Mainos

Rahastoihin sijoittaminen

• 74 270
  • 287

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
EDIT: Bisnesmanille vastaus siis.

Ellet aio sijoittaa kontrarahastoihin tai johonkin venäjä/intia/afrikka/etelä-amerikka etf:iin/rahastoihin niin odottaisin että kurssimyllerrys loppuu. Tosin se saattaa kestää vielä koko kevään, ensi viikolla alkava tulosjulkistusrumba kertoo aika paljon.

Merrill Lynchin tulosjulkistus kertoo subprime-kriisin syvyydestä ja laajuudesta, jos arvioidut 15.000M$ alaskirjaukset toteutuvat niin sitten voi huolestua jo kunnolla.

Nordea on muuten tullut alas aika paljon viime aikoina, joitakin huhuja Nordeankin "luurangoista" (=paskaluotoista) on liikkunut ja jos pohjolankin pankit alkavat tekemään isoja alaskirjauksia niin sitten saattaa olla kusi sukassa pörssissä enemmänkin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No kyllä ne siinä mielessä varmaan ovat, että jos osakkeisiin/rahastoihin sijoitettava summa on pieni, niin niissä rahastoissa on kuitenkin olemassa se hajautus mikäli sellaisen haluaa.

Jos näin haluaa uskoa. Fakta tuo ei ole. Osakerahastot laskevat kuin kivi, jos osakkeet laskevat.

Jos muutaman tonnin suoraa osakesijoitusta alkaa paljon hajauttamaan, niin kulut ovat aika isot suhteessa sijoitettavaan summaan?

Kulut ovat rahastoissa yleensä suuremmat. Toki erilaisilla keskittämisillä voi kuvitella saavansa ilmaiset rahastosijoitukset, mutta siinä sitten maksaa toista kautta nämä "ilmaiset" sijoituksensa.

Perussääntö tuntuu olevan, että mitä asiantuntevampi sijoittaja, sitä karseammin hän suhtautuu rahastoihin. Esimerkiksi erilaisilla sijoituspalstoilla (kuten Kauppalehti ja Arvopaperi) rahastojen puolesta puhuvia ei pääsääntöisesti löydy. Sama koskee mm. osakesäästäjiä tai vastaavia järjestöjä, jotka ovat periaatteessa myös piensijoittajan asialla. Suurimpana ongelmana pidetään rahastojen kalleutta, turvattomuutta hajautusmielessä sekä heikompaa tuottoa suhteessa indeksiin.

Tuossa alla on minusta hyvä ja puolueeton näkemys piensijoittajan kannalta. Itse en ole kaikesta samaa mieltä Salon kanssa, mutta ihan viisaita hän silti haastelee:

http://www.taloussanomat.fi/omatalo...+rahastoihin+vai+osakkeisiin%3F/200731729/322

Viimeksi muokattu:

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jos näin haluaa uskoa. Fakta tuo ei ole. Osakerahastot laskevat kuin kivi, jos osakkeet laskevat.

On se fakta. Suomalainen rahasto joutuu hajauttamaan, eikä yhden osakkeen painoarvo saa olla rahastossa xx-määrää suurempi.

Jälkimmäisessä kohdassa olet oikeassa.

Kulut ovat rahastoissa yleensä suuremmat. Toki erilaisilla keskittämisillä voi kuvitella saavansa ilmaiset rahastosijoitukset, mutta siinä sitten maksaa toista kautta nämä "ilmaiset" sijoituksensa.

Perussääntö tuntuu olevan, että mitä asiantuntevampi sijoittaja, sitä karseammin hän suhtautuu rahastoihin. Esimerkiksi erilaisilla sijoituspalstoilla (kuten Kauppalehti ja Arvopaperi) rahastojen puolesta puhuvia ei pääsääntöisesti löydy. Sama koskee mm. osakesäästäjiä tai vastaavia järjestöjä, jotka ovat periaatteessa myös piensijoittajan asialla. Suurimpana ongelmana pidetään rahastojen kalleutta, turvattomuutta hajautusmielessä sekä heikompaa tuottoa suhteessa indeksiin.

Tuossa alla on minusta hyvä ja puolueeton näkemys piensijoittajan kannalta. Itse en ole kaikesta samaa mieltä Salon kanssa, mutta ihan viisaita hän silti haastelee:

http://www.taloussanomat.fi/omatalo...+rahastoihin+vai+osakkeisiin%3F/200731729/322

Yleensä suuremmat kyllä, mutta mummolle joka haluaa pistää vaikka 50€/kk sijoituksiinsa ne ovat pienemmät.

Periaatteessa olen kaikessa kanssasi samaa mieltä, mutta kuten tuossa artikkelissakin todetaan, niin rahastot ovat ihan hyvä vaihtoehto tilille säästämiselle tai ulkomaille sijoittamiselle sellaisille henkilöille, jotka eivät halua seurata taloutta & osakemarkkinoita kuin vähän alusta.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki

Olen samaa mieltä, että osakkeisiin sijoittaminen on pitkällä aikavälillä järkevämpi sijoitus, jos tietää mihin osakkeisiin kannattaa sijoittaa eli on joko asiantuntemusta tai aikaa odottaa arvonnousua. Kuitenkin, rahastosäästäminen on keinona huomattavasti helpompi ja parhaimmillaan vähintään yhtä tuottoisaa, kuin suora osakesijoitus. Osakkeissa saa maksaa isoilla pankeilla niin kovia summia toimeksiannosta, että näillä kurssilaskuilla vaaditaan jo todellista asiantuntemusta, että osakkeiden myynti ikinä kannattaisi. Eli kun myynti ja osto maksavat 10+10=20e(Nordealla), niin osakkeiden pitäisi nousta 20e, että olisit edes omillasi! Jos sijoitettavana on 40e kuukaudessa, niin ilmainen rahastosäästösopimus voittaa melkoisen varmasti tämän skaban.

Eli pitää ottaa huomioon sekin, ettei kaikilla ole laittaa kerralla valtavia summia sijoituksiin, viittaan siis tähän:

"Vieläkö täällä löytyy neropatteja, jotka puolustavat henkeen ja vereen rahastosijoittamista isojen ja turvallisten osakesijoitusten sijaan"

Eli rahastosäästäminen säästämisenä, ei pelkkänä ylimääräisten tonnien sijoituskohteena. Samaan aikaan, kun meikäläisen pitkään mietityt osakesijoitukset katoavat käsistä pörssissä, painelevat vaimon sijoitusrahastot +40% vauhdissa, vaikka nyt laskua on tapahtunutkin. Mutta niissä on sentään jotain myytävää, osakkeissa ei ole.

Perussääntö tuntuu olevan, että mitä asiantuntevampi sijoittaja, sitä karseammin hän suhtautuu rahastoihin. Esimerkiksi erilaisilla sijoituspalstoilla (kuten Kauppalehti ja Arvopaperi) rahastojen puolesta puhuvia ei pääsääntöisesti löydy.

Niillä palstoilla cobolkin olisi vain kevyt keskustelija, sellaisia trolleja noilla asustaa. Lieköhän yhtään vakavaa keskustelijaa, joka asuisi esim. omistusasunnossa, koska "kohtahan ne asuntojen hinnat tulee alas ja sitten vuokra-asujat taas juhlii, nimimerkkinä olen odottanut vuodesta -85 hintojen laskevan". :)

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Taitaa olla aika kotiuttaa, kun cobol jakelee sijoitusneuvoja.

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No aivan varmasti löytyy sijoitusrahastoja suosittelevia kirjoittajia vaikkapa AP-Areenalta. Ei kukaan suosittele sijoittamaan suoraan osakemarkkinoille jos et alaa taikka sijoituskohteita tunne. Tuo palsta tosin on täynnä trolleja eikä kukaan kai voi noita juttuja ottaa todesta.
Sijoitusrahastojen helppous ja etu taunotasalakeille perustuu nimenomaan siihen, että annetaan ammattilaisten sijoittaa varat sinne minne parhaaksi näkevät ja heille siitä maksettakoon. Kohtuu hallinnointipalkkioilla homma on mielestäni ihan ok. Rahastot ovat tuottaneet viime vuosina ihan mukavia tuottoja ja jos otettaisiin mukaan tikkaa heittävä apina osakemarkkinoille niin kuka tietää mitä sieltä olisi tulossa, ehkä voittoa mutta ihan yhtä lailla turskaakin.

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä eri sijoitus tapojen "paremmuus" riippu paljon sijoittajan itsensä lähtökohdista ja odotuksista. Sijoittajan tavoitteet ja riskinsietokyky ensimmäisenä. Voiko rahat olla kiinni n-vuotta vai tarvitaanko niitä tietyllä aikavälillä.

Sijoitettaessa esimerkkinä alle 5000 euroa no järkevä hajauttaminen hankalaa ilman rahastoa. Tavalliselle tallaajalle, joka ei osaa tarkemmin määritellä milloin mahdollisesti rahaja tarvitsee alle 500 euroa kannattaa hajauttaa erilaisiin rahastoihin, joista voi sitten nostella sopivana hetkenä siitä, mistä se tuntuu kannattavimmalta. Toiseksi sijoituksia pallon toiselle puolelle on hankala tehdä ilman rahastoja.

Noita kuluista puhuttaessa on voi nostaa esille yhden rahastojen edun. Osingoista ja osakkeiden vaihdoista ei makseta veroja. Tämä Suomen 29% alkaa aktiivisella kaupalla olla melkoisen merkittävää. Passivisella kaupalla taas osakesijoittaminen on kannattavampaa. Sitten osakesäästämisessäkin on kulunsa. Pienellä summalla merkintään menvän summan merkitys on suuri. Toki on turha väheksyä myöskään suurta lunastuspalkkiota, jos tuotot on isoja.

Kulut on yleensä pienet pienillä sijoitusyhtiöillä. Tälläisenä Subprime kriisin Hedgesenä aikana kannatta miettiä myös miettiä, mikä on turvallinen yhtiö. Pikkuyhtiö voi hävitä Cayman saarille, mutta Nordealta se on hankalampaa.

Lopuksi täytyy vain todeta, että harva Mandatumin kallisiin rahastoihin sijoittanut on tällä hetkellä vuosituotton tyytymätön. Jotenkin tuntuu, että asiantuntemuksesta täytyy maksaa. Jotta tämä ei nyt menisi mainostukseksi totean samaan hengen vetoon, että oikeudet Mandatum nimeen on Björn Wahlroosilla, eikä Sampo pankilla ja rahaston hoitajat on jo muualla töissä. Muitaskin hyvin menestyneitä viiden tähden Morning Star rahastoja löytyy.

Osakesijoituksia arvioitaessa ei tässä myöskään tuotu esille sitä faktaa, että yritys voi kohtuullisen helposti mennä konkurssiin tai arvo tipahtaa lähes olemattomiin. Sijoitusrahasto menee harvoin täysin nurin tai arvottomaksi, vaikka laskua onkin. Etsikääpä rahasto, joka on tehnyt 70% arvon pudotuksen, kuten Nokia vuosituhannen vaihteessa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sijoitusrahasto menee harvoin täysin nurin tai arvottomaksi, vaikka laskua onkin. Etsikääpä rahasto, joka on tehnyt 70% arvon pudotuksen, kuten Nokia vuosituhannen vaihteessa.

Pikaisesti duunista sen verran, että en todellakaan suosittele sijoittamista osakkeisiin osakerahastojen vaihtoehtona. Kirjoitin noin 10 kertaa molempien olevan yhtä riskialttiita eli putoavat molemmat kun osakemarkkinat laskevat. Oma hajautusmalli (löytyy ylempää) on mielestäni erinomainen ja tämä kuluva vuosikin on tuottanut kaikesta huolimatta hiukan voittoa viime vuoden loppuun verrattuna kokonaissijoituksia tarkastellessa, vaikka osa osakkeista ja yksi rahasto ovatkin pudonneet. Lyhyellä aikavälillä on nyt järkevää pitää sijoitukset irti osakkeista ja rahastoista. Niiden painoarvo itselläni on alle 3 prosenttia tällä hetkellä. Keskimäärin molemmissa on odotettavissa edelleen laskua jopa vuoden perspektiivillä. Sen pidemmälle ei pysty edes parhaista rahalla saatavissa olevista talousennusteista tulkitsemaan. Talousongelmat ja erilaiset kuplat ovat sekä USA:ssa, Euroopassa että mm. Kiinassa huomattavasti suurempia kuin julkisuudessa myönnetään.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pikana vielä se, että yksi rahastosijoittamismalli on mielestäni hyvä, jos vaan löytää oikean rahaston. Kerran kuukaudessa aina sama summa sisään. Kun kurssit laskevat, samalla summalla saadaan enemmän rahasto-osuutta. Ja kun kurssi joskus - vaikkapa vasta vuosien päästä - nousee, ollaankin hyvin nopeasti voitolla.

Itse olen tehnyt saman, mutta muutamilla osakkeilla. Suosittelen.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pikana vielä se, että yksi rahastosijoittamismalli on mielestäni hyvä, jos vaan löytää oikean rahaston. Kerran kuukaudessa aina sama summa sisään. Kun kurssit laskevat, samalla summalla saadaan enemmän rahasto-osuutta. Ja kun kurssi joskus - vaikkapa vasta vuosien päästä - nousee, ollaankin hyvin nopeasti voitolla.

Itse olen tehnyt saman, mutta muutamilla osakkeilla. Suosittelen.
Näinhän ne eläkesäästörahastotkin käsittääkseni toimivat. Itse en siihen leikkiin lähtenyt juuri korkeiden hallintokulujen takia, enkä myöskään tykännyt kohtalaisen jäykästä lunastusmallista. Mutta laiskana ja ennenkaikkea täytenä sijoittaja-amatöörinä laitoin ylimääräiset erääseen rahastoon (jossa hallintokulut huomattavasti pankkeja edullisemmat). Minulle tuo on varmin tapa a) olla tuhlaamatta niitä rahoja, b) saada edes mahdollisuus tehdä voittoa. Jos seuraisin aktiivisesti talousasioita, pelaisin itse. Katson kuitenkin, että antamalla ammattilaisten hoitaa asiani, pääsen parempaan lopputulokseen. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä vaihtoehtoa, ettenkö jossain vaiheessa ottaisi rahoja tuolta pois ja alkaisin itse hoitamaan salkkuani.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eikös tuo ole se erittäin yleinen säästötapa. Kuukausittain tietty summa esim. Seligsonin indeksirahastoihin. Kulut ovat suht pienet ja tuotto indeksin mukaista.
Itse olen tehnyt noin jo useamman vuoden ajan koska pääomaa ei ole ollut suoriin kauppoihin ajallisesti ja osakemäärällisesti laittaa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No eikös tuo ole se erittäin yleinen säästötapa.

No on se, mutta pointti oli siinä, että "jos vaan löytää oikean rahaston." Toisin sanoen, kohtuulliset hallintokulut ja mahdollinen lunastus kertalaakista. Ei kuten vaikkapa Nordealla oli ainakin vielä jokunen vuosi sitten eli jokainen kuukausimerkintä lunastettiin erikseen, jolloin 5 vuoden osalta maksettiin vaatimattomat 60 lunastuspalkkiota. Oli siinä näppärä keino pankilla: ensin otettiin merkinnästä palkkio, sitten hallinnoinnista suolainen hinta ja sitten vielä myytäessä kustakin säästetystä erästä erillinen myyntipalkkio... Jos tuo ei ollut laillista ryöstämistä, niin mikä sitten? Onneksi kilpailu tälläkin alalla on pannut pankkeja ruotuun, mutta itse en koskaan ikinä edelleenkään koskisi näihin pankkien rahastoihin. En edes pitkällä tikulla.

Ruokis menikin jo...

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viitsisiköhän joku, jolla on kokemusta Nordnetistä vähän valottaa? Voi olla vähän tyhmiäkin kysymyksiä, koska kokemusta sinäänsä osakesijoittamisesta itselläni ei kovinkaan paljoa ole. Aktiivista ketjua osakesäästämisestä en löytänyt ja tästä on täällä keskusteltu, joten menköön rahastoketjuun.

Ilmeisesti siis mikäli haluan tuonne arvo-osuustilin, minun pitää avata myös "tavallinen" tili, jolta sitten haluamieni toimeksiantojen hinta veloitetaan - vai kuinka? Ja mikäli näin, kauanko rahansiirrot tuolle tilille kestävät, onko rahasiirrot ulkomaanmaksuja (ja siten kalliimpia) vai onko Nordnetillä pankkitoimintaa Suomessa niin, että tilit ovat suomalaisia tilejä? Samoin osingot ilmeisesti maksettaisiin suoraan tuolle tilille. Hoitaako Nordnet myös osinkojen verotuksen? Onko myös ulkomaisten pörssien osakkeiden säilytys suomalaiselle ilmaista - tosin pääosin varmaan ostaisin Helsingin pörssin osakkeita?

Niin ja tuleeko ulkomaisiin pörssiostoihin jotkut valuutanvaihtokulut vielä päälle, se oli tärkeää.

Itsellä olisi hakusessa sellainen arvo-osuustili, jossa nimenomaan säilytys olisi maksutonta. Eli siis yksinkertaisesti osta-ja-säilytä -tyyppinen ratkaisu, jossa kaupankäynti on pääosin ostamista ja säilytysajat ovat pitkiä. Samoin kertaostokset eivät välttämättä ole kamalan arvokkaita - joitain satoja euroja ehkä.

Mikään kiire itselläni ei ole, että välttämättä en nyt kuitenkin kohtuullisen epävarmana aikana lähde asiaa viemään eteenpäin, mutta kuitenkin vuoden-parin sisällä viimeistään olisi tarkoitus aloittaa erittäin pienimuotoinen sijoittaminen. Nuo suomalaisten pankkien arvo-osuustilien säilytyskulut ovat kohtuullisen kovia.

Ilmeisimmin tuo "Mini"-vaihtoehto olisi itselleni paras Nordnetin vaihtoehdoista. Vai onko jopa Nordnetiä parempaa vaihtoehtoa olemassa?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Parempaa? Voi olla. Halvempaa? Tuskin.

Jos nyt oikein muista niin Nordnetille avataan tili johon siirretään rahat nykyiseltä tililtä, Nordealta siirto vie 1-2 pankkipäivää muistaakseni.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Jos nyt oikein muista niin Nordnetille avataan tili johon siirretään rahat nykyiseltä tililtä, Nordealta siirto vie 1-2 pankkipäivää muistaakseni.
Sattumaa tai ei, mutta itse avasin tänään Nordnetille tilin (tai pikemminkin rekisteröidyin ja pyysin lähettämään paperit postitse). Toisilta keskustelupalstoilta lueskelin (Kauppalehden keskustelu), että rahat on oltava Nordnetin tilillä ennen kuin osakkeita voi ostella. Sen enempää referoimatta lisävinkkejä mm. täältä.

Ulkomaan osakkeista välityskulut ovat luonnollisesti suuremmat, niistä kerrottiin Nordnetin sivuilla hinnastossa. Tosin en tiedä, löydätkö tuosta haluamasi. Tuossa on esitetty erilaisia sijoittajaprofiileja, siitä löytynee sinullekin sopiva.

Itse ajattelin uida vastavirtaan ja laittaa ropoja suoraan osakemarkkinoille. Tähän asti isommat säästöt on pidetty määräaikaistileillä "rommausta" ja käännöstä odotellessa. Nyt ennen osinkojen irtoamista on hyvä ostella joitain arvo-osakkeita wanhuuden varalle, kun tuotot ainakin tällä hetkellä näyttävät hyviltä. Kauppaa ei ole sen enempää tarkoitus käydä, vaan osta&unohda-strategialla touhuta. Kun suomalaisiin osakkeisiin sijoittaa, ei rahastoakaan tarvita välissä tuottoja leikkaamassa.

Bay

Jäsen
Viitsisiköhän joku, jolla on kokemusta Nordnetistä vähän valottaa? Voi olla vähän tyhmiäkin kysymyksiä, koska kokemusta sinäänsä osakesijoittamisesta itselläni ei kovinkaan paljoa ole. Aktiivista ketjua osakesäästämisestä en löytänyt ja tästä on täällä keskusteltu, joten menköön rahastoketjuun.

Ilmeisesti siis mikäli haluan tuonne arvo-osuustilin, minun pitää avata myös "tavallinen" tili, jolta sitten haluamieni toimeksiantojen hinta veloitetaan - vai kuinka? Ja mikäli näin, kauanko rahansiirrot tuolle tilille kestävät, onko rahasiirrot ulkomaanmaksuja (ja siten kalliimpia) vai onko Nordnetillä pankkitoimintaa Suomessa niin, että tilit ovat suomalaisia tilejä? Samoin osingot ilmeisesti maksettaisiin suoraan tuolle tilille. Hoitaako Nordnet myös osinkojen verotuksen? Onko myös ulkomaisten pörssien osakkeiden säilytys suomalaiselle ilmaista - tosin pääosin varmaan ostaisin Helsingin pörssin osakkeita?

Niin ja tuleeko ulkomaisiin pörssiostoihin jotkut valuutanvaihtokulut vielä päälle, se oli tärkeää.

Itsellä olisi hakusessa sellainen arvo-osuustili, jossa nimenomaan säilytys olisi maksutonta. Eli siis yksinkertaisesti osta-ja-säilytä -tyyppinen ratkaisu, jossa kaupankäynti on pääosin ostamista ja säilytysajat ovat pitkiä. Samoin kertaostokset eivät välttämättä ole kamalan arvokkaita - joitain satoja euroja ehkä.

Mikään kiire itselläni ei ole, että välttämättä en nyt kuitenkin kohtuullisen epävarmana aikana lähde asiaa viemään eteenpäin, mutta kuitenkin vuoden-parin sisällä viimeistään olisi tarkoitus aloittaa erittäin pienimuotoinen sijoittaminen. Nuo suomalaisten pankkien arvo-osuustilien säilytyskulut ovat kohtuullisen kovia.

Ilmeisimmin tuo "Mini"-vaihtoehto olisi itselleni paras Nordnetin vaihtoehdoista. Vai onko jopa Nordnetiä parempaa vaihtoehtoa olemassa?

Vuoden verran olen nyt käyttänyt Nordnetia ja ihan tyytyväinen olen ollut. Jos on ollut joskus jotain kysyttävää niin nopeasti olen saanut vastauksen Nordnetin viestikeskuksen kautta. Itselleni oli myös tärkeää säilytyksen maksuttomuus. Ja kun Mini tilillä ostot maksavat 4 euroa riippumatta ostoerän hinnoista niin aikapaljon kivijalkapankkeja halvemmalla pääsee näin piensijoittajana.

Mitään erillistä pankkitiliä ei tarvi avata, vaan käyttämältäsi pankkitililtä siirrät rahaa Nordnetin arvo-osuustilillesi (vie 1-2 päivää) ja sen jälkeen ostoksille. Mitään pankkisiirtomaksuja ei tule. Myös osingot maksetaan arvo-osuustilille ja Nordnet hoitaa verot samalla tavoin kuin kaikki muutkin pankit. Ulkomaalaisia osakkeita en vielä ole ostanut, mutta rha täytyy tosiaan ensin vaihtaa kohdemaan valuuttaan. Hinnastosta varmaan löytyy tieto siitä että veloitetaanko valuutan vaihdosta jotakin.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kiitokset kaikille vastauksista, selvensi kyllä paljonkin. Tuo Nordnet tosissaan vaikuttaa huomattavasti fiksummalta vaihtoehdolta itselleni kuin oman pankkini arvo-osuustilit - varsinkin tällaisena sijoittajanäkökulmasta erittäin pienillä napeilla pelaajana.

HemmoP

Jäsen
Rahstojen kulut/riskit ovat todellakin erittäin kovaa luokkaa verrattuna tuotto-odotuksiin. Itse olen ostanut isomman erän osakkeita kun on kertynyt "enemmän" ylimääräistä. Toki huolettomampaa sijoittaa rahastoihin jolloin joku muu pelailee sinun rahoillasi ja itse kannat riskit kokonaan ( ja kulut päälle ).

Tällä hetkellä olen seuraillut Stockmannin ja Fortumin osakkeita jotka tuntuisivat olevan pitkäjänteiseen salkkuun pian ok hinnoissa, osinko on jo kohtalainen osakkeen hintaan nähden. Jostain perverssistä syystä myös antihinnan jälkeen puolittunut SRV kiinnostaa.

Mutta nämä mielipiteet/neuvot raha-asioissa on kuin omat pierut, jokainen haistelee mieluummin omiaan....

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta kertokaa, mitä mieltä. Kannattaako ja miksi kannattaa? Jos ei, niin miksi?

Heh-heh, ei todellakaan kannata. Mutta eiköhän pian saada lukea jonkun näppikseltä, että toki kannattaa.

Kysäisepä vielä siltä pankin mukavalta sijoitustädiltä/sijoitussedältä, että kun teillä on tämä halpa 8 euron lunastusminimi, niin eikös se peritä jokaisesta merkitystä erästä erikseen. Sijoitustäti/Sijoitussetä ei löydä selvää vastausta...

Edelleen samaa mieltä kuin koko ajan: välttäkää kaikin keinoin pankkien osakesijoitusrahastoja ja oikeastaan kaikkia muitakin pankkien rahastoja. Laillistetun ryöstön roadmap tuossa ylempänä :)

Seligson & Co on sitten eri asia.

HemmoP

Jäsen
Rahastosijoituksien osakkeissa taitaa vielä olla sellainen ihan pikkujuttu, että rahastossa olevien osakkeiden mahdolliset osingot pankki luonnollisesti pitää itsellään, eli osinkotuottokin jää pois ja homma lepää vain kurssinousun harteilla.

Kannattaa mieluummin ostaa vaikka sen pankin osakkeita suoraan....

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Rahastosijoituksien osakkeissa taitaa vielä olla sellainen ihan pikkujuttu, että rahastossa olevien osakkeiden mahdolliset osingot pankki luonnollisesti pitää itsellään, eli osinkotuottokin jää pois ja homma lepää vain kurssinousun harteilla.

Kannattaa mieluummin ostaa vaikka sen pankin osakkeita suoraan....

Kyllä ne osingot menevät rahaston tilille ja sitä kautta ovat mukana rahasto-osuuden arvoa laskettaessa.

Pankin tai rahastoyhtiön tulot tulevat hallinnointi (voi olla osin tuottosidonnaista)- /merkintä- /lunastuspalkkioista. Hallinnointitaholla ei ole mitään oikeuksia rahaston omaisuuteen.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kärjistettynä homma toimii siis niin, että työnnän kuukausittain - tai niin usein kuin haluan - eri rahastoihin N-summan sisään ja salkunhoitajat sitten huolehtivat, että kaikki menee firman kaavojen mukaan?

Itseni ei siis tarvitse huolehtia mistään muusta kuin tuottojen silmämääräisestä tarkastelusta, kasvuista tai laskuista [HYMIÖ] sekä rahastomerkinnöistä ja lunastuksista?

Noin tai suoraan Seligsonilla olevan oma salkku -toiminnon kautta. Jos siis rahastoon sijoittaa haluat. Ja jos haluat, Seligson on piensijoittajille 1000 kertaa parempi kuin pankkien rahastot.

Riskitön ei sekään ole, mutta vähemmän ahne kuin pankit. Lisäksi sijoitukset voivat tuottaa tappiota lyhyellä tai pitemmälläkin aikavälillä.

HemmoP

Jäsen
Kyllä ne osingot menevät rahaston tilille ja sitä kautta ovat mukana rahasto-osuuden arvoa laskettaessa.

Pankin tai rahastoyhtiön tulot tulevat hallinnointi (voi olla osin tuottosidonnaista)- /merkintä- /lunastuspalkkioista. Hallinnointitaholla ei ole mitään oikeuksia rahaston omaisuuteen.

Pitää paikkansa niin, että rahaston saamilla osingoilla ostetaan lisää osakkeita jolloin rahaston arvo nousee. Niitä ei kuitenkaan makseta suorana tuottona ulos. Eli korjauksena omaan aikaisempaan viestiin osingot eivät jää pankin tuotoksi suoraan.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Pitää paikkansa niin, että rahaston saamilla osingoilla ostetaan lisää osakkeita jolloin rahaston arvo nousee. Niitä ei kuitenkaan makseta suorana tuottona ulos. Eli korjauksena omaan aikaisempaan viestiin osingot eivät jää pankin tuotoksi suoraan.
Rahastoihin voi sijoittaa kahdella eri tavalla: tuotto-osuuksiin ja kasvuosuuksiin. Esimerkki tästä näkyy Aktian sivuilla, jossa Aktia Capital -rahastosta on A- ja B-versiot. Kuten osuuksien arvosta voi päätellä, tässä tapauksessa A on tuotto-osuus ja B kasvuosuus. (Joissain rahastoissa käytetään kirjaimia K ja T tai kasvu/tuotto-sanaparia valitulla kielellä.)

Rahastoesitteestä löytyy seuraavanlainen kohta:
Rahastoyhtiön varsinainen yhtiökokous päättää tuotto-osuuden (A-osuuden) omistajille vuosittain jaettavasta tuotosta ja sen maksamisesta. Tuotto-osuutena pyritään jakamaan vähintään kolme (3) prosenttia Rahastoyhtiön yhtiökokouspäivän mukaisesta rahasto-osuuden arvosta. Tuotto maksetaan Rahastoyhtiön pitämään rekisteriin jakopäivänä merkitylle rahasto-osuuden omistajalle tämän ilmoittamalle pankkitilille. Kasvuosuuksille (B-osuuksille) ei makseta tuottoa, vaan tuotto kasvattaa rahasto-osuuden arvoa.
Eli rahaa - eräänlaisia osinkoja - voi saada myös rahastoihin sijoittamalla, kunhan muistaa valita merkittäessä tuotto-osuuden. Jos laskin (ja ymmärsin) oikein, viime perjantain kurssilla 2 000 rahasto-osuutta omistaville (Aktia Capital A) maksettaisiin käteistä n. 62 euroa (3 prosentin "pyrkimyksen" mukaan).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy