Ralliketju

  • 1 701 207
  • 13 491

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Subaru on tehnyt kaksivuotisen jatkosopimuksen Chris Atkinsonin kanssa:

http://www.swrt.com/news/viewarticle.html?id=1320

Atkinsonin jatko tietänee sitä, että Jari-Matti Latvala jatkaa vielä ensi kauden Fordin Stobart-tiimissä.
Eli nyt ainoa kysymysmerkki ensi kauden kuljettajamarkkinoilla on Marcus Grönholmin jatko, johon saattaa vaikuttaa myös lopettamista harkitseva kartanlukija Timo Rautiainen.

Suzukin ensi kauden kuljettajavalinnat ovat vielä auki, mutta Korsikalla Suzukin ratissa nähdään Nicolas Bernardi ja Walesissa Sebastian Lindholm:

http://www.suzuki-wrc.com/report/070907/e/index.html
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Subaru on tehnyt kaksivuotisen jatkosopimuksen Chris Atkinsonin kanssa
Hieman oli yllätys valinta Subarulta, vaikka otteitaan on viime kuukausina hieman parantanutkin. Taitaa ollakin se syynä jatkosopimukseen.
Atkinsonin jatko tietänee sitä, että Jari-Matti Latvala jatkaa vielä ensi kauden Fordin Stobart-tiimissä.
Tämä saattaa olla nyt oikea arvaus. Tosin auto ei ole huono, joten paikkakaan ei ole huono Jari-Matille.
Eli nyt ainoa kysymysmerkki ensi kauden kuljettajamarkkinoilla on Marcus Grönholmin jatko, johon saattaa vaikuttaa myös lopettamista harkitseva kartanlukija Timo Rautiainen.
Ei ihan ainoa, koska Suzukin paikat ovat vielä auki, ja Citroenin toiseen autoon voi tulla muutoksiakin, vaikka molemmilla nyt ajavilla sopimus tulevasta kaudesta onkin.
Suzukin ensi kauden kuljettajavalinnat ovat vielä auki, mutta Korsikalla Suzukin ratissa nähdään Nicolas Bernardi ja Walesissa Sebastian Lindholm:
Soraralliin on ainakin kokemusta tarjolla, miten autoa kuuluu kehittää, mutta mitenkähän tuo Bernardi mahtaa pystyä hoitamaan hommansa asvaltilla?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ei ihan ainoa, koska Suzukin paikat ovat vielä auki, ja Citroenin toiseen autoon voi tulla muutoksiakin, vaikka molemmilla nyt ajavilla sopimus tulevasta kaudesta onkin.

Jep, mainitsin kyllä Suzukin kuljettajavalintojen olevan auki, mutta Grönholm ajaa joko Fordilla tai sitten ei aja ollenkaan, näin olen ymmärtänyt.

Otetaanko Sordon rinnalle joku toinen kuski soraralleihin vai saako Sordo lähteä kokonaan? Espanja on niin vahvasti Danin takana, että en tuohon kyllä kovin hevillä usko.

Bernardi on näitä lähinnä Ranskan asvalttikisoja sahannut kaveri, ajanut silloin tällöin muutaman MM-rallin ilman merkittävämpää menestystä. Asvaltilla osannee ajaa, tosin ei pärjää kyllä huippukuskeille ja kun autokin on vielä varmasti vähän alkutekijöissään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jep, mainitsin kyllä Suzukin kuljettajavalintojen olevan auki, mutta Grönholm ajaa joko Fordilla tai sitten ei aja ollenkaan, näin olen ymmärtänyt.
Niin minäkin, vaikka Suzuki on kuulemma sopimusta tarjonnutkin. Vaikea on päätös jatkosta, vähän kuin Teemullakin, kun tuntuu vaan venyvän ja venävän.
Otetaanko Sordon rinnalle joku toinen kuski soraralleihin vai saako Sordo lähteä kokonaan? Espanja on niin vahvasti Danin takana, että en tuohon kyllä kovin hevillä usko.
Aivan ympäripyöreitä vastauksia on ilmassa leijunnut, mutta uskoakseni mahdollisessa vaihdossa kyllä puhutaan koko kauden sopimuksesta. Esim. seuraavaan ralliin Kataloniaan Citroen ottaa mukaan Duvalin tekemään Marcuksen mestaruuden tavoittelun entistä hankalammaksi. Mies ajaa tosin Kronos-tallin -06 Xsaralla, mutta Citroen Sportin toimeksiannosta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Grönholm lyö hanskat tiskiin:

http://www.mgr.fi/uutiset.php

Ja sitten ei muuta kun arvuuttelemaan Hirvosen ensi kauden tallitoveria..

Eikös se Wilson jossain vaiheessa puhunut että mieluiten nostaisi siihen Jari-Matti Latvalan? Veikkaisin että toinen Ford-kuski löytyy nykyisten Stobart-kuskien joukosta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eikös se Wilson jossain vaiheessa puhunut että mieluiten nostaisi siihen Jari-Matti Latvalan? Veikkaisin että toinen Ford-kuski löytyy nykyisten Stobart-kuskien joukosta.

Sitten ei pitäisi olla suurta hätää, Malcolm Wilson tuskin ottaa vielä poikaansa nolaamaan itseään ykköstalliin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitten ei pitäisi olla suurta hätää, Malcolm Wilson tuskin ottaa vielä poikaansa nolaamaan itseään ykköstalliin.

Nuoremman Wilsonin pitäisi varmaan ensin kyllä onnistua nousemaan edes sieltä hitaimman Stobart-kuskin paikalta ennen kuin voi haaveilla tehdaspaikasta. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä suunnitelmia isällä poikansa varalle on... Kyllä minä näkisin että jos joku Stobartilta nostetaan tehdasauton puikkoihin niin se on juuri Latvala tai Henning Solberg.
 

scholl

Jäsen
Arvostan Grönholmia, kun sai tehtyä päätöksensä. Aivan samalla tavalla kuin Schumacherkin sai formuloissa. En esim. ymmärrä Selännettä, kun hän ei saa mitään sanotuksi.

Sinänsä tämä lopettaminen on sääli, koska huonompien vuosien jälkeen nyt kulkee taas loistavasti. Mies olisi ollut todella kilpailukykyinen ja saanut hyvän sopimuksen vielä ensikin kaudeksi.

Ehdotukseni Fordille Grönholmin paikkaamiseksi ovat:

1. Colin McRae. On sanottu, että mies palaa ralleihin. Ford tarvitsisi supertähteä eikä mitään hiljaista neverheardhissukkaa.
2. Toni Gardemeister. Osoittanut pystyvänsä menestymään.
3. Henning Solberg. Ollut yllättävän hyvä kakkostason tallissa.

Huikea lista kuskeista, jotka ovat viime vuosina lopettaneet. Nyt on todellakin pulaa nimimiehistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1. Colin McRae. On sanottu, että mies palaa ralleihin. Ford tarvitsisi supertähteä eikä mitään hiljaista neverheardhissukkaa.
2. Toni Gardemeister. Osoittanut pystyvänsä menestymään.
3. Henning Solberg. Ollut yllättävän hyvä kakkostason tallissa.

McRae on ollut "tosimielellä" mukana viimeksi joskus vuonna 2003, ja jäi silloinkin jo Loebin jalkoihin samanlaisella autolla. Kaiken lisäksi WRC-autot on muuttuneet paljon muutamassa vuodessa ja epäilen että McRae enää pystyisi pistämään kampoihin edes Hirvoselle. Mainosarvohan miehellä tietenkin olisi kovempi kuin esim. Latvalalla.

Gardemeister taisi jo näyttönsä antaa Fordilla. Ei silloin pystynyt käyttämään hyväkseen annettua tilaisuutta joten voi olla että toista mahdollisuutta ei ainakaan Fordilla tule.

H. Solbergin näkisin yhtenä varteenotettavimmista vaihtoehdoista Grönholmin tilalle. On ajanut varsinkin tällä kaudella hyvin ja on Latvalan kanssa aika tasavertainen ehdokas.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Malcolm Wilson tuskin ottaa vielä poikaansa nolaamaan itseään ykköstalliin.
Vaikka oma poika rakas Malcomille onkin, niin ei mies sentään niin sokea ole, että maineensa pilaa poikansa takia. Tästä pojasta ei ikinä mitään tehdaskuskia, elleivät kaikki muut kuskit lopeta ajamista samalla kertaa.
Sinänsä tämä lopettaminen on sääli, koska huonompien vuosien jälkeen nyt kulkee taas loistavasti. Mies olisi ollut todella kilpailukykyinen ja saanut hyvän sopimuksen vielä ensikin kaudeksi.
Sääli todellakin, mutta minkäs teet. Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että nyt on kartturin sana painanut aika paljon vaakakupissa. Rautiaisen selkä on kiusannut jo vuosia, eikä se tuossa rytkytyksessä ainakaan paremmaksi tule.

Ehdotukseni Fordille Grönholmin paikkaamiseksi ovat:

1. Colin McRae. On sanottu, että mies palaa ralleihin. Ford tarvitsisi supertähteä eikä mitään hiljaista neverheardhissukkaa.
2. Toni Gardemeister. Osoittanut pystyvänsä menestymään.
3. Henning Solberg. Ollut yllättävän hyvä kakkostason tallissa.
1. McRae on supertähti, mutta jo auttamattoman hidas, sekä epävarma jos haluaa nostaa vauhtiaan.
2. Toni voisi olla hyvä valinta, mutta osaako Toni olla voittaja tyyppi, kun alle annetaan auto, jolla kuuluu voittaa. Tähän asti näin ei ole tapahtunut, mutta muuttua sekin tilanne voi.
3. Jari-Matti on kaikilla alustoilla Henningiä nopeampi, joten J-M pesee norjalaisen aina, jos valinta tulee näiden kahden välillä tehtäväksi.

Vaihtoehtoja taitaa Mikon kaveriksi olla tasan kolme, joko Toni, J-M tai Duval. Tosin Toni saattaa olla jo Suzukin mies. Kaikilla muilla varteenotettavilla on nimi jo paperissa.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Vaihtoehtoja taitaa Mikon kaveriksi olla tasan kolme, joko Toni, J-M tai Duval. Tosin Toni saattaa olla jo Suzukin mies. Kaikilla muilla varteenotettavilla on nimi jo paperissa.

Se ei ole kuin paperia ja senkin saa rahalla itselle.

Jyskälän aikoihin (ja ennenkin) vietiin kovasti Petter Solbergia fordille. Toiseen suuntaan siis Jari-Matti ja rahnoo ilmeisesti. Olisi mielestäni ideaali tilanne kaikille. Petter varmaan pikku hiljaa kyllästyy subaruun ja ford (ja kilpailukykyinen auto) varmasti kiinnostaa. Jari-Matti saisi tehdaspaikan, joka varmasti kiinnostaa. Subarulla olisi kaksi nuorehkoa ja motivoitunutta miestä ratintakana ja siihen lisäksi joku konkari kehittelemään varsin perseellään olevaa autoa (esim. McRae?). Ei välttämättä paha sekään.

Noista kolmesta uskon että Duval voi saada toisen mahdollisuuden. Jos auto pysyy ojien välissä niin hyvä soralla ja asvaltilla loistava. Nuorikin vielä. J-M voi olla foortille vielä tässä vaiheessa liian kova veto. Mikon pitäisi saada vielä otettua se viimeinen kehitysaskel, sitten tulee vasta J-M:n vuoro, uskoisin. Tonin laskisin ulos, en usko että hänellä on tuohon paikkaan enää mahdollisuuksia, vaikka hyvä kuski onkin. Toki kun Tomi tuli kartturiksi niin tämä tietänee että jonkinnäköistä rallikalenteria on jo varmistunut ensi kaudeksi, mutta eiköhän se ole Suzuki sitten alla.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Autosportin juttu, mistä kaikki on lähtenyt liikkeelle:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/62436

Eiköhän herra olisi jo julkaissut lehdistötiedootteen jos ei olisi tuossa ollut ja olisi kunnossa. Suomalaisten sydämmiin 90-luvulla ajanut kilinkolin on aina ollut suosikki noista ulkomaalaisista... varmasti täällä Suomessa monelle muullekkin kuin minulle.
 

TheMaso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NUFC, Caps
Ja taas lähti yks mestari liian aikaisin, heti Mäkisen jälkeen maailman toisiks kovin jätkä näistä rattimiehistä.

RIP
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ikävä uutinen tosiaankin tämä on, vaikka Colin ei mikään suuri suomenystävä ollutkaan. Hyvä kuljettaja oli jokatapauksessa, tosin hieman ulosajoherkkä. Niinkuin Fordin pomo Wilson sanoi joskus, että aina piti olla yksi ylimääräinen auto valmiina, koska ikinä ei osannut arvata, missä se Colin sai auton siihen kuntoon, ettei sillä voinut ajaa ilman täydellistä uudelleenrakennusta.

Ikävintähän tämä tapaus on britteinsaarille, joka menetti lyhyen ajan sisällä jo kolmannen alan ammattilaisen.
 

scholl

Jäsen
Ikävä uutinen tosiaankin tämä on, vaikka Colin ei mikään suuri suomenystävä ollutkaan.

Mitä merkitystä sillä on, onko joku suuri Suomen ystävä? Pidän hyvin epäilyttävinä itse asiassa noita Suomen ystäviä. En itsekään ole mikään suuri Suomen ystävä.

Rallissa on suuri ongelma se, että tähdet puuttuvat. Loeb on ollut liian ylivoimainen pitkän ajan. Lisäksi menestyviä talleja ollut vähän, joten kasvualustaa uusille nimille ei paljon ole ollut. Niinpä ei ole oikein tullut isoja persoonia kuten Mouton, Alén tai vaikkapa Sainz ovat olleet. Tällä hetkellä rallissa on kolme miestä, joita voidaan pitää suurina niminä, jotka sponsoreita kiinnostavat eli Loeb, Grönholm ja Solberg (tosin Petterin ja Subarun heikot esitykset ovat hieman tehneet hallaa), joten ei ole mikään ihme, että Ford oli valmis laittamaan käden syvälle lompsaan. Fordilla ei taida olla ensi vuonna ollenkaan tähtikuskia ja se on iso ongelma heille. Hirvonen on hyvä kuski, muttei pärjää Loebille ellei ole ylivoimainen auto ja persoonana Mikko on yhtä mielenkiintoinen kuin santapaperi K-Raudan hyllyssä.

Kohta tulee joku rallin senioritouri, missä entisaikojen tähdet ajavat ja ihmiset seuraavat sitä suuremmalla mielenkiinnolla kuin mm-sarjaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä merkitystä sillä on, onko joku suuri Suomen ystävä? Pidän hyvin epäilyttävinä itse asiassa noita Suomen ystäviä. En itsekään ole mikään suuri Suomen ystävä.
Kirjoitin ehkä vähän huonosti lauseeni, tai sitten halusit vain lukea sen erilailla, mitä tarkoitin. Kyseisellä lauseella tarkoitin sitä, että vaikka olen innokas moottoriurheiluihminen ja ralli kiinnostaa kovasti, en jää miestä mitenkään erikoisemmin kaipaamaan tämän "suomiystävyyden" puuttumisen takia. Jos tätä verrataan vaikka Michael Parkin poismenoon, niin se tuntui enemmänkin raskaalta kuolemalta, koska hänen suhtautumisensa "ralliperheeseen" oli erilaista.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Jälleen musta viikonloppu rallimaailmalle, kun eräs tunnetuimmista lähihistorian kuljettajista poistui keskuudestamme. Colin McRae oli särmikkyydellään ja ajotyylillään monen inhoama ja ihannoima kuljettaja. Kuten McRaen paremmin tunteneet Mäkinen ja Grönholmkin taisivat joissain haastatteluissa sanoa, McRaen asenne hieman katosi uran loppua kohden, mutta keneltäkään lajia seuraavalta tuskin unohtuivat koskaan vuoden 1992 Suurajojen rullaukset. Kyllä ei Legacy ole koskaan ollut meikäläisen silmien edessä NIIN rusinana ja liikkunut vielä täyttä kyytiä pätkällä... 90-luvun puolivälissä McRae oli oikeastaan ainoa kuka pystyi haastamaan Mäksä-Tompan tosissaan. Tosin halvaksi se ei tiimille käynyt, mutta penkalta touhua seuranneena sitä aikaa muistelee kaiholla.

Suuri menetys kaikkinensa ja valtava tragedia McRaen perheelle.

Itse rallin MM-sarjan tilanteeseen lyhyesti mennäkseni, Bossen lopettamispäätös oli mielestäni täysin oikea. Bosse teki sen, minkä Selänne toivottavasti ymmärtää tehdä pian perässä; lopettaa huipulta ja silloin, kun homma ei vielä niin voimakkaasti maistu puulta.

Totta kai se jättää nyt suuren tyhjiön sekä suomalaisten rooliin, että ylipäätään huippukuljettajien määrään sarjassa. Asioista mitään tietämättömänä voisin kuvitella, että Fordilla ei ole varaa olla ostamatta Solbergia Subbelta. Tämä lähinnä sen vuoksi, että Solberg nyt olisi se ainoa kuski, kuka Loebin jollain ilveellä ehkä ehkä voisi tosissaan haastaa. Subarulla se ei tule onnistumaan ja Fordin sitoutuminen sarjaan puolestaan menisi hukkaan, jos homma jäisi Hirvosen varaan. Valitettavasti näin uskon.

Siispä näkisin ainoana realistisena vaihtoehtona, että Bosselle tyrkytetty rahanippu siirretään Solbergin ja Subarun tallijohdon nenän eteen. Solbergia Subarulla tuskin pidättelee mikään muu kuin voimassaoleva sopimus, ja jos Ford sen saisi ostettua Subbelta, homma olisi selvä. Solberg pääsisi voittaja-autoon ja Subarulle jäisi Atkinsson, joka tätä nykyä on nopeampi Impreza-kuljettajista muutenkin. Se, että kuka auton kehitystyöstä tulevaisuudessa vastaa, on suuri kysymysmerkki. Suuri vaara on, että Subarun edessä ovat todella vaikeat ajat, sillä nykyinen auto on huono ja uusista luokituksistakaan tuskin on hyötyä, jos auton kehittämisessä ei ole mukana sellaista kuljettajaa, kuka homman osaa.

Suzukille hommassa jää auttamatta pelkkiä huonoja vaihtoehtoja, koska kuskimarkkinoilla pajatso on totaalisen tyhjä ja Loeb tulee voittamaan tulevina vuosina kaiken mahdollisen, jollei Solberg sitten saa Fordilla käännettä uralleen. Petterhän oli suhteellisen nopea Focuksellaan ennen Subaru-pestiä, joten ehkä toiveita voisi olla, ettei Löppönen ihan niin helpolla pääsekään. Joka tapauksessa mielenkiinnolla jään seuraamaan kuinka pitkä lento japanialaisilla MM-sarjassa loppujen lopuksi on. Pelkään, että ei kovin pitkä...

Tässäpä tätä tajuttomuudenvirtaa kotistudiossa maailmanmenoa pohtineena...

G
 

scholl

Jäsen
Kirjoitin ehkä vähän huonosti lauseeni, tai sitten halusit vain lukea sen erilailla, mitä tarkoitin. Kyseisellä lauseella tarkoitin sitä, että vaikka olen innokas moottoriurheiluihminen ja ralli kiinnostaa kovasti, en jää miestä mitenkään erikoisemmin kaipaamaan tämän "suomiystävyyden" puuttumisen takia. Jos tätä verrataan vaikka Michael Parkin poismenoon, niin se tuntui enemmänkin raskaalta kuolemalta, koska hänen suhtautumisensa "ralliperheeseen" oli erilaista.

En edelleenkään ymmärrä, mitä tarkoitat. Pitää muistaa, että moni "Suomen ystävä" voi olla vain kohtelias. Ei tämä nyt sellainen maailmannapa ole maana, että jokaisen pitäisi ylistää. Colin McRae taisi olla rehellinen tyyppi joka ei selitellyt, vaan diggasi viihtyä korvessa Skotlannissa silloin, kun ei ollut Monacossa. Siis sen perusteella mitä tämän päivän aikana on saanut lukea. Minulle se on ihan ok, jos hän ei ole istunut Keski-Suomen kusiaispesissä innoissaan.

edit. pitäisiköhän minun antaa Räikköselle anteeksi se, että hän on todella ärsyttävä persoona sen vuoksi, kun hän on "Suomen ystävä". Ei saakeli. Tyypit tyyppeinä ja kalevalahatut romukoppaan

McRaehin verrattuna harva edes oli Parkin nimeä koskaan kuullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Spekulaatiot mm-rallin järjestäjästä Suomessa vuodelle 2009 voidaan nyt lopettaa. Jyväskylä jatkaa edelleen ainakin kaksi seuraavaa vuotta näissä hommissa.

Mielestäni ratkaisu on ihan oikea, eikä niitä teitä, mitä sieltä suunnalta löytyy, pysty korvaamaan millään. Suomen mm-rallin kuuluu olla kovavauhtinen sekä uskallusta vaativien teiden ralli, jossa vain rohkeat kuljettajat voivat pärjätä.

Marcus Grönholm sanoi Jyväskylän jälkeen, että vauhti rallissa on kyllä huimaavaa. Enää ei ole varaa paljotta nostaa nopeutta, tai alkaa autoja löytymään enemmän metsästä kuin tieltä. Yhtenä hyvänä esimerkkinä otti esiin erikoiskokeen, joka on ajettu vuosittain. Pätkällä olevan hyppyrin yli on aina menty kaasu auki, eikä siinä silti auto ole hypännyt, koska hyppyri on kuitenkin sen verran pieni. Nyt olivat molemmat, sekä Marcus että Mikko, saaneet Focuksensa hyppäämään, ja paikka oli ollutkin huomattavan vaikea, koska välillä käytiin ilmassa. Kumpikin onneksi selvitti paikan ammattimiehen ottein, eikä ulosajoja tullut.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Spekulaatiot mm-rallin järjestäjästä Suomessa vuodelle 2009 voidaan nyt lopettaa. Jyväskylä jatkaa edelleen ainakin kaksi seuraavaa vuotta näissä hommissa.

Mielestäni ratkaisu on ihan oikea, eikä niitä teitä, mitä sieltä suunnalta löytyy, pysty korvaamaan millään.

Niin, Lahti ja Tampere ovat ne kaupungit jotka tuota rallia ovat havitelleet.
Kummassakin näistä vaihtoehdoista Jämsä olisi pysynyt entisenlaisenaan, tästä olen varma.
Oli kuitenkin hyvä ratkaisu v.09 rallin järjestämisestä Jyväskylässä, kun muutoksia lienee sen jälkeen tulossa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nostetaanpa ketjua ylöspäin, kun taistelu lajin maailmanmestaruudesta käy kiivaana.

Viime viikolla ajettiin siis Espanjan asvalttiteillä, jossa Citroen otti kaksoisvoiton Loebin johdolla. Sordo varmisti selustan ammattimiehen ottein, eikä Ford-kuskeilla ollut mitään sanomista. Tai otetaan sen verran takaisin, että Marcuksella olisi saattanut jotain mahdollisuuksia olla Sordo vastaan, mutta taas kerran pettänyt Fordin saderyhmä ennusti asian niin paljon päin persettä, kuin vain ennustaa voi. Citroenin ryhmä kertoi, että perjantaina viimeisellä ek:lla sataa 100%:n varmuudella, kun taas Fordin puolella oltiin noin 25%:n kannalla. Kyllähän sen sitten tiesi, miten siinä kävi, ja vettä siellä tuli taivaan täydeltä. Citroenin pojilla oli allaan vahvasti leikattu rengas, kun taas suomalaisilla leikkaamaton pyörä. Peli oli sillä selvä voittotaistelun puolesta, ja kolmas sija Marcukselle jäi käteen. Sordo sai siis sen verran etumatkaa, että pystyi sen hyvin säilyttämään, mutta Marcuksella olisi ollut 50/50 mahdollisuudet Sordoa vastaan ilman tuota perjantain sohlausta. Loeb sen sijaan olisi Marcuksen voittanut, vaikka yhtään pisaraa vettä ei viikonlopun aikana olisi satanut. Oikeastaan onni onnettomuudessa oli se, että Duval ei saanut itsestään sitä parasta puolta irti, vaan hyytyi Ford-miesten taakse viidenneksi. Sekin olisi nimittäin ollut ihan hyvin mahdollista, että Citroen ottaa kolmoisvoiton. Ero pistetilanteessa on siis tämän rallin jälkeen Marcuksen eduksi 6 pistettä, joka taitaa vääjäämättä tarkoittaa sitä, että loppuun asti saa taistella, jos mielii mestaruuden voittaa. Hyväähän se on lajin kannalta, en minä sitä sano, mutta toivottavasti mestaruus tulee kuitenkin taas vaihteeksi Suomeen.

Tällä viikolla jo jatketaan hommia Kataloniasta katsottuna läheisellä Korsikan saarella, jossa alusta pysyy edelleen asvalttina, ja autotkin ovat samat, mitä viime viikolla. Nämä kaksi rallia kun muodostavat sen parin, jossa pitää olla sama kone sekä runko käytössä, ellei aikasakkoa halua itselleen jo ennen starttia.

Heti ensimmäisenä toivomuksena on hyvä esittää, että toivottavasti aurinko paistaa, eikä vettä sada. Mahdollisuudet suomalaisittain ovat silloin paremmat voiton tai siis tarkemmin toisen sijan suhteen. Tämä ralli eroaa edellisestä siinä mielessä, että tiet ovat osin mutkikkaampia ja syheröisempiä, jolloin nopeudet jäävät ainakin niillä osuuksilla alemmiksi. Takapiikkikäännöksiäkin on enemmän kuin Espanjassa. Nopeitakin osuuksia toki löytyy, jossa Citroen kaksikko on todella vahva, mutta myös siis hitaampia osuuksia.

Olkoon sitten mutkat minkälaisia tahansa, Loeb kyllä valitettavasti tämän Korsikan rallin tulee voittamaan, ellei tee jotain typerää ajovirhettä. Teknisen puolen pettämiseen en ainakaan minä usko. Sen verran luotettava auto tuo C4 vaan tuntuu olevan. Mutta sija kaksi on siis ihan mahdollinen Marcukselle ilman ongelmia. Sordo on toki nopea, mutta ei niin nopea, etteikö hänelle voisi pärjätä. Ja jos Marcus tuon toisen sijan saavuttaa Loebin voittaessa, niin ero pisteissä kutistuu neljään pisteeseen. Vaikka asia tuntuu olevan marginaalinen, niin paljon mielummin sitä on neljä kuin esimerkiksi kaksi pistettä edellä, kun karavaani jatkaa matkaa kohti kauko-itää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös