Mainos

Ralliketju

  • 1 866 078
  • 15 014

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uuden-Seelannin paluu antaisi odotuttaa itseään ainakin vuodella

Uusi-Seelanti on pirun hieno ralli mutta siinä tahtoo olla ongelmana nykyisin se, että kun noita WRC-autoja riittää vain harvoille ja valituille, ja näistäkin vaan MM-sarjan vakiokiertäjät jaksavat lähteä toiselle puolelle maapalloa, niin WRC-autojen määrä jää todella vähäiseksi. Käytännössä nämä isotkin tiimit ovat monesti karsineet kustannuksia ja lähteneet Uuteen Seelantiin vain kahdella autolla joten siellä on monesti ollut "helppoja" pisteitä jaossa kunhan vaan jotenkin maaliin nilkuttaa. WRC-kalustoa pitäisi saada enemmän yksityiskuskeille/-tiimeille niin silloin näihin kaukomaiden kisoihinkin saisi ehkä muutaman osanottajan lisää.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Uusi-Seelanti on pirun hieno ralli mutta siinä tahtoo olla ongelmana nykyisin se, että kun noita WRC-autoja riittää vain harvoille ja valituille, ja näistäkin vaan MM-sarjan vakiokiertäjät jaksavat lähteä toiselle puolelle maapalloa, niin WRC-autojen määrä jää todella vähäiseksi. Käytännössä nämä isotkin tiimit ovat monesti karsineet kustannuksia ja lähteneet Uuteen Seelantiin vain kahdella autolla joten siellä on monesti ollut "helppoja" pisteitä jaossa kunhan vaan jotenkin maaliin nilkuttaa. WRC-kalustoa pitäisi saada enemmän yksityiskuskeille/-tiimeille niin silloin näihin kaukomaiden kisoihinkin saisi ehkä muutaman osanottajan lisää.

Ongelma on vähän siinä että näillä huipputason WRC-autoilla ei hirveämmin pysty kilpailemaan kansallisissa tai alueellisissa sarjoissa. Euro-keskeisessä näkökulmassa on välillä vaikea muistaa että tuollapäin on Aasian-Tyynenmeren rallisarja joka on vetänyt ihan kohtuu koviakin nimiä kisaamaan vuosien varrella, mutta sielläkin vedellään "vain" R5-vehkeillä.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Ensi kauden kalenteri koostuu näillä näkymin 14 rallista. Turkki on palaamassa kalenteriin ja Kroatia tulossa uutena mukaan, koska Puola putoaa käytännössä varmasti kalenterista, jolloin Kroatialle aukeaisi paikka. Uuden-Seelannin paluu antaisi odotuttaa itseään ainakin vuodella.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/131152/turkey-croatia-closing-on-2018-wrc-dates (Linkki Autosportin uutiseen kalenterista)

Lisää asfalttia ja vähemmän soraa. Ymmärrettävää autoteollisuuden kannalta vaikka suomalaisittain toivoisi enemmän soraa. Kaupallisuuden ehdoilla tottakai. Kroatia on kyllä mielenkiintoinen tulokas.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Selväähän oli että jotain muutoksia tapahtuu, sillä tuo Puuppolan paja Tommin tiluksilla on auttamattomasti pieni ja se isompi rallitehdas nelostien vieressä on edelleen suureksi osaksi päiväkoti. Tuo Viron keskus luultavasti toimii autojen huoltokeskuksena johon ne raijataan aina rallien jälkeen, sillä siinä säästytään väistämättömältä laivamatkalta joka Suomeen päästäkseen on tehtävä Keski-Euroopasta. Päämaja jäänee Puuppolaan, sillä sen avulla saadaan jatkossa käyttää Keski-Suomen tiestöä testitarkoituksiin lähes rajattomasti.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Selväähän oli että jotain muutoksia tapahtuu, sillä tuo Puuppolan paja Tommin tiluksilla on auttamattomasti pieni ja se isompi rallitehdas nelostien vieressä on edelleen suureksi osaksi päiväkoti. Tuo Viron keskus luultavasti toimii autojen huoltokeskuksena johon ne raijataan aina rallien jälkeen, sillä siinä säästytään väistämättömältä laivamatkalta joka Suomeen päästäkseen on tehtävä Keski-Euroopasta. Päämaja jäänee Puuppolaan, sillä sen avulla saadaan jatkossa käyttää Keski-Suomen tiestöä testitarkoituksiin lähes rajattomasti.

Tämähän on jo ainakin puoli vuotta vanha juttu koko Toyotan Viron juttu, mutta näköjään siitä on taas tänään saatu tehtyä uutinen klikkien toivossa. Surullista.

Päämaja siis jää Puuppolaan. Toyota saa käyttää Jyväskylän teitä testaamiseen rajattomasti vuoden aikana. Eipä tuosta muihin talleihin nähden ole hyötyä kuin Suomen ralliin. Ihan samalla tavalla muut tallit saavat käyttää oman pääpaikkansa teitä rajattomasti. Muuten testitpäivät on rajattu valmistajien sarjaan osallistuvilla talleilla 55 päivään vuodessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Päämaja siis jää Puuppolaan. Toyota saa käyttää Jyväskylän teitä testaamiseen rajattomasti vuoden aikana. Eipä tuosta muihin talleihin nähden ole hyötyä kuin Suomen ralliin. Ihan samalla tavalla muut tallit saavat käyttää oman pääpaikkansa teitä rajattomasti. Muuten testitpäivät on rajattu valmistajien sarjaan osallistuvilla talleilla 55 päivään vuodessa.

Voisin tietysti väittää että jotain hyötyä on myös Ruotsin ralliin testaamisessa talvisin, ainakin jos talvet täällä ja siellä ovat lumiolosuhteet samankaltaiset. Ja ainakin yhteen ralliin saatava etulyöntiasema voi osoittautua kultaakin kalliimmaksi, ainakin näissä tapauksissa kun tekniset säännöt elävät.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ja ainakin yhteen ralliin saatava etulyöntiasema voi osoittautua kultaakin kalliimmaksi, ainakin näissä tapauksissa kun tekniset säännöt elävät.

Ja muutko eivät sitä saa? M-Sport Walesiin, Hyundai Saksaan ja Citroen Ranskaan?

Suomalainen media jaksaa tottakai ylikorostaa ja hehkuttaa kaikkea Toyotan tekemistä, faktoista niin välittämättä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Meeke sitten heti yleisöpätkällä päätti vetää autonsa paskaksi.

Oivoi. Sääliksi käy, kun on kuitenkin parhaimmillaan todella nopea ja tyyppinä varsin sympaattinen. Eiköhän se ala olemaan sitten siinä ne WRC:n ajelut Meeken osalta. Ikääkin on jo aika paljon ja Ogieria huhuillaan jo Citroenille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meeke sitten heti yleisöpätkällä päätti vetää autonsa paskaksi.

Oivoi. Sääliksi käy, kun on kuitenkin parhaimmillaan todella nopea ja tyyppinä varsin sympaattinen. Eiköhän se ala olemaan sitten siinä ne WRC:n ajelut Meeken osalta. Ikääkin on jo aika paljon ja Ogieria huhuillaan jo Citroenille.

Aika katastrofaalinen kämmi vetää siihen betoniporsaaseen.... Mutta hei Saksalaiset näytti miten tehottomasti voidaan siirtää yksi auto pois. Toivottavasti FIA antaa vakavan huomautuksen järjestäjille. Noin 15 minuuttia meni hommaan jonka Suomalaiset katsojat olisivat tehneet alle minuutissa. Jos rakennetaan tuollaisia keinotekoisia ratoja jossa ajetaan betonilohkareiden välissä, pitää siellä olla aukkoja josta mahdolliset vaurioituneet autot saadaan hetkessä siirrettyä pois !
Vai kuvittelivatko järjestäjät että kukaan ei muka kolhi autoaan niihin betoniporsaisiin ?
Nyt saatiin hienosti se vartin tauko koko paskaan. Vitun amatöörit
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meeke sitten heti yleisöpätkällä päätti vetää autonsa paskaksi.

Oivoi. Sääliksi käy, kun on kuitenkin parhaimmillaan todella nopea ja tyyppinä varsin sympaattinen. Eiköhän se ala olemaan sitten siinä ne WRC:n ajelut Meeken osalta. Ikääkin on jo aika paljon ja Ogieria huhuillaan jo Citroenille.

Tuskin kokonaan ajelut on ohi vastahan mies voitti osakilpailunkin, mutta Citroenilla tuskin ensikaudella jatkaa. Toki paikat on tiukassa jos Loeb sattuisikin tekemään myös paluun. Lähinnä toki Ford taitaisi olla ainoa vaihtoehto.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Meeke sitten heti yleisöpätkällä päätti vetää autonsa paskaksi.

Oivoi. Sääliksi käy, kun on kuitenkin parhaimmillaan todella nopea ja tyyppinä varsin sympaattinen. Eiköhän se ala olemaan sitten siinä ne WRC:n ajelut Meeken osalta. Ikääkin on jo aika paljon ja Ogieria huhuillaan jo Citroenille.
Tuon kämmin lisäksi saattaa ralli jäädä kesken muutenkin, kun kartturin vaimo on viimeisillään raskaana sairaalassa. Jos synnytys alkaa, niin kartturi ryntää sinne ja kisa jää kesken.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sääliksi alkaa käydä kyllä jo Meekeä. Nopea ja todella sympaattinen kaveri mutta nyt taitaa olla itseluottamus niin pohjalukemissa että touhu on mennyt ihan samanlaiseksi kuin Latvalalla pahimpina päivinään. Yliyrittämistä, todella typeriä ja alokasmaisia virheitä ja kaikin puolin epävarmaa ajoa. Citikka on kyllä hoitanut kuljettajapolitiikkansa tällä kaudella niin vihkoon että nyt se ainoa kuljettaja joka on tuolla vaikeasti ajettavalla C3:lla edes jonkinlaiseen menestykseen pystynyt on aivan kuutamolla. Toki Meeke itse on se joka niitä virheitä on paljon tehnyt, mutta olisi Citikka tuon voinut paremminkin hoitaa koska Meeke kuitenkin oli ihan kärkivauhdissa kaikissa niissä kisoissa mitä ennen tuota hyllytystään ajoi ja osansa noihin Meeken lukuisiin ulosajoihin on ollut siinä että C3 on ilmeisen vaikea ajaa ja käytökseltään hermostunut auto. Tämänhän vahvisti myös Loeb testatessan autoa, että kuivalla asfaltilla auto käyttäytyy kuin rata-auto mutta märällä muuttuu heti todella levottomaksi.

Voi kyllä olla että Meeken on vaikea ensi kaudelle löytää ajopaikkaa, kuljettajista kun on muutenkin jo tunkua aika reippaasti. Citikka on ilmeisesti halukas tuomaan Loebin takaisin ainakin muutamaan kisaan (Lefevbren tilalle?) ja voi olla että jos Mikkelsen pystyy nyt hyvään suoritukseen niin hänkin on tyrkyllä yhteen autoon. Ogierin Citroen-paluuseen en kyllä usko koska Ogier halunnee voittaja-auton ja toisaalta on käsittääkseni aika hyvin poltellut siltoja Citroenin suuntaan. Ogierillakin on sikäli mielenkiintoinen tilanne että Toyotalle ei taida olla mitään asiaa koska Tommi hakee tiimiin hyvää harmoniaa eikä halua egoilijoita, Hyundai on jo ilmoittanut että ei ole kiinnostunut Ogierista, ja Citikka taitaa olla myös pois luettu vaihtoehto. Joten käytännössä Ogierin vaihtoehdoksi jää jatko M-Sportilla/Fordilla. Mutta jos Ford ei lähde tehtaana mukaan niin M-Sportilla tulee olemaan vaikeuksia riittävän budjetin kokoon raapimisessa, ja saattaa käydä niin että Fordit jää altavastaajiksi näitä "oikeita" tehdastiimejä vastaan, joten haluaako Ogier jäädä jos tietää että hänellä ei ole paras kalusto käytössä? Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty myös tätä "sheikkirahoitteista" tiimiä jossa autona olisi Volkkarin Polot, mutta siinäkin on monta kysymysmerkkiä ilmassa. Pärjääkö noilla vuoden vanhoilla Poloilla enää, ja onko tuollainen ilman tehtaan tukea toimiva yksityistiimi sitten yhtään parempi vaihtoehto kuin kokenut M-Sport? Sinänsä kyllä olisi ihan hyvä juttu jos WRC-autoja saataisiin lisää joten sikäli tuo yksityinen Volkkaritiimi olisi hyvä asia. En vaan kyllä jaksa uskoa tuohon tiimiin, koska helpommallahan tuo sheikki tuntuisi pääsevän jos vaan pistäisi rahansa M-Sportin taakse. Eli jääköhän Ogierille muita vaihtoehtoja kuin välivuosi/lopettaminen tai sitten jatko Fordilla.

Olisikohan ensi kauden tiimit sitten jotakin tällaista:

Toyota
Latvala, Tänak, Lappi

Hyundai
Neuville, Paddon, Sordo

Citroen
Mikkelsen, Breen, Loeb (Lefevbre / Al Qassimi)

Ford/M-Sport
Ogier, Evans, Suninen
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tässä ehkäpä kaikki oleellinen Meeken tilanteesta:

FRI 11:29 - SS3: MIKKELSENThird quickest here puts him second overall. "We are pushing hard and taking risks but we have to. There is so much gravel on the roads here and I'm trying to limit the lime loss. I like this stage. The car is really, really nice."

FRI 11:27 - SS3: MEEKESlowest through so far. "I felt a bit uncomfortable with the tyre choices. Humid in parts, wet under the trees. Difficult to find a rhythm."

Kyseiset kommentit lainattu suoraan WRC:n live textistä EK 3:n maalista.

Meekellä rytmi täysin kadoksissa ja tallikaveri Mikkelsen kehuu auton taivaisiin.
 

Vatso

Jäsen
No, Mikkelsen ajaa kauhealla riskillä ja työpaikan puolesta, Meeke taas pelkää työpaikkansa menettämistä ja ulosajoa, kommentit aika hyvin peilaavat tuohon. Kai se on jo aikaisemminkin todettu, että kyllä se Citikka ihan nopea on, mutta vaan sen verran hankala ajettava, että huippuvauhtia ajamalla ruutulipun näkeminen on ollut vähän arpapeliä.

Katsotaan pääseekö Mikkelsen tuota vauhtia maaliin saakka ja onko se sittenkin vain kuskista ja kuskin korvavälistä kiinni.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jäätävä pohja-aika Mikkelsenille nelospätkällä!

Sordo näköjään jäänyt matkan varrella ja varmaan jo puolet kuskeista on ottanut jonkinlaista osumaa, isompaa tai pienempää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylläpä alkoi nyt Latvalaa vastustella hyvän alkukauden jälkeen. Vitospätkällä melkein puolitoista minuuttia takkiin. eWRC.com tarjoaa tällaista selitystä: "His car's engine is making a funny noise and appears to have no power at the start. He has a small off in the stage later on."

Eli ilmeisesti moottoriongelmaa tai jotain muuta teknistä murhetta ja onko käynyt pätkällä vähän ulkoilemassakin?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpä alkoi nyt Latvalaa vastustella hyvän alkukauden jälkeen. Vitospätkällä melkein puolitoista minuuttia takkiin. eWRC.com tarjoaa tällaista selitystä: "His car's engine is making a funny noise and appears to have no power at the start. He has a small off in the stage later on."

Eli ilmeisesti moottoriongelmaa tai jotain muuta teknistä murhetta ja onko käynyt pätkällä vähän ulkoilemassakin?

Joo ja Lappi ajoi sitten ulos, ei oikein hyvin ole ralli Toyotalla alkanut. Tuntuu tekniikan kanssa olevan vielä aika paljon tekemistä ja jos ei sitten tekniikka petä niin kuskit.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo ja Lappi ajoi sitten ulos, ei oikein hyvin ole ralli Toyotalla alkanut. Tuntuu tekniikan kanssa olevan vielä aika paljon tekemistä ja jos ei sitten tekniikka petä niin kuskit.

Hieman helpohko toi Lapin ulosajo... Keli kyllä oli haastava ja EP tuli vähän liian kovaa. Pistäisin ns. kokemattomuuden piikkiin noissa keliolosuhteissa...

linkki youtube
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieman helpohko toi Lapin ulosajo... Keli kyllä oli haastava ja EP tuli vähän liian kovaa. Pistäisin ns. kokemattomuuden piikkiin noissa keliolosuhteissa...

linkki youtube

Huonoa tuuriakin taisi olla kun ei kova osuma, Ogierilla olisi mennyt vastaavassa 5 sekunttia hukkaan. Kyllähän Lappikin vielä oppirahoja makselee, aika kovat ylistykset Suomen rallin jälkeen ja tulevaksi mestariksi moni nostamassa, vielä näyttäisi että matkaa on. Toki kaikille aina sattuu ja tapahtuu. Hänniseltä muuten alkukauden mokailun jälkeen alkanut varmuutta löytyä, toki vauhtia ei niinkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuollaisia lipsahduksia näytti sattuvan melkein kaikille avauspäivänä, ilmeisesti tuo tielle noussut muta teki asfaltin niin liukkaaksi että kaikilla oli todella suuria vaikeuksia saada ajettua pätkiä virheettömästi läpi. Esim. johdossa ajava Tänak kävi yhdessä vaiheessa todella syvällä ojan pohjalla mutta onnistui nousemaan sieltä ylös ilman sen suurempaa aikamenetystä, Neuvillella taisi olla useampikin lipsahdus ja Ogierkin pyörähti päivän päätöspätkällä ja taisi jossakin vaiheessa aiemminkin käydä vähän viinitarhojen puolella. Harmi vaan että Lapilla virhe sattui tuollaisessa paikassa että vastassa oli kivimuuri, se ei anna yhtään anteeksi kun taas ojan pohjalta tai viinitarhasta pääsee vielä yleensä kapuamaan takaisin tielle. Tuolta videolta näkee kyllä että aika kelkkana tulee Lappi suoraan tuohon muuriin vaikka sinänsä ei näytä mitenkään ylikovaa tulevankaan. Mutta tuollaisessa kelissä noilla teillä ei tarvitse olla kovin paljoa liikaa vauhtia niin se kostautuu. Osittain Lapin kokemattomuutta, osittain huonoa tuuria. Shit happens.

EDIT: Tästä kuvakulmasta ei ihan saa parasta kuvaa miten syvällä ojassa Tänak kävi, jossakin näin edestäpäin otetun kuvan missä näkyi vaan vähän Fiestan etuspoileria tien reunassa: Ott Tänak close call at ADAC rallye
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotat ainakin aamun erikoiskokeilla ihan hyvässä vauhdissa, toivottavasti lupaa hyvää Powerille, toki säästeleekö sitten muut renkaita vaikea sanoa, mutta Hännisellä taas pohjat ja nyt edellisellä ajoi Lappi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänakille hieno voitto Saksan asfaltilta. Pääsi tuo Tänakin vauhti kyllä yllättämään ja pirun kova ja viihdyttävä kuski on virolainen.
Mikkelseniltä myös hieno ralli ja toinen sija, joten eiköhän ensi kaudella jonkinlaista tallipaikkaa kyllä tule saataville herralle. Meeke varmaan liipaisemalla Citroenilla ainakin.

Hänniseltä myös hyvä ralli ja neljäs sija. Taitaa kuitenkin olla Hännisen kannalta vähän liian myöhään nämä muutamat hyvät rallit tässä ja eiköhän ensi kaudelle ole Toyotalla jo muita kuljettajia mielessä.

Harmittavasti Neuville veti sitten nollakisan tähän väliin, kun ei tullut edes Super Stagelta pisteen pistettä. Nyt pääsi taas Ogier vähän karkuun sarjassa.

Harmittaa kyllä Latvalan puolesta, kun kolmas ralli putkeen auto pettää alta. Nyt sentään matka jatkui, mutta voi vain miettiä missä oltaisiin jos noista parista rallista olisi vaikka voitto tullut. Helposti sellainen reilu 50 pistettäkin voisi olla nyt enemmän ilman ongelmia ja MM-taisto Latvalankin osalta vielä mahdollista.
Mutta jos ja jos, tekniikka kuuluu osaksi autourheilua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös