Ralliketju

  • 1 830 375
  • 14 790

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Tai tarkemmin ottaen tallipäälliköt voivat esittää tuomaristolle reitin muuttamista, mutta kovin epätodennäköisenä näkisin, että aikatauluihin mahtuisi useampia pätkiä.
Eihän se vaadi kuin yhden pätkän lisää, mutta senkään sovittaminen ei ole mikään pikkujuttu.
Gianfranco kirjoitti:
Tallipäälliköthän eivät keskenään voi reittiä mennä päättämään, sen tekee vain ja ainoastaan kilpailun tuomaristo, jos sekään. En edes tiedä miten sääntöjen puitteissa moinen olisi mahdollista. Joku uskomaton lisämääräys ja hirmu nippu uusia tiekirjan sivuja...
Toki tuomarit kuuluvat osana kokoukseen, mutta kyllä niitä vaan voidaan muuttaa, jos vaan päästään yhteisymmärrykseen, miten muutetaan. Tuomariston puheenjohtajasta paljon riippuu, miten homma voidaan hoitaa.
Gianfranco kirjoitti:
Ja sitä paitsi pätkän olisi todennäköisesti oltava joku sellainen pikataival, joka on jo nuotitettu (tutustumiseen ei enää missään nimessä tietenkään ole aikaa) ja näin ollen ko. pätkä sijaitsee täysin sivussa huomisen reitiltä, ja voivatko järjestäjät sulkea tälle päivälle varatut tiet huomenna jne...
Kyllähän siinä on monta monessa, ennenkuin joku pätkä voidaan ajaa seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, mutta täysin mahdollista se on. Se lienee selvää, että sen mahdollisen lisäyksen täytyy olla joku jo nuotitetuista erikoiskokeista. Aika ei riitä muuhun millään. Tämä pisteiden puolittaminen on huono juttu myös järjestäjälle, vaikka luonnonvoimista onkin kysymys.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Kyllähän siinä on monta monessa, ennenkuin joku pätkä voidaan ajaa seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, mutta täysin mahdollista se on. Se lienee selvää, että sen mahdollisen lisäyksen täytyy olla joku jo nuotitetuista erikoiskokeista. Aika ei riitä muuhun millään.

Nyt järjestäjä yrittää ilmeisesti lisätä sunnuntaille yhden erikoiskokeen, eli ajettaisiin EK 20 sunnuntaina kahteen kertaan. Kaikesta päätellen tämä on ainoa ratkaisu, jolla kilometrit voitaisiin saada täyteen ja pysyä edes jollain tavalla aikataulujen puitteissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Nyt järjestäjä yrittää ilmeisesti lisätä sunnuntaille yhden erikoiskokeen, eli ajettaisiin EK 20 sunnuntaina kahteen kertaan. Kaikesta päätellen tämä on ainoa ratkaisu, jolla kilometrit voitaisiin saada täyteen ja pysyä edes jollain tavalla aikataulujen puitteissa.
Se on iso miinus kaikille osapuolille, jos täysiä pisteitä ei pystytä jakamaan. Siksi tähän ratkaisuun pyritään ensisijaisesti.

Tuossa kun katsoo tuota aikataulua, niin eipähän siihen oikein muuta vaihtoehtoa jää, kun tämä kyseinen erikoiskoe, josta lisäkilometrit otetaan. Voi tosin olla, että rallin viimeinen erikoiskoe siirtyy aikataulussa hieman eteeenpäin, koska oletan, että tämä ajetaan kuitenkin ennen viimeistä pätkää. Jokatapauksessa maalintuloa ei saisi mennä siirtämään kovinkaan paljon eteenpäin, koska kansäinvälinen materiaali täytyy saada levitykseen määrätyllä kellonajalla. Tässä kohtaa ongelma vielä korostuu, koska ollaan niin paljon lännessä, ja ajat keskieuroopassa ovat muutenkin jo edellä Argentiinaa.

Lisätäänpä tähän tilanne ensimmäisen ajopäivän jälkeen, kun jo melkein viisi kilometriä erikoiskoetta on takana:

Koodi:
1. 	4 	M. HIRVONEN 	4:40.0 	0:00 	4:40.0 	0.0 	0.0
2. 	2 	D. SORDO 	4:42.4 	0:00 	4:42.4 	2.4 	2.4
3. 	1 	S. LOEB 	4:42.9 	0:00 	4:42.9 	0.5 	2.9
4. 	3 	M. GRÖNHOLM 	4:43.0 	0:00 	4:43.0 	0.1 	3.0
5. 	7 	P. SOLBERG 	4:43.3 	0:00 	4:43.3 	0.3 	3.3
6. 	8 	C. ATKINSON 	4:44.2 	0:00 	4:44.2 	0.9 	4.2
7. 	5 	M. STOHL 	4:47.9 	0:00 	4:47.9 	3.7 	7.9
8. 	10 	H. SOLBERG 	4:48.0 	0:00 	4:48.0 	0.1 	8.0
9. 	16 	M. WILSON 	4:48.1 	0:00 	4:48.1 	0.1 	8.1
10. 	11 	L. PEREZ COMP. 	4:49.0 	0:00 	4:49.0 	0.9 	9.0
11. 	9 	J. LATVALA 	4:49.8 	0:00 	4:49.8 	0.8 	9.8

Ps. Saattaa myös olla niin, että tuo ylimääräinen erikoiskoe ajetaan sunnuntaiaamun ensimmäisenä pätkänä, jolloin maaliintulo säilyy ajallisesti ennallaan. Aamuherätyksen se siirtää kaikille aikaisemmaksi, mutta se taitaa olla kuitenkin pienimpiä pahoja tässä tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Toinen kilpailupäivä on saatu kärjen osalta päätökseen Argentiinassa, ja tuttuakin tutumpi kaksikko kiitää vastustamattomasti kärjessä muilta karkuun. Päivän epäonnisin kuljettaja oli Petter Solberg, jonka Subarusta kone sanoi työehtosopimuksen irti päivän toiseksi viimeisellä erikoiskokeella. Myös Sordo kärsi jonkin asteisista ongelmista päivän viimeisellä pätkällä, mutta pystyy kuitenkin jatkamaan. Nämä ongelmat yhteensä tarkoittivat kuitenkin sitä, että suomalaiset ovat ottaneet haltuunsa sijat 2, 3 ja 4. Hyvää työtä Fordille pojat tekevät, vaikka vain Marcus pystyy pistämään hanttiin Loebille täysimääräisesti.

Tässä kokonaiskilpailuntilanne tällä hetkellä:

Koodi:
1. 	1 	S. LOEB 	1:44:13.0 	0:00 	1:44:13.0 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	1:44:32.2 	0:00 	1:44:32.2 	19.2 	19.2
3. 	4 	M. HIRVONEN 	1:45:38.3 	0:00 	1:45:38.3 	1:06.1 	1:25.3
4. 	9 	J. LATVALA 	1:46:45.0 	0:00 	1:46:45.0 	1:06.7 	2:32.0
5. 	10 	H. SOLBERG 	1:46:57.8 	0:00 	1:46:57.8 	12.8 	2:44.8
6. 	8 	C. ATKINSON 	1:47:28.1 	0:00 	1:47:28.1 	30.3 	3:15.1
7. 	5 	M. STOHL 	1:47:40.9 	0:00 	1:47:40.9 	12.8 	3:27.9
8. 	2 	D. SORDO 	1:48:14.4 	0:00 	1:48:14.4 	33.5 	4:01.4    .
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eipähän tullut sijoituksiin aivan kärjen osalta mitään muutoksia viimeisenä päivänä Argentiinassa, vaan kärki viiden ensimmäisen osalta säilyi muuttumattomana. Kovasti oli Grönholm katkeran oloinen, kun kaikkensa yrittää, ja vähän enemmänkin, mutta Loeb vaan painaa karkuun. MM-tilanteessa Loebin johto kasvoi kolmeen pisteeseen, joka ei tietenkään ole paljoa, mutta monta asvalttirallia on vielä syyskaudella jäljellä, joissa Loeb on ennakolta ylivoimainen suosikki.

Nesteralliin kesätauon jälkeen Fordille pitäisi tulla WRC 07 malli käyttöön, ja tässä autossa tuo kone pitäisi jo viimein olla sellainen ,ettei Citroen enää kipitä karkuun niinkuin nyt tekee.

Seuraavaan ralliin Italian Sardinian saarelle Suomalaisista mukaan pääsee taas Toni Gardemeister, joka ajaa kisan Mitsun WRC:llä. Aivan kärkipaikat saattavat olla kiven takana, mutta kuuden sakkiin on Tonilla hyvät mahdollisuudet.

AKK-Sportsin päällikön Jarmo Mahosen kaavailut ajattaa Nesterallissa 2008 yksi erikoiskoe Helsingin keskustassa ei Grönholmia ainakaan mielyttänyt, vaan herra oli tämän tyyppistä viihdettä vastaan jyrkästi. Jos Mahonen oikein jonkun asian haluaa läpi viedä, niin kyllähän se yleensä on läpi sitten mennyt. Saa nähdä, minkä kannan yleensä kuskit ottavat tähän asiaan, ja kuinka paljon sillä on vaikutusta näihin suunnitelmiin.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Taas mennään!

Sardinian saarella pärisee tänä viikonloppuna ja näytti Latvala heränneen ensimmäiseen kisa-aamuun pirteimmin. Melkoiset yllätyspohjat, suoraan sanottuna. Näyttäisi nuo erot ainakin ensimmäisen pätkän perusteella olevan melkoisia, ja Sardinian teillä kaikenmoiset tekniset viat aina rengasrikkoja myöten vaanivat ehkä hieman normaalia enemmän.

WRC.comissa oli uutinen, että Kreikassa paikallisten vihreiden painostus oli aiheuttanut jo tässä kohtaa yhden kahteen kertaan ajettavan erikoiskokeen peruuttamisen. Suomessa muistan ainakin ennen muinoin Vartiamäessä Joutsan kupeessa ajetun erikoiskokeen poistuneen reitiltä ympäristönäkökulmien vuoksi. Tosin ei sitä mistään kisasta peruutettu, vaan pätkä poistui reitiltä järjestäjän toimesta jo reitin suunnitteluvaiheessa.

Sardinian osalta tilanne tästä muotoutunee hieman selvemmäksi, kunhan ekat kolme pätkää saadaan ajetuksi, eli tässä lähituntien aikana. Nyt toivoisi ihan Mikon itsensä kannalta, että ei jäisi heti alkumatkasta kärjelle kovin paljon. Mies itsekin sanoi, että nyt pitäisi työntää miehen lailla menemään, joten odottaa sopii, ettei tällä kertaa mies tyydy kolmanteen sijaan ihan viime kisoissa nähdyn tyynesti. Pikku hiljaa pitäisi pystyä ruveta haastamaan kärkikaksikkoa hieman enemmän vakuuttavasti. Norjan voitto on elettyä aikaa ja paikka auringossa on lunastettava Fordin tasoisessa tiimissä joka kisassa.

Ja jos kuka ei vielä tiedä, ja kiinnostaa, niin täältä löytyy Viron poikien reaaliajassa toimiva tulospalvelu: http://www.zone.ee/wrcmasters/index.php

Jäädään seuraamaan tilannetta...
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Suomalaisella kaksoisjohto ennen kahta viimeistä pätkää. Loebille harvinainen keskeytys ja nyt on poikien käytettävä tilaisuus hyväkseen.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hieno kaksoisvoitto suomalaisilta Sardiniassa, kun kuljetusliike Loeb sortui ajovirheeseen varmistellessaan pläkkiselvää voittoaan. No, nyt voidaan sitten huojentuneina kiittää herra Hooseinia myötämielisestä suhtautumisesta Fordin ja Grönholmin esittämiin argumentteihin eilisiltana tuomariston käsitellessä irroneesta varapyörästä aiheutuvaa sanktiota. Minkäänlaista sanktiota tiimi/kuljettaja ei tapauksesta saanut, joten suomalaisittain voi todeta, että hyvä näin. Kyllä olisi nyt korvennut, jos Bosse olisi hylätty ja Loeb olisi kajauttanut ulos... Nyt Bosse sai maksimaalisen hyödyn Sebin epäonnesta ja karautti kertaheitolla kunnon MM-johtoon.

Kaikesta huolimatta Ford ei edelleenkään ehdi Loebin Citikan vauhtiin soralla. Näin se täytyy kaikesta päätellen nähdä, koska kyllä Loeb vaan pohjia takoo heti kun pääsee ensimmäisen auton asemasta. Ja jopa kärkiautona mies pystyy nakittamaan Fordin miehiä. Subbe on vajonnut taas kauas kärjen taakse, murheellisen kauas siitä missä tiimin pitäisi olla.

Kreikasta Bosse tarvitsee ehjän ajon. Viime vuoden voiton uusiminen olisi parasta mitä toivoa sopisi, mutta pelkkä ehkä ajokin varmistaisi sen, että Suomeen saavuttaessa rallikaravaanin kärkipaikalla paistattelisi suomalainen.

Muista suomalaisista Hirvosen suoritus oli sitä samaa kauraa kuin aina ennenkin. Saas nähdä pystyykö Mikko vielä tänä vuonna venymään kunnon kisaan kärkiduon kanssa. Suomessa saumat voisi olla, mutta sitten pitäisi myöskin pysyä tiellä... Kaiken lisäksi Jyväskylässä on tiedossa paljon uusia osuuksia erikoiskokeilla, joten uutta nuotitettavaa on tiedossa paljon. Tämänhän nähtiin jo Norjassa suosivan Hirvosta.

Hännisen ajo oli kaikkinensa hyvä. Mies tarvitsee paljon vaan maileja mittariin, jotta WRC-kalusto alkaa sopimaan hanskaan ja tarvittaessa mies pystyy ottamaan haasteen vastaan ensi kaudeksi, jos jostain satelliitti-tiimistä autoa esim. 6-8 MM-ralliin tarjotaan. Pääfokus lienee joka tapauksessa miehellä N-ryhmän MM-sarjassa ja sen puolesta alkaa olla jo hieman kiirus ruveta voittamaan kisoja. Kreikassahan se ruljanssi jatkuu taas.

Latvalalta Sardinia sujui niin ikään mukiinmenevästi. Ensimmäisen päivän suoritus oli kyllä parin ensimmäisen pätkän osalta sensaatiomaisen hyvä - jotain sellaista mitä odottaisi Hirvosen esittävän useammin. Näiden väläytysten perusteella voi sanoa, että kyllä miehen vauhti on olemassa, ja kunhan kaveriin saadaan istutettua hieman enemmän rutiinia, paineensietokykyä ja tasaisuutta, niin kuski siitä tulee.

Garde ajelee melko kilpailukyvyttömällä Mitsulla sen kun osaa. Kyllähän Garden tähti laskussa on, ei siitä mihinkään pääse. Iso syy tietysti on kalustossa, mutta maailma on karu, ja Garde sai saumansa Fordilla, ei yltänyt sinne minne tavoite oli, ja nyt ajelee sitten jämäsijoista sen kun mahdollisuus tarjotaan. Hiipunee pikku hiljaa Paasosen lailla pois kuvioista, näin uskon... Mutta rallia mies ei jätä, ajelee sitten vaikka F-ryhmäläisellä koti-Suomessa, jos ei muuta!

Kreikkaan saadaan aikaan hieno kapina, kunhan Ford saa pikkasen testiä alle ensi viikolla ja toivottavasti löytää vielä piirun verran lisää kyytiä laitteisiin, jotta Sebastien saadaan ajamallakin kuriin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on päässyt käymään niin, että FIA sulki Daniel Carlssonin MM-sarjasta. Carlssonin piti rahoitusvaikeuksien takia keskeyttää kilpailuohjelmansa. Jätkä ilmestyi kuitenkin Sardiniassa viivalle, jotta Kronos välttyisi sakoilta, mutta keskeytti sitten heti alkuunsa. Itseltä oli tuollainen mennyt kokonaan ohi. Ilmeisesti sääntöjen mukaan toimittiin, mutta FIA: n mielestä Carlsson rikkoi jonkinlaisia "kirjoittamattomia sääntöjä" tuolla tempullaan ja vittuillakseen sulkivat Svea- mamman pojan karttureineen koko sarjasta.

Ymmärtäähän sen, että Danielia vituttaa. Mutta hällä väliä, nyt vaan jännitetään, että kenet Kronos tuohon toista autoa ajamaan ottaa. Vaatimuksena kuitenkin lienee, että lompakko on paksussa kunnossa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tämä artikkeli vastannee hieman näihin hämärän peitossa velloneisiin syihin siitä, miksi nimenomaan kuljettaja joutui edesvastuuseen Sporting Code'n rikkomisesta:

http://www.rally-live.com/wrc/en/headlines/news/detail/070523170808.shtml

Lyhyesti sanottuna Carlssonilta on fyrkat loppu, päätti sitten tehdä temput ja ajaa vain lähtörampin yli osallistumatta edes ennakkotutustumisjaksolle. Keskeytti sit heti lähtöalueen jälkeen ja kuultuaan tiimin edustajia FIA vakuuttui siitä, että tempaus oli nimenomaan Carlssonin henkilökohtaisesti suunnittelema ja toteuttama. Päätöksellään FIA halusi myös varmistaa, ettei Carlsson käy muissa kisoissa vain kättelemässä lähettäjää ja heitä tämän jälkeen pyyhkeen kehään.

Rapea sotkuhan tämä on, mutta se on nyt ilmeisen varmaa, että Daniel ei loppukaudesta paljon ajele. Jyväskylään suunnitelmia miehellä ilmeisesti oli, mutta lähtölupaa kilpailuihin miehellä ei ole MM-sarjan osakilpailujen osalta, joten ne suunnitelmat voi unohtaa saman tien.

Carlssonin tiimi Kronos saa ajattaa Stohlia vanhaan tapaan ja mikäli Carlssonin tilalle toinen kuski löytyy, hänellekin ajolupa annetaan, mutta joka tapauksessa Kronos joutuu maksamaan kaikkien niiden kilpailujen ilmomaksut, joihin tiimi oli osallistumassa tämän kauden aikana. Tätä paikkaa on soviteltu mm. monelle nuorelle suomalaiselle, mutta se on varmaa, että pikkurahalla Kronokselle ei pääse ajamaan. Saas nähdä...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rapea sotkuhan tämä on, mutta se on nyt ilmeisen varmaa, että Daniel ei loppukaudesta paljon ajele.
Ja sotku nimenomaan miehen itsensä kannalta. Miten voi raha-asiat mennä niin paljon poskelleen, että jo tässä vaiheessa kautta on kukkaro tyhjä? Arvaan itse ensin, että joku rahoittaja on pistänyt hanat kiinni, ja sitten kyllä käy niin, että ajaminen loppuu yllättävänkin nopeasti.

FIA ei varmasti katso tämän tyyppisiä ratkaisuja hyvällä, koska tuota näkyvyyttä halutaan kuitenkin olevan. Esim. tämä superrallisääntö, jonka varjolla voi jatkaa matkaa seuraavana päivänä on juuri tehty näkyvyyden takia. Kaikkien kärkiautojen toivotaan olevan mukana kisassa kaikki kolme päivää.

Jouhki voisi hommata Tonille paikan toiseen Kronoksen autoon. Taitaa tuo Kreikka olla aivan liian lähellä, koska nuotitus on jo käynnissä, mutta seuraavaan ralliin sitten, joka onkin oma Neste Rallimme.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ja sotku nimenomaan miehen itsensä kannalta. Miten voi raha-asiat mennä niin paljon poskelleen, että jo tässä vaiheessa kautta on kukkaro tyhjä?

Gallilehan kävi sama juttu muutama hetki sitten, eli tiukassa on juurot isommissakin piireissä, ei pelkästään täällä koto-Suomessa.

Muistelen takavuosien varrelta, että edesmenneessä Ladies' Cupissahan (ja oliko jollain kohtaa myös N-ryhmän MM-sarjassa) harrastettiin tätä rampin yli ajelua oikein urakalla, kun piti saada osallistumisia Euroopan ulkopuolisiin kilpailuihin ja pistetaulukko oli jo siinä mallissa, että mestaruudet oli ratkaistu... Silloin tosin en muista mitään porua asiasta syntyneen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Muistelen takavuosien varrelta, että edesmenneessä Ladies' Cupissahan (ja oliko jollain kohtaa myös N-ryhmän MM-sarjassa) harrastettiin tätä rampin yli ajelua oikein urakalla, kun piti saada osallistumisia Euroopan ulkopuolisiin kilpailuihin ja pistetaulukko oli jo siinä mallissa, että mestaruudet oli ratkaistu... Silloin tosin en muista mitään porua asiasta syntyneen.
Kyllä näissä molemmissa sarjoissa oli aikaisemmin enemmän kuin poikkeus, että vain ajeltiin lähtörampin yli, ja sitten pistettiin pillit pussiin. Tähän epäkohtaan on tosiaan nykyisin haluttu puuttua rankalla kädellä, eikä tällaista enää katsota suopein silmin, mikä tietysti ihan oikein onkin. Joku tarkempi sääntökin asiaan varmasti liittyy, mutta en nyt muista sanatarkasti, kuinka se menee.

Kreikan lähtöluettelossa Carlssonin nimi vielä komeilee, mutta ilmeisestikään kukaan ei sillä numerolla siellä aja.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kreikan lähtöluettelossa Carlssonin nimi vielä komeilee, mutta ilmeisestikään kukaan ei sillä numerolla siellä aja.

Juu, kyseessä siis FIA:n jo aikoja sitten hyväksymä lista kilpailuun ilmoittautuneista kuljettajista. Varsinaisessa lähtöluettelossa, jonka tuomaristo ensimmäisessä kokouksessaan hyväksyy, ei Carlssonin nimeä sitten enää olekaan. Ilmeisesti Kronos ei tällä aikataululla saanut toiseen autoon saanut järkättyä kuljettajaa vielä Kreikkaan (mikä sinällään olisi ollut mahdollista kyllä sääntöjen puitteissa), mutta Suomeen tiettävästi joku suomalainen saattaisi paikalle olla tyrkyllä.

Asiasta kolmanteen, lukaisin eilen nuo melko tuoreet Neste Oil Rallin säännöt läpi ja kukas se siellä tuomariston puheenjohtajana keikistelee: herra Hoozein! Eli kannattaa Hännisen ja kumppaneiden tarkastaa taas varustus ennen ilmestymistä Jyväskylän maisemiin...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Asiasta kolmanteen, lukaisin eilen nuo melko tuoreet Neste Oil Rallin säännöt läpi ja kukas se siellä tuomariston puheenjohtajana keikistelee: herra Hoozein! Eli kannattaa Hännisen ja kumppaneiden tarkastaa taas varustus ennen ilmestymistä Jyväskylän maisemiin...
Pelkillä alushousuilla ei ralleja saa ajella, pitäisi poikien se nyt jo tietää. Pitää varmaan Lasse Lampea muistuttaa asiasta ;)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tänään illalla klo 19.00 alkaa Kreikan rallin yleisöerikoiskoe, josta tulee livelähetys MTV3 Maxilla. Siellä on kuultavissa suorana myös Mikko Hirvosen tekemät nuotit EK:lle, jotka lukee hänen kartturinsa Jarmo Lehtinen. Ne kenellä on mahdollisuus ja innostusta seurata tapahtumaa, kannattaa katsoa. Kreikassa tiestö on varsin syheröistä, joten tekstiä on tulossa suhteellisen paljon.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kreikassa tiestö on varsin syheröistä, joten tekstiä on tulossa suhteellisen paljon.

Ajetaan Ateenan Olympiastadionilla joten aika peruskamaa nuottien suhteen...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eipä ajeta Olympiastadionilla enää vaan jollain ratsastusareenalla, mutta kuitenkin... Perus mikkihiiri-kamaa...

Niin nämä stadionek:t ovat vähän kaksi piippuisia juttuja. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse olen sitä mieltä että stadionek:t eivät kuulu ralliin. Liian keinotekoista, vaikkakin osittain näyttävää. Mutta jos maalaisjärjellä ajatellaan, niin ei ole mitään järkeä asfaltoida muutaman päivän ajaksi isoa olympiastadionia, jotta voidaan ajaa muutaman kerran ympyrää.

Kuten hyvin tiedämme, on AKK suunnitellut vuonna 2008 erikoiskoetta Helsingin keskustaan. Omasta mielestäni täysin älytön idea, vaikkakin yleisöä olisi mahdollisesti kymmeniä tuhansia ja ek voisi olla näyttävääkin. Siirtymä Helsingistä Jyväskylään on satoja kilometrejä ja siirtyminen kestää todella pitkään. Ellei tässä ole sellainen takaportti, että AKK (ahneuksissaan aikoo siirtää rallin sen pyhästä paikasta Jyväskylästä, Lahteen)...

No aika näyttää, miten käy, mutta Suomen MM-rallin kotipaikkana voi olla vain ja ainoastaan Jyväskylä. piste.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin nämä stadionek:t ovat vähän kaksi piippuisia juttuja. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse olen sitä mieltä että stadionek:t eivät kuulu ralliin. Liian keinotekoista, vaikkakin osittain näyttävää.
Näissä yleisöpyörityksissä on kyse puhtaasti näkyvyydestä, ja myös osittain siitä, että kaikki eivät voi/halua/saa/pysty lähtemään metsään katsomaan rallia vaikka mieli tekisikin, joten tällainen palvelee myös heitä varsin mainiosti.
Mutta jos maalaisjärjellä ajatellaan, niin ei ole mitään järkeä asfaltoida muutaman päivän ajaksi isoa olympiastadionia, jotta voidaan ajaa muutaman kerran ympyrää.
Kreikassa ajettiin viime vuonna tuolla olympiastadionilla, mutta se oli silti soraek, vai muistanko nyt väärin? Kova urakka siinäkin on, kun ajaa muutaman tuhatta kuormaa soraa sinne ja sitten rallin jälkeen siivoaa kaikki taas pois.

edit. Suomalaisilla on reilu kaksoisjohto avauspätkän jälkeen Kreikassa ;)
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Näissä yleisöpyörityksissä on kyse puhtaasti näkyvyydestä, ja myös osittain siitä, että kaikki eivät voi/halua/saa/pysty lähtemään metsään katsomaan rallia vaikka mieli tekisikin, joten tällainen palvelee myös heitä varsin mainiosti.

Tästähän tässä on kysymys, puhtaasti. Ja jos esimerkiksi ajatellaan Suomen tapausta, niin kyllähän vuosittain Keski-Suomen metsissä järjestettävä maailmanluokan tapahtuma kaipaa myös täällä Suomessa entistä vankempaa asemaa itselleen. Ei se, että kehitellään jotain hienoa Killerille tai muualle Jyväskylään, tuo tapahtumaa sen kiinnostavammaksi. Kuten Mahonen nyt on esittänyt, tapahtuma pitää tuoda ruuhka-Suomeen ja isosti. Ei näissä jutuissa kannata maalaisjärjellä ruveta asioita miettimään - kyse on rahasta. Pelkkä olemassaolo ja perinteet ei riitä, pitää myös näkyä ja kuulua. Tuomalla rallin MM-osakilpailusta pieni osa Helsinkiin tapahtuma nousee konkreettisemmin myös etelä-suomalaisten mieliin. Ja meitä täällä kehäteiden katveessa on sen verran reilusti, että haluttiin tai ei, tällä seudulla jotain uutta tekemällä saa mediassa valtavasti näkyvyyttä, kertalaakilla hirveän määrän katsojia, tätä kautta sponsoreiden joukossa mielenkiintoa ja tapahtuman hyödyntämismahdollisuuksia, ja loppujen lopuksi puhdasta rahaa järjestäjälle. Looginen ketju, joka monelle rallifanille ei ole kovin mieleinen, mutta tätä ralliakaan kun ei enää voi ajaa 50 erikoiskoetta pitkänä pitkin öitä... On elettävä tätä päivää ja mentävä nykyajan ehtojen mukaan. Jos ei tapahtumaa kehitetä, ei sitä kohta enää ole olemassakaan.

Missään nimessähän tämä ei ole meiltä normi-rallifaneilta pois, miksi olisi? Mehän päivystämme Keski-Suomen metsissä joka tapauksessa ja jos isot pojat käy torstai-iltana päräyttämässä Kaivarissa jonkun lenkin, niin so what. Me istutaan asuntoauton edustalla jossain Vellipohjassa ja katsellaan känny-tv:stä suoraa lähetystä parin limpparin kera... Jos rallihuumaa halutaan tuoda myös tänne Helsingin herroille, niin meikäläisen puolesta kaikin mokomin! Kunhan lupaavat sen jälkeen tulla vanhoihin maisemiin ratkomaan oikeasti kisan voittajan.

Kreikassa ajettiin viime vuonna tuolla olympiastadionilla, mutta se oli silti soraek, vai muistanko nyt väärin? Kova urakka siinäkin on, kun ajaa muutaman tuhatta kuormaa soraa sinne ja sitten rallin jälkeen siivoaa kaikki taas pois.

edit. Suomalaisilla on reilu kaksoisjohto avauspätkän jälkeen Kreikassa ;)

Ainakin vuonna 2005 Ateenan stadikka oli asfaltoitu ja täysi olympiastadioni paikalla olleiden mukaan kiehui, kun show alkoi. Moni kuski on kertonut tämän jälkeen juurikin tuon nimenomaisen erikoiskokeen olleen ikimuistoisin tunnelmaltaan uran aikana. Kymmenien tuhansien ihmisien huuto ja kannustus... Ei tapahdu ihan joka päivä rallissa.

Nyt näyttää muuten Subet ottaneen keulapaikat. Bosse ilmeisesti kärsii Loebin lailla letkan keulassa ajamisesta. Pikikset 6-8 onkin sit toiseen kertaan ajettavia, joten tuon pidemmäksi ei ero Subaruiden ja letkan keulassa ajavien välillä ehkä venykään. Toivottavasti ainakin Bosse pysyy iskuetäisyydellä.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Missään nimessähän tämä ei ole meiltä normi-rallifaneilta pois, miksi olisi? Mehän päivystämme Keski-Suomen metsissä joka tapauksessa ja jos isot pojat käy torstai-iltana päräyttämässä Kaivarissa jonkun lenkin, niin so what.
Joo, ei se meiltä pois ole. Huvittavaa näissä jutuissa on aina ollut se, kun monet kuskit valittavat näitä yleisöjuttuja tyhmiksi, mutta kaikki kumminkin haluavat ajaa rallia ammatikseen. Pari kertaa on asiaa pohdittu oikein piireissäkin, ja lopputulos on se, että varsin moni on vain niin laiska ajamaan noita pitkiä siirtymiä jonnekin stadionille ja takaisin vain muutaman kilometrin tähden. Hirvonenkin pyysi pari vuotta sitten poppikonetta autoon, että saa kuunnella musiikkia siirtymillä. Ei muuten annettu eikä asennettu.
Me istutaan asuntoauton edustalla jossain Vellipohjassa ja katsellaan känny-tv:stä suoraa lähetystä parin limpparin kera...
Viime vuonna, kun pääsi taas pitkästä aikaa katsomaan, niin lähdöstä noin kilometri, jossa paha pudottava y-risteys vasemmalle. Sandelsin tolppaan ajopaikka. Siinä sitä tarkkailtiin tilannetta. Toisella kerralla kilometri eteenpäin talojen jälkeen tulevalla pienellä hakkuualueella.
Toivottavasti ainakin Bosse pysyy iskuetäisyydellä.
Nyt on jo lauantaiaamun pitkä 48,88 kilometrinen pätkä takana, ja Marcus johtaa rallia 20 sekunnin turvin Loebiin ja P. Solbergiin. Mikko menetti tällä pätkällä lähes minuutin ja Latvala melkein neljä, joten pojat ovat ulkona aivan kärkitaistelusta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Bossen osalta kesälomille lompsiminen ei olisi juuri namimmin voinut käydä; tyylipuhdas voitto ajamalla ja MM-pistejohto jo 9 pisteeseen. Suomalaisittain Kreikka ei Bossen voiton lisäksi juurikaan riemunkiljahduksille aihetta antanut. Hirvonen taisi jo jossain haastattelussa tunnustaakin olevansa pettynyt neljänteen sijaan, ja niin pitää ollakin. Isosta ei Mikon onnistuminen ole kiinni, mutta nämä pettymyksiin päättyvät kisat nostavat taas ilkeästi sitä painetasoa kotikisaa ajatellen ja se taasen vaikuttaa yleensä ajonopeuteen hidastavasti, kun on yliyrittämistä ja pakonomaista tarvetta olla nopein... No, Ford tuo Suomessa viivalle uuden kehitysversion, joten toivotaan, ettei uutukainen aiheuta mitään teknisiä probleemia kuljettajilleen vaan kotikisassa Grönholm ja Hirvonen saavat loistaa kaikki kolme päivää.

Latvala hakee edelleen tasaista suoritusta. Vauhtia on paikoitellen mukavasti, mutta säheltämistä pitäisi nyt ruveta saamaan vähemmäksi.

N-ryhmän MM-sarjassa suomalaiskuljettajille ei juhlaan ollut aihetta, kun Krissen kisa päättyi jo ensimmäisenä päivänä ja Hännisen taistelu toisesta sijasta päättyi viimeisenä aamuna. Todella sääli Hännistä, mutta tätähän tämä vaan on...

Suurin positiivinen asia Kreikan MM-rallissa oli Subarun nousu kärkikahinoihin. Oliko rankat olosuhteet sitten osatekijä, en tiedä, mutta tiet Kreikassa ovat nopeita, joten jos siitä jotain voisi päätellä, niin voisi olettaa Subaruille ladun maistuvan myös Suomessa. Kyllähän rallia seuraa aivan eri intensiteetillä, kun kärjessä kilpailee oikeasti muutkin kuin Sebi ja Bosse. Hauska insidentti muuten Kreikan maalintuloseremonioissa, kun Solberg ajoi autonsa maalirampin yli ja joutui peruuttamaan takaisin päin, koska ei tiennyt/muistanut, että hänen pitää nousta rampilla autosta huiskuttelemaan ja tuulettamaan. Tokaisi sitten haastattelijalle: "Anteeksi sähläilyni. Eihän tätä enää muista, mitä podiumilla pitää tehdä, kun edelliskerrasta on jo niin pitkä aika..." (vapaa suomennos ulkomuistista). Joka tapauksessa todella tervetullut lisä Subarun nousu jälleen parrasvaloihin.

Joka tapauksessa nyt alkaa jälleen oman kotoisen MM-rallin odotus. Toivottavasti helteitä riittää elokuulle saakka ja saadaan jälleen kunnon hellekisa Jyväskylään. Nyt kun reittikin on uusiutunut ja MM-tilanne mikä on, niin tapahtumaa odottelee pitkästä aikaa aidosti innoissaan. Kelin tapahtumaa helliessä käsillä on kyllä kaikki ainekset suureen kansanjuhlaan.

Viime vuonna, kun pääsi taas pitkästä aikaa katsomaan, niin lähdöstä noin kilometri, jossa paha pudottava y-risteys vasemmalle. Sandelsin tolppaan ajopaikka. Siinä sitä tarkkailtiin tilannetta. Toisella kerralla kilometri eteenpäin talojen jälkeen tulevalla pienellä hakkuualueella.

Nyt taitaa tuo paikka olla semmottinen, että viikkaavat Y-risteyksestä oikealle (hyvä paikka myös näin ajettuna!), eli kuten vanhaan aikaan, kun Leustua ajettiin lauantaiaamuna. Ja siis pätkän nimihän on nyt Leustu ja ajopäivä lauantai. Vellipohja, joka kurvaillaan perjantaina, on edelliskertoja lyhyempi, mutta tarjoaa edelleen namipaikkoja katselun kannalta. Ylipäätään tuo tämän vuoden reitti vaatii vähän suunnittelua aikataulujen suhteen, koska niin paljon uutta systeemiä on muutaman vuoden ajan totuttuihin kaavoihin tullut. Sunnuntaina ei taida tämä poika pätkille edes mennä, typistynyt viimeinen päivä entisestäänkin köyhemmäksi...

Mutta pitää palailla näihin Neste Oil Rallin spekulaatioihin, kunhan tässä vähän kesä etenee ja h-hetki lähestyy.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Jyskälä siis tulossa taas "pikkuhiljaa", mutta nyt ei tarvita suunnitelmia kun to&pe ei ole toivoakaan päästä penkalle, Lauantaille suuri ehkä ja Sunnuntaina sitten viimeistään on ajettava yli 200km että pääsee hieman fiilistelemään. Nyt jo harmittaa, mutta rahan eteen on tehtävä töitä jne.

Mutta reitistä joitain huomioita. Muutamia pätkiä on mitkä on tutulla nimellä, mutta hieman eri muodossa nyt mennään. Perjantailta osuu silmään Vellipohja lyhyempänä, joka alkaa ilmeisesti kohdasta E (jos on viime vuoden VM-liite tallella) ja loppuu uudelle paikalle myös. Maali taitaa olla tuossa "karvalla" mikä lähtee I-kohdan jälkeen oikealle niin sillä tiellä. Mökkiperä on hieman pitempi ja lähtö on eri paikassa, tosin hyppysuora jää väliin tänäkin vuonna ja lähtö toisella tiellä. Palsankylä ei ole sama mikä aikaisimpina vuosina. Huomattavasti lyhyempi eli pikkutie jätetty ilmeisesti pois. Loppupäässä on hyppy-intoilijoille mahtava paikka!

Lauantailta täytyy sanoa että hienoa että juupajoki on takaisin. Siellä alussa on petollinen nyppy-vasen, jossa mm. Kankkunen kaatoi Hyundain muutama vuosi takaperin. Ouni yhteen pötköön on jees ja Ehikki on hieman muuttanut muotoaan, mutta ruuhkapaikka on tallessa ja tie 604 varmasti tukossa : ) Leustussa on ehkä tuo Sandellin paikka viime vuodelta, en mene vannomaan (näyttää ainakin sille). Sen verran epäselvä kartta. Mutta jos on niin samoinpäin paikka ajetaan!

Sunnuntaina valkola ajetaan erikoisessa muodossa ja "väärinpäin". Lankamaalta lato otettu pois ja maali sijoitsee D-kohdasta alaspäin.

Siinä jotain... kiinnostaa ketään tai ei niin laittelen jo tässä vaiheessa. Ajan tappoa : )
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Leustussa on ehkä tuo Sandellin paikka viime vuodelta, en mene vannomaan (näyttää ainakin sille). Sen verran epäselvä kartta. Mutta jos on niin samoinpäin paikka ajetaan!

Ei ole viime vuoden karttoja tyrkyllä, pitää jollain kohtaa avata taas arkistot suunnittelun helpottamiseksi, mutta mitä nyt ulkomuistin varassa tuota tämän vuoden karttaa katselin, niin muistaakseni viime vuoden Vellipohjan lähtö oli sama kuin Leustun lähtö tänä vuonna. Siitä reilu kilometri on Y-risteys, josta viime vuonna viikattiin vasemmalle (Sandellin paikka), mutta nyt kartan mukaan mennään kuten ennen vanhaan Leustussa oikealle. Huima paikka myös näin ajettuna. Vellipohjan versiossahan Sandellin risteyksestä viikattiin vasemmalle, tehtiin muutaman kilsan lenkki ja palattiin kohta takaisin aika lähelle tuota kyseistä Y-risteystä ennen kuin viikattiin takaviisto-vasen kohti Vellipohjaa... Näin se ulkomuistista muisteltuna meni.

Muilta osin täytyy nyt ottaa joku ilta ja sulkeutua karttojen ja muistiinpanojen maailmaan ja katsella missäs sitä tänä vuonna oikein ajetaankaan ja mihin sitä mahtaa sovinnolla ehtiä. Ensi silmäyksellä katsottuna perjantain pätkät ovat niin levällään, että porukka varmaan hajaantuu jonkun verran, mutta kyllähän lauantaina taas tuo Jämsän-Koskenpään seutu tulee olemaan niin tukossa, ettei mitään rajaa... Sunnuntaina taitaa suurin hässäkkä olla Paviljongilla.

Mutta palataan astiaan, kunhan sitä joutaa hieman perehtymään reittiin lähemmin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös