Viime viikolla ajettiin siis Espanjan asvalttiteillä, jossa Citroen otti kaksoisvoiton Loebin johdolla. Sordo varmisti selustan ammattimiehen ottein, eikä Ford-kuskeilla ollut mitään sanomista. Tai otetaan sen verran takaisin, että Marcuksella olisi saattanut jotain mahdollisuuksia olla Sordo vastaan, mutta taas kerran pettänyt Fordin saderyhmä ennusti asian niin paljon päin persettä, kuin vain ennustaa voi. Citroenin ryhmä kertoi, että perjantaina viimeisellä ek:lla sataa 100%:n varmuudella, kun taas Fordin puolella oltiin noin 25%:n kannalla. Kyllähän sen sitten tiesi, miten siinä kävi, ja vettä siellä tuli taivaan täydeltä. Citroenin pojilla oli allaan vahvasti leikattu rengas, kun taas suomalaisilla leikkaamaton pyörä. Peli oli sillä selvä voittotaistelun puolesta, ja kolmas sija Marcukselle jäi käteen. Sordo sai siis sen verran etumatkaa, että pystyi sen hyvin säilyttämään, mutta Marcuksella olisi ollut 50/50 mahdollisuudet Sordoa vastaan ilman tuota perjantain sohlausta. Loeb sen sijaan olisi Marcuksen voittanut, vaikka yhtään pisaraa vettä ei viikonlopun aikana olisi satanut. Oikeastaan onni onnettomuudessa oli se, että Duval ei saanut itsestään sitä parasta puolta irti, vaan hyytyi Ford-miesten taakse viidenneksi. Sekin olisi nimittäin ollut ihan hyvin mahdollista, että Citroen ottaa kolmoisvoiton. Ero pistetilanteessa on siis tämän rallin jälkeen Marcuksen eduksi 6 pistettä, joka taitaa vääjäämättä tarkoittaa sitä, että loppuun asti saa taistella, jos mielii mestaruuden voittaa. Hyväähän se on lajin kannalta, en minä sitä sano, mutta toivottavasti mestaruus tulee kuitenkin taas vaihteeksi Suomeen.
Niin kyllähän tuo aika paljolti pitää paikkaansa, että Loeb oli täysin ylivoimainen asfaltilla ajetussa rallissa. Todellisuudessa Loeb ei joutunut edes kauhean koville, etenkin kun Marcuksella oli ongelmia ek6:lla Pratdip:ssa. Tosin Marcuksella oli suuria ongelmia myös Ek4:llä toiseen kertaan ajetulla El Montmell pätkällä. Mutta itse olen sitä mieltä että myös, että Marcus olisi loistavasti pystynyt haastamaan Sordon ja jopa päihittämään hänet. Mikko teki loistavaa työtä kakkoskuskina vailla mahdollisuuksia ajaa "täysiä" vaikka taidot olisivat siihen tarvittessa ehkä riittäneet....
Mitä tulee tuohon "rengasongelmaan", joka käytännössä ratkaisi rallin Citroenin eduksi, niin voidaan todeta seuraavaa: Eli kun perjantaina lähdettiin huollosta kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle oli kello n.15.50. Siis Marcus lähti silloin. Dani lähti huollosta vielä myöhemmin, joten Dani oli siinä etulyöntiasemassa, että hänelle voitiin vielä vaihtaa renkaat kun tiedettiin millä nakeilla Marcus ja Mikko lähti. Päivän päättänyt erikoiskoe starttasi klo. 18.00 eli yli 2 h myöhemmin. Tässä välissä ajettiin ensin siirtymä huollosta ek 5:lle n. 52 km ja itse ek 5, El Loar, pituudelta 22.43 km. Tämän jälkeen ajettiin taas siirtymä, n. 19 km ja itse ek 6 Pratdip. Vaikka tallit saavatkin todella tarkat sääennusteet kelistä, on syytä muistaa että ne ovat todellakin ennusteita. Vielä kun nuo illan kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin "vuoristossa", vaihtuu siellä sää todella nopeasti. Tämä varmasti vaikeuttaa rengasvalintaa, etenkin kun se pitää tehdä muutama tunti ennen ek:n alkua. Citroenilla se onnistui, Fordilla ei.
Itse ek 5 ajettiin ainakin kärjen osalta pouta säässä. Sade alkoi vasta juuri ennen ek 6:n alkua.
No sateesta on jo puhuttu yllin kyllin, mutta on hyvä muistaa, että Marcus ajoi kisassa 8 pohja-aikaa, Sodon ajaessa 4 pohja-aikaa. Lisäksi Marcus oli koko kisassa nopeampi Sordoa 11 erikoiskokeella, Sordon ollessa nopeampi Marcusta 7 erikoiskokeella.
Kun perjantaina oli ajettu 6 erikoiskoetta Marcus oli 39,3 sek. Sordoa perässä. Huomioitavaa on että Marcus hävisi ek 4:lla (19,1 sek) ja ek 6:lla ( 18,9 sek) Sordolle yhteensä 38 sek !
Lauantaina puolestaan ajettiin 8 erikoiskoetta ja Marcus löi Sordoa nokkiin 8,6 sek. ja Sunnuntaina ajetuilla 4 erikoiskokeella Marcus nakitti Sordoa 4,7 sek. Eli Lauantaina ja Sunnuntainan Marcus otti Sordoa kiinni 13,3 sekuntia.
Lopputuloksissa Marcus hävisi Sordolle 26 s
Esimerkiksi ilman ek 4:n tappiota Marcus olisi varmasti pystynyt antamaan todella tiukan vastuksen Sordolle ja jopa päihittämään hänet vaikka kello on toista mieltä. Marcus olisi varmasti pystynyt kiristämään tahtiaan ilman 19 sekunnin tappiota. Nyt Marcus "varmisteli" kolmatta sijaa, etenkin kun Mikko oli turvallisesti takana, vailla mahdollisuutta ajaa Marcuksen ohitse.
Uskon että tiukassa taistossa myös Danilta olisi löytyt tarvittaessa saumaa puristaa lisää vauhtia, mutta mikä olisi ollut Danin kantti tosipaikan edessä. Olisiko paineet olleet liian kovat nuorelle kuskille fanaattisen kotiyleisön edessä ja olisko Dani sortunut helppoon virheeseen.
Nyt Danin ei tarvinnut nostaa vauhtiaan vaan "perusajo" riitti varmistamaan kakkostilan. Kannattaa muistaa myös se, että Dani ajoi lauantaina ja sunnuntaina lenkillä Marcuksen takana. Dani pystyi helpommin kontrolloimaan tilannetta.
Mutta mikä mahtaa olla tilanne Korsikalla nyt viikonloppuna. Onko Danista siellä antamaan tukea Loebille, kun mennään "oudoille" teille ja mukana ei ole kotiyleisön vahvaa tukea?