Ralliketju

  • 1 831 645
  • 14 795

Outsider

Jäsen
Ongelma noissa hybridi autoissa on se että tehtaat haluavat ne. Heiltä on kysytty millaisilla teknisillä säännöillä olisi kiva leikkiä ja nykyiset ovat sitten se mitä on haluttu. Ja tässä on se merkittävin ero mikä on tehtaiden markkinointi osaston ja lajia seuraavan yleisön välillä. Varmaan kaikkien vähänkään tarkemmin lajia seuraavien mielestä rally2 olisi se paras mahdollinen luokka pääluokaksi.
Mikä ongelma näissä nykyhybrideissä on? Nehän kulkee ihan perkeleesti, enkä ole ikinä kuullut, että kukaan pitäisi rally2 mopoja jotenkin parempana vaihtoehtona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotenkin minusta tuntuu jopa, että Toyota on itse se rallin MM-sarjan suurin jarru, jos ja kun koittavat väkisin tehdä lajista - tällä hetkellä täysin - automaailman marginaalissa olevien vetyautojensa esittelykenttää. Tuntuu, että tuo äänimaailman ym korostaminen on osa Toyotan lobbauspelikirjaa tältä osin.

Tai siis hienoahan se olisi, jos säännöt mahdollistaisivat sen, että viivalla voisi olla vetyauto, täyssähköauto ja miksei vaikka synteettisiä/biopolttoaineita käyttävä polttisauto vastakkain, mutta hankalaksi voi mennä. Toivottavasti tämä vaihtoehto kuitenkin tutkitaan.

Muuten minusta täyssähköautot voisivat teknologialtaan sopia ralliin aivan hyvin. Siis lyhyitä stinttejä valtavalla teholla ja väännöllä, siirtymät hissutellen ja huollossa kauhia latinki päälle. Räpätti pinnojen väliin tarvittaessa.

Nykyisten autojen ongelma on minusta ainakin se, ettei se tosiaankaan houkuttele lisää valmistajia. Autot rakennetaan nollista (kallista?) ja kolmannen osapuolen hybriditeknologia on aika teennäisesti lisätty autoihin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä ongelma näissä nykyhybrideissä on? Nehän kulkee ihan perkeleesti, enkä ole ikinä kuullut, että kukaan pitäisi rally2 mopoja jotenkin parempana vaihtoehtona.
Samaa mieltä tästä noin periaatteessa. Näyttäviä ja nopeita. Ongelma on hinta. Autot on liian kalliita ajaa. Se ei haittaa niitä tehtaita (fordia lukuunottamatta) koska itse ne tätä haluavat. Mutta kuluja karsitaan sitten esim testaamista rajoittamalla. Tarkoittaa sitä että jos jollain on syystä tai toisesta laittaa parisataa tuhatta yhteen kisaan niin testiä ei vaan saa ajaa tarpeeksi koska se on kielletty. Siksi tuonne ei nouse uusia yrittäjiä koska siinä ei ole järkeä. Aiemmin yksityisenkin oli mahdollista vuokrata suht kilpailukykyinen kalusto ja antaa näyttöjä. Rally2 etu on taas laaja merkkikirjo ja siten useampia kilpailukykyisiä autoja joilla voi ajaa voitosta...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Muuten minusta täyssähköautot voisivat teknologialtaan sopia ralliin aivan hyvin. Siis lyhyitä stinttejä valtavalla teholla ja väännöllä
Rallicrossiin ainakin sopii todella hyvin. Katsoin kaikki tämän kauden MM-osakilpailut, niin autoissa on aivan sairaan hurja suorituskyky ja kisaaminen oli todella näyttävää. Ajoittain autojen meno näytti uhmaavan jopa fysiikanlakeja, ihan kuin autot kulkisivat nopeutettuna.
 

