Nyt sulla on mennyt veli cobol puurot ja vellit sekaisin, jos luulet minun tarkoittavan Pietilää, kun puhun "lähteistä". Ensinnäkin se olisi kieliopillisesti väärin, yksi Pietilä olisi "lähde" :). Tästä korjauksesta nauttii varmaan myös veli Predator, mies joka haluaa pilkut paikoilleen ja perkele siitäkin unohtui yksi. Toisekseen Pietilä, jonka kiekkoasiantuntemusta arvostetaan meidän ymypyröitä hieman isommalla areenalla eli NHL:ssä, ei kuulu siihen joukkoon, joiden kanssa olen Summasesta keskustellut. Ainoa nimi, jonka olen sinulle maininnut on Kekäläinen, kun tässä nyt yhden nimen annan minäkin. Pietilä ei siis kulje mesoamassa Summasta vastaan, viimeksi kun tavattiin, hän toivoi Suomen kaatavan Saksan ja menevän pitkälle. Niinkuin menikin. Eikä vähiten siksi, että hänen omasta jengistään T.Ruudun otteita seurataan tarkasti Suomen jatkaessa. En myöskään ajattele itsekään Pietilää maajoukkuevalmentajana, hän on erinomainen kykyjenetsijä, mikä on aivan eri duuni. Suutari lestissään.
Mutta en ole Kekäläiseltäkään, enkä myöskään keneltäkään liigavalmentajalta (kaikki on käyty läpi heinäkuusta alkaen, myös Mestis ja jopa Elitserien - mutta ihan toisessa tarkoituksessa) kuullut mitään aiheetonta Summas-shittiä. Ei siellä niin pahasti omaan pesään syljetä sentään, eikä maajoukkuevalmentajan duuni ole läheskään kaikkien toivelistalla edes. Ainoa mitä olen kuullut, on se, että ylilyönnit Niinimaan tapaukseen liittyen ovat olleet rankkoja. Lisäksi tiedän faktisesti, että Jortikka on saanut alustavan tiedustelun halukkuudestaan maajoukkuevalmennukseen ja tämän takana seison. Siltikin jokaisen täytyy muistaa, että tiedustelut halukkuudesta eivät mihinkään duuniin liittyen merkitse välitöntä työsopimusta. Multakin on kysytty halukkuutta erään yhtiön johtotehtäviin ja ilmoitin, että en ole kiinnostunut. En siis ole ko. yhtiön "listoilla" enää, mutta oletan, että ko. yhtiö, kuten jääkiekkoliittokin ovat vähintäänkin miettimässä jotain prosessia, kun kyselevät halukkuutta. Ei sen kummempaa.
Tekee muutenkin mieli hypätä tästä keskustelusta pois, jos tämä menee siihen suuntaan kuin pelkään; ihmeellisiä tulkintoja ja täysin tunneperäisiä kannanottoja. Summasen varauksettomat tukijat olettavat automaattisesti, että kaikki muut toivovat Suomen tappioita ja kaikki muut ovat automaattisesti Summasen vihaajia. Ja sama päinvastoin. Uhhh. Suurin osa on kuitenkin "siltä väliltä"; toivovat Suomelle menestystä ja maajoukkueelle sen kannalta parasta valmennusratkaisua. Näin minäkin.
Koko ajan olen sanonut näin ja tätä on jopa quotattu: Summanen on loistava valmentaja. Mutta jos hän on menettänyt pelaajien luottamuksen, on hänen lähdettävä. Taisit olla juuri sinä samaa mieltä veli cobol? Joten en näe välillämme edelleenkään suurta erimielisyyttä tästä asiasta.
Ainoa järkevä syy erottaa Summanen on pelaajien luottamuksen menettäminen. Mediasta ja faneista viis. Ja tietenkään mikään joukkuekaan ei jakaudu mustavalkoisesti valmentajan vastustajiin / kannattajiin. Nykymaajoukkueesta suuri osa, esimerkiksi edellä mainittu Jokinen, Karalahti samoin Ruudut, pelaavat mielellään Summasen joukkueessa. Ovat aina pelanneet. Pelaajia, joiden tiedän antaneen epäluottamuslauseen Summaselle Niinimaan lisäksi, ovat Selänne ja Kiprusoff ainakin. On täysin mahdollista, että menestys WCupissa keskeyttää spekulaatiot Summasen vaihtamisesta. Ja siinä saattaa loppua muutaman vakionaaman ura maajoukkueessa, mutta who cares? Jos näin tapahtuu, mulla ei ole mitään sitä vastaan. Ja jos Summanen lähteekin, hän valmentaa parhaillaan itselleen erinomaista tulevaisuutta NHL:ssä. Hän on huippuvalmentaja.