Mainos

Ralliketju

  • 1 837 620
  • 14 817

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
No enpä olisi uskonut että välikauden pitää mutta kerkeäähän noita mestaruuksia voittaa vielä myöhemminkin. Nyt avautuu sitten Evansille sekä Neuvillelle se tuhannen taalan paikka ottaa se mestaruus, toki Tänakilla myös tuohon yhtäläinen mahdollisuus.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kalle päätti sitten antaa muillekin jonkinlaisen sauman mestaruuteen. Nyt olisi kyllä Hyundailla tuhannen taalan paikka napata se kauan haviteltu mestaruus, mutta kun on taas kaksi kukkoa tunkiolla ja kummallakin ehkä parempi sauma mestaruuteen kuin koskaan, niin se voi myös kääntyä heitä vastaan ja se onkin Evans, joka nappaa mestaruuden.

Saattaa vähän Neuvillenkin leirissä jurppia, että Tänakin piti juuri nyt palata talliin. Erityisesti tässä tilanteessa Neuville todennäköisesti toivoisi olevansa tallin ehdoton ykköstykki kuten tällä kaudella.
 

Sambody

Jäsen
Olen miettinyt hiljaa mielessäni, että nykyinen meininki missä videoilta kuskien täytyy opetella käytännössä pätkät ulkoa niin hyvin kuin mahdollista muiden ajo, nuotitus ja pr-hommien lisäksi tekee ralli viikoista helvetin raskaita kuljettajille ja karttureille. Katsokaa esimerkiksi se Kallen vlog Jyväskylän mm-rallista. Ei ihme, että entistä useammille(Sordo, Lappi, Ogier ja nyt Kalle) maistuu pätkätyöt mm-sarjassa
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olis nyt sitten ollut kokonaan ajamatta eikä lähtenyt tällaiseen pelleilyyn.
En tiedä mitä pelleilyä tuossa nyt loppujen lopuksi on? Jos haluaa pitää väliin yhden löysemmän vuoden, mutta ei ole suunnitelmissa lopettaa kokonaan, niin miksi ei sitten ajaisi muutaman valikoidun rallin? Ensinnäkin pystyy pitämään ajotuntumaa yllä, että ei sitten vuoden päästä ole ihan vieraantunut lajista, ja toisekseen pystyy rennosti keskittymään noihin yksittäisiin kisoihin kun ei tarvitse ajatella mestaruutta. Kyllähän Kallellakin varmaan esimerkiksi Jyväskylän voitto sieltä toivelistalta löytyy.

Sinällään yllättävä päätös, koska kyseessä vasta nuori mies, mutta Kallen kohdalla kannattaa aina muistaa sekin, että hän on aloittanut rallin ehkä nuorempana kuin kukaan koskaan, ja ajanut 23-vuotiaana ammatikseen jo liki kymmenen kautta. Nyt hän on nuorin kisavoittaja kautta aikojen, nuorin maailmanmestari kautta aikojen ja tietenkin myös nuorin kaksinkertainen maailmanmestari kautta aikojen. Siinä voi ehkä jo yhden kauden vähän rennomminkin vetää ja harrastella driftingiä ja muuta mukavaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tietyllä tapaa yllätys että ottaa tuon välikauden nyt, mutta tosiaan JOS ajaa 25 taas koko kauden, niin ehkä looginenkin.

Toki tämä johtaneet sellaiseen ikävään tilanteeseen että ensi vuonna näemme MM-ralleja joissa 0 suomalaiskuskia pääluokan autoissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen miettinyt hiljaa mielessäni, että nykyinen meininki missä videoilta kuskien täytyy opetella käytännössä pätkät ulkoa niin hyvin kuin mahdollista muiden ajo, nuotitus ja pr-hommien lisäksi tekee ralli viikoista helvetin raskaita kuljettajille ja karttureille. Katsokaa esimerkiksi se Kallen vlog Jyväskylän mm-rallista. Ei ihme, että entistä useammille(Sordo, Lappi, Ogier ja nyt Kalle) maistuu pätkätyöt mm-sarjassa
Siihen lisäksi vielä matkustaminen. Tälläkin kaudella 13 kilpailua viidellä eri mantereella joten matkustuskilometrejä tulee. Kisojen määrähän ei sinällään ole rallissa lisääntynyt vuosikausiin ja 2000-luvun alussa ajettiin jopa enemmän kisoja, mutta nykyisin on kaikenlaista pr-kissanristiäistä paljon enemmän ja myös kuljettajien fyysiset vaatimukset kovempia, minkä takia kuljettajat treenaavat fysiikkaansa huomattavan paljon enemmän kuin takavuosina.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
TLDR uutiset, joten ajaako Ogier ja Kalle samoja kisoja myös? Katsuta ilmeisesti ajaa täyden sarjan ja tiimipisteistä aina? Onko Toyotalla siis aina/joskus/ei koskaan neljä autoa mukana?

Voiko tulla jopa sellainen tilanne, että sekä Ogieria että Kallea alkaa pistetilanne ja mestaruus houkuttaa jossain kohtaa kun pääsevät vuoron perään hyötymään lähtöpaikasta, Huyndait vetää keskinäiset raivopäässä mettään ja Evansin pää ei kestä osa-aikaisille häviämistä.
 

Sambody

Jäsen
Jäi Kallen ilmoituksen alle Toyotan tiedote kuski kokoonpanosta. Ogierin ilmoitettiin ajavan myös valikoidut kisat kuten parina viime vuonna. Evans ja Katsuta ajavat täyden kalenterin. Nuorten kuljettajien ohjelmassa Hikaru Kogure ja Yuki Yamamoto ajavat Euroopassa ajettavat mm-osakilpailut Wrc-2 luokassa ja jatkavat Mikko Hirvosen johtamassa opastuksessa.

Kyllä nyt on baana auki mielenkiintoiseen mm-taisteluun Evansin, Tänakin ja Neuvillen välillä kuljettajien mestaruudesta, mitä sekoittamaan tulee Ogier, Rovanperä ja Lappi päästessään kilpailuihin hyviltä lähtöpaikoilta. Toki Evans lienee hieman paitsiossa siinä suhteessa, että Lappi ja kuka ikinä kolmatta Hyundaita hänen lisäkseen kuljettaa tullaan varmasti uhraamaan Tänakin ja Neuvillen mestaruustaiston tieltä, jos kilpailutilanne sen mahdollistaa. En ole yhtään varma siitä pelataanko Toyotalla Kallen ja Sebin kanssa yhtään Evansin pussiin.

Pahin skenaario mikä tulee mieleen on, että Hyundai osuu heti Tänakin käteen ja ajaa helppoon mestaruuteen. 2019 on vielä varsin tuoreessa muistissa jolloin muilla ei oikeastaan ollut mitään palaa hänen vauhtiinsa, jos vain tekniikka kesti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siihen lisäksi vielä matkustaminen. Tälläkin kaudella 13 kilpailua viidellä eri mantereella joten matkustuskilometrejä tulee. Kisojen määrähän ei sinällään ole rallissa lisääntynyt vuosikausiin ja 2000-luvun alussa ajettiin jopa enemmän kisoja, mutta nykyisin on kaikenlaista pr-kissanristiäistä paljon enemmän ja myös kuljettajien fyysiset vaatimukset kovempia, minkä takia kuljettajat treenaavat fysiikkaansa huomattavan paljon enemmän kuin takavuosina.

Tässä täytyy toki muistaa että matkustusta on myös vähentynyt, koska nyt testataan kilpailumaissa huomattavasti vähemmän kuin ennen. Vielä 2000-luvun alkupuolella isot tiimit saattoivat kesällä ennen Jyskälää pörrätä toista viikkoa hakemassa säätöjä mahdollisimman monipuoliselle tiekattaukselle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En ole yhtään varma siitä pelataanko Toyotalla Kallen ja Sebin kanssa yhtään Evansin pussiin.
Kaksinkertainen ja kahdeksankertainen mestari ei lähde ajamaan vajaata ohjelmaa auttaakseen tallikaveria voittamaan mestaruus, vaan eiköhän sekä Rovanperä että Ogier lähde ajamaan voitosta ihan jokaisessa kisassa mihin osallistuvat. Siihenhän Kalle jo viittasi tuolla, että nyt on mukava lähteä heti alusta hyökkäämään kun ei ole heti takamatkalla lähtöpaikan vuoksi. Siinä mielessä Evansilla on kyllä hankala tilanne, koska hän ei juuri tallin sisältä tule apuja saamaan muuten, kuin että em. kaksikko ajaa parhaassa tapauksessa pisteitä myös pahimmilta kilpailijoilta.

Mutta mielenkiintoista on nähdä myös, minkälaiseksi tuo Hyundain sisäinen dynamiikka muodostuu. Annetaanko molemmille tasavertaiset mahdollisuudet vai panostaako Hyundai enemmän Tänakiin Neuvillen kustannuksella? Ja miten tuo tallin sisäinen kilpailutilanne sitten vaikuttaa molempien ajamiseen. Evansilla tilanne on siinä mielessä selkeämpi, että hän tietää pelin hengen jo tässä vaiheessa ja pystyy siihen henkisesti valmistautumaan. Japanissahan kuultiin Abiteboulilta mielenkiintoinen lausunto haastattelussa, kun hän sanoi toivovansa että "Tänakista tulisi Hyundaille samanlainen kuljettaja kuin Max Verstappen on Red Bullille", mikä heti heitti pienen kysymysmerkin Neuvillen aseman kohdalle.

Sitä ei ole vielä missään kerrottu, kuinka monta kisaa Kalle ja Ogier ajavat, mutta Ogier näytti tällä kaudella että välttämättä se mestaruudesta taisteleminen ei ihan täysin poissuljettua ole vaikka jättäisi joitakin kisoja väliinkin. Tämä vaatii toki myös apuja muilta siten, että ajetaan voittoja sopivasti ristiin ja tulee jokunen nollakisakin esim. ulosajojen vuoksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuossa kun katsoo ensikauden sarjaa niin Rovanperän ohjelma voisi olla:

  1. Monte-Carlo 25.-28.1
  2. Ruotsi 15.-18.2.
  3. Kenia 28.-31.3.
  4. Kroatia 18.-21.4.
  5. Portugali 9.-12.5.
  6. Italia 30.5.-2.6.
  7. Puola 27.-30.6.
  8. Latvia 18.-21.7.
  9. Secto Rally Finland 1.-4.8.
  10. Kreikka 5.-8.9.
  11. Chile 26.-29.9.
  12. Keski-Eurooppa 31.10.-3.11.
  13. Japani 21.-24.11.
tai ehkä Puola voisi vaihtua asfalttiin
 
Voi olla koko WRC nurin sitten, kun Kalle haluaa taas ajaa koko kautta. No onneksi vaihtoehtoja on, mutta onko yhtä rahakkaita? Toisaalta rahat koko loppuelämää varteen on jo tienattuna, joten miksi riskeerata ja käyttää kaikki aika ralliin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa kun katsoo ensikauden sarjaa niin Rovanperän ohjelma voisi olla:

  1. Monte-Carlo 25.-28.1
  2. Ruotsi 15.-18.2.
  3. Kenia 28.-31.3.
  4. Kroatia 18.-21.4.
  5. Portugali 9.-12.5.
  6. Italia 30.5.-2.6.
  7. Puola 27.-30.6.
  8. Latvia 18.-21.7.
  9. Secto Rally Finland 1.-4.8.
  10. Kreikka 5.-8.9.
  11. Chile 26.-29.9.
  12. Keski-Eurooppa 31.10.-3.11.
  13. Japani 21.-24.11.
tai ehkä Puola voisi vaihtua asfalttiin
Luulen että Monte jää pois ja Portugali sen tilalle. Muuten aikalailla tuo on se kalenteri. Jouhki puhui 7 rallista, joten yksi vielä varmaan mukaan lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa kun katsoo ensikauden sarjaa niin Rovanperän ohjelma voisi olla:

  1. Monte-Carlo 25.-28.1
  2. Ruotsi 15.-18.2.
  3. Kenia 28.-31.3.
  4. Kroatia 18.-21.4.
  5. Portugali 9.-12.5.
  6. Italia 30.5.-2.6.
  7. Puola 27.-30.6.
  8. Latvia 18.-21.7.
  9. Secto Rally Finland 1.-4.8.
  10. Kreikka 5.-8.9.
  11. Chile 26.-29.9.
  12. Keski-Eurooppa 31.10.-3.11.
  13. Japani 21.-24.11.
tai ehkä Puola voisi vaihtua asfalttiin
Jos se olisi noin, niin on täysin mahdollista että Kalle johtaa MM-sarjaa Jyväskylän jälkeen. Hyvin todennäköisesti olisi ainakin aivan kärkitaistossa. Noinkohan malttaisi jättää kolme peräkkäin ajamatta loppukaudesta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kalle sanoi, että mitään ei ole vielä lyöty lukkoon mutta tavoitteena on ajaa sellaisia kisoja, jotka ovat "positiivisia heille". Japanin kisa on tietysti Toyotalle todella tärkeä, mutta Kalle itse on sanonut että ei oikein hirveästi tykkää noista Japanin teistä eikä oikein koe että ne sopisi hänelle. Tämä pistää miettimään, että voisiko Toyota antaa hänen jättää Japanin kisan välistä?

Muuten tuo kyllä näyttää aika loogiselta listalta niistä kisoista, mistä Kalle yleensä on pitänyt ja joissa hän on ollut vahva. Ja se Jyväskylän voittohan siellä varmaan ensi kaudella eniten kutittelee.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Hiukan henkitoreissaan sarja on. Ensin loppuu tehdastallit ja seuraavaksi täyspäiväiset kuskit.

Onhan noita jotain Jyskälän ajoja tullut vilkastua ja Kallella kulkee, mutta jotenkin nuhanen fiilis tuosta sarjasta on. Tv-tuotannot ihan kohtuullisia, kait, muutoin vähän vajaalla pakalla.

Twitterissä osui vertais Samppa Lajuseen. Tiedä häntä. Onhan tuossa takana jo pitkä pätkä lajin parissa, vaatii/vaatinut pyörimisen ympäri maailmaa pitkin kalenterivuotta, nuorella iällä, kuluttavaa hommaa eikä laji nyt ihan vaaratonta touhuakaan ole, vaikka eihän rallia voiteta jos siellä pelätään.

Eipä tällastakaan olis tullut ajateltua

ROVANPERÄN päätös on rallin MM-sarjalle kokonaisuudessaan isku vyön alle, mutta on samalla Toyotalle unelmien mahdollisuus, joka karulla tavalla osoittaa lajiin liittyvän epäsuhdan.

Toyota-kuskit Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä eivät tule missään vaiheessa kautta 2024 johtamaan rallin MM-sarjaa, joten he pääsevät jokaiseen osakilpailuun ihanteellisilta lähtöpaikoilta.

Tämä tarkoittaa sitä, että heillä on mahdollisuus voittaa jokainen osakilpailu. Taidoiltaan he ovat siihen osoittaneet pystyvänsä jo aiemmin, joten paras mahdollinen lähtöpaikka rallin avauspäivänä ikään kuin sinetöi asian.

Kumpikin valitsee kisaohjelmaansa itselleen mieluisimmat rallit, mikä tarkoittaa sitä, että vain ihme voi estää heitä voittamasta.

Tämä koskee luonnollisesti myös Suomen MM-rallia, joka on lajissa ainut tavoittelemisen arvoinen asia, joka Rovanperältä vielä puuttuu.

Ennen kuin kotikisan voitto on takataskussa, ei ammattimaiselle ralliuralle voi laittaa pistettä. Nyt tuokin tavoite tulee entistä lähemmäksi, kun toiset auraavat tietä puhtaaksi Rovanperälle rallin avauspäivänä.

MERKKIMESTARUUSTAISTELUSSA Toyotan laariin sataa niin, että ropina käy.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rohkea ja hieno päätös Kallelta, vaikka toki katsojan näkökulmasta vähän harmittaa ensi kauden osalta. Voisin kuvitella, että nähdään jopa vieläkin astetta vauhdikkaampaa ja rohkeampaa Kallea, kun ei tarvitse pohtia MM-sarjan pistetilannetta erityisemmin, vaan voi keskittyä voittamaan ne rallit, missä on mukana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voi olla koko WRC nurin sitten, kun Kalle haluaa taas ajaa koko kautta. No onneksi vaihtoehtoja on, mutta onko yhtä rahakkaita? Toisaalta rahat koko loppuelämää varteen on jo tienattuna, joten miksi riskeerata ja käyttää kaikki aika ralliin.

Itseasiassa taisi nyt Kalle vasta päästä tuplamestarina määrittämään kunnolla neuvotteluissa ehtonsa. Ja jos 25 ajaa taas täyden kauden, niin se tuottanee mukavat rahat
Tietty ensi vuonna voi tienata menestysbonuksillakin hyvin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Rovanperä Tekee ensi kaudella historiaa olemalla ensimmäinen puolikkaan kauden ajanut joka voittaa mestaruuden. Hymiö.

Vakavasti, ihan ymmärrettävä päätös ja eipä tuossa ainakaan itsellä ole sen kummemmin kritisoitavaa. Rovanperä on välivuoden jälkeenkin niin nuori, että voi ajaa sen 15-20 vuotta MM-sarjaa jos vaan itseään kiinnostaa.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotenkin sellainen fiilis, mikäli Hyundailla ja Toyotalla suht samanlainen suorituskyky ensi kaudella, niin Tänak vie pytyn, vaikka Neuville koittaa hiekoittaa tätä.. Tänak nopein ensi kaudella täyden sesongin ajavista..

Ja toivottavasti, kun Kalle taas ajaa 2025 täyden kauden siellä olisi esim. Subaru mukana ja muutenkin noita kisaviikonloppuja olisi muutettu kuljettaja ja yleisöystävällisimmiksi..

Kaikesta huolimatta mielenkoinen kausi edessä. Kalle varmasti on noilla 7:llä kisallakin aika kärjessä pisteissä, kun ajelee lempikisoja hyvällä lähtöpaikalla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toiselta foorumilta bongasin tiedon, että ensi kaudesta tulee ensimmäinen sitten vuoden 1988, jolloin yksikään suomalainen ei aja täyttä kautta. Tuolloinhan kukaan ei toki osallistunut kaikkiin kisoihin, vaan kahdeksassa rallissa sai ajaa. Hannu Mikkola ajoi seitsemän rallia.

Ymmärrettävä päätös Kallelta, on kuitenkin ollut koko ikänsä joka päivä rallin kanssa tekemisissä. Nyt saa vähän hengähtää ja keskittyä niihin kisoihin, jotka tuntuvat mukavilta ja ohessa voi harrastaa muita mukavia aktiviteetteja. 2025 täysin motivoituneena takaisin.

Hyundailla on nyt kaikki paineet. Tämän parempaa mestaruussaumaa ei ole tarjolla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toiselta foorumilta bongasin tiedon, että ensi kaudesta tulee ensimmäinen sitten vuoden 1988, jolloin yksikään suomalainen ei aja täyttä kautta. Tuolloinhan kukaan ei toki osallistunut kaikkiin kisoihin, vaan kahdeksassa rallissa sai ajaa. Hannu Mikkola ajoi seitsemän rallia.

Kuten jo aiemmin totesin, niin ensi kausi on todennäköisesti myös ensimmäinen kolmeenkymmeneen vuoteen jolloin näemme MM-rallin jossa ei ole suomalaiskuskia pääluokan autoissa. Edellinen oli nopean tutkimukseni mukaan 1993 Korsikan ralli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös