Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 550
  • 15 014

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Timo Jouhki jutteli myös että Suniselle ollaan järjestelemässä täyttä ohjelmaa WRC-Fordilla ensi kaudelle. Wilson on kuulemma kiinnostunut ajattamaan Sunista ensi kaudella ja kuulosti vähän siltä että kun vaan rahoitus saadaan kasaan niin tuo myös toteutuu. Tämä kyllä ehkä vähän puhuu sen puolesta että sekä Tänak että Ogier olisivat lähdössä muualle ja Wilsonin vuokraamo menisi ensi kauden vähän säästöbudjetilla ainakin kuljettajien suhteen, ja kuljettajina olisi Evans, Suninen ja joku kolmas hyvin pitkälti omalla rahoituksella ajava (Camilli? Tidemand?).

Näitä huhuja kun yhdistelee niin menisiköhän ensi kauden tiimit jotenkin näin?
Hyundai: Neuville, Mikkelsen, Sordo/Paddon
Toyota: Latvala, Tänak, Lappi (Hänninen)
Citroen: Ogier, Meeke, Breen/Loeb/Lefevbre/Al Qassimi
Ford: Evans, Suninen, Camilli (Östberg joka edelleen jatkaa omalla tiimillä)

Mahdollisista neljänsistä autoistakin on ollut puhetta joten silloin mahdollisesti Hänninen voisi saada jatkoa Tommin tiimissä ja Citroenin ei tarvitsisi ihan niin paljon kierrättää tuota porukkaa. Ja Hyundaillakin Sordo ja Paddon saisivat molemmat vähän enemmän kisoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Timo Jouhki jutteli myös että Suniselle ollaan järjestelemässä täyttä ohjelmaa WRC-Fordilla ensi kaudelle. Wilson on kuulemma kiinnostunut ajattamaan Sunista ensi kaudella ja kuulosti vähän siltä että kun vaan rahoitus saadaan kasaan niin tuo myös toteutuu. Tämä kyllä ehkä vähän puhuu sen puolesta että sekä Tänak että Ogier olisivat lähdössä muualle ja Wilsonin vuokraamo menisi ensi kauden vähän säästöbudjetilla ainakin kuljettajien suhteen, ja kuljettajina olisi Evans, Suninen ja joku kolmas hyvin pitkälti omalla rahoituksella ajava (Camilli? Tidemand?).

Näitä huhuja kun yhdistelee niin menisiköhän ensi kauden tiimit jotenkin näin?
Hyundai: Neuville, Mikkelsen, Sordo/Paddon
Toyota: Latvala, Tänak, Lappi (Hänninen)
Citroen: Ogier, Meeke, Breen/Loeb/Lefevbre/Al Qassimi
Ford: Evans, Suninen, Camilli (Östberg joka edelleen jatkaa omalla tiimillä)

Mahdollisista neljänsistä autoistakin on ollut puhetta joten silloin mahdollisesti Hänninen voisi saada jatkoa Tommin tiimissä ja Citroenin ei tarvitsisi ihan niin paljon kierrättää tuota porukkaa. Ja Hyundaillakin Sordo ja Paddon saisivat molemmat vähän enemmän kisoja.
Voihan se olla, että kolmas kuski olisi ns vaihtuva nuori lupaus ja osan kisoista ajaisi Kalle Rovanperä. Jos neljäs auto tulee, niin sitten sinne voisi mennä ajelemaan kolmanneksi juurikiin Camilli tai Tidemand ja neljättä vuorottelisi joitain kuskeja. Mene ja tiedä, en tiedä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla, että kolmas kuski olisi ns vaihtuva nuori lupaus ja osan kisoista ajaisi Kalle Rovanperä...
Mun mielestä tässä tulee säännöt vastaan... Eli käsittääkseni tänä vuonna tullut "superlisenssi" ei mahdollista vielä Kallen ajamista WRC kalustolla ainakaan heti alku kaudesta... Pitää olla riittävästi WRC2 kokemusta ennenkuin saa ajaa nyky WRC:llä... Korkeintaan yksittäisissä kisoissa loppukaudesta...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minäkin luulen, että jos Kalle Rovanperä ensi kaudella kisatilanteessa WRC-auton puikoissa nähdään niin se on ihan loppukaudesta jossakin yksittäisessä kisassa. Eiköhän M-Sport halua vaan Kallelle nyt mahdollisimman paljon kovatasoisia kisoja WRC2-autolla ja sitten ehkä vuoden päästä "isojen poikien luokkaan". Ei tuonne WRC-puolelle kannata liikaa kiirehtiä, Kallella on kyllä aikaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeisimpien saksalaishuhujen mukaan saattaa käydä niinkin haasusti että tuleva haklitseva mestari (?) jää kokonaan ilman autoa ensi kaudella. Toyotalla ja Hyundailla on mieleisensä tiimit kasassa eivätkä ilmeisesti halua lähteä niitä rikkomaan, Ford/M-Sport on edelleen jäämässä ilman tehtaan tukea joten raha Ogierin palkkaamiseen on tiukassa ja toisaalta Ogier ei halua itse jatkaa jos tehdaa ei lähde mukaan. Ja ilmeisesti Ogier ei ole oikein syttynyt Citroeninkaan kosiskeluihin, en tiedä mikä siinä sitten hiertänee (auton ongelmat? Loebin huhuttu paluu?, henkilökemiat?).

Saa toki Ogier itseäänkin syyttää jos ei autoa ensi kaudelle löydy. Vaikka kyseessä eittämättä porukan kovin ajomies niin on myös käsittääkseni aika vaikean tyypin maineessa. Eikä varmasti suostu myöskään ajamaan kovin halvalla.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Viimeisimpien saksalaishuhujen mukaan saattaa käydä niinkin haasusti että tuleva haklitseva mestari (?) jää kokonaan ilman autoa ensi kaudella.

Saa toki Ogier itseäänkin syyttää jos ei autoa ensi kaudelle löydy. Vaikka kyseessä eittämättä porukan kovin ajomies niin on myös käsittääkseni aika vaikean tyypin maineessa. Eikä varmasti suostu myöskään ajamaan kovin halvalla.

Ei tosiaankaan ole kyllä tästä kyse. Ogier on siinä tilanteessa, että voi vapaasti valita mihin haluaa ja mitä haluaa tehdä. Jos haluaa jatkaa, auto varmasti löytyy. Jos ei sopivaa paikkaa löydy, on ihan varmasti valmis lopettamaan uransa ja keskittymään jatkossa perhe-elämään vaimonsa ja lapsensa kanssa. Mielestäni tämä on tällä hetkellä jopa todennäköisin vaihtoehto, jos Ford ei ralliin palaa. Ajaa myös tällä kaudella kykyihinsä ja näyttöihinsä nähden suhteellisen halvalla, joten rahalla itse Ogierin palkaan suhteen ei ole kyllä asian kanssa hirveästi tekemistä.

Ja tuo vaikean tyypin maineessa on kyllä suomalaisen median luomaa illuusiota suomalaisille rallifaneille, kun Oja-Matti ei pärjääkään. Todella mukava ihminen. Voittaja on tietysti aina voittaja ja Ogierin voitontahdolla ja tuossa roolissa osaa (ja näytöillään pystyy) myös vaatimaan ihmisiltä ja tallilta enemmän.

Mikäs Toyotalla muuten on tilanne? Eivät halua edes ottaa Ogieria, ettei Latvalan kupoli mene taas jumiin?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mikäs Toyotalla muuten on tilanne? Eivät halua edes ottaa Ogieria, ettei Latvalan kupoli mene taas jumiin?

Colin Clarkin valistuneiden arvailujen mukaan Citroen ja Ford ovat Ogierin todelliset vaihtoehdot. Toyota haluaa Tänakin ja Clarkin mukaan hänen erittäin luottevana pitämän lähteensä mukaisesti sinne virolainen on myös menossa. Oman arvailuni mukaisesti Ogier olisi nyt hinta/laatu-suhteeltaan huomattavasti huonompi vaihtoehto. Clark taas pitää Tänakin mahdollista Toyotalle siirtymistä hyvin riskaabelina Toyotan tekniikkaongelmien vuoksi. Tänak haluaa maailmanmestariauton ja Clarkin mukaan turvallisin vaihtoehto olisi jatkaa M-Sportilla. Toyota ehkä on kuitenkin onnistunut vakuuttamaan Tänakin siitä, että resursseja on riittävästi ongelmien ratkomiseen ja auto on ensi vuonna sekä luotettava, että nopea. Clark myös mietti, että tulisiko Tänak olemaan kuitenkin Toyotalla "se ulkomaalainen", eikä pääsisi suomalaisten kanssa sosiaalisessa ympäristössä samaan asemaan.

Kannattaa somessa tutustua noihin Clarkin Kitchen Table Talkeihin. Ovat hyvin mielenkiintoista kuunneltavaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

scholl

Jäsen
Tänakia pidettiin jo Jyväskylän suurajojen aikaan Toyotan ensikauden kuskina. Minusta hyvä kaappaus, sillä mies on nopea kuin mikä. Ennakolta tuntuu vahvalta kolmikolta ja Tänak voi olla heistä jopa se paras kuljettaja tällä hetkellä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänakia pidettiin jo Jyväskylän suurajojen aikaan Toyotan ensikauden kuskina. Minusta hyvä kaappaus, sillä mies on nopea kuin mikä. Ennakolta tuntuu vahvalta kolmikolta ja Tänak voi olla heistä jopa se paras kuljettaja tällä hetkellä.

Siinä sit testataan taas Jari-Matin kasetin kestävyyttä mikäli tai kun Tänäkki osoittautuu nopeaksi ?
Viime kaudet on vaan osoittaneet että se kasetti ei aina ole kestänyt ?
 

scholl

Jäsen
Siinä sit testataan taas Jari-Matin kasetin kestävyyttä mikäli tai kun Tänäkki osoittautuu nopeaksi ?
Viime kaudet on vaan osoittaneet että se kasetti ei aina ole kestänyt ?

on se niinkin, mutta tilanne Folkkari-aikoihin verrattuna on hänelle suhteessa parempi. Silloin hän tuli talliin, jossa oli jo Ogier ja joka oli jo nopea. Kun ei pärjännyt, alkoi ottaa mallia ranskalaisesta, eikä pärjännyt silti, kun se, mitä Ogier teki, ei ehkä sopinut itselle. Se söi itseluottamuksen. Nyt hän tuli Toyotalle, jossa oli uusi talli ja uusi auto. Hän pääsi itse merkittävästi vaikuttamaan siihen, että autosta tuli nopea ja varmasti myös siihen, että se on omaan ajotyyliin hyvin sopiva eli hänen itseluottamuksensa tuota kautta pitäisi olla hyvä.

Toki Latvala on aina tehnyt paljon ajovirheitäkin yliyrittämisen vuoksi, mutta toisaalta tänä vuonna hänellä on ollut myös valtavasti epäonnea. Eli suoraan ei voida päätellä, mikä tilanne tulee olemaan ensi vuonna. Jos käy niinkuin tänä vuonna, että paljon voitetaan ristiin ja moni kuski menestyy suht tasaväkisesti, niin tilanne luultavasti sopii hänelle hyvin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Niin se vaan piti kutinsa se Colin Clarkin tieto. Tämä on Toyotan kilpailukyvylle hieno asia, kun saavat tämän hetken ehkä nopeimman kuljettajan. Toivottavasti Toyota saa luotettavuuden kuntoon ja Ott, J-M ja EP pystyisivät kaikki skabaamaan voitoista ensi kaudella joka kisassa. Evans ja Suninen lienevät nyt varmuudella ensi kauden kisakuskeja M-Sportilla. Kolmas sitten Ogier, Breen tai Tidemand jos pitää ehdokkaat nimetä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin se vaan piti kutinsa se Colin Clarkin tieto. Tämä on Toyotan kilpailukyvylle hieno asia, kun saavat tämän hetken ehkä nopeimman kuljettajan. Toivottavasti Toyota saa luotettavuuden kuntoon ja Ott, J-M ja EP pystyisivät kaikki skabaamaan voitoista ensi kaudella joka kisassa. Evans ja Suninen lienevät nyt varmuudella ensi kauden kisakuskeja M-Sportilla. Kolmas sitten Ogier, Breen tai Tidemand jos pitää ehdokkaat nimetä.

Lieneeköhän Neuville viellä yksi vaihtoehto M-sportille?, riippuu hieman mihin Ogier päättyy lopulta. Onhan tuo hieman outo tilanne että M-sportilla on mestariauto käsillä, mutta kuskit menee muihin autoihin. Tietenkin monesti raha ratkaisee ja Tänäk varmasti sai aika hyvän rahallisen tarjouksen. Suomalaisittain kuitenkin hyvä tilanne jos Suninen saa mahdollisuuden tämän siiron myötä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lieneeköhän Neuville viellä yksi vaihtoehto M-sportille?, riippuu hieman mihin Ogier päättyy lopulta. Onhan tuo hieman outo tilanne että M-sportilla on mestariauto käsillä, mutta kuskit menee muihin autoihin. Tietenkin monesti raha ratkaisee ja Tänäk varmasti sai aika hyvän rahallisen tarjouksen. Suomalaisittain kuitenkin hyvä tilanne jos Suninen saa mahdollisuuden tämän siiron myötä.

Neuville ei varmuudella lähde Hyundailta. Varmaan näiden muiden tallien varmin nimi. Eikä Neuville myöskään haluaisi lähteä M-Sportille vaikka talli päästäisiin. Budjetti näillä talleilla on kuitenkin aivan eri luokkaa. Jos Ogier päätyy Citroenille, niin melkein uskallan väittää, että Breen väistyy ja lähtee M-Sportille.
 

scholl

Jäsen
Tänakin sopimus tulee olemaan siinäkin mielessä fiksu, että tallihan siirtää toimintoja Viroon. Se voi tuoda maahan melkoista rallibuumia nyt.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kolmas sitten Ogier, Breen tai Tidemand jos pitää ehdokkaat nimetä.
Mihin jäi Eric Camilli? Tasollisesti hän ei tietenkään tuohon joukkoon kuuluisi, mutta fransmannilla on "muita avuja", jotka kiinnostavat Malcolmia.

Fordista puhuttaessa pitää myös muistaa tehdä ero DMACKin ja Michelin-varusteisen M-Sportin välillä. Siinä onkin sitten useita eri skenaarioita, jotka voivat toteutua. Esimerkiksi jos Ogier nyt saakin päähänsä jäädä M-Sportille, niin Evans jatkaa DMACKilla, koska M-Sport tarvitsee maksavan asiakkaan a la Suninen/Camilli/Tidemand.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Colin Clarkin valistuneiden arvailujen mukaan Citroen ja Ford ovat Ogierin todelliset vaihtoehdot. Toyota haluaa Tänakin ja Clarkin mukaan hänen erittäin luottevana pitämän lähteensä mukaisesti sinne virolainen on myös menossa. Oman arvailuni mukaisesti Ogier olisi nyt hinta/laatu-suhteeltaan huomattavasti huonompi vaihtoehto.

Tämä arvailuni ilmeisesti piti kutinsa, sillä Mäkisen mukaan Ogier oli halukas Toyotalle, mutta Toyota päätyi Tänakiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No niinhän siinä sitten "kävi" et Ogier varmisti Walesissa uransa maailman mestaruuden numero 5 ! Olihan se aika selvää tai no selvää ja selvää, että kaveri vie mestaruuden. Yksi kisa nyt on tietenkin vielä ajamatta, mutta aika pienellä voittomäärällä ( tällä hetkellä 2 ) irtosi mestaruus ! Ogier ajoi vaan kuten mestarin kuuluukin, tasaisesti ja otti ne varmat pisteet jos vauhti ei riittänyt ? 9 palkintopalli sijaa kertovat aika paljon...
Neuville taisi kauden alussa vähän koheltaa ja tuossa loppu kaudesta parit 0 pisteen kisat sinetöivät tilanteen, voitti kuitenkin 3 kisaa ( tähän mennessä )
MM-sarja sai pari uutta voittajaakin mikä tekee kyllä lajille hyvää ensi kautta ajatellen. Tällä kaudella 7 eri osakilpailu voittajaa. Ei ihan hetkeen ole ollut ?
Ja hei edellinen maailman mestari Fordilla: Ari Vatanen 1981 ?
Vielä kun Toyota saa tekniikkaongelmat ratkaistua niin ensi kausi taitaa olla mielenkiintoinen. Tänäkki tulee ihan takuulla antamaan mm. Latvalalle paineita, siinä sitten nähdään kestääkö Jaanan kasetti ( taaskaan ) ?

tuossa vielä WRC.com sivun linkki mm-sarjan pisteisiin
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ja hei edellinen maailman mestari Fordilla: Ari Vatanen 1981 ?
No näinhän se on. Paljon on vettä virrannut Thames-joesta sitten edellisen Ford-kuskin ajaman mestaruuden.

****

Suomi-pojilla hieman huonoa tuuriakin tekniikan suhteen. Odotukset olivat korkeammalla kuin nyt saatiin, mutta monella oli kokemuskin aika pientä sumujen saarilta. Fordin pitää löytää nopeasti ratkaisu, miten R5:n ohjaustehostimen murheet ratkaistaan. Hyvä ja nopea auto, mutta liian raskas kääntää ilman tehostinta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fordin pitää löytää nopeasti ratkaisu, miten R5:n ohjaustehostimen murheet ratkaistaan. Hyvä ja nopea auto, mutta liian raskas kääntää ilman tehostinta.
Se on monimutkainen juttu koska luokittelumääräykset sanoo että X% R5-autosta pitää olla ns. vakio-osia eli suoraan kaupasta hankittavia. Näitä Fiestassa on mm. laturi ja juuri ohjaustehostin. Sen korvaaminen jollain toisella on vaikea homma. Helppoa se olisi jos sen saisi tehdä billettinä mutta toimivan vakiotehostimen löytäminen ja sen luokitteleminen ko. autoon on aikamoinen työmaa. Siitä kertoo sekin että noita ohjaustehostin ongelmia on ollut koko auton olemassaolon ajan. Jos se homma olisi helposti korjattavissa niin se olisi tehty jo...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos se homma olisi helposti korjattavissa niin se olisi tehty jo...
Tiedän. Lähinnä tuossa menin jo ajassa eteenpäin, ja mietin mitä luokitusmuutoksia autoihin voidaan tehdä kun vuosi vaihtuu.

Australiassa Kalle ajaa samalla tai ainakin samanlaisella tehostimella kuin tänäänkin, mutta mikä tehostin Fordin R5-autoissa on ensi vuoden alusta lukien?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös