Mainos

Rahastoihin sijoittaminen

• 74 282
  • 287

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Jos pääoma pieni ja muutenkin suosittelen kotimaassa Seligsonin rahastoja. Kulut ovat pienet ja salkunhoitajat hyvin avoimia ja osaavia. Itsellä on sieltä pharmaa yhtenä globaalin salkun riskitasapainottajana

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Itselläkin ajatuksissa sijoitella tällä hetkellä ylimääräisiä hilloja pois käyttötililtä makaamasta. Osakemarkkinoille ajattelin suunnata, kunhan oma ymmärrys markkinoiden toiminnasta on hieman kattavampi, joten sivistymisen aikana tuntuisi viisaalta tunkea rahat kiinni rahastoihin.

Seligsonin tarjontaa olen tutkinut ja vertaillut pankkien tarjontaan. Kuluiltaan Seligson lienee edelleen ainutlaatuinen Suomessa? Tuolta olen tutkaillut muutamaa eri rahastoa ja ajatuksena olisi sijoittaa 3-4 eri rahastoon n. 3000 euroa kolmen kuukauden aikana, esimerkiksi 250 tai 300 euroa kerrallaan yhteen. Tämän jälkeen sitten kenties kuukausittain lisäyksiä yhteen rahastoon aina muutama huntti kerrallaan. Kuulostaako tällainen ajallinen hajautus järkevältä? Entä rahastojen määrä?

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nettopalkkani on n. 2500€ ja säästötilillä on +4500€ ja sijoittaminen on alkanut kiinnostaa äskettäin...

Mielestäni noilla summilla kannattaa pysytellä erossa suorista osakesijoituksista. Ainoa syy sinulle sijoittaa osakkeisiin suoraan on muutenkin mahdollinen jännityksen kaipuu.

Seligsonille rahat indekseihin lienee tapauksessasi järkevin ratkaisu. Suosittelen, että tutustut rauhassa indeksisijoittamisen ideaan ennen kuin lykkäät rahojasi mihinkään. Maltti on valttia, vaikka into on varmasti kova.

Indeksisijoittamista puoltaa myös se, että voit ilman lisäkuluja sijoittaa pieniäkin summia esim muutaman kuukauden välein. Aika-ajoin sitten korjaat salkun allokaation vastaamaan alkuperäistä ihanneallokaatiotasi.

Aloittelijalle helppolukuinen kirja indeksisijoittamisesta voisi olla Marko Erolan "Paras sijoitus". Johdanto kirjasta löytyy pdf:nä kas tässä.

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Jos kyseessä on muutama tonni niin en näe hajauttamisessa oikein Järkeä. Suosittelisin aloittamaan yhdellä tai maksimissaan kahdella kohteella. Rahastoista löytyy vaihtoehtoja jotka sijoittavat monipuolisesti eri kohteisiin ja hajautus tapahtuu helposti sitä kautta. Otat esimerkiksi jonkun alueellisen passiivisen rahaston (esim Eurooppa jos uskot nousuun) ja/tai aktiivisen tyyliin Phoebus. Muuten tuo kuukausittainen säästämisen on juuri sitä mihin kaikkien pitäisi pyrkiä koska ajoituksellinen riski pienenee merkittävästi.

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seligsonia pidemmälle ei kannata mennä kalaan jos rahastot kiinnostavat. Sieltä vaan etsimään tuotto-odotuksen ja tunnuslukujen perusteella omia tavoitteita parhaiten palvelevat. Rahastovertailuun yleisemmin (ja myös "laadunvarmistuksena" Seligsonille) soveltuu morningstar.fi. Kulujen ohella kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten rahasto on pärjännyt vertailuindeksilleen sekä muille vastaavan sijoitusprofiilin rahastoille ja millä volatiliteetilla, ts. paljonko on otettu riskiä tulosta tehdessä. Sen merkitys sitten riippuu omasta sijoitushorisontista (kuinka pitkäksi aikaa rahat on varaa/tarkoitus sitoa).

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Kulujen ohella kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten rahasto on pärjännyt vertailuindeksilleen sekä muille vastaavan sijoitusprofiilin rahastoille ja millä volatiliteetilla, ts. paljonko on otettu riskiä tulosta tehdessä. Sen merkitys sitten riippuu omasta sijoitushorisontista (kuinka pitkäksi aikaa rahat on varaa/tarkoitus sitoa).

Vertailu indeksiin ei välttämättä tee autuaaksi. Joissain pitkän koron rahahastoissa on härskisti otettu vertailuksi joku huomattavasti lyhyempi indeksi, jolloin se voitetaan helposti pelkillä pidemmillä papereilla. Tämä on hyvä huomioida.

