Mainos

Ralliketju

  • 1 845 790
  • 14 888

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
M-sport liikenteessä Montessa 5 autolla. Bertellillä taitaa sitä paalua olla sen verran, että on halunnut vuokrata mielummin oikeasti hyvän auton mahdollisiin kisoihinsa, mielummin kuin ihan ok ja ei niin luotettavan auton.
Rally1 autoja kolme joista yksi Serderidis...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
M-sport liikenteessä Montessa 5 autolla. Bertellillä taitaa sitä paalua olla sen verran, että on halunnut vuokrata mielummin oikeasti hyvän auton mahdollisiin kisoihinsa, mielummin kuin ihan ok ja ei niin luotettavan auton.

Joo tosin 3 kpl on rally1 autoja ja yksi näistä Kreikkalainen eläkeläinen.

Nyt vasta tuli tuota Berteliä tutkittua, mennyt taustat ohi. Voisi viikkorahoilla ostaa vaikka koko rallitoiminnan itselle.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Eka päivä takana rallin SM-sarjan kauden avauskisaa ja niinhän se Huttunen näyttäisi ajavan muilta karkuun, kuten oli odotettavissakin, varsinkin kun Lindholm, Heikkilä ja Kaur eivät enää ole sarjassa mukana. Asunmaa toisena ja seuraavat sitten: Salo, Joona, Tahko, Metsälä, Grönholm, Rytkönen, Hautamäki (SM5) ja Korhola (SM2). Livelähetyksessä puhuttiin, että Huttunen nähtäneen Ruotsin MM-rallissa ja naapurimaan ralli tuntuisikin hyvin luonnolliselta vaihtoehdolta. Kovalainen muuten ajoi puuhun, mutta jäi vähän epäselväksi keskeyttikö hän, nimeä ei ainakaan löydy keskeyttäneiden listalta, mutta jos jatkaa, niin kaukana kärjestä. Ralli jatkuu nyt aamusta ysin maissa ja kisaa voi seurata livelähetyksestä YouTuben kautta.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sään puolesta saadaan lisäjännitystä kisaan, sillä pätkät ovat todella lumiset/ pöperöiset ja lunta tulee vaan lisää. Huttunen auraa teitä ja aamun eka pätkän perusteella takaa tulevat alkavat ottamaan kiinni.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huttunen pääsi sittenkin pätkän maaliin, mutta kisa meni piloille. On jäänyt kärjestä nyt yli 6min.

Vaikka varmaan kovin moni tallipomo ei tunturirallia ollut isolla ympyröinyt kalenterista niin ei taas yksi heikko suoritus lisää CV ei kyllä ainakaan paranna mahdollisuuksia, SM- rallissa menestyminen olisi saattanut aavistuksen lisätä esimerkiksi suomalaisten yhteistyökumppanien halukkuutta. En tiedä voisiko Toyotan Rally2 projekti olla viimeisiä oljenkorsia, tosin siinäkin saattaisi Sunista ja kumppania olla tarjolla.
 

Sambody

Jäsen
Minulta meni muutama päivä sitten ohi, että Hyundai tiedotti uuden tallipäällikön olovan huhuissakin pyörinyt Cyril Abiteboul. Mistään ei meinaa saada Hyundain Rally2 tulevaisuudesta tietoa. Joulukuussa huhuiltiin, että lopettaisivat koko Rally2 ohjelman, mitä Tänäk ja Märtin vetivät tiimeineen ja luonnollisesti tuo yhteistyö loppui Tänäkin siirryttyä M-Sportille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulta meni muutama päivä sitten ohi, että Hyundai tiedotti uuden tallipäällikön olovan huhuissakin pyörinyt Cyril Abiteboul. Mistään ei meinaa saada Hyundain Rally2 tulevaisuudesta tietoa. Joulukuussa huhuiltiin, että lopettaisivat koko Rally2 ohjelman, mitä Tänäk ja Märtin vetivät tiimeineen ja luonnollisesti tuo yhteistyö loppui Tänäkin siirryttyä M-Sportille.

Ainakin aikataulullisesti viimekaudella Suninen aloitti vasta 4 kilpailusta, mutta luulisi että kohta jotain tiedotettaisiin kun kauden alku jo näin lähellä. Johan siinä jo testaamaan jossain kohti pitäisi päästä olettaen että toiminta on seis kokonaan tällä hetkellä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Vaikka varmaan kovin moni tallipomo ei tunturirallia ollut isolla ympyröinyt kalenterista niin ei taas yksi heikko suoritus lisää CV ei kyllä ainakaan paranna mahdollisuuksia, SM- rallissa menestyminen olisi saattanut aavistuksen lisätä esimerkiksi suomalaisten yhteistyökumppanien halukkuutta. En tiedä voisiko Toyotan Rally2 projekti olla viimeisiä oljenkorsia, tosin siinäkin saattaisi Sunista ja kumppania olla tarjolla.
Kiinnitti eilen YLE:n rallilähetyksessä huomiota Huttusen kommentti suurinpiirtein että: "...kovalla yrkällä mennyt koko rallin ja vähän sellaisen mentaliteetin ottanut nyt kun tuntuu että loppuu nää touhut, niin mennyt joka mutkan täysillä..."
YLE Areena: Rallin SM
Tuo kommentti ajasta 14:00 alkaen.

Toki pettyneen kaverin kommentointia, mutta tarttui korvaan tuo touhujen loppuminen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Itselle tuli jo viime kauden aikana tunne, että Huttusen MM-ura tulee mahdollisesti päätökseensä ja hän ajaisi jatkossa sitten ns. "hupina" SM-sarjaa sekä mahdollisuuksien mukaan kenties joitain EM- ja MM-rallejakin. Nytkin hänelle tarjoitui pikaisesti kisapaketti Rovaniemelle ja uskon, että ainakin joitain kisoja tulee jatkossakin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minulta meni muutama päivä sitten ohi, että Hyundai tiedotti uuden tallipäällikön olovan huhuissakin pyörinyt Cyril Abiteboul. Mistään ei meinaa saada Hyundain Rally2 tulevaisuudesta tietoa. Joulukuussa huhuiltiin, että lopettaisivat koko Rally2 ohjelman, mitä Tänäk ja Märtin vetivät tiimeineen ja luonnollisesti tuo yhteistyö loppui Tänäkin siirryttyä M-Sportille.

Suninen ilmoittaa Instagramissa että Hyundailla jatketaan ja Ruotsi on ensimmäinen kisa:



 

Sambody

Jäsen

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle tuli jo viime kauden aikana tunne, että Huttusen MM-ura tulee mahdollisesti päätökseensä ja hän ajaisi jatkossa sitten ns. "hupina" SM-sarjaa sekä mahdollisuuksien mukaan kenties joitain EM- ja MM-rallejakin. Nytkin hänelle tarjoitui pikaisesti kisapaketti Rovaniemelle ja uskon, että ainakin joitain kisoja tulee jatkossakin.

Joo ja vaikka ei täysin MM-tasolle enää palaisikaan saattaisi silti kuvioiden oikein tehtynä jonkinlaista työtä ja kisoja rallin parista, ainakaan ei kannata siltoja poltella mihinkään suuntaan ja kommentointi myös sitä myöten maltillista. Esimerkiksi tuossa Östberg ajellut käsittääkseni jotain Unkarin ja Italian kisoja. Käsittääkseni ihan palkkalistoilla on että saa rahaa tuosta. Toki tuossakin tapauksessa puhutaan MM-voittajasta, että on myös markkina-arvoa, mutta kuitenkin monessa tapauksessa kun pienempi taho haluaa isomman nimen kuvioihin voikin sitten jotain löytyä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo ja vaikka ei täysin MM-tasolle enää palaisikaan saattaisi silti kuvioiden oikein tehtynä jonkinlaista työtä ja kisoja rallin parista, ainakaan ei kannata siltoja poltella mihinkään suuntaan ja kommentointi myös sitä myöten maltillista.

Huttunen oli ennen ratin taa siirtymistään Printsportilla mekaanikkona, eli eiköhän jotain alaan liittyvää löydy.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Huttusen ajo Tunturissa ei ollut kovinkaan mairitteleva, vaikka alussa olikin johdossa. Kaksi kertaa hankeen ja lopulta jäi vielä kesken. Asunmaa ja vanha konna Salo näyttivät, että ei tänne niin vaan tulla voittoja ottamaan.

Huoltohommat taitaa olla se, josta mies leipänsä lajin parissa voi tienata.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huttusen suoritus oli vähän sellainen vasemmalla kädellä hoidettu. Huokuu sellainen jonkinlainen luovuttaminen. Vauhtia oli edelleen selkeästi enemmän kun SM sarjan kuskeilla mutta jotenkin keskittyminen tekemiseen ei ollut sillä tasolla kun pitäisi. Ymmärrettävää sikäli jos/kun ne viimeisetkin raollaan olleet ovet on sulkeutuneet. Tamin totuus 95% keskittymisestä pätee myös rallissa...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyty

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sellainen ikävämpi tieto että monille 90-luvun YLEn Suurajolähetyksistä ja Ralliradiosta tuttu Harri Pöntinen on kuollut .
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
https://www.rallit.fi/ruotsin-mm-rallin-osallistujalista-julki-kymmenen-suomalaiskuskia-mukana

Suomalaisittain ihan hyvä edustus. Ehkä silmään pistää taas se että M-Sport ajaa vain 2 autolla mukana. Eli valmistajien mestaruus on suoriltaan 2 tallin taistelua. Hieman jopa tässä taas pistää silmään se että ampuiko sarja vain itseään jalkaan tuolla testirajoituksella. Kohta alkaa olemaan kovempi taistelu rally2 luokassa.
M-Sportilla on ilmeisesti budjetti todella tiukalla, ja tuo eilinen auton julkistus kertoi siitä, että sarjan osaomistajat (Red Bull) on laittaneet kättä taskuun, että yksi sarjan tähtikuljettajista saadaan pidettyä mukana. Uskoisin, että Red Bullin intresseissä olisi myös se, että Ford ja Tänak ei jäisi ihan totaalisen alakynteen, joten voi olla että siellä ihan tietoisesti panostetaan nyt kahteen autoon ja vuokraillaan kolmatta autoa sitten sellaisille jotka maksavat siitä sen verran että jäädään reilusti plussalle.

Rally2:n puolella muuten Hyundai ilmoitti, että ranskalainen 2C Competition ajattaa heidän rally2-autojaan, ja kuljettajina tulevalla kaudella ovat Teemu Suninen ja Fabrizio Zaldivar. Rally2:n puolella tosiaan ihan hyvät kinkerit kun paljon rally1-autoilla ajaneita kuljettajia on siirtynyt alempaan luokkaan ja iso osa entisistä huipuistakin jatkaa siellä. Rally2:n profiili on jäänyt vaan jostakin syystä harmittavan alhaiseksi ja luokka kaipaisi lisää nostoa myös sarjan ja median puolesta. Ehkä toivoisi myös sellaista, että mestaruudesta taisteleville kuljettajille olisi jokunen pakollinen kilpailu, johon kaikkien olisi pakko osallistua. Nythän kuljettajat saavat itse valikoida kisat jotka ajavat ja joista keräävät pisteitä, joten on nähty joidenkin kuljettajien (esim. Kajetanowicz) kohdalla sellaista taktikointia, että pyritään valitsemaan ns. "helppoja kisoja" joihin osallistuu mahdollisimman vähän luokan kuljettajia ja vältetään näin sarjan parhaiden kohtaaminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
M-Sportilla on ilmeisesti budjetti todella tiukalla, ja tuo eilinen auton julkistus kertoi siitä, että sarjan osaomistajat (Red Bull) on laittaneet kättä taskuun, että yksi sarjan tähtikuljettajista saadaan pidettyä mukana. Uskoisin, että Red Bullin intresseissä olisi myös se, että Ford ja Tänak ei jäisi ihan totaalisen alakynteen, joten voi olla että siellä ihan tietoisesti panostetaan nyt kahteen autoon ja vuokraillaan kolmatta autoa sitten sellaisille jotka maksavat siitä sen verran että jäädään reilusti plussalle.

Joo ja onhan tuossa käsittääkseni Loeb ajamista Red Bull aika hyvin tukenut, todennäköisesti hyvän palkan ja muut kulut. Noitakin kuluja varmaan siirretty Tänäkin taakse niin selittää miksei Loebin kanssa mitään sovittu. Yksi myös tietenkin onko Tänäk itsekin vaatinut tietyn määrän testejä ja niitä ei kolmelle autolle riittäisi järkevään ohjelmaan.
 

Sambody

Jäsen
Yksi myös tietenkin onko Tänäk itsekin vaatinut tietyn määrän testejä ja niitä ei kolmelle autolle riittäisi järkevään ohjelmaan.
Näinpä. Lisäksi aika harvalla on jo muutenkin riittävän syvät taskut Rally1 vuokraamiseksi saati halua maksaa, jos ei saa testipäiviä. Toisaalta estääkö jokin M-Sportia ajattamasta vuokra-autoa "eri tiimillä" jolloin ei söisi Tänakin ja Loubet testipäiviä?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo tiukempi testirajoitus on kyllä ihan typerä uudistus ja on tosiaankin varmaankin osaltaan johtanut tähän, että kuljettajien halukkuus vuokrata Rally1-autoja on vähentynyt. Rally1-auton vuokraaminen on muutenkin jo ihan tolkuttoman kallista yksityiskuljettajalle, ja jos kisaan joudut lähtemään käytännössä kylmiltään ilman testejä, niin moni saattaa miettiä onko koko hommassa mitään järkeä. Ford-kuljettajat ovat valitelleet jo useamman vuoden sitä, että ovat joutuneet lähtemään kisoihin olemattomilla testimäärillä, ja se on osaltaan ollut aiheuttamassa säätöongelmia ja noita ulosajoja, ja jos nyt iso osa paukuista laitetaan Tänakin (ja Loubet'n) taakse, niin muille jäisi todennäköisesti vain murusia.

Jonkinlaisen kakkostiimin perustaminen vissiinkin mahdollistaisi laajemman testaamisen (käsittääkseni testirajoitukset on tiimikohtaisia, ei merkkikohtaisia?), mutta onkohan sitten niin että tuollaisen täysin ulkopuolisen tiimin perustaminen ja pyörittäminen on kulurakenteeltaan niin paljon raskaampaa että ei maksa vaivaa? Voi olla, että FIA on tuohonkin asettanut tiukat rajat, että et pysty testirajoitusten kiertämiseen perustamaan jotain näennäistä kakkostiimiä, vaan nuo pitää olla selkeästi eriytetty?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jonkinlaisen kakkostiimin perustaminen vissiinkin mahdollistaisi laajemman testaamisen (käsittääkseni testirajoitukset on tiimikohtaisia, ei merkkikohtaisia?), mutta onkohan sitten niin että tuollaisen täysin ulkopuolisen tiimin perustaminen ja pyörittäminen on kulurakenteeltaan niin paljon raskaampaa että ei maksa vaivaa? Voi olla, että FIA on tuohonkin asettanut tiukat rajat, että et pysty testirajoitusten kiertämiseen perustamaan jotain näennäistä kakkostiimiä, vaan nuo pitää olla selkeästi eriytetty?

Niin mitenköhän tuo nyt menee lopulta esimerkiksi Katsutan tallin osalta tai vaikka M-Sport jos joku ajaa niiden autolla yksityistallina asiakasautoja? Esimerkiksi tällöin voisi Fourmaux ajaa ylimääräistä testiä. Sitten taas kuulostaisi todella tyhmältä jos ainoa keino olisi ajaa testiä samalla kun tehdaskuskit ajaisi. Tällöin jäisi vain pikainen autoon tuntumaan haku esim. testien loppuun. Ei silloin asiakasautoja olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös