KSML 2.11.2019. Juttu on maksumuurin takana, joten kopioin sen tänne:
Tommi Mäkinen perkaa Toyotan tilannetta: Tänak ei lähde rahan tai riidan takia – "Ei mulla ole siitä vieläkään täyttä ymmärrystä"
Toyotan rallitallin päällikön Tommi Mäkisen mukaan raha tai riita ei ole syynä virolaisen lähtöön Toyotalta. Mäkinen epäilee auton hajoamisen Sardinian rallissa pistäneen Tänakin Hyundain pakeille.
Miksi Ott Tänak jättää Toyotan rallitallin ja Toyota Yaris WRC:n, vaikka virolainen on voittanut tällä kaudella kuusi MM-rallia ja varmistanut kuljettajien maailmanmestaruuden?
– Ei mulla ole siitä vieläkään täyttä ymmärrystä, Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen totesi perjantaina.
Hyundain rallitalli ja Tänak julkistivat torstai-iltana virolaisen tehneen kahden vuoden sopimuksen kausista 2020 ja 2021. Tunnelmat Toyotan rallitallissa vaihtuivat muutamassa päivässä, sillä Tänak juhli sunnuntaina maailmanmestaruutta Katalonian rallissa.
– Tämä on ihan normaalia, että kuljettajat vaihtavat tallista toiseen. Entisenä kuljettajana tiedän, että kuljettajat katsovat asioita omaa tulevaisuutta ajatellen. Mutta kyllä hänellä olisi ollut hyvä tulevaisuus Toyotalla, joka on iso autonvalmistaja ja jolla on selkeä jatkumo MM-sarjassa, Mäkinen sanoi.
MIKSI TÄNAK sitten lähti?
– Se oli varmasti iso takapakki, että Ottin autosta hajosi raidetanko Sardinian rallissa. Sen rallin jälkeen he aloittivat keskustelut Hyundain kanssa, Mäkinen viittasi Tänakiin ja hänen manageriinsa Markko Märtiniin.
Auton ohjauksen hajoamisen takia Tänak menetti selkeän johtoaseman ja voiton rallin viimeisellä erikoiskokeella. Auton hajoaminen ei tosin ole niin tavatonsa rallissa, että sen takia pitäisi tallia vaihtaa.
– Ohjauksen hajoaminen johtui meidän alihankkijan virheestä. Mutta ei sen selittäminen kuljettajalle ole niin helppoa, Mäkinen sanoi.
Auto hajosi Tänakin alta myös Turkin MM-rallissa, kun moottorin ohjausyksikkö meni rikki.
– Nämä kaksi asiaa ovat varmasti vaikuttaneet eniten. Mutta on siinä varmaan monta muutakin pientä seikkaa, Mäkinen puntaroi.
KUTEN RAHA. Tänakin on kerrottu pyytäneen niin paljon palkkaa, että sellaisia summia ei olla ennen ajosopimuksissa nähty.
– Ei tässä ole ollenkaan kyse rahasta. Me hyväksyttiin kaikki esitykset mitä he meiltä pyysivät, Mäkinen kertoi.
Kansainvälisillä nettisivustoilla Tänakin on kerrottu lähteneen ison riidan seurauksena.
– En minä ainakaan ole huomannut, että missä ja kenen kanssa tällaista riitaa olisi ollut. Nämä ovat spekulaatioita, joita netissä on niin paljon, että olen tullut niiden kanssa aika immuuniksi, Mäkinen sanoi.
Puheet tallin ilmapiiristä ovat toki kantautuneet Mäkisenkin korviin.
– Olen pyrkinyt pitämään yllä samanlaista team spiritiä (tiimihenkeä) kuin mitä oli silloin Mitsubishillä Andrew Cowanin aikaan. Kaikkia kuljettajia on pyritty pitämään tasapuolisina, Mäkinen huomautti.
Mäkinen voitti Mitsubishillä Cowanin alaisuudessa neljä kuljettajien maailmanmestaruutta.
OTT OTTAA ja lähtee, mutta Mäkinen ja Toyota jatkavat MM-sarjassa. Seuraava MM-ralli ajetaan kahden viikon kuluttua Australiassa ja siellä panoksena on valmistajien maailmanmestaruus. Hyundai johtaa tallien välistä kilvoittelua 18 pisteen erolla Toyotaan.
Miten jäätävissä tunnelmissa Tänak ajaa viimeisen rallinsa Toyotalle?
– Ei siellä varmaan hymyssä suin olla, mutta onko tässä nyt oltu muutenkaan viime aikoina, Mäkinen tuumasi väleistä Tänakin kanssa.
Mäkinen vakuutti, että työt Australiassa tehdään entiseen tapaan.
– No hard feelings. Ei tämä ainakaan meidän puolelta vaikuta mitenkään Australiassa, Mäkinen kertoi.
Toyotan rallitalli suuntaa kauden jälkeen promootiomatkalle Japaniin. Onko Tänak tuolla matkalla mukana?
– Ilman muuta on, sehän kuuluu sopimukseen. Totta kai japanilaiset haluavat ottaa kaiken irti maailmanmestaruudesta.
Lisää toisesta jutusta:
Suomalaisillakin verkkosivustoilla on uutisoitu laajasti, että Sebastien Ogier tulisi testaamaan Toyotan WRC-autoa ensi viikolla. Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen kiistää huhun. Sen voin sanoa, että Ogier ei ole tulossa testaamaan. Me ei ruveta sopimuksia rikkomaan, Mäkinen vakuutti Keskisuomalaiselle.
Ogierilla on sopimus ensi kaudesta Citroenin rallitallin kanssa. Kun kuljettajalla on nimi sopimuksessa, ei silloin käydä ajelemassa toisen tallin autoilla.
Mäkinen ei kuitenkaan kiistä kiinnostustaan Ogieriin.
– Kuljettajavalinnoista ei ole kommentoitavaa. Kerrotaan kun saadaan jotain selville, Mäkinen sanoi.
Sekä Jari-Matti Latvalan että Kris Meeken sopimukset Toyotan rallitallin kanssa päättyvät tämän kauden jälkeen.
– Varmaan Toyota yrittää houkutella Ogieria. Se on 50–50, että onnistuuko, Latvalan, Teemu Sunisen ja Kalle Rovanperän manageri Timo Jouhki arveli.
Jouhkin mukaan siirto toiseen talliin on mahdollista sopimuksesta huolimatta, mutta ei todennäköistä.
– Periaatteessa Ogierin voisi ostaa ulos sopimuksesta rahalla, mutta siihen en usko. Se maksaisi niin paljon, että siinä ei olisi mitään järkeä, Jouhki sanoi.
...Toyotan tallipäälliköllä Tommi Mäkisellä on useita vaihtoehtoja ensi kauden kuljettajiksi: Kris Meeke, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Craig Breen, Hayden Paddon, Elfyn Evans, Teemu Suninen, Mads Östberg ja Andreas Mikkelsen. Eivät he kaikki voittajia ole, mutta MM-tason rattimiehiä kuitenkin.