Raimo Summanen HIFK:n päävalmentajana

  • 1 376 910
  • 3 266

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hieman ihmettelen, että miksi sinä Ässien fanina olet niin huolissasi meistä?...

Jos seuraat kirjoitushistoriaani, niin Hifk on kakkossuosikkini ja kyllä mä tännekin kirjoittelen, säännöllisen epäsäännöllisesti :)

Tarkoituksena ei siis ole provota. Itse en vain ole yhtä varma, onko Raimo Summasesta Hifkin (menestyväksi) päävalmentajaksi, kuin mitä suurin osa tänne kirjoittavista näyttää uskovan. Kriittinen ajattelu ei liene koskaan huono juttu, eihän?

Ja kuten winston tuossa yllä kirjoitti (ja allekirjoittanutkin jo aiemmin), niin eihän esim joukkueen paska kuntopohja ole Ramin syytä, tästä olen ihan samaa mieltä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoituksena ei siis ole provota. Itse en vain ole yhtä varma, onko Raimo Summasesta Hifkin (menestyväksi) päävalmentajaksi, kuin mitä suurin osa tänne kirjoittavista näyttää uskovan. Kriittinen ajattelu ei liene koskaan huono juttu, eihän?

Ja kuten winston tuossa yllä kirjoitti (ja allekirjoittanutkin jo aiemmin), niin eihän esim joukkueen paska kuntopohja ole Ramin syytä, tästä olen ihan samaa mieltä.

Eihän tästä mitään herneitä pitäisi vetää nenään kenenkään. Minäkin olen kyllä pettynyt Ramin näyttöihin tähän mennessä. Toisaalta olen tyytyväinen että Summanen on penkin takana Sopan sijaan. Kuitenkin väkisin mieleen nousee, että kun täälläkin laskettiin kovasti pistekeskiarvoja Sopalle ja Pennaselle erikseen, niin mitkähän mahtaa olla Ramin ja Tanskan pistekeskiarvot? Jostain muistelen lukeneeni Ramilla olevan paremman pistevauhdin kuin Sopalla, niin onko tässä nyt Summaselle laskettuna myös Tanskan pisteet ja Sopalta poistettu Pennasen tuomat?

Itse en usko sillä olevan suurta merkitystä kumpi koutseista on penkin takana muutaman runkosarjamatsin ajan. Kuitenkin tiedän Jatkoajan ulkopuolisestakin elämästä tyyppejä, jotka toivoivat vaikka Pennasta päävalmentajaksi juurikin tuon pistekeskiarvon takia, mutta nyt ylistivät Ramia "Tanskan tuomista" voitoista. Logiikka?

Oli miten oli, olen tyytyväinen Summasen jatkosta. Vasta ensi kaudella Rami todella punnitaan ja minä ainakin haluan uskoa siihen, että ensi kauden HIFK on alusta asti vaarallinen ja voittava joukkue.

Lisätääs tähän vielä nämä erikseen lasketut pistekeskiarvot ihan huvin vuoksi:

Tanska 2,2p/o
Summanen 1,08p/o
Summasen aika 1,41p/o

Pennanen 1,88p/o
Sormunen 1,43p/o
Sormusen aika 1,51p/o
 
Viimeksi muokattu:

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Raatohan siellä on koko ajan ollut valmentajana vaikka kiellon takia ei saanut sen itse matsin aikana vaihtoaitiossa seistäkään. Mä en nyt usko että sillä on niin paljon merkitystä kun täällä annetaan ymmärtää. Kuitenkin varmaan Raato saa karjua ohjeita vaikka puhelimitse jos on tarvis, eikö niin? Vaikkei pelissä saanutkaan olla mukana. Mä luulen että jollain Villen puuttumisella on ollut isompi vaikutus kun sillä kuka seisoo valmentajana, ainakin näissä viimeisissä peleissä.
 

MISTER X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ARSENAL
Se tässä hieman huolestuttaa, että pelitavassa ja kunnon ajoituksessa ei näytä tapahtuneen mitään positiivista Summasen tulon jälkeen. Kaiken huipuksi Tanskan alaisuudessa jengi tuntui pelaavan paremmin. Pelin sisällä Summanen ilmeisesti toimii hyvin, mutta iso kuva tuntuu tökkivän. Eniten tökkii kuitenkin Perrault ja hänen hankkijansa. He vaihtoon heti ja Ramille mahdollisuus ensi kaudella ja Tanskalle sopparia käteen heti, koska hänessä näyttäisi olevan potentiaalia. Toivottavasti vielä sunnuntaina pelataan, mutta se vaatii huomisen kokoonpanojen laatijalta paljon sellaista viisautta, jota ei taida koko seurasta löytyä. Kyseessä on ainakin toiseen asteen yhtälö, jonka ratkaisemiseksi tarvittaisiin avuksi vähintään Jatkoajan parhaita tietäjiä.
 

timotl

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jengi pelkää Summasta, pelkää virheitä ja Summasen reaktioita. Tanskan kanssa oli rennompaa, Ramin palattua 2 kotipeliä liigassa sijoilla 9. ja 14. olevia jengejä vastaan, eikä mitään jakoa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mun mielestäni meidän veltto pappalauma teki enemmän virheitä yksinkertaisesti siksi, että kondis ja liike hävisivät Saipan vastaaville. Se on sama tulos, vaikka valmentajana olisi Uusi Paavi.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestäni meidän veltto pappalauma teki enemmän virheitä yksinkertaisesti siksi, että kondis ja liike hävisivät Saipan vastaaville. Se on sama tulos, vaikka valmentajana olisi Uusi Paavi.
Onko Summaselle eri arvostelukriteerit kuin Sormuselle?

Jos IFK tippuu SaiPalle, niin silloin odotan, että Joonas Denmark on päävalmentaja ensi kaudella.
 

Dale Cooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Mother Nature Hockey
Onko Summaselle eri arvostelukriteerit kuin Sormuselle?

Jos IFK tippuu SaiPalle, niin silloin odotan, että Joonas Denmark on päävalmentaja ensi kaudella.

Et voi olla tosissasi? Summanen tuli kesken loppukautta joukkueeseen, joka on koottu maalivahtia lukuunottamatta päin helvettiä. Mutta menestystä olisi pitänyt muutamassa kuukaudessa luoda?

Tämä kausi menee miten menee. Alamäki alkoi jo viime kaudella, kun narreilta otettiin 4-0 pataan, ja siitä lähtien on tullut tasaisesti uusia rysähdyksiä Petun karkaamisen, Sormusen palkkaamisen, Perraultin, syyskuun ensimmäisen päivän ja "vahvistusten" muodossa. Summasen palkkaaminen oli puolestaan käännös parempaan päin. Saatiin valmentaja, joka pystyy koutsaamaan joukkueen pitkälle ja kykenee myös ennen kaikkea viestittämään Tom of Nybondasille, että minkälaisia pelaajia hän haluaa.

Mestaruuksien voittaminen ei ole helppoa. Viimeisimmän eteen jouduttiin tekemään kolme vuotta töitä huippuammattilaisen alaisuudessa. Jos on yksi valmentaja Kari Jalosen lisäksi, joka pystyy joukkueen lisäksi ohjastamaan myös organisaatiota, niin se on Raimo Summanen.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Et voi olla tosissasi? Summanen tuli kesken loppukautta joukkueeseen, joka on koottu maalivahtia lukuunottamatta päin helvettiä. Mutta menestystä olisi pitänyt muutamassa kuukaudessa luoda?

Minä en kyllä Summasta ole minnekään potkimassa, mutta pakko kuitenkin kysyä: Miksi tämä sama selitys ei kelvannut Sormuselle? Kärjistäen Sopan aikana kitistiin, että valmentaja on niin paska ja nyt kitistään, että pelaajat ovat niin paskoja.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Minä en kyllä Summasta ole minnekään potkimassa, mutta pakko kuitenkin kysyä: Miksi tämä sama selitys ei kelvannut Sormuselle? Kärjistäen Sopan aikana kitistiin, että valmentaja on niin paska ja nyt kitistään, että pelaajat ovat niin paskoja.

Jep samaa ihmettelen minäkin. Mut siis Ramihan piilottelee taktikkaansa viimiseen hetkeen asti jne..

E: Olen tietenkin sitä mieltä, että Rami on parempi valmentaja kuin Soppa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Onko Summaselle eri arvostelukriteerit kuin Sormuselle?

Mä olen ihan väärä henkilö tällaiselle kysymykselle. Just kirjoitin playoffketjuun, että jos HIFK putoaa Saipalle eli huonommin sijoittuneelle joukkueelle, suoritus on surkea sekä valmentajalta että pelaajilta. Olen aina samaa mieltä, ei tarvitse kysellä erikseen ja lähinnä mua on vituttanut se, kuinka Jalosen napattua mestaruuden hänen aiemmat playoffrähmimisetkin muuttuivat jälkiviisaiden (80% kirjoittajista) mielestä suureksi voitonrakenteluplaniksi. Vaikka lähes jokainen jälkiviisaskin veteli reaaliajassa ranteita auki -09 ja -10. Faktaa: Nokka, kuten muukin joukkue, oli aivan paska -09 ja -10 keväällä, vaikka hän nappasikin mestaruuden -11. Ainoa mikä hieman, todella hieman, keventää Summasen taakkaa on se, että hän tuli oikeasti vasta 21.1.13. Nokalla oli molempina keväinä koko kausi aikaa rakentaa playofftussahdusta. Luoja kuinka paska playoffjoukkue HIFK on, lähes valmentajasta riippumatta!

Rautalankaa: Ei Summaselle omia kriteerejä, mutta ei myöskään Taikaviitta Jaloselle. Hyvin simppeli sääntö: älä koskaan putoa playoffeissa huonommin sijoittuneelle joukkueelle. Sitä ei voi selittää edes joukkueen huonoudella (vaikka se huono onkin!), sillä 60 matsin aikana joukkue oli kuitenkin keskimäärin parempi kuin pudottaja. Onko tässä logiikassa jotain, mikä ei aukea? Ja sama sääntö kaikille valmentajille.
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Alamäki alkoi jo viime kaudella, kun narreilta otettiin 4-0 pataan.

Saatiin sitten tämäkin käännettyä meidän syyksi: )
Mutta asiaan. Tuo pelaajisto ei pysty toteuttamaan Ramin toivomaa pelitapaa. Eikä Raadolla ole oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kun lähteä täysillä liikkeelle ja sitten yrittää sinnitellä mahdollisimman pitkään. Joku toinen valmentaja olisi kehittänyt pelitavan olemassaolevalle joukkueelle, joku taasen tarvitsee joukkueen sille ainoalle pelitavalle jonka hallitsee.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuo pelaajisto ei pysty toteuttamaan Ramin toivomaa pelitapaa

No eikö tämä ole aika iso ongelma, jos valmentaja yrittää sellaista pelitapaa joka ei sovellu käsissä olevaan materiaaliin? Mitä hittoa? Ammattivalmentaja ja yrittää tehdä jotain, mikä ei ole käytännössä mahdollista. Tanska tilalle.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tuo pelaajisto ei pysty toteuttamaan Ramin toivomaa pelitapaa.

Tässä hyvin kiteytettynä. Kyllä mä näen kuitenkin suuren eron Sopan ja Ramin välillä: Sopalla ei edes ollut mitään pelitapaa, jota joukkueen odotettiin noudattavan. Ramilla on pelitapa, mm. keskialue pitää ylittää nopeasti, mutta joukkueen jalat ja tahtotila eivät riitä sen noudattamiseen. Oli miten oli, tämä on tulosurheilua ja valmentaja epäonnistuu siinä missä joukkuekin. Ei tää niin voi mennä, että huonoina hetkinä kaikki on edaripaskojen syytä ja hyvinä hetkinä kaikki on pelkästään nerokkaan valmentajan ansiota.
 

Kreisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turbulenssissa
Tanska vaikuttaa hyvältä valmentajalta, mutta ei noissa matseissa missä herra on ollut vastuuvalmentajana, ole toteutettu Tanskan "pelikirjaa".
Siitä asti kun Summanen sai pahvin käteen, on menty Ramin suunnitelmien mukaan, vaikka herra olisikin istunut katsomossa popparikori kourassa.
Tanska on hoitanut peluutuksen ja psyykkauksen, linjan on vetänyt Rami edelleen.
On naurettavaa edes ajatella muuta.
En tiedä Tanskan sopimuskuvioista mitään, mutta toivon miehen jatkavan organisaatiossa, suoraselkäisen oloinen kaveri.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hyvin oleellinen osa Ramin pelitapaa on tiivis puolustaminen ja nopeat vastahyökkäykset. Eilen nähtiin oikein kunnolla se, ettei nopeisiin vastahyökkäyksiin päästä noilla jaloilla puolustuksen kiekonriiston jälkeen. Kankeaa ja ankeaa touhua.

Koskaan en toivo IFK:n tappiota tietenkään (no okei kerran toivoin, kun varmaan 10v sitten pelasin isohkolla rahalla pitkävetoa IFK:ta vastaan kun toisella oli niiiin hyvä kerroin), mutta eilen ei oikein voinut ja-maalin jälkeen kun vaan todeta hiljaa, että mikä olisi ollut fiilis vaikka olisi voitettu. Ehkä oli parempi hävitä, kun noin paskasti pelaa.
 

Stigu

Jäsen
Mutta asiaan. Tuo pelaajisto ei pysty toteuttamaan Ramin toivomaa pelitapaa. Eikä Raadolla ole oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa kun lähteä täysillä liikkeelle ja sitten yrittää sinnitellä mahdollisimman pitkään. Joku toinen valmentaja olisi kehittänyt pelitavan olemassaolevalle joukkueelle, joku taasen tarvitsee joukkueen sille ainoalle pelitavalle jonka hallitsee.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ja väitän, että 95% valmentajista osaa/haluaa jengin pelaavan ainoastaan oman pelitapansa mukaisesti, ja tekee tuohon peruspelitapaan ainoastaan pieniä viilauksia joukkueen kokoonpanosta riippuen. IFK:n viimeaikaiset valmentajat Nokka, Petu ja Raato ovat näyttäneet, että omalla pelitavalla junnataan alusta loppuun, tapahtui mitä tapahtui. Nokka sai kolmessa vuodessa haluamansa jengin, jolla tuo pelitapa tuotti mestaruuden, Petu ei saanut sitä vuodessa, eikä Raato parissa kuukaudessa.

Olen samaa mieltä, että Raato ei ole tuohon peliin tuonut oikeastaan mitään voittavia elementtejä Sopan jälkeen. Kiekkokontrolli puuttuu edelleen, siniviiva ylitetään edelleen pitkä päätyyn-periaatteella, ja edelleen vastustaja pääsee 2-3 kertaa matsissa yksin läpi. Silti mielestäni tuo Raato-kortti on katsottava. Kyseessä on kuitenkin Suomen huippuvalmentaja, aivan ehdotonta eliittiä.

Worst case skenaario Summasen kanssa on, että hän lähtee ennen syksyä tai syksyn aikana (kypsyy esim. joukkueen kokoamiseen). Mielestäni tällöin erinomaisena back-uppina toimii Tanska, joka on ainakin itseni vakuuttanut, tosin lähinnä habituksellaan (aikaisemmista meriiteistä en paljon tiedä)

Best case skenaario Summasen kanssa on, että
- mennään tappiin asti JA
- joukkueesta putoaa ns. paska rattailta (nämä perävalot, elkinsit, erikssonit, ym nyhveröt) JA
- lopuksi kaikkien paskarattaiden äiti, suurin saatana, itse Tom The Karavaanariratas putoaa paskakaivoon.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n sivuilla muuten optimistisesti ilmoitetaan, että seuraava kotiottelu on sunnuntaina Saipaa vastaan!

Ei optimistisesti vaan tutun ylimielisesti.

Outoa, että jälleen kerran palstaveljetkin osaisivat rakentaa parempia ketjuja ja hyödyntää tietyistä pelaajista enemmän irti kuin Rami tällä hetkellä. Katsoo vaikka tuota Perraultin ja Elkinsin peluutusta.

Paremmat roolitukset ja oikeat ketjukaverit, niin varmasti olisi pirteämpää ja tasapainoisempaa esitystä. Ei se voi olla niin vaikeaa. Edes Ramille.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rautalankaa: Ei Summaselle omia kriteerejä, mutta ei myöskään Taikaviitta Jaloselle. Hyvin simppeli sääntö: älä koskaan putoa playoffeissa huonommin sijoittuneelle joukkueelle. Sitä ei voi selittää edes joukkueen huonoudella (vaikka se huono onkin!), sillä 60 matsin aikana joukkue oli kuitenkin keskimäärin parempi kuin pudottaja. Onko tässä logiikassa jotain, mikä ei aukea? Ja sama sääntö kaikille valmentajille.
Kiitos vastauksesta ja kyllä logiikka aukeaa hyvin. Näin se juuri menee. Fakta on myös se, että IFK:n joukkue on huonosti koottu, joukkue on huono ja monet hyvät pelaajat alisuorittavat. Sekin on fakta, että on joukkue kuinka huono tahansa, pitää Summasen pystyä saamaan siitä enemmän irti. Toistaiseksi Raimo Summanen on totaalisen epäonnistunut HIFK:n päävalmentajana. Vähintä mitä Raadon pitää pystyä tekemään, on saada joukkue voittamaan SaiPa tänään ja sunnuntaina. Tämän jälkeen pitää vielä pyyhkiä Jokereilla lattiaa, tavalla tai toisella.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Täällä taas odotetaan kuuta taivaalta ja kaadetaan paskaa, tietyin osin oikeaan suuntaan eli Summasen päälle, mutta isomman paska laarin kyllä ansaitsee Nybondas ja koko IFK:n johto.

Eilen tuli vaan mieleen mitä mahtaa Rami ajatella tässä tilanteessa kun tietää, että vaikka tästä mentäisiin jatkoon ollaan joko Jokereita/Tapparaa vastaan puolivälierissä. Kaikki jääkiekosta jotain ymmärtävät tietää, että nuo molemmat pyyhkii nyky IFK:lla jäätä. Jokerit voidaan lyhyessä ajassa voittaa ehkä kerran, mutta paras seitsemän sarjaa ei mitenkään. Se fakta ei muutu vaikka siellä seisoisi viisi Summasta taikka Bowmania. Tapparaa vastaan hävittäisiin 4-0. Joukkueessa ei ole tällä hetkellä yhtään tekijää miksi joukkue menisi tästä parista jatkoon.

Summanen pystyy kesän aikana rakentamaan joukkeelle voittavan pelitavan jos vain saa oikeat työkalut. Tämä on oikeastaan ainut mikä itseä tällä hetkellä kiinnostaa koska olen varma, että Suskille on jo soitettu.
 

MasaV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiaa Kiekko-Vantaa.
Menee vähän aiheen vierestä, mutta Petri Matikaisen Avangard Omsk hävisi Traktorille taas tänään ja lähti laulukuoroon. Traktorille voitot 4-1. Mahtaa siellä Omskissa olla Summasta ikävä... Eikä taida olla siellä Matikaiselle jatkoa luvassa. Melkein yllättävää ettei saanut potkuja kesken ottelusarjan, Omsk ihan vastaantulijana. Vuotta aikaisemmin Summanen vei jengin koko liigan finaaliin ja nyt ei Omsk päässyt edes neljän joukkoon. Eri keskusteluketjuissa on saanut useammankin kerran lukea, ettei Raato ole onnistunut missään pitkään aikaan, niin kai tuo viime vuoden KHL-finaalipaikka jonkinlainen onnistuminen oli?

Onkohan Summasen sopimus IFK:n kanssa vuorenvarma vai voiko siinä olla joku KHL-optio? Jos Omsk tai joku muu iskee todella isoa rahaa pöytään?
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan Summasen sopimus IFK:n kanssa vuorenvarma vai voiko siinä olla joku KHL-optio? Jos Omsk tai joku muu iskee todella isoa rahaa pöytään?

HIFK:lla, Petulla ja Summasella on koko ajan ollut diili, että Petu lähtee hänen tilalleen OMSKiin, Summanen tulee vuodenvaihteen jälkeen meille ja Soppa tuuraa siihen asti. Ja kauden jälkeen jos / kun Petu saa potkut, Petu tulee meille takaisin ja Summanen lähtee vuorostaan OMSKiin. Tälläisen paperin löysin Salaisista Kansioista.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:lla, Petulla ja Summasella on koko ajan ollut diili, että Petu lähtee hänen tilalleen OMSKiin, Summanen tulee vuodenvaihteen jälkeen meille ja Soppa tuuraa siihen asti. Ja kauden jälkeen jos / kun Petu saa potkut, Petu tulee meille takaisin ja Summanen lähtee vuorostaan OMSKiin. Tälläisen paperin löysin Salaisista Kansioista.

Sinulla on vanha versio. Petu tulee takaisin meille, Sormunen on se joka menee Omskiin. Omsk maksaa Sormusesta seitsennumeroisen korvauksen IFK:lle, sillä Sopan sopimus IFK:hon oli edelleen voimassa.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Eri keskusteluketjuissa on saanut useammankin kerran lukea, ettei Raato ole onnistunut missään pitkään aikaan, niin kai tuo viime vuoden KHL-finaalipaikka jonkinlainen onnistuminen oli?

Jatkoajassahan tuntuu olevan trendi sellainen, että jos ei voittoa ole tullut = ei minkäänlainen onnistuminen. Vaikka tietysti pitäisi pystyä ajattelemaan joka kantilta ja ottamaan kaikki seikat huomioon.
Raadon ammattitaidon kyseenalaistaminen on kyllä tyhmää ja vaatii hyvät perustelut, ei se vielä ammattitaidosta kerro hirveästi jos ei saa omaa pelitapaansa hetkessä toimimaan todella surkeasti kasatun joukkueen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös