä tehdasteamit.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tosiaan tuosta Marcuksen ajamisesta Jyväskylässä on kuulunut kahta eri tarinaa, joten varmaa vastausta ei oikein ole nyt tähän kohtaan esittää. Olen siinä käsityksessä, että näitä tehtaan Ford Focuksia pitäisi löytyä lähtöviivalta 9 kappaletta. Mutta kun tuota ilmoittautuneiden listaa nyt lukee, niin vain 8 autoa ovat mukaan ilmoittaneet. Sen yhden voi hyvinkin ilmoittaa mukaan myöhemminkin, mutta se varmastikin tehdään halvemman ilmoitusajan puitteissa, jos tehtääkseen on.

Henkilökohtaisesti en kyllä usko Marcuksen Jyväskylässä kilpaa ajavan. Tosiaankin kahta juttua tuosta on kuulunut, tosin itse näen tuon "ei aja"-vaihtoehdon 95 % varmana. Loppu viis prossaa jäänee sitten sille pakolliselle spekulaatiolle, mitä tälläisessä tilanteessa aina on...

Tuosta ilmoittautumisproseduurista sen verran, että 27.6. päättyy ilmoittautuminen ja sen jälkeen ei kyllä enää kukaan voi kisaan ilmoittautua. Joskus antiikkisina aikoina oli käytössä se "halvempi" ja "kalliimpi" ilmoittautuminen, mutta nyt luukut lyödään kiinni kerralla eikä venkoilua sen suhteen suvaita. Ainoa vaihtoehto sen jälkeen on käytännössä tehdä kuljettajamuutoksia jo ilmoittautuneiden miehistöjen osalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuleekohan Petter muuten vielä Jyväskylään? Olis kova juttu, jos Subbe ulostais herran kesken kauden. Mutta ensi vuonna tuskin pyörittelee enää Imprezan rattia...

Olisipas aika kova ratkaisu ulostaa kesken kauden. Kukahan tuossa vaiheessa tulisi sitten korvaajaksi? Ponsilla taitaa olla sopimus kolmosauton ajamisesta syksyn kilpailuissa, ja Duval on kokonaan ilman sopimusta. Tai sitten kun Subaru ei kuitenkaan tällä kaudella mestaruuksista taistele niin voivathan he kokeilla jotain näitä nuoria lupauksiakin (esim. Mikkelsen tai Alen) ja palkata ensi kaudeksi sitten esim. Gallin tai vanhemman Solbergin.

Ja toinen kysymys on että missä Petter ajaa ensi kaudella? Fordin ja Citroenin paikat lienee jo täytetty, ja Subaru ei siis tulle missään nimessä kysymykseen. Taitaa olla Solberg liian kallis mies ajamaan Stobartin tai Munchi's-tallin Fordejakin joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi melkein Suzuki, sikäli mikäli talli enää ensi kaudella on edes mukana. Vaan jos mies ei ole Subarulla tyytyväinen mihinkään niin vaikea on kuvitella että asiat olisi yhtään paremmin Suzukillakaan, joten onkohan Suzukillakaan haluja palkata kallista pikkulasta kiukuttelemaan. Kunhan ei vain Petter kiukuttelisi itseään työttömäksi...
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
PunaMustaValko, Black&Gold, altavastaaja
Petter on ainakin vauhdissa jäänyt tallikaveri Atkinsonille kohtalaisen selvästi tällä kaudella joten ei kannattaisi hirveästi kiukutella. Ei tee hyvää tulevalle työpaikalle. Ensi kauden huippupaikat lienee jo jaettu, tosin tilannetta auttaa (ei Petterin kannalta) että Subaru tullee kahdella tallilla mukaan ensi vuonna. Muutenkin tarvittaisiin paljon enemmän talleja mukaan kuvioihin jotta mielenkiinto rallissa pysyisi yllä. Vähän niinku 80-luvulla oli.
Tilanne paranee varmasti jos/kun WRC-sarja lopetetaan ja tilalle tulee halvemmat Super 2000 autot. Toivottavasti näyttävyys ja vauhti ei kuitenkaan kärsi.

Alkaa Suomenkin ralli lähestymään ja kuume nousemaan. On se vaan hieno tapahtuma.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pari uutta maata sarjaan ensi kaudelle. Tosin Kypros on ollut ennenkin mukana, eli taas rikotaan autoja yhdellä välimeren saarista. Ihme touhua kyllä FIA:lta. Luulisi että maailmasta löytyy vähän parempi kuntoisiakin teitä jossa voisi ajaa. Taisi vielä olla niin että Kypros on MM-sarjan hitain ralli. Keskinopeus siellä n. 70 km/h paikkeilla.
Se missä kunnossa Puolan tiet sitten ovat onkin toinen juttu.

Uutinen löytyy tuolta:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1548820
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se missä kunnossa Puolan tiet sitten ovat onkin toinen juttu.

Näissä Urheilukanavan rallikoosteissa on ollut muutaman kerran jotain kansallisia ralleja Puolasta ja ainakin niissä tiet on näyttäneet ihan hirveiltä. Käytännössä tiet on olleet sellaisia traktorilla ajettuja polkuja keskellä peltoa tai sitten jotain helvetin huonokuntoisia asfalttiteitä. Toivottavasti MM-ralleihin etsivät jotain vähän parempikuntoisia teitä.

Kypros olisi kyllä pitänyt pitää kaukana MM-kalenterista! Eikö yksi saatanan kivikossa ajettava ralli (Kreikka) jo riitä? Ihan helvetin typerää viedä ralleja tuollaisiin olosuhteisiin että käytännössä kyse ei ole mistään nopeuskilpailusta tai kilvan ajosta vaan siitä kuka onnistuu jollain ihmeen tavalla pitämään autonsa ehjänä koko kilpailun ajan. Jyväskylän kaltaisia nopeilla teillä ajettavia soraralleja kaivattaisiin lisää, ei tuollaista kivikossa möyrimistä. Eikö se ole enemmän näiden off-road -miesten touhua?

Ihan kuin FIA haluaisi tahallaan tuhota koko rallin lajina, kun koko ajan tehdään vain typeriä päätöksiä typerien päätösten päälle. Jos ei sääntöjen kanssa perseillä niin sitten sekoillaan tuon rallikalenterin kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Matti Rantanen WRC-autolla Jyväskylään

Lisää suomalaiskuskeja WRC-kaluston rattiin. Rantanen saa hyvän näytönpaikan Jyväskylässä Ramsport-tallin Fordilla. Auto on Focus vuosimallia 2006 mutta talli ja auto on sama jossa Norjan Andreas Mikkelsen on ajanut varsin hyviä aikoja ja jopa MM-pisteitä.

Rantanen on pikku-N:n Suomen mestari vuodelta 2006 ja viime kaudella oli isommassa N-ryhmässä sarjan kuudes. Rantanen kuuluu myös AKK:n rallivalmennusryhmään. Kokemusta WRC-kalustosta ei ole joten varmasti alussa tulee sopeutumisvaikeuksia mutta jos edes jotenkin pysyy Mikkelsenin kyydissä niin hyvin menee, koska tuota norjalaista pidetään aikamoisena lupauksena.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Se on sitten tänään viimeinen päivä ilmoittautua Neste Oil Ralliin (tämä muistutuksena niille, jotka ovat tuon unohtaneet, mutta silti suunnitelleet osallistuvansa...). Eli klo 18.00 lyö kongi ja sitten lasketaan ilmoittautuneet. Pikaisesti laskin äsken nettisivuilla olevasta listasta että reilut 90 autokuntaa olisi nyt mukana, eli kuka ties yli sadan mennään jonkun matkaa. Toivottavasti ainakin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lisää suomalaiskuskeja WRC-kaluston rattiin. Rantanen saa hyvän näytönpaikan Jyväskylässä Ramsport-tallin Fordilla. Auto on Focus vuosimallia 2006 mutta talli ja auto on sama jossa Norjan Andreas Mikkelsen on ajanut varsin hyviä aikoja ja jopa MM-pisteitä.
Kovan haasteen on Rantanen itselleen ottanut, kun on tällaiseen projektiin lähtenyt. Mutta ei todellakaan tuomita etukäteen, vaan annetaan mahdollisuus näyttää auton ratissa, mikä hän on miehiään. Toivottavasti saa ajaa kuitenkin testiä ennen kilpailua, koska sitä tarvitaan tottumiseen Mitsun EVO 9:n jälkeen.

Mitä sitten tulee tuohon Mikkelseniin, niin helppo on kaverin autoja vuokrata, kun niitä on omistuksessa käsittääkseni 8 kpl. Ja kun muistetaan, että ikää tällä norjalaisella on vasta 19v, niin asiat ovat sen suhteen varsin hyvin mallillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös