Ralliketju

  • 1 834 999
  • 14 800

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kylläpä lämmitti mukavasti nähdä Keski-Euroopan rallin jälkeen ylenpalttisesti elvistelleen Neuvillen solbergit 6. EK:lla. En pidä kaverista sitten lainkaan.

Takan puolesta taas päinvastaiset fiilikset. Tuolla vauhdilla olisi voinut olla kotirallissa mahdollisuudet vaikka mihin. Viiden minuutin takamatkalta on hankala nousta podiumille, mutta saas nähdä mitä nuo olosuhteet vielä teettävät.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yleisöpyöritys enää jäljellä ja Evans vähintäänkin turvallisessa johdossa. Käytännössä kärkikolmikon erot sellaiset, että ilman ulosajoja tai teknisiä ongelmia tuossa ei tapahdu enää mitään muutoksia. Lappi on nyt kuudentena 2 sekuntia Grjazinista ja 50 sekuntia Mikkelsenistä, joten todennäköisesti nousee tuosta vielä neljänneksi huomisen aikana. R1-autojen suhteen kilpailua lienee enää vain Tänakin ja Katsutan välillä. Eroa nyt 25 sekuntia Tänakin hyväksi mutta Katsuta on työntänyt kyllä hienoa kyytiä tuon aamun ulosajon jälkeen kun taas Tänakilla tuntuu olevan fiilis ja vauhti ihan hukassa.

Mutta paljon riippuu kyllä, miten kelit tästä kehittyy huomiselle. Jos huomennakin samanlaista rankkasadetta, niin voi tapahtua ihan mitä vaan ja nuo R2-kärkimiehet saattaa vielä vähän hämmentää tuossa pistetaistelussa. Mutta jos kelit vähän kuivaa niin sitten Lappi, Tänak ja Katsuta tulee tuosta nousemaan heidän ohitseen.

Kovalaisen Heikiltä on kyllä ollut taas hyvää ajoa tänäänkin, ja on edelleen viimeisellä pistesijalla takanaan mm. MM-sarjan vakiokiertäjiin kuuluva Kajetanowicz. Kovalaisen kunniaksi voi lukea vielä senkin, että hän ajaa noihin R2-kärkikuljettajiin verrattuna vanhalla kalustolla ja antaa siinä paljon tasoitusta. Mutta aika turvallinen tilanne Kovalaisella on tällä hetkellä, kun eroa takana tulevaan isä-Katsutaan on jo 57 sekuntia ja Kajetanowicziin liki 2 minuuttia. Tänään tuo kalustoeron vaikutus varmaan on vähän kaventunut kun keli ollut niin hankala, mutta jos keli kuivaa niin Kovalainen tulee ehkä vähän kärsimään verrattuna Katsutaan ja Kajetanowicziin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jahas, Ogierille minuutin sakko kun myöhästyi TC:ltä 6 minuuttia. Siinähän saadaankin vielä ehkä kilpailu kakkostilasta.
 

Sambody

Jäsen
Yhtään ei varmaan Toyotan puolelta kuumotella, että Yarikset olisi syytä pitää tiellä, kun ovat tukevassa kolmoisjohdossa kotikisassaan. Vielä muistaen viime vuosi jolloin Hyundai vei kaksoisvoiton Toyotan nenän edestä. En ihmettelisi, jos huomisesta alkaen ajeltaisiin sitä kuuluisaa mummoa kirkkoon.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Evansilla avauspäivän jälkeen vaatimaton liki kahden minuutin johto. Voi melkein huomenna ajella nuotitusvauhtia ja voittaa silti. Kakkossijasta saattaa nyt tulla vielä jäsentenväliset kun Rovanperä nousi Ogierin rangaistuksen myötä vain reilun 16 sekunnin päähän.

Lappi edelleen seitsemäntenä, mutta erot eteenpäin sen verran pieniä, että jos ei ihan samanlainen lottokeli tule huomiselle, niin pitäisi kyllä nousta tuon R2-kolmikon ohi helposti. Eroa Mikkelseniin kuitenkin vain se n. 45 sekuntia.

Kovalaisella on nyt myös vähän turvallisempi asema tuossa viimeisellä pistesijalla, kun isä-Katsuta tippui siitä pois ja eroa Kajetanowicziin on liki 2 minuuttia. Ylöspäin ei kyllä ole Kovalaisella saumaa ilman muiden ongelmia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin tulee mieleen Matti Kyllösen kuuluisa "Olemme aina siellä missä mansikat ovat tuoreita"-lausahdus, joka ei kyllä FIAn kohdalla ihan päde Japanin F1- tai WRC-tapahtumien kanssa kun näitä monsuuneja tuntuu osuvan säännöllisesti kohdalle.
 

Puustaga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra, Marigold Ice Unity, Liverpool
Onko jollain tietoa miksi noissa WRC autossa lasit ovat tuolla Jaappanissa niin huurussa, ettei autosta näe ulos ?
 

Puustaga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra, Marigold Ice Unity, Liverpool
Tulee mieleen, että lehdet tukkivat ilmanottoaukot. Sen lisäksi pirun kostea keli.
Hyvä pointti. Tai onko ne niin väljiä että vesi pääsee sisään ja se kosteus on vaan niin korkea. Onhan noita lämmitettäviä laseja ollut jo pitkään mutta onko ne vastuslangat sit niin häiritseviä ettei niitä noissa käytetä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko jollain tietoa miksi noissa WRC autossa lasit ovat tuolla Jaappanissa niin huurussa, ettei autosta näe ulos ?
Nuo autothan on käytännössä tuollaisia putkirungon päälle rakennettuja muovihäkkyröitä, niin eivät saa kuulemma mitenkään riittävän tiiviiksi noita autoja vaan vesi tulee sisään autoihin. Ogierhan tuota jo kritisoi, että on tuo jo suorastaan noloa että ajetaan miljoonan euron autoilla eikä saada pidettyä ikkunoita puhtaana huurusta, ja mietti että pitäisiköhän heidän siirtyä vähän halvempiin ja yksinkertaisempiin autoihin.

Rally2-puolellahan tuo ongelma oli huomattavasti vähäisempi, kun ne on rakennettu ihan eri tavalla. Mikkelsen sanoikin aamulla, että heillä oli ihan selkeä etu kun he eivät kärsineet tuosta huurtumisongelmasta niin paljoa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain haastattelussa Lappi juuri totesi että pakoputki kulkee käytönnössä siellä auton sisällä. Eli kun vesi pääsee sisälle ja joutuu pakoputken lähelle niin sehän höyrystyy kun saunassa... Ei siis kumma ettei oikein tahdo nähdä.
 

Huapala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toivottavasti tehdään kehitystyötä ensi kaudeksi, ettei vastaavaa pääsisi tapahtumaan. Toki onko mahdollista, en tiedä.

Oli kyllä niin naurettavaa varsinkin Tänäkin kuikuilu, yritti etsiä pientä rakoa mistä näkisi edes vähän tietä.

Noin yleisesti harmittaa Katsutan puolesta, miksi piti lähtee reikäpäänä vetämään sitä eilisen ek2:sta missä tuli paha virhe. Nyt kuitenkin ajanut hyvin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mielenkiintoinen tilanne rallissa, kun useampikin kuljettaja alkaa olla sitä mieltä että ajaisi mieluummin vajaan sarjan:


Pitääkö tuossa kohta alkaa harkitsemaan samanlaista systeemiä kuin WRC2:n puolelle, että sarjapisteisiin lasketaan vain tietty määrä kilpailuja, ja on kuljettajien omassa harkinnassa mihin kilpailuihin ilmoittautuvat ajamaan pisteistä. Halutessaan voi toki ajaa myös kaikki kisat.
 
Viimeksi muokattu:

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen tilanne rallissa, kun useampikin kuljettaja alkaa olla sitä mieltä että ajaisi mieluummin vajaan sarjan:


Pitääkö tuossa kohta alkaa harkitsemaan samanlaista systeemiä kuin WRC2:n puolelle, että sarjapisteisiin lasketaan vain tietty määrä kilpailijoita, ja on kuljettajien omassa harkinnassa mihin kilpailuihin ilmoittautuvat ajamaan pisteistä. Halutessaan voi toki ajaa myös kaikki kisat.
Tämähän olisi hyppy menneisyyteen, koska muistaakseni kultaisella kasarillakaan kaikki kuskit ajanut kaikkia kisoja.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei toi Rovanperän vajaan sarjan ajaminen lopulta mikään jymy-yllätys olisi. Kuitenkin
painanut jo aika pitkän uran vaikka ikää on vasta 23vuotta.
2015 aloitti jo Latvian sarjassa ja sitä ennen ajanut jo vuosia.
Pinkkakin lienee siinä kunnossa että loppuelämä on turvattu.
Nyt kaksi maailmanmestaruutta ja mitään ei tarvi kenellekään todistaa. Kun vielä voittaa Montessa ja Jyväskylässä on Ralli pelattu läpi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Surullista nähtävää tuo Lapin meno. Tainnut mennä liian monesti peräkkäin pöpelikköön, sillä kaikenlainen luottamus ja tuntuma autoon aivan nollassa. Tämä suoritus löytyy sanakirjasta kohdasta "ajellaan terveisiä".

Vähän kyllä näyttäisi että nuo henkisen puolen asiat on Lapilla aika pahasti sekaisin ja sen takia varmaan tuo puolikas kausikin lopulta omalta puolelta houkutti. Voihan tuo lopulta olla ihan viisas vetokin kun pääsee sitten hyviltä lähtöpaikoilta hakemaan taas sitä itseluottamusta. Urahan voisi helposti olla ohi jos yksi heikko kausi osuisi, mutta hyvältä lähtöpaikalta on helpompi loistaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuossa Lapin suorituksessa Japanissa pitää muuten muistaa sekin, että Lappi ajaa ensimmäistä kertaa Japanissa. Kun kelit vielä tällaiset, niin ei varmaan ihan itseluottamus tapissa mennä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsutalla ollut ainakin tässä sateella semmoinen meno että painaisiko vielä Lapista ohi jos vain tiellä pysyy? Toki jos keli kuivuu niin varmasti Lapinkin meno paranee ja osa erikoiskokeista lyhyempiä. Olisi vähän iroonista jos onnistuisivat 4 voiton nappamaan kauden loppuun kotikisassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lappi noussut nyt neljänneksi, mutta Tänak ja erityisesti Katsuta tulee takaa kovaa, joten lisää vauhtia pitäisi keksiä jos meinaa tuon sijoituksen pitää.

Kärkikolmikon osalta tämä kisa kyllä on taputeltu ja kaikki kolme tuntuu ajavan varmistellen.

Kovalaisella oli edellisellä pätkällä käsijarrun kanssa ongelmaa. Kajetanowicz on liki kahden minuutin päässä takana mutta tuokin ero on äkkiä syöty jos ongelma on isompi.

Edit: Jahas, nyt siellä sataa jo lunta ja taas tulee isoja eroja.

Edit: Ja Kovalainen keskeyttää. Ilmeisesti oli sitten isompaa ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Japanin MM-ralli on tosiaan taas osoittanut, että sen täysillä ajaminen ei välttämättä ole paras tie menestykseen. Toki Evans on kyllä näyttänyt, että rohkeallakin ajolla pärjää hyvin.

Olosuhteet ovat kuitenkin iso osa Japanin kilpailua ja tänään nähtiin ihan lumi-/räntäsadettakin. Nopeasti muuttui olosuhde EK14:llä, eikä kärjessä lähteneiden ajoille voinut taaempaa lähteneet yhtään mitään.

Stadionin pyöritys on edessä vielä tänään muutaman tunnin kuluttua. Mutta huomenna on edelleen yli 80 km kovaa taistelua jäljellä, ja paljon voi vielä tapahtua. Toyotan kolmikko yrittää varmistaa paikkojaan podiumilla ja Lappi puolestaan omaa sijoitustaan Tänakin ja Katsutan hyökkäyksiltä.

MM-tilanteen kannalta peli näyttää nyt selvältä, vaikka Neuville virheen tekikin. Mitalin saadakseen Tänak tarvitsee vähintään kakkospaikan ja täydet power-pisteet, eikä sekään riitä jos Neuville ottaa myös powerilta pisteitä. Noh, matkaa on vielä jäljellä, joten odotellaan mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös