Ralliketju

  • 1 676 391
  • 13 385

Hexa

Jäsen
Sikäli kaikki on mahdollista. Olihan VW:n jatkokin satavarma mutta niin vain loppui kuin seinään... Siksi Ogierin lähtö voisi olla se naula arkkuun...
Kyllä Ogierin lähtö varmasti vaikuttaisi. Onhan koko talli tällä hetkellä suurimmaksi osaksi rakennettu Ogierin ympärille. Ranskalainen moninkertainen maailmanmestari ja ranskalainen auto.
 

raakku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Julian Draxler
KSML 2.11.2019. Juttu on maksumuurin takana, joten kopioin sen tänne:
Tommi Mäkinen perkaa Toyotan tilannetta: Tänak ei lähde rahan tai riidan takia – "Ei mulla ole siitä vieläkään täyttä ymmärrystä"
Toyotan rallitallin päällikön Tommi Mäkisen mukaan raha tai riita ei ole syynä virolaisen lähtöön Toyotalta. Mäkinen epäilee auton hajoamisen Sardinian rallissa pistäneen Tänakin Hyundain pakeille.
Miksi Ott Tänak jättää Toyotan rallitallin ja Toyota Yaris WRC:n, vaikka virolainen on voittanut tällä kaudella kuusi MM-rallia ja varmistanut kuljettajien maailmanmestaruuden?
– Ei mulla ole siitä vieläkään täyttä ymmärrystä, Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen totesi perjantaina.
Hyundain rallitalli ja Tänak julkistivat torstai-iltana virolaisen tehneen kahden vuoden sopimuksen kausista 2020 ja 2021. Tunnelmat Toyotan rallitallissa vaihtuivat muutamassa päivässä, sillä Tänak juhli sunnuntaina maailmanmestaruutta Katalonian rallissa.
– Tämä on ihan normaalia, että kuljettajat vaihtavat tallista toiseen. Entisenä kuljettajana tiedän, että kuljettajat katsovat asioita omaa tulevaisuutta ajatellen. Mutta kyllä hänellä olisi ollut hyvä tulevaisuus Toyotalla, joka on iso autonvalmistaja ja jolla on selkeä jatkumo MM-sarjassa, Mäkinen sanoi.
MIKSI TÄNAK sitten lähti?
– Se oli varmasti iso takapakki, että Ottin autosta hajosi raidetanko Sardinian rallissa. Sen rallin jälkeen he aloittivat keskustelut Hyundain kanssa, Mäkinen viittasi Tänakiin ja hänen manageriinsa Markko Märtiniin.
Auton ohjauksen hajoamisen takia Tänak menetti selkeän johtoaseman ja voiton rallin viimeisellä erikoiskokeella. Auton hajoaminen ei tosin ole niin tavatonsa rallissa, että sen takia pitäisi tallia vaihtaa.
– Ohjauksen hajoaminen johtui meidän alihankkijan virheestä. Mutta ei sen selittäminen kuljettajalle ole niin helppoa, Mäkinen sanoi.
Auto hajosi Tänakin alta myös Turkin MM-rallissa, kun moottorin ohjausyksikkö meni rikki.
– Nämä kaksi asiaa ovat varmasti vaikuttaneet eniten. Mutta on siinä varmaan monta muutakin pientä seikkaa, Mäkinen puntaroi.
KUTEN RAHA. Tänakin on kerrottu pyytäneen niin paljon palkkaa, että sellaisia summia ei olla ennen ajosopimuksissa nähty.
– Ei tässä ole ollenkaan kyse rahasta. Me hyväksyttiin kaikki esitykset mitä he meiltä pyysivät, Mäkinen kertoi.
Kansainvälisillä nettisivustoilla Tänakin on kerrottu lähteneen ison riidan seurauksena.
– En minä ainakaan ole huomannut, että missä ja kenen kanssa tällaista riitaa olisi ollut. Nämä ovat spekulaatioita, joita netissä on niin paljon, että olen tullut niiden kanssa aika immuuniksi, Mäkinen sanoi.
Puheet tallin ilmapiiristä ovat toki kantautuneet Mäkisenkin korviin.
– Olen pyrkinyt pitämään yllä samanlaista team spiritiä (tiimihenkeä) kuin mitä oli silloin Mitsubishillä Andrew Cowanin aikaan. Kaikkia kuljettajia on pyritty pitämään tasapuolisina, Mäkinen huomautti.
Mäkinen voitti Mitsubishillä Cowanin alaisuudessa neljä kuljettajien maailmanmestaruutta.
OTT OTTAA ja lähtee, mutta Mäkinen ja Toyota jatkavat MM-sarjassa. Seuraava MM-ralli ajetaan kahden viikon kuluttua Australiassa ja siellä panoksena on valmistajien maailmanmestaruus. Hyundai johtaa tallien välistä kilvoittelua 18 pisteen erolla Toyotaan.
Miten jäätävissä tunnelmissa Tänak ajaa viimeisen rallinsa Toyotalle?
– Ei siellä varmaan hymyssä suin olla, mutta onko tässä nyt oltu muutenkaan viime aikoina, Mäkinen tuumasi väleistä Tänakin kanssa.
Mäkinen vakuutti, että työt Australiassa tehdään entiseen tapaan.
– No hard feelings. Ei tämä ainakaan meidän puolelta vaikuta mitenkään Australiassa, Mäkinen kertoi.
Toyotan rallitalli suuntaa kauden jälkeen promootiomatkalle Japaniin. Onko Tänak tuolla matkalla mukana?
– Ilman muuta on, sehän kuuluu sopimukseen. Totta kai japanilaiset haluavat ottaa kaiken irti maailmanmestaruudesta.

Lisää toisesta jutusta:

Suomalaisillakin verkkosivustoilla on uutisoitu laajasti, että Sebastien Ogier tulisi testaamaan Toyotan WRC-autoa ensi viikolla. Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen kiistää huhun. Sen voin sanoa, että Ogier ei ole tulossa testaamaan. Me ei ruveta sopimuksia rikkomaan, Mäkinen vakuutti Keskisuomalaiselle.
Ogierilla on sopimus ensi kaudesta Citroenin rallitallin kanssa. Kun kuljettajalla on nimi sopimuksessa, ei silloin käydä ajelemassa toisen tallin autoilla.
Mäkinen ei kuitenkaan kiistä kiinnostustaan Ogieriin.
– Kuljettajavalinnoista ei ole kommentoitavaa. Kerrotaan kun saadaan jotain selville, Mäkinen sanoi.
Sekä Jari-Matti Latvalan että Kris Meeken sopimukset Toyotan rallitallin kanssa päättyvät tämän kauden jälkeen.
– Varmaan Toyota yrittää houkutella Ogieria. Se on 50–50, että onnistuuko, Latvalan, Teemu Sunisen ja Kalle Rovanperän manageri Timo Jouhki arveli.
Jouhkin mukaan siirto toiseen talliin on mahdollista sopimuksesta huolimatta, mutta ei todennäköistä.
– Periaatteessa Ogierin voisi ostaa ulos sopimuksesta rahalla, mutta siihen en usko. Se maksaisi niin paljon, että siinä ei olisi mitään järkeä, Jouhki sanoi.

...Toyotan tallipäälliköllä Tommi Mäkisellä on useita vaihtoehtoja ensi kauden kuljettajiksi: Kris Meeke, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Craig Breen, Hayden Paddon, Elfyn Evans, Teemu Suninen, Mads Östberg ja Andreas Mikkelsen. Eivät he kaikki voittajia ole, mutta MM-tason rattimiehiä kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Mäkinenhän on kiistänyt tämän jo useampaan otteeseen. Ja vaikeahan Ogieria on irrottaa Citikan sopparista, mikäli Citikka on sarjassa jatkamassa. Ja eikös Citikan pääjehu syksyllä vahvistanut että ensi kaudella Citikka on mukana. Nopeasti kyllä vaihtuisi mielipide jos nyt lopetettaisiin.

Saa nähdä mitä Tommi nyt tekee, kun Tänak-show päättyi Toyotan kannalta heikosti. Olisiko kiinnostusta esim. Evansiin joka on moneen kertaan osoittanut olevansa nopein kuski tuon ylivertaisen kolmikon jälkeen.

Ja Toyotan sekä Fordin jäljellä olevista paikoista kamppailevat sitten myös vielä Hyundailta sivuun jäävät Mikkelsen sekä Breen.
Huhujen mukaan Ogierilla olisi sopparissa pykälä siirtoon sikäli mikäli kalustosta tai tuloksista ei olisi mihinkään. Sitikka on kuulemma mahdoton ajaa.
 

Hexa

Jäsen
Huhujen mukaan Ogierilla olisi sopparissa pykälä siirtoon sikäli mikäli kalustosta tai tuloksista ei olisi mihinkään. Sitikka on kuulemma mahdoton ajaa.
Toisten huhujen mukaan sopimuksessa olisi pykälä mikä estäisi siirron. Tuo kuvailu on vahvasti liioittelua kuskien puolelta. Ogier taisteli kuitenkin maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti ja ilman Citroeniin Kataloniassa tullutta teknistä vikaa taistelisi vieläkin. Kuskit tuppaavat aina hieman liioittelemaan noissa kommenteissa. Hyundai ja Toyota olivat vain hieman edellä tällä kaudella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Toisten huhujen mukaan sopimuksessa olisi pykälä mikä estäisi siirron. Tuo kuvailu on vahvasti liioittelua kuskien puolelta. Ogier taisteli kuitenkin maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti. Kuskit tuppaavat aina liioittelemaan noissa kommenteissa. Hyundai ja Toyota olivat vain hieman edellä tällä kaudella.
Huhut ovat toki aina huhuja. Netistä nämä huhut ovat ja näitä nyt tulee, aika näyttää. Olisihan se kiva, että Sitikka jatksisi. Tylsäähän siitä tulisi, jos siellä olisi vain Toyota ja Hyundai taistelemassa mestaruudesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuossa varmaan myös mahdollista ostaa Ogier ulos Citroenilta vaikka tuo 6? miljoonan sopimus ei mikään halvimpia ole. Se sitten kuinka paljon haluaisi Ogier itse siirtoa ja ottaa mestaruus viimeiseltä kaudelta vaikka palkka olisi mahdollisesti pienempi. Tänäkille kuitenkin huhuttiin jopa lähemmäs 10 miljoonan sopimusta joten pelivaraa tarvittaessa saattaisi olla. Sitten vaikka enemmän menestysboonuksiin sidonnainen sopimus. Tietenkin voisihan tuossa myös Neuville olla mahdollista varmaan kaapata nyt kun tallissa isompi kilpailu eikä sopimus aivan rahakkaimpia, joskin monivuotinen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En itsekään usko, että Citroen olisi tosissaan lopettamassa. Ei FIA:lla ole varaa siihen, joten tekevät kaikkensa pitääkseen Sitikan sarjassa
Miten ajattelit että FIA estää Citroenin lopettamisen, jos PSA Group vetää rahansa pois rallitouhulta?
 

Hexa

Jäsen
Miten ajattelit että FIA estää Citroenin lopettamisen, jos PSA Group vetää rahansa pois rallitouhulta?
Niin, ei FIA:lla mitään konkreettisia keinoja juuri ole. Korkeintaan voivat olla avustamassa lisäsponsoreiden houkuttelemisessa tai jotain muuta vastaavaa esim. alennuksia rahtikustannuksiin. Onhan noita talleja lopettanut kuitenkin ennenkin, jos katsovat että saatu hyöty ei vastaa sijoitettuja pääomia tai muuten emoyhtiön huonon taloustilanteen takia.
 

Hexa

Jäsen
Jouhkin Timon mukaan yksi ongelmakohta Tänak/Märtinin ja Mäkisen välillä oli Märtinin halu päästä osakkaaksi kehitteillä olevaan R5-Yarikseen, tai ainakin sen saada osuudet niiden myynneistä.
Tätä en oikein ymmärrä. Miksi Tänak ajattelisi manageriaan tässä ja miksi haluaisi itsekin päästä osingoille R5-projekteista, koska helpommalla saisi rahat kalliilla jatkosopimuksella ja R5 tallista tulevat tulot olisivat hänelle pelkkää nappikauppaa. Oli huhuttu jopa 10 miljoonan sopimuksesta ja ei se kovin kauaksi siitä voisi jäädäkään, koska kyseessä on sarjan nopein kuski sekä nyt myöskin maailmanmestari. Rahan ei myöskään pitäisi olla ongelma japanilaisille. Jotain muuta meni pieleen neuvotteluissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä en oikein ymmärrä. Miksi Tänak ajattelisi manageriaan tässä ja miksi haluaisi itsekin päästä osingoille R5-projekteista, koska helpommalla saisi rahat kalliilla jatkosopimuksella ja R5 tallista tulevat tulot olisivat hänelle pelkkää nappikauppaa. Oli huhuttu jopa 10 miljoonan sopimuksesta ja ei se kovin kauaksi siitä voisi jäädäkään, koska kyseessä on sarjan nopein kuski sekä nyt myöskin maailmanmestari. Rahan ei myöskään pitäisi olla ongelma japanilaisille. Jotain muuta meni pieleen neuvotteluissa.

Jännä ylipäätänsä että edes jotain keskustelu muuhun kun WRC autoilla ajamiseen liittyen. Tuskin kuitenkaan tuo Tänäkin ja sen taustajoukkojen projektit niin isoja on että puhuttaisiin niin merkittävistä rahoista ainakaan Tänäkin itsensä kohdalla, jossain uutisessa puhuttiin 2 miljoonan liikevaihdosta joten aika karkkirahaa verrattuna mitä tuossa ainakin toistaiseksi liikkunut sopimushuhuissa vuosipalkaksi. Paljon on Tommia eri asioista kritisoitu mutta lähinnä kuulostaa että tuossa on Tänäk taustajoukkoineen yrittänyt puijata oikein kunnolla ja sitten suututtu kun ei ole hyväksytty älyttömiä vaatimuksia.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Nyt kuljettajamarkkinoiden huhutehdas on sitten nähnyt Evansin Keski-Suomessa, mahdollisesti. Kyllähän Evans olisi Toyotalle paras mahdollinen vaihtoehto, kun yksikään kolmesta huippukuljettajasta ei ole saatavilla.
 

Sambody

Jäsen
Nyt kuljettajamarkkinoiden huhutehdas on sitten nähnyt Evansin Keski-Suomessa, mahdollisesti. Kyllähän Evans olisi Toyotalle paras mahdollinen vaihtoehto, kun yksikään kolmesta huippukuljettajasta ei ole saatavilla.
Toyotalle voisi olla tosiaan aika kovakin veto. Evans alkaa tulla ns. ralliautoilijan ikään ja M-Sport on hänestä tehnyt huippukuskia todella kärsivällisesti. Oikeastaan tällä kaudella alkanut vasta näyttämään tuloksentekokykyä. Toisaalta luulisi olevan ihan tyytyväinen M-sportilla eikä M-Sport varmasti halua projektistaan luopua juuri, kun aletaan nähdä mihin kaverista todella on.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotalle voisi olla tosiaan aika kovakin veto. Evans alkaa tulla ns. ralliautoilijan ikään ja M-Sport on hänestä tehnyt huippukuskia todella kärsivällisesti. Oikeastaan tällä kaudella alkanut vasta näyttämään tuloksentekokykyä. Toisaalta luulisi olevan ihan tyytyväinen M-sportilla eikä M-Sport varmasti halua projektistaan luopua juuri, kun aletaan nähdä mihin kaverista todella on.
Käsittääkseni niin Evans kuin Suninenkin ajaa kokolailla ilmaiseksi MSportilla. Siis eivät saa tallilta palkkaa mutta eivät joudu siitä maksamaankaan. Diiliin sisältyy sitten se että jos joku kaunis päivä jompi kumpi pääsee ajamaan ihan palkollisena isompaan talliin niin maksavat sitten osuuden palkastaan Malcolmille... Eli vähän kuin kasvatuskorvaus... Siinä valossa MSportilla ei olisi mitään tarvetta pitää Evansista kiinni kynsin ja hampain...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Käsittääkseni niin Evans kuin Suninenkin ajaa kokolailla ilmaiseksi MSportilla. Siis eivät saa tallilta palkkaa mutta eivät joudu siitä maksamaankaan. Diiliin sisältyy sitten se että jos joku kaunis päivä jompi kumpi pääsee ajamaan ihan palkollisena isompaan talliin niin maksavat sitten osuuden palkastaan Malcolmille... Eli vähän kuin kasvatuskorvaus... Siinä valossa MSportilla ei olisi mitään tarvetta pitää Evansista kiinni kynsin ja hampain...
"Kokolailla ilmaiseksi" on suhteellinen käsite, mutta näiden arvioiden mukaan sekä Evans että Suninen tienaavat molemmat sen 200-300 kiloa mieheen. Toki arvioitahan nämä vain ovat.

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Kokolailla ilmaiseksi" on suhteellinen käsite, mutta näiden arvioiden mukaan sekä Evans että Suninen tienaavat molemmat sen 200-300 kiloa mieheen. Toki arvioitahan nämä vain ovat.

Juu arvoita ja onhan Sunisellakin aika paljon tarroja ajohaalarissa eli sponsit maksavat Teemun palkan, ei MSport. Ei mullakaan toki 100% varmaa tietoa ole mutta näin olen kuullut asiaa lähempänä olevilta tahoilta...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Juu arvoita ja onhan Sunisellakin aika paljon tarroja ajohaalarissa eli sponsit maksavat Teemun palkan, ei MSport. Ei mullakaan toki 100% varmaa tietoa ole mutta näin olen kuullut asiaa lähempänä olevilta tahoilta...
Aivan, saatat olla oikeassa. Eihän tuossa sanottu, että summa koostuu nimenomaan tallien maksamista palkoista, vaan tienesteihin liittynee myös henkilökohtaiset sponsorit. Hyvä pointti.
 

Hexa

Jäsen
Juu arvoita ja onhan Sunisellakin aika paljon tarroja ajohaalarissa eli sponsit maksavat Teemun palkan, ei MSport. Ei mullakaan toki 100% varmaa tietoa ole mutta näin olen kuullut asiaa lähempänä olevilta tahoilta...
Olisiko sponsoreiden osuus palkasta kuitenkin vain jotain 50% luokkaa. Ei kuulostaisi kovin ammattimaiselta, jos MM-tason rallitalli ei maksaisi palkkaa kummallekaan kuljettajalle suoraan. Ei minullakaan varmaa tietoa ole. Kuitenkin, melko pienet summat rallissa liikkuu verrattuna F1 kuninkuusluokkaan, missä ei juuri kukaan taida alle miljoonan ajaa.

Edit. On formuloiden puolellakin muutama kuski, joiden palkka jää jopa Sunisen ja Evansin alle. Terävin kärki tienaa sitten puolestaan sitäkin enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Hexa

Jäsen
Nyt kuljettajamarkkinoiden huhutehdas on sitten nähnyt Evansin Keski-Suomessa, mahdollisesti. Kyllähän Evans olisi Toyotalle paras mahdollinen vaihtoehto, kun yksikään kolmesta huippukuljettajasta ei ole saatavilla.
Latvala olisi kyllä huippukuljettaja, jos ja kun saisi päänsä kuntoon. Josko Latvala saisi vielä yhden mahdollisuuden. Ei siellä saman potentiaalin kuskeja ole kuitenkaan montaa ilman sopimusta. Ensi kaudella olisi viimeisiä tilaisuuksia Latvalalla lunastaa se potentiaali. Vauhti riittää kyllä maailmanmestaruuteen asti, nyt kun Tänak ei enää aja samassa tallissa, ja jos Toyota on himpun verran Hyundaita parempi ja luotettavampi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja ennenkaikkea jos Maisa on saatu pois mielestä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
En tiedä mihin pimeään komeroon se Latvala pitäisi koko vuodeksi laittaa, että pää pysyisi kasassa. Kuten sanottua vauhtia kyllä riittäisi aina mestaruuteen asti, mutta pää ei vaan kestä. Ulkoiset häiriötekijät tuntuvat vaikuttavan mieheen liikaa ja sitten jos kisassa tapahtuu jotain yllättävää vie sekin fokuksen muualle. Latvalahan analysoi ajamistaan todella paljon, olen miettinyt että meneeköhän tuo analysoiminen sitten yli ja koittaa näiden analyysiensa perusteella muokata ajoaan ja sitten sattuu ja tapahtuu?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen vähän vertaillut Latvalan ja muiden nykyisten Suomalaiskuskien urakehityksiä edellisten kotimaisten huippujen urakehityksen ja huomasin että nykykuskimme, (poislukien nyt Suninen), ovat ajaneet kv-uransa suht samanlaisella urapolulla olleiden kartanlukijoiden kanssa. Kun nyt verrataan tätä siihen että esim Tommi Mäkisen rinnalla istui huomattavasti kokeneempi Seppo Harjanne, Marcus Grönholmin kakkosena oli Voitto Silander ja Juha Kankkusella Juha Piironen(sekä lyhyemmän aikaa Timo Hantunen ja Fred Gallagher). Voisikin esittää kysymyksen, olisiko Latvalan rinnalle kannattanut aiemmin lyödä joku kokeneempi kartturi hetkeksi joka olisi osannut opettaa Latvalan keskittymään ajoon eikä epäolennaisuuksiin?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Olen vähän vertaillut Latvalan ja muiden nykyisten Suomalaiskuskien urakehityksiä edellisten kotimaisten huippujen urakehityksen ja huomasin että nykykuskimme, (poislukien nyt Suninen), ovat ajaneet kv-uransa suht samanlaisella urapolulla olleiden kartanlukijoiden kanssa. Kun nyt verrataan tätä siihen että esim Tommi Mäkisen rinnalla istui huomattavasti kokeneempi Seppo Harjanne, Marcus Grönholmin kakkosena oli Voitto Silander ja Juha Kankkusella Juha Piironen(sekä lyhyemmän aikaa Timo Hantunen ja Fred Gallagher). Voisikin esittää kysymyksen, olisiko Latvalan rinnalle kannattanut aiemmin lyödä joku kokeneempi kartturi hetkeksi joka olisi osannut opettaa Latvalan keskittymään ajoon eikä epäolennaisuuksiin?

en Grönholmin kohdalla tiennytkään tuota Silanderia. Missäs kohtaa tuo on vaihtunut Rautiaiseen. Eikös kuitenkin koko Peugeot ajan Rautiainen ollut nuotteja lukemassa? Grönholmin kohdallahan sitä kasvua tapahtui, kun mies mestaruuksin ja voittoihin kykeni ja oli lopulta niitä ainoita kuljettajia, jotka Loebin kykeni uransa huipulla haastamaan. Latvalan kohdalla tätä kasvua ei ole ikinä tapahtunut. Se viimeinen silaus on jäänyt puuttumaan. Kaikkien aikoihen nuorin osakilpailuvoittajahan mies on (tämän ennätyksen toivottavasti Ronvaperä tulee rikkomaan). Mutta jotain sitten jäi aina puuttumaan. Sikäli kun miettii, niin täydellisen kuljettajan näin suomalaisia tarkasteltuna olisi saanut, kun yhdistäisi Hirvosen ja Latvalan. Valtava voitonnälkä yhdistettynä parhaimmillaan huikeaan varmuuteen.

Jos Latvala vielä Toyotalle jatkot saa, niin ensi kausi on kyllä se viimeinen mahdollisuus napata se titteli. Parempaa saumaa tuskin enää tulee. Itse en enää tähän jaksa uskoa, vaan kyllä olen omat toiveeni heittänyt jo Rovanperän niskaan. Onhan siellä Suninen ja Lappikin, mutta silti heittäisin roponi Rovanperän puolesta, jos mietitään seuravaa suomalaista rallin maailmanmestaria.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
en Grönholmin kohdalla tiennytkään tuota Silanderia. Missäs kohtaa tuo on vaihtunut Rautiaiseen. Eikös kuitenkin koko Peugeot ajan Rautiainen ollut nuotteja lukemassa?

Vode oli muistaakseni noin 90-luvun puoleenväliin Bossen vieressä, Rautiainen palasi (oli pari rallia Grönholmin kartturina junnuaikoina) vähän ennen 97 Suurajoja jolloin Grönholm ajoi Corolla WRC:n MM-debyytin. Bossen jälkeen Silander siirtyi Rovanperä(vanhemman) kartanlukijaksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
en Grönholmin kohdalla tiennytkään tuota Silanderia. Missäs kohtaa tuo on vaihtunut Rautiaiseen. Eikös kuitenkin koko Peugeot ajan Rautiainen ollut nuotteja lukemassa?

Jos nyt muistikuvat on oikeat, niin Rautiainen istui Grönholmin alkuvuosina jo Bossen rinnalla, mutta sen jälkeen taustavoimat näkivät että Bosse tarvitsee kokeneemman kartturin rinnalleen ja Bossen vierelle istuivat ensin Ilkka Riipinen ja sitten jo mainittu Voitto Silander.

Myöhemmin sitten Rautiainen palasi Bossen rinnalle, kun Bosse etsi uutta kartanlukijaa ja Rautiainen sattui olemaan vapaana.

Muistaakseni tätä asiaa läpikäytiin siinä Grönholm Suomesta - dokkarissa joka löytyy ainakin Youtubesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös