Mainos

Ralliketju

  • 1 841 616
  • 14 853

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisiko tästä viime vuoden Neste Ralli -ketjussa jo jauhettu, mutta tottahan se on että G & L ovat ylivoimaisia tällä hetkellä. Suurelle yleisölle tottakai merkitsee vain voittaja, tai korkeintaan kolme parasta. Ralli ei kuitenkaan ole niin mustavalkoista ellei itse niin valitse. Usein sijoista 4-8 käydään kovaa kamppailua ja välillä syntyy erittäin mielenkiintoisia taistelupareja, kuten taannoinen nokittelu Hirvosen ja Atkinsonin välillä joka päättyi harmittavasti Atkinsonille kahden kymmenyksen erolla.

Yritän tällä sanoa sitä, että vaikka kärki on järjettömän kapea niin kulisseissa tapahtuu koko ajan. Muutaman rallin kiinnityksillä ajavat yrittävät lunastaa odotuksia ja nuoret kyvyt puskevat superkaksikon takana esille koko ajan. Kyllä rallissa seurattavaa riittää, jos niin haluaa.

Kolmosen koosteet ovat mielestäni olleet yllättävänkin hyviä, pelkästään niitä vilkuilemallakin pysyy kohtalaisen hyvin perillä muustakin kuin Grönholmin ja Loebin "kamppailusta". Toivotaan että jo Norjassa pohjoismaalaiset näyttävät että muutkin kuin Bosse pystyvät tosissaan haastamaan Loebin.

Silloin kuin WRC -luokka lanseerattiin ja siivottiin vanha A- ryhmä unholaan, olisiko ollut -97, niin alkoivat keskustelut kulujen nopeasta kasvamisesta toiminnassa. Ikävää näin kymmenen vuotta myöhemmin sanoa, että oikeassa olivat. En tiedä olisiko vanhalla kaavalla jatkaminen ollut yhtään sen parempi vaihtoehto, mutta todella ahtaalla koko laji huippu-urheiluna on.

Ja ennen kuin joku tulee kertomaan ettei pidä auton ajamista huippu-urheiluna, niin älä vaivaudu, sillä kyllä se sitä on.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
En missään nimessä kiellä sitä, etteivätkö kustannukset olisi nousseet korkeiksi, enkä sitä, että joillekin talleille on tärkeämpää satsata formuloihin kuten Toyotalle tai Fiat konsernille ja ovat siksi poissa, mutta fakta on se, että aika nihkeätä on tulla millään tallilla mukaan, kun on vain 1 Loeb tarjolla verrattuna aikaisempaan tilanteeseen, missä joku 5 kuskia olivat paljon tasaisempia (Kankkunen, Mäkinen, Sainz, McRae jne.).

Eli ensin pitäisi pystyä rakentamaan yhtä hyvä auto ja sitten saada jostain yhtä hyvä kuski. Tuollaisten kustannusten laittaminen voi olla fiksua jos menestytään, mutta vain mukana oleminen ilman menestystä, mitä ei voi oikein edes mainonnassa käyttää on turhaa.

Suzuki on tulossa mukaan ja kyllähän sitä toivoisi muitakin yrittäjiä. VW on heittänyt jo kahden merkin osalta pyyhkeen kehiin, kun Seat ja Skoda ovat luopuneet rallitoiminnasta. Samoin Nissan, Mazda, Hyundai ovat käyneet vain haistelemassa meininkiä.

Aiempi tilanne, jossa PSA ajatti molempia merkkejä, oli aivan älytön. Heiltä fiksu päätös keskittää toiseen merkkiin kilpailutoiminta. Subaru ja Ford ovat ilmeisesti rallissa jäädäkseen, mutta lisää merkkejä tosiaan kaivattaisiin. Renault-Nissan, VW ja ehkäpä kuitenkin Toyotakin ovat niitä suurimpia valmistajia, joita odottaisi näkevän rallirintamalla.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
VolmariP kirjoitti:
Huippukuskeja on tosiaan vähemmän kuin aiemmin, mutta eikös tehdastallien pieni määrä nykypäivänä johdu eniten siitä, että kustannukset ovat nousseet tolkuttomiksi kiertää koko MM-sarja? Osasyynä mm. auton kehitystyön nousseet kustannukset, ja erityisesti MM-sarjan osakilpailujen valtava määrä.

Osasyynä ,ja suurena sellaisena, toki kustannusten nousu, mutta iso syy myös FIA:n tempoilevassa sääntöpolitiikassa. Rallimaailmassa on menty milloin minkälaisen pillin mukaan ja autonvalmistajien on ollut mahdotonta suunnitella asioita, kun jopa yhden kauden sisällä (urheilulliset) säännöt ovat muuttuneet melko radikaalisti. Koomisinta asiassa on se, että autonvalmistajat eivät keskenäänkään ole yksimielisiä siitä mihin suuntaan autoja koskevaa tekniikkasäännöstöä pitäisi viedä; toinen haluaisi sallia aktiivivoimansiirrot, toinen siirtyä jopa turbottomaan tekniikkaan, kolmas ties mitä. Näin ollen myöskään uudet autonvalmistajat eivät Suzukia lukuunottamatta ole juurikaan uskaltaneet kelkkaan hypätä, kun ei tiedä minkälaisella kalustolla touhua pitäisi pyörittää 3 vuoden kuluttua.

Nythän kustannusleikkauksia on haettu kauden aikana käytettävien moottoreiden määrää rajoittamalla, logistisia järjettömyyksiä poistamalla (kilpailukalenterin suhteen), rallien pituutta lyhentämällä, superrallisäännöllä, erilaisilla testirajoituksilla, huoltohenkilöstöä koskevilla rajoituksilla ja aktiivivoimansiirron ja monen muun teknisen yksityiskohdan kieltämisellä. Ongelma tässä on, että tilanne on elänyt viime vuosina liikaa luoden epävakaan tilanteen koko sarjaan.

Raha ei rallimaailmassakaan tee onnelliseksi, sen sai kokea karvaasti Mitsubishi, joka suhteellisen mittavasta budjetistaan huolimatta kämmäsi pari kautta sitten kehitystyön kautta saavutettavissa olleen edun uuden autonsa kanssa. Citikka pistää euroja palamaan homman kanssa tolkuttomia määriä samalla kun muut pitävät melko tiukkaa budjettia. Ymmärtääkseni tällä hetkellä sarjassa kolme kuljettajaa saa hommasta palkkaa, loput häiskät pyörivät sirkuksessa enemmän tai vähemmän sponssirahan turvin. Eli niin on jenit ja eurot tiukassa...

Markkinoinnillisesta näkökulmasta katsottuna rallin arvo tv-lajina ei vielä ole halutulla tasolla, eli sen kautta rahaa tiimit saavat entistäkin vaikeammin. David Richardsin pyörittämä ISC omistaa sarjan kaupalliset oikeudet ja on toki vienyt hommaa medianäkökulmasta katsottuna eteenpäin, mutta tuote ei missään nimessä voi hyvin, jos kilpailu rajoittuu täälläkin todettuun Loeb-Grönholm -kaksintaisteluun. Tarvittaisiin Subaru, joka haastaisi tosissaan Citikan ja Fordin. Tarvittaisiin myös uusia autonvalmistajia tuomaan laajuutta ja sitä kautta uskottavuuttaa MM-sarjalle. WRC-kalustoa kiertää jo tätä nykyä ralleissa ihan mukavasti erilaisten satelliitti-tallien merkeissä, mutta kyllä MM-sarja kaipaisi mukaan lisää japanilaismerkkejä (Toyota, Mitsu, Suzuki) ja kuka ties eurooppalaistakin (VW-konserni, Fiat) väriä.

Rallin MM-sarja ei voi hyvin, se on vaan fakta. Jotain tarttis tehdä, mutta taitaa sarjan johdossa, lähinnä FIA:n puolella, siimat olla liian usean äijän käsissä. Käy niin kuin SM-liigassa konsanaan, että kun kukaan ei anna periksi, niin miellytetään vähän kaikkia ja leikitään, että kaikilla on kivaa, vaikka jokaista ahdistaa niin pirusti koko homman tulevaisuus!
 

VolmariP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers, LFC
Trenchtown kirjoitti:
Olisiko tästä viime vuoden Neste Ralli -ketjussa jo jauhettu, mutta tottahan se on että G & L ovat ylivoimaisia tällä hetkellä. Suurelle yleisölle tottakai merkitsee vain voittaja, tai korkeintaan kolme parasta. Ralli ei kuitenkaan ole niin mustavalkoista ellei itse niin valitse.
Yritän tällä sanoa sitä, että vaikka kärki on järjettömän kapea niin kulisseissa tapahtuu koko ajan. Muutaman rallin kiinnityksillä ajavat yrittävät lunastaa odotuksia ja nuoret kyvyt puskevat superkaksikon takana esille koko ajan. Kyllä rallissa seurattavaa riittää, jos niin haluaa.

Kolmosen koosteet ovat mielestäni olleet yllättävänkin hyviä, pelkästään niitä vilkuilemallakin pysyy kohtalaisen hyvin perillä muustakin kuin Grönholmin ja Loebin "kamppailusta". Toivotaan että jo Norjassa pohjoismaalaiset näyttävät että muutkin kuin Bosse pystyvät tosissaan haastamaan Loebin.
Ovathan nuo kärjen ulkopuolellakin tapahtuvat taistot mielenkiintoisia paikoitellen, mutta onhan tuo koomista lukea nykyään rallien tulosliuskia.
Loeb XX.XX.XX
Grönholm +0.41
Hirvonen +3.30
Herra X +4.12
Herra Y +5.30
Herra Z +6.55
Herra G +8.25

Olkoon nyt sit vaikka Sordoa, Atkinsonia, Gardea ja Sohlbergia. Eniwei, oishan tuo silti mielenkiintoisempaa jos tehdastalleja olisi enemmän, kalustot olisivat vertailukelpoisia, ja voittotaistelu jatkuisi tasaisena viimeisille erikoiskokeille asti. Mutta minkäs nykytilanteelle voi. Jos suht turisti (ralliratissa) Valentino Rossikin sijoittuu oliko 10:ksi MM-rallissa kyykyttäen isoa osaa rallikuskeista niin onhan siinä vaiheessa pakko huippukuskien ja tehdastallien määrissä olla jotain vikaa. Näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
scholl kirjoitti:
Itse en ole sitä mieltä, että voitosta taistelevien kuskien alhainen määrä johtuu alhaisesta tehdastallien määrästä, vaan toistepäin. Kilpailu on liian epätasaista (huippukuskeja liian vähän ja Loeb liian hyvä), joten tehdastallit vähenevät ja uusia on vaikea saada mukaan.
Kyllähän se näin menee, eli Grönholm ja Loeb ovat niin kovia jätkiä ajamaan, että vaikea niille kenenkään on pärjätä, vaikka olisi mikä auto vaan perseen alla. Moni on yrittänyt ajella poikien kanssa samaa vauhtia, mutta virhemarginaali kasvaa liian suureksi, ja kohtalokas virhe tulee vääjäämättä eteen. Petter Solberg on kyllä myös kova jätkä ajamaan, mutta Subaru oli viime kaudella autonsa kanssa pahasti hakoteillä, eikä sitä saatu suuresta testimäärästä huolimatta paljoakaan paremmaksi kauden aikana. Nyt tosin Subaru näytti paremmalta kulkupuolen suhteen, joten Petterillä on mahdollisuudet ottaa voittoja ainakin lumi- tai sorakisoissa. Tuli tosin virhe Petterillekin Ruotsissa, joten tarkkana saa olla hänkin.

Mitä sitten tulee Mikko Hirvoseen, nuori mies on kyllä vastannut huutoonsa mielestäni tosi hienosti, ja pystyy ajamaan kaikkia vastaan jo tasapäisesti, poislukien tämä kärkikaksikko, joka on vielä pikkuisen liian vahva Mikolle. Mikolla on kuitenkin vielä aikaa paljon jäljellä autourheiluhuipulla. 27 tulee mittariin tänä vuonna, kun esim. Loeb täyttää jo 33 vuotta parin viikon päästä.

Uusista talleista sen verran, että tänä vuonna tulee Suzuki mukaan karkeloihin, joten saadaan ajopaikkoja ja kilpailua lisää. Tuskin aivan terävimmän kärjen vauhdissa pysyvät ainakaan tänä vuonna, mutta kokonaisuutena hyvä juttu uusi automerkki toki on.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, en missään kohdassa edes yrittänyt puolustella nykymeininkiä, perseestähän se on. Toki yritin hakea nykyisestä tilanteesta positiivisia puolia, eli että kärjen takanakin tapahtuu. Paria isoa valmistajaa sarja huutaa, ihmeitä tekisi jo pelkästään Toyotan paluu rallipoluille. Se nyt ei kuitenkaan taida tapahtua ja muutkin isot valmistajat pitävät selvää hajurakoa niin kauan kun mielivaltainen ja ennen kaikkea mielipuolinen kikkailu sääntöjen kanssa jatkuu.

VolmariP kirjoitti:
Näillä mennään.
Taidatkos sitä tuon paremmin sanoa.
 

VolmariP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers, LFC
Kyllähän nykysarjastakin löytyy muutakin kuin pelkkiä negatiivisia asioita, mutta liian moni asia on vaiheessa. Asioista enemmän tietäville muutama kymysys:Onko Suzuki ja muita mahdollisia uusia kandidaatteja tulossa tosissaan lähivuosina sarjaan? Tai onko vanhoista sarjan tehdastalleista mikään tekemässä comebackiä?
Ja onko FIA:n johdossa ollut mitään päätöksiä/puhetta siitä, että mm. kustannuksia saataisiin rajoitettua tulevaisuudessa, tai rallien määrää saataisiin pudotettua takaisin muutaman vuoden takaiseen? Sääntöjen uudelleensorvaamiseen saataisiin edes jonkinsortin ideaa?
Aika kaukaiselta kuulostaa ilmeisesti....?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
VolmariP kirjoitti:
Onko Suzuki ja muita mahdollisia uusia kandidaatteja tulossa tosissaan lähivuosina sarjaan? Tai onko vanhoista sarjan edustajista jotkut tekemässä combackiä?

Suzuki hyppää kyytiin tänä vuonna. Muista merkeistä en uskalla sanoa muuta kuin, että huhuja on kuulunut jos vähän kenen tulemisesta, mutta sen voi sanoa suoraan, että kukaan ei sarjaan pääse "yllättäen" tulemaan. WRC-projektin aloittaminen alusta saakka vie 2-3 vuotta, ja vaatii tuekseen huippuluokan testaajan, eli käytännössä jonkun vanhan parran täyspäiväisesti vääntämään autolla erilaisilla alustoilla ympäri maailmaa. Näin ollen kukaan ei oikein pääse "puskista" yllättämään ja ilmoittamaan esim. tämän kauden päätteeksi, että tulee täysin uudella kalustolla ensi kauden alussa mukaan.

Peugeot palannee jossain vaiheessa, näin uskon henk. koht., mutta sellainen autonvalmistaja, joka kiertää tällä haavaa Formula-sirkusta, tuskin nähdään yhtäaikaa rallipuolella (esim. Toyota. Fiat "voisi" olla poikkeus...). Pösö vetää nyt ratapuolella, koska isokoppainen malli käy radalle paremmin, mutta kunhan mallisto uudistuu, niin kuka ties Pösö voisi palatakin...

VolmariP kirjoitti:
Ja onko FIA:n johdossa ollut mitään päätöksiä/puhetta siitä, että mm. kustannuksia saataisiin rajoitettua tulevaisuudessa, tai rallien määrää saataisiin pudotettua takaisin muutaman vuoden takaiseen? Sääntöjen uudelleensorvaamiseen saataisiin edes jonkinsortin ideaa?
Aika kaukaiselta kuulostaa ilmeisesti....?

Yksityyppirengas, aktiiviosien kieltäminen, moottori- ja testisääntöjen kiristäminen ja osien kestävyyteen panostavien sääntöjen lanseeraus, siinä lienevät ne suurimmat säästökeinot. Palkkakattoa tähän lajiin ei kannata huutaa, koska niin harva kuski nykyisisitä äijistä palkkaa työnantajaltaan nostaa. Jotenkin hullunkuriselta tuntuu visiot lähes 20 osakilpailun sarjasta samalla, kun vaaditaan kustannusten leikkaamista, mutta näiden FIA:n pamppujen aivoituksia on muutenkin niin hankala seurata, joten tämä lienee vaan tulosta kaiken maailman lobbaajien onnistumisesta. Lienee vain ajan kysymys, kun rallin MM-sarja seuraa öljysheikkien rahapusseja jonnekin aavikolle...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suzukihan on ainoa varma tulija, itse haluaisin kovasti nähdä myös VW-yhtiön auton, ajavathan he tällä hetkellä näitä maratonkilpailuja, ja Saksasta löytyy kyllä osaamista lajin parissa, mutta mitä olen ollut keskusteluissa asiasta enemmän tietävien kanssa, sakemanni tuntuu olevan niin tarkan euron ihminen, että ei haluta panostaa tällä hetkellä sitä määrää mitä tarvitaan WRC-projektiin. Fiatilta löytyy super1600-auto rallipuolelle, samoin kuin Renautilta, Peugeot taas teki aivan uuden S2000-sarjan pelin, joten osaamista löytyy monelta rintamalta, mutta nämä sääntöjen muuttumiset liian usein, ja suuri kilpailujen lukumäärä pistävät eri tahot miettimään panostuksen järkevyyttä.

Kilpailumäärissä on se hankaluus, että markkinointia pitää tehdä ympäri maailman, joka taas kasvattaa kilpailujen määrää kohtuuttomasti. Välimeren ympäristössä on aina ollut paljon kilpailuja, sieltä olisi kaksikin otettavissa pois, samoin tänä vuonna on kaksi kilpailua brittein saarilla, joista toisen voisi jättää pois. Lähi-itä haluaa varmasti myös oman kilpailunsa, joten mietittävää riittää tälläkin saralla.
 

scholl

Jäsen
Miksi Pösö palaisi, kun Citroën on mukana? Tyhmää ampua itseään jalkaan.

VW:n tilanne on siinä mielessä muuttunut, että Pischetsriederin poistuttua, rahaa voisikin olla luvassa tuollaisiin projekteihin. Winterkorn ex audimiehenä on urheilumiehiä. Ongelma on vain se, että millä merkillä sitten lähdettäisiin mukaan. Se ei oikein sovi VW:n eikä Audin brändiin tänä päivänä enää, joten jompikumpi Seat tai Skoda pitäisi siihen laittaa. Seat urheilullisempana olisi sopivampi, mutta toimiiko se, että espanjalaisittain pystyttäisiin tekemään menestystä. Viimeksi annettiin aika helposti periksi. Skodalla on taas vähän halvemman perusteknologian asema, joten on hankala perustella sitä, että he laittaisivat sina rahaa palamaan rallitoimintaan niin paljon mitä voittamiseen tarvitaan. Jotenkin en malta olla miettimättä sitä, että VW valmistelee Audilla tai Lambolla tulemista formulaykkösiin, vaikka se on aiemmin kiistetty. R8 katuautokin jo ennakoi jotain, samoin monien vuosien urheiluautokokemus. Kaikenkaikkiaan tuntuu siis matka pitkältä ralleihin. Toki toivoisin Seatia takaisin.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
scholl kirjoitti:
Miksi Pösö palaisi, kun Citroën on mukana? Tyhmää ampua itseään jalkaan.

Niinpä, mutta kuinka kauan? Yhtäaikaa Pösö ja Citikka tuskin MM-sarjaa enää kiertävät, mutta kunhan C4 on parin-kolmen vuoden kuluttua kaluttu luu, on jännä nähdä mitä sitten tapahtuu... Pösö kävi 206:n ja 307:n kanssa tekemässä parit lanseeraukset MM-sarjassa ja vetäytyi sitten uuden mallin kanssa ratapuolelle melkoisen mitalisaaliin kanssa tekemään uutta lanseerausta.

scholl kirjoitti:
Seat urheilullisempana olisi sopivampi, mutta toimiiko se, että espanjalaisittain pystyttäisiin tekemään menestystä. Viimeksi annettiin aika helposti periksi. Skodalla on taas vähän halvemman perusteknologian asema, joten on hankala perustella sitä, että he laittaisivat sina rahaa palamaan rallitoimintaan niin paljon mitä voittamiseen tarvitaan.

Seat yritti sitä, mitä Suzuki yrittää nyt; menestyksekkään 2-vetomallin jälkeen yritetään astua isojen poikien kehään... Uuden auton lanseeraaminen vaatii aina jumalattomasti testejä ja taitavia autonrakentajia niin insinöörien kuin kuljettjienkin osalta. Uutta ralliautoa, voittavaa sellaista, ei rakenneta pelkillä tietokoneilla, tarvitaan yksi "juhakankkunen", kuka kertoo miten auto käyttäytyy ja mistä kiristetään. Seat ei millään kohtaa saanut autoaan "valmiiksi", vaan viat jatkuivat jatkumistaan.

Skodalla lopun alku oli tallin viimeisten aikojen "uusi" johtoporras, joka ei juurikaan ymmärtänyt auton kehitystyön päälle ja vei itsepäisesti projektia minne sattuu. Aihio Fabiassa oli hyvä, mutta toteutus loppu peleissä surkea. Innokas tiimi, joka olisi ansainnut parempaa.

Auton kehitystyöhön saadaan rahaa palamaan niin paljon kuin sitä on siihen laittaa, mutta se, että kehittäjäksi saadaan maestro, kenellä on tuntuma ja asiantuntemus siitä, mitä pitää tehdä, ei välttämättä hoidu edes rahalla. Niitä ukkoja ei vaan tässä maailmassa liian montaa ole. Saas nähdä mitä Suzukin projektista tulee... Pari vuotta autoa on hierottu kasaan ja ensi syksynä luomus sitten hyökkää tositoimiin...
 

scholl

Jäsen
Gianfranco kirjoitti:
Niinpä, mutta kuinka kauan? Yhtäaikaa Pösö ja Citikka tuskin MM-sarjaa enää kiertävät, mutta kunhan C4 on parin-kolmen vuoden kuluttua kaluttu luu, on jännä nähdä mitä sitten tapahtuu...

Olen aivan samaa mieltä tuosta, mutta se ei lisää tallien määrää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:
Miksi Pösö palaisi, kun Citroën on mukana? Tyhmää ampua itseään jalkaan.
Tästä olen samaa mieltä, johan sitä ehdittiin ihmettelemään että miksi sama konserni ajattaa kahta (huippu)teamia samassa sarjassa, varsinkin kun tiedetään että rallin kuninkuusluokka ei ole sieltä halvimmasta päästä.
scholl kirjoitti:
Ongelma on vain se, että millä merkillä sitten lähdettäisiin mukaan. Se ei oikein sovi VW:n eikä Audin brändiin tänä päivänä enää, joten jompikumpi Seat tai Skoda pitäisi siihen laittaa.
Kyllä mä näkisin että rallin maailmanmestaruudesta ei ole millekään merkille haittaa, vaikka olisikin sitten ns. premium- merkki. Epäonnistuminen tuo kuitenkin helposti miinusmerkkistä julkisuutta joten riski mukaan lähtemiseen olisi suuri. Audilla on ennenkin menestytty, vaikka onhan siitä jo aikaa ja merkin status on muuttunut.

Peugeot palasi aikanaan aikamoisella ryminällä sarjaan, ja olisi hienoa nähdä tuo sama temppu uudestaan vaikka sitten Audilta. Se nostaisi koko lajin kiinnostavuutta joka taas saisi aikaan kilpailua kun mediahuomio on taattu.

Kyhnyä se toki vaatii ja isoja sijoituksia, mutta markkinat ovat olemassa edelleen.
 

scholl

Jäsen
Trenchtown kirjoitti:
Kyllä mä näkisin että rallin maailmanmestaruudesta ei ole millekään merkille haittaa, vaikka olisikin sitten ns. premium- merkki. Epäonnistuminen tuo kuitenkin helposti miinusmerkkistä julkisuutta joten riski mukaan lähtemiseen olisi suuri. Audilla on ennenkin menestytty, vaikka onhan siitä jo aikaa ja merkin status on muuttunut.

Ehkäpä tuleva A2 voisi olla ainoa kori, mikä tuohon kävisi. Aivan samalla tavalla BMW voisi tulla uudelleen ralleihin Minillä, mutta Audi kuten kilpailijansa Bemari ja Mersukin ovat aika vahvasti sitoutuneet rata-autoihin (urheiluautot, DTM ja ehkäpä jatkossa F1:kin), joten fiksumpaa olisi laittaa ralliin joku toinen konsernin brändi.

Vähän olen myös miettinyt sitä, että entäpä jos FIA höllentäisi tuotantomäärärajaansa. En tarkoita, että olisi paluuta vanhoihin B-sarjalaisiin ja tuossa pitäisi olla tarkkana, että miten kustannukset pidetään kurissa, mutta olisi mukavaa, jos yksityistallien kuten vaikkapa Kronosin olisi mahdollista modifioida enemmän autoja. Muutenkin tuntuu, että yksi iso hyvä mahdollisuus rallissa olisi nyt se, että jos on hyvä auto niin saadaan muutama yksityistallikin sitä automallia ajattamaan. Kalustoa on silloin ihan hyvin kehissä. Paljon suurempi ongelma onkin pätevät kuskit. Sordo taitaa olla ainoa nouseva kuljettaja Loebia ja Grönholmia haastamaan, muista ei taida olla mihinkään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
scholl kirjoitti:
Muutenkin tuntuu, että yksi iso hyvä mahdollisuus rallissa olisi nyt se, että jos on hyvä auto niin saadaan muutama yksityistallikin sitä automallia ajattamaan. Kalustoa on silloin ihan hyvin kehissä.
Näistä nykyisistä malleista autoja on myynnissä kaikki muut paitsi Citikan uusi C4 malli sekä Fordin ja Subarun tämän vuoden autot. Esimerkiksi Subarun viime vuoden autolla, Citroen Xsaralla ja Fordin -05 mallilla pystyy tekemään hyviä tuloksia. Olisi kyllä tosi hienoa, kun löytyisi tahoja tekemään lisää näitä yksityistalleja, jotta saataisiin kaikki nämä edelliset, mutta käyttökelpoiset WRC-autot MM-sarjaan mukaan.
scholl kirjoitti:
Paljon suurempi ongelma onkin pätevät kuskit.Sordo taitaa olla ainoa nouseva kuljettaja Loebia ja Grönholmia haastamaan, muista ei taida olla mihinkään.
Kyllä Hirvonenkin pitää laskea nouseviin kykyihin, jos Sordokin lasketaan. Ikäeroa miehillä on vain kolme vuotta. Suomessa näitä suhteellisen kovia kuskeja on todella monta, mutta se on myös tavallaan ongelma, koska kaikki kuskit eivät voi olla Suomesta. Ulkomailta näitä nousevia tulee esiin aika harvakseen. Virossa voisi olla ehkä kaksi, Norjassa yksi näin äkkiseltään muistaen, mutta kyllä näissä autoissa voisi käyttää myös enemmän kokenutta porukkaa, jotka omaavat mahdollisuudet kympin sakkiin lopputuloksissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lisätään nyt tämä tähän vaikka asiani onkin jo "vanhan kertausta"

Itse olen sitä mieltä, että tämä uusi luokka S2000 tulee olemaan rallin uusi tulevaisuus, joka saattaa pelastaa kuihtuvan MM-sarjan.

Nythän Fiat on luokitellut oman autonsa jo viime vuonna ja pösö luokittelee ellei ole jo luokitellut uuden 207. Käsittääkseni Toyota ja Volkkari on pitkällä omassa projektissaan ja taisi viikonloppuna olla uutinen että Ford tekee myös oman auton tähän luokkaan.
Eli jos nuo kaikki toteutuisivat olisi siinä jo 5 eri valmistajaa. Jos luokkaan saataisi houkuteltua vielä 2-4 eri auton valmistajaa ja nimekkäitä kuljettajia, olisi WRC luokka saanut varteenotettavan kilpailijan....

S2000 luokan etu on se että auto on huomattavasti halvempi kuin WRC auto. Täysiverinen S2000 luokan auto (207) taisi asfalttiversiona maksaa n. 150000 €, eli noin 20000 € kalliimpi kuin N-ryhmän auto.

WRC:stä sen verran, että Suzuki todellakin tekee debyytin ja taisi olla Neste Ralli. Huhua on ollut myös Mitsun ja Hyundain paluusta, mutta huhua kaikki.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Niilo kirjoitti:
WRC:stä sen verran, että Suzuki todellakin tekee debyytin ja taisi olla Neste Ralli. Huhua on ollut myös Mitsun ja Hyundain paluusta, mutta huhua kaikki.

Mitsubishi tulee ymmärtääkseni ensi kaudelle takaisin. Ainakin näin on muistaakseni monessa yhteydessä sanottu. Huyndain kohdalla ollut hiljaisempaa.

Kyllähän kaikkein suurin syy tuohon WRC:n näivettymiseen on FIA:n rallivaliokunta, eikä yhtään mikään muu. Kaikenlaista teennäistä yritetään, mutta ei siihen suurimpaan kustannusongelmaan haluta edes puuttua, eli kisojen liian suureen määrään.

Maksimi toimivalle WRC-sarjalle olisi 14 kisaa, itse olisin enemmän jopa 12 kisan kannalla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niilo kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että tämä uusi luokka S2000 tulee olemaan rallin uusi tulevaisuus, joka saattaa pelastaa kuihtuvan MM-sarjan.
Nythän Fiat on luokitellut oman autonsa jo viime vuonna ja pösö luokittelee ellei ole jo luokitellut uuden 207.
Peugeot luokitteli uuden 207 mallin juuri Ruotsin ralliin, jossa autoa ajoi paikallinen suuruus J.Joge. Matka tosin päättyi erikoiskoe 2:lle vaihdelaatikkovikaan. Sinänsä ei mitään yllättävää tuossa keskeytyksen syyssä, kun muistetaan 307:n suurimmat ongelmat.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Köpi kirjoitti:
Kyllähän kaikkein suurin syy tuohon WRC:n näivettymiseen on FIA:n rallivaliokunta, eikä yhtään mikään muu. Kaikenlaista teennäistä yritetään, mutta ei siihen suurimpaan kustannusongelmaan haluta edes puuttua, eli kisojen liian suureen määrään.

Maksimi toimivalle WRC-sarjalle olisi 14 kisaa, itse olisin enemmän jopa 12 kisan kannalla.

Samaa mieltä olen tästä WRC:n näivettymisestä. Rallivaliokunnalla ei ole ollut oikein mitään tajua viime vuosina siitä, mihin suuntaan rallia tulisi viedä.
Säännöt muuttuvat vuodesta toiseen ja kustannukset ovat karanneet käsistä jo vuosia sitten. Tämä on johtanut siihen, että muutaman vuoden sisällä rallin MM-sarjasta on vetäytynyt useampi talli, (nämä tallit ovat syystä tai toisesta poistuneet: Mitsubishi, Peugeot, Seat, Toyota, Skoda ja Hyundai) Tällä hetkellä sarjassa on mukana vain 3 tehdastallia!
Yksin kertaisilla asioilla saataisi rallin karanneet kustannukset kuriin.
Luodaan säännöt, jotka rajoittavat tekniikan kehittämistä ja vähennetään nykyisen tekniikan määrää huomattavasti. Autoista saadaan halvempia, joka lisäisi uusien tehdastallien määrää.
Kilpailukalenteria voisi supistaa tuohon 12-14 ralliin. Tietyt rallit voitaisi laittaa kiertoon, (tosin Neste -ralli kuuluu ehdottomasti sarjaan).
Ja mikä tärkeintä. Säännöt olisi oltava samat vähintään 3 vuotta. Mielummin kauemmin. Ei ole mitään järkeä muuttaa sääntöjä vuoden välein...

Aeroman kirjoitti:
Peugeot luokitteli uuden 207 mallin juuri Ruotsin ralliin, jossa autoa ajoi paikallinen suuruus J.Joge. Matka tosin päättyi erikoiskoe 2:lle vaihdelaatikkovikaan. Sinänsä ei mitään yllättävää tuossa keskeytyksen syyssä, kun muistetaan 307:n suurimmat ongelmat.

Juu 307:ssa oli todella suuria ongelmia juuri vaihdelaatikossa. Käytössä taisi olla aluksi vain 4 vaihteinen laatikko. Insinöörit olivat suuressa viisaudessa päätyneet 4 vaihteiseen laatikkoon. Tämän piti olla parempi ratkaisu kun 5 vaihteinen laatikko, mutta kävi täysin päinvastoin. Todellisuudessa Grönholm joutui vaihtamaan enemmän vaihteita kun Loeb! Lisäksi suuria ongelmia ajettavuuteen aiheutti, muistaakseni vararenkaan ja polttoainetankin sijoittaminen taka-akselin takapuolelle....
 

scholl

Jäsen
Mikko Hirvonen on erinomainen rallikuljettaja ja tulee vielä voittamaan kilpailuja, mutta ei hän huippulahjakkuus ole. Vauhti pitää olla olemassa ja sen jälkeen sitten oppia ajamaan maaliin ja ottamaan voittoja, mutta jos vauhtia ei ole niin se on aika hankala tilanne.

Itse en oikein usko tuohon S2000 luokkaan päärallisarjana. On kyse kuitenkin kilpa-autoilusta ja tuo tuntuisi aikalailla heppoiselta luokalta. Sama kuin RR:ssä puuttuisi MotoGP. Tärkeämpää olisi tehdä rallista ihmisille kiinnostavampaa. Jos löytyisi saksalainen huippukuski niin tilanne helpottuisi jo hieman.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
scholl kirjoitti:
Itse en oikein usko tuohon S2000 luokkaan päärallisarjana. On kyse kuitenkin kilpa-autoilusta ja tuo tuntuisi aikalailla heppoiselta luokalta. Sama kuin RR:ssä puuttuisi MotoGP. Tärkeämpää olisi tehdä rallista ihmisille kiinnostavampaa. Jos löytyisi saksalainen huippukuski niin tilanne helpottuisi jo hieman.

B-ryhmän jälkeen A- ja N-ryhmät tuntuivat lastenleikiltä. Aluksi N-ryhmän autoissa oli vakio pakoputkisto ja autoista ei kuulunut kuin pieni suhina ja kivien ropina. Moni oli silloin varma että ralliautoilu on kuollut laji.
Mitä se saksalainen huippukuski muuttaisi? Onhan niitä ollut, mutta ei laji ole ollut sen kummoisempi. Paljon tärkeämpää olisi saada kulut alas ja useampi automerkki kiinnostumaan rallin MM-sarjasta. Homma on vaan tällä hetkellä liian kallista ja vaatii mukaan tulevilta talleilta liian isoja investointeja.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Kysehän on pähkinänkuoressa siitä, että tällä hetkellä mm-sarjassa pyöriminen ei vastaa markkina-arvoltaan mukanaolon kustannuksia. Ongelma ratkeaa kuluja karsimalla tai mm-sarjan näkyvyyden lisäämisellä. Molemmissa on ongelmansa, jälkimmäisen ongelmat ovat ilmeiset.

Kulujen karsiminen vaikuttaa helpolta ratkaisulta ongelmaan, mutta se tarkoittaa käytännössä tekniikan rajoittamista, joka ei välttämättä ole tällä hetkellä mukana olevien tehdastallien intresseissä. Ne ovat nykyisessä asemassaan juuri tekniikan turvin. Tekniikan rajoittaminen taas lisäisi kilpailua.

MM-sarja on perinteisesti (ja rajoittuneen muistini mukaan) ollut tasaisimmillaan silloin kun autojen kehitys hidastuu lähetessään huippuaan ja hyviä autoja riittää yksityisillekin. WRC-autot ovat aktiivivoimansiirron kieltämisen myötä lähellä kehityksensä huippua - Sitikan C4 on monilta osin sama auto kuin Xsara oli. Muitakin merkkejä kehityksen hidastumisesta on: Peugeotin 307 oli huonompi kuin 206, samoin Subarun viimeisen ja Fordin viimeistä edellisen kehitysversion sanotaan olleen jopa hitaampia kuin mitä edeltäjänsä olivat. On siis monia merkkejä siitä, että nykysääntöjen puitteissa ei hirveän paljon joutuisammin metsäteitä kuljeta. Se tarkoittaa sitä, että yksityistallien autot ovat aina vain kilpailukykyisempiä tehdasautojen kanssa.

Toivottavasti muutamassa vuodessa edetään siihen tilanteeseen, jossa paikalliset suuruudet potkivat sarjan vakikiertäjiä päihin kuten Bosse Jyskälässä ikälopulla Celicalla taannoin. Kuulostaa utopistiselta, mutta uudet rallit ja kisajärjestäjien mahdollisuus käyttää uusia reittejä toisen huoltoparkin myötä saattavat moisen mahdollistaa. Kunhan vain FIA tajuaisi pitää säännöt ennallaan...
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
No nyt voi sanoa, että aika säväyttävä aloitus Hirvoselta Norjassa. Ykköspätkälle pohjat, Grönholm +11,2 ja Loeb +17,0. Latvalakin kiilasi tuohon väliin, +11,6.

Ei tuo tietenkään vielä itse kilpailusta paljonkaan kerro, mutta jos nyt on vauhti kohdallaan niin mielenkiintoista seurata kestääkö Mikolla pää.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Shayne kirjoitti:
No nyt voi sanoa, että aika säväyttävä aloitus Hirvoselta Norjassa. Ykköspätkälle pohjat, Grönholm +11,2 ja Loeb +17,0. Latvalakin kiilasi tuohon väliin, +11,6.

Ei tuo tietenkään vielä itse kilpailusta paljonkaan kerro, mutta jos nyt on vauhti kohdallaan niin mielenkiintoista seurata kestääkö Mikolla pää.

Pirun kun on tälläsessä umpiossa nimeltä työpaikka, niin ei pysty seuraamaan stream-radioo eikä tiedä minkälaiset olosuhteet paikan päällä on. Mutta voisin kuvitella, et Loebilla ei oo keulassa kovin helppo paikka mennä. Ainakin viime vuonna oli reitillä ollut aika reippaasti lunta, kun ralli ajettiin ns. kandidaatti-kilpailuna. Hyvin näytti toisaalta Loeb toiselle pätkälle löytäneen vauhdin.

Todennäköisesti tästä rallista tulee tiukkaa kamppailua ja erojakin nähdään ek-ajoissa normaalia enemmän. Ja ulosajoja, niitä luulisin nähtävän melko reilusti. Jos ei ihan suoranaisesti keskeyttämiseen johtavia sellaisia, niin ainakin suistumisia, joista seuraa aikatappiota... Mielenkiintoinen ralli kaiken kaikkiaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös