Ralliketju

  • 1 676 635
  • 13 385

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Olisi siinä ainakin voinut yrittää haastaa Hyuandain autoja enemmän jos ei ulos olisi ajanut ja ainakin Loebin edellä olla ja siten muutama piste tallille enemmän. Ylipäätänsä Meeke taisi vain itselle tuota hallaa tehdä jos ensikauden tallivalintoja ei ole tehty. Nyt kun Tänäk vei mestaruuden niin loppukauden isoin jännitys taitaa olla miten nuo loput tallipaikat menee, jossain jopa huhuiltu että Citroen lopettaisi joten siinä olisi myös Lappi ja Ogier ehkä vapailla markkinoilla?

Nuo tallipisteethän jaetaan aina ainoastaan kahdelle parhaalle autokunnalle tallista. Eli vaikka talli ottaisi kolmoisvoiton, niin tallipisteitä tulee ainoastaan 1. ja 2. sijoista. Näin ollen tuolla Meeken ulosajolla ei mitään merkitystä ollut, ellei hän olisi sitten myös Sordoa pystynyt haastamaan. Loebin ohittamisesta ei olisi tullut tallipisteitä yhtään sen enempää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo tallipisteethän jaetaan aina ainoastaan kahdelle parhaalle autokunnalle tallista. Eli vaikka talli ottaisi kolmoisvoiton, niin tallipisteitä tulee ainoastaan 1. ja 2. sijoista. Näin ollen tuolla Meeken ulosajolla ei mitään merkitystä ollut, ellei hän olisi sitten myös Sordoa pystynyt haastamaan.

Meeke oli kuitenkin ennen keskeytystä Sordon edellä 12 sekunttia kärkeä perässä että tiedä mihin olisi voinut yltää. Se pointti kuitenkin että olisihan Meeke ollut tosiaan todennäköisesti ainakin Loebin edellä jolloin 4 tilasta saa enemmän tallipisteitä kun mitä nyt Latvala 5 tilasta sai, 2 pistettä toki vain mutta silti hieman pienempi ero.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Meeke oli kuitenkin ennen keskeytystä Sordon edellä 12 sekunttia kärkeä perässä että tiedä mihin olisi voinut yltää. Se pointti kuitenkin että olisihan Meeke ollut tosiaan todennäköisesti ainakin Loebin edellä jolloin 4 tilasta saa enemmän tallipisteitä kun mitä nyt Latvala 5 tilasta sai, 2 pistettä toki vain mutta silti hieman pienempi ero.

Unohdin tosiaan tuon, että Meeke oli Sordon edellä tuolloin ja varmasti olisikin hänen kanssaan hyvin taistellut.

Tuolla Loebin lyömiselllä ei kuitenkaan olisi väliä ollut. Nythän Latvalakin sai tallipisteet neljännestä sijasta, koska kilpailussa neljäntenä ollut Loeb oli Hyundain kolmanneksi sijoittunut auto ja näin ollen epäkelpoinen tallipisteisiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuolla Loebin lyömiselllä ei kuitenkaan olisi väliä ollut. Nythän Latvalakin sai tallipisteet neljännestä sijasta, koska kilpailussa neljäntenä ollut Loeb oli Hyundain kolmanneksi sijoittunut auto ja näin ollen epäkelpoinen tallipisteisiin.

Joo mun moka, oon aina olettanut että tallipisteet saa siltä sijalta millä tulee maaliin eikä noin että jos 3 kuski välissä että hyppääkin sijoitus. Sen verran vähän tulee nykyään suomeksi katsottua rallia niin ei oo tullut ajatelleeksi tuota vaikka lähetyksissä varmaan sanotaankin :D
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mielenkiintoista kyllä kun vieläkään ei ole tullut virallista tietoa Tänäkin ensi kauden tallista?
Fiksuinta olisi jatkaa Toyotalla, ylivoimaisena yklöskuskina...?
Hyundailla tulisi tallin sisäinen sota Neuvillen kanssa. Sordo ja Loeb ovat mielellään "kakkoskuskeina".
Fordilla ei paalua ole maksaa ja Citroen on myös out
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt iltapaskakin kirjoittaa Tänäkin siirtymisestä Huyndaille. Alkaa korelaisilla oleen aika kova nippu kasassa?
Toyota sentään kokee kyllä massiivisen takaiskun jos näin käy?
Vai saisiko talli kaapattua Ogierin Citoeniltä. Latvalan voisi tunkea Citroenille?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meeken ja Latvalan töppäilyt koko kauden aikana vei Toyotalta varman merkkimestaruuden.
Ei ole olemassa mitään varmaa merkkimestaruutta, kuten voi tuloksistakin havaita. Tänak toki kerännyt Neuvillea enemmän pisteitä, mutta ovat Hyundailla Mikkelsen/Sordo/Loeb kantaneet oman kertonsa kohtalaisesti kekoon.

Toyotan ensi kauden kolmikko siis lienee Latvala, Meeke, Rovanperä, ellei sitten Ogieria saada irti Citikalta. Jos ei, Mikkelsen lienee ainoa vaihtoehto Meeken tai Latvalan tilalle. Toyotalla ollut oma luotettavuusongelmansa, mutta silti tuntuu, että Mäkisen kulmikkuus ajoi Tänakin muualle. Luulisi että saisi edes ykköskuskin pidettyä tyytyväisenä. Meekelle ja Jari-Matille Mäkinen onkin sitten koko kauden vittuillut julkisuudessa ja varmaan vielä enemmän talin sisällä eikä varmaan näillä puheilla ole ainakaan vähentänyt miesten paineita.
 

Sambody

Jäsen
Nyt iltapaskakin kirjoittaa Tänäkin siirtymisestä Huyndaille. Alkaa korelaisilla oleen aika kova nippu kasassa?
Toyota sentään kokee kyllä massiivisen takaiskun jos näin käy?
Vai saisiko talli kaapattua Ogierin Citoeniltä. Latvalan voisi tunkea Citroenille?
Olisi Toyotalle tärkeää saada Ogier Yariksen puikkoihin, jos/kun Tänäk otti ja lähti kilpailijan riveihin. Toisaalta lajin kannalta huono homma, jos tuo tapahtuu ja Citikka vetäytyy MM-sarjasta. Vähän vaikuttaa ikävästi, että Mäkiselle on jäämässä ensi kaudelle tyhjä arpa käteen.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Toyota sentään kokee kyllä massiivisen takaiskun jos näin käy? Vai saisiko talli kaapattua Ogierin Citoeniltä. Latvalan voisi tunkea Citroenille?

Olisipa hieno yhtälö kiistatonta kokemusta korkeimmasta kärjestä ja uuden sukupolven tulemista, jos Ogier ja Rovanperä olisivat ensi kaudella tallikaverit. Siinä olisi Kallelle erittäin hyvä sauma kehittyä kuusinkertaisen mestarin opissa.

Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten Hyundain nokkimisjärjestys muodostuu. Neuville tuskin on järin innokas asettumaan kakkoskuskiksi, kun taas Tänakin huhuttiin kiistatonta ykköskuskin asemaa sopimusneuvotteluissa vaatineen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olisi Toyotalle tärkeää saada Ogier Yariksen puikkoihin, jos/kun Tänäk otti ja lähti kilpailijan riveihin. Toisaalta lajin kannalta huono homma, jos tuo tapahtuu ja Citikka vetäytyy MM-sarjasta. Vähän vaikuttaa ikävästi, että Mäkiselle on jäämässä ensi kaudelle tyhjä arpa käteen.

Lisäksi, onko Toyotalla haluja ruveta makselemaan Citikalle korvauksia sopimuksen ulosostosta sellaisen kuskin kohdalla joka on joka tapauksessa lopettamassa vuoden päästä?

Paska juttu Mäkiselle, mutta toisaalta parempi ettei urheilullisista periaatteista ranskalaistyyliin luovuta.
 
Jotain rallissa pitäisi tapahtua, että talleja saataisiin enemmän. Nyt usein pääsee pisteille 10 minuutin erolla kärkeen ja kalustolla, joka ei ole edes WRC-tasoa. Jos Citroen vielä lähtee, niin aika kämänen sarja tulossa ensi kaudesta alkaen. Tai jos talleja ei saada lisää, niin ehkä olisi parempi antaa pisteitä vain kuudelle ensimmäiselle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ogieria voisi kiinnostaa nousta Kankkusen rinnalle toisena kuljettajana joka on voittanut mestaruuden 3 eri autolla?
Ensi kauden Citroenillä se tuskin onnistuu?
Millainen sopparipykälä Ogierillä on, jos ei tulosta tule?
Muuten saakohan kuskit enään itselleen autoa jos tulee mestaruus?

Jotain radikaalia pitäisi autojen suhteen keksiä jotta valmistajia saataisiin lisää...
3-4 valmistajan sarja on vitsi. 6-8 pitäisi olla?
Josko sit hybridiaikakaudella saataisiin uusia valmistajia?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ogier kuitenkin lähes viimeiseen asti kuskien MM-taistossa mukana, joten en oikein usko että siellä joku sopimuksen purkamiseen oikeuttava pykälä täyttyisi. Ja jos Tommi ei Tänakille ollut antamassa mitään ykköskuskisopimusta, niin tuskin Ogierillekaan.

Latvalan tilanne helpottuu vähän, mutta toisaalta Tommilla lienee houkutus palkata se nyt vapautunut Mikkelsen joko Meeken tai Jari-Matin paikalle. Jari-Matti tuskin nostaa osakkeitaan pyörimällä taas Torpan ympärillä, Tommi tuskin haluaa menettää taas tallimestaruutta siihen että Maisa käy veivaamassa vierasta vaihekeppiä kesken kauden.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos olisin sellaisessa asemassa että voisin palkata kuskin niin Elfyn Evans olisi aika korkealla. Fiestalla viiden sakkiin Espanjaa lukuunottamatta(6.) joka kisassa missä maaliin pääsi. Pisteissä viides vaikka kolme kisaa jäi välistä loukkaantumisen takia... Vähän tutkan alla ajanut koko kauden mutta pirun tasaista suorittamista...
 

Sambody

Jäsen
Jotain radikaalia pitäisi autojen suhteen keksiä jotta valmistajia saataisiin lisää...
3-4 valmistajan sarja on vitsi. 6-8 pitäisi olla?
Josko sit hybridiaikakaudella saataisiin uusia valmistajia?
Koitin kaivaa tuossa vähän historiankirjoja. kun tuntui että tälläinen neljän valmistajan sarja on huikeaa juhlaa vuosikymmenen vaihteen 2 valmistajan sarjoihin nähden. WRC aikakaudella paras tilanne on ollut 2002 ja 2005, kun näillä kahdella kaudella täysiä ohjelmia on ajettu 6 eri automerkillä. Tosin 2002 näistä valmistajista 3 oli täysin kilpailukyvyttömiä. Olisihan se hienoa, jos viivalle olisi laittaa tuo 6 eri autonvalmistajaa, mutta taitaa olla melkoista toiveunta. Itse olen ilolla seurannut nyt pari kautta, kun käytännössä neljä eri auton valmistajaa viivalla ja kaikilla noin pääsääntöisesti ihan kilpailukykyinen kalusto.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogier kuitenkin lähes viimeiseen asti kuskien MM-taistossa mukana, joten en oikein usko että siellä joku sopimuksen purkamiseen oikeuttava pykälä täyttyisi. Ja jos Tommi ei Tänakille ollut antamassa mitään ykköskuskisopimusta, niin tuskin Ogierillekaan...
Onhan se mahdollista että Ogierilla on ollut alunperinkin 1+1 vuotinen soppari mutta se on vain julkaistu kahden vuoden diilinä. Eli voi olla mahdollista Ogierin puolesta laittaa kuviot uusiksi.

Tänakin jatko Toyotalla ei riipu rahasta eikä ykköskuskin roolista. Yhdellä toisella forumilla tarinaa johtamisongelmista, henkilösuhteista ja auton vioista mitkä vaikuttavat enemmän kuin muut...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tänakin jatko Toyotalla ei riipu rahasta eikä ykköskuskin roolista. Yhdellä toisella forumilla tarinaa johtamisongelmista, henkilösuhteista ja auton vioista mitkä vaikuttavat enemmän kuin muut...

Eli auto jolla juuri voitit maailmanmestaruuden on niin epäluotettava että pakko päästä hitaampaa autoon? Nuo johtamisongelma- ja henkilösuhdehuhut tulevat osittain siitä että Märtin ei saanut sitä kultapossukohtelua jota halusi itselleen ja suojatilleen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli auto jolla juuri voitit maailmanmestaruuden on niin epäluotettava että pakko päästä hitaampaa autoon? Nuo johtamisongelma- ja henkilösuhdehuhut tulevat osittain siitä että Märtin ei saanut sitä kultapossukohtelua jota halusi itselleen ja suojatilleen.
Syyt tietää vain Tänak, mutta ei sekään niin tollo ole että ihan pikkujuttujen takia olisi vaihtamassa mestaruusautosta pois... Toyota on edelleen yksi maailman suurimmista yrityksistä jolla on varmasti kykyä ja mahdollisuus laittaa pöydälle sitä vaille paljon rahaa ettei se ainakaan siitä jää kiinni. Joten syiden on oltava muualla... Aika näyttää. Vielähän mitään virallista tietoa ei ole...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Syyt tietää vain Tänak, mutta ei sekään niin tollo ole että ihan pikkujuttujen takia olisi vaihtamassa mestaruusautosta pois... Toyota on edelleen yksi maailman suurimmista yrityksistä jolla on varmasti kykyä ja mahdollisuus laittaa pöydälle sitä vaille paljon rahaa ettei se ainakaan siitä jää kiinni. Joten syiden on oltava muualla... Aika näyttää. Vielähän mitään virallista tietoa ei ole...

Joo tuskin Toyotalta massit ihan äkkiä loppuu. Ja eiköhän ne tosissaan ole tullut ralliin takaisin.
Kaikki ovat varmasti samaa mieltä että Formula seikkailu oli totaalinen katastrofi jossa paloi rahaa. Ja paljon.

Eiköhän tässä lähiaikoina saada varmat tiedot kuka ajaa missäkin tallissa ja millaisella sopimuksella.
Nopein vaihtoehto varmaan olisi kuitenkin tuo Toyota?

Muuten kun on spekuloitu tässäkin ketjussa talleista, niin minkä tai mitkä tallit haluaisit takaisin mm-sarjaan?

Itsellä listalla olisi
- subaru/mitsubishi: 2 omasta mielestäni legebdaarista japanialaista valmistajaa joiden lähtö vuosia sitten oli iso juttu.
Subarun autot oli oikeastaan kaikki kauniita, tosin se "pystyperäinen" nyt ei. Vauhtiakin riitti.
Mitsutkin oli hyviä ainakin Tommin käsissä. Ja kyllähän Tommi aika paljon antoi niillä siimaa.

VAG -konsernista luulisi löytyvän vaihtoehtoja, jopa se viimeisin Volkkari, legendaarisen Audin voisi koettaa herättää henkiin tai ihan Skodan laittaa takaisin? Tosin maine Volkkarin osalta ryvettyi päästöskandaalissa mutta uusi tuleminen uudella teknologialla, niin suurinta osaa ei edes kiinnostaisi mennyt.

- Jos citroen lähtisi niin tulisiko Peugeot takaisin? PSA-konserni nyt on ollut mukana jo yli 20 vuotta yhtäjaksoisesti ja onhan Peugeot nyt legendaarinen merkki 205 ja 206 autoillaan.

Uusi hybridiaika avaa kyllä varmaan mielenkiintoiset ajat?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse olen Tommin kanssa samaa mieltä siitä, että kovien kuskien pitäisi olla eri talleissa. Eli nykyinen sarjan kärkikolmikko, hehän ovat ne, jotka kovaa ajavat alustalla kuin alustalla.

Hyundai polttaa kyllä ison kasan riihikuivaa ensi kauden kuskeihin, jos Tänak sinne siirtyy.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itsellä listalla olisi
- subaru/mitsubishi: 2 omasta mielestäni legebdaarista japanialaista valmistajaa joiden lähtö vuosia sitten oli iso juttu.
Subarun autot oli oikeastaan kaikki kauniita, tosin se "pystyperäinen" nyt ei. Vauhtiakin riitti.
Mitsutkin oli hyviä ainakin Tommin käsissä. Ja kyllähän Tommi aika paljon antoi niillä siimaa.

VAG -konsernista luulisi löytyvän vaihtoehtoja, jopa se viimeisin Volkkari, legendaarisen Audin voisi koettaa herättää henkiin tai ihan Skodan laittaa takaisin? Tosin maine Volkkarin osalta ryvettyi päästöskandaalissa mutta uusi tuleminen uudella teknologialla, niin suurinta osaa ei edes kiinnostaisi mennyt.

- Jos citroen lähtisi niin tulisiko Peugeot takaisin? PSA-konserni nyt on ollut mukana jo yli 20 vuotta yhtäjaksoisesti ja onhan Peugeot nyt legendaarinen merkki 205 ja 206 autoillaan.

Uusi hybridiaika avaa kyllä varmaan mielenkiintoiset ajat?

Itse näkisin mielelläni italialaisen automerkin mukana, mutta FIATin moottoriurheilumarkkinointiin rahat taitavat olla sidotut Ferrariin.

Tällä hetkellä on vaikea arvuutella mitkä valmistajat olisivat kiinnostuneita paluusta, riippuu hyvin pitkälle siitä millaisen imagon FIA saa seuraavilla sääntömuutoksilla luotua WRC:lle. Käytännössähän VAGilla on Skodan puolella tallella ralliin tarvittava tietotaito vaikka VW lähtikin pois ylimmältä tasolta. Rallihan on viime vuosina profiloitunut markkinointikanavana entistä vahvemmin ihan perus-kuluttajakansanautoille(mistä syystä Mini-projekti kuoli, koska BMW:tä ei kiinnostanut rahoittaa pienelle markkinasegmentille tarkoitetun tuotteen markkinointia kanavassa joka ei ollut sille segmentille sopiva), mikä varmaan sulkee esim Audin pois. Dilemma on että automerkit tosiaan haluaisivat siirtyä entistä enemmän sähkö/hybriditekniikkaan, mutta faneille se tarkoittaa livenä koettavan audiovisuaalisen kokemuksen heikkenemistä.

PSAn poistumishuhut ymmärtääkseni liittyvät siihen että koko konserni haluaa markkinoinnissaan panostaa enemmän sähköisyyteen, esim Peugeot tulee poistamaan mallinimistään kokonaan legendaarisen GTI:n koska tuo viittaa suoraan polttomoottoriiin. Eli valmistajan sisällä tuskin toiseen brändiin siirtyminen(kuten PSA teki aikanaan aavikkoralleissa siirtyessään Peugeotista Citroeniin) tuskin tulee kyseeseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulin sellaista et Skodalla olisi mennyt omat ja firman rahat johtoportaalla sekaisin ja se olisi syynä tähän tehdastallin vetäytymiseen. Autojahan ne edelleen valmistaa halukkaille mutta eivät ajata enää kuten Kallea ja Esapekkaa ovat ajattaneet. Fiat Abarth olis kyllä hienoa nähdä mutta voi olla hankalaa. Toki jos tuo hybridi tekniikka tulee ja on lähellä formuloissa käytettävää niin siinä voisi olla sauma hyödyntää tietotaitoa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyundai polttaa kyllä ison kasan riihikuivaa ensi kauden kuskeihin, jos Tänak sinne siirtyy.

Joo pelkästään Loebin peruspalkan sanottu olevan 3 miljoonaa noista 6 kisasta. Ylipäätänsä vähän mietityttää eikö Toyotalla lopulta ollutkaan pistää Tänäkin palkkaan niin paljon rahaa kun oletettu vai mitä kaikkee taustalla tapahtui. Aika paljon tuntuu olevan eri medioissa Tommin johtamistaidoista juttua ja että olisi neuvottelut kussut, mutta mikähän totuus sitten on, vähän myös kuulostaa että Tänäk taustajoukkoineen ei myöskään kaikesta ihan puhtaita jauhoja. Eniten mietityttää jos sopimus Tänäkillä on jo viikkoja ollut Hyundain kanssa niin miksei sitä ole jo julkaistu?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mielenkiintoista kyllä, jos Tänak tosiaan Hyundaille siirtyy. Kovaa peliähän se olisi siirtyä jopa nopeimmasta autosta pois, vaikka ei Hyundai kaukana taida olla Toyotan suorituskyvystä, jos ollenkaan.

Ogier teki kyllä kilpailullisesti huonon ratkaisun siirtyessään Citroenille, sillä Fordilla olisi varmaankin pystynyt taistelemaan mestaruudesta tällä kaudella vieläkin paremmin. Citroenhan on vaikuttanut olevan koko kauden ajan jopa kaikista hitain auto, johtuen etenkin tuosta ongelmallisesta etupäästä. Tuohon tuskin tulossa ensi kaudellekaan suurta muutosta, kun autot pysyvät samoina. Uskomattoman hyvin on Ogier heikosta kalustosta huolimatta pystynyt rimpuilemaan mestaruustaistossa mukana, mutta Lapin kohdalla onkin sitten näkynyt karulla tavalla tuo auton heikkous. Valtava pettymys ollut hänen kautensa kokonaisuudessaan, mutta vaikea on varmasti ollut siirtymä huikeasta Toyotasta paljon hankalampaan Citroeniin.

Evans on ollut kyllä kauden ehdoton yllättäjä ja harmittavasti joutui loukkaantumisen takia olemaan poissa kolmesta rallista. Sunisen kausi onkin sitten ollut melkoinen pettymys, eikä oikein ole pystynyt vastaamaan tallitoverin vauhtiin kuin vain muutamaan otteeseen. Ford on osoittautunut kuitenkin autona kilpailukykyiseksi, joten sinällään Evansilla ja Sunisella on hyvät lähtökohdat ensi kauteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös