Ilmanotto... Koneelle puhdasta ilmaa kun pölyä ja kuraa niin paljon. Oli kaikissa autoissa.Mikä ihmeen "pakoputki" oli ainakin Greensmithin auton katolle asennettuna?
Ilmanotto... Koneelle puhdasta ilmaa kun pölyä ja kuraa niin paljon. Oli kaikissa autoissa.Mikä ihmeen "pakoputki" oli ainakin Greensmithin auton katolle asennettuna?
Snorkkeli se on. Auttaa vesiesteiden ja pölyisien kohtien ylityksessä.Mikä ihmeen "pakoputki" oli ainakin Greensmithin auton katolle asennettuna?
Kiitos infosta.Ilmanotto... Koneelle puhdasta ilmaa kun pölyä ja kuraa niin paljon. Oli kaikissa autoissa.
Kuinka syvien jokien yli tuolla tänä vuonna piti ajaa?Snorkkeli se on. Auttaa vesiesteiden ja pölyisien kohtien ylityksessä.
Kuinka syvien jokien yli tuolla tänä vuonna piti ajaa?
Vai menikö reitti Niilin alkulähteiden yli ja vain snorkkeli näkyi pinnalla? =D
Aika erikoista tosiaan. Jos olisi ollut kyseessä etähuolto, niin jotenkin voisi ymmärtää. Mutta kun huolto tehtiin ihan huoltoparkissa, niin miten voi loppua miehet kesken. Ellei sitten tosiaan ole lähdetty säästämään kuluissa ja muutama huoltomies on jätetty pois siitä vakiomäärästä, joka kolmea autoa normaalisti hoitaa.
Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?Kolmen tallin autolla saa olla 12 mekaanikkoa ja kahden tallin autolla 8 mekaanikkoa työskentelemässä autojen kanssa. Perustilanteessa siis jokaiselle autolle huollossa on riittää 4 mekaanikkoa. Sitten kun käy vahinko ja on esim. 15min huolto, niin kaikki mekaanikot siirtyvät tottakai "ykköskuskin" autoon, jotta se saadaan korjattua. Lappi tulee hierarkiassa kuitenkin vasta selvästi kolmantena, ei aja täyttä kautta, eikä ollut mitään panostakaan sijoitusten osalta.
Näin tuo minusta sääntökirjassa lukee, että nuo maksimimäärät on tiimikohtaiset. Eli kahden auton tiimillä huollossa saa olla 8 miestä ja kolmen auton tiimillä 12. Ei sitä ole ainakaan sääntökirjassa rajoitettu, kuinka monta saa olla yhden auton kimpussa.Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?
Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?
Jossain kohtaa oli vaan niin, että maksimimäärä oli kerrottu, eikä voinut lainata tallikaverilta.
Ei se Kallella ollu varmaan siitä kiinni että "kyllästy" 2 mestaruuden jälkeen. Nykyään vaan ralli on sitä että esimerkiks videoita katotaan enemmän kun ajetaan, vauhdit on niin kovia että jos et tuijota niitä videoita etukäteen ni jäät heti jälkeen. Nykypäivänä uskosin että lyhyemmät viikonloput ja vähemmän tai jopa ei ollenkaan niitä nuottiautoja etukäteen, menee liian isosti painotus ennakointiin ja taktikointiin ajamisen sijaan. Toki Jos ei olis nuottiautoo niin sitten tulee liian ratkasevaks rengasvalinnat, niin en tiedä miten ton voi ratkasta. Ehkä tarvis pitää reitit piilossa pidempään tai muuta. Sen tiedän varmuudella että ainakin Kallee rupes vituttaan se että jos aiot pärjätä niin videoita on katottava aivan järjetön määrä reitiltä ennenkun edes pääset ajaan, ei Kallee se ajaminen tai sen määrä oo koskaan häirinny, vaan se ylimääränen työ siinä ympärillä.Ei ihme ettei rallia arvosteta moottoriurheilun maailmassa entiseen tapaan! Pari tallia (4-6 autoa) jakaa 1-10 sijaa kisassa. Mistä se kattojärjestö saa rahat, kun ketään ei enää kiinnosta? Koko systeemin ja kiinnostavin kuski kyllästyi 2 mestaruuden jälkeen, kun oli liian ylivoimainen! Loeb oli ylivoimainen 8v putkeen ja rahaa löytyi. Olisiko lajin kehittäminen unohtunut? Ranska, anyone?
Tämä nykymalli vie ehkä rallia enemmän nopeuskilpailuksi, tai nopeutta painottavaksi kilpailuksi, kun taas itselleni ralli on aina ollut yhdistelmä nopeutta ja luotettavuutta. Kilpailuja on aina ajettu hyvin erilaisissa olosuhteissa, ja voittaminen on vaatinut paitsi sitä, että pystyy ajamaan mahdollisimman nopeasti, niin myös hallitsemaan noita olosuhteita ja ajamaan niin, että auto pysyy nipussa. Kyllähän Safarissakin kuka tahansa pystyy lujaa ajamaan, mutta ne on eri miehiä ketkä ajaa lujaa pitäen kuitenkin myös auton ehjänä. Kuten sanoit, niin pistejärjestelmä arvosti tällä kertaa aika vähän sitä, että Rovanperä hallitsi nuo olosuhteet paremmin kuin kukaan muu koko viikonlopun aikana.Sunnuntai on jo koko päivän kestävä "Power", päivän voittaja saa 7pistettä vaikka koko aiempi viikonloppu olisi mennyt päin honkia. Lisäksi vielä viimeinen EK oma Powerinsa, jonka voitosta saa 5p.
Suhde on vaan ihan väärä. Kalle ajoi ensimmäiset noin 300km nopeimmin, josta ansaitsi 18p. Sekin vielä ehdollisena. Tänak ja Neuville ajoivat kovaa 1/4 siitä mitä Kalle, eli sunnuntain noin 75km ja saivat kumpikin 11pst.
Sen arvo, että Kalle ei hajoittanut autoaan huonoilla osuuksilla ja muutenkin hallitsi tapahtumia kolme päivää, oli 7 pistettä. Kyllähän se niin on, kuten @-pasi- sanoo. Järjestelmässä on hyvää, mutta säätöjä tarvitaan.
Safarissa oli muuten hyvä video juuri tästä, kun Tänak ja Järveoja istuivat huoltotauolla maassa läppäri sylissä ja tekivät korjauksia nuotteihin incar-videon perusteella. Eli noita videoita ei katsella vain ennen kilpailuja tai hotellilla, vaan niihin käytetään yhä enemmän aika myös siinä kisaviikonlopuna aikana kaikilla tauoilla.Nykyään vaan ralli on sitä että esimerkiks videoita katotaan enemmän kun ajetaan, vauhdit on niin kovia että jos et tuijota niitä videoita etukäteen ni jäät heti jälkeen.