Iltalehti
Jutila ja Kurri liipaisimella?
Sisäpiirissä puhutaan, että Summanen haluaa päästä eroon A-maajoukkueen joukkueenjohtajasta Timo Jutilasta ja ehkä myös apuvalmentaja Jari Kurrista. Summanen haluaa ympärilleen vain omia luottomiehiään. Nykyisessä joukkueenjohdossa tällaisia ovat Erkka Westerlund ja Jarmo Kekäläinen.
---
Kulta-Curre odottaa Summaselta avoimuutta
- Raimo Summasen ja joukkueen välillä tuntuu olevan huono keskusteluyhteys. Jos minä olisin Raimo, ottaisin joukkueen nyt yhteen ja puhuisin asiat avoimesti halki, Curt Lindström neuvoo.
Puhelimitse kotoaan Tukholmasta tavoitettu Suomen 1995 maailmanmestarivalmentaja korostaa, ettei tiedä Janne Niinimaan lähdön kaikkia taustoja.
- On kuitenkin uskomatonta, että tällaista voi tapahtua turnauksen aikana. Tilanne on minulle täydellinen mysteeri. Tunnen Jannen. Hän oli yksi minun suosikkipelaajiani, aina lojaali ja nöyrä.
Lindström tuntee myös Summasen, joka pelasi hänen valmentamassaan MM-kultajoukkueessa.
- Tiedän, että hänellä oli joitain vaikeuksia Bernissä ja Jokereissa, mutta minulle hän ei ollut koskaan ongelma.
Lindströmillä ei ollut vaikeuksia henkilösuhteissa kenenkään pelaajan kanssa.
- Minulle ei tapahtunut koskaan mitään tällaista. Hyvä kontakti pelaajien kanssa oli minulle tärkeä, ja työskentelin heidän kanssaan paljon kahden kesken.
- On tyhmää riidellä henkilökohtaisella tasolla. Siitä eivät fanit eivätkä juniorit saa hyvää kuvaa. Pitää ajatella, mikä on hyväksi Suomen kiekolle.
Lindström toivoo, että Leijonat pääsee kriisin yli. Hän luottaa joukkueen vahvoihin persooniin ja uskoo heidän pystyvän auttamaan rivien saamisessa järjestykseen.
- Monella pelaajalla on vahva luonne, Lindström sanoo mainiten Saku Koivun, Teemu Selänteen, Teppo Nummisen ja Ville Peltosen.
---
- Onko kukaan ollut pukukopissa? Siinä Raimo Summasen vastaus kysymykseen, oliko hän loukannut Janne Niinimaata henkilökohtaisesti. Summanen ei myöntänyt aiheuttaneensa Niinimaan lähtöä joukkueesta omalla käyttäytymisellään.
- Hänen lähtönsä tuli yllätyksenä, Summanen sanoi ja alkoi voimakkaasti puolustaa omaa johtamistapaansa. Samalla hän valotti tapauksen taustoja omasta vinkkelistään.
- Viime MM-kisoista lähtien on Jannen kanssa keskusteltu siitä, miten hän voisi auttaa joukkuetta. Välillä hän pelasi hyvin, sitten tuli taas niitä vanhoja Jannen juttuja.
Summasen mukaan MM-kisoissa kapteenien kanssa käytiin keskusteluja siitä, voiko Niinimaan laittaa jäälle.
- Kaikki pelaavat joukkueelle, ja kilpailu on äärettömän kovaa. Ossi Väänänen pelasi nyt hyvin. Janne tuli varamiehenä joukkueeseen, eikä minulla ole tapana jakaa vapaalippuja kenellekään.
- Silloin et välitä tarpeeksi joukkueesta, jos kävelet pois, Summanen tulitti.
Tapahtumat kärjistyivät Ruotsi-ottelun aikana ja sen jälkeen.
- Ei tapahtunut mitään ihmeellistä, ei mitään sellaista, mitä Pohjois-Amerikassa ei tehdä.
- No, oli vähän niin kuin örähdystä, mutta valmentajat käyttävät tilanteen mukaan monenlaista repertuaaria, Summanen myöntyi "paljastamaan".
- Pelaajat ovat ammattilaisia ja aikuisia ihmisiä. Aika älytöntä, että puhutaan siitä, kuiskataanko vai lauletaanko.
Summanen suoristi selkäänsä ja vakuutti, ettei ole omasta mielestään koskaan toiminut valmentajana yhtä hyvin kuin nyt maajoukkueessa. Totta onkin, että World Cupin tulokset ovat olleet erinomaisia.
- Mutta muotoseikoissa on aina parannettavaa. Tosin mielestäni sisältöön pitäisi kiinnittää enemmän huomiota kuin siihen, onko kravatti hyvin ja puhutaanko koulukieltä.
"Pukukoppi eri maailma"
- Se on eri maailma, jossa kaikki ovat oppineet elämään pienestä pitäen.
- Pahin mitä Jannelle sanoin, oli "älä ulkoista, jos et pelaa hyvin, vaan katso peiliin". Äänenpaino vain oli erilainen, Summanen lausui.
Hän lähetti vielä Niinimaalle terveisiä.
- Ymmärrän, että hän halusi painetilanteesta pois. Jos Janne tarvitsee apua, olen valmis auttamaan. Tuki on puolella, Summanen sanoi - taatusti erilaisella äänenpainolla kuin pukukopissa.