Mainos

Rahastoihin sijoittaminen

• 74 267
  • 287

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Itse sijoitan kuukausittain muutamaan Seligsonin indeksirahastoon. Tähtäin on yli 10 vuoden päässä. Minulla on aikaisemmin ollut OP:n rahastoja, mutta vaihdoin nuo isojen kulujen vuoksi pois.

Esimerkkivertaus kuluista:

Seligson Eurooppa50-indeksirahasto: Merkintä ja lunastus 0,1% molemmat, hallinnointipalkkio 0,45% per vuosi

OP-Eurooppa Osake -rahasto: Merkintä ja lunastus 0,75% molemmat, hallinnointipalkkio 1,80% per vuosi.

Summa summarum: OP-rahasto "kuorii" 1,35% enemmän joka vuosi sijoituksesta. Lisäksi merkintä- ja lunastuspalkkiot ovat paljon korkeammat (vaikka 8eur minimimerkintämaksu ei koske kuukausisäästämistä). Ei mitään järkeä sijoittaa OP:n rahastoihin.

Seligsonin sivuilta löytyy hyviä laskureita, erityisesti laskuri jossa näkyy kulujen merkitys pitkällä tähtäimellä. Kannattaa tutustua: http://www.seligson.fi/suomi/sijoitustieto/tyokalut/

PS. OP:n aktiiviset rahastot voivat joinakin vuosina voittaa indeksirahaston tuoton, mutta keskimäärin 75% aktiivisista rahastoista häviää indeksille. Joten indeksirahasto on parempi vaihtoehto.

EDIT: Tottakai myös suoraan osakkeisiin sijoittaminen voi olla kannattavaa. Pienikuluisiin indeksirahastoihin sijoittamalla saa kuitenkin hyvän hajautuksen ilman isoja kuluja.

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt tarvitsisin välitöntä apua Jatkoajan sijoitusammattilaisilta.

Tarjosivat oman pankkini (Osuuspankki) kautta rahoitusmahdollisuutta joko rahastoihin tai osakkeisiin. Olen näissä totaalisen noviisi, enkä ymmärrä suoraan sanottuna sijoituspoliittisista asioista yhtään mitään - en ole koskaan ymmärtänyt, lähinnä ajan puutteen ja kiinnostamattomuuden takia.

Haluaisin kuitenkin PIENELLE MÄÄRÄLLE ylimääräistä rahaa jotain korkeampaa nostetta kuin käyttötilillä makaaminen. Ajan puutteen vuoksi en kuitenkaan itse olisi kiinnostunut hoitamaan näitä rahasto- tai osakemalleja, vaan mielelläni huutomerkkaisin yksinkertaisen kuukausisijoittamisen nimeen.

Pankkien toiminta yksityisasiakkaan lunastus-, merkintä- ja hallinnointikuluissa on kuitenkin luvattoman suuri näin äkkiseltään katsottuna, kuten esimerkkiesitteestä käy ilmi - ainakin näissä rahastomalleissa, mistä olisin kiinnostunut:

OP-Intia A
OP-Intia B
OP-Venäjä A
OP-Venäjä B
Yllä oleva on otanta OP-Intia A -esitteestä.

Näihin rahastoihin pitää minun ymmärykseni mukaan siis sitoutua minimissään seitsemäksi (7) vuodeksi eteenpäin riskit tiedostaen. Se ei haittaa, vaan oikeastaan minua häiritsee se, että asiakkaan kuukausittaiset kulut ovat noinkin suuret.

Eli, jos sijoitan esimerkiksi 50€/kk Intian osakerahastoon, niin todellisuudessa kun kulut ottaa tuosta 50 eurosta pois, sijoitettava rahamäärä on kuukaudessa vain noin 20€? Sama kolminkertaistettuna: 150€ eri osakerahastoihin onkin todellisuudessa vain 60 euroa, joka menee suoraan rahastoihin?

Mikäli olen oikeilla jalanjäljillä, niin maalaisjärjellä ajateltuna näissä pankkien mainostamissa rahastomalleissa ei ole mitään järkeä. Toki, jos kuukausikulut on neuvoteltavissa esimerkiksi OP-bonusjärjestelmää apuna käyttäen, joka on Osuuspankin asiakkaana etuoikeus, niin harkintakykyni saattaa muuttua.

Mutta kertokaa, mitä mieltä. Kannattaako ja miksi kannattaa? Jos ei, niin miksi?

Kirjoituksesi on täyttä asiaa. Kulut on suuret. Perusteluina sijopituksille on varmaan ainoastaan kovat tuotot. Minusta kysymys on enenkaikkea swiitä, mjiten ja millä riskillä haluat sinne markkinoille sijoittaa. OP:n rahastot on hoidettu JP Morganin kautta. Tässä sinulle tekee työtä kokeneet merkkinoihin perehtyneet ammattilaiset. OP:n kautta saat siihen sitten Suomen lakien tuen. Sijoitukset onnistuu halvemmin varmasti jonkun Luxemburgilaisen rahaston kautta, mutta sitten mahdollisten virheiden tullessa oikaisut yms. on hankalampia.

Suosittelisin sinun tapuksessa tutustumaan hivenen muiden pankkien kuin OP:n mahdollisuuksiin. Sanoit, ettet halua hoitaa kovin paljoa sijoitukstasi. Mielesätni sellaisessa tapauksessa voi olla kannattavaa kehittyneiden markkinoiden osalta antaa salkunhoitajalle kädet reagoida markkinoiden suuntaan paremmin. Esimerkkinä OP:llä on Itä-Eurooppa rahasto, josta 60% on Venäjällä. Tämän kulut on kuitenkin halvemmat kuin Venäjä rahaston.

Sinun tapauksessa miettisin kuitenkin sijoitusta esimekkinä Tapiolan tai jonkun muun yhtiön kautta. Tapiolan kehittyvät markkinat sijoittaa mainitsemillesi alueille ja lisäksi Latinalaiseen Amerikkaan ja muutamiin sekä pieniä sijoituksia muille kehittyvielle markkinoille. Rahaston hoitaja hoitelee sitten painotukset eri markkinoiden välillä sinun puolesta. Tapiolan rahastoista ei tarvitse maksaa merkintä palkkiota, kun rahaston vastatili on Tapiolan tili. Vuoden 2006 TER1,8% eli merkittäväasti OP:ta alahaisempi. Tuotto on tällä hetkellä 29,27% vuodessa, joka kyllä kilpailee hyvin nopiden OP:n hyvin menstyneiden rahastojen kanssa.

Kun otat sieltä säästötilin ja keski saldo on yli 1000 euroa sinun ei tarvitse maksaa mitään kuluja 2,5% krokoa päivä saldolle maksavaa tiliä. Tuon tonnin saat sinne esimerkkinä siirtämällä tilille reilun tonnin tilipäivänäsi. Sitten siirrät tilkauden loppu puolella takaisin OP:n käyttötilillesi. OP Maksaa korkoa minimi saldolle ja Tapiola päiväsaldolle.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veroilmoitus ja hankintameno-olettama

Nyt kun rahastoraporttiin on putkahtanut tuo 20 % hankintameno-olettama niin voiko sitä nyt sitten käyttää oman mielensä mukaan voiton hankkimismenojen sijasta?

Eli onko nyt tosiaan mahdollista seuraavalainen toiminta. 13.3.2007 10000 eurolla ostettu rahasto on myyty 13.4.2007 11500 eurolla. Rahastoraportti kertoo voiton hankkimismenoksi 100 euroa ja hankintameno-olettamaksi 20 %.

Voinko pistää 2300 euroa hankintameno-olettamaksi ja kirjata 800 euron tappion?

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nyt kun rahastoraporttiin on putkahtanut tuo 20 % hankintameno-olettama niin voiko sitä nyt sitten käyttää oman mielensä mukaan voiton hankkimismenojen sijasta?

