Muuten en kyllä lähtisi välttämättä puhumaan tempauksista nimenomaan monikossa. On siellä ollut yksi Jarkon kyykkäys ja muutama likaisempi taklaus, mutta likaisia taklauksia suorittaa jokainen joukkue vähintään muutaman kaudessa. 1.9. tapahtumat ovat selvästikin luoneet Jokereista kuvan jonkunlaisena jatkuvana sikailijajoukkueena, mille en kyllä itse ihan hirveästi näe katetta. Vai voisiko joku listata niitä jatkuvia sikailuja tänne, mitkä poikkeaa selkeästi muiden joukkueiden suorittamista "sikailuista"? Jarkon muu toiminta, hanskanheilutukset, filmaukset ymsyms on mun silmissä kuitenkin enemmän harmitonta tyhmyyttä, jolla ei ole mitään isompia ja vakavia seurauksia kenellekään, jonka takia pitäisi joukkueeseen hankkia joku mörkö. SBA, poislukien 1.9., on itseasiassa yllättävänkin puhdas ja rehti pelaaja.
Kyllähän näitä tapahtumia Jokereita vastaan on ollut jo todella paljon viimeisimpien kausien aikana. Ben-Amourin tekoa lukuunottamatta tekijänä on Jokereista aina ollut sama pelaaja, joka on näillä teoillaan osoittanut suurta kunnioituksen puutetta niin IFK:ta kuin muiden pelaajien terveyttä kohtaan. Tätä tuskin kukaan voi kieltää. Ennen kuin listaan noita sikailuja, jotka poikkeavat muita joukkueita vastaan pelattavista otteluista, on vielä pakko mainita muutama sana tuosta Nordlundin taklauksesta. Omasta mielestäni kyseessä oli hyvä, kova ja ennen kaikkea puhdas taklaus. Seuraukset vain olivat valitettavat. Vielä valitettavimmiksi nuo seuraukset muodostuvat, kun otetaan huomioon seurojen välit taklauksen sattuessa. En pysty sanomaan, miten Summanen ja IFK:n joukkue on suhtautunut Nordlundin taklaukseen, mutta tältä osin ei varmasti voida pois sulkea sitäkään vaihtoehtoa, että IFK:n edustajien mielissä taklaus menee muiden sikailujen kanssa samaan joukkoon. Ben-Amorin teosta on kaikki sanottava jo sanottu. Kyseisen kaltaisen teon uusiutumisen todennäköisyys on mielestäni vieläkin pienempi kuin mainitsemasi 1%. Pohdittaessa Summasen halukkuutta palkata Gillies joukkueeseen on tuon teon osuus silti varmasti kovin suuri.
Nyt sitten niihin sikailuihin, joita ei tapahdu muita joukkueita vastaan pelattaessa. Ensimmäinen sikailu on
kyykkäys numero yksi (linkki jatkoajan kuvaan tilanteesta). En tiedä liigassa olevan muita pelaajia kuin Jarkko Ruutu, joka saattaa kyykätä taklauksen edessä.
Toinen teko, joka minulle tulee mieleen on tämä
taklaus ja päälle annettava poikittainen maila (linkki youtubeen). Teko on toki ymmärrettävä kontekstissa. Ottelussa pelataan viimeisiä minuutteja ja peli on jo ratkennut IFK:n eduksi. Lisäksi tilanteessa on IFK:lle tulossa jäähy. Kyllähän se on selvää, että tuollainen taklaus, jota vielä tehostetaan tarpeettomalla poikittaisella mailalla saa IFK-pelaajien veret kiehumaan. Varsinkin ottaeen huomioon sen, että samaisessa ottelussa Ruutu oli jo kyykännyt IFK-pelaajan taklatessa häntä. En ole törmännyt vastaavan kaltaisiin tilanteisiin muita joukkueita vastaan pelatuissa otteluissa.
Kolmas sikailu, joka minulle tulee mieleen on Toni Söderholmin kaataminen jalasta Ruutun maatessa jäässä. Valitettavasti tästä tapauksesta en nyt kuvia tai videota löydä, mutta kyse on tapauksesta, josta IFK lähetti videota SM-liigalle. Asiasta oli aikoinaan isot uutiset kuvien kera iltapäivälehdissä. Jalasta kumoon vääntämisellä voi olla kaadettavan pelaajan kannalta todella ikävät seuraukset. Ruutu on ainoa pelaaja, jonka tiedän liigassa kyseistä toimintaa harrastaneen.
Sikailut neljä ja viisi tapahtuivat Melartin kanssa. Ensin tuli
kyykkäys ja sen jälkeen jalasta vääntäminen (linkki youtubeen). Sekä kyykkääminen, että jalasta vääntäminen on raukkamaista toimintaa. Kumpikin tekoja joihin, kuten jo aiemmin olen maininnut, tiedän vain Jarkko Ruutun syyllistyvän. Videolla näkyvä hanskojen heiluttelu ei mielestäni ole sikailua, vaan sitä Jarkko Ruutua, joka todella hyödyttää omaa joukkuettaan. Hanskojen heiluttelun osalta Ruutu hoiti hommansa todella ammattimaisesti. Kuitenkin videolla kuullaan entisen liigakiekkoilijan Toni Häppölän mielipide tapauksesta. Pohdittaessa IFK:n halua palkata Gilliesin tapainen pelaaja, ei voida pois sulkea sitä, että myös hanskojen heiluttelu on otettu huomioon sikailuna.
Pakarisen taklaaminen (linkki youtubeen) sinänsä ei ole millään muotoa poikkeuksellista Liigassa. Valitettavan usein näitä selkään ajeluita kotoisissa kaukaloissa nähdään. Siltikin Ruutun taklaus on yksi räikeimmistä mitä olen viime vuosina nähnyt. Ruutulla olisi ollut aikaa ainakin hidastaa vauhtiaan, ellei jopa jättää kokonaan taklaamatta. Siltikin herra vetää täydellä vauhdilla suoraan numeroihin. Varmasti teko jota IFK:ssa ei ole katsottu hyvällä, varsinkin ottaen huomioon herran menneisyyden IFK:ta vastaan.
Tuossa nyt on useampi teko, joita vastaaviin en ole muita joukkueita vastaan törmännyt. Eli kyllähän IFK:n ja Jokereiden välillä on ollut poikkeuksellisen paljon vääränlaista jännitettä viime kausina. Itse en toki pidä Jokereita seurana, joka syyllistyy jatkuviin sikailuihin. Siltikin joukkueen riveissä pelaa yksi pelaaja, joka leimaa koko joukkueen.
Ottaen huomioon viimeisen kahden kauden aikana tapahtuneet sikailut yhden pelaajan toimesta, en ihmettele lainkaan, että Summanen on halunnut palkata Gilliesin kaltaisen pelaajan. Ja ollaan nyt rehellisiä, jos Gillies ja Ruutu tappelevat jossain paikallisessa IFK voittaa tuossa kohtaa aika helvetin paljon. Vastaavasti, mikäli Gilliesin hankinnalla saadaan Ruutu unohtamaan yllä luetellun kaltaiset teot, on Gilliesin hankinta enemmän kuin perusteltu. Siitä olen Stigun kanssa samaa mieltä, että Summanen on varmasti ainoa valmentaja, joka IFK:n päävalmentajana vaati/vaatisi/tulisi vaatimaan Gilliesin kaltaisen pelaajan palkkaamista. Itse todennäköisesti sanoisin vain, että syöttäkää Ruutulle hänen omaa lääkettään. Tätä taustaa vasten on ihan hyvä, että minä en ole penkin takana käskyjä jakamassa.