Volatiliteetin lisäksi Sharpen luku on sellainen, jota voi vilkaista. Luku kertoo kuinka paljon rahasto on tehnyt "ylituottoa" suhteessa riskiin (=volatiliteettiin=tuoton keskihajonta). Eli mitä suurempi Sharpe, sen enemmän rahasto tekee tuottoa suhteessa otettuun riskiin.

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vertailu indeksiin ei välttämättä tee autuaaksi. Joissain pitkän koron rahahastoissa on härskisti otettu vertailuksi joku huomattavasti lyhyempi indeksi, jolloin se voitetaan helposti pelkillä pidemmillä papereilla. Tämä on hyvä huomioida.

Tämä on hyvä huomioida. Siksipä suositankin vähintään varmistamaan nuo rahastoyhtiön vertailut Morningstarista, jonka ainakin itse miellän jokseenkin puolueettomaksi tahoksi. Oma viitseliäisyys nimittäin loppuu siihen, kun pitäisi selvittää onko rahastoyhtiö käyttänyt oikeaa vertailuindeksiä.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Itse olen tässä aloittelemassa sijoittamista ja jonkun verran olen asiaan aikain saatossa tutustunut. Riskin kestän ja pelailenkin alkuun vain huvikseni ja tunnustellen, koska haluan tutustua sijoittamiseen ja ainakin alkuunsa ajattelin työntää rahastoihin hieman. Pitää selvitellä vähän tuota arvopaapperien säilytystä ja minkälaisella kapitaalilla sitä lähtisi muutamaan yritykseen laittamaan lantteja ja onko se edes kannattavaa milloin milläkin summalla. OP:n kautta ajattelin lähteä suoraan kikkailemaan, vaikka tiedän, ettei se halvin vaihtoehto olekaan. Olen kuitenkin keskittänyt oikeastaan kaiken raha-asiointini sinne, enkä näe pienillä rahoilla pelatessa pienten kustannusten vielä olevan kokeilujeni tiellä. Tarkoitus on siis alkuunsa lähteä tunnustelemaan kenttää ja mikäli teen virheitä, otan niistä opiksi. Toisin sanoen, rytinällä aloittaminen mielessä ja perse edellä puuhun on parasta oppia, vaikka uskon tietämykseni ja jatkuvan oppimisenhaluni estävän ainakin ilmeisimmät mokat.

Ajatus oli siis lähteä tuohon OP:n Kehittyvä Aasia-rahastoon, joka luonnollisesti on heilahdellut historiassaan eessuntaas, vaikka viimeajat ovatkin olleen pääasiassa positiivisia. Morning Starilta neljä tähteä ja nyt leviävät ajatukset USA:n ylihintaisista osakkeista, sekä Euroopan ollessa vielä myllerryksessä, on parempi heittää kehittyviin ja mieluiten Aasiaan, koska ainakin itselleni se tuntuu odotuksia herättävämmältä kuin Afrikka tai Etelä-Amerikka, sekä se on myös suhteellisen luotettava pidemmällä aikavälillä.

Olen jonkin verran käyriä aina silloin tällöin seuraillut ja nyt tuota pääomaa on sen verran, että kehtaa vähän irroittaakin käytännössäoppimiseen. Ajatusmaailmani on enemmän tulosorientoitunut kuin säästäminen ja sijoittaminen on ihan mukava harrastus, sekä siinä voi jäädä vähän käteenkin.

Olisiko muuten mahdollista muotoilla otsikko ihan sijoittamiseen yleensä? Olisi silloin tällöin mukava aiheesta rupatella rajoittamatta keskustelua rahastoihin.

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko muuten mahdollista muotoilla otsikko ihan sijoittamiseen yleensä? Olisi silloin tällöin mukava aiheesta rupatella rajoittamatta keskustelua rahastoihin.
Ei liene tarpeen muotoilla otsikkoa, kun täältä löytyy jo valmiiksi ketju sijoittamiselle: Sijoitusvinkkejä? - Sivu 27 - Jatkoajan keskustelupalsta

Minä olen harrastanut rahastosäästämistä kohta 5 vuoden ajan. Jonkun verran olen tässä lajissa voitolla. Danskebankin rahastoihin olen sijoittanut.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nordnetillä on kuluton rahasto joka sijoittaa osingot uudelleen. Itsellä ei kokemuksia tuosta, enkä tarkemmin ole asiaa edes tutkinut. Työkaverin vinkkasi tuosta ja ainakin puheiden mukaan vaikuttaa hyvälle.

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Itse olen tässä aloittelemassa sijoittamista ja jonkun verran olen asiaan aikain saatossa tutustunut. Riskin kestän ja pelailenkin alkuun vain huvikseni ja tunnustellen, koska haluan tutustua sijoittamiseen ja ainakin alkuunsa ajattelin työntää rahastoihin hieman. Pitää selvitellä vähän tuota arvopaapperien säilytystä ja minkälaisella kapitaalilla sitä lähtisi muutamaan yritykseen laittamaan lantteja ja onko se edes kannattavaa milloin milläkin summalla. OP:n kautta ajattelin lähteä suoraan kikkailemaan, vaikka tiedän, ettei se halvin vaihtoehto olekaan. Olen kuitenkin keskittänyt oikeastaan kaiken raha-asiointini sinne, enkä näe pienillä rahoilla pelatessa pienten kustannusten vielä olevan kokeilujeni tiellä. Tarkoitus on siis alkuunsa lähteä tunnustelemaan kenttää ja mikäli teen virheitä, otan niistä opiksi. Toisin sanoen, rytinällä aloittaminen mielessä ja perse edellä puuhun on parasta oppia, vaikka uskon tietämykseni ja jatkuvan oppimisenhaluni estävän ainakin ilmeisimmät mokat.

Ajatus oli siis lähteä tuohon OP:n Kehittyvä Aasia-rahastoon, joka luonnollisesti on heilahdellut historiassaan eessuntaas, vaikka viimeajat ovatkin olleen pääasiassa positiivisia. Morning Starilta neljä tähteä ja nyt leviävät ajatukset USA:n ylihintaisista osakkeista, sekä Euroopan ollessa vielä myllerryksessä, on parempi heittää kehittyviin ja mieluiten Aasiaan, koska ainakin itselleni se tuntuu odotuksia herättävämmältä kuin Afrikka tai Etelä-Amerikka, sekä se on myös suhteellisen luotettava pidemmällä aikavälillä.

Hieno homma, siitä se lähtee. Piensijoittajia tarvitaan tähän maahan lisää. Suosittelen muutaman sijoituskirjan lukemista. Lisäksi hyviä suomenkielisiä sijoitusblogeja löytyy nykyään aika paljon.

Osuuspankin suhteen itselläni oli samat ajatukset alkuun. Miksikäs ei sinne kun muutkin raha-asiat hoidetaan sitä kautta. Alle vuoden kuluttua salkku siirtyi Nordnetiin. Nykyään myös Seligsonilla salkku ja Osuuspankin rahastoihin en koskisi missään tapauksessa. Sinänsä salkun säilyttäminen OP:ssä on ihan ok jos kulut saa katettua esim. asuntolainan kautta. Toki käytettävyys ja palvelut (aamukatsaus, reaaliaikaiset kurssit yms) ovat Nordnetillä paremmat.

Kivijalkapankkien rahastot ovat auttamattoman kalliita. Prosentin-kahden kuluerot eivät kuulosta paljolta mutta todellisuudessa syövät tuottoa varsinkin pitkässä juoksussa todella paljon. Lisätietoa vaikka Nordnetin blogista: Kulut jarruttavat tuottoa - mutta miten paljon? Miksi siis edes aloittaa huonoilla tuotteilla?

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Päätin kurkistaa sukanvarteen ties kuinka pitkän tauon jälkeen. Näemmä vuonna 2004 on tuo rahastosäästäminen pantu Osuuspankissa tulille. Tuo oli sellaista aikaa, kun jos pankkiin eksyi, niin siellä oli kottikärryt odottamassa ja kysyttiin paljonko laitetaan. En ottanut (tuolloin vielä) lainaa, mutta ajattelin että miksei sitä vähän jemmaisi kun poikamiehenä elelin ja muutoin olisivat tilit menneet aika lailla paikallisen ravintola-alan tukemiseen. Niin tuo säästäminen on kuitenkin jatkunut tähän päivään asti, vaikka elämäntilanne on matkan varrella aika lailla muuttunut.
Pääasiassa näköjään roponi olen sijoittanut tällaiseen rahastoon kuin "OP-Maltillinen B". Nimestä päätellen ei ole ainakaan ollut silloin liian kovat odotukset...
Ajattelin, että tuskin kovin häävisti on tuottanut viime aikoina, mutta olihan tuo vuoden tuotto sentään 5,91% ja kuitenkin kasvanut viime vuosina (vuonna 2012 3,39%, vuonna 2013 4,21% ja vuonna 2014 5,68%, lähteenä OP:n sivut).
Kuten tästä viestistä voi päätellä, niin ei tule paljon seurattua tilannetta ja siksi aikanaan otinkin tällaisen helpon tavan säästää. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen noihin lukuihin, vaikken oikeastaan tiennyt mitä odottaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy