Kyllä minä nostan noille kannattajille hattua ja korkealle. Antavat kuitenkin todella monille mahdollisuuden jatkaa kisaa, sillä ei autokunta kaksin noita tuolta saa tielle. En ymmärrä heidän arvosteluaan millään lailla.
Pari vuotta oli taukoa ja tänä vuonna olin päättänyt jo hyvissä ajoin, että mikään ei estä minun ralliviikonloppuani toteutumasta. Joskus kahdeksan vuotta sitten puolestaan on viimeksi menty niin tosissaan, että on pätkän varrella yövyttykin ja kyllä se täytyy käytännöksi ottaa taas jatkossakin. Lisääntyvät kustannukset ovat niin minimaaliset. Torstain Harjulle tuli Turusta vähän hoppu, kun vielä torstaina iltapäivällä puuhasin kaverin muuttoa Turun päässä. Hyvin kuitenkin ennätti. Perjantaina ohjelmassa oli Jukojärvi1, Urria2, Lankamaa ja lopuksi Harju. Itselläkin oli "ohjaamo täynnä käsiä" kun Jyväskylässä huomasin ennen Harjua, että passi on kaulasta kadonnut. Lyhyen ynnäilyn päätteeksi oli helpohkoa todeta, että taisi lähteä pitkähihaista kävellessä riisuessa ja pudota Lankamaan metsään huomaamatta. Onneksi melko pienellä vaivalla järjestyi kolme eri passia lainaan, ensin Harjulle, sitten lauantaiksi ja vielä sunnuntaita varten. Köyhän budjetti ei olisi kestänyt millään uutta passia, joten vitutus oli melko suuri hetkellisesti. Ja olin vielä selvinpäin.
Lauantain ohjelmassa oli Pihlajakoski, Ouninpohja1:n vetomiehet ja kakkonen ja Päijälä2. Sunnuntaiksi mentiinkin Lempäälle.
Kaikki paikkavalinnat onnistuivat erinomaisesti, oikeastaan vain Lankamaan risteys oli paikka joka ei ollut niin näyttävä. Henkilökohtaisen kokemuksen kautta ehdottomasti yksi kaikkien aikojen ralleista. Suomalaisten menestyksen lisäksi oli mahtava seurata varsinkin Evansin puristusta la-su ja Östberg nyt on ajotyylinsä kautta oma ylivoimainen suosikkini ulkomaisista kuskeista. Ei jätä koskaan kylmäksi, vaan takuuvarmaa viihdettä on aina luvassa jos nyt ei ihan suoralla ole katsomassa.
Riku Tahko ennakoi Kylkimyyry-ohjelmassa, että Hyundait eivät tule pärjäämään Jyväskylässä tänne sopimattomien iskareiden vuoksi. Etukäteen mietin, että Neuville on varmaan siltikin voittotaistelussa mukana kun on niin nopea kuljettaja myös soralla. Etukäteen voittamaan kykenevien kuskien joukossa oli 6-7 nimeä vähän arvioijasta riippuen. Ogier ja Tänak suurimmista nimistä nyt putosivat jo siellä Jukojärvellä voittotaistelusta, mutta uusia nopeita kuskia ennakoitujen tilalle tuli. Kukaan ei varmasti osannut aavistaa Sunisen ja Hännisen ajavan noin kovaa. Lappi ja Evans olivat suurimmat mustat hevoset tähän kisaan tullessa, joten heidän pärjäämisensä ei valtava yllätys ollut, joskin sijoitukset olivat pykälää tai kahta korkeammalla kuin useimmat uskalsivat odottaa.
Perjantaina sitä harhautti itseään erityisesti Sunisen ja Hännisen kohdalla, kun rupesi olemaan kolmois- ja neloisjohtoa, että sieltä edestä on pudonnut nimiä. Tosiasiassa kun rupesi miettimään ihan tosissaan, niin Lapin ja Latvalan kyytiin ei olisi kukaan ehtinyt, ei millään. Suninenkin ajoi huikean kovaa ja vaikka Ogier, Tänak ja Paddon olisivatkin olleet mukana, olisi kolmoisjohto ollut ihan mahdollinen tuolla Sunisen vauhdilla. Harmittavasti teki kaksi isoa virhettä, jotka lopulta veivät kakkossijan. Onneksi Lempään tärskyssä oli tuuria mukana, ettei matka jäänyt kesken kuitenkaan.
Mitä tästä jää käteen? Hurjat näytöt nuorilta suomalaisilta ja monien menetettyä usko tulevaisuuden näkymiin kotimaisittain, on usko palautettu nyt. Lappi on huippunopea kuljettaja jo nyt, ja Suninen on tulossa ehkä jopa nopeammaksi. Parin seuraavan vuoden aikana kuvioihin tulee vielä Rovanperä. Juuri nyt kaikki näyttää erittäin hyvältä.
Sunisen vauhtia toisessa WRC-kisassaan voi pitää käsittämättömänä sillä kun verrataan Lappiin, niin yksi fakta unohtuu. Lapilla on enemmän nelivetovuosia, kuin Suninen on ajanut rallia. Miettikääpä sitä.
Vuoden kohokohta takana ja nyt odotellaan vuosi ja odotellessa tehdään jotain vähemmän merkittävää ajan tappamiseksi.