Mainos

Ralliketju

  • 1 866 244
  • 15 014
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tulee huikea loppukausi. Kun Ogierilla ja Neuvillellä on ongelmia kyydin riittämisen suhteen, on Tänak tällä hetkellä nopein kuljettaja ja kaikilla alustoilla nopea. Eroa Ogieriin on muistaakseni 33 pistettä ja Neuvilleen noin puolet siitä. En olisi yllättynyt jos Tänak voittaisi kolme jäljellä olevaa kisaa ja juhlisi mestaruutta. Nykypistejaolla tuo 33 pistettä on lopulta melko vähän.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ogier otti kyllä nyt vahvan otteen mestaruudesta, kun Neuville kohelsi. Tokihan yksi keskeytys Ogierille kolmella jäljellä olevasta kisasta kaiken muuttaa taas.

Latvala kertoi jatkavansa Toyotalla, mitenköhän ensi vuonna taas kuuppa kestää jos tallikaveriksi tulee yhtä nopea tai jopa nopeampi kaveri (Tänakin siirtymisestä Toyotallehan on ollut vahvoja huhuja).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmittaa kyllä Latvalan puolesta, kun kolmas ralli putkeen auto pettää alta. Nyt sentään matka jatkui, mutta voi vain miettiä missä oltaisiin jos noista parista rallista olisi vaikka voitto tullut. Helposti sellainen reilu 50 pistettäkin voisi olla nyt enemmän ilman ongelmia ja MM-taisto Latvalankin osalta vielä mahdollista.
Mutta jos ja jos, tekniikka kuuluu osaksi autourheilua.

Se yksi voitto jos Suomessa tai Puolassa tullut olisi asetelmat jo yksinään ihan kutkuttavat loppukaudeksi ja ainakin teoreettisesti pitänyt mestaruushaaveet yllä, toki niitä ongelmia ollut kaikilla joten eiköhän nykyinen pistetilanne ole "ansaittu". Samaan aikaan vielä Latvalan ongelmien kanssa Neuvillekin alkanut vauhti kadota, olisi ollut hyvä sauma kuroa etumatkaa MM-pisteissä, mutta Ogierille riittänyt nyt varmasti körötellä maaliin ja ottaa ne pisteet mitä otettavissa ollut, jos ei maaliin niin powereilta. Se tuossa toki loppukaudeksi kun pojat taistelee mestaruudesta niin Latvalla ja Toyota tallilla hyvä sauma napsia ainakin ne himmeimät sijat jos pystyvät varmasti ajamaan maaliin. Varmasti keskeytyksiä tulee voittotaistelussa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tänakilta loistava suoritus, jonka avulla hän nousi mestaruustaistoon. 33 pistettä on ihan kurottavissa oleva ero, edellyttäen toki Ogierilta (ja Neuvilleltä) epäonnistumisia, nykymallilla. Itse Viron ystävänä symppaan kovasti Tänakia tässä taistossa, mieshän on Virossa tällä hetkellä iso tähti ja alkaa lähennellä jo Markko Märtinin statusta.

Mikkelsen luultavasti varmisti ajavansa Citroenia ensi vuonna napattuaan tallin toiseksi parhaan tuloksen armon vuonna 2017. Meeke saanee lähteä, mikä olisi todella iso sääli, koska britti on parhaimmillaan häikäisevän nopea ja joutunut vähän turhaankin fransmannien hampaisiin. Nelikymppisiä juhlitaan parin vuoden päästä, eli loppuuko koko ura tähän kauteen? Lefevbren voi pistää ajamaan niitä kisoja, joita Loeb ei halua/voi ajaa.

Latvalaa koetellaan nyt. Kolme edellistä kisaa on mennyt pieleen teknisten vikojen takia, mikä varmasti nakertaa mielessä. Toisaalta tekniikkaropleemat kuuluvat lajiin, ja Toyotan taival on tästä huolimatta sujunut yli odotusten.

Punkaharjun suuri poika eli Hänninen ollut jo kahdessa rallissa pirteä, vaan liian myöhään, koska ne edeltäneet rallit menivät kovalla prosentilla vihkoon.

Rallin ilopilleri -palkinto: Armin Kremer, joka ajoi ensimmäistä kertaa urallaan WRC-autolla pisteille 48-vuotiaana!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikkelsenistä sen verran että saksassa oli "sisäpiireissä" liikkunut vahva huhu että Mikkelsen olisi menossa Huihaille ensikaudeksi. Joko Sordon tilalle tai neljänteen autoon...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikkelsenistä sen verran että saksassa oli "sisäpiireissä" liikkunut vahva huhu että Mikkelsen olisi menossa Huihaille ensikaudeksi. Joko Sordon tilalle tai neljänteen autoon...

Olisihan tuo hieno juttu kun Hyundai toisi mukaan vielä neljännenkin auton. On näitä tämän kauden WRC-tykkejä niin hienoa katsella että ei haittaa jos saataisiin jokunen lisää, ja vielä Mikkelsenin kaltaiselle tekijämiehelle. Tämäkin kausi on ollut hienoa katseltavaa mutta jos vielä Hyundai (ja ehkä myös Toyota?) toisi lisää autoja viivalle, Fordin tehdas lähtisi isommalla panoksella mukaan ja M-Sport saisi näin vähän lisää rahoitusta ja pystyisi pitämään Ogierin riveissään ja tarjoamaan yhden auton Sunisellekin, ja jos Loebin avustukselle Citroenkin saisi nuo ajettavuusongelmat kuntoon niin ensi kaudesta saattaisi tulla vielä tätäkin parempi ja mielenkiintoisempi. Ralli on kyllä nyt nousussa ja pitää vaan toivoa että tilanne pysyisi näin tasaisena, ettei tulisi sellaista Volkkarin kaltaista täysin ylivoimaista tiimiä joka syö kaiken mielenkiinnon lajista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikkelsenistä sen verran että saksassa oli "sisäpiireissä" liikkunut vahva huhu että Mikkelsen olisi menossa Huihaille ensikaudeksi. Joko Sordon tilalle tai neljänteen autoon...

Sordon vauhti on ainakin ollut laskemaan päin, toki eihän kalustokaan ole ihan kärkipäätä ollut.

Olisihan tuo hieno juttu kun Hyundai toisi mukaan vielä neljännenkin auton. On näitä tämän kauden WRC-tykkejä niin hienoa katsella että ei haittaa jos saataisiin jokunen lisää, ja vielä Mikkelsenin kaltaiselle tekijämiehelle. Tämäkin kausi on ollut hienoa katseltavaa mutta jos vielä Hyundai (ja ehkä myös Toyota?) toisi lisää autoja viivalle, Fordin tehdas lähtisi isommalla panoksella mukaan ja M-Sport saisi näin vähän lisää rahoitusta ja pystyisi pitämään Ogierin riveissään ja tarjoamaan yhden auton Sunisellekin, ja jos Loebin avustukselle Citroenkin saisi nuo ajettavuusongelmat kuntoon niin ensi kaudesta saattaisi tulla vielä tätäkin parempi ja mielenkiintoisempi. Ralli on kyllä nyt nousussa ja pitää vaan toivoa että tilanne pysyisi näin tasaisena, ettei tulisi sellaista Volkkarin kaltaista täysin ylivoimaista tiimiä joka syö kaiken mielenkiinnon lajista.

Toisaalta jos Ogier tai Tänak jää M-sportille ja sinne tulisi tehtaan tuki niin olisihan siinä ainakin pienenpieni riski että jopa jonkinlaista dominointia voisi tulla, kun ei tuo vauhti nytkään mitään huonoa ole ollut. Ainoa tosiaan mikä tällähetkellä on niin sarjaan pitäisi kyllä saada lisää kilpailukykyistä kalustoa, olkoon sitten vaikka muutama heppa vähemmän mutta 4-5 autoa joka tallilta, sillein että ihan tosissaan joutuu vetään jos haluaa edes kympin joukkoon ja kuka tahansa voisi hyvänä päivänä voittaa. Jos näin tasaista niin tekisi hyvää jos muutama auto lisää.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Joku täällä huhuili suhteellisen varmasta lähteestä kuulleensa että Red Bull toisi Volkkarit takaisin kisoihin. Se olisi suoraan sanottuna loistavaa, tosin luulisi että siitä olisi jo ilmoitettu jos näin tulisi tapahtumaan.

Toisaalta jos Ogier tai Tänak jää M-sportille...

Tänakkiahan on viety vahvasti Toyotalle ja Citröen lienee Ogierin kintereillä. Jos Ford menettää molemmat, ketä tilalle? Saako Suninen täyden MM-sarjan? Meeke? Östberg? Myös Ford lienee Mikkelsenille vaihtoehto. Evans taitaa Fordilla jatkaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänakkiahan on viety vahvasti Toyotalle ja Citröen lienee Ogierin kintereillä. Jos Ford menettää molemmat, ketä tilalle? Saako Suninen täyden MM-sarjan? Meeke? Östberg? Myös Ford lienee Mikkelsenille vaihtoehto. Evans taitaa Fordilla jatkaa.

No Evans nyt ainakin, ja veikkaisin että toiseen autoon voisi olla aika vahvoilla Camilli. Käsittääkseni tämä kausi on vetänyt M-Sportilta kassan aika kuivaksi ja jos tiimi ei vieläkään saa Fordin täyttä tukea taakseen niin Wilson saattaa joutua tyytymään niihin ketkä tuovat tiimille hyvin rahaa. Sunisenkin jatko voi riippua vähän siitä miten onnistuu keräämään tukijoita. Ösberg on muistaakseni sanonut että on tyytyväinen nykytilanteeseen jossa hänellä on oma tiimi takana ja vuokraa vaan kaluston M-Sportilta, joten hän ei välttämättä halua edes muuttaa tilannettaan jos ei ihan oikeaa tehdaspaikkaa saa. Jos taas Fordin tehdas lähtee mukaan niin se saattaa muuttaa monta asiaa. Ogier varmasti ainakin on kiinnostunut jäämään, ja jos Tänak ei vielä ole Toyotan kanssa laittanut nimiä alle niin voi muuttaa sitäkin suunnitelmaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kauden 2018 kalenteriuutisiä: Puola odotetusti ulos ja Turkki sisään, näin paljasti MM-sarjan promoottori Oliver Ciesla. Kroatian debyytti ja Uuden-Seelannin paluu antanevat odotuttaa itseään, joskin ne ovat vielä harkinnassa.

https://www.autosport.com/wrc/news/131366/poland-axed-for-2018-turkey-returns (Linkki Autosportin juttuun päätöksestä)


Hyvä.vaan että Puola pistettiin pihalle. Turvallisuus on kuitenkin se pääasia.

Turkin tilalle olisi voinut ottaa tuon Uuden-Seelannin rallin.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Hyvä.vaan että Puola pistettiin pihalle. Turvallisuus on kuitenkin se pääasia.

Turkin tilalle olisi voinut ottaa tuon Uuden-Seelannin rallin.
Uusi-Seelanti vaikka onkin hieno ralli, niin on kuluiltaan aivan järkyttävä. Kuljetuskustannukset tuonne ovat melkoiset ja osanottajamäärä melkoisen pieni. Tuon vuoksi Turkki otettu tuonne ennemmin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Uusi-Seelanti vaikka onkin hieno ralli, niin on kuluiltaan aivan järkyttävä. Kuljetuskustannukset tuonne ovat melkoiset ja osanottajamäärä melkoisen pieni. Tuon vuoksi Turkki otettu tuonne ennemmin.

Niin onhan se kaukana mut mitä järkeä on tän vuoden kalenterissa... käydään meksikossa ja sit korsika ja sit argentiina... älytöntä.
Silloin joskus aikoinaan oli välimeren rannoilla 3 kisaa kuukaudessa. Järkevää ku lyhyet siirtymät kalustolla jne
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uuden Seelannin kun niputtaisi Australian kanssa peräkkäin ja vielä aikataulullisesti niin lähekkäin kuin mahdollista, niin sillä tavalla sinne ehkä saisi vähän paremmin kalustoa ja kustannuksia pienemmäksi. Vaikka ei se Uusi Seelantikaan loppujen lopuksi ihan Australian kyljessä ole vaikka se karttaa katsoessa siltä tuntuukin, matka Australian itärannikolta Aucklandiin kutakuinkin samaa luokkaa kuin Lontoosta Ukrainan rajalle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Uuden Seelannin kun niputtaisi Australian kanssa peräkkäin ja vielä aikataulullisesti niin lähekkäin kuin mahdollista, niin sillä tavalla sinne ehkä saisi vähän paremmin kalustoa ja kustannuksia pienemmäksi. Vaikka ei se Uusi Seelantikaan loppujen lopuksi ihan Australian kyljessä ole vaikka se karttaa katsoessa siltä tuntuukin, matka Australian itärannikolta Aucklandiin kutakuinkin samaa luokkaa kuin Lontoosta Ukrainan rajalle.

Niin Australian rallin reitin voisi hyvin viedä vaikka tuonne Canberran / Sidneyn / Melbournen huudeille ? Olisi vielä lyhyempi matka kuin Perthistä ?
Vai mihnä se ny nykyään ajetaan ?

Tosta Turkista vielä niin eikös siellä ollut vähän samanlaiset tiet kun Kreikassa. Eli pään kokoista kiveä prkl paljon.

Vanha kunnon Safari saisi kanssa tehdä paluun... Pitkiä kunnon pätkiä jne. 2010 luvun seikkailu
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin Australian rallin reitin voisi hyvin viedä vaikka tuonne Canberran / Sidneyn / Melbournen huudeille ? Olisi vielä lyhyempi matka kuin Perthistä ?
Vai mihnä se ny nykyään ajetaan ?

Aika lailla tuolla hoodeilla se minun mielestä on nyt jo muutaman vuoden ajan ajettu. Pääpaikka oli jossakin Brisbanen ja Sydneyn välimaastossa ihan siinä itärannikolla. Muistaakseni Perthissä ei ole ajettu ainakaan kymmeneen vuoteen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vanha kunnon Safari saisi kanssa tehdä paluun... Pitkiä kunnon pätkiä jne. 2010 luvun seikkailu
Safarissa on vaan se ongelma, että sinne on aikamoinen määrä matkaa Euroopasta ja ralli on pelkkää autonrikkomista. Osallistujamäärät jäisivät sitä kautta vähäisiksi, tämähän vaivasi Safaria silloin aikoinaan.

Nostalgiamielessä Safarin paluu olisi huikea juttu, mutta noin muuten ei kiitos.

Muistaakseni Perthissä ei ole ajettu ainakaan kymmeneen vuoteen.
Muistat oikein. Edellisen kerran Perthissä ajettiin 2006, jolloin eräs Mikko Hirvonen otti uransa ensimmäisen rallivoiton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Safarissa on vaan se ongelma, että sinne on aikamoinen määrä matkaa Euroopasta ja ralli on pelkkää autonrikkomista. Osallistujamäärät jäisivät sitä kautta vähäisiksi, tämähän vaivasi Safaria silloin aikoinaan.

Nostalgiamielessä Safarin paluu olisi huikea juttu, mutta noin muuten ei kiitos.

Minä muistelen että Safariin piti käytännössä tehdä vielä ihan oma autonsa koska se oli niin spesiaali ralli, eli tämäkin toisi lisää kustannuksia vielä ja karsisi varsinkin yksityiskuljettajat pois. Näissä muissa kaukomaiden ralleissakin osanottajamäärät jäävät yleensä pienehköksi mutta sitä pelastaa jonkin verran paikalliset kuskit, mutta voi olla että Afrikassa näiden paikallistenkin määrä jäisi vielä paljon vähäisemmäksi joten aika heikosti saattaisi olla osanottajia mukana.

Sinänsä kyllä olisi hienoa kun kalenterissa olisi edelleen näinkin erikoisia kisoja kuten Safari, mutta ymmärrän täysin miksi näin ei ole. Maailma on muuttunut ja taloudellisia realitetteja pitää ajatella enemmän.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Paddon ei aja Kataloniassa Hyundailla, Mikkelsen sen sijaan ajaa. Eli nämä kuskikierrätykset jatkuvat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paddonin kausi on kyllä ollut lupaavan viime kauden jälkeen aika totaalinen floppi, joten ymmärtää kyllä jos Hyundai haluaa katsella muitakin vaihtoehtoja ja pistää miehen ainakin yhden kisan ajaksi hyllylle. Ulosajoja ja typeriä virheitä on ollut melkeinpä yhtä paljon kuin Meekellä, ja Paddon ei edes pysty selittämään sillä että auto olisi erityisen huonosti käyttäytyvä kuten Meekellä. En tiedä onko tuo hirvittävä kauden aloitus (ulosajo ja valokuvaajan kuolema Montessa) vaikuttanut Paddonin suorituksiin, mutta ei ole kyllä oikein ehjiä suorituksia tullut tällä kaudella.

Mutta toivottavasti Paddonia ei siirretä lopullisesti syrjään koska potentiaalia kuitenkin on. Optimi olisi kun mahdollisimman moni tiimi ajaisi ensi kaudella neljällä autolla kuten on ilmeisesti ollut vähän spekulaatiota, ja Neuville-Mikkelsen-Paddon-Sordo -tiimi kuulostaisi kyllä ihan hyvältä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paddonin kausihan meni perseellen heti Montesta kun siellä kävi se onnettomuus. Vaikkei se mitenkään hänen syynsä ollutkaan niin varmasti on vaikuttanut alkukauden suorituksiin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuljettajaruletti tosiaan pyörähti ensimmäisen kerran ihan kunnolla Mikkelsenin tehtyä ainakin tämän kauden loput ja ensi kauden kaikki rallit kattava sopimus. Hyundaihan ei ole vielä julkaissut mitään norskien ensi kauden kuvioista, mutta Citroenin Le Chief sanoi Mikkelsenin ajavan ensi kaudella kaikki kisat, vaan ei Citroenilla.

Ogieriahan tuo Citroenille huutaisi, nyt kun Mikkelsenkin karkasi Koreaan eikä M-Sport tahdo millään saavan Fordia mukaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja nyt Kalle pääsee varmasti M-Sportin kaluston rattiin.

Tuo ei varmaan huono valinta ja en näkisi uran kehityksen kannalta välttämättä edes mahdollisesti huonona jos jatkaa tallissa myös myöhemmin jos nämä Ogierit ja kumppanit suunta M-sportilta pois. Toki eihän sitä tiedä hyppääkö toki heti wrc2 jälkeen vielä WRC auton rattiin kun ehkä yksittäisissä kisoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös