Mutta asiaan. Tuo pelaajisto ei pysty toteuttamaan Ramin toivomaa pelitapaa. Eikä Raadolla ole oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kun lähteä täysillä liikkeelle ja sitten yrittää sinnitellä mahdollisimman pitkään. Joku toinen valmentaja olisi kehittänyt pelitavan olemassaolevalle joukkueelle, joku taasen tarvitsee joukkueen sille ainoalle pelitavalle jonka hallitsee.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ja väitän, että 95% valmentajista osaa/haluaa jengin pelaavan ainoastaan oman pelitapansa mukaisesti, ja tekee tuohon peruspelitapaan ainoastaan pieniä viilauksia joukkueen kokoonpanosta riippuen. IFK:n viimeaikaiset valmentajat Nokka, Petu ja Raato ovat näyttäneet, että omalla pelitavalla junnataan alusta loppuun, tapahtui mitä tapahtui. Nokka sai kolmessa vuodessa haluamansa jengin, jolla tuo pelitapa tuotti mestaruuden, Petu ei saanut sitä vuodessa, eikä Raato parissa kuukaudessa.
Olen samaa mieltä, että Raato ei ole tuohon peliin tuonut oikeastaan mitään voittavia elementtejä Sopan jälkeen. Kiekkokontrolli puuttuu edelleen, siniviiva ylitetään edelleen pitkä päätyyn-periaatteella, ja edelleen vastustaja pääsee 2-3 kertaa matsissa yksin läpi. Silti mielestäni tuo Raato-kortti on katsottava. Kyseessä on kuitenkin Suomen huippuvalmentaja, aivan ehdotonta eliittiä.
Worst case skenaario Summasen kanssa on, että hän lähtee ennen syksyä tai syksyn aikana (kypsyy esim. joukkueen kokoamiseen). Mielestäni tällöin erinomaisena back-uppina toimii Tanska, joka on ainakin itseni vakuuttanut, tosin lähinnä habituksellaan (aikaisemmista meriiteistä en paljon tiedä)
Best case skenaario Summasen kanssa on, että
- mennään tappiin asti JA
- joukkueesta putoaa ns. paska rattailta (nämä perävalot, elkinsit, erikssonit, ym nyhveröt) JA
- lopuksi kaikkien paskarattaiden äiti, suurin saatana, itse Tom The Karavaanariratas putoaa paskakaivoon.