Ralliketju

  • 1 834 999
  • 14 800

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Onko muuten Räikkönen aloittanut tämän "suomalaisen perinteen", että ensin otetaan itse huikkaa? Vai oliko jo joku aiemmin?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Meneepäs jännäksi mestaruustaistelu, kun Ogier ja Neuville ovat tasapisteissä. Kannatan avoimesti Neuvilleä, ranskalaiset ovat voittaneet jo tarpeeksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Onko muuten Räikkönen aloittanut tämän "suomalaisen perinteen", että ensin otetaan itse huikkaa? Vai oliko jo joku aiemmin?
Äkkiseltään heittäisin että joo, en muista ainakaan että rallin puolelta olisi tuosta nähty eikä myöskään formuloissa Häkkisen toimesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomeen toinenkin voitto, kun Huttunen vei WRC2-luokan uransa toisessa(!) nelivetorallissa. Yleiskilpailussakin hieno 11. sija.

Vähän harmittaa Sunisen ja Hännisen puolesta että Evans pääsi ohi pienten virheiden takia, ja tietenkin tuo Latvalan keskeytys, mutta oli tämä silti suomalaisittain kyllä komeaa katsottavaa.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Mulla taas muistikuva et Juha Darra olis ollut eka joka otti ensin huikkaa, voin olla väärässäkin
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuota en muistanutkaan, jotenkin olisin heittänyt selostajaksi Tapio Suomisen tai vastaavan. Taidan sekoittaa siihen kun Tapsa oli aina rallilähetyksissä Ylellä mukana.
Taisi olla suurinpiirtein ainoa kerta, kun Mertaranta moottoriurheilua selosti. Piakkoin 1999 kesän jälkeenhän Mertaranta lähti kävelemään Yleltä, kunnes sai neuvoteltua suuren suosionsa ansioista Ylen oloissa ainutlaatuisen sopimuksen, jonka nojalla hän selosti mitä halusi ja pääsi tekemään muitakin TV-töitä, kuten Se on siinä -ohjelmaa.

Suominen oli hyvä toimittaja näissä hommissa, samoin Terva-aho. Vaan Erkki Vanhanen on ykkönen, aina ja ikuisesti.

Maailman paras ralli oli sitten myös yllättävin, sillä Lappi-Evans-Hänninen-Suninen-Breen -riviin ei varmasti uskonut yhtään kukaan. Mutta hienoa, että vaihtelua tapahtuu, ja muutoinkin upea kausi saa lisäväriä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Vähän Ruuskanen-Pitkämäki-Etelätalo -fiilis tästä jäi, mutta aivan sama. Kolmikosta Lappi&Suninen&Rovanperä ainakin yksi on maailmanmestari viimeistään viiden vuoden sisään. Todella tervetullut asia ja bonarina se ettei tässä rallissa ulkomaalaiset tule tulevina vuosina kukkoilemaan kuin tuurilla.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Erittäin hieno suoritus Lapilta. Harmittaa tietenkin Latvalan epäonni. Oli ehkä loppupeleissä hitusen nopeampi vielä kuin Lappi. Hänninen täydensi hienosti Toyotan suoritusta kolmossijalla. Suninen ajoi myös hienon rallin ja ainoastaan pari virhettä tiputti miehen podiumilta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
.Oli voittanut Jyväskylän muistaakseni neljä ja viisi kertaa putkeen ennen sitä, mutta keskeytti sitten kärkipaikalta oliko avauspäinänä?

2001 oli tämä keskeytys avauspätkällä Valkolassa. -99 Tommi keskeytti Ouniin, varmaan aika lähelle niitä paikkoja mihin Latvala tänä vuonna.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
NESTE RALLY FINLAND 2017 I 15 CRASHES I SPECTATOR HEAD CAM

Samasta mutkasta, josta jo aiemmin linkkasin videota, kun paljon jengiä ajeli ulos.
Joku katsojista laittanut GoPron tai vastaavan päähänsä ja kuvaa tapahtumia, kun jengi ja itse menee auttamaan ulosajaneita.

Kuten jo moni asiasta kirjoittikin, niin onhan tuo sellaista hyväntuulisen junttimaista meininkiä. Oma taiteenlajinsa.

Jessus mitä touhua! Hirvittävä älämölö päällä koko ajan ja näytti sinne joku verevä leidikin hihnan varteen päätyneen. Olisi mielenkiintoista tietää, miten hyvin tämä "varoitusjärjestelmä" on koordinoitu. Kuson täytyy kuitenkin kulkea aika tehokkaasti melko pitkän matkan pätkää alkuun päin, että seuraavat tulijat ehtivät ja ymmärtävät reagoida vaaraan. Muuten saattaisi tulla todella ikävää jälkeä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olettaisin, että tuolla pusikoissa heiluu ihan jonkin verran sellaisia miehiä ja naisia, jotka käyvät katsomassa ralleja muutenkin. Siis kotimaisia ralleja. Toki Jyskälässä on muitakin. Mutta varsinkin näissä runkipaikoissa on ralleissa käyviä ja kaatoja metsästäviä, ja tällöin heillä on myös aika hyvin hommat hanskassa ja osaavat varoittaa ym. Sehän riippuu lopulta sitten kuskista, miten reagoi tien reunassa huitoviin katsojiin. Youtubesta voi katsoa, miten paljon kuskin äly vaikuttaa näissä tilanteissa. Esim. Duudsoni Jarpin tilanteessa seuraava tulee päälle ja muistaakseni tuollakin on varoitus hoidettuna. Pimeyden piikkiin. Eli ei se aina toimi, mutta en muista ainakaan Suomesta sellaista tilannetta, että päälle olisi tultu vakavin seurauksin. Jarpin tilanne siis tämän vuoden Arctic Lapland rallista
 
Viimeksi muokattu:

Katto

Jäsen
Esapekka Lappi kertoi Iltalehden mukaan kisan lehdistötilaisuudessa halunneen tappaa itsensä osuttuaan kiveen toiseksi viimeisellä ek:lla. Olikohan tuo hassu ajatus tullut rallienglannilla vai olikohan ihan suomeksi tuota pohtinut.
 

Outsider

Jäsen
Tommostahan toi katsojien toiminta on jokaisessa kylärallissakin Suomessa ja hyvä niin. Ei tää mitään formulaa ole missä voidaan raadot nostaa traktorilla sivuun. Useampaan kertaan on vuosien varrella muuten tullut kiukkuista palautetta meidän kuskeilta, kun jossain ulkomailla on jääty vähän kiinni ojaan ja siinä missä Suomessa matka olisi jatkunut muutamassa sekunnissa, niin paikalliset ovat ihmetelleen kädet taskussa ja raapineet muniaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa matka olisi jatkunut muutamassa sekunnissa, niin paikalliset ovat ihmetelleen kädet taskussa ja raapineet muniaan.
Ranskassa eräs kuski joutui keskeyttämään jäätyään pohjasta vähän ojan reunaan kiinni koska paikalla ollut järkkäri ei antanut yleisön tönäistä autoa liikkeelle... Ralli kuttuuri vähän erilaista...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Su jäi kuuntelematta ralliratioo, on kyllä pirskatin hyvin tehty ohjelma. Toki La iltapäivisin tahtoo loppua virta ja juttujen taso laskee, mutte sekin kuuluu ns asiaan. Voisivat järjestää pari mm-rallia enemmän täällä Suomessa per vuosi, kun on radiokin kunnossa...

Tommi Mäkinen on rallin Jean Todt ja Ross Brawn samaan aikaan ja Puuppola on Suomen Maranello.
Puuppolan paronin ryhmä vaikuttaa paljon enemmän yhteen hiileen puhaltavalta tiimiltä kuin noi F1-kyräilijät. Politiikka puuttuu...

Esapekka Lappi kertoi Iltalehden mukaan kisan lehdistötilaisuudessa halunneen tappaa itsensä osuttuaan kiveen toiseksi viimeisellä ek:lla. Olikohan tuo hassu ajatus tullut rallienglannilla vai olikohan ihan suomeksi tuota pohtinut.
Lappi vetää kyllä kovasti tunteella ja ei pelkää näyttää sitä. Hyvin jäi mieleen kommentti -ajettuaan pätkän 0,7 sek hitaammin kuin Latvala- että aika on paska eikä riitä mihinkään. Sit ku on nro 1, niin loistaa kuin naantalin aurinko. Sitä samaa sarjaa tuo tappopuhe, ei ole viitsinyt opetella rallijargonia ja avaa suunsa ja antaa tulla. Virkistävää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Puuppolan paronin ryhmä vaikuttaa paljon enemmän yhteen hiileen puhaltavalta tiimiltä kuin noi F1-kyräilijät. Politiikka puuttuu...
Kyllä mä äkkiseltään heittäisin että Todtin Ferrari-aikana osattiin kohtalaisen hyvin puhaltaa siihen yhteen hiileen. Aika ennen ja sen jälkeen onkin sitten vähän eri.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kyllä minä nostan noille kannattajille hattua ja korkealle. Antavat kuitenkin todella monille mahdollisuuden jatkaa kisaa, sillä ei autokunta kaksin noita tuolta saa tielle. En ymmärrä heidän arvosteluaan millään lailla.

Pari vuotta oli taukoa ja tänä vuonna olin päättänyt jo hyvissä ajoin, että mikään ei estä minun ralliviikonloppuani toteutumasta. Joskus kahdeksan vuotta sitten puolestaan on viimeksi menty niin tosissaan, että on pätkän varrella yövyttykin ja kyllä se täytyy käytännöksi ottaa taas jatkossakin. Lisääntyvät kustannukset ovat niin minimaaliset. Torstain Harjulle tuli Turusta vähän hoppu, kun vielä torstaina iltapäivällä puuhasin kaverin muuttoa Turun päässä. Hyvin kuitenkin ennätti. Perjantaina ohjelmassa oli Jukojärvi1, Urria2, Lankamaa ja lopuksi Harju. Itselläkin oli "ohjaamo täynnä käsiä" kun Jyväskylässä huomasin ennen Harjua, että passi on kaulasta kadonnut. Lyhyen ynnäilyn päätteeksi oli helpohkoa todeta, että taisi lähteä pitkähihaista kävellessä riisuessa ja pudota Lankamaan metsään huomaamatta. Onneksi melko pienellä vaivalla järjestyi kolme eri passia lainaan, ensin Harjulle, sitten lauantaiksi ja vielä sunnuntaita varten. Köyhän budjetti ei olisi kestänyt millään uutta passia, joten vitutus oli melko suuri hetkellisesti. Ja olin vielä selvinpäin.
Lauantain ohjelmassa oli Pihlajakoski, Ouninpohja1:n vetomiehet ja kakkonen ja Päijälä2. Sunnuntaiksi mentiinkin Lempäälle.

Kaikki paikkavalinnat onnistuivat erinomaisesti, oikeastaan vain Lankamaan risteys oli paikka joka ei ollut niin näyttävä. Henkilökohtaisen kokemuksen kautta ehdottomasti yksi kaikkien aikojen ralleista. Suomalaisten menestyksen lisäksi oli mahtava seurata varsinkin Evansin puristusta la-su ja Östberg nyt on ajotyylinsä kautta oma ylivoimainen suosikkini ulkomaisista kuskeista. Ei jätä koskaan kylmäksi, vaan takuuvarmaa viihdettä on aina luvassa jos nyt ei ihan suoralla ole katsomassa.

Riku Tahko ennakoi Kylkimyyry-ohjelmassa, että Hyundait eivät tule pärjäämään Jyväskylässä tänne sopimattomien iskareiden vuoksi. Etukäteen mietin, että Neuville on varmaan siltikin voittotaistelussa mukana kun on niin nopea kuljettaja myös soralla. Etukäteen voittamaan kykenevien kuskien joukossa oli 6-7 nimeä vähän arvioijasta riippuen. Ogier ja Tänak suurimmista nimistä nyt putosivat jo siellä Jukojärvellä voittotaistelusta, mutta uusia nopeita kuskia ennakoitujen tilalle tuli. Kukaan ei varmasti osannut aavistaa Sunisen ja Hännisen ajavan noin kovaa. Lappi ja Evans olivat suurimmat mustat hevoset tähän kisaan tullessa, joten heidän pärjäämisensä ei valtava yllätys ollut, joskin sijoitukset olivat pykälää tai kahta korkeammalla kuin useimmat uskalsivat odottaa.

Perjantaina sitä harhautti itseään erityisesti Sunisen ja Hännisen kohdalla, kun rupesi olemaan kolmois- ja neloisjohtoa, että sieltä edestä on pudonnut nimiä. Tosiasiassa kun rupesi miettimään ihan tosissaan, niin Lapin ja Latvalan kyytiin ei olisi kukaan ehtinyt, ei millään. Suninenkin ajoi huikean kovaa ja vaikka Ogier, Tänak ja Paddon olisivatkin olleet mukana, olisi kolmoisjohto ollut ihan mahdollinen tuolla Sunisen vauhdilla. Harmittavasti teki kaksi isoa virhettä, jotka lopulta veivät kakkossijan. Onneksi Lempään tärskyssä oli tuuria mukana, ettei matka jäänyt kesken kuitenkaan.

Mitä tästä jää käteen? Hurjat näytöt nuorilta suomalaisilta ja monien menetettyä usko tulevaisuuden näkymiin kotimaisittain, on usko palautettu nyt. Lappi on huippunopea kuljettaja jo nyt, ja Suninen on tulossa ehkä jopa nopeammaksi. Parin seuraavan vuoden aikana kuvioihin tulee vielä Rovanperä. Juuri nyt kaikki näyttää erittäin hyvältä.

Sunisen vauhtia toisessa WRC-kisassaan voi pitää käsittämättömänä sillä kun verrataan Lappiin, niin yksi fakta unohtuu. Lapilla on enemmän nelivetovuosia, kuin Suninen on ajanut rallia. Miettikääpä sitä.

Vuoden kohokohta takana ja nyt odotellaan vuosi ja odotellessa tehdään jotain vähemmän merkittävää ajan tappamiseksi.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Voi ainakin sanoa että oli ainakin riittävän rallin täyteinen reilu viikko. Viikko ennen Neste rallia ensin kilpailemassa Lahdessa ja sitten kahden päivän ajan nuotitusta ja katselupaikkojen etsintää Neste rallia varten. Torstaina tuli aloitettua Ruuhimäestä, jonka jälkeen vielä ajamaan pari pätkää lävitse. Perjantai aamuna Jukojärvelle, jossa tuli vietettyä molemmat kierrokset. Sieltä sitten Laukaalle "Rantasen" paikkaan, jossa myös molemmat kiekat. Launtaina sitten Päijälään juurikin tuonne runkipaikkaan, yleensä yritän välttää tämän kaltaiset yleisörysät, mutta paikka vaikutti liian hyvältä, joten ei voinut jättää välistä. Muutenkin voi sanoa että lauantaina olisin joka tapauksessa nähnyt tapahtumia muuallakin, sillä Veibyn kaatopaikka oli katseluvaihtoehtona seuraavana. Sunnuntai oli jätettävä välistä erinäisten syiden vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kylläpä oli melkoinen antikliimaksi koko ralli taas. Todennäköisin kolmen kärki ulkona taistelusta, ja Citroen ja Hyundai eivät edes samassa maassa Suomen teiden kanssa.

Ja nuo shikaanit. Voi hyvää päivää. Ensin tehdään nopeammat autot ja sitten niillä ei saakaan ajaa kun menevät liian kovaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kylläpä oli melkoinen antikliimaksi koko ralli taas. Todennäköisin kolmen kärki ulkona taistelusta, ja Citroen ja Hyundai eivät edes samassa maassa Suomen teiden kanssa.

Ja nuo shikaanit. Voi hyvää päivää. Ensin tehdään nopeammat autot ja sitten niillä ei saakaan ajaa kun menevät liian kovaa.

Aika helppo yhtyä varsinkin jälkimmäiseen huomioon. Ei tuollaiset keinotekoiset shikaanit nosta turvallisuutta millään tavalla,päinvastoin. Jotain keskinopeuksia lasketaan muna pystyssä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Kylläpä oli melkoinen antikliimaksi koko ralli taas. Todennäköisin kolmen kärki ulkona taistelusta, ja Citroen ja Hyundai eivät edes samassa maassa Suomen teiden kanssa.
Huikea ralli, Tänäkille ja Ogierille ensi kerralla vähän järkeä mukaan niin ei rikota autoa heti kättelyssä. Latvalan tekniikkamurheille ei voinut mitään, Neuville taas oli kyllä ihmeen vaisu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös