Itse olen tässä aloittelemassa sijoittamista ja jonkun verran olen asiaan aikain saatossa tutustunut. Riskin kestän ja pelailenkin alkuun vain huvikseni ja tunnustellen, koska haluan tutustua sijoittamiseen ja ainakin alkuunsa ajattelin työntää rahastoihin hieman. Pitää selvitellä vähän tuota arvopaapperien säilytystä ja minkälaisella kapitaalilla sitä lähtisi muutamaan yritykseen laittamaan lantteja ja onko se edes kannattavaa milloin milläkin summalla. OP:n kautta ajattelin lähteä suoraan kikkailemaan, vaikka tiedän, ettei se halvin vaihtoehto olekaan. Olen kuitenkin keskittänyt oikeastaan kaiken raha-asiointini sinne, enkä näe pienillä rahoilla pelatessa pienten kustannusten vielä olevan kokeilujeni tiellä. Tarkoitus on siis alkuunsa lähteä tunnustelemaan kenttää ja mikäli teen virheitä, otan niistä opiksi. Toisin sanoen, rytinällä aloittaminen mielessä ja perse edellä puuhun on parasta oppia, vaikka uskon tietämykseni ja jatkuvan oppimisenhaluni estävän ainakin ilmeisimmät mokat.
Ajatus oli siis lähteä tuohon OP:n Kehittyvä Aasia-rahastoon, joka luonnollisesti on heilahdellut historiassaan eessuntaas, vaikka viimeajat ovatkin olleen pääasiassa positiivisia. Morning Starilta neljä tähteä ja nyt leviävät ajatukset USA:n ylihintaisista osakkeista, sekä Euroopan ollessa vielä myllerryksessä, on parempi heittää kehittyviin ja mieluiten Aasiaan, koska ainakin itselleni se tuntuu odotuksia herättävämmältä kuin Afrikka tai Etelä-Amerikka, sekä se on myös suhteellisen luotettava pidemmällä aikavälillä.
Olen jonkin verran käyriä aina silloin tällöin seuraillut ja nyt tuota pääomaa on sen verran, että kehtaa vähän irroittaakin käytännössäoppimiseen. Ajatusmaailmani on enemmän tulosorientoitunut kuin säästäminen ja sijoittaminen on ihan mukava harrastus, sekä siinä voi jäädä vähän käteenkin.
Olisiko muuten mahdollista muotoilla otsikko ihan sijoittamiseen yleensä? Olisi silloin tällöin mukava aiheesta rupatella rajoittamatta keskustelua rahastoihin.