Robin Big Snake
Jäsen
Hiukan henkitoreissaan sarja on. Ensin loppuu tehdastallit ja seuraavaksi täyspäiväiset kuskit.
En tiedä mitä pelleilyä tuossa nyt loppujen lopuksi on? Jos haluaa pitää väliin yhden löysemmän vuoden, mutta ei ole suunnitelmissa lopettaa kokonaan, niin miksi ei sitten ajaisi muutaman valikoidun rallin? Ensinnäkin pystyy pitämään ajotuntumaa yllä, että ei sitten vuoden päästä ole ihan vieraantunut lajista, ja toisekseen pystyy rennosti keskittymään noihin yksittäisiin kisoihin kun ei tarvitse ajatella mestaruutta. Kyllähän Kallellakin varmaan esimerkiksi Jyväskylän voitto sieltä toivelistalta löytyy.Olis nyt sitten ollut kokonaan ajamatta eikä lähtenyt tällaiseen pelleilyyn.
Siihen lisäksi vielä matkustaminen. Tälläkin kaudella 13 kilpailua viidellä eri mantereella joten matkustuskilometrejä tulee. Kisojen määrähän ei sinällään ole rallissa lisääntynyt vuosikausiin ja 2000-luvun alussa ajettiin jopa enemmän kisoja, mutta nykyisin on kaikenlaista pr-kissanristiäistä paljon enemmän ja myös kuljettajien fyysiset vaatimukset kovempia, minkä takia kuljettajat treenaavat fysiikkaansa huomattavan paljon enemmän kuin takavuosina.Olen miettinyt hiljaa mielessäni, että nykyinen meininki missä videoilta kuskien täytyy opetella käytännössä pätkät ulkoa niin hyvin kuin mahdollista muiden ajo, nuotitus ja pr-hommien lisäksi tekee ralli viikoista helvetin raskaita kuljettajille ja karttureille. Katsokaa esimerkiksi se Kallen vlog Jyväskylän mm-rallista. Ei ihme, että entistä useammille(Sordo, Lappi, Ogier ja nyt Kalle) maistuu pätkätyöt mm-sarjassa
Siihen lisäksi vielä matkustaminen. Tälläkin kaudella 13 kilpailua viidellä eri mantereella joten matkustuskilometrejä tulee. Kisojen määrähän ei sinällään ole rallissa lisääntynyt vuosikausiin ja 2000-luvun alussa ajettiin jopa enemmän kisoja, mutta nykyisin on kaikenlaista pr-kissanristiäistä paljon enemmän ja myös kuljettajien fyysiset vaatimukset kovempia, minkä takia kuljettajat treenaavat fysiikkaansa huomattavan paljon enemmän kuin takavuosina.
Kaksinkertainen ja kahdeksankertainen mestari ei lähde ajamaan vajaata ohjelmaa auttaakseen tallikaveria voittamaan mestaruus, vaan eiköhän sekä Rovanperä että Ogier lähde ajamaan voitosta ihan jokaisessa kisassa mihin osallistuvat. Siihenhän Kalle jo viittasi tuolla, että nyt on mukava lähteä heti alusta hyökkäämään kun ei ole heti takamatkalla lähtöpaikan vuoksi. Siinä mielessä Evansilla on kyllä hankala tilanne, koska hän ei juuri tallin sisältä tule apuja saamaan muuten, kuin että em. kaksikko ajaa parhaassa tapauksessa pisteitä myös pahimmilta kilpailijoilta.En ole yhtään varma siitä pelataanko Toyotalla Kallen ja Sebin kanssa yhtään Evansin pussiin.
Luulen että Monte jää pois ja Portugali sen tilalle. Muuten aikalailla tuo on se kalenteri. Jouhki puhui 7 rallista, joten yksi vielä varmaan mukaan lisäksi.Tuossa kun katsoo ensikauden sarjaa niin Rovanperän ohjelma voisi olla:
tai ehkä Puola voisi vaihtua asfalttiin
- Monte-Carlo 25.-28.1
- Ruotsi 15.-18.2.
Kenia 28.-31.3.- Kroatia 18.-21.4.
Portugali 9.-12.5.Italia 30.5.-2.6.- Puola 27.-30.6.
- Latvia 18.-21.7.
- Secto Rally Finland 1.-4.8.
Kreikka 5.-8.9.Chile 26.-29.9.Keski-Eurooppa 31.10.-3.11.- Japani 21.-24.11.
Jos se olisi noin, niin on täysin mahdollista että Kalle johtaa MM-sarjaa Jyväskylän jälkeen. Hyvin todennäköisesti olisi ainakin aivan kärkitaistossa. Noinkohan malttaisi jättää kolme peräkkäin ajamatta loppukaudesta.Tuossa kun katsoo ensikauden sarjaa niin Rovanperän ohjelma voisi olla:
tai ehkä Puola voisi vaihtua asfalttiin
- Monte-Carlo 25.-28.1
- Ruotsi 15.-18.2.
Kenia 28.-31.3.- Kroatia 18.-21.4.
Portugali 9.-12.5.Italia 30.5.-2.6.- Puola 27.-30.6.
- Latvia 18.-21.7.
- Secto Rally Finland 1.-4.8.
Kreikka 5.-8.9.Chile 26.-29.9.Keski-Eurooppa 31.10.-3.11.- Japani 21.-24.11.
Hiukan henkitoreissaan sarja on. Ensin loppuu tehdastallit ja seuraavaksi täyspäiväiset kuskit.
ROVANPERÄN päätös on rallin MM-sarjalle kokonaisuudessaan isku vyön alle, mutta on samalla Toyotalle unelmien mahdollisuus, joka karulla tavalla osoittaa lajiin liittyvän epäsuhdan.
Toyota-kuskit Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä eivät tule missään vaiheessa kautta 2024 johtamaan rallin MM-sarjaa, joten he pääsevät jokaiseen osakilpailuun ihanteellisilta lähtöpaikoilta.
Tämä tarkoittaa sitä, että heillä on mahdollisuus voittaa jokainen osakilpailu. Taidoiltaan he ovat siihen osoittaneet pystyvänsä jo aiemmin, joten paras mahdollinen lähtöpaikka rallin avauspäivänä ikään kuin sinetöi asian.
Kumpikin valitsee kisaohjelmaansa itselleen mieluisimmat rallit, mikä tarkoittaa sitä, että vain ihme voi estää heitä voittamasta.
Tämä koskee luonnollisesti myös Suomen MM-rallia, joka on lajissa ainut tavoittelemisen arvoinen asia, joka Rovanperältä vielä puuttuu.
Ennen kuin kotikisan voitto on takataskussa, ei ammattimaiselle ralliuralle voi laittaa pistettä. Nyt tuokin tavoite tulee entistä lähemmäksi, kun toiset auraavat tietä puhtaaksi Rovanperälle rallin avauspäivänä.
MERKKIMESTARUUSTAISTELUSSA Toyotan laariin sataa niin, että ropina käy.
Voi olla koko WRC nurin sitten, kun Kalle haluaa taas ajaa koko kautta. No onneksi vaihtoehtoja on, mutta onko yhtä rahakkaita? Toisaalta rahat koko loppuelämää varteen on jo tienattuna, joten miksi riskeerata ja käyttää kaikki aika ralliin.
Voi se riittää kun siellä ei ole Kalle Rovanperää ajamassa täyttä kautta ;)Jos Kalle ajaa 7 kisaa ja voittaa ne kaikki ja powerit kaupan päälle, tulee 210p. Ei taida ihan riittää…
Toiselta foorumilta bongasin tiedon, että ensi kaudesta tulee ensimmäinen sitten vuoden 1988, jolloin yksikään suomalainen ei aja täyttä kautta. Tuolloinhan kukaan ei toki osallistunut kaikkiin kisoihin, vaan kahdeksassa rallissa sai ajaa. Hannu Mikkola ajoi seitsemän rallia.