Outsider

Jäsen
Rallicrossiin ainakin sopii todella hyvin. Katsoin kaikki tämän kauden MM-osakilpailut, niin autoissa on aivan sairaan hurja suorituskyky ja kisaaminen oli todella näyttävää. Ajoittain autojen meno näytti uhmaavan jopa fysiikanlakeja, ihan kuin autot kulkisivat nopeutettuna.
Rallicrossiin periaatteessa sopii, mutta rallissa ei toivottavasti jatkossakaan ajeta pelkästään lyhyitä stinttejä, tai sitten kyseessä ei enää ole sama laji. Ja onhan se äänettömyys ihan perseestä, ei siitä mihinkään pääse.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä tästä noin periaatteessa. Näyttäviä ja nopeita. Ongelma on hinta. Autot on liian kalliita ajaa. Se ei haittaa niitä tehtaita (fordia lukuunottamatta) koska itse ne tätä haluavat. Mutta kuluja karsitaan sitten esim testaamista rajoittamalla. Tarkoittaa sitä että jos jollain on syystä tai toisesta laittaa parisataa tuhatta yhteen kisaan niin testiä ei vaan saa ajaa tarpeeksi koska se on kielletty. Siksi tuonne ei nouse uusia yrittäjiä koska siinä ei ole järkeä. Aiemmin yksityisenkin oli mahdollista vuokrata suht kilpailukykyinen kalusto ja antaa näyttöjä. Rally2 etu on taas laaja merkkikirjo ja siten useampia kilpailukykyisiä autoja joilla voi ajaa voitosta...

Tuota testaamisen kieltämistäkään en välttämättä ymmärrä, ainakin formuloissa melkeinpä vain kasvattanut kuluja kun aina löytyy toisia tapoja kehittää sitä autoa. Lisäksi sanoisin että tuo on vähän jopa turvallisuusasia kun eri alustoja ei niin paljon päästä testaan ja lisäksi jos joku vuokraa auton niin joutuu kylmiltään ajamaan ja käsittääkseni nykyautot ei ole helpoimpia aja.

Sitten toinen asia on että siirryttiin Hybridiin, mutta tallit ei kuitenkaan noita pysty kehittämään. Eli aika vähän uusilla valmistajilla porkkanaa lähteä kun pitäisi rakennella kaikki nollista mutta sitten ei kuitenkaan pääse hyötymään mitään, autoon kiinnitetään muualta tuleva iso painava sähkölaite. Käytännössä täysin vain imagollinen asia kun auto painaa niin paljon ja kulutus nousee. Verrattuna sitten vaikka rally2 jossa käytössä synteettista polttoainetta joka olisi ehkä ollut oikeampi suunta pääluokassakin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hybridin vapauttaminen toisi mielestäni uusia ja kalliimpia ongelmia. Niitä kuitenkin pitää jotenkin valvoa ja rajoittaa ettei erot ja kustannukset karkaa hallitsemattomasti. Tarkoittaisi että jokaiselle yksikölle pitäisi olla erilaiset mitattavat parametrit ja laitteet niiden valvomiseen millä varmistetaan tasapuoliset säännöt ja tulkinnat kaikille. Nyt kaikkia voidaan valvoa yhdellä järjestelmällä koska on vain yksi toimittaja. Ei paras mahdollinen mutta vähiten huono ehkä kuitenkin. Sellainen sääntö ja järjestelmä hybridi- ja sähkömoottoreihin on vaikeampi tehdä aukottomaksi ja kaikille tasapuoliseksi kuin esim. perinteisen moottorin imuilman rajoittaminen...
 

Outsider

Jäsen
Sitten toinen asia on että siirryttiin Hybridiin, mutta tallit ei kuitenkaan noita pysty kehittämään. Eli aika vähän uusilla valmistajilla porkkanaa lähteä kun pitäisi rakennella kaikki nollista mutta sitten ei kuitenkaan pääse hyötymään mitään, autoon kiinnitetään muualta tuleva iso painava sähkölaite. Käytännössä täysin vain imagollinen asia kun auto painaa niin paljon ja kulutus nousee. Verrattuna sitten vaikka rally2 jossa käytössä synteettista polttoainetta joka olisi ehkä ollut oikeampi suunta pääluokassakin.
Eikös Rally1 ajeta synteettisellä polttoaineella?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Outsider @-pasi-
Molemmissa luokissa ajetaan bio-polttoaineella... Se aiheutti ongelmia ainaki Skodan moottorille kun se sekoittui öljyyn ja hajotti moottorin ainakin Mikkelsenillä...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toyotahan lobbaa vahvasti vetyautojen puolesta ja tämän johdosta Latvalakin lobbaa samaan suuntaan. En usko, että Toyota varsinaisesti sähköautoihin haluaa siirtyä, he varmaa haluaisivat tuon vetyautonsa rallin mm-sarjaan. Joten on siellä varmaan käsiteltävää kokouksissa.

Se missä Latvala on oikeassa, niin tuo äänen puute haittaa nimenomaan erikoiskokeilla, kun katsojat eivät kuule milloin auto tulee ennenkuin on liian myöhäistä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Rallicrossiin ainakin sopii todella hyvin. Katsoin kaikki tämän kauden MM-osakilpailut, niin autoissa on aivan sairaan hurja suorituskyky ja kisaaminen oli todella näyttävää. Ajoittain autojen meno näytti uhmaavan jopa fysiikanlakeja, ihan kuin autot kulkisivat nopeutettuna.
Siis rallicrossi lajina tapettiin tuolla päätöksellä. Juuri ennen sitä oli rallicrossin kultavuodet kun kuskeja ja talleja oli paljon. Sieltä lähti sitten kerralla kaikki nimekkäät kuljettajat ja valmistajat kävelemään samantien kun siirryttiin sähköön. Samalla yleisö ja sponsorit. Yksi kaikkien aikojen idioottimaisimmista päätöksistä moottoriurheilussa koskaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Siis rallicrossi lajina tapettiin tuolla päätöksellä. Juuri ennen sitä oli rallicrossin kultavuodet kun kuskeja ja talleja oli paljon. Sieltä lähti sitten kerralla kaikki nimekkäät kuljettajat ja valmistajat kävelemään samantien kun siirryttiin sähköön.
Autoja ei ollut paljon (taisi olla 10), mutta ihan kultavuosiin nähden väki oli vähentynyt osin jo muutenkin ja puolet kuljettajista olivat eläkeiässä harrastelevia pohattoja, kuten rallissa Serderidis. Rallicrossissa päätös siirtyä sähköautoihin tehtiin liian nopeasti lyhyellä aikavälillä, joten siihen ei kerennyt moni mukaan. Kärkiukoista kuitenkin kaikkein kovin, Kristoffersson sekä Hansenin veljekset ja Grönholm olivat mukana viime kaudellakin sekä lisäksi muun muassa rallin puolelta tuttu Veiby ja ajoittain todella hyvin ajanut naiskuljettaja Andersson. Pääluokan lisäksi muita kilpailuluokkia oli kaikkiaan kolme, näissä kussakin oli sitten jo pikkasen enemmän autoja. Toivotaan, että pääluokkaan saadaan ensi kaudeksi lisää kuljettajia, kyseessä on kuitenkin erittäin näyttävä ja viihdyttävä laji.

Eka rallit kävin katsomassa jo 70 -luvulla ja olen seurannut ralleja tiiviisti 80-luvun alusta alkaen, kotimaassa usein paikanpäällä sekä ollut kartturina ja ajanut itse sekä tehnyt ralleihin reittejä, enkä siis ole itsekään todellakaan, mikään sähköautojen kannattaja ralliin, mutta kuten tuolla jo aiemmin joku totesi, niin autot (ja kilpailut) muuttuvat ajan saatossa haluttiin tai ei, mutta miten, niin se jää nähtäväksi. Onhan se vaikeaa kuvitella näkevänsä ralliauton menevän hirvittävää vauhtia pätkällä, kun ei kuulu muuta kuin, sähkömoottorin "ininä", rengasäänet ja muut kolinat esim. hypystä alas tullessa. Kun katsoi ensimmäistä rallicrosskisaa viime kaudella, niin olihan äänettömyys aluksi outoa, mutta siihen tottui ihmeen nopeasti. Toki rallicrossissa ajetaan yhteislähtöjä, jossa nähdään usein tiukkaa vääntöä kylki kylkeä vasten, niin siihen ei ehken kaipaa äänimaailmaa samalla tavalla kuin, mitä rallissa, jossa äänet ovat kuitenkin olennainen osa lajia.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oliver Solbergilta aika rajua tekstiä Thierry Neuvillesta: Rajua tekstiä Esapekka Lapin tallikaverista: ”Yritti tuhota minut alusta alkaen”

Solbergin mukaan Tänak "oli huipputyyppi" kun taas Neuvillen hän nimeää "päätyypiksi", joka yritti tuhota hänet alusta alkaen. Solbergin mukaan Neuvillen asema tallissa on sementoitu ja tämä käyttää sitä armottomaan politikointiin, ja Hyundain auto on hyvin pitkälti Neuvillen mieltymysten mukaan tehty.

Solbergin ja Tänakin puheet ei ole tietenkään koko totuus, koska esim. Tänakin maine koko lajin parissa on kyseenalainen ja hänen entisistä talleistaan on kuulunut paljon kritiikkiä myös häntä kohtaan. Ja Tänak on käsittääkseni Oliverin isän Petter Solbergin hyvä ystävä ja entinen tallikaveri, joten sekin voi vähän värittää tuota tarinaa tiettyyn suuntaan. Mutta kyllä noissa puheissa voi totuuden siemenkin olla. Olen minä miettinyt monesti, että mikä tuolla Hyundailla mättää kun panostuksista huolimatta polkevat paikallaan ja tulokset jää koko ajan vähän puolitiehen. Neuvillen asema näyttää tosiaan sementoidulta mutta muissa autoissa on miehet vaihtuneet aika paljon. Myös tallin johtaminen on ollut vähän poukkoilevaa ja johtoportaassakin on miehet vaihtuneet. Jos Neuvillen asema on niin vahva tallin sisällä, ja hän käyttää sitä politikointiin, niin ei se välttämättä ole ihan tuulesta temmattu ajatus että Neuville olisi myös yksi tallin menestyksen esteistä ja yksi iso tekijä sille miksi talli näyttää toimivan vähän heikosti.

Esapekka Lappi kommentoi jo aiemmin näitä Tänakin väitteitä hyvin diplomaattiseen tyyliin, että "on kuullut kaikenlaista", mutta haluaa mennä uuteen talliin avoimin mielin ja ilman ennakkoasenteita, ja lähteä liikkeelle ihan puhtaalta pöydältä. Täytyy vaan toivoa, että Lappi pääsisi heti samalle ladulle Neuvillen kanssa, että hommat ei lähtisi nopeasti väärään suuntaan.

Jos nämä puheet pitää paikkansa, niin ei voi olla ajattelematta, että näinköhän Hyundai on pelannut koko ajan väärää hevosta kun (jos) Neuvillelle on annettu noin vahva asema. Onhan kyseessä kyllä nopea kuljettaja joka on tehnyt ihan hyvin tulosta, mutta itse en ole koskaan ollut ihan täysin vakuuttunut Neuvillesta, enkä pidä häntä Ogierin, Rovanperän ja Tänakin veroisena kuljettajana. Neuville on kyllä ollut monena vuonna mukana mestaruuskamppailussa mutta aina tuntuu jäävän vähän piippuun, ja ratkaisevissa paikoissa on tullut pahoja virheitä ja epäonnistumisia. Ja Neuville antaa yksinkertaisesti liian paljon tasoitusta muille siinä, että on niin heikko nopeissa soraralleissa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Solbergin mukaan Tänak "oli huipputyyppi" kun taas Neuvillen hän nimeää "päätyypiksi", joka yritti tuhota hänet alusta alkaen.
Voihan näissä jutuissa olla osin jotain totuus pohjaakin, että Neuvillen asema on tallissa sementoitu, mutta en jaksa uskoa, että Neuville olisi jotenkin koittanut "tuhota" Solbergia, miksi edes olisi, enkä usko, että Neuvillea edes paljoa kiinnosti Solbergin tekemiset. Jos tässä on joku ylipäätään on "tuhonnut" jotain, niin se on kyllä Solberg ihan itse, eikä isä-Solbergin hämmentäminen taustalla ole ainakaan helpottanut tilannetta. Muistelen, että iskällä oli välillä jopa porttikielto Hyundain huoltopilttuuseen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Voihan näissä jutuissa olla osin jotain totuus pohjaakin, että Neuvillen asema on tallissa sementoitu, mutta en jaksa uskoa, että Neuville olisi jotenkin koittanut "tuhota" Solbergia, miksi edes olisi, enkä usko, että Neuvillea edes paljoa kiinnosti Solbergin tekemiset. Jos tässä on joku ylipäätään on "tuhonnut" jotain, niin se on kyllä Solberg ihan itse, eikä isä-Solbergin hämmentäminen taustalla ole ainakaan helpottanut tilannetta. Muistelen, että iskällä oli välillä jopa porttikielto Hyundain huoltopilttuuseen.
Näinpä. Solbergin taustajoukot on kyllä aika monessakin suhteessa eronneet minusta esim. Rovanperän taustalla olevasta porukasta, jotka on vieneet pojan uraa eteenpäin maltilla ja rauhallisesti, ja liikaa hypeä tasoitellen. Solbergin ympärillä on taas ollut iso hype ja hirveä kiire saada poika huipulle, joten voi olla että mahdollinen törmäys Neuvillen kanssa johtuu näistä taustajoukoistakin. Vaikea kuvitella, että Neuville olisi kokenut alle parikymppistä Solbergia niin suureksi uhkaksi että olisi halunnut välittömästi "tuhota" tämän.

Mutta voi tuossa tosiaan totuuden siemenkin olla, että Neuville on tottunut käyttämään valtaansa tallissa ja aiheuttaa sitä kautta myös paljon ristiriitoja tallin sisälle. Kun talliin tulee sitten Tänakin ja Solbergin kaltaisia kuljettajia, joiden taustalla on isä-Petterin ja Markko Märtinin kaltaisia kavereita, niin voi äkkiä nuo ristiriidat eskaloitua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta voi tuossa tosiaan totuuden siemenkin olla, että Neuville on tottunut käyttämään valtaansa tallissa ja aiheuttaa sitä kautta myös paljon ristiriitoja tallin sisälle. Kun talliin tulee sitten Tänakin ja Solbergin kaltaisia kuljettajia, joiden taustalla on isä-Petterin ja Markko Märtinin kaltaisia kavereita, niin voi äkkiä nuo ristiriidat eskaloitua.

Niin ja vielä kun tuossa huomioidaan tuo Tänäkin lähteminen niin tuskin ihan pikkujuttujen takia lähti menemään ja luopumaan rahallisesti elämänsä diilistä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Aivan järjettömän kova rattimies on poissa. Sitä voi mennä jokainen oman elämänsä Vatanen kokeilemaan miten ajetaan 1000+ hevosvoiman autoja. Ja kuten Block, täysillä.

Faijani kuoli tapaturmaisesti viime elokuussa. Oli SM-tason rallikuski, jokkiskuski ja kuolinpesän valokuvista tuli ihan uutena tietona että on ollut SM-viivalla myös kaksipyöräisissä.

Joskus tuli puheeksi että ollaan kumpikin ihmetelty ja ihailtu Ken Blockin touhuja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan järjettömän kova rattimies on poissa. Sitä voi mennä jokainen oman elämänsä Vatanen kokeilemaan miten ajetaan 1000+ hevosvoiman autoja. Ja kuten Block, täysillä.

Faijani kuoli tapaturmaisesti viime elokuussa. Oli SM-tason rallikuski, jokkiskuski ja kuolinpesän valokuvista tuli ihan uutena tietona että on ollut SM-viivalla myös kaksipyöräisissä.

Joskus tuli puheeksi että ollaan kumpikin ihmetelty ja ihailtu Ken Blockin touhuja.

Joo ja kun ralliketjussa ollaan oli kuitenkin MM-sarjan osakilpailussa parhaimmillaan 7 sijalla ja 18 pistettä urallaan. Eli ei edes rallin puolella aivan toivoton vaikka leipätyö muualla tulikin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
RIP Ken Block. Todellinen visionääri ja rokkitähti joka toi MM-sarjan synkkinä vuosina räiskettä lajiin. Varsinkin muotimaailmassa miehen perintö elää vahvana, olihan hän yksi DC Shoesin perustajista.

Näyttäisi moottoriurheilumaailma kovalla prosentilla huomioineen miehen poismenon, ei siis todellakaan ollut ihan kuka tahansa kyseessä. Veikkaisin Monte Carlon rallissakin jokusen muistomerkin nähtävän.

 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Poika pelasi äsken Need for Speediä. Ensin alla Blockin Ford Focus RS jossa takaikkunassa teksti Rest In Peace Ken Block, rekisterikilvessä RIP.

Sen jälkeen alle Hoonigan Mustang ja ei kun menoksi

Poika osaa pelata joten ihan kuin oltaisiin oltu tyttäreni kanssa Ken Blockin kyydissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös