Ralliketju

  • 1 834 419
  • 14 798

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aika vekkulisti laittavat Ogierin piikkiin tämän vetäytymisen, ja samalla suolaavat Lapin.
Suolaamisesta sen verran, että maailmassa on tällä hetkellä vain kolme I-luokan kuskia eikä heistä yksikään ole suomalainen vaikka me niin haluaisimmekin.

Esuppi on kyllä hyvä II-ketjun mies, mutta vielä on hieman matkaa aivan terävimpään kärkeen. Mutta on aikaakin, kun katsoo tätä nykyistä I-ketjua. Kaikki ovat Esupista hieman vanhempia.

*****

Rallin kannalta ikävää, että kaksi ajopaikkaa on nyt sitten vähemmän ensi kaudella. Toivottavasti Ford saisi asiat järjestymään niin että heillä olisi kolme autoa aina viivalla. Silloin vähennys olisi vain yhden autokunnan verran.

Toyotan julkaisua autokunnista sopii sitten odotella jo ihan lähiaikoina, kun kerran Ogierin siirto tuossa jo tavallaan varmistettiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suolaamisesta sen verran, että maailmassa on tällä hetkellä vain kolme I-luokan kuskia eikä heistä yksikään ole suomalainen vaikka me niin haluaisimmekin.
Juu, en minä sitä etteikö tuo ihan totta olisi, mutta harvemmin talli omasta kuljettajastaan julkaisee tiedotteen että sinusta ei muuten ole ykköskuskiksi.
 

Hexa

Jäsen
Aika vekkulisti laittavat Ogierin piikkiin tämän vetäytymisen, ja samalla suolaavat Lapin.
"Following the decision of Sébastien Ogier to leave Citroën Racing after 2019 WRC season, Citroën decided to withdraw from its WRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver available for 2020 season."
Aika suoraan sanottu. Yleisesti ottaen ykkösluokan kuskeina ei pidetä tällä hetkellä kuin Ogieria, Tänakia ja Neuvillea. Muut tulevat sitten perässä. Silti pienoinen aliarvostus paistaa tuosta kommentista Lappia kohtaan.
 

Hexa

Jäsen
Vaikea kyllä uskoa sellaista sopimusta Lapilta löytyvän, että Citroënin lopettaessa ja Lapin siirtyessä toiseen talliin Citroën maksaisi edelleen Lapin palkan. Eiköhän se sopimus sitten purettaisi, jos Lappi toisen tallin riveihin siirtyisi. Harmi kyllä jos Citroën vetäytyy pois.
Riippuu vähän miten tiukat sopimukset kuskeilla on. Voihan se olla osittain mahdollistakin, koska purku tapahtuu tässä tapauksessa täysin kuskista riippumattomasta syystä. En kuitenkaan usko täysimääräiseen korvaukseen tämmöisessä tapauksessa. Enemmänkin lehtien spekuloinneilta nämä kuulostavat. Sama koskee Ogieria, jos ja kun menee Toyotalle, niin Citroen ei 100% varmuudella maksa hänen palkkaa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika suoraan sanottu. Yleisesti ottaen ykkösluokan kuskeina ei pidetä tällä hetkellä kuin Ogieria, Tänakia ja Neuvillea. Muut tulevat sitten perässä. Silti pienoinen aliarvostus paistaa tuosta kommentista Lappia kohtaan.

Noh joo, kuitenkin se että Tommi oli Ogierin perässä eikä Lapin kertonee aika paljon.

Adamo aloitti MM-sarjan alasajon ja Tommi suoritti viimeisen voitelun. 2021 sarja ajetaan mopo-autoilla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu vähän miten tiukat sopimukset kuskeilla on. Voihan se olla osittain mahdollistakin, koska purku tapahtuu tässä tapauksessa täysin kuskista riippumattomasta syystä. En kuitenkaan usko täysimääräiseen korvaukseen tämmöisessä tapauksessa. Enemmänkin lehtien spekuloinneilta nämä kuulostavat. Sama koskee Ogieria, jos ja kun menee Toyotalle, niin Citroen ei 100% varmuudella maksa hänen palkkaa.
Ero on siinä että Ogier käyttää itse oman purkuoptionsa sopimusehtojen mukaisesti eli palkanmaksu loppuu siihen. Lapin kohdalla talli päättää sopimuksen yksipuolisesti joten he ovat korvausvelvollisia...
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ogierin päätöksellä on kyllä melko karut seuraukset.

