Hirvonen on kehittynyt nyt selkeästi kuskina. Se on kai itseluottamus, mitä on tullut lisää. Heti kun Loeb jää eläkkeelle (tai saa huonon auton) Hirvonen taistelee tosissaan mestaruudesta.
Nyt on scholl kääntänyt kelkkaansa hieman Hirvosen suhteen. Hyvä näin ;)
Kyllähän Mikko ajoi tosiaankin hyvän kauden, johon mahtui monta voittoakin. Ensi vuonna on kyllä niin suuret saappaat jalassa, että ei paremmasta väliä. Loebin haastaminen juuri nyt asvaltilla ei tunnu edes kovin realistiselta, mutta soralla sitten voidaankin nähdä kovia taisteluita.
Latvalasta ei vielä tiedä.
Ei tiedä ei, vauhtia löytyy ikäisekseen paljon, mutta virhealttius on edelleenkin mukana kuvioissa. Saas nähdä muuten, ajattaako Wilson taas kahta suomalaista tallissaan? Asiaan saadaan varmistus ehkä jo ensi viikolla.
Sotkamies sen sijaan on joutunut sellaiselle sivuraiteelle, mistä on vaikea nousta.
Kyllä Toni ajata osaa, mutta voittamisen kulttuuri mieheltä puuttuu totaalisesti. Se on tietysti yksi pahimmista tekijöistä, kun ajopaikkoja annetaan ensi kaudelle.
Suurin toive ensi kaudelle olisi se, että Subaru kehittyisi. Ei tässä ole mitään järkeä, että on vain kaksi asiallista autoa. Lisää automerkkejäkin voisi tulla. Onneksi on nähty jo merkkejä siitä.
Olen hieman pidättäyvämmällä kannalla Subarun suhteen, koska Petteristä on tullut jonkun asteinen diiva tätä nykyään, ja sellainen systemaattinen tekeminen tallissa loistaa poissaolollaan. Se tietysti helpottaa, kun Marcus siirtyi eläkkeelle, mutta esim. Mikko on niin paljon parempi kuskina jo nyt, että sekin saattaa sekoittaa Petterin ajatuksia liiaksi.
Suzuki oli viimeisessä rallissa luvalla sanoen huono, joka ei tietysti tässä tilanteessa ole kovinkaan hyvä asia ajatellen tallin tulevaisuutta. Jos rahaa hakataan hullun lailla vailla mitään tuloksia, voi emoyhtiö lyödä nopeastikin rahahanat kiinni, ja se on sitten sen tallin uran loppu samantien. Joka tapauksessa yhden hyvän kuljettajan talli tarvitsee välttämättä, jotta auton kehitystyö ei pysähdy, vaan kehitystä saadaan ajettua eteenpäin. Niitä kuskeja taas ei liiemmälti maailmassa ole, jotka tuon vaativan kehitystyön hallitsevat.
Kiitokset pitää pistää myös Marcuksen komealle uralle, johon mahtui kaksi maailmanmestaruuttakin. Tosissaan työnsä ottava suomalainen, joka sisukkaalla yrittämisellään sai vasta n. 30-vuotiaana tehdaspaikan itselleen.
Nyt on mies ilmeisestikin lähdössä nostamaan nuorta norjalaista Andreas Mikkelseniä kohti rallimaailman huippua. Ihan hyvä, että tällainen opettajan rooli miestä kiinnostaa, mutta olisi siihen opastukseen voinut jonkun suomalaisen nuorenkin ottaa. Rahalla on tietysti myös merkitystä, eikä Marcuksen tarvitse tehdä sitäkään työtä ilmaiseksi.