Mainos

Ralliketju

  • 1 865 887
  • 15 014

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rallin mm-sarjan suunta on ollut jo pitkän aikaa jyrkästi alaspäin ja tämä vuorottelu systeemi vaan lisää vauhtia ja ajaa lajia yhä kauemmas sen huippuvuosista, joihin ei enää ikinä tule olemaan paluuta.
Nyt kun sinulla on noin vahva mielipide, kerrothan millä hoidat tämän nykyisen ongelman ilman selittelyjä?


Ja jos yhtään tunnet lajia, kerro ihmeessä uudet toimintaohjeet.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Oletko Aeroman vuorottelun kannalla?

Itse hyväksyn osittaisen vuorottelun sekä sen, ettei ole niin monta kisaa per vuosi, mutten sitä, että kaikki vuorottelevat. Tulee tavallaan a vuosi ja b vuosi. Ihan syvältä.

Laittaisin itse 14 kisan kauden. 8 aina mukana. 6 ja 6 vuorottelee siten, että esim. aina yksi talviralli mukana eli Ruotsi ja Norja vuorottelee. Monaco ja Saksa ja vastaavat eivät vuorottelisi. Monaco legendaarisuutensa takia ja Saksa kaupallisista syistä. Jopa Suomen olisi ehkä mahdollista olla aina mukana. Sitä en nyt kiveenhakkaisi, mutta silti. Yhteensä siis 20 rallia.

Ja tuo 20 on ehdoton maksimimäärä. Jättäisin heittämällä pois Bulgarian, Indonesian, Puolan ja Kyproksen. Ei sitä rallia tarvi mm-sarjatasolla levittää jokaiseen käpykylään, vaan pitäisi olla toimiva em-sarja esim. 1600:lle tai N-ryhmälle, joka sitten pyörisi niissä mestoissa. Ei ole mitään järkeä latistaa mm-sarjaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Täällä kuitenkin haluavat itse vuorotella: http://iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1463578

Hieman taitaa olla sekainen tilanne koko sarjassa, kun edes legendaariset kisat eivät ole tukevalla pohjalla. Noh...ralli ei tosiaan taida herättää kiinnostusta laajemmin kuin Suomessa.

Minä taas olen kuullut kommentteja, että Suomessa ei ymmäretä kuinka suosittua ralli on maailmalla. Ota tästä nyt selvää.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllä tämä vuorottelukysymys on aika hankala, kieltämättä. Kun bisnes kuitenkin on kaiken takana, ja autoja pitäisi näyttää ympäri maailman, niin hankalaa sitä on toteuttaa ilman kiertoa.

Tämä nykyinen suunnitelmä a ja b vuosista tuntuu nopeasti aika rajulta muutokselta, mutta se johtuu nyt siitä, että näitä isännyyksiä annettiin lähes kaikille niitä hakenneille varmistamatta edes taustoja mitenkään tarkemmin.

Jordania, joka tosin taitaa tulla mukaan jo ensi vuonna, Bulgaria, Venäjä ja monta muutakin ehdokasta on mukana, joista ei ole mitään varmuutta, saavatko he kisan järjestettyä.

Tässä tehtiin tavallaan liian suuri muutos kerralla, mutta herrat odottavat tällä päätöksellä myös sitä, että se ainainen narina loppuu, ja vain ne jäävät jäljelle, jotka oikeasti osaavat kisan järjestää.

Välimeren ympäristössä halutaan kisailla liikaa, ja se syö näitä paikkoja muilta potentiaalisilta ehdokkailta. Ymmärtäähän sen, kun kaikilla kihoilla on paatit siinä lähistöllä, niin on helppoa ajella katsomaan montaakin eri kisaa.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on 14:sta osakilpailun "kiveen hakatut kisat" sellaisella reunaehdolla, että jos jotain ongelmaa kisassa, niin siitä joutuu ainakin kahden vuoden jäähylle. Se pitää järjestäjät varpaillaan, ja näin ollen tekee kisoista järjestelyiltään hyviä. Monissa kisoissahan on se ongelma, että katsojat on jätetty kunnolla huomioimatta, josta sitten tulee monen näköisiä ongelmia.
 

Outsider

Jäsen
Nyt kun sinulla on noin vahva mielipide, kerrothan millä hoidat tämän nykyisen ongelman ilman selittelyjä?


Ja jos yhtään tunnet lajia, kerro ihmeessä uudet toimintaohjeet.

Viitsitkö tarkentaa mitä tiettyä asiaa tarkoitit tuolla nykyisellä ongelmalla, niin voin koittaa vastata?

Joka tapauksessa ongelmakohtia on mielestäni niin paljon, että mikään yksittäinen muutos ei sarjaa enää pelasta, mutta silti juuri tämän kaltaiset muutokset vauhdittavat sen alamäkeä.

Tietysti ei sitä Monteakaan voi väkisin siellä kalenterissa pitää, jos järjestäjällä ei ole siihen halua tappiollisuuteen vedoten. Omasta mielestäni olisi silti järkevämpää keskittyä etsimään syitä sille mikä tappiot aiheuttaa, eikä vaan siirtää niitä joka toiselle vuodelle.
 
Viimeksi muokattu:

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nykyhomma on vaan pakko hyväksyä, eli Jyskälässä ei enää ajeta joka vuosi piste. En tiiä, koko rallin gloria on hiipunut jo jonkinaikaa..
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Nykyhomma on vaan pakko hyväksyä, eli Jyskälässä ei enää ajeta joka vuosi piste. En tiiä, koko rallin gloria on hiipunut jo jonkinaikaa..

Ensimmäinen askel kohti koko touhun häviämistä Jyskylästä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ensi kaudesta siis ilmeisesti tulee vieläkin tylsempi mestaruustaiston suhteen kun Loeb saa tehdä Schumacherit ja taistella yksin voitosta. Mitä asioita ihmisille edes tulee mieleen ettei mestaruuspystiä voitaisi jo valmiiksi ojentaa uudelleen hänelle? Ja mitään fillarionnettomuuksia kauden ulkopuolella ei siis oteta mukaan...
Harmi että koko ajan näyttää vaan kehnommalta rallimaailmassa...
 

scholl

Jäsen
No ajattele positiivisesti. Kun Loeb lopettaa joskus niin Hirvonen taistelee mestaruudesta. Ehkä FIA keksii mutkia matkaan. Keksiväthän he Schumillekin joka kausi alkaen pisteytyksen muutoksesta (toiselle 8, eikä 6p).
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ensimmäinen askel kohti koko touhun häviämistä Jyskylästä.

Niin, toivottavasti ei.. Mutta kyllähän koko rallisirkus on menettänyt ehkä jotenkin hohtoaan tässä viimevuosina, ainakin omissa silmissäni. Nyt alkaa tippua legendaarisia kisoja pois; Monte Carlo, Jyväskylä..

Automerkkejä on enää muutama mukana ja ensikauden mestaruustaistelusta tulee näillä näkymin tylsempi kuin vuosiin..

Noh, vielä kahtena vuonna pääsee ralleja seuraamaan, sitten tulee se pakollinen välivuosi.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Jos ymmärsin oikein tuosta ruotsalaisten jutusta niin Suzukin lopulliset valinnat ensi kauden kisakuskeiksi on Toni Gardemeister ja P-G Andersson.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=67716

Tonilla oli jo eilen aamusta uudet kotisivut ylhäällä jossa oli suzukin mies. Otettiin kuitenkin parin tunnin päästä alas kun ei vielä virallista tiedotetta ole annettu kuljettajavalinnoista. Hyvät valinnat. Toni kokenut ja jos joku niin PG ansaitsee päästä ajamaan suzuki wrc:tä, on mies tehnyt ison työn tallissa jo kauan aikaa.

Toinen asia on mitenkä auto tulee liikkumaan. Panostus on mitä on ja auto vaikuttaa todelliselta raakileelta : (
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Toinen asia on mitenkä auto tulee liikkumaan. Panostus on mitä on ja auto vaikuttaa todelliselta raakileelta : (
Vaikea alkukausi lienee tallille luvassa, ellei mitään mullistavaa keskitä parissa viikossa. Se ajatus juuri tällä hetkellä tuntuu kuitenkin kovin kaukaiselta ajatukselta.

Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että Suzukilta tulee uusi auto jossain vaiheessa kevättä. Jos tallissa on osattu ottaa vanhasta kaikki hyvät puolet mukaan, ja heikkohin kohtiin on saatu panostettua, niin kuka tietää vaikka jo kesän alussa olisi mahdollista ajella pisteillekin. Tulevana talvena siihen ei liene pelkoa, elleivät toisten autot kestä maaliin saakka, tai ulosajoja nähdään enemmänkin samassa kisassa.

Ja vielä sen verran tuohon viralliseen ilmoitukseen Suzukitallin ensi kauden kuljettajista, niin taitaa tulla huomenna julkisuuteen, ellei mitään ihmeellistä tapahdu sitä ennen.

Nimet ovat kyllä jo kaikkien tiedossa, mutta eihän niistä voi mitään sanoa, koska virallinen ilmoitus puuttuu ;)
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mennäämpä spekuloinnissa hieman asioiden edelle. Mäkinen, Alen, Salonen, Mikkola ja Kankkunen ovat kaikki ajaneet Jyväskylä-rallia uransa lopettamisen jälkeen. Varmasti myös Bosse ajaa tehtaan WRC-Fordilla tuon rallin? Mitenhän se mene, jos/kun Bosse voittaa tuon kisan, saako Ford tehdaspisteet, vai onko etukäteen päätetty, ketkä kuljettajista noita pisteitä saavat kerätä?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitenhän se mene, jos/kun Bosse voittaa tuon kisan, saako Ford tehdaspisteet, vai onko etukäteen päätetty, ketkä kuljettajista noita pisteitä saavat kerätä?
Ei koko kaudeksi tarvitse etukäteen nimetä kuljettajia, jotka niitä pisteitä keräävät, vaan jokaiseen kilpailuun ilmoittaudutaan erikseen. Marcusta voidaan siis käyttää edelleenkin tarvittaessa metsästämään niitä tallipisteitä, jos vaan sopimukseen kuljettajan ja tallin välillä päästään.

Se pitää kyllä tässä kohtaa muistaa, että ellei Marcus aja ollenkaan ennen Jyväskylää, niin liian pitkä tauko saattaa tulla alle kisan voittamisen kannalta. Perusnopeudellaan tietysti Bosse olisi varmastikin korkealla tuloksissa., mutta voittaminen onkin sitten jo astetta vaikeampi tehtävä.
 

scholl

Jäsen
Eikös alunperin sanottu, että Grönholm saattaa ajaa muutaman kisan ensi kaudella.

Noihin vanhempiin kuskeihin on paha mennä vertaamaan, koska monilla niillä se Jyväskylä tuli ajettua 50v päivien kunniaksi tai vastaavan syyn takia eli olivat pitäneet välissä tauon. Sama juttu, jos Bosse ajaa kisan 10 vuoden päästä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös alunperin sanottu, että Grönholm saattaa ajaa muutaman kisan ensi kaudella.
Nimenomaan saattaa ajella. Se riippuu hyvinkin pitkälti siitä, kuinka kovat vieroitusoireet tulevat päälle, kun kausi saadaan käyntiin toden teolla.

Ja koska Marcusta tullaan oletettavasti näkemään myös edelleen noilla kilpailupaikkakunnilla johtuen tästä norjalaisen tukemisesta, niin siitä on astetta helpompi siirtyä jo auton rattiin, kuin siitä että jättää koko lajin taakseen keskittyen muihin asioihin. Joka kisaan Marcus tuskin tulee menemään, mutta tässä suhteellisen lähellä on kuitenkin paljon kisoja, joihin lentoaika on niin lyhyt, ettei niistä juuri haittaakaan ole muun touhun keskellä.
 

scholl

Jäsen
Tai sitten jos seuraaja ei pärjääkään niin saatetaan vetää mukaan muutamiin kisoihin, jotta merkkimestaruudesta voi taistella. Samanhan teki Citikka kun otti Sainzin Duvalin tilalle eläkkeeltä muutamiin kisoihin.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Jari-Matti Latvala Fordille Grönholmin seuraajaksi:
http://www.yle.fi/tekstitv/html/P217_01.html
Hienoja moottoriurheilu-uutisia tulee nyt tiuhaan tahtiin. Latvala ajoi kyllä loistavia kisoja päättyneen kauden lopulla, joten mitenkään suuren suurena yllätyksenä tätä ei voida pitää. Jotenkin tuntuu uskomattomalle, että kaveri on vasta 22-vuotias, vaikka on ajanut jo monta vuotta. Motivaation säilyessä Jari-Matti voikin ajella seuraavat parikymmentä vuotta MM-sarjassa. Latvala on kyllä yksi lahjakkaimmista ralliautoilijoista ja edessä tulee varmasti olemaan menestyksekkäitä vuosia. Sopimus YLEn mukaan mallia 3+2, joten Fordilla ainakin luottoa löytyy suomalaisiin kuljettajiin.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoja moottoriurheilu-uutisia tulee nyt tiuhaan tahtiin..

Tämä oli uutinen ?

Jos Mikko ei aja jalka suorana niin Loebiä juhlitaan noin 10-kertaisena mestarina.
Vitun siistiä.

Keskisarjan mestari vastaan raskaansarjan sarjan mestari.
Vitun Marcus. Olit edes kohtalainen.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Latvala on kyllä yksi lahjakkaimmista ralliautoilijoista ja edessä tulee varmasti olemaan menestyksekkäitä vuosia. Sopimus YLEn mukaan mallia 3+2, joten Fordilla ainakin luottoa löytyy suomalaisiin kuljettajiin.

No on. Satavarmasti tulevaisuuden mestari. Mutta, mutta. Kuka haastaa Loebin ?
Sehän rikkoo kaikki meikäläisten ennätykset ? ... kele !
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Seti kirjoitti:
Tämä oli uutinen ?

Jos Mikko ei aja jalka suorana niin Loebiä juhlitaan noin 10-kertaisena mestarina.
Vitun siistiä.

Mars ajamaan sitten. Ei niitä kai hirveesti tyrkyllä ole ollut, joten turha murehtia sitä.

Toisekseen. Eiköhän noista Suomalaisista taas kerran löydy hallitsija tuolle lajille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomalaiset ottivat sitten pari tehdaskuljettajan paikkaa virallisestikin itselleen. Kyllä tekee Jouhki upeaa työtä suojattiensa kanssa, kun niitä ajopaikkoja vaan järjestyy yllättävänkin paljon. Se on kuitenkin sellainen juttu, että eivät kaikki kuskitkaan voi olla Suomesta, vaikka kuinka haluttaisiin. Markkina-arvo löytyy joka miehestä, ja sitä ajatusta vastaan pitää ottaa myös muun maan kansalaisia mukaan MM-sarjaan. Jos pelkät ajotaidot olisivat ne argumentit, jotka kaikki ehdot määräävät, olisi sarjassa mukana enemmänkin suomalaiskuljettajia.

Jari-Matti kohtaa kyllä nyt huomattavasti isomman paineen, mitä viime kaudella oli harteilla, joten mielenkiintoista on nähdä, kuinka se Ford nyt taipuu mutkiin, kun niitä tallipisteitäkin kuuluu tuoda mukanaan maaliin ajaessaan. Mutta jos Ford-kaksikko Citroen-kaksikolle pärjää merkkipistetaistelussa, niin hienosti pitää ajojen mennä, siitä ei pääse mihinkään. Loeb ja Sordo ovat niin kova pari asvaltilla, että sieltä saattaa tulla montakin kaksoisvoittoa heille, ja se on iso saalistus tallipisteissä.

Tonilla taas ei ole oikeastaan mitään hävittävää, joskaan ei voitettavaakaan, joten kaasu auki vaan, ja toivo siihen, että auto taittuu sinne mutkiin. Toki muutama maaliin ajokin tarvitaan, ettei tallin johto hermostu, mutta pääpaino on siellä vauhdin hakemisessa lähemmäksi muita talleja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös