Mainos

Ralliketju

  • 1 838 397
  • 14 822

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Niin mitenköhän tuo nyt menee lopulta esimerkiksi Katsutan tallin osalta tai vaikka M-Sport jos joku ajaa niiden autolla yksityistallina asiakasautoja? Esimerkiksi tällöin voisi Fourmaux ajaa ylimääräistä testiä. Sitten taas kuulostaisi todella tyhmältä jos ainoa keino olisi ajaa testiä samalla kun tehdaskuskit ajaisi. Tällöin jäisi vain pikainen autoon tuntumaan haku esim. testien loppuun. Ei silloin asiakasautoja olisi.
Eikös Katsuta aja nyt ihan Toyota Gazoo Racingin nimissä, eli hänelle ei ole enää mitään omaa, erillistä tallia? MInä olen käsittänyt homman menevän niin, että mikäli joku ajattaa vaikkapa M-Sportilta vuokrattua tai ostettua Pumaa täysin omalla tiimillään, niin silloin tämänkin tiimin käytössä on nuo 21 testipäivää kauden aikana. Mutta jos kuljettaja vuokraa ajopaikan M-Sportilta siten, että M-Sport ajattaa tuota autoa kisassa, niin silloin ko. kuljettajan testipäivät lasketaan M-Sportin kiintiöstä. Käsittääkseni esim. tuo M-Sportin vuokratoiminta on mennyt juurikin näin, että vaikka joku Serderidis on ajanut periaatteessa täysin yksityiskuskina niin ajattajana on silti ollut M-Sport. Eli auto tulee M-Sportilta, huolto tulee M-Sportilta ja kaikki osat tulee M-Sportilta, ja Serderidis vaan maksaa viulut. Mutta teknisesti Serderidis ajaa M-Sportin tiimissä.

Sama juttu on ollut aiemmin Katsutalla, että hänellä on ollut periaatteessa tuo oma Toyota Gazoo Racingin ulkopuolinen tiimi, mutta se on silti toiminut Toyota Gazoo Racingin alla. Käsittääkseni tässä tapauksessa myös Katsutan ajamat testit menisivät siis Toyota Gazoo Racingin kiintiöstä.

Voi olla, että olen käsittänyt ihan väärin ja puhun täyttä kakkaa. Korjatkaa joku, jos tiedätte paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sellainen ikävämpi tieto että monille 90-luvun YLEn Suurajolähetyksistä ja Ralliradiosta tuttu Harri Pöntinen on kuollut .
Näin on kuulemma käynyt. Harri oli loistava kuuluttuja/ juontaja sekä toimittaja, niin sanallisesti kuin kirjallisestikin, eikä myynti- ja markkinointityökään vierasta ollut. Lajitietämystä löytyi niin kuljettajista kuin kalustostakin ja ajoihan hän itsekin jonkin verran. Värikäs ja räväkkä persoona, varsinainen moottoriturpa, jolta ei loppunut jutut kesken. Näin on valitettavasti jälleen yksi loistava tarinankertoja ja seuramies poistunut keskuudestamme.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Voi olla, että olen käsittänyt ihan väärin ja puhun täyttä kakkaa. Korjatkaa joku, jos tiedätte paremmin.
Jokaisella kolmella tiimillä on 21 päivää käytettävissään kuskien kesken jaettavaksi. Tänak saa tässä siis edun, koska M-Sport osittain tästä syystä ajaa vain kahdella autolla valmistajien pisteitä, ainakin suurimman osan kisoista.

Serderidistä ei lasketa tuohon kiintiöön, vaan hänellä on omat testipäivät. 1 per ralli, mutta max 7 päivää kauden aikana. Ja tässä on vielä aika tiukat säännöt missä, milloin jne ja myös testeistä ilmoittamisen osalta.

Katsutasta en osaa ihan varmaksi sanoa, kun periaatteessa on nimetty valmistajien pisteiden ajajaksi osassa kisoista, että lasketaanko vaan kyseisten kisojen testit kiintiöön vai kaikki hänen ajamansa päivät. Luultavasti kaikki, joka taas olisi Kallelle ja Elfynille huonompi asia. Mielestäni ei kuitenkaan enää voi vertautua Serderikseen, koska ajaa valmistajien pisteistä kolmoskuskina, vaikkakin vaan osan kisoista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokaisella kolmella tiimillä on 21 päivää käytettävissään kuskien kesken jaettavaksi. Tänak saa tässä siis edun, koska M-Sport osittain tästä syystä ajaa vain kahdella autolla valmistajien pisteitä, ainakin suurimman osan kisoista.

Serderidistä ei lasketa tuohon kiintiöön, vaan hänellä on omat testipäivät. 1 per ralli, mutta max 7 päivää kauden aikana. Ja tässä on vielä aika tiukat säännöt missä, milloin jne ja myös testeistä ilmoittamisen osalta.

Eli teoriassa M-Sport voisi muutaman ylimääräisen testipäivän ajattaa sillä että esim. Loeb tai Fourmaux ajaisi oman tiimin nimissä M-Sportin valmistamaa autoa?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jokaisella kolmella tiimillä on 21 päivää käytettävissään kuskien kesken jaettavaksi. Tänak saa tässä siis edun, koska M-Sport osittain tästä syystä ajaa vain kahdella autolla valmistajien pisteitä, ainakin suurimman osan kisoista.
Tämäkinhän on sinällään mielenkiintoinen juttu, että se taisi olla juuri M-Sport joka vaati tiukennuksia näihin testisääntöihin. M-Sport on siis pyrkinyt rajoittamaan näiden isompien tiimien testaamisen määrää (ja siinä sivussa myös omaansa, mutta he testasivat budjettisyistä joka tapauksessa vähemmän kuin muut jo viime kaudella), ja nyt sitten hyödyntävät tätä siten, että keskittävät testejä vain kahdelle kuljettajalle kun muilla talleilla kuljettajia on kolme tai neljä.

Uhraavat tässä mahdollisuudet taistella tallimestaruudesta sen eteen, että saisivat etulyöntiaseman kuljettajien mestaruustaisteluun. Mutta M-Sportin tilanne taitaa olla sellainen, että he joka tapauksessa olisivat alakynnessä valmistajien sarjassa koska joutuisivat kuitenkin ajattamaan jotain Greensmithin kaltaisia väpelöitä kolmosautossa.

Minusta FIA ja WRC-sarja ampuu tällä testisäännöllä kyllä itseään jalkaan. Jo nyt on nähty, että tämä on vaikuttanut negatiivisesti Rally1-autojen määrään kisoissa, ja Neuville juuri eilen kritisoi tätä sääntöä voimakkaasti ja sanoi että tämä tulee todenäköisesti johtamaan vaan kustannuksien nousuun, koska tallit alkavat kiertämään sääntöä osallistumalla kansallisiin ralleihin eri puolilla maailmaa. Neuville piti myös vähäistä testaamista kuljettajille vaarallisena, koska kisoihin joudutaan lähtemään nyt huonosti valmistautuneina. Osassa ralleista shakedownit on hyvin erilaisia kuin rallin varsinaiset pätkät, joten shakedownilla ei välttämättä saada säätöjä kovin hyvin kohdalleen, ja siksi se on pyritty aiemmin tekemään testaamalla mahdollisimman hyvin ko. rallia vastaavilla teillä.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minusta FIA ja WRC-sarja ampuu tällä testisäännöllä kyllä itseään jalkaan. Jo nyt on nähty, että tämä on vaikuttanut negatiivisesti Rally1-autojen määrään kisoissa, ja Neuville juuri eilen kritisoi tätä sääntöä voimakkaasti ja sanoi että tämä tulee todenäköisesti johtamaan vaan kustannuksien nousuun, koska tallit alkavat kiertämään sääntöä osallistumalla kansallisiin ralleihin eri puolilla maailmaa.

Ei tuo testisääntö niitä Rally1-autoja vähennä, vaan a) Se että ne maksavat liikaa B) FIA suuressa viisaudessaan on määritellyt ettei muissa sen alaisissa mestaruussarjoissa käytellä MM-sarjan pääluokan kalustoa. Tämän vuoksi yksityisillä talleilla ei ole vuosiin ollut tarvetta ostaa tehtailta pois vanhaa kalustoa eikä entistyyliin MM-skaboissa nähdä yllättäjiä "vanhemmalla" kalustolla tehdaskuskien seassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei tuo testisääntö niitä Rally1-autoja vähennä, vaan a) Se että ne maksavat liikaa B) FIA suuressa viisaudessaan on määritellyt ettei muissa sen alaisissa mestaruussarjoissa käytellä MM-sarjan pääluokan kalustoa. Tämän vuoksi yksityisillä talleilla ei ole vuosiin ollut tarvetta ostaa tehtailta pois vanhaa kalustoa eikä entistyyliin MM-skaboissa nähdä yllättäjiä "vanhemmalla" kalustolla tehdaskuskien seassa.
No siinä mielessä saattaa vähentää, että jos tallilla on käytössä vain tuo 21 testipäivää, niin mieluummin sen jakaa kolmen kuin neljän kuljettajan kesken. Kun välttämättä ei ole hirveästi iloa laittaa kuljettajia täysin testaamattakaan kisaan. Näinhän Ford tavallaan jo nytkin toimii, vaikka toki Fordin kohdalla kyse lienee enemmän kustannuksista.

Suurin syy autokatoon tosiaan on nuo mainitsemasi seikat, mutta ei tämä testaussääntö kyllä yhtään ainakaan helpota asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Eli teoriassa M-Sport voisi muutaman ylimääräisen testipäivän ajattaa sillä että esim. Loeb tai Fourmaux ajaisi oman tiimin nimissä M-Sportin valmistamaa autoa?
Teoriassa kyllä, heillä olisi se 1 testipäivä per ralli, max 7 testipäivää vuoden aikana, käytettävissä Euroopassa. Tässä toki ensimmäisenä ehtona se, etteivät voisi ajaa M-Sportille nimettynä kolmoskuskina valmistajien pisteistä kauden aikana. Ja toisena se, että näille "yksittäisille" kuskeille on ilmeisesti aika tiukat ehdot testaamisesta, eli FIA voi sen halutessaan torpata.

Serderidiksen pyörimisestä testipätkällä nyt tuskin on yhtään mitään hyötyä kenellekään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohta alkaa Monten ravistelut ja uusi kausi MM-sarjassa... Ennakkoon omasta mielestäni jopa viime kautta mielenkiintoisempi kausi tulossa...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kohta alkaa Monten ravistelut ja uusi kausi MM-sarjassa... Ennakkoon omasta mielestäni jopa viime kautta mielenkiintoisempi kausi tulossa...
Kyllä, se on juurikin näin. Tänakin ja Lapin tallivaihdokset tuovat omalta osaltaan lisää mielenkiintoa ja hyvä lisä on myös, että Lappi vetää kaikki kisat. WRC2 kiinnostaa ja eritoten luokan suomalaiskuljettajat. Sen verran tässä on töpinöissään, että piti ottaa ihan huominen vapaaksi, jotta saa katsoa rauhassa C Moren livelähetyksiä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pirellin kaveri totesi juuri näkövisiossa, että olosuhde on täysin kuiva ja siinä mielessä epätyypillinen Montelle, että slickseillä lähdetään. Eikä ole koko viikonlopuksi luvattu sadetta ynnä muuta. Mietinpä tässä, olisiko tämä hyvä Rovanperälle. Yleensä ei Montessa nuoret pojat juhli kuitenkaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kalle on tällä kaudella liittynyt takatukka-jengiin.
Kuin Kimi Räikkösellä 2010 paikkeilla.
Kohta saa porttikiellon Lontoolaiselle klubille ja vetää parin viikon rännin ennen rallia ja toivottelee maalihaastattelussa silmät päässä seisoen "hyvää äitienpäivää" ja lähtee pois.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Sattumaako, että juuri venäläiskuskin kohdalla meni lähetys studioon :D
 

Sambody

Jäsen
Pajarilta sittenkin jää ralli ajamatta. Jotain puhuivat kansainvälisessä lähetyksessä ruokamyrkytyksestä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kalle menee ihan pulkkana mutkan. Melkoisen jäässä tie pätkän keskivaiheella.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tero Uusikylä vetää sen mutkan pitkäksi. Kamerakin pimeni. Toivottavasti kaikki ok.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös