No niin, viikon päästä sitä kärvistellään Keski-Suomen pusikoissa ja jopa näin yöaikaan on metsiköt täynnä rallihullua kansaa... Hieno fiilis! Näyttää täällä Jatkiksen ralliväen keskuudessa tämä b-ryhmäläisten näytösajo nyt elävän tiukassa; itse epäilen vahvasti b-ryhmäläisten esiintymistä Killerillä ainakaan radan puolella. Perustan olettamukseni siihen, ettei asiaa ole millään tavalla aprillipäivänä televisiossa T. Tuomisen ilmoille päästämän julkilausuman jälkeen markkinoitu. Ilomielin olisin tässä asiassa väärässä.
Tuohon b-ryhmän ja wrc-autojen vertailuun lyhyesti kommentoidakseni pakko muistuttaa siitä melko merkittävästä erosta, mikä näillä kahdella luokituksella on; turbon kuristaja. B-ryhmässä sitä ei ollut ja nyt on kuristimella rajoitettu ahtimeen johtavan ilmaonkalon halkaisijaksi 34 mm. Ilman tätä wrc-autot olisivat todella huomattavasti b-ryhmäläisiä nopeampia ja tehokkaampia. Karkeasti voisi varmaan sanoa, että b-ryhmäläisissä teho/paino-suhde oli wrc:tä edellä, mutta muilta osin nykyautot ovat kyllä pitkän matkan 80-luvun autoja edellä. Joskin äänissä weeärceet häviävät esi-isilleen satanolla.
Mutta tuohon tulevaan kisaan muutama oma näkemys ja kokemus viime päiviltä. Tuli käytyä lomareissulla hieman kurkistelemassa muutamalla pätkällä maisemia ja täytyy sanoa, että mikäli sateen ja pudan suhde säilyy kisaan asti viimeaikaisen kaltaisena, pikataipaleet tulevat olemaan järkyttävän nopeassa kunnossa. Pölyongelmia reitillä tuskin tulee olemaan, ainoastaan rankkasateet voivat syödä joiltain kohdin tietä kuten nyt oli jo esim. Palsankylässä paikka paikoin nähtävissä. Ei mitään dramaattista, mutta pientä kuitenkin. Jämsän seudun lauantaina ajettavilla pätkillä valtionteiden osuudet ovat todella nopeassa kunnossa ja jännä nähdä miten käännetty järjestys vaikuttaa pätkäaikoihin lauantaina, koska nykyisissä olosuhteissa etu on nimenomaan päästä reitille mahdollisimman keulassa. Mitä kauempana takana tulee, sitä enemmän irtosoraa tiellä on. Toisaalta takaa tuleva näkee aina jarrutuspaikat ja linjat helpommin, joten sen puolesta molempi parempi...
Bossella on nyt koko kesän kestäneen rummutuksen jälkeen nyt todella kovat paineet voittaa kotikisassa. OK, julkisuudessa puhutaan, että tilanne on Bosselle nyt parempi kuin moneen vuoteen Suomeen tultaessa. Mutta satavarma juttu on, että syksyn asfalttiralleissa tulee nuttuun Loebilta ja näin ollen Marcuksen on pakko nakittaa Sebiä omissa lempiralleissaan. Paineet ovat kovat, mutta toisaalta alla on uusiutunut Focus ja pari voitokasta rallia, joten moni asia on paremmin kuin aiempina vuosina Jyväskylässä. Joka tapauksessa pakkovoiton paikka Marcukselle. Toivoa sopii, että Mikko ja kuka ties vaikka joku muukin pystyisi tosissaan haastamaan Loebin ajamalla. Jännä nähdä miten Loebilta sujuu esim. Juupajoki, joka sanalla sanoen on kyllä vaativa rykäisy lauantaiaamuna. Ja heti perään Ouni... Ratkaisun makua heti aamuun.
Sunnuntaina käyvät Vetomiehet piirtämässä pätkät muistiin ja tiistaina alkaa sitten isojen poikien nuotitus. Maanantaina viritellään fiiliksiä mukavasti Kampissa - saas nähdä minkälaisen show'n rallitähdet saavat Helsingin keskustaan aikaiseksi.
Jep, näissä tunnelmissa tällä kertaa.