Ajatellaanpa asiaa Ogierin kannalta, uran viimeinen vuosi edessä ja tulee mahdollisuus päästä autoon jolla Tänak voitti mestaruuden, eli autosta ei olisi nyt homma välttämättä kiinni toisin kuin Shitroenilla. Citroenkin on indikoinnut että sitoutuminen WRC:n voi olla aika heikohkoa siitäkin huolimatta että Ogier olisi remmissä mukana.

Mitä tekee Adamo, palkkaa kaksi huippukuljettajaa kolmesta jättäen Tommin pulaan. Mitä tekee Tommi, palkkaa sen yhdelle jäljelle jääneen.

Ogier oli kuitenkin vain pelinappula isommassa pelissä, joka ei välttämättä päädy WRC sarjan kannalta kovin hyvin.
 

Hexa

Jäsen
Silti melko outo tuo Citroenin kuvio kaiken kaikkiaan, että talli on rakennettu ainoastaan yhden huippukuskin ympärille. Hyviä kuljettajia olisi kuitenkin vapaana pilvin pimein, mutta ei riittävän hyviä Citroenin mielestä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juu, en minä sitä etteikö tuo ihan totta olisi, mutta harvemmin talli omasta kuljettajastaan julkaisee tiedotteen että sinusta ei muuten ole ykköskuskiksi.

Kääntöpuolihan on, että talli ei ole onnistunut rakentamaan autoa joka kelpaisi top 3 kuskeille. Turha siinä kuskeja on haukkua kun ylimielisyyttään ei lähtenyt kehittämään autoa nykyisen kilpailuympäristön vaateita vastaavaksi.
 

Hexa

Jäsen
Ajatellaanpa asiaa Ogierin kannalta, uran viimeinen vuosi edessä ja tulee mahdollisuus päästä autoon jolla Tänak voitti mestaruuden, eli autosta ei olisi nyt homma välttämättä kiinni toisin kuin Shitroenilla. Citroenkin on indikoinnut että sitoutuminen WRC:n voi olla aika heikohkoa siitäkin huolimatta että Ogier olisi remmissä mukana.

Mitä tekee Adamo, palkkaa kaksi huippukuljettajaa kolmesta jättäen Tommin pulaan. Mitä tekee Tommi, palkkaa sen yhdelle jäljelle jääneen.

Ogier oli kuitenkin vain pelinappula isommassa pelissä, joka ei välttämättä päädy WRC sarjan kannalta kovin hyvin.
Adamohan sen ketjureaktion laukaisi, mutta Ogier olisi kyllä muuten voinut jäädä Citroenille jos se olisi ollut kilpailukykyisempi ja sillä voisi ensi kaudella taistella maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna se on kuitenkin ollut Shitroen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Adamohan sen ketjureaktion laukaisi, mutta Ogier olisi kyllä muuten voinut jäädä Citroenille jos se olisi ollut kilpailukykyisempi ja sillä voisi ensi kaudella taistella maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna se on kuitenkin ollut Shitroen.

Joo ja varmaan tietty epävarmuus myös että olisiko Citroen panostanut enää aivan 100% ensikaudella koko kauen ja oman asian tekee varmaan myös tuo että vain 2 autoa ajetettiin, tallilta ei hirveästi apua tullut mestaruuskamppailussa varsinkaan loppukaudesta mitä taas ehkä muissa talleissa enemmän tai vähemmän oli.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Aika suoraan sanottu. Yleisesti ottaen ykkösluokan kuskeina ei pidetä tällä hetkellä kuin Ogieria, Tänakia ja Neuvillea. Muut tulevat sitten perässä. Silti pienoinen aliarvostus paistaa tuosta kommentista Lappia kohtaan.

Tänak on mielestäni niin pirun vakuuttava kuski, ettei häntä voi ohittaa. Vaikka on hieman kalsea virolainen, ei älytön markkinamagneetti.
Ogier ja Neuville, totta mooses hemmetin hyviä kuskeja alustasta riippumatta. Neuville, belgi mutta vähän niinkuin ranskalainen, ei pysty Jyskälää, mutta muuten pärjää jopa Ruotsissa. Ogier on maailmanmestari, eikä todellakaan moninkertainen tuurisellainen.

Toyotan markkinaosuutta vaikka Ranskassa en vaivaudu googlettamaan, koska Ogier tuntuu minusta paremmalta kuskilta kuin Jari-Matti tai Kris.
Toyotan Ranskan markkinoille kiilaamiseen Seb on hintansa väärti. Samoin Elfvyn Evansin kotiseudulla on enemmän markkiarvoa kuin suomalaisella Pieksämäellä tai edes tuurilla Töysällä.

Lappi Fordille olisi kiva uutinen minusta kyllä. Vaikka juuri äsken vaahtosin kuljettajan kotimaan markkina-arvopainotuksesta...

Vielä siis historiamietintä: Suomi on minimaalinen autojen markkina-alue, mutta täältä aikoinaan tuli uskomattoman monta autofirmojen markkinakasvoa, toinen toisensa, ja ehkä yksi ruotsalainen Blomqvist tai Waldegård väliin, vaikka merkkinä oli Ford tai Fiat. Saabin hetken jotenkin tajuan. Mkkola osaltaan onnistui nostamaan, iskemään Audin automaailman tajuntaan isosti, Lancia ei vastaavaan pystynyt.

Nykyään kuskien kansallisuudella eli merkin markkinaosuuden kasvupotentiaalilla uskon olevan enemmän painoarvoa, alueellista painotusta enemmän, koska ei esim. Toyota lyö itseään jotenkin uutena merkkinä läpi rallin kautta.

Toki esim. Esupin persoonallisella persoonalla on suurempi markkinointiarvo kuin värittömän kliinisellä Oitilla, ääh eihän kukaan sinuttele vaan piti sanomani Tänakilla on.
 
Viimeksi muokattu:

Hexa

Jäsen
Tänak on mielestäni niin pirun vakuuttava kuski, ettei häntä voi ohittaa. Vaikka on hieman kalsea virolainen, ei älytön markkinamagneetti.
Ogier ja Neuville, totta mooses hemmetin hyviä kuskeja alustasta riippumatta. Neuville, belgi mutta vähän niinkuin ranskalainen, ei pysty Jyskälää, mutta muuten pärjää jopa Ruotsissa. Ogier on maailmanmestari, eikä todellakaan moninkertainen tuurisellainen.

Toyotan markkinaosuutta vaikka Ranskassa en vaivaudu googlettamaan, koska Ogier tuntuu minusta paremmalta kuskilta kuin Jari-Matti tai Kris.
Toyotan Ranskan markkinoille kiilaamiseen Seb on hintansa väärti. Samoin Elfvyn Evansin kotiseudulla on enemmän markkiarvoa kuin suomalaisella Pieksämäellä tai edes tuurilla Töysällä.

Lappi Fordille olisi kiva uutinen minusta kyllä. Vaikka juuri äsken vaahtosin kuljettajan kotimaan markkina-arvopainotuksesta...

Vielä siis historiamietintä: Suomi on minimaalinen autojen markkina-alue, mutta täältä aikoinaan tuli uskomattoman monta autofirmojen markkinakasvoa, toinen toisensa, ja ehkä yksi ruotsalainen Blomqvist tai Waldegård väliin, vaikka merkkinä oli Ford tai Fiat. Saabin hetken jotenkin tajuan. Mkkola osaltaan onnistui nostamaan, iskemään Audin automaailman tajuntaan isosti, Lancia ei vastaavaan pystynyt.

Nykyään kuskien kansallisuudella eli merkin markkinaosuuden kasvupotentiaalilla uskon olevan enemmän painoarvoa, alueellista painotusta enemmän, koska ei esim. Toyota lyö itseään jotenkin uutena merkkinä läpi rallin kautta.

Toki esim. Esupin persoonallisella persoonalla on suurempi markkinointiarvo kuin värittömän kliinisellä Oitilla, ääh eihän kukaan sinuttele vaan piti sanomani Tänakilla on.
Tänak on kaikista nopein kuski tällä hetkellä ja on lähes eri planeetalta muihin verrattuna. Jos ajettaisiin samanlaisilla autoilla ja autojen luotettavuus olisi kaikilla sama, niin Tänak veisi mestaruuden. En usko, että Neuvillella tulee olemaan mitään jakoa Tänakia vastaan MM-pisteissä. Muutaman yksittäisen rallin hän voi silti voittaa. Tänak on persoonana tietysti autonvalmistajille hieman ongelmallinen, mutta se että Hyundai hänet ehdottomasti halusi, on osoitus siitä että kuskin nopeus on edelleen se tärkein markkina-arvo ja ominaisuus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänak on kaikista nopein kuski tällä hetkellä ja on lähes eri planeetalta muihin verrattuna. Jos ajettaisiin samanlaisilla autoilla ja autojen luotettavuus olisi kaikilla sama, niin Tänak veisi mestaruuden. En usko, että Neuvillella tulee olemaan mitään jakoa Tänakia vastaan MM-pisteissä. Muutaman yksittäisen rallin hän voi silti voittaa. Tänak on persoonana tietysti autonvalmistajille hieman ongelmallinen, mutta se että Hyundai hänet ehdottomasti halusi, on osoitus siitä että kuskin nopeus on edelleen se tärkein markkina-arvo ja ominaisuus.

Toisaalta auto on aika pitkälle tehty semmoiseksi joka sopiii Neuvillen ajotyylille ja tasaiset otteet voi olla aika vahvaa ensikaudellakin. Mikkelsenillä ja Loebillä kesti aika kauan löytää edes jotain järkeä ajamiseen autolla joten ei Tänäk välttämättä tuosta heti lähde voittoa voiton perään ottamaan. Testiaikaa ja aikaa lopulta ensikauden alkuun ei älyttömästi ole tehdä mitään isoja muutoksia autolle. Jos pitäisi alkaa ropoja kertoimien mukaan lyömään mestaruudesta niin todennäköisesti löisin neuvillelle, toki kertoimia ei vielä taida mistään löytyä mutta jos löytyisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FIA ei varautunut Citroenin lähtöön, mutta ahdinkoa torjutaan tutulla sääntöehdotuksella – jos MM-sarja kuihtuu, on seuraus selvä: "Meillä on jo vaihtoehto" Ihan hyvää juttua tuosta Citroenista ja FIA:sta.

Itsellä pistää silmään tuo että miksei jo aikaisemmin ole ollut tuota sääntöä tuosta yksityistallien mukana olossa vaikka ei ajaisi koko sarjaa. Tietenki huono joillekin kisoille jos tiettyihin euroopan kisoihin tulee enemmän osallistujia, mutta kyllähän yksityistalleja esim. noilla Citroenin autoilla pitäisi ehdottomasti saada mukaa edes vaikka Jyväskylään tai johonkin vastaavaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Sitikalla meinaa ensivuonna joku ajaa ja pärjätä niin ne uudet osat mitä on testattu pitäisi luokitella siihen ja tässä tilanteessa se voi olla mahdoton temppu. Luokittelu onnistuu vain valmistajalla ja kun laittavat rukkaset kivelle niin luulen etteivät halua siihen panostaa enää sen kummmemin...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
FIA ei varautunut Citroenin lähtöön, mutta ahdinkoa torjutaan tutulla sääntöehdotuksella – jos MM-sarja kuihtuu, on seuraus selvä: "Meillä on jo vaihtoehto" Ihan hyvää juttua tuosta Citroenista ja FIA:sta.

Itsellä pistää silmään tuo että miksei jo aikaisemmin ole ollut tuota sääntöä tuosta yksityistallien mukana olossa vaikka ei ajaisi koko sarjaa. Tietenki huono joillekin kisoille jos tiettyihin euroopan kisoihin tulee enemmän osallistujia, mutta kyllähän yksityistalleja esim. noilla Citroenin autoilla pitäisi ehdottomasti saada mukaa edes vaikka Jyväskylään tai johonkin vastaavaan.

Njoo, juuri mietinkin miksei noita näy lukuunottamatta Tuohinon autoa, mutta ilmeisesti FIA on halunnut noiden yksityisten panostavan R5-autoihin.

Citikalta kyllä aika jopa "rasistinen" dick-move, aika suoraanhan tuon uloslähtötiedotteen voi lukea niinkin että "Emme olisi saaneet ranskaa äidinkielenään puhuvaa huippukuskia talliin, joten meitä ei kiinnosta enää. Ranskalaisille tuo jostain syystä on sallittu, mutta jospa Tommi pistäisi suomen puhumisen kriteeriksi Toytotalle pääsemiseen, voisi huuto olla melkoinen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ogier - Evans - Rovanperä on Toyotan ensi kauden kuljettajakolmikko, niinkuin on jo pitkään ennakoitu. Myös Katsuta ajaa jokusen kisan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, Ogierin sopimus vuoden ja Rovanperän ja Evansin 2 vuoden. Nyt jää sitten odottelut enää mitä M-sport tekee. Suninen on melko todennäköinen jatko mutta kuka/ketkä sitten muut kuskit.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt jää sitten odottelut enää mitä M-sport tekee. Suninen on melko todennäköinen jatko mutta kuka/ketkä sitten muut kuskit.

Olisikohan se Lappi nyt siellä sitten M-sportin toisena kuskina Sunisen kanssa. Nää kaverit on kuitenkin potentiaalisimmat tekemään M-sport uransa jälkeen soppareita isoihin tiimeihin ja niistähän Wilsonin putiikki käärii lisää hilloa itselleen, kuten nyt taitaa olla asian laita Evansinkin kohdalla. Ensi kaudelle olisi varmaan M-sportille kysyntää kolmannellekin menopelille. Siellä olisi kuitenkin Greensmith odottelemassa. Ja Hyundailta vapautui Mikkelsen ja Toyotalta Latvala ja Meeke. Ja citikalta vielä Östberg. Joten kyllä siellä ihan tekijämiehiä olisi ratin taakse oikein jononksi asti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisikohan se Lappi nyt siellä sitten M-sportin toisena kuskina Sunisen kanssa. Nää kaverit on kuitenkin potentiaalisimmat tekemään M-sport uransa jälkeen soppareita isoihin tiimeihin ja niistähän Wilsonin putiikki käärii lisää hilloa itselleen, kuten nyt taitaa olla asian laita Evansinkin kohdalla. Ensi kaudelle olisi varmaan M-sportille kysyntää kolmannellekin menopelille. Siellä olisi kuitenkin Greensmith odottelemassa. Ja Hyundailta vapautui Mikkelsen ja Toyotalta Latvala ja Meeke. Ja citikalta vielä Östberg. Joten kyllä siellä ihan tekijämiehiä olisi ratin taakse oikein jononksi asti.

Joo ja näiden Lapin, Greensmithin, Mikkselsenin, Latvalan, Meeke, Östbergin lisäksi ainakin Paddon ja Tideman ajoi M-sportilla viimekaudella. Lisäksi vielä Breen taitaa olla ilman varsinaista sopimusta. Eli käytännössä M-sport pystyy valitseen parhaimmat omaan tarkoitukseen päältä. Suomalaiset taitaa olla heikoimmilla jos raha puhuu.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Harmi juttu Latvalan kannalta, mutta ralli on myös tulosurheilua. Erittäin kutkuttavat on Toyotan kuskit. Jännä kyllä nähdä miten Rovanperä pärjää tuossa kolmikossa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Mahtaakohan Toyotan väritys hiukan muuttua tulevalle kaudelle? Yhteiskuvassa kaikilla kolmella kuskilla Red Bullin lippis päässä. Eiköhän tuo tarkoita että Red Bull sponssaa myös tiimiä samalla. Kalle ja Sebhän olivat jo aiemmin Red Bullin sponssaamia kuskeja (Elvynistä ei ole muistikuvaa).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mahtaakohan Toyotan väritys hiukan muuttua tulevalle kaudelle? Yhteiskuvassa kaikilla kolmella kuskilla Red Bullin lippis päässä. Eiköhän tuo tarkoita että Red Bull sponssaa myös tiimiä samalla. Kalle ja Sebhän olivat jo aiemmin Red Bullin sponssaamia kuskeja (Elvynistä ei ole muistikuvaa).

Kyllähän tuolla Evansillakin tuo Red bullin lippis ainakin aika monta kautta että hyvinkin voi Red Bull olla aika isosti mukana Toyotalla ensikaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös