Menee kieltämättä jo jokseenkin ohi aiheen, mutta vastataan nyt vielä.
JOS Ruudulla olis yhtään enempää selkärankaa, olisi se vastannut jo moneen kertaan ilman hanskoja teoistaan, kuten myös jättänyt suurimman osan tempuistaan tekemättä. Näin ei kuitenkaan ole niinkuin kaikki tietää. Kaikki, myös Summanen, varmasti tietää millanen luupää Ruutu on ja ettei mörön hankkimisella ole yhtään mitään vaikutusta Ruudun temppuihin. Ruutu on kuitenkin pelannut rapakon toisella puollakin aika pitkän uran ja jatkuvasti samankaltaisia gooneja on ollut vastustajissa, mutta toiminta on ollut täysin tota samaa. Eli käytännössä Ruudun toimintaa perustelemalla Gilliesin hankinta jo taitaa mennä metsään, koska siihen toimintaan Gilliesin läsnäolo tuskin sen enempää vaikuttaa.
Mitä nyt itse ehtinyt Ruudun pelejä katsella liigassa, niin suurin haitta Ruudusta on omalle joukkueelle sillon, kun vastustajaa ei voisi vähempää kiinnostaa sen tekemiset, eikä siihen anna yhtään enempää huomioarvoa. Sillon alkaa usein se lisähuomion kerjääminen ja seurauksena nro 25 istuu boksissa tai suihkussa. Hyvänä esimerkkinä tästä toiminnasta Jyp, jota vastaan Ruutu on välillä näyttänyt kuin bambilta heikoilla jäillä eikä tiedä minnepäin menisi tai mitä tekisi, että saisi riittävästi huomiota. Toisaalta taas, kun se Ruudun toiminta menee kohteeseensa ku märkään voihin (niinkuin ifk:n kohdalla on usein ollut), on Jokerit jo puoliksi voittanut pelin, kun vastustaja rupeaa keskittymään epäolennaisuuksiin pelin sijasta. Sehän se Ruudun perimmäinen tarkoituskin on. Ehkä valitettavaa, ehkä ei, mutta aika usein totta. Yksi näkökanta toki on sekin, että Ruutu on jo osaksi onnistunut tehtävässään, kun saanut Summasenkin keskittymään pelin sijasta Ruutuun, mahdolliseen kostamiseen tai mihin vain turhuuteen, joka vie Summasen huomiota pois itse pelistä.
Keskusteluhan on parhaimmillaan silloin kun keskustelijat pyrkivät perustelemaan omat näkemyksensä. Valitettavasti IFK- ja jokerifanien välillä on ollut vaikea saada kunnon keskustelua aikaiseksi tällä palstalla. Joten annetaan palaa nyt, vaikka menisi vähän ohi aiheenkin. Toisekseen kyllähän Gillies on leimallisesti Summasen hankinta, joten kyllähän tämä siltä osin tähänkin ketjuun osuu.
Kyllä Ruutukin on ihminen. Se, että herra on antamassa haastatteluja Urheiluruudussa IFK:n hankinnasta kertoo siitä, että kyllä Gilliesin tulo on herraa mietityttänyt. Ei Ruutu Gilliesia varmasti pelkää, mutta ymmärtää silti varmasti hankinnalla lähetetyn viestin. Jos sen harkinnan seurauksena yksikin kyseenalainen teko jää tekemättä voidaan hankintaa pitää onnistuneena. Kriteerinähän tämä on erittäin huono, koska me emme ikinä saa tietää mitä olisi tapahtunut, jos IFK ei Gilliesia olisi hankkinut.
Mitä taas tulee tuohon Ruutun historiaan NHL:ssa niin tottahan se on, että herra on siellä kohdannut Gilliesin kaltaisia ukkoja monen monituista kertaa. Yksi ero Ruutun toiminnalla SM-liigassa ja NHL:ssa on kuitenkin ollut. NHL:ssa Ruutu tappeli. Se mistä tämä johtuu on varmasti jälleen kerran yksi väittelyn aihe lisää. Moni perustelee tätä liigan ja NHL:n sääntöjen eroilla. Itse kuitenkin olen taipuvainen uskomaan, että NHL:ssa Ruutulla ei ollut vaihtoehtoja. Joko vastustaja haki herran tappeluun päästä repimällä tai oma valmentaja ilmoitti, että teoista on kannettava vastuu. NHL:ssa nuo rivalryt ovat kuitenkin astetta verisempää touhua kuin täällä. Yksikään seura tuollaiseen tuskin ehdoin tahdoin haluaa lähteä. Toisekseen en kyllä muista Ruutun NHL-uralta vastaamia toimia kuin mitä IFK:ta vastaan on nähty. Tässä kohtaa myönnän toki, etten herran uraa NHL:ssa seurannut laisinkaan. Rottahan herra on aina ollut. Nyt viimeisten kausien aikana Ruutun rottailun muoto on vain muuttunut iljettävään suuntaan. Voin olla tältä osin naiivi, mutta väitän, että Jokereissa pelannut Jarkko Ruutu on raukkamaisempi pelaaja kuin IFK:ta edustanut Jarkko Ruutu. Selvyyden vuoksi todettakoon, että tämä kritiikki suuntautuu nimenomaan Jarkko Ruutua ja hänen tekojaan kohtaan, ei Jokereita seurana.
Ruutun arvokkuuden ilmenemisestä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Herran tehtävä on nimenomaan pistää vastustajan pakka sekaisin omalla perseilyllään. Tähän se meidän yhteisymmärrys nyt kuitenkin päättyy. Siinä missä sinä näet Gilliesin hankinnan olevan vain yksi osoitus IFK:n keskittymisen suuntautumisesta vääriin tekijöihin minä väitän muuta. Gilliesin hankinnalla IFK nimenomaisesti hankki itselleen keskittymisrauhan. Pukukopissa on nyt yksi pelaaja, jonka tehtävänä on toimia kilpenä J. Ruutun ja IFK:n muun joukkueen välillä. Hankkimalla Gilliesin vie IFK yhden Ruutun aseista pois tämän käytöstä suhteessa Söderholmiin ja muihin joukkueelle pelillisesti tärkeisiin mutta verrattain huonolla hermokontrollilla varustettuihin pelaajiin. Ruutun mussutukset tulee jatkossa osoittaa mr. Gilliesille, joka tarpeen vaatiessa sitten välittää tietoa eteenpäin punaisten keskuudessa. Trevor Gillies, IFK:n Postimies Pate.
Minun väitteeni siis onkin, että hankkimalla Trevor Gilliesin joukkueeseen Raimo Summanen varmisti sen, että muu IFK-joukkue voi keskittyä vain peliin unohtaen Jarkko Ruutun ja tämän temput jäällä. Näihin Ruutun suorittamiin ylilyönteihin IFK-pelaajien on sinänsä ollut vaikea varautua mutta ajateltu niitä on varmasti. Voi kuulostaa lapselliselta, mutta uskon, että nyt niiden ajatusten kohdalla on vain teksti "Trevor hoitaa!" Uskon tällä olevan suuri vaikutus positiiviseen suuntaan IFK:n otteissa Jokereita vastaan. Saldohan on varsin surullinen parilta viime kaudelta.
Mitä itse Summaseen ja tähän kauteen tulee, asiasta varsinaiseen otsikon juttuun, niin aika mielenkiinnolla tässä katsellaan minnepäin luontoa sen vene lähtee tässä seilailemaan. Kovalla treenijaksolla yms on aika turha selittää huonoja esityksiä. Kyllä ne muutkin joukkueet treenaa varmasti kovaa, eikä ifk tässä ole mikään poikkeus, vaikka jotkut niin haluaa uskotellakin. Oleellisempaa on se, ettei siellä oikeen vielä tunnu olevan mitään punaista lankaa tekemisessä kentällä ja pelaajien osalta paletti on enemmän kuin sekasin tällä hetkellä. Paljon uusia pelaajia on varmasti osasyy, muttei siihenkään kannata sokeasti luottaa, että kyllä sieltä kauden aikana tullaan ja otetaan muut kiinni. Kyllä se peli muillakin joukkueilla kehittyy kokoajan kauden aikana ja takamatkalta on vaan pidempi matka ottaa kiinni muut eteenpäin menijät, kuin edes pieneltä iskuetäisyydeltä. Tältä osin luulisi pelisysteemin jo viimesissä ET-peleissä näyttävän jotain kunnollisia suuntaviivoja, eikä mitään luolamiesten luontosäntäilyjä.
Mitä taas tulee tähän treenaamisen kovuuteen, niin kyllä minä ainakin menen pitkälti sen taakse European Trophyn suhteen. Kovassa treenaamisessakin on eroja. Varmasti jokainen joukkue treenaa kovaa, mutta kyllä IFK on varmasti siellä top kolmessa kovaa treenaamisen suhteen. Lisäksi huomionarvoista on se, että IFK on hävinnyt kaikki ottelut huonoon alivoimaan ja onnettomaan ylivoimaan. Kuulemani mukaan IFK:n treeneissä ei vielä toistaiseksi ole juurikaan keskitytty erikoistilannepelaamiseen. Toistaiseksi on hiottu niitä ihan perusasioita ihan kyllästymiseen saakka. Kyllähän se on kuitenkin fakta, että Raimo Summanen suhtautuu harjoitteluun poikkeuksellisella intensiteetillä ja intohimolla jopa ammattivalmentajien vertaisryhmässä.
Mielestäni IFK:n viisikkopelaamisessa on nimenomaisesti huomattavissa tuo punainen lanka, mistä syystä itse olenkin varsin rauhallisin mielin persiilleen menneistä ET-otteluista huolimatta. IFK on nopea joukkue, joka pyrkii kääntämään pelin nopeasti kohti vastustajan maalia. Toistaiseksi viisikon etäisyydet eivät ole olleet kunnossa, minkä seurauksena hyökkäyspeli on näyttänyt yksin yrittämiseltä. Tästä yksin yrittämisestä on usein seurauksena kuitenkin vain kiekonmenetys ja täysin levällään oleva viisikko. Toki tämä voi olla vain fanin haihattelua, mutta itse uskon Summasen saavan porukan pelaamaan todella kovalla tasolla. Jalkoja ja potentiaalia IFK:n porukassa kuitenkin löytyy.