Ja sitten kun sattuu jotakin niin ollaan vaatimassa vastuuseen kisajärjestäjä, kuljettajia, yhteiskuntaa ja kaikkia asiaan liittymättömiäkin tahoja. Ihan käsittämätöntä että aikuisella ihmisellä ei ole sen verran tervettä päättelykykyä ja järkeä että ulkokurvi tai ison hypyn jälkeinen alue ei ole koskaan turvallinen katselupaikka vaan auto saattaa singota todella kauas.
Kyllähän tuossa videossa ihmetyttää toki järjestäjänkin osalta se että on noin selkeä ulosajopaikka mutta paikassa ei näy yhtään toimitsijaa. Vaan toisaalta kun itsekin on useissa ralleissa/sprinteissä ollut toimitsijana niin olen kyllä huomannut että vaikea noita idiootteja on pitää yhden-kahden toimitsijan voimin pois noista paikoista. Kyllä sitä on pari kertaa itsekin joutunut melkein painiotteluun ja saanut kuunnella vittuilua oikein kunnolla kun on vaan tiukasti ajanut ihmiset pois vaarallisilta paikoilta kerta toisensa jälkeen. Kun ei näille idiooteille yleensä kerta, kaksi eikä kolmekaan riitä, eikä mitkään lippusiimat, vaan moneen helvetin kertaan pitää ajaa pois siitä ulkokurvista.
Joo paikalla tuli oltua, harvinaisen rajuja tilanteita näin talviralliksi. Tuossa paikassa oli yhteensä 4 sulkumiestä, muttei yhtäkään järjestyksenvalvojaa. Sulkumiehet kävivät ohjaamassa yleisöä kaksi kertaa ennen tuota Kadetin ulosajoa pois ulkomutkasta, mutta ei kuitenkaan tuolta kohdin mihin Kadett syöksyi. Yleisö totteli hyvin sulkumiehiä ja siirtyi heidän osoittamaan suuntaan. Tuossa Kadetin kaadossa oli mukana tuuria että auto ei osunut kenenkään, mutta tilanteeseen vaikutti myös se että jo aikaisemmin ulosajanut bemari jätettiin juuri tuonne aukkoon, mihin tie hämäästi ajatti. Kun bemari oli siellä aukossa, auton ympärillä oli vielä ihmisiä kuvaamassa/ihmettelemässä auton vaurioita ja vieläpä kun tuo Kadett oli ensimmäinen auto joka tuli tuon bemarin kaadon jälkeen ilman varoitusta, ei yleisö ollut vielä kerennyt siirtyä takaisin omille katselupaikoilleen. Mikäli bemari olisi viety tien laitaan niin kuin muut raadot, poislukien tuo valkoinen Megane, olisi aukko ollut tyhjä ihmisistä ja tuon kaltaista vaara tilannetta ei olisi syntynyt, mutta tämä on vain omaa pohdiskelua.
Eniten ihmetystä kuitenkin aiheutti että tuota paikkaa ei oltu merkattu huomiolla, ja se mikä tekee siitä vielä erikoisemman oli se että paikkassa oli vielä aamulla huomiomerkki, mutta se päätettiin ottaa pois. Huhujen mukaan järjestäjä oli aamulla todennut lumimäärän olevan riittävä, joten merkkiä ei tarvittu. Mutta kun otetaan huomioon että lunta ei kuitenkaan ollut paljoa ja koko ulkomutka oli täynnä kivijä ja kantoja olisi paikkaan mielestäni merkki kuulunut. Lisäksi paikka oli muutenkin kovavauhtinen. Jos lunta olisi ollut puoli metriä ja paikassa olisi ollut pelto takana ei merkkiä olisi tässä tapauksessa välttämättä tarvittu. Loppupelissä kuljettaja kuitenkin on se joka päättää kuinka kovaa ajaa nypylle, jossa ei ole varmuutta mihin tie kääntyy.
Vielä tuohon järjestysmies asiaan. Kansallisen tason ralleissa, poislukien SM-sarja ei ole monesti varaa hommata järjestysmiehiä näihin kunnon ulosajopaikkoihin tai oikeastaan juuri mihinkään muuhunkaan paikkaan, koska rahat ovat muutenkin tiukassa. Koska näissä kisoissa suurin osa katsojista on niin sanottuja ammattikatsojia he hoitavat monesti järjestyksenvalvojan tehtäviä. Tosin heillä ei niinkään turvallisuus ole aina motiivina. Tässäkin paikassa pidettiin huoli siitä että tuo aukko mihin Kadett syöksyi pysyi pääsääntöisesti tyhjänä, koska jos siellä olisi ollut ihmisiä näkyvissä olisi se varoittanut kuljettajia ja he olisivat mahdollisesti tajunneet tien kääntyvän nypyltä. Kuulin monta kertaa huutelua jo ennen autojen tuloa jos joku sattui menemään seisomaan tuonne aukkoon näkysälle. Ammattikatsojien pääsääntöisenä motiivina on nähdä ulosajoja ja silloin yleisö täytyy saada pois näkyvistä. Itsekin 13 vuotta kisoja kiertäneenä olen nähnyt kaikenlaisia likitilanteita ja myös vakavia onnettomuuksia, mutta yleensä onnettomuuksissa yleisö ei ole ollut osallisena. Tämäkin tilanne on taas median liioittelua ja josta lajia seuraamaton katsoja vetää turhan vahvoja johtopäätöksiä.