Aika suoraan sanottu. Yleisesti ottaen ykkösluokan kuskeina ei pidetä tällä hetkellä kuin Ogieria, Tänakia ja Neuvillea. Muut tulevat sitten perässä. Silti pienoinen aliarvostus paistaa tuosta kommentista Lappia kohtaan.
Tänak on mielestäni niin pirun vakuuttava kuski, ettei häntä voi ohittaa. Vaikka on hieman kalsea virolainen, ei älytön markkinamagneetti.
Ogier ja Neuville, totta mooses hemmetin hyviä kuskeja alustasta riippumatta. Neuville, belgi mutta vähän niinkuin ranskalainen, ei pysty Jyskälää, mutta muuten pärjää jopa Ruotsissa. Ogier on maailmanmestari, eikä todellakaan moninkertainen tuurisellainen.
Toyotan markkinaosuutta vaikka Ranskassa en vaivaudu googlettamaan, koska Ogier tuntuu minusta paremmalta kuskilta kuin Jari-Matti tai Kris.
Toyotan Ranskan markkinoille kiilaamiseen Seb on hintansa väärti. Samoin Elfvyn Evansin kotiseudulla on enemmän markkiarvoa kuin suomalaisella Pieksämäellä tai edes tuurilla Töysällä.
Lappi Fordille olisi kiva uutinen minusta kyllä. Vaikka juuri äsken vaahtosin kuljettajan kotimaan markkina-arvopainotuksesta...
Vielä siis historiamietintä: Suomi on minimaalinen autojen markkina-alue, mutta täältä aikoinaan tuli uskomattoman monta autofirmojen markkinakasvoa, toinen toisensa, ja ehkä yksi ruotsalainen Blomqvist tai Waldegård väliin, vaikka merkkinä oli Ford tai Fiat. Saabin hetken jotenkin tajuan. Mkkola osaltaan onnistui nostamaan, iskemään Audin automaailman tajuntaan isosti, Lancia ei vastaavaan pystynyt.
Nykyään kuskien kansallisuudella eli merkin markkinaosuuden kasvupotentiaalilla uskon olevan enemmän painoarvoa, alueellista painotusta enemmän, koska ei esim. Toyota lyö itseään jotenkin uutena merkkinä läpi rallin kautta.
Toki esim. Esupin persoonallisella persoonalla on suurempi markkinointiarvo kuin värittömän kliinisellä Oitilla, ääh eihän kukaan sinuttele vaan piti sanomani Tänakilla on.