Eli onko nyt tosiaan mahdollista seuraavalainen toiminta. 13.3.2007 10000 eurolla ostettu rahasto on myyty 13.4.2007 11500 eurolla. Rahastoraportti kertoo voiton hankkimismenoksi 100 euroa ja hankintameno-olettamaksi 20 %.

Voinko pistää 2300 euroa hankintameno-olettamaksi ja kirjata 800 euron tappion?
Voit laittaa 2300e hankintameno-olettamaksi. Silloin tosin maksat veroa voitosta, joka olisi 11500-2300=9200. Pienemmällä pääset kun maksat suosiolla verot tosta 1400 eurosta. Hankintameno-olettama ei ole tossa tilanteessa ihan optimaalisin ratkaisu.

Olettamaa kannattaa käyttää silloin, kun se on suurempi kuin todellinen hankintameno. 10 vuoden omistuksen jälkeen se on jo 40% ja silloinkin kohteen arvon on tullut nousta jo miltei kolminkertaiseksi, jotta käyttö on järkevää. Tai sitten jos todellista hankintamenoa ei ole tiedossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voit laittaa 2300e hankintameno-olettamaksi. Silloin tosin maksat veroa voitosta, joka olisi 11500-2300=9200. Pienemmällä pääset kun maksat suosiolla verot tosta 1400 eurosta. Hankintameno-olettama ei ole tossa tilanteessa ihan optimaalisin ratkaisu.

Kiitos. Ymmärsin tuon olettaman ihan päin persettä eli ymmärsin tuon olettaman tarkoittavan 20 prosentin hankintakuluja eikä 20 prosentin hankintahintaa. Siirryn nurkkaan häpeämään...

Arvoisat talousammattilaiset. Mitähän hittoo mun olis järkevä tehdä; mulla on pieni summa laitettuna tonne Venäjälle, ja nyt takkiin tulee oikein huolella - eli otanko sieltä sen muutaman satasen talteen kärsien tappiota n.28% vai odotellako parempia aikoja?

Kiitos jo etukäteen.

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Takkiin tässä tulee itse kullakin niin osakkeiden kuin rahastojenkin osalta. Itse ajattelin (=kun en ajoissa älynnyt ottaa pois) pitää niin pitkään, että kääntyvät joskus taas nousuun. Eihän sitä viitsi armottomalla tappiolla lähteä nyt ottamaan vähäisiä varoja pois.

Takkiin tässä tulee itse kullakin niin osakkeiden kuin rahastojenkin osalta. Itse ajattelin (=kun en ajoissa älynnyt ottaa pois) pitää niin pitkään, että kääntyvät joskus taas nousuun. Eihän sitä viitsi armottomalla tappiolla lähteä nyt ottamaan vähäisiä varoja pois.
Niin, sitähän tässä mietinkin, että ei se suunta ihan pian korjaannu - mutta, koska se sitten palaisi edes lähtötasolle?
Toisaalta mietin sitäkin, että pitäisikö ottaa nykyiset ulos ja siirtää johonkin muualle kuin Venäjälle..?

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
If you panic, panic first. Jos ei aivan pakko ole alkaa myymään, niin nyt kait on lähes huonoin hetki tehdä se. Osta osakkeita ja unohda ne - ajattelumalli toimii myös tässä tilanteessa. Veikkaanpa, että sijoitusneuvojana toimiva kaverini tekee kohta taas hyvät rahat ostamalla halvalla. Hän myi kaikki osakkeensa alkukeväästä odottaen ilmeisesti juuri näitä aikoja. Hyvin hän osasi ennustaa alkuvuodesta myös asuntomarkkinoiden kehityksen ja suorastaan kielsi meikäläistä ostamasta asuntoa vielä. Odotellaan ja katellaan.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, sitähän tässä mietinkin, että ei se suunta ihan pian korjaannu - mutta, koska se sitten palaisi edes lähtötasolle?
Toisaalta mietin sitäkin, että pitäisikö ottaa nykyiset ulos ja siirtää johonkin muualle kuin Venäjälle..?

Riippuu sijoitusajasta. Itse ostan pienellä osuudella kuukausittain Venäjää vapaaehtoisen eläkevakuutuksen kautta. 15-20 vuoden päästä voi sitten ihmetellä, mihin ne eläkerahat oikein hävisivät.

TW

Jäsen
Riippuu sijoitusajasta. Itse ostan pienellä osuudella kuukausittain Venäjää vapaaehtoisen eläkevakuutuksen kautta. 15-20 vuoden päästä voi sitten ihmetellä, mihin ne eläkerahat oikein hävisivät.

Luultavasti Chelsean pelaajapalkkioihin...

Asiaan, itse rahastin sijoitusrahasto-osuuteni alkuvuodesta ja tällä hetkellä rahat makaavat säästötilillä odottamassa seuraavaa paremmin tuottavaa ja suurempia riskejä sisältävää siirtoa. Näillä näkymin rahat päätyvät rahastojen sijaan suoraan osakesijoittamiseen, riskit suuremmat mutta ei tässä kuitenkan millään hirmusummilla leikitä. Todennäköisesti rinnalle tulee joku pienehkö jatkuva rahastosäästäminenkin mallia 100e/kk.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City

Venäjä on nyt pudonnut todella paljon, mutta toisaalta nousi monen vuoden ajan roimasti. Nyt on osittain Georgian kriisin ja muiden suhdanteiden takia voimakas korjausliike, mutta eihän se maa lakkaa kehittymästä. Valtavat luonnovarat ja kova itsetunto. Kyllä se siitä nousee taas.

Luulisi, että juuri nyt on huonoin mahdollinen hetki myydä Venäjä pois.

Venäjä on nyt pudonnut todella paljon, mutta toisaalta nousi monen vuoden ajan roimasti. Nyt on osittain Georgian kriisin ja muiden suhdanteiden takia voimakas korjausliike, mutta eihän se maa lakkaa kehittymästä. Valtavat luonnovarat ja kova itsetunto. Kyllä se siitä nousee taas.

Luulisi, että juuri nyt on huonoin mahdollinen hetki myydä Venäjä pois.
Toivotaan näin. Vähän kyllä itseänikin hirvittäisi nyt ottaa rahat pois ja rujosti takkiin. Täytynee siis vain luottaa veli venäläiseen...

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
If you panic, panic first.

Tuossahan se asian ydin on! Varsinainen myyntiaika on jo mennyt. Toki kurssit saattavat vielä laskea, mutta on myös mahdollista, että merkittävimmät pudotukset ovat jo tapahtuneet, ja seuraavat kuukaudet lähinnä sahataan vuorotellen ylös ja alas. Ja pikkuhiljaa alkaa lähestyä se hetki, jolloin viimeistään kannattaa pikemminkin taas ostaa - itse jo hieman aloittelinkin, mutta vain vähän...

Väsyneet kädet: Jos kyseessä on eläkesäästösi, ehkä kannattaa varmuuden vuoksi myydä vielä suurempien tappioiden välttämiseksi. Jos taas "perse kestää" niin helpommalla pääsee kun vain odottaa. Ei tarvitse myöskään stressata sen juuri oikean ostohetken löytämiseksi - kun senkin yleensä havaitsee vasta kun se on jo ohi...

kovalev

Jäsen
Arvoisat talousammattilaiset. Mitähän hittoo mun olis järkevä tehdä; mulla on pieni summa laitettuna tonne Venäjälle, ja nyt takkiin tulee oikein huolella - eli otanko sieltä sen muutaman satasen talteen kärsien tappiota n.28% vai odotellako parempia aikoja?

Kiitos jo etukäteen.
Vaikka kysymys ei ollut osoitettu minulle, sanoisin että olet myynnin suhteen pahasti myöhässä. RTS-indeksi on tälläkin hetkellä 10% pakkasella (niin järkyttäviä lukuja, että naurattaa.)
Pikemminkin nyt kannattaa alkaa ostamaan varovasti lisää, mutta HUOM. varovasti.

Aiheesta : http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2008/08/22/sijoittajat-pakenevat-venajalta/200821778/12

..
Väsyneet kädet: Jos kyseessä on eläkesäästösi, ehkä kannattaa varmuuden vuoksi myydä vielä suurempien tappioiden välttämiseksi. Jos taas "perse kestää" niin helpommalla pääsee kun vain odottaa. Ei tarvitse myöskään stressata sen juuri oikean ostohetken löytämiseksi - kun senkin yleensä havaitsee vasta kun se on jo ohi...
Ei oo eläkkeitä vaan ihan tämmöstä "hupisäästämistä". Juu, myöhässä ollaan niinku aina paitsi panemisessa, mutta ootellaan nyt sitte. Ite aattelinkin, et josko tossa kohta löis sitten lisää rahaa sinne maksimoimaan kurjuutta.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Glitnir pankki kaatumassa Islannin syliin.

Islanti ostaa 75% ko. pankista.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article141323.ece?s=r&wtm=_-29092008

Vaikka tuon ei kait pitäisi vaikuttaa Suomen Glitniriin, olisin itse aika huolissani rahoista ja rahastoista ko. putiikissa.

Ja mitenköhän mahtaa muutkaan pärjätä? Huhhuh. Uskaltaako palkkojakaan pitää enää Nordean tilillä.

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Olis tänään pankkiaika ja pitäisi eläkesäästämiskuviota päivittää. Tähän mennessä on mennyt OP:n johonkin ”tuotto” tms. rahastoon nimellinen summa, mutta nyt voisi korottaa tuota kuukausipottia kun tulot ovat vähän nousseet ja kai sijoitusmielessäkin nyt on aika ok aika aloittaa panostus kun kaikki on aika alhaalla? Heittäkää joku hyvä ehdotus mihin pistää rahat kiinni.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Glitnir pankki kaatumassa Islannin syliin.

Islanti ostaa 75% ko. pankista.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article141323.ece?s=r&wtm=_-29092008

Vaikka tuon ei kait pitäisi vaikuttaa Suomen Glitniriin, olisin itse aika huolissani rahoista ja rahastoista ko. putiikissa.

Ja mitenköhän mahtaa muutkaan pärjätä? Huhhuh. Uskaltaako palkkojakaan pitää enää Nordean tilillä.

Millähän tavalla Nordea liittyy Glitniriin?

Ja Islantihan omistaa nyt 75% koko Glitnirista eli myös Suomen osista. Kun pohjoismaisia tai suomalaisia pankkeja vertaillaan niin tällä hetkellä taitaa kuitenkin Nordealla olla pullat parhaiten uunissa. Vaikka Nordea onkin kansainvälinen ja sillä on liiketoimintoja Baltian, Puolan ja Venäjän alueella. Yrityksen tuloksesta tulee kuitenkin hyvin pieni osuus (~6%) ko. alueelta.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Millähän tavalla Nordea liittyy Glitniriin?

Kovasti Nordea vakuuttelee, että kaikki on hyvin. Silti nostivat yksipuolisesti isojen yritysten lainamarginaaleja. Tämä toimenpide on yleensä seurausta vakavaraisuusaseman heikentymistä.

USA:ssa on kaatunut taseeltaan maailman 20:n vakavaraisimman joukkoon kuuluvia pankkeja.

Glitnir mainosti, että on taseet kunnossa ja vakavaraisuus hyvä. Silti vain loppui luottamus markkinoilta ja rahahanat sulkeutuivat.

Mistä tiedämme etteikö Nordea voisi olla seuraava?

Lisäksi tuloksenteon kanssa näillä asioilla ei ole paskankaan vertaa tekemistä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy