Mainos

Ralliketju

  • 1 865 979
  • 15 014

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Vaikeaksi Bosse tämän itselleen tekee, ei toki vieläkään mahdottomaksi. Kuten kaikki rallia seuraavat tietävät, se virhe voi tulla kenelle tahansa, ja koska tahansa. Muistelkaa matadoria, joka paiskasi kypärän toyotan takalasin läpi eräässä RAC-rallissa...
Toki nyt pitää Mikon ja jopa Jari-Matin koittaa antaa painetta Löebille, kilometrejä on kuitenkin niin paljon vielä edessä.
 

Rankkari

Jäsen
Grönholm ei ole valitettavasti vuosien mittaan osoittautunut mitenkään varmaksi kuskiksi. Vaikka mies on saanut olla hyvässä tallissa, ja on ajoittain ajanut erinomaisia ralleja, leimaa häntä kuitenkin epävarmuus. Toivottavasti tämä rallisarja ei ratkennut liikaa tähän.

Toistan taas itseäni. Kunhan vain Loeb tekisi saman...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ilmeisen hurja mälli ollut kun Grönholm on menettänyt tajuntansa useaan otteeseen onnettomuuden jälkeen. Tärkeintä on että Bosse on kunnossa. Olisi kauheaa jos hänen upea uransa päättyisi vakavampaan loukkaantumiseen. Tuskin Bossea harmittaakaan niin paljoa kuin jos ei olisi loukkaantunut ollenkaan. Tarkoitan sitä, että tuskin siinä paljon MM-pisteet pyörii mielessä kun ei meinaa pysyä tajuissaan. Terveenä eläkkeelle lienee prioriteetti nro 1.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ei kestä suomalaisella pää kovassa paikassa, ei ansaitse mestaruutta.

Onneksi lopetat urasi.

Ketju kuin ketju, sinä se jaksat yllättää jatkuvalla positiivisuudellasi!! Kiitos siitä.

----

Niin ja itseasiaan. Alkaa näyttämään kyllä vahvasti siltä, että Loeb sen mestaruuden jälleen kerran nappaa. En usko että Loeb sortuu toista kertaa peräjälkeen ulosajoon (tekninen vika toki mahdollinen), joten kyllähän ne Grönholmin mestaruus haaveet alkavat haihtua savuna ilmaan..

Tärkeintä tässä kuitenkin on että Bosse on kunnossa, eikä tuossa ulosajossa pahemmin käynyt, nyt vain alkaa vahvasti näyttää siltä että ilman mestaruutta saa mies eläkkeelle siirtyä..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo aika mälli oli Buselta, mutta loppujen lopuksi tuo ei ollut kovin kummoinen paikka missä napsahti. Vauhtiakaan nyt ei niin kamalasti ollut, mutta paikka näytti todella todella liukkaalta. Mitenkähän olis Loebille käynyt vastaavassa paikassa jos olisi ollut ensimmäisenä autona reitillä?
Jäi vähän hämärän peittoon, mitä sen kivimuurin takana oli?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Loeb viimeiseen osakilpailuun 6:n pisteen johdossa.

Juu, niinhän siinä kävi että Loeb ei virheitä tehnyt, vaan vei suvereenisti voiton Irlannista! Eli viimeiseen osakilpailuun lähdetään Loebin johtaessa MM-sarjaa 6 pisteen erolla Grönholmiin.


Koodi:
[B]Irlannin MM-rallin lopputulokset[/B]:

[LIST]
[*]1. Sebastien Loeb    Citroen  3.01.39,2 
[*] 2. Daniel Sordo      Citroen      +53,4 
[*] 3. J-M. Latvala      Ford       +1.48,2 
[*] 4. Mikko Hirvonen    Ford       +2.17,7 
[*] 5. Petter Solberg    Subaru     +2.55,8 
[*] 6. Guy Wilks         Subaru     +5.57,9 
[*] 7. Matthew Wilson    Ford      +10.04,9 
[*] 8. Gareth MacHale    Ford      +11.08,3 
[*] 9. Andreas Mikkelsen Ford      +13.08,2
[*]10. Niall McShea      Subaru    +16.32,1
[/LIST]

Tallimestaruuden varmisti jo nyt Ford. Jotenkin aika tylsän näköistä tuo valmistajien lista.. Olisi mukava nähdä enemmänkin automerkkejä tuolla listalla.
Koodi:
[B]Valmistajien MM-pisteet:[/B][LIST]
[*]1. Ford           194
[*] 2. Citroen        173
[*] 3. Stobart-Ford    80
[*] 4. Subaru          79
[*] 5. Kronos-Citroen  43
[*] 6. Munchis-Ford    14
[/LIST]

Koodi:
[B]Kuljettajien MM-pisteet[/B]:
[LIST]
[*]1. Sebastien Loeb     FRA  110
[*] 2. Marcus Grönholm    FIN  104
[*] 3. Mikko Hirvonen     FIN   89 
[*] 4. Daniel Sordo       ESP   61
[*] 5. Petter Solberg     NOR   42
[*] 6. Henning Solberg    NOR   34
[*] 7. Jari-Matti Latvala FIN   30
[*] 8. Chris Atkinson     AUS   29
[*] 9. François Duval     FRA   12
[*]10. Manfred Stohl      AUT   12
[/LIST]
 

Benny S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mistä mahtaa löytyä tilasto tämän kauden ek pohja-ajoista? Kummalla on enemmän pohja-aikoja Bossella vai Loebilla?
 

maurizio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Joo aika mälli oli Buselta, mutta loppujen lopuksi tuo ei ollut kovin kummoinen paikka missä napsahti. Vauhtiakaan nyt ei niin kamalasti ollut, mutta paikka näytti todella todella liukkaalta. Mitenkähän olis Loebille käynyt vastaavassa paikassa jos olisi ollut ensimmäisenä autona reitillä?
Jäi vähän hämärän peittoon, mitä sen kivimuurin takana oli?

Vettähän tuolla muurin takana kyseisen videon perusteella näyttäisi olevan. Muurin ansiosta sentään säästyivät uimahommilta. http://uk.youtube.com/watch?v=HrKtwvtK1mk
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo aika mälli oli Buselta, mutta loppujen lopuksi tuo ei ollut kovin kummoinen paikka missä napsahti. Vauhtiakaan nyt ei niin kamalasti ollut, mutta paikka näytti todella todella liukkaalta.
Olivat Marcus ja Timokin olleet kovin ymmällään, mitä oikein tapahtui tuossa, melkeimpä voisi sanoa, kisan leveämmässä paikassa. Ei ollut ajovirhettä, eikä ylikovaa nuottiin nähden, mutta niin vain lähti nelipyöräluisuun.

Kovaahan siihen asti oli Marcus ajanut, kun oli väliajoissa 6 sekunttia edellä muita, mutta se pitää muistaa, että Loebilla oli yksi iskari rikki, ja se oli kiinnitetty yläpäästään nippusiteellä ja rautalangalla koriin, ettei se pudonnut kokonaan pois. Se taas kertoo siitä, ettei vauhti Loebiin verrattuna ollut mitenkään ylikovaa.

Jokatapauksessa mestaruus ei ole enää Marcuksen omissa käsissä, kun Loebille taitaa riittää kuudes sija Walesista varmistamaan mestaruuden. Jos ajattelee, ketkä voisivat olla Loebia nopeimpia, niin kolme Fordia, sekä P. Solberg ovat niitä mahdollisia autokuntia, mutta siihen se sitten jo jääkin. Näin ollen Loeb saavuttaa viidennen tilan helpostikin, jos vaan tekniikka kestää. Mitään riskejä kun ei tarvitse ottaa ajamisen suhteen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos Bosselle komeasta urasta ralliautoilun huipulla. Toivotaan, että Suomen maine kovana rallimaana saa jatkoa nuoremmista kuskeista. Latvala, Hirvonen, Gardemeister ym. ovat suurten haasteiden edessä, mutta eiköhän vielä joskus koita se päivä kun härmän jätkistä joku taistelee taas tosissaan mestaruudesta.
 

scholl

Jäsen
vielä joskus koita se päivä kun härmän jätkistä joku taistelee taas tosissaan mestaruudesta.

Hirvonen on kehittynyt nyt selkeästi kuskina. Se on kai itseluottamus, mitä on tullut lisää. Heti kun Loeb jää eläkkeelle (tai saa huonon auton) Hirvonen taistelee tosissaan mestaruudesta. Latvalasta ei vielä tiedä. Sotkamies sen sijaan on joutunut sellaiselle sivuraiteelle, mistä on vaikea nousta.

Suurin toive ensi kaudelle olisi se, että Subaru kehittyisi. Ei tässä ole mitään järkeä, että on vain kaksi asiallista autoa. Lisää automerkkejäkin voisi tulla. Onneksi on nähty jo merkkejä siitä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Täytyy toivoa, että Subarua auttaisi se, että ensi vuonna kaikki tallit ajavat Pirelleillä. Ei se heikko menestys kuitenkaan täysin renkaiden vika ole ollut. Toki Peugeot käytti samoja renkaita Bossen vikana vuonna siellä, ja menestys oli heikompaa kuin aikaisempina vuosina. Tosin myös uusi auto taisi olla ongelmana silloin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hirvonen on kehittynyt nyt selkeästi kuskina. Se on kai itseluottamus, mitä on tullut lisää. Heti kun Loeb jää eläkkeelle (tai saa huonon auton) Hirvonen taistelee tosissaan mestaruudesta.
Nyt on scholl kääntänyt kelkkaansa hieman Hirvosen suhteen. Hyvä näin ;)

Kyllähän Mikko ajoi tosiaankin hyvän kauden, johon mahtui monta voittoakin. Ensi vuonna on kyllä niin suuret saappaat jalassa, että ei paremmasta väliä. Loebin haastaminen juuri nyt asvaltilla ei tunnu edes kovin realistiselta, mutta soralla sitten voidaankin nähdä kovia taisteluita.
Latvalasta ei vielä tiedä.
Ei tiedä ei, vauhtia löytyy ikäisekseen paljon, mutta virhealttius on edelleenkin mukana kuvioissa. Saas nähdä muuten, ajattaako Wilson taas kahta suomalaista tallissaan? Asiaan saadaan varmistus ehkä jo ensi viikolla.
Sotkamies sen sijaan on joutunut sellaiselle sivuraiteelle, mistä on vaikea nousta.
Kyllä Toni ajata osaa, mutta voittamisen kulttuuri mieheltä puuttuu totaalisesti. Se on tietysti yksi pahimmista tekijöistä, kun ajopaikkoja annetaan ensi kaudelle.
Suurin toive ensi kaudelle olisi se, että Subaru kehittyisi. Ei tässä ole mitään järkeä, että on vain kaksi asiallista autoa. Lisää automerkkejäkin voisi tulla. Onneksi on nähty jo merkkejä siitä.
Olen hieman pidättäyvämmällä kannalla Subarun suhteen, koska Petteristä on tullut jonkun asteinen diiva tätä nykyään, ja sellainen systemaattinen tekeminen tallissa loistaa poissaolollaan. Se tietysti helpottaa, kun Marcus siirtyi eläkkeelle, mutta esim. Mikko on niin paljon parempi kuskina jo nyt, että sekin saattaa sekoittaa Petterin ajatuksia liiaksi.

Suzuki oli viimeisessä rallissa luvalla sanoen huono, joka ei tietysti tässä tilanteessa ole kovinkaan hyvä asia ajatellen tallin tulevaisuutta. Jos rahaa hakataan hullun lailla vailla mitään tuloksia, voi emoyhtiö lyödä nopeastikin rahahanat kiinni, ja se on sitten sen tallin uran loppu samantien. Joka tapauksessa yhden hyvän kuljettajan talli tarvitsee välttämättä, jotta auton kehitystyö ei pysähdy, vaan kehitystä saadaan ajettua eteenpäin. Niitä kuskeja taas ei liiemmälti maailmassa ole, jotka tuon vaativan kehitystyön hallitsevat.

Kiitokset pitää pistää myös Marcuksen komealle uralle, johon mahtui kaksi maailmanmestaruuttakin. Tosissaan työnsä ottava suomalainen, joka sisukkaalla yrittämisellään sai vasta n. 30-vuotiaana tehdaspaikan itselleen.

Nyt on mies ilmeisestikin lähdössä nostamaan nuorta norjalaista Andreas Mikkelseniä kohti rallimaailman huippua. Ihan hyvä, että tällainen opettajan rooli miestä kiinnostaa, mutta olisi siihen opastukseen voinut jonkun suomalaisen nuorenkin ottaa. Rahalla on tietysti myös merkitystä, eikä Marcuksen tarvitse tehdä sitäkään työtä ilmaiseksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suzuki oli viimeisessä rallissa luvalla sanoen huono, joka ei tietysti tässä tilanteessa ole kovinkaan hyvä asia ajatellen tallin tulevaisuutta. Jos rahaa hakataan hullun lailla vailla mitään tuloksia, voi emoyhtiö lyödä nopeastikin rahahanat kiinni, ja se on sitten sen tallin uran loppu samantien.

Ainakin mitä tämä Suzukin ralliprojektia vetävä ranskalaishemmo oli jossain haastattelussa jutellut, niin ne rahahanat on lyöty jo tässä vaiheessa kiinni. Kertoili että kehitystyö on aika vaikeaa kun tehdas antaa niin hintsusti rahaa käyttöön. Sinänsä outoa koska jos WRC-projektiin tosissaan lähdetään niin luulisi että siihen myös panostettaisiin kunnolla koska nähtiinhän tuo jo esim. Hyundain kohdalla mitä siitä tulee jos tehdas ei ole ihan 100% projektin takana ja tosissaan. Miten paljon sitten vaikuttaa se että käsittääkseni Suzuki on alusta pitäen valmistautunut ja varautunut myös siihen että MM-sarjassa siirrytään ihan lähivuosina käyttämään tätä S2000 -kalustoa?

Nyt on mies ilmeisestikin lähdössä nostamaan nuorta norjalaista Andreas Mikkelseniä kohti rallimaailman huippua. Ihan hyvä, että tällainen opettajan rooli miestä kiinnostaa, mutta olisi siihen opastukseen voinut jonkun suomalaisen nuorenkin ottaa. Rahalla on tietysti myös merkitystä, eikä Marcuksen tarvitse tehdä sitäkään työtä ilmaiseksi.

Onhan Bossella tälläkin hetkellä pari suomalaista "suojattia" (Kosti Katajamäki ja joku toinen jonka nimeä en muista) joiden uraa hän on tukenut sekä rahallisesti että neuvoja antamalla. Ainakin VM:n haastattelussa kertoili että on laittanut paljon jopa omia rahojaan näiden nuorten uran eteen.
 
Viimeksi muokattu:

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on mies ilmeisestikin lähdössä nostamaan nuorta norjalaista Andreas Mikkelseniä kohti rallimaailman huippua. Ihan hyvä, että tällainen opettajan rooli miestä kiinnostaa, mutta olisi siihen opastukseen voinut jonkun suomalaisen nuorenkin ottaa. Rahalla on tietysti myös merkitystä, eikä Marcuksen tarvitse tehdä sitäkään työtä ilmaiseksi.

Ajo-opetuksen lisäksi Marcus on lupautunut toimimaan Andreaksen edustaman Ramsportin neuvonantajana. Talli yrittää ajaa Fordilla ensi kaudella täyden MM-sarjan kahdella autolla jolloin yhtenä ehdokkaana toiseksi kuljettajaksi olisi Janne Tuohino, Gareth Jonesin ja Manfred Stohlin lisäksi. Toivottavasti tässä valinnassa painaisi sitten Marcuksen sanakin vaikka todennäköisesti paikan vie suurin rahapotin tuoja.

Timo Jouhki antaa kanssa kunnolla sapiskaa Suzukille uudessa Veikkaajassa eli hommat tehdään suurinpiirtein puolivaloilla, amatöörimaisesti ilman päämäärää.

Muissa Veikkaajan huhuissa on, että Zimbabwen Conrad Rautenbach ajaisi ensi kaudella Citroenin kolmosautoa. Positiivista olisi tietenkin jos Citroenillakin olisi ensi kaudella kolme autoa lähtöviivalla varsinkin kun ymmärtääkseni Kronos lopetti tähän kauteen. Se kuinka turisti Conrad sitten on, onkin jo toinen asia. Nuori kaveri, joka on ajanut monta vuotta junnujen MM-sarjassa ainakin tällä kaudella suht vaatimattomalla menestyksellä.

Lisäksi Henning Solberg olisi siirtymässä Argentiinalaisen Munchi´s-tallin Fordin leipiin Compancin ja Villagran tallikaveriksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onhan Bossella tälläkin hetkellä pari suomalaista "suojattia" (Kosti Katajamäki ja joku toinen jonka nimeä en muista) joiden uraa hän on tukenut sekä rahallisesti että neuvoja antamalla. Ainakin VM:n haastattelussa kertoili että on laittanut paljon jopa omia rahojaan näiden nuorten uran eteen.
Se toinen nimi on Juuso Pykälistö. Mutta homma taitaa kuitenkin molempien kohdalla olla niin, että tie maailman huipulle on noussut Marcuksesta huolimatta täysin pystyyn. Molemmilla on jo kuitenkin sen verran ikää, että uusia nuorempia lahjakkuuksia löytyy eri puolilta maailmaa.

Tämä Mikkelsenhän sai ajokortinkin vasta äskettäin, joten hänessä on sitä tulevaisuutta tiedossa ainakin nykyiseen ajotaitoon verraten. Lisää nopeutta ja varmuutta toki tarvitaan, mutta kenelleppä tuon ikäiselle niitä osa-alueita ei kaivattaisi lisää? Meikäläisellä on ollut kunnia olla paikalla, kun tämä nuori kaveri esittelee taitojaan, ja on siinä ainesta maailmanmestariksi, täytyy sanoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomen MM-Rallia ei ajeta vuonna 2010
Näinhän siinä kävi, kun vuorotteluun lähdettiin. Tosin kun katsoo vuoden 2009 kalenteria, niin sieltä loistavat poissaolollaan mm. Monte Carlo ja Saksa. Nämä kaksi ovat olleet aina kaikissa keskusteluissa Suomea edellä, joten siihen nähden tilanne asian suhteen meni ihan hyvin.

24 osakilpailuahan tuosta löytyy, ja jokainen joutuu huilaamaan joka toinen vuosi. Lajia halutaan levittää edelleen entistä enemmän ympäri maailman, joten pakkoratkaisu tämä oli siinä mielessä. Ei kenenkään perse kestää vetää kahta tusinaa kilpailuja joka vuosi.
 

Outsider

Jäsen
Rallin mm-sarjan suunta on ollut jo pitkän aikaa jyrkästi alaspäin ja tämä vuorottelu systeemi vaan lisää vauhtia ja ajaa lajia yhä kauemmas sen huippuvuosista, joihin ei enää ikinä tule olemaan paluuta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo aika perseestä on että kisoja viedään jonnekin Vinkuintiaan, missä sitten puolet erikoiskokeista joudutaan perumaan puutteellisten järjestelyjen vuoksi ja perinteiset ja aina hyvin järjestetyt rallit joutuu vuorottelun uhriksi. Mutta rahan voimalla mennään ja tämä on nyt sitten suunta.

Toinen asia mikä ärsyttää nykyisin rallissa, on se että tosissaan mestaruudesta ja voitoista taistelevien kuljettajien määrä vaan vähenee koko ajan. Oikeastaan jokaisessa tallissa on menty siihen että tallissa on ykköskuski jolle maksetaan palkkaa ja jolle mestaruutta pedataan, ja sitten kakkoskuski joka joko maksaa itse paikastaan tai sitten saa hyvin pientä palkkaa, ja toimii tämän ykköskuskin "apukuskina". Jos muistelee tilannetta esim. vielä 90-luvulla kun siellä oli Kankkusta ja Auriolia samassa tallissa ja kaverit tappeli ihan tosissaan toisiaan vastaan voitoista ja mestaruuksista. En sitten tiedä mitä pitäisi tehdä että tuollaisen menon saisi takaisin ralliautoiluun, mutta haluaisin vielä nähdä sen päivän kun mestaruudesta tosissaan taistelisi enemmänkin kuin se kaksi kuljettajaa, ja että nähtäisiin myös tallitoverusten välisiä taistoja.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ketakohan tassa on kuultu, etta Suomen ralli vaihtuu joksikin kommunistien lada-tapaamiseksi? Rallikuskejako, jotka pitavat Suomen rallia parhaana rallina? Faneja, joille Suomen ralli on edelleen se perinteisin ralli koko sarjassa?

Ei, vaan niita, jotka hoitaa tommosissa pilipali-poliittisissa jarjestoissa asioita. Ja urheilullisuus vahalle naissa paatoksissa...
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Näinhän siinä kävi, kun vuorotteluun lähdettiin. Tosin kun katsoo vuoden 2009 kalenteria, niin sieltä loistavat poissaolollaan mm. Monte Carlo ja Saksa. Nämä kaksi ovat olleet aina kaikissa keskusteluissa Suomea edellä, joten siihen nähden tilanne asian suhteen meni ihan hyvin.

24 osakilpailuahan tuosta löytyy, ja jokainen joutuu huilaamaan joka toinen vuosi. Lajia halutaan levittää edelleen entistä enemmän ympäri maailman, joten pakkoratkaisu tämä oli siinä mielessä. Ei kenenkään perse kestää vetää kahta tusinaa kilpailuja joka vuosi.
MTV3:n uutisesta taustaa vuorottelulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös